Bild
Nästa artikel

Servad och uppdaterad

Långtest

BMW Efter två år i Vi Bilägares ägo var det så dags för första service för vår i3, en av de tidigaste bilarna i drift i Sverige.

– Det är första gången jag lägger upp en service på en sån här, sa kundmottagaren på Bavaria i Solna när jag lämnade in den på morgonen. 

Någon timme senare ringde verkstaden och berättade att vår bil omfattades av en servicekampanj och att det skulle dröja upp till två veckor innan den var helt åtgärdad! Det hela visade sig gå betydligt snabbare och redan efter tre arbetsdagar hörde den ansvarige mekanikern av sig och meddelade att bilen var klar. Man hade då, förutom vanlig service, bytt p-lägesindikator, motorfästen till elmotorn samt uppgraderat programvaran för antisladdsystemet. Vår i3 omfattas av fri service i tre år/8 000 mil. Nya torkarblad kostade 1 259 kr.

Diskutera: Kan du tänka dig att köpa en BMW i3?

BMW i3

Modell: Rex 
Årsmodell: 2014
Inköpspris: 410 700 kr
Aktuell körsträcka: 3 475 mil
Förbrukning (dek.): 0,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 0,8 l/ 100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
 
Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)

Kommentarer

#2
2016-04-12 10:10

Torkarblad för nästan 1300, det är ju verkligen humor!

#3
2016-04-12 10:13

Haha. Torkarblad för nästan 1300 spänn. Fri service == Spolarvätska måste du ha. Kostar tusen spänn litern!

#4
2016-04-12 10:15

Nej.

#5
2016-04-12 10:49

Är förbrukningsuppgifterna exklusive elförbrukningen eller är det förbrukningen när nödhjälpsgeneratorn driver bilen när batteriet är urladdat?

#6
2016-04-12 10:56

Inte en i3 (bl a för den tokiga dörrkonstruktionen) men en bil med nån form av eldrift skulle jag absolut kunna tänka mig - laddhybrid eller elbil alltså.

#7
2016-04-12 11:14

Det är helt frivilligt att låta de montera torkarbladen. Men visst är det ett fult sätt för verkstaden att tjäna lätta pengar.

#8
2016-04-12 11:28

He he.. kan de inte byta svindyr olja så byter de torkarblad istället. Eller båda delar =)

Kanske ett uppvaknande för er som tror att det blir billigare med el- eller hybridbil? Och ni tror väl inte att inte staten kommer att komma på finurliga sätt att beskatta elbilarna, så snart de får en ökad procentandel?

#9
2016-04-12 12:06

Oavsett om staten skulle komma på något sen så kan jag åka elbil för ungefär 24 kr/mil just nu inklusive värdeminskning. Hade gärna haft en i3 REX, men plånboken sa stopp.
Man får ju hoppas att bilen inte körs så mycket på bensin att snittet över alla mil är 0,8 liter/mil. Torkarblad måste man knappast byta på märkesverkstad så det är fritt val att betala så mycket. Jag betalade mindre än så inklusive ny vindruta efter ett stenskott.

#10
2016-04-12 13:37

Mäkinen - det var 0,8 l/100 km - inte 10 km.

#11
2016-04-12 13:49

Pi, det är så det blir när man inte har terminalglasögonen på sig...

#12
2016-04-13 10:26

Men det är billiga mil!
Aktuell körsträcka: 3 475 mil
Förbrukning (dek.): 0,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 0,8 l/ 100 km
, räknat på 13kr/litern (och antagande om att el-laddning är "gratis"), så har det landat på ynka 3600kr för körsträckan (enligt ovan/faktarutan). Då har man väl råd med torkarblad :)

#13
2016-04-13 10:46

@ Mipsson

El-laddning är långt ifrån gratis.

#14
2016-04-13 10:48

@ L. Mäkinen

Har man en gammal och välvårdad bensinbil (utan egentligt restvärde) så kan man åka för 10 kr/mil. Något oljebyte och så ibland bara. Det är bra mycket lägre än dina 24 kr/mil =)

.

#15
2016-04-13 15:13

El-laddning kan vara gratis om man exempelvis parkerar i vissa parkeringshus. Där betalar man lika mycket som de som bara parkerar. Även IKEA har på sina ställen laddplatser där det inte kostar något. Dessutom finns det fortfarande några få snabbladdare där det är gratis.

Antifeministen,
Jag har haft många såna bilar, men har kanske haft otur då några har gått sönder och reparationerna har dragit upp milkostnaden till mer än så.

#16
2016-04-16 12:52

Kom igen! 1200 för nya torkarblad?!!??!!!
Snacka om rena skojeriet! Vad kostar bra torkarblad på ex Mekonomen?

#17
2016-04-17 10:00

Lite kul att en biltidning, vilken borde bestå av folk som inte är helt nollställda i kompetenser som handlar om bilar och ekonomi, helt utan någon som helst kommentar bara konstaterar det naturliga i att torkarblad kostar 1259 kronor.

Själv kan jag tycka det är helt OK att torkarbladen kostar 1259 kr, men då skall det innebära något som motsvarar beloppet. T ex en helt förbehållslös 6-årig garanti, -blir bladen det minsta dåliga så kan jag inom garantiperioden få dem gratis utbytta...

Ett annat alternativ, vilket också är acceptabelt, är att nya torkarbladen har en ny funktion. Man betalar 1259 kr för att få en konstruktion där man i fortsättningen enbart byter gummit (en hundring per byte, bägge sidor) och inte hela konstruktionen.

Men, som sagt, att bara nämna "1259 kr" utan en kommentar tyder inte på några större kompetenser direkt, knappt inom någonting. Antar att det handlar om att "någon annan" betalar, och då finns inget intresse.

#18
2016-04-17 10:30

Det kan ju faktiskt vara så att man vill belysa vad en vanlig bilägare kan råka ut för när det gäller kostnader när man lämnar in bilen för service. Visst - man borde rimligen i så fall ha kommenterat detta med priset på torkarbladen men annars har jag ingen anmärkning på att man betalar priset för originalservice och originaldelar just för att man som vanlig konsument skall få reda på vad saker och ting kostar.

#19
2016-04-17 10:36

Tycker att artikelns slutkläm med priset för torkarbladen inte behöver någon ytterligare kommentar. Alla förstår väl att det är dyrt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.