Bild
Nästa artikel
Citroën C4 Cactus.

Sommartest: Citroën C4 Cactus

Långtest

Våra långtestbilar visar vad de går för som semesterkamrater. Citroën Cactus är alert, men inredningen lämnar en hel del att önska.

Citroën C4 Cactus är kontrasternas bil. Somligt är bra och kul, annat är föga genomtänkt. Helheten blir splittrad, visst är det befriande med en bil som skiljer sig från mängden men måste den vara sämre för det?

Cactus är alert tack vare sin pigga trecylindriga bensinturbomotor. Styrningen kommunicerar bättre på barmark än under det snörika vintertestet. Växellådan känns däremot primitivt ”pinnig” att hantera.

Fjädringskomforten är utmärkt, bilen är spänstig men inte stötig. Däremot har den svårt med kursstabiliteten och vandrar fram och åter över vägbanan, särskilt i blåst.

Det stora, fasta glastaket ger ljus åt den mörka kupén. Belysning i baksätet saknas helt och de svarta sidorutorna går inte att sänka, bara öppna i bakkant. Någon jalusi att dra för glastaket när solen steker på finns emellertid inte så det blir snabbt hett om de åkandes hjässor…

Vindbruset är högt, främst alstrat av de kraftiga takbågarna. Utrymmena är inte märkvärdiga, vare sig för åkande eller bagage. Det är snålt med takhöjd och benutrymme i baksätet och bagageutrymmet är enkelt utformat, utan förvaringsfack eller krokar. Värsta missen är att bakre ryggstödet inte är delbart. Ryggstödet är bökigt att fälla och bältena trasslar sig alltid när det ska fällas upp igen.

Varvräknare saknas och förarmiljön kräver tillvänjning men fungerar sedan okej. Att ratten inte kan justeras i djupled är också snålt, flera testförare hade svårt att hitta en bekväm körställning.

Fartresurserna påverkas ganska kraftigt av last men i vårt undanmanövertest med fullt bagage övertygade Cactus. Den klarade 70 km/tim som mest, med kraftigt ESP-ingrepp, följsam styrning och låg krängning.

Cactus är nästan 30 000 kronor dyrare än Fabia. Det är den inte värd.
Citroën C4 Cactus

Plus:
Rolig design, pigg motor, behaglig fjädring.

Minus:
Opraktisk inredning, ej solskyddsgardin, riktningsstabilitet, ej delbart baksäte.

Kommentarer

#1
2015-08-26 09:27

Bra artikel och intressant läsning. Skönt med artiklar där både ris och ros verkligen lyfts fram.
När denna bilen får en ansiktslyftning halvvägs genom livscykeln får man väl hoppas att Citroën samlat in all feedback och rättar till det som återfunnits på minuslistan.

#2
2015-08-26 09:52

...samt sänker priset till en nivå som är mera rimlig för en bil med dessa brister/svagheter utrustningsmässigt och utförandemässigt. Prisjämförelsen med Fabia säger ju allt...

#3
2015-08-26 10:32

Man har fått välja delbart ryggstöd där bak en längre tid redan (har dock inte kollat hur det ser ut här i Sverige)...

#4
2015-08-26 12:45

Detta är en bil som har utsetts till årets design 2015 (World Car Awards), årets ultralätta dragbil 2015 (Tow Car Awards), Årets bil SUV-klassen 2015 (What Car Awards). För att nämna några i högen.

Visst är detta en annorlunda bil, och den är konstruerad för att vara så lätt som möjligt och ha låga driftskostnader och låga servicekostnader. Det är en större bil än Skoda Fabia, med ett fokus på infotainment och hög komfort.

Hur många använder egentligen belysning i baksätet? Man ska inte ha lampan tänd när man kör, och det räcker gott och väl med belysning fram. Sidoupphängda rutor bak fungerar utmärkt, det fungerade bra förr och fungerar bra idag med. Dessutom är alla Cactus som säljs i Sverige utrustade med luftkonditionering, och detta fungerar bäst med stängda rutor. Att klaga på att varvräknare saknas är trams, vad ska man med en varvräknare till? Bilen har växlingsindikator och övervarvningsskydd.

Sedan är prisjämförelsen med Fabia orättvis då ni jämför en topputrustad Cactus med största motorn, navigationssystem, parkeringssystem, 17" specialfälgar m m med en enklare Fabia. Man klarar sig utmärkt med 82 hästars motorn och även en basutrustad Cactus för 139 900 kr har luftkonditionering och fungerar väldigt bra. Vi Bilägare köper den dyraste versionen och dessutom extra utrustad med specialfälgar m m.. och sedan klagar de på priset.... Pinsamt av Vi Bilägare att köpa till panoramataket (det är inte standard utan extra tillbehör) och sedan klagar de på det.

Eftersom Cactus är så lätt så behövs inte den mest hästkraftsstinna motorn, det är bra sprutt i den med 82 hästar.

#5
2015-08-26 12:55

Och hur många behöver varvräknaren? Egentligen?

Det där med prisjämförelsen är typiskt biljournalister där det jämförs olika bilar, med olika utrustning, olika priser, utan hänsyn till varandra.
Exempel: i undanmanövertestet kan en bil få betydligt bättre fart för att den aktuella testbilen har aktivt chassi, och extra breda däck, medan den bil som den jämförs mot har standardchassi/hjul. Och kostar 50.000 mindre pga det.
Skriver man då något om det? Aldrig. Den ena är snabbare punkt. Nu menar jag inte ViB i synnerhet, utan alla.

#6
2015-08-26 13:03

Mycket intressant, så trevligt att någon till slut informerar om bristerna också, det har ingen annan som skrivit om denna behagat göra.
Detta är ju helt avgörande uppgifter.

#7
2015-08-26 13:19

Oavsett vilken utrustningsnivå ViB valt så är denna bil alldeles för dyr för vad den ger.

#8
2015-08-26 13:52

Köp inte sådana här franska rishögar även om de på papperet ser prisvärda ut!

#9
2015-08-26 14:23

#4) vem har utsett denna bil till årets design 2015? De synsvagas förening? Visserligen brukar jag också reta mig på att man ofta testar topputrustade modeller, men jag skulle inte köpa denna bil ändå med de brister den har även it topputförande.

#10
2015-08-26 15:26

Soffan är lyckad när man skall åka med bredvid en kort chaufför.

#11
2015-08-26 15:47

@Raphael.
Jag kan hålla med dig om att lampor i baksäte är onödigt och att panoramataket är lite overkill, men samtidigt så redovisar dom ju att detta finns och som läsare så får man ju ta med det i ekvationen om det är värt eller inte. Ser det snarare som ett plus att dom valt en bil med mkt utrustning, då får ju jag som konsument veta vad ViB tycker om just denna utrustning.
När det gäller jämförelse mot Fabian så har ViB köpt den mer exklusiva varianten av Fabian och lagt på ytterligare utrustning, dom har även valt den större motorn så att jämföra med den är inte fel.
Cactus är om möjligt en mer högbyggd bil, men större? Fabian är både bredare och längre samt väger mindre än den Cactus som testas här, hade dom valt bort stora fälgar och panoramatak gissar jag på att dom varit mer jämlika viktmässigt.

#12
2015-08-26 18:50

Vissa kommentarer är som direkt hämtade från mina Apple-fanatiker på jobbet. Om det inte finns på en Apple-telefon så är det inget att ha. Skulle någon Apple-funktion vara lite sämre än på ett annat fabrikat så är ursäkten att den funktionen sällan eller ändå aldrig används.

Sen är det ju utmärkt att ViB köper lite extra lull-lull och verkligen kollar om det är användbart eller håller måttet. Finns det verkligen ingen som har baksätespassagerare som ex, läser en bok och vill ha belysning? Eller kanske rentav vill ta fram lite frukt eller fika vid långfärd månnetro?

#14
2015-08-26 19:52

Draxon: Jag tillhör Andriod-folket. Anledningen är att alla Apple-jönsar med en dåres envishet tuggar om att de skulle ha "det bästa" (vilket de givetvis inte har) och därmed har gett mig avsmak för hela märket. Ta en iPhone till exempel: En högst medioker produkt. En av ungarna har en iPhone, resten Samsung (S5/S6). Klasskillnad - till Samsungs fördel, givetvis. Tro mig, jag har ingående provat!

#15
2015-08-26 20:04

Skojigt att en del vågar vara lite udda och inte stöpa sina modeller i samma form som de flesta andra.

Nackdelen är att Cactus är lite för dyr redan i grundutförande för att vara en rätt så basic bil.
Du får en välutrustad Dacia Duster för samma pengar som en instegs-Cactus och då är inte valet svårt för min del...

#16
2015-08-26 20:17

Det är inte lätt att vara visionär bilbyggare när någon saknar "krokar i bagageutrymmet".

För övrigt skulle jag aldrig kunna tänka mig något annat än en iPhone.

#17
2015-08-26 20:29

Kapten: Sen har vi ju det vidriga iTunes. Det ger mig nästan rysningar.

#18
2015-08-26 20:47

Nä, krokar i bagaget är ju jätteviktigt...för att inte nämna belysning bak.

Njut i din härliga vagn C4Cactus och låt tråkmånsarna fortsätta i sina av Socialstyrelsen rekommenderade gråa Skodor, Hyundai eller andra helt könlösa vagnar..

Gillar verkligen bilen och skulle lätt kunna tänka mig en. Enda minuset är väl att nypriset inte blev lika lågt som förespeglades vid premiären. Lätt beggad däremot...

#19
2015-08-26 21:28

Jag tar inte denna farkosten på allvar, det liknar mest ett misslyckat experiment där man vill rida på SUV vågen som just nu pågår. Dock har man lyckats bygga en "SUV" som inte är allt för tung i förhållande till sin yttre storlek, vilket jag anser vara positivt. Man fick väldigt bra poäng på fotgängarskydd enligt EuroNCAP som är positivt, sämre totalt sett dock med sina fyra stjärnor.

#21
2015-08-26 21:35

Jag hittade ingen vettig körställning,när jag letade efter rattjusteringen (som saknades)såg jag däremot en gammal hederlig svetsfog..
Gillar dock rå/enkel-heten på vissa detaljer får jag erkänna.

#23
2015-08-27 07:16

Krokar i bagageutrymmet är faktiskt väldigt praktiskt. Inte livsviktigt men jag skulle inte vilja vara utan.

#24
2015-08-27 08:24

Tycker inte texten beskriver detta som en skitbil, tvärtom.
Däremot har ju ViB belyst vad dom tycker är mindre bra och då får ju var och en ta ställning till om det är saker som är livsviktiga eller inte vid ett köp.
Det känns spontant som dom satte ribban rätt högt när det gäller denna bilen. Sköna färger, många nya roliga idéer men fick börja kapa kostnader någonstans på vägen då hela kalaset blivit för dyrt om designers och utvecklare fått göra som dom ville.
Har sett ett par på vägarna här i byn och dom sticker ut rätt bra, i positiv mening.
Hade jag köpt en....NEJ, men kanske skulle överväga det om lyxar dom till den lite, rättar till några av sakerna på minuslistan.
Rulla över den till folket på DS vetja, låt dom gå loss på den och döp om den till DS FUN.

#25
2015-08-27 10:29

Rubriken visar på deras syn på saken, ska bli intressant om de fokuserar på det negativa även på de andra. Det gjordes inte i tidigare artiklar....

Det där med ställbar ratt enbart i höjdled är annars en typisk japansk företeelse, och visst är det snålt, oavsett fabrikat.
Känns som om ekonomerna har haft för mycket att säga till om, och det är aldrig bra.
Min Xsara -02 har ju många småfinesser trots att den var billig som ny (20000 billigare än Golf), t.ex. justerbara bältesinfästningar även bak. Hur många bilar har det?

#26
2015-08-27 15:08

Slingrig på väg och en rackig låda och i avsaknad av både det ena och andra.
Typ samma recept som merparten budget SUVAR/Crossovers är bakade på och det blir en väl jäst bulle bestående av mest luft.

En SUV ska vara tung och välkalibrerad i annat så bör man välja en kombi.

#27
2015-08-27 19:43

Tvärnit, tyvärr har du nog rätt. En SUV med högt luftmotstånd måste ha en hel del vikt för att kännas stabil att köra i högre farter. Dessa små/mellan SUV's är nog mest "fladdriga" på vägen och meningslösa. Och de stora tunga SUV:arna vill jag helst inte se på vägen alls.

#28
2015-08-28 10:42

Fast Cactus är ju ingen SUV, den är t.ex. inte högre än Golf Plus eller XV70.

#29
2015-08-28 14:20

DRL lamporna, mötte en i trafiken precis just nu och la märket till att ögonen inte registrerade vare sig bilen eller lamporna lika snabbt som övriga bilar, detta därför att ögonen är vana vid att skanna av vägen i en viss höjd där strålkastarna alltid brukar befinna sig och dessa är dessutom mycket små, tunna och horisontella, tog minst en sekund längre tid att uppfatta denna än andra bilar.
På smala och tvära gator när bilen är grå eller svart är det inte bra.
Har lagt märke till samma fenomen med förra generationen Ford Focus bakljus.

#30
2015-08-28 17:08

Grattis N-iklas. Du är en av få som mött en Cactus i trafiken, de flesta står väl fortfarande hos Citroenhandlare. ;-)

#31
2016-02-14 19:07

Efter att ha provkört basmodellen med 82hk motorn så är mitt intryck faktiskt den att Cactusen är väl den enda franska bilen där de har tänkt som resten av världen förutom då till det yttre.
Bilen är både rymlig o smart uttänkt, urtag istället för handtag på bakdörrarna ger mer utrymme och ser betydligt bättre ut än vad som skrives och vem kör idag med nervevade bakfönster när det finns acc?
Komforten o ljudnivån är inte bara bra utan top, motorn är rapp och lådan kortslagig och distinkt.

Men jag vet inte om det var helt rätt att banta bilen (C4:an är 200kg tyngre) Cactusen böt fot som en passgångare när jag drog på under omkörningar, inte direkt påträngande o till del förlåtet av den pigghet om bilen uppvisade men ändå ett starkt aber.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.