Bild
Nästa artikel
Opel Ampera i Vi Bilägares långteststall.

Tillbaka till verkstaden

Långtest

Vi har knappt hunnit att hämta ut vår Ampera efter senaste verkstadsbesöket förrän den ska in på nytt. Nu handlar det om en allmän återkallelse som görs av säkerhetsskäl.

För att eliminera förarmisstag, att helt enkelt glömma stänga av powerknappen efter parkering, ska Ampera uppdateras med den senaste programvaran. Det innebär att tiden i påslaget läge kommer att begränsas.

I dag startar en ”påslagen” Ampera av sig själv när batteri-spänningen blir för låg. I ett slutet utrymme, exempelvis i ett garage, kan då kolmon-oxidhalten från bensinmotorn bli för hög.

Egentligen är det svårt att förstå att sådana här misstag kan begås, eftersom föraren alltid ska få varningssignaler om påslaget läge.

Den senaste omprogrammeringen av växellådefunktion fungerar så här långt. Elektronikbuggen som föregås av meddelandet ”Rattlåset behöver service” har gäckat oss tidigare, i GM-syskonet Saab 9-5. Ett allmänt tips  som vi fått berättat för oss är att vid start inte trycka på bromspedalen, hålla startknappen intryckt i 60 sekunder, och sedan gå på med bromsen. Hokus pokus, och bilen ska starta. Sägs det!
Opel ampera

Modell: Ampera
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 416 800 kr
Aktuell körsträcka: 5 940 mil
Förbrukning (dek.): 1,2 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 3,0 l/100 km

Kommentarer

#1
2015-06-15 09:26

För komplicerat skit heter det.
Hybridbilar kommer aldrig bli bättre än renodlade varianter av enadera drivsystemen.
De är alldeles för komplexa.

#2
2015-06-15 09:36

För mycket elektronik, helt enkelt. Mindre elektroniskt bling-bling och mer rejäl bil åt folket.

.

#3
2015-06-15 09:43

En eldriven bil idag blir nog svår att ta fram utan elektronik.
Då måste man titta på de elbilar som fanns för hundra år sedan, helt utan elektronik, men ändå problem med brunna kontaktortungor och kontinuerlig rengöring av batteripoler och påfyllning av batterivatten.
Många kontroller var det!

#4
2015-06-15 09:56

för mycket elektronik det blir komplicerat skit i längden, för mkt strul

#5
2015-06-15 10:49

"för komplicerat" skriver en del, lätt att glömma att tex Prius varit en av de driftsäkraste bilarna länge. Allt beror på vem som skruvar ihop grejorna...

#6
2015-06-15 14:25

Säger bara som johnkommentar tidigare sagt nedan,Toyota Prius när vi talar om driftsäkra bilar och hybridbil/laddhybrid, på detta område är man nog oslagbara idag. Prius tillhör den modell med minst fel hos Toyota och lägst garantikostnader, trots komplexiteten, så visst går det att bygga driftsäkra bilar med denna teknologi om man vill. Dessutom är Prius en mer praktisk bil jämfört med Ampera som bara är en 4 sitsig bil, hur blir andrahandsvärdet på en sådan Ampera framöver?

#7
2015-06-15 14:25

Fast det är nog svårt att jämföra Prius och Ampera rätt av då det skiljer rätt mkt i hur bilen drivs.
Amperan är ju mer lik BMW i3 där motorn är en range extender och Prius en hybrid där den kan drivas utan el.
Nu vet jag inte vilken typ som är mest komplicerad att producera men det känns spontant som att BMW och Amperan har mer ny teknik som kanske inte hunnits med att testas.
Toyota måste ju vara en av tillverkarna som har längst erfarenhet av hybridtekniken då dom var tidigt ute, och det borde ju rimligtvis betyda att många barnsjukdomar är borta som i sin tur betyder bättre driftsäkerhet idag.

#8
2015-06-15 15:15

Vad är det som är så "komplext" med Prius, undrar jag?

#9
2015-06-15 18:33

Lägg nu ner detta med elbilar och annat trams. En bil ska höras och lukta fossilt bränsle!!!

#10
2015-06-15 19:15

Nu är ju inte Ampera och Prius direkt jämförbara, den första är ju en elbil som kan klara lite längre sträckor med assistans av en bensinmotor, medan den andra är en bensindriven bil som kan få assistans av en elmotor.
Men helt klart är Prius en väldigt driftsäker bil och som redan påtalats har den ju funnits länge och tillverkats i så många exemplar att barnsjukdomarna bör vara borta sedan länge.
Ampera verkar fortfarande vara kvar på utvecklingsstadiet, men kanske kan nästa generation, som ju är på gång, bli mer färdig redan från början.

#11
2015-06-15 19:25

Hybridbilen är tack vare att den är så komplex bättre än både rena bränsledrivna bilar och även elbilar med nuvarande batterier. Kan man läsa här.
http://www.theguardian.com/prius/partone/story/0,,1146584,00.html

#13
2015-06-16 08:56

Visst är det komplicerad teknik i Ampera och Prius. Prius är utan tvivel är en driftsäker bil men att ta de fel som man haft på Amperan som anledning att man genast sabla ner ett bilmärke och lyfta ett annat är den vanliga sandlådedebatten mellan märkes ivrare. Vore skönt om man kunde hålla sig till ämnet.
Det senaste är ju en justering av programvara och det gör inga andra tillverkare?
Att vi får mer elektronik i bilarna är bara att acceptera. Autobroms räddar liv och plåtskador. Hybrid sänker miljöpåverkan datastyrt ljus ger bättre sikt mm . Det är ingen idag som protesterar mot elektronisk insprutning, ABS mm. Sådant som vissa för 20 år sedan så som en styggelse i bilar. Fel blir det, men det är av felen vi lär oss och så är det med bilindustrin oxå. Bevisligen lär några fortare än andra :)

#14
2015-06-16 13:44

Spirou, vad är det som inte stämmer?
Att Prius laddhybrid kan klara upp till 20 km gör den inte till en elbil!
Ampera har eldriften som huvudsaklig drivlina.

#16
2015-06-16 15:36

Jag skulle vilja påstå att Amperan är den mest tillkrånglade hybridlösningen på marknaden.
http://www.elbil.no/elbilforeningen/dokumentarkiv/finish/9-diverse/63-am...
Kolla sidorna 9 och framåt i presentationen...

#17
2015-06-16 15:55

@ l.mäkinen
Jag kanske missar något men vad är det som kvalificerar denna som den mest tillkrånglade lösningen?
Det jag ställer mig frågande till i Amperan är varför dom har en sån stor motor (vikt, utsläpp) när tex BMW i3 REX har en mindre motor men verkar klara av samma sak.

#18
2015-06-16 16:37

GM har på senare tid medgett att volt/ Ampera visst kan driva bilen direkt från bensinmotorn till hjulen.
http://www.autoblog.com/2010/10/11/gm-yes-the-volts-gas-engine-can-power...
Det kluriga med Toyotas system är att bensinmotorn kan driva hjulen direkt mekaniskt och även ladda batteriet samtidigt som bilen helt eller delvis drivs elektriskt vilket gör att bensinmotor som kan ha ett komressionsförhållande på 6,5 till ett och ett expansionsförhållande på 14 till ett samtidigt som den kan styras att gå med det varvtalet och det vridmomentet där den har bäst verkningsgrad i olika körsituationer.
På verkninsgradsdiagramet ser man att med Prius system kan man få verkningsgraden för bensinmotorn att vara hög både vid lågt effektuttag och vid högt effektuttag och däremellan vilket är mycket svårt med vanliga motorer och transmisionssystem där bästa verkningsgraden ligger alldeles för högt jämfört med det effektbehovet bilen behöver vid normal körning.
http://ecomodder.com/wiki/images/5/5e/Toyota_2zrfxe_1.8l_prius_bsfc2.jpg
Från den här sidan där man kan se även andra motorers kurvor.
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_Fuel_Consumption_(BSFC)_Maps

#20
2015-06-16 23:54

Är inte Ampera ihoptänkt av amerikanska tekniker?

#21
2015-06-17 16:27

Amperas drivsystem är egentligen genialiskt, sedan att man haft vissa problem må vara en annan sak.
Och man får hoppas att dom rättar till det i nästa modell.
Man kanske borde fråga några av Toyotas missionärer om råd?

#23
2015-06-18 00:11

Nya Volt/Ampera har fått en bensinmotor som är ungefär 45 kg lättare med sitt aluminiumblock istället för gjutjärn och nu går det att köra bensinmotorn på 95 oktan istället för som tidigare högoktanig bensin.
Förbrukningen när batteriet är tömt blir 5,6 l/ 100 km jämfört med Priusen som drar 4,7l/ 100 km uppgiven förbrukning. Volt/Ampera blir även oftare direktdriven från bensinmotorn till hjulen likt Prius kan man läsa här.
http://www.caranddriver.com/features/2016-chevrolet-volt-dissected-every...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.