Bild
Nästa artikel
Nissan Qashqai.

Sommartest: Nissan Qashqai

Långtest

Våra långtestbilar visar vad de går för som semesterkamrater. Med Nissan Qashqai får man mycket för pengarna, men hög ljudnivå och stötig fjädring besvärar.

”Prisvärd och smidig” är ord som återkommer när Qashqai förs på tal bland testarna. Vår bil är närmast fullsmackad med utrustning men kostar måttliga 235 800 kronor. Då ingår ”lyxiga” detaljer som glastak (med jalusi!) och navigationssystem, samt autobroms.

Formatet är kompakt men utrymmena överraskande bra, särskilt i baksätet. Kortvuxna kan dock få svårt att se ut eftersom fönsterlinjen svänger uppåt. Stolarna fram är sköna och dessutom eljusterade. Gott om instrument och reglage men allting är lättskött och enkelt att nå. Dessutom är knapparna i ratten och skärmen för färddator och multimedia enkla att hantera. Inkopplingen av exempelvis bluetooth sker smidigt och snabbt.

Bagageutrymmet är klart godkänt och har ett golv bestående av två löstagbara skivor som kan monteras i två höjdlägen. Lasttröskeln är dock hög.

Åk- och fjädringskomforten kunde dock vara bättre. Fjädringen har ett ganska begränsat register och känns stötig. Ljudnivån är åtminstone i vår långtestbil betydligt högre än vi noterade när vi testade Qashqai mot Skoda Yeti och Kia Sportage 2014. I baksätet uppstår ett rent besvärande resonansljud som gör det svårt att konversera i landsvägsfart och det finns ett störande vindljud kring ytterspeglarna.

Motorn på 1,2 liter och 115 hk är alltför klen för att orka med full last i bilen. Accelerationen sackar och förbrukningen skjuter i höjden.

Undanmanövertestet klaras upp till 70 km/tim. I första svängen studsar bilen till och krängningen är hög, men tack vare bra styrning och ett kraftigt ESP-ingrepp har föraren hela tiden god kontroll.


Qashqai är en bil utan egenskaper som sticker ut men den är genomtänkt för vardagsbruk och ger viss lyxkänsla. Inte att undra på att den blivit så vanlig.
Nissan Qashqai

Plus:
Utrymmen och förvaring, instrument och reglage, stadiga köregenskaper.
 
Minus:
Orkeslös och törstig motor vid körning med last, buller i baksätet.

Kommentarer

#1
2015-08-28 11:21

Hög ljudnivå och stöddig fjädring, det verkar vara japanska bilars signum. Egentligen lite märkligt, jag minns när jag tog körkort och körskolan hade en Nissan Stanza. Den var mjuk och fluffig. Det var på den tiden då japanska bilar försökte vara lite amerikanska - och ofta vulgärare än amerikanerna själva (röda vinylinredningar med "sömmar" i plasten på instrumentpanelen och gungig fjädring med slappa stötdämpare, kanske Nissan var det mer än andra). Och nu kör de med en slags tolkning av europeisk smak med stötig fjädring och hög ljudnivå... Ynkligt!

Men det är väl för att Nissan ska särskilja sig mot Renault som fortfarande står för komforten inom unionen.

#2
2015-08-28 12:30

Åkte i baksätet på en Qashqai för nån månad sen och jag tyckte att det var både bekvämt och högst tillfredsställande ljudnivå. Körde dessutom en Nissan Pulsar häromdagen och den får nog betraktas som ovanligt tystlåten inne i kupén bland bilar i den klassen. Så jag håller inte med Raphael när det gäller ljudnivån i dessa modeller i alla fall. Kanske dags för honom att prova själv för att avgöra på det sättet istället för att gissa...

#3
2015-08-28 13:23

Förvirrande, Pulsar har i de flesta tester prisats som tyst och det är väl många delar som är gemensamma med Qashqai.

#4
2015-08-28 13:38

Efter att ha kört en Qashqai på en tio mila vända så är jag lite förbryllad.
Bilen är stort lovordad men är i sanning medioker på alla punkter förutom att den inuti ser påkostad ut, ser alltså!
Den tunnaste läderratt som jag någonsin har greppat, läder kostar ok läder men på den smalaste ratten, japanen skrattar hela vägen till banken.
Lyx? Nej, nej...kosmetik!
OBS. Och så det vanliga en dö slapp växellåda där har faktiskt Kia lyckats bättre.

#5
2015-08-28 14:50

Varför jämför man vanlig personbil med en SUV? Stora hjul med antagligen grövre mönstrade däck ökar bullernivån. Stötig fjädring är nog resultatet av att bilen har hög tyngdpunkt och då måste man se till att fjädringen blir kortare och fastare för att bilen inte skall sladda eller kränga för mycket. Varför envisas med att bygga dessa mini/medel SUV's, de fyller ingen funktion och resultatet blir som att sminka en gris. Bygg rejäla vanliga personbilar utan SUV kaross så kommer saker att ordna sig till det bättre, inga lasttrösklar, mindre förbrukning, mer lastförmåga osv.

#6
2015-08-28 16:17

Räcker inte just minuskommentaren till att undvika köp?

#7
2015-08-28 16:31

Stötig fjädring, bullrig gång? Det är vi som har dåliga vägar i Sverige. Jag kör en del på tyska vägar och det är inget som stör där.

#9
2015-08-28 17:03

Pi, i sedvanligt ordning så antar och spekulerar du om mig och min person och som vanligt är du ute på hal is utan markänning. Jag gissar inte. Men vi har väl helt enkelt olika referensramar. Problemet är att du i vanlig ordning försöker diskutera mig istället för bilar. Jag är visserligen smickrad över ditt djupa intresse och beundran för min person, men jag undrar verkligen vad det har med bilar att göra.... Detta är nu Vi Bilägare och inte Familjeliv ett tips i all välmening.

Jag som i många år har kört fluffiga och tysta franska bilar, har givetvis detta som riktmärke. Om vi tar min Renault Mégane exempelvis så hade jag just den modellgeneration som Vi Bilägare utsåg till tystaste bilen i sin klass och med en nivå på 69,6db så var den tystare än Audi A6, Volvo S80, VW Passat med flera andra storbilar.

Jag står fast vid min åsikt att hög ljudnivå och stöddig fjädring generellt är japanska bilars signum, jag vill även bredda det till asiatiska bilars signum. Det är långt från den fluffighet som Nissan hade i slutet av 80-talet, exempelvis genom Stanza som jag redan nämnt men även genom dåvarande Bluebird. Om man vill vara snäll så kan man säga att fjädringen i dagens Nissan är "stram". Du kan iaf inte kalla det för fluffigt och mjukt. Det är den hårda stilen på fjädring. Och jag anser att Vi Bilägare också bekräftar det.

Du kan ju prova en Stanza och Bluebird själv Pi, så kanske du förstår vad jag pratar om när det gäller skillnad mellan dagens Nissan och Nissan förr. Prova gärna en Stanza av den modellgeneration som introducerades 1984, eller en Bluebird av modellgeneration som kom 1983. Då kanske du upptäcker vad jag menar med amerikainspirerad inredning med falska sömmar i plasten och en fluffig fjädring. Även stolarna var rätt fluffiga och plyschiga, iaf i de lyxigare utförandena.

Dagens Nissan är extremt strama i jämförelse.

#10
2015-08-28 16:57

Brut, Lexus är ett undantag från regeln.

#11
2015-08-28 17:10

En bra grej med Qashqai, Pulsar och X-trail är det stora benutrymmet för de som sitter därbak. Det tycker jag att artikeln missar med tanke på att det nog är förbaskat viktigt för en familj på långresa.

Men visst, det är en liten SUV och är därmed den perfekta (lättare) terräng- och stadsbilen, och framtagen med det i åtanke, snarare än att vara en landsvägsmaskin. Olika biltyper är ju olika bra på olika saker.

.

#12
2015-08-28 17:59

Raphael - har du mutat in rättigheterna att kommentera bilar i de trådar du skriver ? Jag berättade om mina egna erfarenheter av ett par Nissan-modeller och avslutade med att fråga mig om din negativa kommentar verkligen baserade sig på egna erfarenheter eller hörsägen. Och genast anser du att jag på nåt sätt förföljer dig...
Jag ägde f ö en Datsun en gång i världen och hade en kompis som hade en Bluebird men jag förstår ändå inte riktigt vad dessa gamla modeller har med en diskussion om 2015 års Nissan-modeller att göra... Dagens Nissan skall väl rimligen jämföras med sina konkurrenter idag och inte med 80-talsbilar.

#13
2015-08-28 20:08

Jag har en granne som har en Kasskaj, men med 130 hk dieseln.
Jag har kört den några mil och jag tycker den var riktigt trevlig. grannen är lite knepig, föredrar manuell låda och det begriper inte jag, jag tycker inte den går ihop med snåldieslar och speciellt inte när det går att få en väl fungerande automat ( vet jag inte, men jag tror det!).
När det gäller ljudet störde det inte mig, jag tyckte varken att den var speciellt tyst eller väsnades.
Men upplevelsen av oljud är väldigt individuell och att mäta ljudnivå i en bil utan att samtidigt göra en frekvensanalys är ganska meningslös.
Jag gillade bilen och skulle nog kunna tänka mig en, men givetvis med automat.
Men jag vill köra den längre och i blåsväder, jag inbillar mig att den är vindkänslig.

#14
2015-08-28 20:54

Jag har haft en Nissan Bluebird 2,0 -85 och en Bluebird 1,8 Turbo -87 och jag minns inte att dom skulle ha varit "fluffiga"', tvärtom tyckte jag dom var riktigt spänstiga. Trevliga bilar för sin tid!

#15
2015-08-28 21:25

Konstigt att man upplever Qashqai som bullrig? Jag upplevde första generationen Qashqai som en bil som rullade tyst, skulle den nya vara sämre finner jag märkligt. Överhuvudtaget finner jag Qashqai som en mycket trevlig bil som jag mycket väl själv kunde äga, trots Renault motorer......för det är väl Renault diesel i dom........mycket nära att jag köpt en Qashqai av första generationen, men den blev för dyr ansåg jag då. Nuvarande är riktigt snygg!

#16
2015-08-28 22:14

Kört Syrrans Qashqai i två dar och upplevde ljudet lite besvärande, den verkade vara i svagaste laget med bensinmotorn.
Upplever det som min Suzuki S Cross diesel är kraftigare och tystare, men en aning stötigare, så det blir byte av fälgar och däck nästa sommar med däckhöjden 60 i stället för 55 lika som vinterdäcken.

#17
2015-08-29 08:13

Har en bekant som köpte en Qashqai för några år sen. Han åkte efter en vecka och bytte däck och fick en betydligt tystare och behagligare bil. Däcken har stor betydelse.

#18
2015-08-29 08:35

Konstigt att ViB bedömer lastutrymmet som "gott". Det grannen klagar på är just avsaknad av ordentligt lastutrymme, men det är klart, hon jämför med den Avensis hon hade tidigare.
Men jag tycker nog också att det är ganska litet.

#19
2015-08-29 09:28

Har nån annan stött på att styrkänslan är väldigt konstgjord och slö att reagera? Körde 2 olika bilar och med samma mönster för styrningen dvs. den sämsta jag kört på väldigt, väldigt länge? Märkte nog av att den bullrar från däcken i klass med en VW-bilar (inte alls sämre) men fjädringen hade, likt nästan alla nyare bilar jag kört, inget oväsen för sej även i större potthål men smått oroligt skuttande hade den för sej. Sittställningen bak anser jag inte är något vidare.

SUV-bilar är bra för stadskörning (sikten) men på landsvägarna är dom såklart sämre ifall höjden är högre, drar mera bränsle och sidovindarna stör mera, speciellt om man inte gör den stenhård och vem f*n vill köra sådana bilar när man kommit över tonåren? Jag väljer dock alla gånger en mjukare SUV över en fastare, oavsett den sämre väghållningen när det blåser rejält.

#20
2015-08-29 11:13

Shogun, tror Vi bilägare faktiskt skrivit tidigare om att gamla generationen Qashqai var tystare dvs bättre ljudisolerad. Svenska vägar med den grova asfalten är ett elände och frågan är varför vi bilägare ska behöva köpa lyxbilar bara för att få en bra ljudmiljö i bilen när det vore bättre om vi fick lika slät asfalt som man har på kontinenten. Då skulle dessutom bilarna få mindre rullmotstånd och därmed dra mindre soppa liksom släppa ut mindre CO2, det borde ju vara nåt som miljöpartiet kunde driva så kanske dom i alla fall kunde ha en fråga som skulle göra dom populära bland vanligt folk.

#21
2015-08-29 11:22

Pi, jag klagar på din attityd gentemot mig och dina ständigt återkommande spekulativa påståenden om mina person. Jag förstår inte hur du kan ens kan fråga mig om jag har mutat in att kommentera bilar när det är just bilar jag önskar att du kommenterar! Du frågade mig inte om jag gissade, du påstod att jag gjorde det. Du kunde ha frågat mig istället för att bara slänga ur dig saker om mig och anta att det du tror och tänker mig är sant. Jag tar avstånd från din otrevliga retorik.

I mitt inlägg tog jag upp japanska bilars utveckling, jag jämförde förr och nu, och jag tog upp exempel från Nissan förr och Nissan nu. Det kanske inte var intressant för dig Pi, så tråkigt då. Men då kan jag tala om för dig att dina inlägg är lika ointressanta för mig som du tycker att mina inlägg är för dig. Jag tycker det är intressant att jämföra förr och nu och diskutera utveckling, och därför skrev jag det.

#22
2015-08-29 11:23

Peugo, jag har svårt att förstå varför man väljer en SUV istället för en minibuss. Statistiken har ju visat att 80 procent av kunderna av SUV:ar väljer de framhjulsdrivna versionerna. Vill man sitta högt så är en minibuss ett utmärkt val, dessutom har de längre tyngdpunkt på grund av lägre markfrigång och i de flesta fall även däck av mer komfortabel dimension. Och tar vi de franska minibussarna så har de även mjuk fjädring och stora fåtöljer. De drar dessutom mindre bränsle. SUV:ar handlar mer om "att vilja men inte kunna" och ögonfägnad, dvs de ser ut som terrängbilar men klarar knappt att köras på en gräsmatta. Jag tycker denna trend om SUV:ar är onödig och framförallt stora SUV:ar. De är inte särskilt klimatvänliga.

#23
2015-08-29 11:51

Raphael - då får jag be om ursäkt om du uppfattade min formulering som provokativ men jag tolkade dina uttalanden som att du faktiskt inte hade nån erfarenhet av att åka och köra dessa nya Nissan-modeller. Och jag diskuterade verkligen bilen i första hand men var lite konfunderad över dina uttalanden - därav min gissning att du inte kört nån nyare Nissan.

#24
2015-08-29 12:16

Raphael, mycket känslor och trender som styr när folk väljer stadsjeepar. Det finns ju också nåt svårgripbart som kan kallas bilkänsla och som innehåller både logik och känslor. Exempelvis tycker jag man får mer bilkänsla normalt i större bilar eller bilar som är lyxiga. Eller då stadsjeepar. Bra ljudisolering tror jag också är en tydlig indikation för många vad gäller bilkänsla. Tyvärr lyckas ju den svenska asfalten att få dom flesta bilar att framstå som rätt enkla tunna byggen.

Japanska bilmärken har överlag varit dåliga på ljudisolering när den sätts på prov av den svenska grova asfalten, eller svenska vintervägar med tvättbrädor eller dåligt underhållna vägar med mycket bulor och hål. Undantaget Lexus. Nu skulle jag ändå säga att trenden är att märken som Toyota och Mazda förbättrat sin ljudisolering mycket på senare år liksom bättre anpassar sina produkter efter svenska önskemål och förutsättningar.

Vad gäller stötig fjädring så är det väl en allmän trend i Sverige att sälja bilar på "sportighet". Fastare fjädring svarar bättre vid snabb körning och förbättrar vägegenskaperna när man kör fort. Det signalerar sportighet. Även tyska märken bryr sig om detta även om dom finare märkena har mer avancerade lösningar som bättre kan kombinera komfort med sport. För mig är sportig fjädring rätt obegripligt med tanke på svenska förhållanden. Alltså våra dåliga ojämna grova vägar och våra låga hastighetsgränser. Med breda lågprofildäck så blir det ju dessutom ännu bullrigare. Men jag tror tillverkarna har bra koll på detta och vad folk efterfrågar, folk vill antagligen inte ha bilar som känns för mjuka och även franska märken har väl rätt mycket hängt med denna trend. Du pratar väl om Megane II som komfortabel men vad hände då med Megane III? Den var ju både stötigare och bullrigare, därmed håller väl inte riktigt dina resonemang om franska märken.

p.s. du skrev ett ganska radikalt inlägg i tråden om skatter på forumet och slutar sen att debattera, det tycker jag inte är riktigt ok debattstil när man deltar i en debatt. Jag undrar fortfarande hur du tänker dig att det ska skapas fler jobb i Sverige genom att höja skatterna mycket mera. Eller för den delen, hur det ska öka Sverige och Europas konkurrenskraft mot Asien genom att bedriva en socialistisk skattepolitik. d.s.

#25
2015-08-29 17:53

leifer - ditt exempel med att Mazda och Toyota bättrat sig ljudmässigt tycker jag nog inte är riktigt relevant. Möjligen Toyota men Nissan (Pulsar och även Qashqai) tycker jag nog är ett bättre exempel på japs-bilar som blivit tystare än just Mazda - även om dom också blivit bättre men inte bra. Pulsar definitivt bättre än de flesta i klassen men av det jag åkt i Qashqai (vilket jäkla namn förresten - inte lätt att stava rätt) så är den också helt OK för mig. Men det kanske var bra däck på dom jag åkt i...

#26
2015-08-29 20:47

Jag håller med Raphael till 100%, MPV eller vanlig personbil är överlägset en SUV som enbart är klumpig och ful. Tycker också många nya Crossovers/SUV blir lägre och ser snart ut som vanliga personbilar. Fyrkantigheten försvinner allt mer och även det som en gång var det en SUV sålde på, dvs fyrhjulsdrift och "terränggående". Vi har stora klimat problem idag, och har vi verkligen råd att låta nya bilar komma ut på våra vägar som drar lika mycket eller mer än en 10 år gammal bil!?

#27
2015-08-30 02:06

Sanslöst snygg för biltypen är den iallafall imho. Konstigt att samma desingspråk på Pulsar kan te sig så tråkigt.

#28
2015-08-30 13:47

Man får mycket bil för pengarna i form av mycket buller, mycket dålig åkkomfort, mycket plastighet och mycket längre restider p.g.a. klen motor. Det är många ´mycket´ i fel riktning. En Dacia Duster dras med samma typer av problem, fast för MYCKET mindre pengar

#29
2015-08-30 14:36

Bortom har inte heller provat denna bil hör jag.

#30
2015-08-30 16:42

Längre restider pga klen motor!? Nog för att 115 häskrafter är mesigt men nån måtta på överdrifterna får det väl va :P

#31
2015-08-30 17:31

Jag har också en känsla av att man klarar av att hålla nuvarande fartgränser med denna bil ;-)
Även på motorväg...

#32
2015-08-30 17:32

Jag antar att 1,2 liters motorn har turbo vilket borde nämnas i texten. Att ange bara cylindervolym idag på downsizade överladdade motorer ger inte en riktig bild av motorns egenskaper. Men vill man ha mer kraft finns nu en ny 1,6 liters turbomotor att välja istället. Står så här om den på Nissans hemsida.

Citat;

Den nya 4-cylindriga 1.6 DIG-T-motorn till Nissan QASHQAI är turboladdad och rakt igenom konstruerad för oslagbar prestanda – det nya kraftpaketet levererar 163 hk och ett vridmoment på 240 Nm vilket ger bilen en acceleration från 0 till 100 km/h på korta 9,1 sekunder, en topphastighet på 200 km/h och en fenomenal flexibilitet i växlarna.

Ännu mer imponerande är att den byggts för att leverera låga CO₂-utsläpp och en extremt snål förbrukning – den drar bara 5,8 l/100 km och släpper endast ut 138 g CO₂/km. Tack vare denna enastående effektivitet, både när det gäller bränsle och utsläpp, kan du njuta av den fascinerande effekten utan dåligt samvete!

#33
2015-08-30 17:47

Och en snabb sammanfattning av Nissans text kan lyda såhär: Den nya 1,6 liters motorn har turbo, det är det enda sättet att få någorlunda fart på bilen nämligen. Den har 163 hk vilket marknadsavdelningen var ganska nöjda med. Om ni tycker att vi nämner att motorn är rakt igenom konstruerad för oslagbara prestanda för att i nästa stycke säga att den byggts för låga utsläpp så stämmer det utmärkt. Marknadsavdelningen tyckte det såg bra ut.
Och javisst...163 hk är ingen fascinerande effekt...men marknadsavdelningen du vet .... ;-)

OBS.... detta är nog inte Nissantypiskt utan kan nog mer eller mindre gälla alla märken. :-)

#34
2015-08-30 18:19

Haha, ja beskrivningstexterna på Nissans hemsida var ju rent ut sagt löjliga. Sajten överlag är rätt dålig med trasiga länkar och bristande information. Dålig PR Nissan!

#35
2015-08-31 10:43

I ärlighetens namn så räcker 163 hästkrafter gott och väl för inspirerad körning. Hade 166 i min gamla Mazda och den gick Linköping > Åtvid på 10 minuter en öde natt i min ungdoms dagar. 3,5 mil ;) Det handlar bara om att inte bromsa så mycket ;)

Skämt åsido så räcker 163 hästar för inspirerad körning - så fort en vanlig människa bör köra med en bil av den typen. Det är ju inget man köper för trackdays direkt.

#36
2015-09-01 04:50

Skönt med en lite högre bil som är bekväm att kliva i och ur, flera sådana önskas på marknaden, varför ska man sitta på backen? Vem kom på det urdumma modet att bilar ska se ut så? Mera crossovers på marknaden!

#37
2015-09-01 11:24

Håller med dig i sak Shogun men det finns faktiskt relativt vanliga bilar med samma sitshöjds/instegs-bekvämlighet som många SUV:ar och Crossovers så det behöver inte vara endera eller för att uppnå detta.

#38
2015-09-04 08:19

Shogun:
"Skönt med en lite högre bil som är bekväm att kliva i och ur, flera sådana önskas på marknaden, varför ska man sitta på backen? Vem kom på det urdumma modet att bilar ska se ut så? "

Jag håller med dig, visst kan det vara kul att sitta och köra sportigt, men inte varje gång. Och det är inte bekvämt att sitta på golvet. Dessutom får man sämre överblick både över bilen och omgivningen.

Jag tycker det är väldigt bekvämt att kliva in i min skåpbil, man går bara rakt in, ser bra och sitter skönt. Den är faktiskt kul att köra, och uppmanar inte till bus eller fortkörning. Egentligen väldigt bra, både för miljö och plånbok.

Att det sedan finns nackdelar nekar jag inte till, den är ju sidvindskänslig t.ex.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.