Bild
Nästa artikel
Vår äldsta långtest-Skoda från 2014 har fått mjukvaran i växellådan uppdaterad.

Uppdaterad DSG-låda i Skoda Octavia

Långtest

En motorlampa som tändes vid start i backe med inte alltför tungt släp vållade huvudbry och föranledde akutbesök på verkstaden för långteststallets Skoda Octavia.

En motorlampa som tändes vid start i backe med inte alltför tungt släp vållar huvudbry. Lampan tändes också som hastigast under motorvägskörning nyligen. Efter stopp och start på nytt har lampan alltid släckts.

Vid akutbesöket på verkstaden visade felkoderna att DSG-lådan behövde en uppdatering av mukvaran. Om det är lösningen på problemet återstår att se.

Skillnaden mellan premium och icke-premium brukar kännas vid hur dörrarna stängs och hur smidigt de går i lås. Förardörren på vår Octacia Combi har vad vi vet inte utsatts för något fysiskt våld, ändå krävs det lite extra kraft för att stänga den ordentligt.

Övriga dörrar klickar obehindrat i som de ska. Verkstaden får se till att justera. Den lilla motorn fortsätter att överkonsumera, för närvarande närmare 30 procent över bränsledeklarationens uppgifter.

Diskutera: Har du stött på liknande problem?
Skoda Octavia Elegance 1,2 TSI DSG7

Årsmodell: 2014
Inköpspris: 227 100 kr
Aktuell körsträcka: 4 210 mil
Förbrukning (dek.): 5,0 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,4 l/100 km

Kommentarer

#1
2015-04-22 18:32

30% Mer är rätt mycket. Men om man bara tittar på förbrukningen som sådan, så tycker jag att 0.64 är helt okej. Men det är klart. Fyller man bilen med 5 personer och packar den fullt i bagaget. Då får nog motorn jobba på ordentligt och lär dra betydligt mer

#2
2015-04-22 18:37

Boo Wennerberg, vänligen använd inte ordet premium. Det är ett ord som är svårtolkat och laddat och som har skapat mycket bråk och konflikter på Vib:s hemsida. Jag tycker inte att något bilmärke skall få rätten till att kallas Premium-för det har olika innebörd för olika personer. En del tycker att Audi, BMW, Merca är premium, en del tycker inte alls det utan att Lexus och Toyota är premium etc.

#3
2015-04-22 19:12

Havsfidran, jag har likadan bil. Snittförbrukningen ligger runt 0,65 liter/mil (bensin). De gånger jag åkt på långfärd med familjen (4 personer och barnvagn) har den tenderat till att dra mindre. Oftast om ligger med full bil mellan 90-120 km/h så brukar det hamna på ca 0,6 liter/mil. Bilen är riktigt snål, men det är nog mest tack vare den låga vikten samt lågt luftmotstånd. Jag har 1.4 TSI motorn med DSG 7 (140 hkr). I Påskas körde jag på runt 0,52 liter/mil men då var det vindstilla ute och väldigt gynnsamt väder. Blåst påverkar mer än man tror. Jag brukar sällan köra fortare än 120 km/h (enligt mätaren som visar 5 km/h för mycket) då jag tror att förbrukningen kommer att sticka iväg pga luftmotståndet.

#4
2015-04-22 19:26

Ja se denna prisade VAG kvalitet... För vilken gång i ordningen är denna inne på rep igen? Har väl redan bytts låda/koppling en gång.

#5
2015-04-22 19:56

"VAG-kvalitet"? Du drar alltså alla över en och samma kam? Skoda, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti?

Skoda är en enkel och billig bil, på alla sätt och vis.

#6
2015-04-22 20:55

Nej Swemba. Jag vet nog vad som ingår i VAG trots att du glömde några, men vem tänker på Bentley/Bugatti i samband med VAG?
De jag syftar på är naturligtvis de märken som i mångt och mycket delar den här (bristfälliga) tekniken.

#7
2015-04-22 23:31

Hmmm, borde inte stora mäktiga VAG vid det här laget fixat alla problem som drabbat den här aktuella växellådan?

I den mån märkes-fanatikerna ens erkänt probleme, ( som VAG själva faktiskt medgett), så har det ju låtit som så att det skulle fixas och vara historia nu.

Men när man läser sånt här så tvivlar iaf jag...

#9
2015-04-23 01:35

Jes (Gäsp)
Dom fixar fortfarande, dom har inte fixat det.

#10
2015-04-23 06:26

Bara på skoj, men vad är en MUKVARA för någonting? ;)

mvh / VW Polo 2012

#11
2015-04-23 06:58

@Lars58,

Ok, låt höra. Vilken är den här "bristfälliga tekniken"? Att en motorlampa tänts? Att en mjukvara behöver uppdateras? Att dörren inte stänger med samma "klonk" som på en premiumbil? Och vilka andra märken är det som delar dessa fasansfulla brister som tydligen är unikt för VAG?

#12
2015-04-23 07:22

@Swemba givetvis är det dsg-lådan med torrlamell han syftar på. Den är det problem med helt enkelt. ViB bytte ju kopplingar efter mindre än 3000 mil... VW slutade sälja den till taxibilar eftersom den konstant gick sönder. För att simulera en momentomvandlare måste man hålla på och slira på kopplingen. En torrlamell blir snabbt överhettad då. Har hört från flera DSG7-förare att det luktar lite bränd koppling ibland när dom stannar bilen. Det kan aldrig vara bra..

Audi har våtlamell och slipper problemet. DSG6 har våtlamell och vad jag vet har den inga större problem.

#13
2015-04-23 07:23

Nej, förbrukningen imponerar inte på mig. Det är ju en mellanklassbil, med en relativt liten motor.
Mest besviken blir väl den som bytt in sin gamla bil mot denna (på papperet) snåla, och upptäcker att den drar lika mycket.

#14
2015-04-23 08:00

@DanielK, men nu var det väl inte brända lameller artikeln handlade om, utan en tänd motorlampa? Som vi har diskuterat i otaliga trådar här på ViB så är det inget fel på DCT-tekniken som sådan. Den fungerar utmärkt. Volkswagen (inte VAG generellt) har haft problem med sin Ecofuel-Passat/Touran som gått som Taxi - en tung bil i en extrem miljö.

FYI så använder även Audi DQ200-lådan (torrlamell) i Audi A1, utan problem.

#15
2015-04-23 08:01

@hultarn, det är väl rätt typiskt för down-sizing-trenden. Den fungerar bättre i teorin än i praktiken. I praktiken är det bilens vikt, luftmotstånd och körsätt som är avgörande för förbrukningen och då kan tvärtom en liten motor ge högre förbrukning.

#16
2015-04-23 08:35

Som gammal IT-människa så ogillar jag hela snacket om att "uppdatera mjukvara" så fort något inte fungerar som det ska.
Lite som när jag hade en elhiss som levde ett eget liv på en av mina bilar, och fick förklaringen från verkstadskillen att "dom resettat systemet, och jag får återkomma om felet uppstår igen".

Nästa gång ni springer på den ursäkten så begär en utskrift eller kopia på changeloggen (en fil där man skriver vilka förändringar som skett i den uppdaterade versionen på programvaran) och be mekanikern peka ut just det felet (med felkod) din bil har och var i changeloggen det står att det är åtgärdat.

#17
2015-04-23 09:02

Varningslampor som tänds är aldrig bra och mina erfarenheter är att felet aldrig går att åtgärda. Jag har ägt en bil med adaptiv automatväxellåda med 9 program. Växellådan fungerade utmärkt ända tills motorstyrningslampan tändes. Under bilens första 5 år reparerades växellådan för mer än 80 000kr(inklusive byte av växellåda), men inte fasen slutade lampan lysa. Bilen är fortfarande i trafik utan att någon kostat på en enda reparation, men varje gång någon mekaniker får nys om fenomenet får bilägaren höra en ny fantastisk teori om hur felet ska åtgärdas. Det är bara att leva med problemen eller helt enkelt byta bil.

#18
2015-04-23 09:08

@Megamannen.
Så var/är det enda felet att en lampa tänts och är fortsatt tänd?

#19
2015-04-23 09:55

Enligt Bosse Bildoktor på radio så är det bara att ignorera lampor som tänds om bilen går bra i övrigt. :-)

#21
2015-04-23 10:04

VAG har rejäla problem med sin teknik, oavsett vad swemba säger. Och många komponenter finns i Skoda/SEAT/VW/Audi och ger samma fel. Har en Golf 7 med DSG som bytts, och den bilen går bara landsväg, inte start/Stopp, ofta bränd lukt och full fart på fläkten. VAG säger att det är "partikelfiltret som regenereras" men det tror jag inte riktigt på. Nu har distansradarn pajat (inga synliga fel, tex. stenskott) och vid den felsökning som gjordes fanns inga felkoder. Efter felsökningen slutade även auto start/stopp automatiken att fungera. Detta är inte en kvalitetsbil. Nästa privata bil blir nog en jap/korean med 7 års garanti.

#22
2015-04-23 10:06

@DanielK, nej det är väl klart att vem som helst KAN drabbas av problem? Det innebär inte automatiskt att det ÄR ett problem.

#23
2015-04-23 11:10

Är man förvånad, öh, nääe :)

#24
2015-04-23 12:56

"Rejäla problem med sin teknik" är nog lite att ta i.
Att det finns och har funnits DSG7/S-tronic lådor som har problem är ju välkänt, och det finns en hel del på nätet att läsa om det. Men det betyder inte automatiskt att det är problem med allt.

Ska bli intressant att höra om uppdateringen löste problemet. Som jag skrev förut så verkar detta så smått bli en stående replik av verkstadsfolk där man ibland har svårt att påvisa varför en uppdatering kommer lösa problemet.
Tror dagens och morgondagens verkstadstekniker behöver mer utbildning i problemlösning runt problem som kan röra bilens programvara än som verkar finnas idag.

#25
2015-04-23 16:36

Vi får en programvara av tillverkaren. Jag tror inte dom uppskattar att meken går in och fibblar där!

#26
2015-04-23 16:44

@Trasten
Menade inte att mekanikern ska gå in och knacka egen kod utan ta reda på om en uppdatering verkligen kommer lösa problemet.
Likt IT-världen så är det lätt att bara slänga på den senaste uppdateringen och hoppas på det bästa.

#27
2015-04-23 20:41

Vi får ett tekniskt meddelande som berör kundens problem och en åtgärdskod som vi slår in i datorn. Sen programerar vi bilen och kan bara se att vi fick in nya programmet inget annat. Vi kan bara hoppas att ingenjörerna i Tyskland har gjort rätt.

#29
2015-04-27 00:23

Långtestets Toyota Auris kombi ligger betydligt närmare Skodans uppgivna deklarerade förbrukning då Aurisen med sina 136hk dragit 0,52l/milen i årssnitt i verkligheten under det första året, och det helt utan några problem dessutom...
HSD Hybridtekniken är alltså klart snålare än dessa små Tsi snålmotorer i verkligheten även om man som Vibilägare kör blandat med mycket landsväg och motorvägkörning där vissa menar att Hybrider helt saknar fördelarna av hybridsystemet vilket alltså inte stämmer.

#30
2015-04-27 08:14

Spontant så tycker jag det känns rätt självklart att en bil med hybridteknik ska dra mindre än en bil utan detta. Och kör man dessutom hybriden på rätt sätt och släpper ut mindre i storstaden så är det ju guld. Samtidigt så finns det ju nackdelar för dem som t.ex. vill sätta dragkrok på bilen.

#31
2015-04-27 11:42

Många tror ju att en hybrid bara går snålare än en vanlig modern bensinbil i stadstrafik och inte svenssonkörning för dom som tex bor på landsbygden, men även där går hybriden snålare.
Dragkrok går nu att beställa även till Auris HSD men problemet är den låga dragvikten, vill man ha högre måste man än så länge välja bensin eller dieselmotor.

#32
2015-04-27 22:26

Om man som de flesta bilköparna idag väljer en bil med Automatlåda varför väljer man då en med en växellåda som är småryckig, och som har en koppling som behöver bytas ut i förtid ibland och som behöver programmeras om ,och som Mikael Schultz säger man helst väljer bort, när man kan välja en bil med en motor som har mycket större cylindervolym och lägre förbrukning, och som saknar koppling i Automatlådan och saknar småryckighet och inte behöver omprogramera lådan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.