Bild
Nästa artikel

Välsedd gäst på verkstaden

Långtest

Nykomlingen i långteststallet, Peugeot 308, har under sin första tid varit en frekvent besökare på verkstaden.

Under sina första två månader i långteststallet har vår Peugeot kallats till verkstaden två gånger för olika åtgärder. Första gången gällde det pekskärmen som behövde ny programvara för att inte krångla. Vi hade dock inte märkt att något var fel, men det kunde tydligen drabba en del bilar.

Andra verkstadsbesöket gällde förardörren som har låst sig själv på somliga 308:or. Dock inte på vår bil.

Efter testet i det vintriga Dalarna, då snön packade sig i fälgarna och bakbromsarna frös fast, har vi fått byta till andra fälgar som har lite glesare mellan ekrarna och som ska vara bättre i snöföre. Hur väl de nya fälgarna tål snö har vi tyvärr inte kunna kolla. Vintern har lyst med sin frånvaro i Stockholm och i regnväder fungerar bakhjulen till full belåtenhet.

På de vårliga mellansvenska vägarna sköter sig 308 alldeles utmärkt. Den är pigg, tyst och skön att köra. Bränsletörsten är lite svår, men bilen har körts mycket i stan och långa etapper på motorväg.

Diskutera: Har du haft problem med fälgar där snön fastnar under vintern?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 308 1,6 Allure

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 308

Modell: 1,6 Allure
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 229 200 kr
Aktuell körsträcka: 820 mil
Förbrukning (dek.): 5,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,2 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2014-04-10 14:57

Ok så ni har varit tre gånger på verkstan varav två återkallningar och utan att det har varit fel på er bil om det. Med tanke på återkallningarna i mångmiljonklassen hos Toyoa, Mazda och GM som nyligen har presenterats här på Vi Bilägare så är Peugeots återkallning en "fis i rymden" i jämförelse. :)

Gällande fälgarna, som jag har förstått det så fick ni fel fälgar av återförsäljaren - återförsäljaren monterade vinterdäck på fälgar som Peugeot inte har godkänt för vinterbruk. Ett misstag av återförsäljaren. Inte fel på bilen och inte fel på fälgarna heller egentligen, om de används som de är designade för.

Och ni hade kunnat undvika problemen med frysta bakbromsar genom att parkera bilen med växeln ilagd istället för handbromsen. Då hade snöbildningen av sommarfälgarna inte gjort så att bakbromsarna hade frusit fast.

#2
2014-04-10 15:09

Lite märkligt att inte Peugeot går ut offentligt med sina återkallningar, de verkar vilja smyga :) Hedströms motor hade som uppgift under några år att byta ventilstyrningar till topparna i Peugeot då dessa lossnade, så de byttes vid service utan att kunden visste om det, inte ett ljud hördes i media....

Förresten hur var det nu med de nya franska bilarna som inte krånglade längre....

#3
2014-04-10 15:38

@Raphael Precis. Håller med fullt ut. "Välsedd gäst på verkstaden" det är en rubrik i klass med Aftonbladet. Oroande utveckling. Iofs har väl aldrig Peugeot legat bra till i ViBilägare...

#4
2014-04-10 15:53

Simon: såvitt jag kunde utläsa av texten, så är det inget fel på testbilen, sånär på krånglet med is i vintras.

Däremot var det ju fel på den tyska kvalitetsbilen...

#5
2014-04-10 17:49

Rubriken "Välsedd gäst på verkstaden" saknar helt verklighetsförankring och undergräver åtminstone mitt förtroende för testarna/skribenterna i ViB. Som läsare är det objektiva fakta man vill ha som presenteras på ett nyanserat sätt och med lämpliga rubriker.

#6
2014-04-10 18:22

Låter som man kunde ha väntat med dessa "uppdateringar" till första service.
Varför kalla in extra ?

#7
2014-04-10 18:30

Få se nu...två månader, två inkallningar till service. En i månaden alltså.

Man lär ju känna sin verkstadspersonal bra i alla fall :-)

#8
2014-04-10 21:07

Du anser inte själv "Peter E" att dina kommentarer börjar att likna de som du vill häckla? Lite variation vore trevligt om du inte vill sälla dig till märkesfanatikerna som absolut inte på några villkor kan se några fel på den egna bilen.
Anser själv bestämt också att de ev. fel som listas kunde ha åtgärdats vid ordinarie service samt att rubriken var illa vald.

#9
2014-04-10 21:14

Mistro: Uppenbarligen så såg Peugeot allvarligare på *felen* än du så frågan är vem som vet mest där.

Och för övrigt så nämnde jag ju bara det som stod i artikeln med en liten knorr ;-)

#11
2014-04-10 22:08

Min egen erfarenhet av denna vandrings-sägen om att motorerna drar mindre efter ca: 1500 mil är just att det är att betrakta som en sägen och inte som en sanning - och antagligen allra mest påhejad av bilförsäljare som på det sättet tystar den nyblivne bilägaren som är missnöjd med bilens bränsleförbrukning. Dagens produktion av bilmotorer har så hög precision att inkörning knappast är nödvändig och näppeligen ger nån mätbar sänkning av bränsleförbrukningen. För 30 år sedan kanske det stämde men idag är det nog bara en sägen, tyvärr.

#12
2014-04-10 22:53

Att Peugeot 308 inte är färdigutvecklad är inte så svårt att räkna ut. PSA har varit tvungna att stressa ut den på marknaden för att vända de astronomiska förlusterna. Dessutom har man inte haft utvecklingsresurser till att vinteranpassa bilen, med dålig värme och fälgar som inte tål snö:-). Verkligen imponerande, men som sagt förståeligt om man kan läsa och förstå en koncernredovisning.

Angående att man lagar och justerar fel i efterhand så är det något som Peugeot ägnar allt mer tid åt. Bara mellan år 2012 och år 2013 har man ökat sina garantikostnader med 4,7%! De ligger idag bland de högsta av alla biltillverkare.

Så den påstådda kvalitetsförbättringen, som inte gått att verifiera i oberoende statistik, lyser också helt med sin frånvaro i PSA-gruppens egen ekonomiska rapport och det är också därför som ViB tvingas låta bilen spendera mer tid på verkstaden än ute i trafiken:-). Men å andra sidan, signatur Peugo och Raphael mfl vet säkert mycket bättre än PSA-koncernens egna ingenjörer hur det står till med kvaliteten..Så det är nog bara ett tryckfel:-)

För alla er som är intresserade av hur aktiemarknaden reagerat på dessa kvalitetsprodukter från PSA är det bara att kolla kursen. Den är nere i källaren - där den hör hemma - då PSA i genomsnitt tillverkar bilar med sämre kvalitet än konkurrenten från Korea - d.v.s Hyundai (och Kia).

MVH AL

#13
2014-04-11 00:50

Det var ju inga stora och dyra fel. Att uppdatera programvaran verkar vara något som är vanligt förekommande i dagens elektronik. Undrar om det var så att om dörren låste sig själv, så kunde den inte längre öppnas med fjärren. Annars så verkar det vara fel som kunde vänta till ordinarie service.

#14
2014-04-11 01:08

Har aldrig haft något problem med fälgar,har iofs köpt "kvalitetsfabrikat".
Dessa fälgar liknar pumphjul/skovlar,kanske är så olyckligt att de skapar ett sug igenom fälgen.
Känns som rätt milda problem,och en förbrukning på ,72 med mycket stad och ej inkörd maskin ger inte direkt ett representabelt resultat,ej heller uppseendeväckande hög förbrukning.

#15
2014-04-11 02:14

"Bränsletörsten är lite svår..." Men en bil drar som ny för det mesta mer än när den sedan gått 1000-1500 mil och mer. Det är min egen erfarenhet, även om en del kallar det för vandringssägen.

#16
2014-04-11 06:16

John2008 - jo, jag fortsätter att kalla det vandringssägen som mer än gärna odlas av bilhandlare av den orsak jag tidigare nämnt. Har också personligen rätt stor erfarenhet efter mer än 45 års bilägande med många nya bilar och har aldrig kunnat verifiera ditt och bilhandlarnas påståenden. Har du egna uppgifter från många bilar som kan verifiera detta eller är det "hörsägen" ifrån vissa journalister och bilhandlare ? Visst - har tillverkaren dålig precision i sin tillverkning med stora toleranser på ingående komponenter så skulle det kunna ske för vissa exemplar men det kan väl knappast gälla premium-märket Peugeot - eller ?

#17
2014-04-11 07:29

Angående den svåra bränsletörsten så kanske det blir så som vi bilägare skrev om Ford Mondeo 2007 i långtestet. Vi räknade under första teståret på en genomsnittsförbrukning på 6,8 liter, alltså klart över utlovade 5,9 liter. Under de senaste åren har vi närmast oss fabriksuppgifterna, nu nere på 6,0 liter. Bilen har också på sistone mestadels gått på långa landsvägsresor.

#18
2014-04-11 07:48

För att inte även denna tråd ska fyllas med textmassor som inte tillför något nytt, vill jag rekommendera att kommenterarer om PSA's ekonomi skrivs den tråd som handlar om det ämnet.

Sen är det lite kul att när en garantiåtgärd ska utföras på "det egna" märket så är det positivt att tillverkaren är seriös, medan om det utförs på något annat, icke favorit, märke, så är det dåligt och tyder på dålig kvalitet.
Detta märks tydligt i diskussionerna.

#19
2014-04-11 07:49

Jag har haft problem med att snö fastnar på fälgarna under vintern.Det med olika bilmärken så det är inget märkesspecifikt.

#20
2014-04-11 11:33

DIn "krydda" var säkert välmenad som vanligt "Peter E" när det rör andra fabrikat än Vw men själv tycker jag mest att det blir tråkig läsning.
Jo jag anser faktiskt att de fel som varit gällande på några bilar kunde ha åtgärdats efter hand alt. under den första service men denna åsikt gäller även för andra fabrikat. De fel som sedan är ständigt återkommande har ju tillverkaren bäst koll på själva och då får de helt enkelt ta sitt ansvar även om felet inträffar efter garantitiden men detta är tyvärr dock inte så vanligt.

Nu skriver Vib dessutom en rubrik som antyder att det är mycket fel på bilen i fråga och man kan ju bara spekulera över varför de gör detta.

#21
2014-04-11 17:20

Mistro: Det vet du väl att rubriker säljer :-)

Jag tycker faktiskt att två gånger på två månader är mycket tid/tillfälle på verkstaden, även om det i just detta fall verkar vara bagatellartade *fel*.
Men vem vet, det kanske fanns andra *fel* som Peugeot inte talade om, som de fixade/kollade när ändå bilen var inne.
Mjukvaruuppdateringar har vi ju ständigt runt om oss med smartphones och allt sånt.

#22
2014-04-11 17:23

Vad gäller förbrukning efter 1500 mil kontra ny bil, så är det väl kanske mer så att man *lär* sig köra bilen på ett mer snålt sätt efter ett tag.
Jag upplever det så med min bil, även om jag gärna vill tro att bilen blir snålare :-)

#24
2014-04-11 17:55

Precis Hultarn.

Men det där borde ju våra tre "hobby-moderatorer" ta tag i och styra ovidkommande och ständigt återkommande diskussioner till forumet, eller gå in oftare och säga ifrån. Eller webbansvarig själv men den /de verkar helt ointresserade av moderering.

På seriösa sajter brukar detta fungera rätt bra men inte här tyvärr.

#25
2014-04-11 18:46

Jag fick en "Återkallning" på min 508 också, då man misstänkte att en packning till bränsletillförseln kunde kanske om möjligt varit felmonterad. Lämnade in bilen och man kollade, men den visade sig vara rätt monterad och ingen åtgärd vidtogs. Enligt mitt sätt att se på saken .... ett vettig förfarande! Hellre stämma i bäcken än i ån.
// Krister

#26
2014-04-13 02:38

Ang fälgarna så är det väl, som jag påpekat innan, ingen vettig människa som köper orginal alufälgar till vinterdäcken? Dessa fälgar är inte på något sätt designade för att användas till vinterdäck. Skulle väl vara om man hittade en begagnad uppsättning nånstans... Vanligaste vinterdäcken är väl 16" och är man villig att betala 2-3000 kr st per fälg plus däck så har man nog råd med en borste att rengöra dom med också, om man ska vara envis ;) Köper man eftermarknadsfälgar (som ÅF brukar ta hem i enorma mängder runt höstkanten) betalar man kanske 2000-2500 per komplett däck. Lite billigare på plåt kanske... Normalt har man lite smalare däck på vintern med (om bilen inte redan från börjat har tillräckligt smala däck förstås). Då blir orginal sommarfälgar ännu mindre lämpliga.

Undantaget är väl de märken som råkar ha speciella vinterfälgar orginal. Har sånna på BMWn, men de köpte jag begagnade. Vågar inte tänka på vad de kostar nya hos ÅF.

#27
2014-04-13 08:54

Det krasar rätt rejält i glashuset i och med Rålle Gs inlägg i denna tråd. Han bor uppenbarligen i fel land och lever i fel tid i och med att han vill begränsa yttrandefriheten. Så han borde flytta till Nordkorea där hans totalitära syn är mer accepterad. Där passar f.ö PSA in fint.

I övrigt, och trots att det blir lite för svårt för vissa, så är det som sagt tydligt att Peugeot stressat fram sina nya produkter och därigenom låter kunderna ta smällen för saker som inte kvalitetssäkrats ordentligt. Det syns som sagt på ViB:s testbil och kommer väl till uttryck i PSA-koncernens egen ekonomiska sammanställning där kostnaderna för garantiåtgärder skjuter i höjden ytterligare. Så de som överväger en ny 308:a gör bäst i att vänta tills företaget fått ordning på kvaliteten, eller så köper man en annan bil.

MVH AL

#28
2014-04-13 09:29

Att diskutera PSA i en artikel om Peugeot blir ofrånkomligt men ekonomin kunde kanske tonas ner litet.
Att skriva långa inlägg är fortfarande inte förbjudet och skulle vara ett direkt fel att radera såvida inlägget inte innehåller provokationer eller personangrepp.

#29
2014-04-13 10:26

MVH, du gör dej löjligare hela tiden men kanske du får något perverst ut av allt ditt trollande? :D
Fram med popcornen, MVH är här igen och igen och igen! Suck… :(
PS. Säkert (aldrig!) hackar han på VW Golf i dess artikel också? Nu har dom hittat endast en liten del av typfelen på den bilen (de som jag redan en gång berättade men ingen trodde på mej) men det finns många flera. Vintertestet för Golf kan man ju påstå ha skippats men herregud, förstår ni ej att man inte kan testa 100% i all väderlek det finns här i Sverige, det variera ju så otroligt! MVH borde lära sej mera av livet än av det han läser i böcker, därför kanske jag klarat mej så otroligt bra som ingenjör fastän MVH säger att jag inte kan var en sådan? ;)

#30
2014-04-13 11:06

Peugo: Jag som Golfägare kanske borde ha märkt något av de *typfelen* som du påstår finns.
Säg som det är, du bara häver ur dig en massa om VW i allmänhet som du inte vet nåt om.
Ganska trött på såna som dig faktiskt.
Håll dig du till det du kan nåt om istället

Mycket nöjd Golfägare

#31
2014-04-13 11:08

Det ju faktiskt så att alla de som är nöjda med sina VW-bilar läser man ju inte om i tidningen, man ser inte detta.

#32
2014-04-13 16:21

Jag får min info från VW-forumar och där vet dom bättre än enskilda personer. Kollar dessutom inte bara svenska forumar utan från många olika länder. Det är bästa sättet att få ut rätt fakta, men man måste ju såklart vara på sin vakt för de flesta som skriver, gör det för att dom har något fel så felfrekvenserna kan man ju inte så lätt se. Typfel däremot är det 100% lätt att hitta. Jag är glad för dej att du har det bra med din Golf för så ska det ju vara! :)

#33
2014-04-13 16:39

Typfel finns det väl på alla märken om man går på deras respektive forum? Det är väl inget som är unikt för VW?

#34
2014-04-13 16:55

Det är samma sak med forum, där läser man bara om problem så det är missvisande även där. Det bästa är att man kan få hjälp med det ena och det andra men det skrivs sällan där om alla som inte har problem så visst kan man tro att det finns bara problem då. Det gäller nog alla forum oavsett bilmärke.

#35
2014-04-13 17:10

Jaha, det här förklarar ju rätt mycket av Peugos beteende. Han kör en Citroen (?) och tillbringar tid på VW-forum för att hitta fel på VW. Om jag hade gjort motsvarande, så hade jag uppskattat att få tips från omgivningen om att det är ett "ovanligt" beteende som jag borde tänka till kring. (Jag lindade in det lite, men jag tror att andemeningen framgår.)

#36
2014-04-13 17:18

"Säg som det är, du bara häver ur dig en massa om VW i allmänhet som du inte vet nåt om. Ganska trött på såna som dig faktiskt."

Peter E, byt ut "VW" i den texten mot "PSA" eller "Peugeot" eller "Citroën" och vi får en träffande beskrivning som handlar om dig.

#37
2014-04-13 17:33

Har du missat att blockera Peter E? Javisst ja, du kan inte läsa detta! =)

#38
2014-04-13 18:01

Jag är intresserad av att följa med hur mycket det skiljer mellan verklig kvalitet och den som marknadsförs. Därför kanske jag tillbringar för mycket tid i Vw/Audi/Mercedes osv. forumar för att se om den verkliga kvaliteten syns (de sagor biljournalister ger ut) och hur dom hanterar sina stora problem (dom som det gäller för oss konsumenter att se upp för = dyra) och nog märks det tyvärr att det är vi som betalar för dom stora felen efter garantitiden. :(

Autobild och andra tyska tidningar vågar skriva om dessa stora fel men här i Sverige så vågas det av nån anledning mindre. Man kan fråga sej att varför det är så? Litar aldrig på biltillverkarnas sagor typ. "vi har fixat problemet, det fanns bara i ett fåtal bilar" och det har visat sej vara exakt den rätta attityden man skall ha när man synar "typfel" på bilar. Inget märke är i och för sej utan typfel men det är dom stora jag vill än en gång poängtera att man måste känna till.

Till artikeln (och även den andra bilen i en tidigare artikel), inte behöver man gå direkt och uppdatera programvaran i bilarna och det gäller ju inte bara vissa 308:or utan även ett annat väldigt välkänt märke har haft programvarurelaterade fel som man tvingats gå och uppdatera gällande motorstyrning och onödiga felmeddelanden (eller så är dom vinterrelaterade = elfel), radion strular i viss utförande av bilen. Detta märke har inte lärt sej av sina tidigare problem utan låsen fryser igen lätt på vintern, samt den automatiska parkeringsbromsen och framdörrarna kan igen en gång vikas pga. is som fryser fast (detta är inte *helt* fixat i nyaste modellen). Vissa bilar har problem med styrningen (alla förare tycks inte bry sej?), man känner av små "steg" som inte känns nåt vidare (koncernsyskonet är mera känt för samma fenomen). Plastdelarna har ljud för sej på vintern (handskfacket, solskyddet) och måste åtgärdas. Lackproblem runt främre hjulhusen (flera fall av bilar med vit färg). Luftkonditioneringens vattenledningar är installerade fel i en massa bilar (hittas fall runt hela Europa) så man får våta fötter. Längtar faktiskt av att höra att tillverkarna hade bättre kontroll på sina produkter men icke sa Nicke. :(

#40
2014-04-13 18:07

Peugos inlägg 17.01 bekräftar bara det jag skrev tidigare.

#39
2014-04-13 18:11

Mercedes E-class var en bil jag tänkt på men drog mej ur för att jag inte vågade köpa en som begagnad (kan bli väldigt dyrt allt för fort).

Dyra fel för mej gäller motor, växellåda och mera avancerade fjädringskonstuktioner (Volvo Four C, Mercedes Airmatic osv.) som kostar skjortan att laga. Valde en tillräckligt ny diesel Citroen C5 för att den borde vara säker i drift och även ifall man själv söndrar den (kör i diket :D ) så känner jag till många serviceställen var man kan få tex. fjädringen fixat väldigt billigt, tekniken är välkänd och inget krångligt eller dylikt. Dom första nya C5:or hade dåliga delar gällande fjädringen där framme (underleverantören byttes senare ut) så därför valde jag en tillräcklig ny med delar som inte börjar läcka olja i förtid.

#41
2014-04-13 18:13

Audi, ta ett dopp!? Vissa är mera intresserade av bilar än andra som bara kör Audi för att dom tror Audi är bäst för att den kostar skjortan? ;)

#42
2014-04-13 18:24

Vet inte om jag skulle köpa en C5! Om man nu ska gå efter nätet!

http://www.samtalspartner.se/citroenuser2/c5.html

#43
2014-04-13 18:33

trasten, Peugo tillbringar tid på VW-forum, så det blir väldigt lite tid över att kolla sitt eget köp;-)

Googlar men på problems+ citroen, så har man att göra några timmar, om man nu är lagd åt det hållet. Själv ids jag inte.

Jag kommer för övrigt inte att "ta ett dopp", vare sig uppmaning följs av utropstecken eller frågetecken - eller som i sällsynta fall här: både och. Vi får hoppas att spetsteknologin inte leds av sådana ingenjörer som Peuogo. Det skulle hämma framsteg;-)

#44
2014-04-13 18:39

Audi, come on! Spela nu inte pajas bara för att du inte är så väl insatt i bilvärldens "härligheter". Nyaste C5 kom 2008, vet absolut *inget* om problem med modeller före det. :)

#45
2014-04-13 19:39

Artikeln handlar om Peugeot 308, och inte VAG, en före detta trafikmagasinet motorjournalist vet ej vad han heter men inte Christer Glenning, iaf så fick han med 1 liter olja med på köpet för att ha, till den nyköpta VW Passaten som skulle förbruka onormalt mycket olja, enligt säljaren och det finns att läsa om det, om man orkar leta ;-)

Ja, just det Carl-Ingemar Perstad heter han ;-)

#46
2014-04-13 19:54

Raphael, vad kul att du fortfarande kan läsa det jag skriver. Trodde du var en sån där som blockerade *misshagliga* personer :-) = personer som inte delar din åsikt.

Vad gäller kvalitet på bilar så finns ju SBP.
Inget tjafs på forum o sånt utan ren fakta.

#47
2014-04-13 19:59

Vad gäller frågan i artikeln så kan jag konstatera att jag aldrig så länge jag ägt en bil från VAG haft problem med snö i fälgar.
Är förmodligen ett problem skapat av franska Premiumingenjörer.. ;-)

#48
2014-04-13 20:27

Eftersom jag ägt många franska bilar så har jag fått lära mig att det inte finns någon vinter i Frankrike, alltså inte det vi kallar vinter.
Men innan jag fattade det råkade jag ut för en del oönskade företeelser, fastfrusen choke (!), japp det var på den tiden det fanns förgasare, startsvårigheter, givetvis beroende på choken, frusen handbroms, som man naturligtvis lärde sig att inte använda vintertid.
Men efter några försök fann jag att det fanns bättre vinterbilar.
Men det var då det och jag har åkt franskt senare och visst har de lärt sig en hel del, men svensk vinter är nog fortfarande ganska främmande verkar det som.

#49
2014-04-13 21:34

saabnisse@ Fastfrusna handbroms, har jag också råkat ut för, på en Peugeot 306 94:a jag hade, man var tvungen att parkera den i kallgarage eller inomhus varmgarage om det inte skulle fastna, så det tinade upp, men problemet var inte kylan utan höljet på p-bromsvajern var skadad så det tog in fukt och vatten, då det var milt väder ute, sedan när det plötsligt blev typ 9- grader och man drog handbromsen över natten så frös de fast, problemet löstes med nya vajrar fick aldrig problemet igen ;-) På den citroen jag har fryser däremot aldrig p-bromsarna även med skadade vajer höljen, då de verkar på framhjulen ;-) P:S och peggan var inte ny den hade gått 17k mil när jag köpte den med slut koppling för en billig peng som jag bytte själv ;-)

#50
2014-04-13 21:54

"Peter E" ...Är det att föredra att verkstaden istället lagar bilen på kundens begäran om det behövs, för hur många fel har det nu varit på långtest-Golfen?
Är det absolut ingen som tycker att det blir patetiskt att ständigt kasta skit på vissa fabrikat och sedan framhäva sina egna val som de bästa?

"Peugo": Vad anser du vara "tillräckligt nytt" och på vilket vis skulle en begagnad C5:a vara ett mer ekonomiskt val än andra fabrikat?

#51
2014-04-13 21:55

Lugn, jag vet att franska bilar är mer vinteranpassade nu än när jag hade dem, de jag åkt i senare har jag inte haft problem med.
Men tydligen finns det många som haft det så ännu har nog inte fransoserna lärt sig vad svensk vinter är.
Men min närmaste granne som kör C5 sedan två år jämför med Avensis och han är helnöjd.
Nu vet jag att det beror på att han inte gillar Avensis, men det gör hustrun och hon åker i den utan problem...

#52
2014-04-13 22:14

Får erkänna att jag varit med på ett Peugeotforum för några år sedan, mest för att det var kul att se och läsa om de bilar jag haft en gång i tiden(205 Gti, 405 Sri, 405 MI16) men eftersom dessa bilar blir alltmer sällsynta så gick jag ur detta forum.
Skulle aldrig falla mig in att kolla in andra forum för att leta efter *fel o brister*...
Hur desperat får man bli egentligen :-)

#53
2014-04-13 22:40

Så det är alltså olika, ej namngivna, forum som utgör denna obestridbara faktabas som Peugo hänvisar till. Forum där vi kan läsa att VAG i genomsnitt har fler fel per tillverkad bilmodell än medelbilen på marknaden och definitivt fler och allvarligare fel än plåtschabraken från PSA. Det var ju bra att vi äntligen fick veta det - jag skall faktiskt låta bli att häckla det sönder och samman, det skötte Peugo så bra själv:-).

Ja ja, alltså kan vi konstatera att de oberoende undersökningar som finns bekräftar de problem som ViB:s långtestbil drabbats av. Peugeot 308 tillhör nämligen, precis som Citroen C5, de mest felfrekventa bilmodellerna ute på marknaden. För er som orkar kan ni själva dessutom se att bilarna i fråga inte klarar mycket mer än 20 000 mil innan de skrotas ut. Detta samtidigt som de riktiga kvalitetsbilarna från både Tyskland, Japan och Sverige i genomsnitt mäktar med både 25 000 och 35 000 mil....

Allt detta skulle Peugo också begripit om han nu verkligen deltagit på matematiklektionerna på sin påstådda ingenjörsutbildning...:-) Men han har väl antagligen spenderat mest av sin studietid på olika forum istället för att lära sig att räkna och hur man arbetar enligt positivistisk metodik... Och som anställd mot eller för PSA är det följaktligen inte konstigt att det nu också presenteras produkter med undermålig kvalitet, eller med fastfrusna bromsar och fejksystem. Det ligger helt i sakens natur.

Gapskrattar!

MVH AL

#54
2014-04-13 22:47

http://www.samtalspartner.se/citroenuser2/c5.html
Off topic kanske,men inlägget 060525 är lite tragikomiskt.
Alla bilar har problem,mer eller mindre allvarliga.
Peugeots 508 är iallafall en snygg bil om man nu skall prata Peugeot,kvaliteten har jag ingen koll på ännu.
308 an har också rätt bra utseende,R modellen.

#55
2014-04-13 22:53

ENTJ1@ Här är en artikel från expressens alltombilar: där står det att Peugeot 508 aldrig haft återkallningar eller problem och den är populär bland tjänstebils förarna de är väldigt nöjda och 308:n förväntas också få lika goda resultat ;-)

http://www.expressen.se/motor/den-har-bilen-ar-arets-positiva-overraskning/

#56
2014-04-13 23:17

Då får vi hoppas det stämmer,fina är de!

#57
2014-04-14 07:21

Och var finns referensen till denna undersökning som omnämns i Expressen ? Den som uttalar sig är ju dessutom en Peugeot-anställd. Sen vill ja minnas att i senaste registreringsstatistiken så ligger 508:an väldigt pyrt till så man kan fråga sig hur många som verkligen varit med i den nämnda undersökningen - och vilken undersökning det är och vem uppdragsgivaren varit. Som alltid är det viktigt att veta fakta bakom innan man drar alltför omfattande slutsatser. F ö vill jag minnas att en 508-ägare i dessa spalter skrivit om återkallelse av hans 508 så frågan är hur sanna uppgifterna i artikeln är...

#58
2014-04-14 08:42

Dina kommentarer må vara hur läsvärda som helst i mellanåt "AL" men smolket i bägaren blir när du måste gå till överdrift i dina försök till att svärta ner PSA.
Vad tror du den största anledningen är till att du inte hittar lika många Peugeot med många mil som t.e.x Volvo?
Ditt svar är förstås att Volvon är sååå mycket bättre men det finns andra anledningar också som du bara vägrar att inse.

Om du går in på Blocket och gör en snabb sökning på Peugeotbilar så hittar du ca 5400st. Ca en tiondel utav dessa har rullat längre än de 20.000mil som är någon slags gräns enligt dig. Tittar man på Volvo så har ungefär hälften utav bilarna rullat längre än 20.000 mil.
Volvo är synonymt med pålitliga bilar och många utav dessa är både 20 som +30 år gamla.
Problemet är bara att bilarna idag inte håller lika bra som tidigare med all teknik.

Hjälper just nu en bekant med hens 807:a ifrån -03.
Bilen är fin och går mycket bra trots sina 28000 mil. Har alla papper på bilen och den är kraftigt miss-skött med en massa uteblivna service. Senaste service var för över 5000 mil sedan. Bilen blev bes efter att ha stått länge och fick några tvåor som verkade oskyldiga men bilen kommer troligtvis att skrotas!

Varför? ...Det behövs en service ( dock ingen dyr sådan ) ,..en ny framruta samt en spindelled. Kostnad för detta på verkstad uppgår kanske till 10.000kr men bilen skall inte användas utav ägaren mer och de vill inte lägga ner dessa pengar enbart för att kunna sälja den för kanske under 20.000kr efteråt då risken är stor att de inte får mer än 15000kr för den och varför då bry sig alls?
En bil som har rullat så långt och som är över 10 år gammal är sällan värd att lägga ner så mycket pengar på för när kommer nästa rep och nästa igen?

Se exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_kombi__2_4___Buisness_edition_52736686.htm?ca=23_15&w=3

Bra affär? Svårt att sia om framtiden som sagt ...

#59
2014-04-14 09:16

Mistro: AL.ser det som sin mission att klanka ner på franska bilar, det är bara att strunta i hans provokationer, överdrifter och ibland rena lögner.

Var och en är lycklig i sin värld.

#60
2014-04-14 11:25

Pi@ Det var inte återkallning han skrev om:

Jag fick en "Återkallning" på min 508 också, då man misstänkte att en packning till bränsletillförseln kunde kanske om möjligt varit felmonterad. Lämnade in bilen och man kollade, men den visade sig vara rätt monterad och ingen åtgärd vidtogs. Enligt mitt sätt att se på saken .... ett vettig förfarande! Hellre stämma i bäcken än i ån.
// Krister

F.ö så är Peugeot 508 också bland Sveriges bästa tjänstebilar, när förarna får välja, enligt ALLT OM BILAR och Bolagsbilar.se, och är 2:a efter LEXUS IS

http://www.expressen.se/motor/den-basta-tjanstebilen--nar-forarna-far-valja/

#61
2014-04-14 13:14

Att som true beliver påstå att Peugeot 508 aldrig haft problem, är väl att ta i rätt rejält?

Så här skriver Krille i tråden 508 i forumet: "MEN, jag fick en del intressant info från killen på Falck. Enligt honom så är tydligen Peugeot 508 den ABSOLUT vanligaste bilmodellen som han åker och hämtar!! Han skulle och hämta upp två st till efter att han varit hos mig!! Han hämtar flera stycken i veckan tydligen, och det är alla möjliga fel"

Då ska man veta att Krille är positiv till sin bil. http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/hamtat-min-nya-peugeot-508-32285?page=36

#62
2014-04-14 13:19

true believer - om tillverkaren vill titta på bilen och ev åtgärda så är det i mina ögon en återkallelse.
F ö så är det tydligen sajten bolagsbilar.se som skapar denna topplista och jag är egentligen lika förvånad över att 2 Lexus-bilar ligger i topp - inte för att dom inte har de egenskaper och den kvalitet som behövs men jag tror inte att det är så många företag som har just Lexus som val bland sina möjliga tjänstefordon.
Sen är det bara att läsa "artikeln" om Lexus (av någon som heter Alexandra Stenvall) för att inse att detta är inte artiklar skrivna av motorjournalister och grundad på erfarenhet i nån form utan här har man läst reklamen och sen skrivit ihop nåt som uppenbarligen måste vara positivt så ur konsumentupplysningsperspektiv ger jag inte ett dugg för denna "undersökning".
Avslutar med ett citat av den "kunnige" skribenten: "Lexus har allt och går hela vägen och skapar en upplevelse från det att du kommer in hos återförsäljaren, till flera år senare när du sitter lugnt och tryggt i din bil på väg till nästa kundmöte."
Så för att sammanfatta var det inte nån kritik mot Peugeot 508 utan mot den sajt som publicerat detta och som efter vad jag kan se berättar väldigt lite om hur denna undersökning gått till.

#63
2014-04-14 13:50

Audi A5 SB@ Det vet jag inte om det stämmer, men det enda jag vet är att de har sålt och säljer bra, dagens moderna bilar har ju som bekant mycket datorer och elektronik, och ingen kommer undan inte ens tyska ;-) Jag undviker bilar med mycket elektronik och datorer, men det är jag det, kör hellre en gammal cittra utan en massa dator och el-komponenter, lätt att laga själv och billig i drift, rolig, driftsäker, då inte många grejer kan gå sönder som t.ex din toppmoderna Audi A4-13, som skulle bli mardrömmen för mig ;-)

#64
2014-04-14 13:51

Mardrömmen i gamla bilar är den sämre krocksäkerheten men man prioriterar ju olika.

#65
2014-04-14 14:10

Jaha, nu säljer den bra också;-) Allt enligt true beliver. Men det gäller då i alla fall inte här i Sverige.

2012 såldes det 3384 Peugeot 508 (plats 24 på listan)
2013 såldes det 1235 (55 plats på listan)
2014 (första 3 månaderna ) ligger den på 85 plats.

#66
2014-04-14 14:46

Och med denna försäljningsframgång (!?) är den enligt den "seriösa" sajten bolagsbilar.se en av de tjänstebilar som är bäst och mest poppis...:)
Nåja - jag har som sagt inget emot 508 men däremot denna märkliga sajt som konstaterar både det ena och det andra utan att det framgår hur deras arbetsmetod går till.

#67
2014-04-14 17:04

Gapskrattar åt MVH AL! Vilken idi**! :)
Tyvärr är våra politiker i samma klass med sjuka individer som denna, tron på sej själv är så stor att dom glömmer att dom fått stryk hela tiden för att dom inte tillhör dom mest intelligenta varelserna, synd men hoppas dom får hjälp för det behöver dom. :(

Jag ger upp, ifall inte MVH AL går till doktorn…snäll nån, hjälp denna stackare!

#68
2014-04-14 17:35

Var det någon som förstod nåt i det senaste Peugo skrev?
Inte jag i alla fall... :-)

#69
2014-04-14 17:41

Off topic: Läste på annat ställe att PSA ska lägga ner 19 modeller av 45.
Alla som inte ger vinst ska bort.
Det var väl på tiden det.

#70
2014-04-14 20:52

Man undrar hur bra just de bilar är som ägs av personer som gjort till sin mission att klandra t. ex. franska bilar, om man jämför med en helt ny bil. Alltså exempelvis en gammal Saab vs. en ny Peugeot 308. Allt negativt skrivande (också kallat för sanning), verkar bero på en bottenlös oro över att kanske äga något som är sämre i många avseenden.

För att svara på frågan i artikeln om jag haft problem med snö och fälgar, kan jag säga nej trots att jag kört både stor och små bilar och av olika märken (även Peugeot).

#71
2014-04-15 08:13

Hur kan man veta om en ny bilmodell som peugeot 308 med en viss ny motor är ett bra köp. Den bil som överlägset leder statistiken över motorbyte är Audi A6 3,2 Fsi. Ford Focus 1998-2005 rostar mer än dom flesta. Volkswagen Passat köps inte längre av Taxi då 1,4 liters motorn drabbas av återkommande fel på motor och växellåda. Toyota har bytt åtskilliga motorer på Corolla 1,6 vvti, Avensus, Mr2 och Ceica med 1,8 vvti. På listan över 12 tickande bomber i begbilboken 2014 finns även Alfa Romeo, BMW, Peugot, Mazda, Opel, Renault, Volvo, Mercedes. Det är inte vissa märken som är dåliga utan vissa årsmodeller och motorer , växellådor, elektronik osv. Så frågan är hur kan man veta att bilen man köper där allt är nytt, kommer att hålla sig felfri när man inte kan gå på gamla meriter.

#72
2014-04-15 08:20

John2008 - håller med dig i det mesta. Aldrig heller upplevt vinterproblem relaterade till fälgar och för att exemplifiera när det gäller "missionärerna" så har vi ju också den skribent som envetet hävdar att en gammal cittra är väldigt överlägsen en ny tysk eller japansk bil vilka tydligen är "rena skiten"... Nåja....
Sen är det nog som Paddan skriver - alla märken får förr eller senare sin släng av sleven och man vet aldrig vad en ny bilmodell kommer att ge en för överraskningar - och speciellt om både modellen och mer eller mindre hela drivlinan är ny...

#73
2014-04-15 09:01

Tycker att det är ganska uppenbart att problemen med snö beror på hur fälgarna är utformade. Det finns orsaker till att man brukar välja plåtfälgar på vintern som inte har för stora insläpp.
Att göra detta till ett Peugeot-problem i sig känns aningen lågt även om det var dumt att lev. bilen med dessa fälgarna.
Varför Vib. valt vinterdäck på alufälg kan man ju också fundera över? ( eller ?)

#74
2014-04-15 09:24

Mistro - varför man valt alu på vinterhjulen ? Antagligen för att det var återförsäljarens val och plåtfälgar finns ju knappt numera utan återförsäljarna tycks ju nästan uteslutande ta hem vinterhjulen på alu-fälgar. Så var det också när vi senast köpte både VW'n och Kia'n. Och vi har inte haft några problem med alu-fälgarna på nån av bilarna.

#75
2014-04-15 09:50

72 kommentarer, där ser man en fransk bil väcker mycket känslor, till skillnad från tyska tråkmånsar så kallade kvalitets bilar, vilken jag aldrig sett.

#76
2014-04-15 10:19

Nej, sitter man fast i en 20 år gammal cittra så ser man nog inte så mycket annat!

#77
2014-04-15 10:32

trasten@ Nej, men vad har det nu med saken att göra,? jag får väl äga och köra vad jag vill? det är fritt ett fritt val, som alla människor har, finns hur många veteranbils ägare som helst, måste de sitta fast för det...och du vet nog ingenting om vad jag har sett eller inte hur kan du veta? det som skrivs här ska man inte utgå ifrån enbart. Det enda du vet verkar iaf är saab 9-5, Jag har gammal bil för att jag har det som min hobby och inte som vardagsbil, skulle aldrig köpa saab som hobby iaf, det är jag säker på, och inte ngn tysk heller, finns det tråkigare saker än, svenskt och tyskt tror inte det.

#78
2014-04-15 11:01

Paddan 21: visst är det så. Det finns väl ingen tillverkare som inte har haft/kommer få problem.'
Varför det är då väldigt kul för somliga att vältra sig i detta förstår jag inte riktigt.

Vi läste ju nyss om felen på Golf som sägs vara en bra bil nu är det inga fel på 308 (än), men ändå är det en kass bil.
När ett fabrikat tar in en bil på koll, så är det bra att de de tar ansvar, när ett annat tar in en bil på koll, så är det för att kvaliteten är så låg.

Det är fortfarande gott om bilar som har plåtfälgar till vinterdäcken, har noterat VW, Audi, Volvo, Seat och Opel av de senaste modellerna.
Har generalagenten valt en olämplig fälg, så kan det väl inte vara bilens fel. Funkar de nya fälgarna så är problemet ur världen och inget att älta om.

#79
2014-04-15 11:15

true beliver. Du kritiserar alla andra för deras bilval, men när du själv blir påhoppad surar du ihop som en 5-åring! Intressant!

#80
2014-04-15 12:48

Det är väl ännu så att vinterhjul inte normalt "ingår" vid ett nybilsköp? De bilar som jag har köpt nya har jag fått köpa till vinterhjul till rabatterat pris och det har då alltid rört sig om plåtfälgar och lite billigare däck.
En del VILL sedan ha alufälgar och köper det men är det fortfarande inte vanligast med plåt?
Sen handlar det nog om kostnader också då en alufälg inte alltid kostar mer. Att Vib skulle lägga till några tusen för att få alufälg till vinterdäcken ser jag dock som mindre troligt?

Mängden snö har ju sen också en hel del att säga och säkert innebär det vanligtvis inga problem med dessa fälgar i övriga landet? ...( Typ "Norrlandskörning"..välj fälgar som lämpar sig för detta )

#81
2014-04-15 13:17

Plåtfälgar till vinterdäcken? Det har jag inte haft de senaste 10 åren. Jag kör min bil i Norrland på vintern (några gånger i "snöstorm") och har då aldrig, verkligen aldrig råkat ut för fastfrusna bakhjul eller ens hört talas om någon som haft problem med det. Nu pratar vi inte fastfrusen handbroms, det är en annan sak....

Mina kollegor slutade med plåtfälgar för 10 år sedan. Sedan dess har de kört både Fordar, Peugeoter och Passater. Låsta bakhjul? Nej.

#82
2014-04-15 15:42

Ibland ingår vinterhjul när man köper nybil - ibland inte. Det beror bl a på under vilken årstid man köper bilen och handlarens paketering.
Jag har dock alltid krav på bra vinterdäck - typ Nokian eller Conti - och det brukar lösa sig - t o m hos Kia-handlaren som normalt körde med Hankook-däck men fick glädjen att leverera Nokian-däck på vår lilla bil...:)

#83
2014-04-15 17:46

Jag skulle nog säga att det är ovanligt med plåtfälgar överhuvudtaget på nyare bilar, i alla fall i Stockholmsområdet!

#84
2014-04-15 23:02

De fälgar som säljs i paket med vinterdäck hos däckhandlare och bilhandlare är speciellt utvalda fälgar som är mer lämpade för vinterbruk än övriga designer. De har ofta rätt "tråkig" design. Minimalt med vinklar och kanter, och nästan alltid platta ekrar. Just för att minimera risken att snö och is byggs upp. Vanliga fälgar är inte sällan designade för att ordna lite vinddrag åt bromsarna dessutom, vilket betyder att de "suger" in skit. Och snö.

Har för mig om att vissa modeller under åren med varit uttalat tåliga mot salt etc. Troligen tjockare färg bara ifs, inget mer avancerat än så. Men jag tror inte man ska förvänta sig att tex fälgar med plankpolerade detaljer ska klara sig speciellt bra i saltslaket. Lacksläpp och ärgskador lär uppstå och det är knappast konstigt.

#85
2014-04-16 19:44

Roger skrev: "Vanliga fälgar är inte sällan designade för att ordna lite vinddrag åt bromsarna dessutom, vilket betyder att de "suger" in skit. Och snö. "

I detta fallet (Peogeot 308) så stämmer det möjligen på bilens ena sida. Men eftersom fälgarna är symmetriska, så skulle det betyda att det "blåser" ut skiten på andra sidan bilen. Men nu var det ju inte så. Bilmodellen kommer, enligt mitt förmenande, att modifieras.

#86
2014-04-17 11:09

trasten: inte är det ovanligt med plåtfälgar i Eskilstuna i vart fall. Se mitt inlägg nedan. 2014-04-15 10:01

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.