Bild
Nästa artikel
Extra räckvidd i BMW i3.

Uppdatering räcker längre

Långtest

Lite servicearbete resulterade i ökad räckvidd på vår långtestbil BMW i3.

Sist vår elektriska BMW åkte in på verkstaden för uppdatering ordnade verkstaden gratis hyrbil. Denna gång erbjöds vi ingen sådan service, trots att Bavaria Stockholm behöll vår bil i fyra dagar.

Förutom ny programvara krävdes även fysisk handpåläggning i form av delar i REX-aggregatet som behövde bytas ut. Vår bil omfattades av en återkallelse där generatorn samt axeln mellan bensinmotorn och generatorn ersattes.

Om det var det sistnämnda eller den nya programvaran som gjorde susen vet vi inte men glädjande nog verkar operationen ha resulterat i ytterligare 10–20 km räckvidd! Från att vi tidigare haft en normal räckvidd på cirka tio mil, kommer vi nu ofta över tolv mil på full laddning.
BMW i3

Modell: Rex
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 410 700 kr
Aktuell körsträcka: 2 883 mil
Förbrukning (dek.):  0,6 l/100 km +13,5 kWh/100 km
Förbrukning (ViB:s): 1,0 l/100 km +20,8 kWh/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)

Kommentarer

#1
2015-06-17 17:30

Det artar sig, nu är elbilen från BMW nära nog uppe i samma körsträcka med fullladdat batteri som elbilar från slutet av nittiotalet. Kanske därför som Toyota inte tror på någon framtid för elbilar.
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=16424

#2
2015-06-18 07:33

Nu är ju inte BMW de som är bäst i grenen lång körsträcka bland "vanliga" elbilar. Där verkar Kia vara i topp.
Att Toyota vill fortsätta tjäna pengar på att serva fossilmaskinerier är inte så konstigt.

#3
2015-06-18 08:51

Vi har alla olika behov.
Denna bil hade räckt för 98% av alla mina resor gott och väl när det gäller eldrift, veckan i fjällen kan man ju hyra en trevlig bil för.
Tror även BMW har någon deal att om man behöver en större bil så kan man "låna" en sådan, det skyltades friskt med detta vid premiären om jag inte minns fel.
Denna är ju REX varianten så här kan man ju köra Stockholm - GBG utan problem.

Ändå häftigt att en FW update kan ge längre räckvidd, inte ofta man läser om det till fossildrivna bilar.

#4
2015-06-18 09:36

Willburn elbil från 1923 hade en räckvidd på 16 mil på el, och utbytbart batteripack som kunde switchas på minuter. Så om nåt decennium kanske BMW och de andra är i kapp 20-talstekniken?

#5
2015-06-18 09:50

Raywave,
Det finns elbilar på marknaden nu som går 40-50 mil på en laddning och det tar 90 sekunder att byta batteri på. Varför man skulle vilja byta ut batteriet vet jag inte för de verkar inte haverera så ofta.

Kör man i samma takt som en Milburn (max 19mph) kommer man nog 20 mil med en i3 om man inte blir utsatt för road rage innan dess.

#6
2015-06-18 09:53

@Raywave
Nu hette tillverkaren Millburn inte Willburn och tror deras bil lanserades tidigare än så.
Den hade en toppfart på 30KM/H och räckvidd på ca 96KM. Om det var med konstant toppfart är dock osäkert.
Sen vägde bilen betydligt mindre, de elbilarna från den tiden hade en vikt på runt 500 kilo.
Osäkert hur det stod till med infotainment, AC, ABS, autobroms o.s.v. på 1920 talet, men gissar att det var optional extra och inte med i räckvidskalkylen.

#7
2015-06-18 09:55

Mäkinen, var kan man byta batteripacket på 90 sekunder på en Tesla (vilket jag antar att du syftar på)?
40-50 mil är inte heller sant. Snarare dryga 30 ... eller 15 i minus 10 grader (enligt TüV's mätning).

#8
2015-06-18 10:02

Tror att byta batteri var ett krav på 20-talet då det knappast fanns snabbladdare eller el framdraget överallt. Inte samma läge idag direkt så krav på byte är inte lika intressant.

#9
2015-06-18 10:03

Swemba,
Såvitt jag vet finns inget utbytessystem för Teslas batterier, men det går att göra. https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY
Det finns ju ingen anledning att göra det. Räckvidden beror på körstilen. Ett knep brukar vara att hålla hastighetsgränserna. Det gör underverk för hur långt man kommer.

#10
2015-06-18 12:20
#11
2015-06-18 14:09

@Tennis10, jo jag vet att Tesla visat upp detta. Anledningen är så klart det bidragssystem som tillverkare av elbilar i Kalifornien kan ta det av. Ett bidrag som är betydande om det (teoretiskt) går att swappa batterier. (http://www.arb.ca.gov/msprog/zevprog/zevregs/1962.1_Clean.pdf)

Tänker man efter lite så inser man att det här är en teknik som troligtvis aldrig kommer att se dagens ljus, åtminstone inte i någon större omfattning.

#12
2015-06-18 16:38

Inte bara Porsche var tidiga med hybridbilar, här är en biltillverkare som gjorde elbilar redan på artonhundratalet och kom ut med hybridbil redan 1917. En bil som inte behövde vevas igång utan en elektrisk koppling såg till att bensinmotorn kopplades in när bilen kördes med hjälp av elmotorn, sedan kunde motorerna driva bilen parallellt och när batterierna var urladdade kunde elmotorn fungera som generator och ladda batterierna under färd om man ville det.
http://louwmanmuseum.nl/en/Ontdekken/Ontdek-de-collectie/woods-dual-power

#13
2015-06-19 11:44

Den uppdateringen visste helt enkelt uppenbarligen var den tog!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.