Bild
Nästa artikel

Servicehäfte i stället för servicebok

Långtest

Den så viktiga serviceboken är på väg att försvinna. Allt fler biltillverkare har redan, eller är på väg, att ersätta häftet med digital lagring av servicehändelser.

När vår Mercedes B180 servades i somras tänkte vi inte så mycket på det eftersom det bland bilens handlingar fanns ett "servicehäfte". Men servicehäftet innehåller mest allmän information exempelvis om hur man ska göra för att minska miljöpåverkan men också om hur man kommer i kontakt med mobilitetsservice i olika länder.

Vi noterar också att Daimler AG ersatt det tidigare använda begreppet "garanti", med "felansvar". Omfattningen framgår av köpeavtalet. I servicehäftet finns ingen sådan information. Däremot framgår att kontroll av lack och rost ska göras vart annat år.

Beviset på att service-/underhållsarbeten har genomförts via aukoriserade verkstäder sparas i en databas. Väljer man andra verkstäder gäller det att spara dokumentationen. Någon stämpel i boken får man ju inte!

Vid service får kunden en digital servicerapport som ska sparas i servicehäftets ficka. Vår saknade dock de underskifter av såväl bilmekaniker och verkmästare som ska bekräfta korrekt utförd service!

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes B180 CDI Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes B180

Modell: CDI Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 3 525 mil
Förbrukning (dek.): 4,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,7 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Läs mer om: Mercedes B-klass

Kommentarer

#1
2012-12-11 10:38

Inte så mycket att orda om, det är väl ok att ha serviceprotokoll i en databas.
Detta är ju till och med en fördel eftersom det fuskas så mycket med serviceböcker idag. Ibland stjäls serviceböcker för att senare kopplas till bilar som har ett tvivelaktigt förflutet och det blir ju svårare om protokollen finns i en databas.
Jag tycker att detta med Service-databas är helt ok.

#2
Sture H
2012-12-11 10:56

Själv vill vi ha ett litet mysigt välstämplat häfte i handskfacket. Det hör till, framförallt för bilar som kostade så pass mycket som vår.

#3
2012-12-11 11:12

Du är definitivt lite gammaldags Sture. Är det inte dags att ta till dig lite ny teknik? :-)

#4
2012-12-11 11:16

Merca har alltså kopierat Toyotas system nu?
Nää, Tyskarna är ju först med allt så det kan inte stämma... ;)

#5
Sture H
2012-12-11 11:22

Jag är modern, väldigt modern för min ålder. Men varför byta ut allt bra, klassiskt och mysigt? Vill vi verkligenha en helt digital och könlös värld?

#6
2012-12-11 13:12

Jag tycker att databas är helt OK - och man ska som bilägare alltid få den senaste utskriften - som Erik skriver här ovan - undertecknad av de ansvariga mekanikerna.
Det blir ju i sig ett litet servicehäfte senare - och man kan gå tillbaka och kolla VEM I H-E som inte utförde rätt uppgifter ;)

#7
2012-12-11 13:15

Det får gärna finnas en digital version.
Som ägare bör man kunna logga in sig, och skriva ut den på papper om man har lust.
Vips så får var o en som de vill.

#8
2012-12-11 15:40

Kan man misstänka att det är ett sätt att försvåra för andra än märkesverkstäder att utföra service?

#9
2012-12-11 15:49

Focus, denna databas för service skall vara tillgänglig för alla bilverkstäder annars blir det ju platt fall. Det finns ju redan en databas som beskriver servicehanteringen vid olika mil-intervall som alla verkstäderhar tillgång till idag (i alla fall de som har en dator). Det är ju bara att bygga på denna databas med möjlighet att skriva in vad som är gjort.

#10
2012-12-11 19:14

Fattar inte varför bilens servicehistorik inte sitter i bilen år 2012. En SPI-NOR flash på 2Mbit packat med binärstruktar lär räcka för ett par hundra servicetillfällen. Chansen att den går sönder? Löjligt liten. Kostnad? Runt 1 dollar.

#11
2012-12-11 21:08

Detaljerad information om utförd service finns lagrat i min BMW 320dA 2012. Åtkomst via iDrive.

#12
2012-12-12 09:29

milky, det där var en god och väldigt billig idé.

#13
2012-12-12 12:03

Hackenb. får det att låta enkelt. Biltillverkare och återförsäljare gör allt för att ställa till problem för dem som inte tillhör "stallet", det har vi sett åtskilliga exempel på.

#14
2012-12-12 12:06

Focus, det är egentligen enkelt men vill återförsäljare sätta krokben och försvåra för privata verkstäder och sina kunder så försöker de såklart.

#15
2012-12-12 18:03

Min Mazda6 hade digital servicebok. Men vid varje tillfälle fick jag ett stämplat serviceprotokoll (utöver kvittot) med alla punkter som var genomgångna förkryssade. Mer detaljerat än en vanlig servicebok med en stämpel och kråka i alltså. Var inga problem när jag bytte in bilen att använda dessa protokoll som försäkran på att servicearna utförts.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.