Bild
Nästa artikel

Sommartest: Mazda MX-5

Långtest

Testförarna njuter av Mazda MX-5 i sommarvädret – men bullernivån och det snåla stuvutrymmet lämnar en del att önska.

Läs hela sommartestet!

I Vi Bilägare 10/2016 kan du läsa om samtliga moment i sommartestet, inklusive testet av långtestbilarnas klimatanläggning, där vi undersöker hur lång tid det tar för en sommarvarm bil att få ner temperaturen. Du får också utförlig information om kupébuller samt data från broms- och accelerationstest. Klicka på ”Köp” för att beställa ett exemplar av tidningen.

Testförarna kivas om att ratta Mazda så här års, något man inte riktigt kan tillskriva de övriga långtestbilarna. En gladare och mer lättillgänglig sportvagn för rimliga pengar finns helt enkelt inte. Så fort man hamnar bakom ratten i MX-5 liksom ”sitter” allting direkt. Motorn är glad i karaktären och härligt reaktionssnabb, växellådan ett föredöme i precision och känsla och vägegenskaperna är urstabila. Föraren har, inte minst tack vare den exakta styrningen, hela tiden perfekt kontroll på hur bilen uppträder, både med och utan last (som dock inte får vara tyngre än 125 kg). Inte minst i undanmanövern imponerade Mazda stort, vi klarade hela 80 km/tim utan besvär. Det kanske bästa med bilen är ändå att man inte behöver köra ett dugg snabbt för att ta del av alla de här egenskaperna och exakta reaktionerna, det går alldeles utmärkt att bara tuffa på i lojt semestertempo och ändå ha kul bakom ratten. 

Suffletten är barnsligt enkel att fälla/dra upp och har bara ett ”spänne”, ändå sluter den helt tätt. Oavsett om den är uppe eller nere är det ändå ett fasligt oväsen i bilen. Dånet kan ta på humöret på långfärd, öronproppar redo i handskfacket är att rekommendera. Överlag är stuvutrymmena snålt tilltagna och för dem över medellängd kan bilen helt enkelt kännas alltför trång. Finishen är högklassig överlag och förbrukningen håller sig nära den angivna.

Hittills har vi inte haft några som helst fel på bilen, förutom att vi bröt av den spröda lilla pinne som justerar trippmätaren och instrumentbelysningen. Detta kan ju knappast bilen lastas för och vi kommer att byta ut pinnen vad det lider.

Mazda MX-5

Plus:
Lättmanövrerad sufflett, härlig att köra, säkra vägegenskaper.
Minus:
Måttligt effektiv luftkonditionering, mycket bullrig, trång.

Kommentarer

#1
2016-09-01 14:56

Som vanligt då med Mazderati ;) Har samma pinne i min 3'a och den känns lite smäckig, det gör den. Men nu när man är medveten om det så får man vara lite försiktig.
Något som stör mig mer är blinkersspaken. Är det samma smäckiga historia i MX5? Den är liksom trög förbi första hacket. Lite jobbigt när man är van vid att bara peta till den med ett finger lite lätt som funkat i typ alla andra bilar jag kört (inkl äldre Mazda).

#2
2016-09-01 15:13

Högklassig finish i form av spröd pinne som bryts av är väl då inte helt med sanningen överensstämmande?

Förresten hade jag tillfälle att studera en för en månad sedan och jag håller definitivt inte med om högklassig finish...

Tvärt om blev jag chockad över hur simpelt och billigt det mesta är utfört, tanken går till Japs från anno 1980 - det är tydligt att det är skillnad i vilka krav man ställer på bilar och vilka förväntningar man har...

#3
2016-09-01 17:07

Fast du N-klas hittar ju fel på precis allt som det inte står Opel i fronten på. Låter lite hårt men du är otroligt enögd när det gäller bilmärken. Många av oss övriga har ägt ett stort antal märken men så tycks inte fallet vara med dig. Det finns ingen perfekt bil men det finns många med överlag bra egenskaper och som tilltalar många av oss - om än inte dig. Skulle t ex gärna ha en sån här som "glídarbil" under sommaren men har tyvärr inte garageplats för mera "skrot".

#4
2016-09-01 19:16

Det är nog så att ni inte ser eller bryr er om det jag ser och bryr mig om och då blir skillnaden i intryck och upplevelse självklar.

Om det var möjligt att lägga in bilder skulle jag kunna visa en mängd exempel på dåliga detaljer, jag fotograferade dem.
Men om man alltså inte bryr sig så hittar man naturligtvis inget att klaga på.
I det här fallet är det exempelvis vindrutans lister, sidorutornas tätning mot taket ovanför dörren, detaljer vid backspeglarna, blinkers m.m, allt sådant andra totalt struntar i - men som jag lägger stor vikt vid.

#5
2016-09-01 20:15

N-iklas - men allt sånt som är 2:a klass på Opel då - inventerar du även dessa brister och skriver om dom i dessa spalter ? Min uppfattning är nog att generellt så finns det mera av 2:a klass på Opel än på t ex Mazda. Men därom lär vi knappast ha samma uppfattning. Letar man verkligen aktivt tveksamma lösningar så hittar man dom garanterat på alla bilar. Är lite förvånad att Opel är Kungavagnen hos dig om du nu är så noga med detaljer. Det borde ligga närmare till hans med t ex Mercedes eller nån annan riktig premium-vagn.

#6
2016-09-01 23:37

Apropå Opel och Mazda, köpte min förra bil hos en handlare som sålde båda. När jag sneglade lite på Opel sa han att om man är van vid kvaliten hos Mazda ska man inte ens överväga Opel...

#7
2016-09-02 01:29

Det där är nog lite svårt att förstå om man inte får demonstrerat det för sig i verkligheten.
Ofta så tror man ju inte på saker fören man ser dem med egna ögon.
Opel är imponerande på sådana detaljer.
Det blir nog att gå tillbaka till 70-talet och Kadett City för att hitta detaljer som jag inte är så förtjust i.
(OM man självklart undantar de saboterade Kadett 1985-88 som verkligen var en katastrof, men det berodde på brottslig maffia verksamhet så det är inte rättvist att räkna som ett representativt resultat.)
Men om man är övertygad om motsatsen så finns det ett psykologiskt motstånd som kräver att man får det väldigt påtagligt demonstrerat för sig för att man ska kunna tro på det.

Mercedes har jag en gammal historia med också och det var felen och bristerna på Mercedes (världens bästa bil - som jag en gång trodde... ) som verkligen övertygade mig om Opel en gång, och BMW... ska vi inte tala om...

#8
2016-09-02 07:20

N-iklas, vi har förstått att du inte gillar Miatan, räcker kanske med ett inlägg om det?

Själv har jag nu en Porsche Cayman, men är ganska bestämd att sälja den och köpa en Miata istället. Men du vet redan nu att jag kommer att bli besviken?

#9
2016-09-02 08:46

Inte gillar Miatan, nej det är att gå väl långt eftersom jag faktiskt inte sagt det.

Det är nämligen en annan sak, nåja det är visserligen sant att jag inte gillar Miatan, men det är min personliga inställning, andra ska endast ta fasta på vad jag sagt och jag har kritiserat detaljutförandet baserat på påståendet att den har högklassig finish.
Något annat behöver inte ni bry er om.
Jag kan inte tänka mig att man väljer denna Miata av orsaken att den har högklassig finish, det är troligt att orsaken är en annan och då finns det varken något problem eller någon motsättning i det faktum jag påtalat.
Som sagt, om man inte bryr sig om en brist så finns den inte för just den personen.

#10
2016-09-02 08:55

"det snåla lastutrymmet drar ner helheten" !? Vad tror testpatrullen på ViB egentligen?
Besvikna på att lastutrymmet inte har samma kapacitet som en kombi?
Och inte är det lämpligt att dra en husvagn efter MX-5, det drar ner helhetsintrycket ytterligare.

#11
2016-09-02 09:02

Precis, det är väl knappast bagage osv som är prio ett.
Det man inte bryr sig om är inget problem...

#12
2016-09-02 09:25

Hej Leif Larsson och N-iklas!
Det står inte "lastutrymmet" i texten, det står "stuvutrymmena". Sittbrunnen har ont om platser för småsaker på resan. I det avseendet är nya MX-5 sämre än den gamla. Jag kanske borde ha förtydligat?

#13
2016-09-02 10:01

Calle - där har du faktiskt lite fel för i ingressen till artikeln står ordagrant följande: "Testförarna njuter av Mazda MX-5 i sommarvädret. Men bullernivån och det snåla lastutrymmet drar ner helheten." Kanske dags att ändra den texten om ni syftar på stuvutrymmet i kupén.

#14
2016-09-02 10:47

Nu har jag ändrat ingressen, den tidigare stämde inte riktigt överens med brödtexten, det var stuvutrymmet som åsyftades. Tack för påpekandet!

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#15
2016-09-02 11:07

Så blev mitt inlägg #10 obegripligt. Det kan jag leva med.

#16
2016-09-02 13:41

(Och det jag skrev hade i mitt faktiska syfte inget med utrymmen vare sig här eller där att göra utan var ett utnyttjande av tillfället att använda "Larssons" kommentar som ett åskådligt praktiskt exempel på vad jag just då precis skrivit.)

#17
2016-09-05 21:42

Det där med detaljutförande är ju lite tycke och smak också. Jag har nya Miatan och tycker detaljutförandet bra och bilen är trivsam inuti(har 2,0 med läder), jag har också nya Audi A4. Detaljkvaliteten är hög men den är inte speciellt trivsam inuti. Jag har std Audi i proline utförande och plasten och tyg i stolar och dörrsidor är rätt trista. Det sämsta med mx5:an är bullret i motorvägsfart men under 100km/h är det ok. Annars är det en fantastisk bil att köra och njuta av, helst nedcabbat. att cabba ner tar max 2 sekunder när man fått in snitsen. Sedan tycker jag att den är riktigt snygg, klart snyggaste miatan hitills.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.