Bild
Nästa artikel

Spridarbyte på gång i vår Volvo V70?

Långtest

Efter 13 000 mil och en tänd värningslampa tycks ett byte av bränslespridarna på vår Volvo V70 Flexifuel komma allt närmare.

På hemvägen efter senaste verkstadsbesöket började motorvarningslampan lysa. Det blev till att vända om och på verkstaden fick vi på nytt tips om att tanka bensin var tredje tankning för att hålla spridarna rena.

Volvo har länge hävdat att beläggningarna på spridarna är bränslerelaterat, orsakat av etanolen. Sedan sommaren 2010 är sulfathalten sänkt, men om problemen med ryckiga motorer vid låg belastning är ur världen är mer tveksamt. Fords motorer (=Volvos) har drabbats i mycket större utsträckning än Saabs Biopower.

Volvo uppger att byte av spridare kostar 8 300 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 2,0 Flexifuel

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70:

Modell: V70 2,0 Flexifuel
Årsmodell: 2008
Inköpspris: 317 600 kr
Aktuell körsträcka: 13 374 mil
Förbrukning (dek.): 12,0 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 12,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Kommentarer

#1
2012-12-26 10:54

Lysande bil. Skulle vilja ha en om den inte vore så dyr. Skandal med dessa igenkladdade spridare.

#2
2012-12-26 18:49

Fattar inte.
Svavel lär väl i oförbränd form inte korka igen spridarkanalerna?
Det är väl bara beläggning på spridarmunstycket när bränslet förbränns som är problemet?
Spridarna är väl inte trasiga?
Korka ur spridarna och doppa dem i någon fin spridarrengöring.. säkert höghaltig kerosen eller liknande.. torka sedan av och stoppa i igen.
Lär ju funka fint.

#3
2012-12-26 19:14

Vad har ni kört på för "soppa"?

#4
Förstikön
2012-12-28 08:32

Fick hos min verkstad se en isärplockad Volvo-motor som körts så gott som enbart på E85. Skitigt värre. Mycket att göra göra rent och renovera. Mekanikern bara skakade på huvudet och sa att etanol var värdelöst för vissa bilar trots att de är byggda för spritkörning. Sedan skakade han igen på huvudet när jag berättade att jag själv tankar min jänkare med upp till 50% E85, men drog sedan slutsatsen att min relativt höga inblandning av B95 hjälpte till att smörja och "hålla rent" i kanaler, ventiler och cylindrar. Allt är m.a.o. inte nattsvart på etanolfronten, men man måste nyttja spriten med måtta. I alla fall i Europa. I länder som Brasilien kan man så vitt jag förstår köra på ren sprit (E100) utan några större problem. Frågan är vad skillnaden beror på. Någon som vet?

#5
2012-12-28 08:52

Etanol ger en kallare förbränning än bensin. Brassarna har ett betydligt varmare klimat än vi. Kallstarter och korta körsträckor är ingen höjdare oavsett bränsle, men troligen värre med etanol. Jag kör själv min 9-5:a uteslutande på E85 sommartid, velar lite hit och dit vintertid, mest beroende på att det är inte säkert att den startar om det är -20 och jag då inte har tillgång till motorvärmare.

#6
2012-12-28 09:03

Katastofalt! Kört bilen på något mindre lämpligt bränsle t ex fotogen?

#7
Förstikön
2012-12-28 09:30

@1storstark: Korta körsträckor är nog förklaringen till problemen i Sverige. Själv kör jag sällan kortare turer än ca. 4 mil (avståndet tur och retur till favoritmatbutiken) när jag väl vrider om startnyckeln. Ärenden på kortare avstånd brukar få vänta tills det "lönar" sig att sätta sig i bilen. Jag köper även din temperaturförklaring för Brasilien och andra tropiska länder. Verkar högst rimligt.

#8
2012-12-28 10:46

Förmodligen onödigt med byte av spridare, en rengöring kan räcka, skulle först prova medel som blandas i bensin som finns att köpa på varje mack, men i vanlig ordning vill man byta dyrt på auktoriserad verkstad. Samma sak med luftmängdmätare, oftast räcker det med en rengöring i stället för dyrt byte, vilket bör göras regelbundet med rengörings-spray. Glöm inte att auktoriserad verkstad är ute efter dina pengar, inte att ge vettig service

#9
Förstikön
2012-12-28 12:46

@Kalle2: Jag tvivlar på att min verkstad (obs, ej märkesverkstad) eller ägaren till Volvon i fråga skulle hålla med dig. Efter att ha sett beläggningarna i motorn tvivlar även jag på att det räcker med att köpa en liten plastflaska från STP för att "lösa" problemen.

#10
2012-12-28 17:42

Förstikön; Men det är värt att prova STP,s rengöring eller den från Red Line (finns ofta på OKQ8 eller mekonomen), ett par hundralappar är lite jämfört med spridare för 8300:-. Nu säger auktoriserad verkstad att inga bränsle-tillsatser får användas men det är bara för att de tjänar mindre om de får mindre jobb. Sedan måste nog motor-oljan bytas ännu oftare än enligt rekommendation. En skitig motor är som regel resultat av för långa mellanrum mellan oljebytena.

#11
Förstikön
2012-12-29 11:58

@Kalle2: Jag antar att du åtgärdar fastsmetad asfalt och oljerester på bilen genom att vaxa den utan föregående tvätt. Eller fixar skitiga skor med mer skokräm utan föregående djupgående rengöring. Borstar du gaddarna också, eller använder du munspray? Hur är det med tvål kontra deodorant? Vi snackar om mer eller mindre tjärliknande avlagringar som sitter rejält fast i metallen, inte några simpla skönhetsfläckar som kan sköljas bort med överreklamerade produkter som Cillitbang och STP. Tjenahejsan!

#12
2012-12-30 12:38

"Det blev till att vända om och på verkstaden fick vi på nytt tips om att tanka bensin var tredje tankning för att hålla spridarna rena."

Jag häpnar över verkstadens desperata försök att slippa åtgärda felet på bilen, och att ViB faktiskt går på det. Det slår er inte att det är något annat fel på dessa Fordmotorer? Ni har ju faktiskt följt "lösningen" genom att tanka bensin var 4:e tankning. Trots att Volvo tydligt säger att det inte alls behövs så följern ni den lokale teknikerns egna "lösningar". Som tydligen inte alls hjälper.

Ni på ViB kan också gå till botten med problemen och besvara dessa frågor:

http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/mail-till-vi-bilagare-angaende-4e-tank-bensin-39716

Nä, istälet verkar ViB okunnigt låta sig luras av verstäder och fortsätta att bidra till förvirringen. Vart tog de grävande journalisterna vägen? Mail till redationen har ni slutat svara på, för det är ju alldelles för jobbigt.

#13
2012-12-30 17:26

Men när började alla bli så mentalt inkapabla till att GÖRA NÅGOT SJÄLVA?

Fixa en ultraljudstvätt och kör ner spridarna i STP eller nått i tvätten.
Funkar de inte då kan du ju byta.
Slår vad om att det är bara utvändigt som problemet är. Du kan säkert tvätta bort geggan för hand med mycket gno. Eftersom jag är lat skulle jag föredra en ultraljudstvätt.
Du kan säkert köra spridarna i vätskan med korrekta kontaktpackningar så de får pumpa ut skiten invändigt också om det finns nått.. Men det tvivlar jag på.

#14
2012-12-30 17:53

milkylainen, begär måttligt av en motorjournalist. En motorjournalist är inte ens kapabel att tanka på egen hand.

#15
Förstikön
2012-12-30 18:25

@milkylainen och matda: Låter som ni har lösningen på allt inom räckhåll. Något som alla bilägare är kapabla att fixa, Vilken Svensson som helst klarar väl av att att riva sin kärras motor och rengöra den på en kvart, eller? Den motor jag såg hos min verkstad var utlyft från fordonet och låg nedplockad i smådelar i en rigg bredvid bilen för rengöring av varenda jämrans ventil och bränslekanal. Inte direkt något som gemene man klarar av att fixa på köksbordet i en handvändning.

#16
2012-12-30 21:22

För min Volvo 740 hjälpte det att ta en blomduschflaska och koppla den till spridaren med en slang och två slangklämmare och pumpa igenom lacknafta. Hjälper inte lacknafta kan man prova med något vassare. (Naturligtvis tar man först loss spridarna) Körd på bensin. Slår man något i tanken så gör det när bränslenivån är låg i tanken och lägg dubbeldos.

#17
2012-12-30 21:23

Förstikön, jag menar inte att ViB ska plocka isär motorn, utan svara på de frågeställningar jag länkade till. Trots allt har biltillverkarna godkänt E85, så antingen ska bilen fungera enbart på E85 eller så ska de påverka standarden för E85. Tanka bensin var 4:e tank (eller var 3:e som nya given tydligen är) ska bara vara en tillfällig lösning tills man åtgärdat problemet (vad det nu är). Om problemet är bränslerelaterat är det garanterat en tillsats i E85 som är problemet. Etanol i sig är rent och ställer inte till med såna här problem. Men varför är Fordmotorerna mer drabbade? Det är så många frågor och motorjournlisterna är inte kompetena att ge svar utan de bara förvirrar.

#18
Förstikön
2012-12-30 21:48

@matda: Nja, etanol är inte alltid så rent som man kan tro. Det finns alltid diverse slaggprodukter kvar från olika steg i produktionsprocessen. Samma sak med bensin. Det är bara i lärobokens allra mest förenklade kapitel som bensin består av en blandning av iso-heptan och iso-oktan. När det gäller etanolen verkar boven i dramat ha varit restinnehåll av olika svavelföreningar, främst diverse sulfater. Lägg till det diverse långkedjiga kolväten och en långt i från fullständig förbränning så får du en av orsakerna till uppbyggnaden av diverse beläggningar i en motor - och det är inte bara spridarna som drabbas.

#19
2012-12-31 11:08

Förstikön, just därför är sulfathalten kravställd och reglerad. Är det någon annan slagprodukt som borde kontrolleras är det viktigt att man går till botten med problemet. Men, saken är den att bränslebolagen säger att det inte finns något problem, och Volvo säger att det inte finns något problem. Det ska att gå att alltid tanka E85. Ändå följer ViB den lokale teknikerns egna sk lösningar med var 4:e tank bensin. Nu när problemen ändå kommer, är rådet att tanka var 3:e tank bensin. Jag häpnar, som sagt, över den dumhet och okunnighet som ViB visar.

#20
Förstikön
2012-12-31 11:23

@matda: Du får ursäkta mig, men jag får lite intrycket att du tycker som det gamle underbefälet som hävdade att det var kartan som gällde när denna skilde sig från verkligheten. Själv fortsätter jag nog att fylla på med 50% B95.

#21
2012-12-31 13:09

Det kan ju även vara kondens från vevhusventilationen som stänker in i luftrenaren och gör så bilen går knackigt..Lossa oljepåfyllningslocket och kolla om det sitter någon gråvit gegga under.
Varmkör bilen ordentligt.
Tanka 98 oktan och häll i spridarrengörare från valfritt märke,
Och då tankar man 10-15 liter och fyller i en flaska rengörare..

#22
2012-12-31 15:05

c63, bättre att göra tvärtom!
Börja med geggan och fyll bensin efteråt.

#23
2012-12-31 15:27

Förstikön, så om en servicetekniker på verkstaden uppmanar dig att tanka var 6:e tank BF98 gör du det också utan att ifrågasätta? Eller att dieselbilsföraren får en uppmaning att tanka var 5:e tank diesel från statoil? Det ska man följa utan att blinka? Men om du tankar bensin som försiktighetsprincip pga all förvirring som råder är väl en sak, men att en biltidning följer myter ochh bidrar till mer förvirring är riktigt uselt.

#24
2012-12-31 16:00

Sydamerikanska länder t.ex Brasilien som kör med etanol, har dom samma problem? Eller är det så att deras bilar är konstruerade för att klara andra miljökrav?
Håller med "matda", svagt av vb att acceptera och buga.

#25
2012-12-31 16:19

saaabnisse är det kondensgegga så vet man vad felet är..Bara att torka bort allt klet och tanka 98 oktan 10-15 liter plus STP rengörare så är problemet löst i 99% av fallen.....

#26
2012-12-31 16:36

c63, du förstod inte vad jag menade.
Fyll smörjan först och låt bensin blandas sedan.

#27
2012-12-31 18:59

Spridarbyte på gång i vår Volvo V70?

Kör 3000-4000 mil per år och råkar ut för att det går ojämt ibland...kanske en eller två gånger per år.
Fyller på med STP rengörare svart flaska och tankar 10-15 liter 98..kör ett par mil och bilen går som en klocka.
Fundera på hur ofta din radio går sönder?

#28
Förstikön
2013-01-01 09:00

@matda: Nja, B98 har aldrig varit ett alternativ för mig. Min amerikanska bil är byggd för att kunna köras på 87 oktan. Flera personer har även talat om för mig att den ska kunna köras på i det närmaste "ren" etanol. Själv vill jag dock ha en något fetare bränsleblandning, inte minst på grund av risken för haveri i den i tanken dränkta bensinpumpen.

Det var för övrigt just det faktum att motorn skulle klara 87 oktan, dvs. ett något "sämre" bränsle, som fick mig att börja experimentera med att blanda i E85. Förbrukningen går upp något, men totalt sjunker bränslekostnaden med en dryg krona per mil. Inget man blir rik på, men alla bäckar små.

Jag har nu blandat min egen "B70E30/B60E40/B50E50" (lugn, jag vet att siffran efter "B" inte står för procent, vilket dock den efter "E" gör) i över fem år utan problem, vare sig i fråga om servicekostnader eller vid besiktningen. Min verkstad ligger inte på Fina Gatan, utan en bra bit utanför Stockholm. Utöver att vara en "vanlig" verkstad renoverar de även veteranbilar och gör ombyggnader. Ingen av mekanikerna har mindre än 20 års yrkeserfarenhet av att fixa bilar, de flesta av dem betydligt mer än så. Jag känner mig rätt trygg där och vet att jag kan lita på vad de säger.

#29
2013-01-01 19:01

Detta "rosa klägg" som sätter igen spridarna mm verkar vara ett tillsatsämne i BENSINEN, nämligen "PIB", butylgummi. Det verkar inte passa bra ihop med etanol då det fäller ut som en kletig gele. Problemet fanns runt 2009 men försvann då SEKAB (leverantör av E85) slutade med detta (vad jag förstod, bättre blev det iaf). SEKAB slutade däremot som leverantör av E85 2011 och därefter sköter bolagen detta själva, men de hämtar ur samma cistern. Jag har varit i kontakt med både SEKAB och OKQ8 ang detta problem och OKQ8 hävdar att bolagen följer den standard som gäller för bensin/E85. Problemet kvarstår dock...

#30
2013-01-01 19:08

Alltså: inget fel på bilens spridare utan oljebolagen följer bara den standard som är satt för bensin. Min 940 kan tyvärr bara köras på sämst E75 efter komphöjning så jag plockade bort insuget idag(!). Har fått klägget i insuget det senaste halvåret men nu har det löst upp av sig själv när jag inte kört på ett par månader.
Vågar man slå i aceton i tanken? Det löser ju det mesta. Kanske bensintanken oxå. ;/

#31
2013-01-02 10:15

Förstikön; Du verkar tro att det per definition kan aldrig finnas några som helst bränsletillsatser vad de än innehåller som kan ha någon som helst rengörande effekt på spridare under drift. Okey, då kommer vi inte längre där...

#32
Förstikön
2013-01-02 13:54

@Kalle2: Hela den petrokemiska industrins historia är fylld av exempel på hur de försöker "trolla dit" dig med olika tillsatser, t.ex. Shells "stoppa en tiger i tanken" på 60-talet eller deras trams i stora delar av Europa för några år sedan med "V102" (som väl bara hette V100 i Sverige). Andra bensinbolag har haft andra magiska trollspön för att få dig och andra lättlurade tomtar att köpa deras produkter. För att inte tala om vems diesel som är mest miljövänlig. Och du och övriga nötter går på det hela tiden oavsett om det står STP eller något annat på flaskan. Det föds en ny "sucker" varje sekund...

#33
2013-01-02 16:04

Förstikön; Att kalla mig för "nöt" och "lättlurad tomte" verkar inte speciellt seriöst. Om du är säker på att några som helst kemikalier kan ha en rengörande effekt så använder du väl inte tvål eller diskmedel heller....

#34
Förstikön
2013-01-02 16:40

kalle2: Behövs inte. Jag använder samma trollspö vid handfatet som vid oljetråget. All skit försvinner...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.