Bild
Nästa artikel
Subaru Levorg står uppställd tillsammans med de andra långtestbilarna.

Sommartest: Subaru Levorg

Långtest

Subaru Levorg drar fördelar av sin fyrhjulsdrivning både när det gäller vindstabilitet och att hålla lasten på plats i undanmanövertestet.

Läs hela sommartestet!

I Vi Bilägare 10/2016 kan du läsa om samtliga moment i sommartestet, inklusive testet av långtestbilarnas klimatanläggning, där vi undersöker hur lång tid det tar för en sommarvarm bil att få ner temperaturen. Du får också utförlig information om kupébuller samt data från broms- och accelerationstest. Klicka på ”Köp” för att beställa ett exemplar av tidningen.
Levorg är långteststallets mest lättkörda bil, åtminstone när man kommit upp i fart. Kombinationen steglös automatlåda/häftigt gaspedalgensvar ger ofta ryckiga starter, sedan rullar bilen behagligt. Vägegenskaperna är verkligt stabila, även sommartid märks fördelar av fyrhjulsdrivningen i form av hög sidvindsstabilitet och stadigt uppträdande även med last. I undanmanövertestet klarade Levorg 75 km/tim utan bekymmer och med förhållandevis låg krängning. Bilen i sig är ju också låg, lite av sportkombi över det hela och markfrigången är bara drygt 13 centimeter. Enda missen i körupplevelsen är att styrningen arbetar ganska segt. Fjädringen är ganska stum upp till cirka 75 km/tim, sedan blir följsamheten bättre.

Baksätet är skönt för två, sämre för tre. Ljusinsläppet är bra, sidorutorna ger fri sikt även för små barn och det finns dubbla usb-uttag för inkoppling av det man önskar – det sistnämnda är Levorg ensam om. Dörrfickorna är dock små, innerbelysningen blek och mittbältet bak är upphängt i taket. Förarmiljön är bitvis rörig, inte minst multimediafunktionerna känns föga genomtänkta. Turbomotorn på 1,6 liter får jobba ganska hårt för att Levorg ska hålla fart, särskilt med last. Ofta låter det fortare än det går men bilen hänger trots allt fint med de andra. Bränsleförbrukningen har sjunkit marginellt men är inte godtagbar, hittills under 2 000 körda mil är snittet ”0,89 per mil”, alltför högt för storleksklassen år 2016. I inredningen märks redan en del slitage, bland annat har de ”silverbelagda” plastytorna här och var trista repor. Det ser ofräscht ut och bidrar till helhetsintrycket av Levorg – somligt är toppen, annat är klart sämre.
Subaru Levorg

Plus: Säkra köregenskaper, stort lastutrymme med låg tröskel.
Minus: Stum fjädring, brutal gasrespons i låg fart, rörigt multimedia, törstig.

Kommentarer

#1
2016-09-05 13:34

Hur kan en motor på 170 hk få "jobba hårt" i en sån bil?
Är den för liten månne så det helt saknas bottendrag och turbon måste ladda hela tiden? Det kan förklara den höga förbrukningen.

#2
2016-09-05 14:15

Någon som kan förklara hur fyrhjulsdriften påverkar sidovindsstabiliteten och uppträdandet vid last på sommaren? Påstår man inte att fyrhjulsdriften ger väl stor påverkan på bilens uppträdande, eller är det så att man tycker att bilen utan fyrhjulsdrift sladdar över vägen hela tiden på sommaren som en del skriver.
Själv har jag bilar utan fyrhjulsdrift och en bil med permanent fyrhjulsdrift och har inte märkt någon större skillnad i uppträdande för bilarna annat än att en mycket lättare bil självklart har högre påverkan av sidovind än en mycket tyngre bil.

#3
2016-09-05 14:43

Previa, det där med sidvind och fyrhjulsdrift är bara påhittat.. spelar inte ens roll om bilen är utrustad med fyrhjulsdrift eller inte. Jag börjar smått tro att det blivit mycket myter runt fyrhjulsdrift och vad det egentligen innebär och vad det skall användas till. Dock så kanske det kan vara så att fyrhjulsdriven bil känns stabilare, för att den väger mer... men du skulle lika väl kunna ta en framhjulsdriven bil och lasta mycket i den, tadaa!! Problemet med sidovind löst :-) Tyngre bil ligger bättre på vägen vid hård sidovind, så enkelt är det. Det är bara fråga oss som bor i Skåne :-)

#4
2016-09-05 16:06

25 m/sek i sidvind, isgata och uppförsbacke, då gör nog fyrhjulsdrift sitt till för att stabilisera fordonet!
F.ö. har Subaru så många olika varianter på fyrhjulsdrift beroende på modell, växellåda, årsmodell osv att föraren först måste vara helt påläst om vilken utförande aktuellt fordon har.

#5
2016-09-05 17:43

Självklart har fyrhjulsdrift betydelse för grepp och körkänsla även sommartid. Det vet alla som kört en bil med riktig fyrhjulsdrift och inte bara gör tvärsäkra uttalande på ren gissning.

#6
2016-09-05 19:12

Swemba, du verkar tvärsäker på vad du talar om, kan du utveckla hur du märker detta på sommarväg? Själv har jag åkt en del fyrhjulsdrivna bilar och märker ingenting, men som sagt jämn fart på vanliga asfalterade vägar pratar jag om. Det jag märkt, att om du kör en tyngre bil när det är mycket sidvind (som tex över öresundsbron där det blåser extremt mycket), så ligger bilen bättre och påverkas mindre med en mer stabilt förhållningssätt än en lättare bil. Det värsta är att köra SUV/MPV även om de är tunga i sidovind, det var inte roligt att köra över bron i en stor Nissan Primastar (2 ton och hög som ett hus), där vinden tar tag i den stora sidytan på bilen...

#7
2016-09-05 20:56

Stygga; Även i torrt väglag omfattas chassit av precis samma fysikaliska krafter som i halka. Det blir bara inte lika tydligt.

Så ja, med fyrhjulsdrift får man mindre spårkänslighet, mindre påverkan från sidvind och en bättre kursstabilitet. Det gäller oavsett det är halt väglag eller torr asfalt.

MVH AL

#8
2016-09-05 21:40

Fast om jag fattat detta rätt så är de flesta av våra s k 4WD-bilar i praktiken framhjulsdrivna när det är bra grepp - t ex sommartid. Hur kan då 4WD ge ett annorlunda/säkrare beteende. Nu talar vi alltså inte om halt väglag vintertid utan sommartid på torra asfalt-vägar. Förklara gärna för mig och andra okunniga...

#9
2016-09-05 21:42

Om man nu som amatör på ämnet inte tror på att 4WD ger fördelar även sommartid, kan man väl i alla fall ta in vad professionella biltestare anser?

"Vägegenskaperna är verkligt stabila, även sommartid märks fördelar av fyrhjulsdrivningen i form av hög sidvindsstabilitet och stadigt uppträdande även med last."

Citat från artikeln här ovan.

#10
2016-09-05 22:52

Audi - det besvarar inte bl a min fråga hur en i grunden framhjulsdriven bil får ett bättre uppträdande under sommarväglag när bakhjulsdriften efter vad som tidigare beskrivits bara kopplas in när systemet känner av att det behövs vid halt väglag. De skillnader i väggrepp som aktiverar drift på flera hjul borde rimligen inte inträffa på bra asfaltvägar sommartid. Nu kan det ju vara så att just denna bil inte har system a'la Haldex utan mera konstant 4WD men som nån redan nämnt så har ju Subaru flera system så det är inte så lätt att veta. Och de flesta bilarna i Sverige med 4WD har nog Haldex eller nåt liknande så därför tycker jag att frågan fortfarande är relevant.

#11
2016-09-05 23:08

Pi: Det som gör att fyrhjulsdriften får bättre stabilitet är för att en mindre del av däckens grepp går åt för längsriktade krafter. Istället för 50% blir det 25%, och det är förstås en stor skillnad.

I fallet Haldex bygger det på varvtalsskillnader, helt korrekt. Så där är inte effekten lika hög som hos ett fordon med permanent drift, liknande Audi och Subaru.

Men i grunden är en fyrhjulsdriven bil stabil då samtliga däck driver i samma riktning, istället för att bara rulla med. Med en konstant kraft i "rätt" riktning blir fordonet stabilt, förutom det jag beskriver ovan.

MVH AL

#12
2016-09-05 23:10

Pi, mitt inlägg var inte en kommentar till ditt. Det var riktat till andra.

Däremot har du säkert rätt när det gäller Haldex och liknande system. Där är bilen i huvudsak framhjulsdriven och bakhjulen bidrar inte mer än ca 5% av drivkraften på slät väg med bra grepp och rakt fram. Börjar du däremot vingla, så kommer det successivt att föras över mer kraft till bakhjulen. Hur mycket? Ja, jag vet inte.

Men mitt inlägg avsåg främst bilar med konstant 4WD - som t.ex. min egen.

#14
2016-09-05 23:35

Men Subaru har ju flera system efter vad jag förstått så möjligheten finns ju att inte alla har konstant 4WD och med ett Haldex-liknande system kan rimligen inte skillnaden på torr och sommarvarm asfaltväg vara såpass stor att en normal förare känner av den. Och de flesta fordon som säljs som 4WD/AWD i vårt land har nog nåt Haldex-liknande system så det är nog viktigt att inte diskutera 4WD/AWD under sommarväglag i generella termer.

#16
2016-09-06 10:23

brut 33 - har inte minst Toyota och Lexus det du tycks kalla "snikna system" på sina flesta 4WD/AWD-bilar. Det tycks ju i alla fall inte vara biltestarnas favoritsystem.

#17
2016-09-06 14:20

Pi: Visst märker man skillnaden även med Haldex. Trycker man ner gasen på låga växlar så spinner det inte, samma sak om man går på gasen tidigt ut ur en kurva. Och körning över spårvagnsspår etc är avgjort mycket stabilare än med vanlig framhjulsdrift.

I övrigt håller jag med dig: Lexus och hybridernas system är en kördynamisk katastrof. Där är det frågan om vanlig tvåhjulsdrift, vilket märks så fort man gör ett filbyte i halkan. Då åker bakvagnen lite hur som helst och drivhjulen framtill spinner när man håller ner gasen för att dra bilen rätt - precis som på en vanlig framhjulsdriven bil. Men vad jag förstått säger inte Toyota att deras hybridsystem är fyrhjulsdrivet, utan snarare något annat:-)

Men det bästa sättet att avgöra huruvida man känner skillnad eller inte är att provköra, och att testa ordentligt. Då märker man ganska snabbt om bilen driver på två hjul istället för fyra.

MVH AL

#18
2016-09-06 19:41

Subarus fyrhjulsdrift är "alltid på", med CVT-låda ("lineartronic") har jag för mig att det är fördelning av kraften 60/40 fram/bak, med alla andra växellådor är det 50/50 som gäller. Mig veterligen är ingen Subaru som säljs nu "i grunden framhjulsdriven" (som exempelvis Ford), de har alla någon form av symmetrisk, konstant fyrhjulsdrift. Därav en stor del av deras bränsletörst - och pålitliga vägenskaper som nämnts nedan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.