Bild
Nästa artikel
Toyota Avensis upplevdes som seg i omkörningarna.

Sommartest: Toyota Avensis

Långtest

Toyota Avensis rullar tystast av alla långtestbilar, men det sävliga temperamentet vid omkörningar är riskabelt.

Läs hela sommartestet!

I Vi Bilägare 10/2016 kan du läsa om samtliga moment i sommartestet, inklusive testet av långtestbilarnas klimatanläggning, där vi undersöker hur lång tid det tar för en sommarvarm bil att få ner temperaturen. Du får också utförlig information om kupébuller samt data från broms- och accelerationstest. Klicka på ”Köp” för att beställa ett exemplar av tidningen.
Semesterresa för hela familjen i ”nya” Avensis skulle inte behöva vara något problem. Framför allt rullar bilen tyst, tystast av alla i långtestet. Det är värt mycket, liksom att bilen även med last känns spår- och sidvindsstabil. Utrymmena är också bra, särskilt noteras det helt plana golvet för baksätespassagerarna. Tre i bredd går därför minst lika bra som i Audi, mittbältet är dessutom fäst i ryggstödet. Stolarna fram ser ganska enkla ut men ger bra stöd på långresan. Med last i bilen arbetar fjädringen följsamt, ”färden planar ut” som en testförare noterade, men med bara förare och en passagerare i bilen har upphängningarna svårare att suga upp ojämnheter och hålor – fjädringen ”stampar” i låg fart. I undanmanövertestet med full last (492 kg), takbox inräknad, kränger Avensis rejält och visar en udda växling mellan över- och understyrning. När bilen börjar sladda i knappt 75 km/tim släpper bromsarna trycket bak och trycket på de främre ökar – bilen understyr. Ett mycket tydligt antisladdsystem griper dock in och bemästrar det hela så att bilen trots allt rinner igenom utan konrivningar. Det känns och ser värre ut än det egentligen är.

Motorn och själva körningen är största problemen med Avensis. Att bilen är långsam ”upp till hundra” må vara hänt, värre är det med omkörningsaccelerationen. Inte ens när vi pinade bilen till det yttersta satte den nämnvärd fart och vid omkörning på hög växel befarade vi att flygfältet inte skulle räcka till… Det är snudd på farligt när en bil har så sävligt temperament. Olikt andra Toyota har Avensis dessutom diffust kopplingsingrepp och är närmast svårkörd, åtminstone när man ska iväg från trafikljusen.
Toyota Avensis

Plus: Låg ljudnivå, bästa klimatanläggningen, bra utrymmen, stabil på vägen.
Minus: Tråkig och extremt trött motor, motspänstig koppling, långsamt multimedia.

Kommentarer

#1
2016-09-09 10:23

Pinsamt av Toyota att inte ha starkare motorer har själv kört bilen...ruskigt trött

#2
2016-09-09 11:10

Hur kan man åka på semesterresa med hela familjen och packning med så låg lastvikt?

Man kan alltid göra valet att inte köra om när man har en trött bil.

#3
2016-09-09 11:44

I huvudet på Toyota .... vad är hästkrafter? Var det inte så en reklam på radion som lät något åt det hållet. Hade en Avensis 06:a (gen II), bra och hållbar bil med bra komfort, dock trista motorer. Ville byta upp mig generation 3 men det gick inte, de hade inte förbättrat inredningen nämnvärt och fortfarande bara 2 bensin motorer som är väldigt lika i antalet hästkrafter och volym. Toyota biter sig fast med sina sugmotorer och CVT vad jag förstått, och det funkar inte för mig att ha en bil som blir så tråkig. Tyvärr, hade gärna fått bli en Avensis igen, den är snygg utanpå men kunde även där gjorts lite bättre med mindre antal indelningar med rutor. Positivt att kardantunneln är borta, förstår inte varför inte biltillverkarna kan ta bort den helt... bara i vägen. Grundkonceptet på bilen är bra, men kunde förfinats och gjorts lite mer attraktiv. Nya motorer och helst med en hybrid variant... då hade saken varit 100% klar för min del och köpt direkt!

#4
2016-09-09 11:45

Kör man en bil med en 1,8 liters motor så gör man inte omkörningar på hög växel, svårare än så kan det inte vara, jag kör själv med samma motor för fjärde året men då kopplad till CVT som ser till att man inte gör omkörningar på högsta växeln, har funkat hur bra som helst just på grund av att man vet att man inte köpt ett fartmonster, jag har till och med gjort flera omkörningar med 1600kg husvagn efter bilen utan problem

#5
2016-09-09 11:48

Vet inte vilken motor nämnda Avensis har, men lösningen för att klara tung last och/eller hög dragvikt har hittills stavats Diesel. Så om den möjligheten försvinner blir det antagligen fler "intressanta" semesterturer i framtiden...

#6
2016-09-09 12:33

2.0 har nästan samma data men den är annorlunda att köra med mer botten vid tex omkörning. Har ägt kombis av alla avensisgenerationer och håller med om diffus koppling i III. Även plastig inredning jmf II:an. III:an har också löjligt kort avstånd mellan de fasta takräckesfästena om man ska frakta tex en kajak... och väldigt låg frigång. Också svår att backa, ingen sikt... II:an var klart bullrigast. I:an är egentligen bästa bilen tycker jag, extremt funktionell, driftsäker och trevlig att köra, upplevelsen är att den rullar snabbt och lätt. Men gammal nu förstås.

#7
2016-09-09 12:49

Detta måste vara världens tråkigaste bil.

#8
2016-09-09 13:07

Är väl ca 150 hästar om man varvar motorn. Vet inte VIB hur man gasar?

Med det inte sagt att turboladdat är trevligare men man får väl förstå vad man köpt.

Avensis finns med dieselmotor från Bmw, hade varit mer relevant för test och "piggare" då, dvs mer kraft från låga varv.

Plus för bra ljudisolering i alla fall. Nåt som Toyota annars kritiserats hårt för i jämförelse med t.ex. VW.

#9
2016-09-09 13:10

Snacka om sömnpiller!

#11
2016-09-09 13:15

Hur kan man ens få för sig att köra om utan att växla ner??

#12
2016-09-09 14:30

olvildrajv, knappt vits med att växla ned... deras 1.8 och 2.0 motor har inget drag, så enkelt är det. Bättre att planera omkörningen, med fart bakifrån...så fick jag köra med min 06:a med automatlåda, lönlöst att försöka sig på någon snabb omkörning, och i många fall struntade man köra om för att man visste hur seg bilen var.

#13
2016-09-09 14:44

För ett antal år sen hade jag en tjej i bekantskapskretsen som körde MB 190Dc från tidigt 60-tal. Den var svår att göra omkörningar med och krävde både planering och extremt långa raksträckor.
Numera är folk för vana vid att ha flera hundra Nm på alla varvtal så de har glömt hur man kör bil.

#14
2016-09-09 16:56

Styggavargen, så dåligt drag har den inte men man måste varva en hel del. Ska man köra om så är det bra om man planerar och har en omkörningssträcka innan man börjar passera bilen framför ska man då ha kommit upp i hygglig fart.

Vad jag Vi bilägare hade upplevt som bättre är att köra denna motor med CVT-automaten. Då får man mer hjälp när man ska acca och behöver inte först växla ner, bara trycka gasen i botten. Man slipper då också det ständiga växlande som lätt annars blir i stadskörning med en motor som inte har så bra vrid från låga varv som denna 1,8a.

Men tycker tycker samtidigt resonemang om "farligt slö" är lite tveksamt också av skälet att det farligaste idag är snarare alla motorstarka bilar som kör för fort och ska köra om i tid och otid. En skymd kurva brukar inte stoppa såna dårar då. Klart mycket farligare än att köra lugnt med en Avensis med 1,8 liters motorn, som ju faktiskt har fördelen av att den är hyfsat snål och dessutom mycket driftsäker (turbo adderar en felkälla trots allt).

Med det sagt är jag ändå positiv till att Toyota turbofierar sina bilar och snart kommer med nånting roligare till Avensis. En riktig smäll där skulle vara den nyutvecklade 2 liters turbon som finns till Lexus. Den går att köra snålt med samtidigt som det är ett ruggigt klipp om man så vill ha det. Den skulle man dessutom gärna se till RAV4.

#15
2016-09-09 18:28

Ja, den här verkar inte kul att köra.

Dock måste jag som turbomotorägare protestera. Nu är det ju inte som Vidstige vill påskina, att ägare av turbobilar per se kör tokigare än andra.

Jag har hellre kraft när det behövs än ingen kraft alls. Andrabilen i familjen har sugmotor och inte så stor skillnad i hk. Men jösses vilken skillnad i körbarhet, samt att turbon är betydligt snålare även om man gasar på lite. Ja, ni behöver inte fundera på vilken jag väljer på långtrippen.

#16
2016-09-09 18:38

@Styggavargen
Du skrev " Ville byta upp mig generation 3 men det gick inte, de hade inte förbättrat inredningen nämnvärt och fortfarande bara 2 bensin motorer"

Gen II Hade väl ändå 3 bensinmotorer. 1,8 2,0 och 2,4 liter. Jag hade tidigare en 2,4 aut, stor skillnad mot 2,0 aut. Både pga vrid, och hk. Men också pga en växel till i lådan. Den fyrstgade lådan i 2 litern led dessutom av en "egenskap" att inte växla upp till 4an, innan den blev varm. Skillnaden i bränsleförbrukning var dessutom bara 0,02 l/m. Skillnad 0-100 11,3 mot 9,3sek, och jag tror man märkte ännu större skillnad vid vardaglig körning. Som sagt ingen raket, men jämfört med 2,0 aut var skillnaden stor.

Sa inte Toyotachefen för några år sedan, att deras bilar skulle bli roligare att köra?
Som vidstige skrev. Tror jag att turbomotorn från Lexus, skulle vara ett bra alternativ för dom som vill ha lite mer effekt. Samt såklart automat till dieselmotorerna, som dom numer valt att ta bort.

#17
2016-09-09 18:38

Axa
"Dock måste jag som turbomotorägare protestera. Nu är det ju inte som Vidstige vill påskina, att ägare av turbobilar per se kör tokigare än andra. "

Vet inte hur du lyckades med konststycket att läsa ut det från vad jag skrev, men så menar jag förstås inte. Jag pratade om vad som är farligt i sammanhanget, och det är INTE att ha en bil som är slö. Om man nu ens givet kan kalla en 150 hästars mellanklassbil för slö. Perspektivet var alltså att folk som sysslar med ständiga omkörningar är en större fara i trafiken. Kör man på enfilig väg där det är låg tempo och svårt att köra om så är det oftast bäst att avstå omkörning, man vinner sällan mycket tid på sånt beteende. Är man sen dessutom miljövän så kan man ju fundera på vilken körstil som ger minst utsläpp och förbrukning. Tråkigt var ordet just.

#18
2016-09-09 18:59

Inte är bilen slö! Jag har aldrig stött på en SLÖ PERSONBIL detta århundrade. Vem har behov av 0 till 100 under 10 sekunder? Naturligtvis ingen! Hur fort får man köra på en icke mötesfri väg?

#20
2016-09-09 20:04

Min Auris är bra mycket slöare än Avensis, jag hade inga problem med Avensis fart men det var med CVT.

#21
2016-09-09 20:29

Vaddå växla ner när man ska köra om? Med min RS finns det alltid kraft mer än nog på högsta växeln och med "lillskodan" kan jag IBLAND gå ner till femman och nu talar jag om när farten ligger på 80+. Men jag undviker att köra om när det inte känns säkert. Jag har kommit underfund med att man är odödlig bara när man är ung och jag siktar på att leva länge än...

#22
2016-09-09 20:30

En personbil får ha hur dålig acceleration som helst, det angår bara föraren om denne inser bilens begränsning!
Annars blir det medtrafikanter som får reda upp situationen.
Det blir då ganska parallellt med flera tillbud som inträffande när V70 fick en liten etanolfordmotor för några år sen och förarna inte insåg läget. Många slika slöa bilar har räddats av tradarförare vid misslyckade omkörningar på lite mindre och krokiga vägar. Inte minst timmerbilsförare kan berätta om lägen där en V70 påbörjar en omkörning och den omkörde inte vet om hen har 115 eller 250 hästar.

#23
2016-09-09 20:32

Jag glömde att prova omkörning med lånebil från Avensis 1.8 manuell men jag har en Auris Hybrid gick så snabbt omkörning känns min rygg trycker bakåt och är ingen problem med prestanda!

#24
2016-09-09 20:40

Om jag hade fått välja mellan Auris och Avensis hade jag helt klart valt Avensis då det verkar vara en mer ombonad och stabil långfärdsbil. I mina ögon faller Avensis väldigt mycket på att man har stoppat in ett gammalt och segt infotainmentsystem utan stöd för Android auto och Apple carplay. En detalj som Calle Carlquist tar upp som jag tycker också kan vara irreterande är ett sladdrigt insynsskydd.

#25
2016-09-09 20:42

Jag fick personligen ett flertal gånger uppleva hur farligt det kan vara med en bil som har obefintlig acceleration vid omkörning när jag ägde en Citroen C2. Trots att jag planerade varje omkörning och inte tog några risker hände det då och då att obehagligt farliga situationer uppstod.

#26
2016-09-09 21:01

Vidstige
Visst raljerar jag lite men vill fortfarande hävda att turbomotor ger säkrare körning i flera situationer. Det handlar ju inte bara om att vid omkörningar önska kraft det kan även vara vid korsningar eller påfarter till motorväg. Att med slö bil komma upp i motorvägstempo med ibland kort påfart är inte önskvärt. För det är ju inte meningen att en enda slö bil (Avensis?) vid påfart ska bidra till att lastbilar och andra fordon ska tvingas med inbromsningar och undanmanövrar?

#27
2016-09-09 21:24

Svenska hastighetsgränser har aldrig varit lägre, bilen har 150 hästar. Vi bilägare skriver mer eller mindre att det är en trafikfara. Jag tycker inte det är seriös journalistik och undrar om Vi bilägare har nån särskild anledning att alltid leta fel på Toyota och alltid släta ut brister på VW. För oss som äger lite äldre bilar och vill hålla nere kostnaderna liksom slippa massa onödiga fel är Toyota svårslagen och vida överlägsen VW/Skoda/Seat. När ska Vi bilägare bli seriös konsumentupplysning där?

Avensis är en förhållandevis billig bil i inköp och vill man ha en bra familjebil som håller nere kostnaderna så är det svårt att hitta nåt mer prisvärt just nu. Vill man ha lite lägre förbrukning ändå och samtidigt lite bättre bottendrag så kan man med fördel välja dieselmotorn på 1,6 liter. Vill man ha mer kraft för t.ex. dra tungt så finns även en 2 liters diesel. Båda är utvecklade av Bmw, så det borde väl duga för dom flesta. Och det finns faktiskt en 2 liters bensinmotor som har lite bättre bottendrag än 1,8an, så även där finns ett alternativ. 1,8 är entry level motorn.

Vad vi sett på senare tid så har inte heller Toyota sämre rostskydd än VW, och rostskyddet på Toyota borde i alla fall få betyg 3 som konsumentupplysning.

#28
2016-09-09 22:03

Har samma känsla som "Vidstige". Så fort en artikel eller en forum-tråd handlar om Toyota så får man en hel del "krystade kommentarer". På samma sätt så vet man utgången av alla test där VW har sin deltagare. Skönhet ligger i betraktarens ögon säger de. Avensis är till för personer som kan undvara turbon, kompressorer, 4 wd etc. Den är till för personer som vil ha en driftsäker bil som ska ta dem på ett bekvämt och säkert sätt från punkt A till punkt B.

#29
2016-09-10 00:28

Audi A5 SB @ En personbil med 150 hk och en vikt på c:a 1,5 ton kan omöjligt vara slö. Om den är onormalt högt växlad får man se till att använda för tillfället lämplig växel. Om man har en CVT låda så får man alltid lämplig utväxling och då är det bara effekten som har betydelse.

Motorfabrikat eller högt vridmoment gör med CVT ingen som helst skillnad. Med en Dieselmotor blir det något sämre acceleration eftersom svänghjulet liksom hela motorn är tyngre .

#30
2016-09-10 00:27

snabb95@
Toyota Avensis är väldigt slö, en riktig kolakaramell i bilvärlden. Den är, på rikigt väldigt livsfarlig för den som är van vid normala bilar.

#31
2016-09-10 07:28

En personbils acceleration i en trafiksituation är inte absolut mätvärde. Det är en bedömning i förhållande till andra fordons förmåga att ändra sin hastighet. 100hk/ton fordonsvikt som med motor utan turbo som ger ca 10sek för 0 - 100 km var på 1960-talet en snabb bil relativt andra, typexempel var Amazon Sport. I dag är det en bil som närmast "kan kallas handikappad". Att den med CVT-låda teoretiskt kan accelerera på drygt 10 sek kräver en inställning hos föraren som få har, nämligen att sitta hela tiden med gasen i botten för att motorn ska gå, som för denna bil, på 6400varv/min! Minsta varvtalssänkning försämrar omedelbart accelerationen och att genom förnyat gaspådrag få upp motorn till maxeffektvarv försenas av CVT-lådan och tar därför tid. F.ö torde svänghjulsmassan har ringa betydelse hos en bil med CVT-låda.

#32
2016-09-10 07:37

Tur då att bilen inte har CVT...
Jag har haft två med CVT och har inte upplevt den farligt slö, har en kompis som har en nu och han är också nöjd.
Den torde därför vara sämre med manuell låda som Vi Bilägare har.

#33
2016-09-10 07:46

Nya modellen 0-100
https://youtu.be/Epf1TTf9-cM

Gamla modellen 80-120, bkrde se likadant i faceliftade:
https://youtu.be/3-PWgxphaFk

#34
2016-09-10 07:54

Min avensis med cvt först med vanliga cvt-läget och senare i videon med virtuella växlar läget:
https://youtu.be/hSdGbTSdaxQ
OBS titta på hela videon!

Sedan min avensis igen med en mer sansad acceleration, hur ofta maxar du?
https://youtu.be/Ne1VdYmUKkY

#35
2016-09-10 08:47

Får för en gångs skull hålla med Vidstige i en hel del av det kan skriver i denna tråd - alltså främst detta att en Avensis skulle vara "farlig" p g a alltför låg effekt. Tror inte en sekund på detta utan i så fall är det nog "fartblindhet" som drabbat oss. Det kan rimligen inte behövas mera effekt i en familjebil av denna storlek men tyvärr tycks effekthungern bli allt större hos många trafikanter. Visst - har man haft en vassare bil så vänjer man sig snabbt men just därför kanske det skulle vara nyttigt för många att köra mera "normala" bilar också ibland. Visst finns det mera "inspirerande" motorer än Toyotas 1,8 l sugmotor men om vi skulle vara ärliga - hur många behöver egentligen en vassare motor i den bilen och på våra svenska vägar...
Och anser man att lite lägre effekt är "trafikfarligt" vid omkörningar kanske man snarare borde fundera över sitt eget körmönster och om det verkligen är nödvändigt att köra om på sträckor med relativt begränsad sikt... Som nån redan nämnt - tidsvinsten är för många väldigt begränsad trots ständiga omkörningar.

#37
2016-09-10 09:36

Vidstige
Jag tycker sugmotorer suger oavsett om de sitter i en Avensis eller V50, som jag har.

Och nu har en del hakat upp sig på acceleration 0-100. Segdragningsförmåga är betydligt viktigare och det är där man vill ha kraft. Och det var ju där den här Avensisen var katastrofal.
Nej tack.

Förresten så tycker jag det är märkligt när vissa ifrågasätter att det ska vara så låga 0-100 när det är fartbegränsingar på vägarna.
Men jösses, det finns väl ingen lag mot så snabb acceleration som möjligt upp till laglig fart.

#38
2016-09-10 10:24

Komfort å driftsäkerhet räcker långt vill man ha en komet köper man ett annat märke

#39
2016-09-10 10:29

De som vill ha en tråkig bil med tråkig motor köper denna. De som vill ha en rolig bil med en rolig motor köper nått annat. Svårare är det inte.
Lite roligt att se Toyota akite ägarna i tråden försvara den tråkiga och slöa motorn.
DU behöver inte mer effekt...

#40
2016-09-10 11:23

Axa, råder Vi bilägare och andra att kolla junkers videos i inlägg #34 noga!

Han har alltså en 1,8 där men med automatlåda (CVT-teknik). Det menar jag är en bättre kombination och nåt Vi bilägare missade. Bland mycket så kan man ju då vid en omkörningssituation snabbt trycka på gasen, lådan sköter ju nedväxling direkt. Med manuell förlorar man en del tid genom att man måste växla ner, eller värre, glömmer växla ner. Den är dessutom riktigt snål med 1,8 och CVT.

Sen är vi väl ändå överens båda trots allt att en turboladdad motor är trevligare, men samtidigt sämre ur underhållssynpunkt. En turboladdad motor har också en tendens att överförbruka om man gasar oförsiktigt så det är inte bara plus. Själv tycker jag en sugmotor gör sig bäst i en hybrid numera och där är det nåt som saknas till Avensis men kanske kommer i nästa generation, om det nu kommer en nya Avensis alls vilket inte är givet. Dagens Avensis är ju trots allt ganska gammal som modell och det är också en av anledningarna att den säljs så billigt. Det gör den dock samtidigt enormt beprövad, om än tråkig och föråldrad. Men som sagt, det finns tre andra motoralternativ med bättre bottendrag. Ska man köra manuell låda så kanske man helt enkelt kan undvika 1,8 och det kunde ju vara ett konstruktiv råd från Vi bilägare framför att signalera att hela bilen är farlig.

#41
2016-09-10 11:43

HT19 2016-09-10 10:29

Kan du berätta om vilken bilmärke som är roligare, bensin snål, komfort, automatlåda, silkeslen drivlina, golfklassen med kombi?
Ej DSG från VAG som är smårycker.

#42
2016-09-10 11:50

Du borde prova en DSG någon gång...
Hur går Toyota aktierna för dig?

#43
2016-09-10 12:17

HT19 2016-09-10 11:50

Har provat alla DSG och S-tronic med en Audi och tre VW var sist 2013 är inte helt perfekt drivlina men har provat manuell låda med två VW är perfekt drivlina.
Jag är inte med aktierna.

#44
2016-09-10 12:32

Har hyrbil en Avensis 1.8 med manuell låda är inte perfekt drivlina men har inte provat CVT utan har kört bara 2 Aurisar med Hybrid och 1.2T både E - CVT och CVT är helt perfekt drivlina.

#45
2016-09-10 12:51

Det är aldrig fel på en Toyota det är biltestarna som testar fel...logiskt eller?

Ex med CVT så måste man ha specialutbildning får att förstå hur bra den är...

För att inte nämna hybriderna där man måste vara expert...

#46
2016-09-10 14:14

E30 2016-09-09 12:49
Detta måste vara världens tråkigaste bil.

Det är inte Toyota Avensis utan det är Volvo V70 och XC70.
Här kan du se Autopedia handlar om "rolig": http://www.autopedia.se/bilmodeller/toyota_avensis/ och http://www.autopedia.se/bilmodeller/volvo_v70/ och http://www.autopedia.se/bilmodeller/volvo_xc70/
Avensis kundbetyg: 4.6 Rolig att köra.
V70 och XC70 kundbetyg: 4.4 Rolig att köra.

#48
2016-09-10 15:17

Vad gäller CVT finns förstås en del nackdelar, som med alla typer av automater. En sak i sammanhanget är att den allmänt har svårt att klara motorer med lite högre vridmoment. Så om Toyota ska komma med turboladdade bensinmotorer så kanske dom måste tänka om vad gäller automat också. Dock tror jag den nya 1,2 liters turbomotor som numera finns till Auris skulle kunna funka i Avensis med CVT då den har bättre vrid från lägre varv än dom icke överladdade 1,8 och 2,0. Men Toyota skulle förstås också behöva komma med automat till sina dieslar, men då måste man nog överge CVT och gå över till DCT, tycks sitta hårt inne av nån anledning. Samtidigt verkar Toyota inte tro på dieselmotorn och då blir det kanske så att man snarare lägger ner dieselmotorerna och kommer med hybrid även till nästa generation Avensis, så som man redan gjort med RAV4. Och förvisso, Toyotas hybridteknik har ju många styrkor, så det kanske är rätt tänkt.

#50
2016-09-10 18:51

SiggeNn
Och lägg till att har man turbomotor så överförbrukar man alltid samt kör livsfarligt på grund av motorkraften...
:-D

#53
2016-09-10 19:20

Vem huvudfrågan är: Varför är den med i ViB:s långtest? Ny, nä uråldrig faceliftad modell, storsäljare, nä väldigt trögsäljande, intressant teknik, skattretande.

Nä urvalet till ViB:s långtest är bara löjligt. Känns mest som man rapporterar tjänstebilsflottan.

Totalt ointressant "test".

#54
2016-09-10 21:55

Har en Avensis 1,8 med CVT-lådan (modellen före denna). 2 vuxna, 2 barn och fullt med packning.. kan inte säga att jag upplever den slö. Har fixat ganska många omkörningar. Vill man ha lite extra respons trycker man på "Sport". 8500 mil utan ett endaste fel hittills. Drar runt 0,75 blandad - känns okej!

#55
2016-09-11 23:53

bgl @ Du skriver i #31: "F.ö. torde svänghjulsmassan har ringa betydelse hos en bil med CVT-låda."

Det är precis tvärt om! Svänghjulets inverkan märks mer med CVT-lådan eftersom svänghjulet skall varva upp snabbare. En avsevärd del av motorns effekt går därför åt till att öka svänghjulets varvtal, därmed blir det under denna relativt korta tid mindre effekt över till drivhjulen vilket upplevs på samma sätt som Turbolagg.

Du skriver också: "Minsta varvtalssänkning försämrar omedelbart accelerationen och att genom förnyat gaspådrag få upp motorn till maxeffektvarv försenas av CVT-lådan och tar därför tid."

Med ett lättare svänghjul skulle denna effekt (typ Turbolagg) bli mindre.
Samtidigt skulle CVT lådans programmering kunna tillåta en snabbare varvtalsökning utan att det upplevs som helt utebliven acceleration första sekunden efter att man tryckt ner gasen.

Med en dieselmotor som kräver ett tyngre svänghjul blir givetvis denna s.k. Turbolagg effekt större.

#56
2016-09-11 16:00

Santos @ Du skriver i # 30: "Toyota Avensis är väldigt slö, en riktig kolakaramell i bilvärlden. Den är, på riktigt väldigt livsfarlig för den som är van vid normala bilar."

Vad menar Du med normala bilar? Är det Bilar som inte har CVT låda? Eller med högre motoreffekt?
Med en manuell låda är det mycket beroende på föraren hur snabb bilen är.
Det finnas många bilar med lägre effekt/kg och som därmed inte är lika snabba.

#57
2016-09-11 19:16

Kommentar till #55:
Svänghjulsmassan har mindre betydelse för en bil med CVT-låda eftersom motorn bara varvas upp till maxvarv vid ett tillfälle vid acceleration. Dessutom verkar styrningen av lådan hindra maxvarv vid lägre hastighet än ca 60 km/h, om man tittar på Youtubefilmer, så motorns maxeffekt utnyttjas inte från början. Det finns då effekt kvar i motorn som vxlådan inte använder för än vid lite högre fart. Med manuell vxlåda sänks varvet vid varje växling och svänghjulet måste tillföras ny rörelseenergi vid varje växling. visst går det i princip att "fånga" varvtalssänkningen med kopplingen med sitter väl ingen och gör i vanlig trafik.
CVT-lådan sänker motorvarvet vid minskat gaspådrag vilket inte händer med manuell låda, då däremot har svänghjulsmassan betydelse eftersom motorvarvet måste ökas igen innan möjlig acceleration återfås vid ökat gaspådrag.

#58
2016-09-12 00:04

bgl @ Helt rätt, om man som i ditt första stycke pratar om 0 till 100 km/h, då håller jag med till 100 %.
Men mitt resonemang gällde vid omkörning av en bil man ligger bakom på rätt växel för snabb omkörning och jämför detta med en bil som har CVT låda.
I det fallet ser jag i ditt andra stycke att du håller med mig också.

Vilken bil Santos har erfarenhet av vet jag inte, men gissade att hans kraftiga klagomål kan bero på ”svänghjulslagg” som blir kraftigare ju tyngre svänghjulet är med CVT lådan.

(Ändrade ett stavfel i #55 vilket gjorde att det inlägget tyvärr kom i fel ordningsföljd.)

#59
2016-12-25 17:53

Milkostnaden ligger lika högt som en Audi A4!

#60
2016-12-28 19:39

Undermotoriserad är ett understatement, såg under helgen en fullastad V90, motorutförande okänt, göra ett bedrövligt omkörningsförsök av en olastad timmerbil i ett kraftigt motlut här på trakten. Om möjligt ännu segare än de första V70 2,0F som kom för ca 10 år sen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.