Nästa artikel
Sommartest: Audi A4 Avant
Långtest

Sommartest: Audi A4 Avant

Publicerad 30 augusti 2016 (uppdaterad 9 september 2016)
Audi A4 Avant är en bekväm semesterbil, men en brist överraskar i Vi Bilägares sommartest.

Audi brukar inte vara överraskningarnas bilar och mycket i vår A4 Avant är just så högklassigt som vi förväntat oss och vant oss vid, även när vi tar på oss semesterglasögonen. Framför allt är bilen ytterst bekväm för alla resande, även på långfärd. Bilen rullar tyst och på lågt varv i landsvägsfart, fjädringen är följsam men inte vag, utrymmena för åkande och bagage håller måttet. Framför allt känns – och är – bilen bred och luftig inuti och den ljusa klädseln ökar trivseln när solen ligger på. Klimatanläggningen är supereffektiv och har utblås också för baksätet.

Multimedianläggningen är enkel att sköta och när vi testade baksäteskomforten i en särskild rond tog A4 Avant hem den också. Visserligen finns en markant kardantunnel och bilen är ganska låg att kliva i och ur, men när man väl är på plats i baksätet finns det utrymme för tre i bredd och sittkomforten är förhållandevis hög. Bältet på mittplatsen är föredömligt fäst i ryggstödet, inte i taket som exempelvis i Subaru. Förbrukningen har hittills legat på 5,7 l/100 km, inte mycket att orda om kanske med tanke på resurserna, men till fabrikens 4,2 l/100 km är det alltför långt – nästan 40 procent överförbrukning! Då ska man komma ihåg att vår bil (av någon anledning) är miljöklassad. 

Överraskningen? I undanmanövertestet klarade sig Audi sämst. Med kontrollerat däcktryck, maxlast (knappt 450 kg), inkluderande en takbox med cirka 30 kg, blev bilen svajig i bakvagnen och överstyrde redan i drygt 60 km/tim. I 70 km/tim gick det inte att lotsa bilen förbi hindren; det blev yviga bredsladdar, extremt fjädringsgung och obehag bland de åkande när konerna rök all världens väg.

Audi A4 Avant

Plus:
Suverän åkkomfort, stark motor, bra multimediaanläggning, skönt baksäte.
Minus:
Undanmanöver med last, överförbrukning jämfört med norm.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-08-30 12:44
Styggavargen

Undrar hur en Q3/Q5:a hade funkat i samma undanmanöver prov, dvs maxlastad med takbox. En vanlig syn på svenska vägar under sommaren.

#2 • Uppdaterat: 2016-08-30 14:07
hultarn

Det vore nyttigt att fler bilar, särskilt SUV:ar, testas med takbox. Man ser ju massor av bilar med dessa lådor på taket.
(har själv aldrig behövt någon...)

Särskilt med tanke på att besiktningen inte längre bryr som stötdämparnas skick, så länge de inte läcker. Har sett rekordmånga "gunghästar" i sommar.

#3 • Uppdaterat: 2016-08-30 15:55
Raywave

Oj, märkligt att den klappar igenom så totalt i undanmanövertestet. Det verkar vara tyskarnas käpphäst, då o då verkar man helt glömma bort nån säkerhetsdel vid konstruktionen. Förra A4 klappade ju igenom totalt i de amerkanska krocktesten med litet överlapp vid frontalkrock. Nu detta. Inte så premium... Ingen Audi för mig...

#4 • Uppdaterat: 2016-08-30 17:23
Diesel

Har kört med takbox ett par gånger och det är något jag undviker helst. Min gamla Alfa 166, Peugeot 307 och Mitsubishi Space star betedde sig vingligt på vägen när man hade takboxen på.

Det var en rejäl överförbrukning det kan man inte förneka, men 5,7 l/100 km i bränsleförbrukning är ändå en hyfsad förbrukning

#5 • Uppdaterat: 2016-08-30 18:31
HT19

40% överförbrukning stämmer ganska bra med mina egna erfarenheter av toyotas bilar.Bara hyndai är sämre vad gäller överförbrukning som jag märkt när jag testkört.

#6 • Uppdaterat: 2016-08-30 19:31
saabnisse

Bränsleförbrukningen stämmer väl med mina erfarenheter, men det spelar inte så stor roll, det är ju en piss i Mississippi jämfört med värdeminskningen.
Bilen är utomordentligt trevlig att köra, men jag förvånar mig över att det inte är några klagomål på träbänkarna!

#7 • Uppdaterat: 2016-09-01 13:03
PREVIA

Slutade inte Audi med sin slogan Vorsprung durch technik när avgasfusket uppdagades? Och nu kommer man med en tekniskt sofistikerad bil som uppträder svajigt i bakvagnen innan man ens har kommit ut på landsvägen, yviga bredsladdar redan i 70 km/ tim betyder att man får ta det mycket försiktigt när motorvägstrafiken leds över till andra sidan av vägen där man oftast kör fortare än 70 km/tim.

#8 • Uppdaterat: 2016-09-02 22:29
benny karlsson

Av erfarenhet från Audi A4 som tjänstebil var den väldigt känslig för däckvalet. Kan vara det som visar sig vid älgtestet. Testa med andra däck.
Vad spelar det för roll var mittplatsens bälte är fäst, så länge som det gör sitt jobb. Kosmetiskt kanske, annars vet jag inte vad CC klagar på. Vore kul med en förklaring, vår familj har i alla fall inga nackdelar att redovisa.

#9 • Uppdaterat: 2016-08-30 12:06
milkylainen

40% överförbrukning stämmer ganska bra med mina egna erfarenheter av VW koncernens dieslar. Bara Mercedes är sämre vad gäller överförbrukning som jag märkt när jag testkört.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.