Bild
Nästa artikel

Strul med GPS-kartor

Långtest

Långteststallets Mazda 6 har haft GPS-problem. Först med felaktig information och sen med antennsignalen.

Det kan vara lurigt att blint lita på sin GPS, framför allt när det gäller att följa hastighetsgränserna. De nya hastighetsbegränsningarna 40, 60, 80, 100 och 120 fanns inte med på de gamla kartorna vilket naturligtvis kan vara förödande. Jag fick uppgift att jag körde på en 90-väg, men skyltarna visade 80.

Det blev till att göra en ny uppdatering från TomTom. Arbetet var tidsödande, men till slut lyckades jag ladda hem programvaran och få de uppdaterade kartorna installerade i bilen. Men problemen var inte ur världen, en vecka senare tappade GPS-anläggningen signalen. Verkstaden kontrollerade antennen och upptäckte inget fel. På nytt fick jag ladda hem programvaran, och nu tycks det äntligen fungera som det ska.

I samband med verkstadsbesöket gjordes också en service vid 6 000 mil till en kostnad av 2 790 kronor. Däremot lät vi inte Mazdaverkstaden ”råna” oss på 3 600 kronor för montering av en extraljusramp, en ramp som vi dessutom skaffat på egen hand. Vi är inte nöjda med bilens hel- och halvljus och nu har vi den mörka årstiden framför oss.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda6?
Fakta: Mazda 6

Modell: Wagon Optimum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 313 000 kr
Aktuell körsträcka: 5 910 mil
Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,3 l/100 km

Kommentarer

#1
2014-11-26 17:54

GPS i bilen är ju ganska överskattat när nästan alla har smartphones med uppdaterade kartor.

#2
2014-11-26 18:54

Efter att ha åkt i Sthlm idag och använt det klumpiga gränssnittet i både iPhone-kartorna och Google Maps så skulle jag tro att GPS i bilen är en fröjd. Dock inte för den extrapeng det kostar i många fall. Men ingår det så är det nog trevligt.

Trist med GPS'n. Laddar man ner kartorna från Mazda eller Tomtom? Otrist att höra att Mazda fortsätter hålla vettiga servicekostnader.

#3
2014-11-26 20:47

Använd Waze finns att ladda ner gratis, funkar klockrent i sthlm, du får info om allt(nästan) via andra användare sk wazeare.

#4
2014-11-26 20:56

Eller Here+ som finns till Windowstelefon, Lumia t.ex.

#5
2014-11-26 21:20

Att dom inte lägger ner det där med GPS i bilen, aGPS som är i telefoner ihop med ett bra kartprogram är mycket bättre än den bästa fasta GPS:en...

#6
2014-11-26 21:37

Man integrerar istället fler saker i bilen med GPSn, t,ex växellådan!

#7
2014-11-26 22:19

Nu när skärmen redan finns där så kostar det inte så mycket att lägga dit GPS-funktionen. Nu är det ett säljargument snarare än ett tillbehör att mjölka pengar från. Det hade ju varit rätt konstigt med en bil som hade en infotainmentskärm UTAN GPS. Då hade man ju undrat hur de tänkte där. GPS-elektroniken kostar väl knappt en 100'ing att sätta dit. Sen finns det troligen diverse licensavgifter som ska betalas. Men det är så lite i sammanhanget nu när skärmen och knapparna och röstkommandot etc redan finns där.

Waze är en bra idé men funkar det som det är tänkt utanför storstäderna? Känns som tätheten och engagemanget tryter där :P

#8
2014-11-26 23:16

Det torde bli allt vanligare att kunna spegla mobilens skärm till displayen och då har man plötsligt en GPS med avsevärt större display tillgänglig. Men f ö håller jag med om att både Tomtom och Garmin oftast är enklare att hantera än t ex Google Maps. Dock är Here + ovanligt lika en "riktig" GPS när det gäller gränssnittet och hanteringen.
En annan sak som inte borde kosta många kronor extra när man ändå har skärmen är back-kameror. Tråkigt att så få tillverkare har detta som standard när dom ändå kostat på förhållandevis stora färgskärmar.

#9
2014-11-27 09:20

Vad jag har förstått, finns det två (2) leverantörer av kartor till bilnavigatorer. Även om nu även Apple och Google verkar vilja ge sig in i stiden på allvar. Men som just bilnavigatorer ligger dom fortfarande efter TeleAtlas (Uppköpt av TomTom) och Navteq. ( Där navteqs kartor brukar vara dom något bättre uppdaterade enligt tester). Även om stora brister finns även där. Då dom bättre visar vilken fil du ska ligga i osv. Men när en Garmin navigator med 5" skärm, och Navteq kartor kostar 990kr, med livstids karuppdateringar. Känns prissättningen på bara en kart uppdatering till en inbyggd navigator rätt märklig! Framför allt eftersom dom använder samma kartleverantörer som dom lösa navigatorerna. Du kan få betala från ca 2000kr till över 10.000kr! bara för att få senaste kartan till en inbyggd GPS. Det kan väl inte vara gränssnittet man betalar för? För det finns ju redan där från början, när du betalar 10-20.000kr extra i bilhallen för navigatorn. Det kommer ca fyra uppdateringar per år till min Garmin. helt gratis. Och tycker man att 5" är för lite på en navigator, så finns dom ju såklart större. Men kanske inte för 990kr då. Ett plus mot en mobil med karta, är att kartan inte försvinner i ett kritiskt ögonblick bara för att det ringer på telefonen.

#10
2014-11-27 10:14

...och Navteq är väl sen några år uppköpta av Nokia och har numera namnet Here...

#11
2014-11-27 10:48

Jaha, det visste jag inte.

#12
2014-11-27 11:42

kallandes, sätt telefon i flygplanläge, då försvinner inte GPS.
Det är ingen risk att det ringer!

#13
2014-11-27 12:31

Jag tycker fortfarande en lös GPS är det bästa valet. Även om den inbygda GPS med 7 tums skärm som sitter som standard i vår Hyundai i30 fungerar hyfsat så föredrar jag min Tomtom GO600 jag använder i min Hyundai H-1. Den är klart smidigare att använda och uppstår något fel så behövs inga verkstäder. Det är bara att kasta bort den och köpa en ny.

#14
2014-11-27 12:35

Peter, jag hade samma åsikt, men det var innan jag blev av med min GPS och skaffade en Windowstelefon med Here+.

#15
2014-11-27 16:27

saabnisse En nackdel är väl att det inte går att prata, surfa, smsa och spela onlinespel på den medan man kör. Om den är i flygplansläge :) Nä men skämt å sido, prata med HF får man faktiskt göra. Även om jag bara brukar svara, och inte hålla på och bläddra telefonboken när jag kör.

#16
2014-11-27 17:35

kallandes, du kan ju ha en telefon till, du vet en sån där man hade förr i tiden som det bara gick att prata i!

#17
2014-11-27 18:33

Bläddrar i telefonboken gör man ju med knapparna på ratten...:) Och snackar gör man ju via bilens inbyggda bluetooth-koppling - om man bums måste...

#18
2014-11-27 21:19

Man får ju vad man betalar för.
En inbyggd GPS i en Mazda eller Kia håller kanske i bästa fall håller jämna steg med en TomTom eller Smartphone. Så jag kan tänka mig att man lika gärna kör med sin handburna GPS.

Jämför man GPS i en smartphone eller TomTom med en inbyggd GPS i en lite mer påkostad bil så känns de som leksaker i jämförelse. Omständiga, laggar och tar evigheter för dem att räkna ut en rutt.
Senast i somras hjälpte jag en granne med en ny TomTom. Det var som att förflytta sig 10 år tillbaka i tiden då man hade Pocket PC...

#19
2014-11-29 19:59

A_q, jag testade min Here+ idag på just tiden det tog att räkna om en rutt när man svängt av från den tidigare,
Det tog ca fyra sek. att få ny rutt! Men en märklig sak som jag lade märke till är att hastigheten, som anges med vita siffror på svart botten, ändras till vita siffror på röd botten vid 54 vid 50- gräns, 75 vid 70 och 117 vid 110 km/ tim. Varför?
Jag har hört från trafikgruppen att man tolererar 5% överskridande av hastighet, här har man tydligen programmerat in detta!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.