Nästa artikel
Sommartest: Nissan Qashqai
Långtest

Sommartest: Nissan Qashqai

Publicerad 28 augusti 2015
Nissan Qashqai.
Våra långtestbilar visar vad de går för som semesterkamrater. Med Nissan Qashqai får man mycket för pengarna, men hög ljudnivå och stötig fjädring besvärar.
”Prisvärd och smidig” är ord som återkommer när Qashqai förs på tal bland testarna. Vår bil är närmast fullsmackad med utrustning men kostar måttliga 235 800 kronor. Då ingår ”lyxiga” detaljer som glastak (med jalusi!) och navigationssystem, samt autobroms.

Formatet är kompakt men utrymmena överraskande bra, särskilt i baksätet. Kortvuxna kan dock få svårt att se ut eftersom fönsterlinjen svänger uppåt. Stolarna fram är sköna och dessutom eljusterade. Gott om instrument och reglage men allting är lättskött och enkelt att nå. Dessutom är knapparna i ratten och skärmen för färddator och multimedia enkla att hantera. Inkopplingen av exempelvis bluetooth sker smidigt och snabbt.

Bagageutrymmet är klart godkänt och har ett golv bestående av två löstagbara skivor som kan monteras i två höjdlägen. Lasttröskeln är dock hög.

Åk- och fjädringskomforten kunde dock vara bättre. Fjädringen har ett ganska begränsat register och känns stötig. Ljudnivån är åtminstone i vår långtestbil betydligt högre än vi noterade när vi testade Qashqai mot Skoda Yeti och Kia Sportage 2014. I baksätet uppstår ett rent besvärande resonansljud som gör det svårt att konversera i landsvägsfart och det finns ett störande vindljud kring ytterspeglarna.

Motorn på 1,2 liter och 115 hk är alltför klen för att orka med full last i bilen. Accelerationen sackar och förbrukningen skjuter i höjden.

Undanmanövertestet klaras upp till 70 km/tim. I första svängen studsar bilen till och krängningen är hög, men tack vare bra styrning och ett kraftigt ESP-ingrepp har föraren hela tiden god kontroll.

Qashqai är en bil utan egenskaper som sticker ut men den är genomtänkt för vardagsbruk och ger viss lyxkänsla. Inte att undra på att den blivit så vanlig.
Nissan Qashqai

Plus:
Utrymmen och förvaring, instrument och reglage, stadiga köregenskaper.
 
Minus:
Orkeslös och törstig motor vid körning med last, buller i baksätet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-28 11:21
Raphael

Hög ljudnivå och stöddig fjädring, det verkar vara japanska bilars signum. Egentligen lite märkligt, jag minns när jag tog körkort och körskolan hade en Nissan Stanza. Den var mjuk och fluffig. Det var på den tiden då japanska bilar försökte vara lite amerikanska - och ofta vulgärare än amerikanerna själva (röda vinylinredningar med "sömmar" i plasten på instrumentpanelen och gungig fjädring med slappa stötdämpare, kanske Nissan var det mer än andra). Och nu kör de med en slags tolkning av europeisk smak med stötig fjädring och hög ljudnivå... Ynkligt!

Men det är väl för att Nissan ska särskilja sig mot Renault som fortfarande står för komforten inom unionen.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-28 12:30
Pi

Åkte i baksätet på en Qashqai för nån månad sen och jag tyckte att det var både bekvämt och högst tillfredsställande ljudnivå. Körde dessutom en Nissan Pulsar häromdagen och den får nog betraktas som ovanligt tystlåten inne i kupén bland bilar i den klassen. Så jag håller inte med Raphael när det gäller ljudnivån i dessa modeller i alla fall. Kanske dags för honom att prova själv för att avgöra på det sättet istället för att gissa...

#3 • Uppdaterat: 2015-08-28 13:23
johnkommentar

Förvirrande, Pulsar har i de flesta tester prisats som tyst och det är väl många delar som är gemensamma med Qashqai.

#4 • Uppdaterat: 2015-08-28 13:38
Tvärnit

Efter att ha kört en Qashqai på en tio mila vända så är jag lite förbryllad.
Bilen är stort lovordad men är i sanning medioker på alla punkter förutom att den inuti ser påkostad ut, ser alltså!
Den tunnaste läderratt som jag någonsin har greppat, läder kostar ok läder men på den smalaste ratten, japanen skrattar hela vägen till banken.
Lyx? Nej, nej...kosmetik!
OBS. Och så det vanliga en dö slapp växellåda där har faktiskt Kia lyckats bättre.

#5 • Uppdaterat: 2015-08-28 14:50
Styggavargen

Varför jämför man vanlig personbil med en SUV? Stora hjul med antagligen grövre mönstrade däck ökar bullernivån. Stötig fjädring är nog resultatet av att bilen har hög tyngdpunkt och då måste man se till att fjädringen blir kortare och fastare för att bilen inte skall sladda eller kränga för mycket. Varför envisas med att bygga dessa mini/medel SUV's, de fyller ingen funktion och resultatet blir som att sminka en gris. Bygg rejäla vanliga personbilar utan SUV kaross så kommer saker att ordna sig till det bättre, inga lasttrösklar, mindre förbrukning, mer lastförmåga osv.

#6 • Uppdaterat: 2015-08-28 16:17
ENTJ1

Räcker inte just minuskommentaren till att undvika köp?

#7 • Uppdaterat: 2015-08-28 16:31
Oomkullrunkelig

Stötig fjädring, bullrig gång? Det är vi som har dåliga vägar i Sverige. Jag kör en del på tyska vägar och det är inget som stör där.

#8 • Uppdaterat: 2015-08-28 16:57
Raphael

Brut, Lexus är ett undantag från regeln.

#9 • Uppdaterat: 2015-08-28 17:03
Raphael

Pi, i sedvanligt ordning så antar och spekulerar du om mig och min person och som vanligt är du ute på hal is utan markänning. Jag gissar inte. Men vi har väl helt enkelt olika referensramar. Problemet är att du i vanlig ordning försöker diskutera mig istället för bilar. Jag är visserligen smickrad över ditt djupa intresse och beundran för min person, men jag undrar verkligen vad det har med bilar att göra.... Detta är nu Vi Bilägare och inte Familjeliv ett tips i all välmening.

Jag som i många år har kört fluffiga och tysta franska bilar, har givetvis detta som riktmärke. Om vi tar min Renault Mégane exempelvis så hade jag just den modellgeneration som Vi Bilägare utsåg till tystaste bilen i sin klass och med en nivå på 69,6db så var den tystare än Audi A6, Volvo S80, VW Passat med flera andra storbilar.

Jag står fast vid min åsikt att hög ljudnivå och stöddig fjädring generellt är japanska bilars signum, jag vill även bredda det till asiatiska bilars signum. Det är långt från den fluffighet som Nissan hade i slutet av 80-talet, exempelvis genom Stanza som jag redan nämnt men även genom dåvarande Bluebird. Om man vill vara snäll så kan man säga att fjädringen i dagens Nissan är "stram". Du kan iaf inte kalla det för fluffigt och mjukt. Det är den hårda stilen på fjädring. Och jag anser att Vi Bilägare också bekräftar det.

Du kan ju prova en Stanza och Bluebird själv Pi, så kanske du förstår vad jag pratar om när det gäller skillnad mellan dagens Nissan och Nissan förr. Prova gärna en Stanza av den modellgeneration som introducerades 1984, eller en Bluebird av modellgeneration som kom 1983. Då kanske du upptäcker vad jag menar med amerikainspirerad inredning med falska sömmar i plasten och en fluffig fjädring. Även stolarna var rätt fluffiga och plyschiga, iaf i de lyxigare utförandena.

Dagens Nissan är extremt strama i jämförelse.

#a • Uppdaterat: 2015-08-28 17:59
Pi

Raphael - har du mutat in rättigheterna att kommentera bilar i de trådar du skriver ? Jag berättade om mina egna erfarenheter av ett par Nissan-modeller och avslutade med att fråga mig om din negativa kommentar verkligen baserade sig på egna erfarenheter eller hörsägen. Och genast anser du att jag på nåt sätt förföljer dig...
Jag ägde f ö en Datsun en gång i världen och hade en kompis som hade en Bluebird men jag förstår ändå inte riktigt vad dessa gamla modeller har med en diskussion om 2015 års Nissan-modeller att göra... Dagens Nissan skall väl rimligen jämföras med sina konkurrenter idag och inte med 80-talsbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.