Bild
Nästa artikel

Störande spegelbild i Peugeot 3008

Långtest

Vissa störs mer, andra tänker knappt på det. Men så här kan det se ut genom den jättelika framrutan på långtestbilen Peugeot 3008.

När solen står i ett visst läge speglar sig instrumentpanelen i glaset och i vissa lägen blir sikten lidande.

Framrutan skapar rymdkänsla inne i kupén, men rent praktiskt uppstår också vissa problem. Det krävs närmast gorillaarmar för att skrapa rutan ren vintertid eller för att putsa från insidan.

Bilen har passerat 12 000 mil och vissa ålderskrämpor börjar göra sig gällande. Vi har vid upprepade tillfällen bett verkstäderna att skruva fast förardörren. Så har också skett, men glappet och knirrandet åtekommer alltid. Smörjningen har inte räckt och med all sannolikhet måste hela dörrstoppet inom kort bytas ut.

Bilen har nyligen också varit inne på 12 000-milaservice med olje- och filterbyte. Här byttes pollenfilter och luftfilter samt bromsvätska, totalt till en kostnad av 6 945 kronor.

Däremot var det ännu inte tid för byte av cerinpåse, den eolystillsats till dieselbränslet som krävs för att få upp temperatur och få igång förbränningsprocessen av partiklarna. Det här är PSA-gruppens system för att förlänga livslängden på partikelfiltret, vilket riskerar att bli kostsamt när det behöver bytas.

Byte av cerin kostar drygt 3 000 kronor, mycket mer överkomligt än de dryga 20 000 kronor som vissa andra tillverkare tar för att byta hela filtret. Här är det materialet, platinabelagda väggar, som kostar och inte arbetet.

Till ålderkrämporna hör också en något sliten koppling och oljeläckor från en packbox samt från oljetrågen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 3008 1,6 HDI

Årsmodell: 2010
Inköpspris: 255 900 kr
Aktuell körsträcka: 12 023 mil
Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,1 l/100 km

Vi Bilägares långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2013-10-23 09:45

Vänta lite här nu. Sliten koppling och oljeläckor efter 12000 mil som ni benämner som ålderskrämpor precis som om det vore normalt? Vi kör våra bilar långt i vår familj och det där är symptom som brukar komma närmare 30000 mil för oss. I och för sig har väl kopplingsslitage mer att göra med föraren än bilen men oljeläckage.....

#2
2013-10-23 10:17

Mina PSA-bilar kör jag över 15 000 mil innan jag byter, den som gick längst var en Peugeot 309 som jag sålde efter 23 000 mil. Inget oljeläckage från någon packbox. Och inget problem med dörrarna. Man kan undra, smäller Vi Bilägare igen dörrarna så hela bilen skakar eller vad är det frågan om?! :)

#3
2013-10-23 10:17

månsson, det är en Peugeot;-)

#4
2013-10-23 10:44

Om kopplingen lämnar in vid 12000 mil.Ja då är det en dålig bil, eller dålig förare.
En bekants bekant till mig körde bara på sommaren med sin bil ca 4-500 mil per år i en då VW Bubbla med luftkylning på sjuttiotalet . Han bytte kopplingslameller efter varje sensommar. men så tog han också varje gathörn på högsta växeln med högt motorvarv och slirande koppling. Läge för automatlåda där!

#5
2013-10-23 15:07

Det här verkar märkligt.
12000 mil det är ju knappt en normal inkörning på de bilar jag färdas i.
9-5an har gått 13000, V70n 17000, ingen läcker olja, helt torra.
Ingen har några glappa dörrar, inget glapp och knirr.
Naturligtvis inga problem med kopplingen eftersom det är moderna bilar med automatlåda.

Förr fanns det oljeläckage, 850 första åren hade läckande packbox vid utgående axel som lätt infekterade kopplingen, det var inte kul.
Saab 9000 hade under många år oljeläckage runt nästan hela motorn, det var inte så stort att det märktes på stickan, men motorn var alltid skitig.

#6
2013-10-23 15:56

7 papp för att serva en ... "vanlig bil" ...
Jo, jag vet att det kostar ... Dock utan att helt förstå vad det är som kostar Så mycket.
Men vore det inte på tiden att ViB redovisade kostnaden för den som fixar själv (och kanske hur man gör) .. Vi är ju faktiskt några som gör det?

#7
2013-10-23 16:14

Nä, jag tror jag kör ett tag till med min gamla bil, det verkar för dyrt att hålla på att serva nyare bilar....

Det där med att instrumentpanelen reflekteras har stört mig lite på många bilar, men inte så det varit jobbigt. Däremot gav ratten i en Focus illa solkatter som stack i ögonen. DET var jobbigt.

#8
2013-10-23 16:40

Månssons och Raphael verkar tro att alla kör på samma ställen. En koppling som rasar efter 12 000mil i Kalix är en dålig koppling. Men 12 000 mil för en bil som rullat morgon och kvällsrusning i Stockholm är däremot ganska bra. Kökörning sliter en hel på just kopplingen. Där ni kör / när ni kör, kanske ni inte sitter i milslånga köer som kryper fram med täta stop och slipper således trampa ned kopplingen 100-tusentals ggr på 12 000 mil.

Själv sitter jag sälla i köerna och har aldrig fått byta koppling på någon av mina bilar trotts väldig mycket stadskörning. Läser man trafiken så slipper man koppla lika ofta, men när man väl sitter i trafikköerna så är det kört.

#9
2013-10-23 17:08

Jag pratade vid ett tillfälle med en VW-försäljare och han nämnde en kund en gång som hämtade ut sin nya Passat-05 och körde iväg.
En halvtimme senare kom bilen tillbaks på en bärgare.
Kopplingen var helt slut...
Det visade sig att mannens nya Passat var så pass mycket tystare än mannens gamla bil så han gjorde som vanligt....rusade motorn till han hörde den och slirade på kopplingen......
Det var bara det att varvtalet låg väl för jämnan på 5000 och uppåt och farten reglerades med kopplingen.. :)
Den kopplingen gav upp efter en kort stund.....
Så visst har körsätt en stor del i det hela.
Lite OT men ändå..

#10
2013-10-23 17:43

Isoderlund; men nu har ju ViB fler bilar i sitt stall..... som inte behöver kopplingsbyte. Har du inte reflekterat över det? Jag tror nog att de flesta, för att inte säga alla, bilar i stallet har i princip samma körmönster. Man byter nämligen bilar med varandra hela tiden. Och så är det bara Peugeot som kopplingen blir kass på?

Oljeläckaget då? Nej det finns inte, eftersom Raphael i sin enögdhet refererar till en gammal 309, som av en händelse inte läckte olja när han hade en slik.

Dörrar som ramlar av? Samma sak där, det har inte hänt eftersom Raphael inte har drabbats av detta.

Återstår bara att konstatera att ViB medvetet misshandlar sin Peugeot och då bara för att det är en Peugot. Man har väl lyssnat lite för mycket på mig (och någon mer) och förstått att detta inte kan vara en bra bil.

Bilen är drabbad av saker som normalt inte inträffar på en bil som gått 12.000 mil. Därmed inte sagt att bilen är dålig. Det finns måndagsexemplar både här och där.

Jag skulle inte köpa en Peugeot, men det är av helt andra orsaker;-)

#11
2013-10-23 17:45

F.ö. fortsätter Raphael med sin desinformation; "Mina PSA-bilar kör jag över 15 000 mil innan jag byter.."

Det gör han inte alls, men han vill få det dit, eftersom det låter bättre.

Han köper dem begagnade och kör dem tills de har gått 15.000 mil. Det är en viss skillnad.

#12
2013-10-23 18:01

Instrumentbrädan som speglar sig är inget problem om man bär Polaroidglasogon.

#13
2013-10-23 19:08

Precis lika illa på min Toyota Avensis, extremt störigt när solen står lågt.

#14
2013-10-23 19:17

Ibland .. med en oturlig sol från visst håll .. kan ge en rejäl stråle från kromet kring växelväljaren ....

#15
2013-10-23 19:33

När vissa personer rackar ner på bilen bara för att den är fransk så känns det inte seriöst. En koppling som är lite sliten efter 12000 mil är väl inte så mycket att hänga upp sig på.
Har själv väldigt dåliga erfarenheter av Saab, speciellt 9-5... Vid 10000 mil renoverades kamkedjetransmissionen, kostnad 13500:- Vid 12500 mil skar ramlagrena, kostnad 40000:- (byte till en fabriksrenoverad motor). Tack och lov så sanerade Saab bort sig från marknaden!

VAG har ju som bekant stora problem med sina DSG-växellådor, där ska man var oerhört glad och tacksam om dom håller upp till 10000 mil. Undra vad som är billigast att fixa, byta kopplingen på en Peugeot eller byta (eller laga om det går?) DSG -växellåda på tex en Passat?

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

#16
2013-10-23 20:30

Jag gillar inte heller att man spolar en bil för att den är fransk, jag har haft sex st. och för varje köp blev jag idiotförklarad, fördomarna sitter djupt i Sverige!
Ok, alla kanske inte var bra, den senaste var trevlig, men rostade bort, den var tillverkad i England!

Men Bobby, när det gäller din Saab borde du ha försökt med olja, det är en fantastisk upptäckt man gjorde för trehundra år sedan när man märkte att det var effektivare än sniglar i hjulnaven.

Och när det gäller bilar som mest framförs i tätort begriper jag mig inte på dessa som ska sitta och rycka i en pinne och pumpa oupphörligt på en fullständigt onödig pedal.
Fungerande automatväxellådor har funnits i sjuttio år nu!
Det är märkligt att det finns de som inte fattat det än.

#17
2013-10-23 20:51

@ Saabnisse. Du har säkert hört tals om Oil Sludge, du kanske rentav har drabbats av det själv... Tipset med olja som du förhoppningsvis gav till Saab kom nog lite försent med tanke på hur många Saabjävlar som hann rasa innan dom gick i konkurs!

#18
2013-10-23 21:34

Då ska man byta olja oftare, svårare än så är det inte. Inte raketforskning direkt!

#19
2013-10-23 22:17

Jodå Bobby, jag vet en hel del om oilsludge, men det var inget Saabspecifikt som en del fått för sig, det berodde främst på bristande vevhusventilation och det var många bilmodeller som drabbades av det i början på 2000-talet.
Oftast hade det kunnat gå att undvika, precis som trasten skriver, genom att byta olja betydligt oftare, men det var inte många som inte var insatta i problemet som gjorde det.
Enkelt uttryckt kan man säga att så länge man hade öppen vevhusventilation, som ju funnits sedan bilens barndom, fanns inte detta problem.
Det kom med det slutna vevhusets gaser som skulle ledas till förbränning.
Det var då man fick ett överflöd av vatten i oljan.
Men det hände även franska bilar, en av ViBs testbilar en Citroën, kvaddade en motor under en vintertest för några år sedan, just för att vevhusventilationen inte var anpassad till nordiska förhållanden.
Det är alltid en risk att köpa första årsmodellerna av en ny bilmodell.
Ok, det är kul, men man får ofta betala för att vara testförare åt biltillverkaren.

#20
2013-10-23 23:05

När Peugeot 508:an kom till världen under 2011 så köpte jag min första franska bil, kan säga att jag ångrar inte köpet det minsta, har varit en otroligt trevlig bil att äga, dock så har jag beställt mig en ny Octavia istället nu, men kan absolut tänka mig en ny Peugeot igen.
Det enda jag kan klaga lite på är att serva bilen var lite dyrare än vad jag varit van vid tidigare.

#21
2013-10-24 08:21

Hej keoh Ja faktiskt jättebra! Dock kan en del digital visning på en del bilar blir svårläst med polariserande glasögon på. Vinklingen på framrutan påverkar också. jag vill minnas att t sådana glasögon släcker ut helt vid 45 graders vinkel på ytan. Ska man skaffa sådana så är det inte bara fabrikatet Polaroid som gäller, utan man ska ge akt på att glasen verkligen har polariserande effekt.
En annan metod som inte är så vacker, är att helt enkelt lägga en svart duk ovanpå instrumentbrädan framför föraren.

#22
2013-10-24 08:42

Man kanske skall komma ihåg att denna bilen faktiskt har rullat förhållande vis problemfritt tidigare ( vad jag minns ) och 12000 mil med dessutom väldigt varierande körning med flera "piloter" innebär ganska många års slitage för medelbilisten som kanske kör ca 1500 mil/år.

7000Kr för en service är dock som jag även har sagt flera gånger rent ut sagt ett jävla ocker ....Här måste Peugeot tänka om och inse att dess kunder inte är gjorda av pengar.
Dyra kostnader för service kan lätt innebära att man vid nästa tillfälle byter fabrikat även om man för övrigt är nöjd.

Solkatterna får jag även i 308:an men jag tycker inte att de stör så mycket att det blir jobbigare än i andra bilar.

Tycker inte heller att man skall jämföra någon bil med sådana som är betydligt dyrare och det är även svårt att jämföra bilar rakt av då de i stort sett aldrig behandlas och körs på samma sätt.
Om Vib behåller bilen i ett par år till så kanske den har rullat 20.000 mil vid försäljning och kanske visar det sig då att den överlag har varit en väldigt bra bil?
Se gärna kostnaderna för t.e.x V70 som också rullar i långtestet så förstår man ju att bilar som 3008:an är ett alternativ för många.

#23
2013-10-24 10:31

"Vissa störs mer, andra tänker knappt på det"

Får mig att tänka på elvärmen i vindrutan hos en del bilar. En del tycker trådarna är väldigt störande, andra ser dem knappt.
Jag hade det på min gmala Sierra, och tyckte det var skitbra, snabbt (snabbare än bakrutan) och effektivt. Dessutom riskerar man inte skrapa sönder vindrutan.
Jag stördes aldrig av trådarna.

Andra tyckte den finessen enbart var besvärande.

Kan det vara så att vi har olika synfel och störs därför olika?

#24
2013-10-24 22:54

Så har det alltid varit beroende på kulör och ytan på instrumentbrädan. Den första bilen jag hade som reflekterade instrumentbrädan i rutan var en Opel Rekord 1967, så någon nyhet är detta knappast.

#25
2013-10-25 09:43

Håller helt med Hultarn om Fords eluppvärmda vindrutor. Har haft det på ett par Fordar och saknat det på övriga bilar. Visst kunde det i visst motljus innebära små störningar i sikten men vintertid var det en mycket stor fördel. Däremot har motorjournalister varit snabba med att fördöma dessa elrutor vilket jag tycker varit väldigt synd för de som inte testat kan ha fått fel uppfattning om dom av den orsaken.
Beträffande reflexer så gillar jag inte riktigt nya Ceed som har massor av spegelblank krom runt instrumenteringen och i ratten. Som jämförelse kan man t ex ta Golf där man använder matt "krom-finish" istället och det reflekterar inte alls lika mycket.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.