Bild
Nästa artikel

Sammanfattning av långtestbil: Mercedes B-klass

Långtest

En av Vi Bilägares långtestbilar 2012 var Mercedes B-klass. Med sin användbarhet och fina drivlina imponerade den på alla testförare.

Långtestets silvermedaljör, Mercedes B-klass, får beröm för sin drivlina. Den är visserligen helt konventionell, men 109 hk-dieseln imponerar med silkeslen gångkultur och levererar dessutom mer  kraft än man kan tro av faktabladet. Mersan plockar även poäng på sin behagliga  åkkomfort och att den är så duglig i så många olika sammanhang.

Det senare bevisade den bland annat genom att tidigare i år vinna både vinter- och sommartestet. En prestation som inte många långtestbilar tidigare klarat av. Om inte Amperan, men sin innovativa framtidsteknik funnits, så hade B-klass varit en given segrare i årets långtest.

En annan bra egenskap hos Mersan är de, med tanke på den kompakta karossen,  överraskande generösa innerutrymmena. Bilen har också en del vettiga lösningar i kupén, bland  annat ett smart skjutbart baksäte som ger extra flexibilitet. Finessen, Vario Plus, är dock inte standard utan kostar 6 500 kronor extra. Men det är väl investerade slantar.

Mercedes blev klar favorit hos testlagets barnfamilj och hamnade även överst på testchefen Marianne Sterners topplista.

Hon skriver bland annat så här om bilen i sitt slutprotokoll:

– Den är så duglig, rymlig och trygg att köra under alla förhållanden. Motorn imponerar också, liksom ljuset, komforten och kvalitetskänslan. Dessutom sitter man högt och bekvämt och även för passagerarna är Mersan trevlig att åka i tack vare sina höga säten och stora rutor.


Men ingen bil är utan fläckar och ett återkommande klagomål på vår B-klass har varit ett diffust, men irriterande, skrammel från instrumentbrädan. Det är ett fel som även Mercedes numera upptäckt och åtgärdar på garantin, men långtestbilen är ännu inte fixad på den punkten.

Testförarnas uttalanden om Vi Bilägares Mercedes B-klass:

Niklas Carle, chefredaktör: ”Bästa bilen för tvåbarnsfamiljen. Utsökt drivlina  och bäst i test när det gäller praktisk användbarhet.”   

Calle Carlquist, bilreporter: ”Motorn är det jag gillar mest. Den är pigg, villig och otroligt snål. Mitt snittrekord är 0,41 l/mil!”

Erik Rönnblom, däck- ljus och biltestare: ”Praktisk, rymlig, säker, komfortabel – och trots en viss överkonsumtion förhållandevis bränslesnål.”

Mikael Schultz, bilreporter: ”Härlig drivlina i kombination med smart disponerade utrymmen och skön åkkomfort. Heja B-klass!”

Marianne Sterner, testchef: ”Motorn imponerar, liksom resten av bilen. Den är både snål, smart förpackad och behaglig att köra.”

Mercedes B-klass har varit en av Vi Bilägares långtestbilar under 2012, och har testats regelbundet under hela året. Den hamnade på en andraplats bland fem långtestbilar.

Klicka här för att se en film om vinnaren av Vi Bilägares långtest 2012.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes B-klass?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes B 180 CDI Business (slutade på plats 2 av 5 i Vi Bilägares långtest 2012)

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes B 180 CDI Business

Körda mil: 3 700
ViB:s inköpspris, kr: 285 400
Tetförbrukning, l/100 km: 5,6
Bränslekostnad/mil, kr: 8:27
Värdeminskning/mil, kr: 33:35
Värdeminskning procent: 43
Servicekostnad/mil: 0:84
Seviceintervall mil/år: ca 2 500/1
Faktisk milkostnad, kr: 47:50
Vägd milkostnad, kr: 44:80

Plus: Effektiv drivlina, väldisponerad kupé, smart baksäte, högklassigt rostskydd, pålitliga vinteregenskaper, starkt ljus (xenon), fin kvalitetskänsla, bra sikt.

Minus: Långsamt stopp/startsystem, skramlig instrumentbräda, tveksamma originaldäck (Yokohama Blue Earth), pillig ventilationsanläggning.  
 

Kommentarer

#1
2013-02-06 11:13

Håller med er. Jag är också mycket nöjd med min B-klass efter nu 2000 mil. En riktigt trivsam bil. Motorn går kanonfint men även automatlådan som växlar snabb, exakt och obemärkt. Ljuset är även det helt suveränt. Den är stabil på vintervägar och går utmärkt på dubbfria Hakka R. Kupén är praktisk och rymlig och man sitter skönt. Ett par nackdelar, var av en ni nämnt tidigare, är att det är lite trångt för gasfoten mellan bromspedalen och "kardantunneln", något som märks speciellt nu på vintern när kängorna är på fötterna. En annan är att frigången som kunde varit lite högre. Det märks nu på vintern hur lätt snökokor som ligger på vägen tar i under. Backkamera för 3.400 kr rekommenderar jag också. Utan den hade bakåtsikten inte varit den bästa. Inga fel har uppstått på bilen och inte något skrammel från instrumentbrädan heller. Bilen går helt enkelt perfekt.

#2
2013-02-06 11:37

Det tråkiga med att köpa en ny bil är att milen rullar på alldeles för fort och att bilen därmed raskt börjar bli gammal ... Men i Mercedes gäller en helt annan devis: En Mercedes blir aldrig gammal - bara lite mindre ny =)

#3
2013-02-06 16:05

Hög milkostnad ? !

#4
lull
2013-02-06 18:13

Jag har kört en B200 /156 hk, 250Nm/ ca 700mil. Utrustning Business Plus.
Förbrukning sommar 6,5,vinter 7,5. Conti Eko Contact, Conti Viking Contact 5
Helt nöjd med bilen, motorljudet är nästan för lågt upp till 80 km/h. En fin bil för komfort och praktiska utrymmen.
Instämmer helt med Thommys för övrigt.

#5
2013-02-06 20:04

< En allsidig och praktisk kvalitetsbil >
.

"kvalitetsbil" ??? :o))
Nu får Shogon väl fullständigt spader ???

#6
2013-02-06 21:03

Säkert en trevlig bil. Slätstruken design dock.
"plus: fin kvalitetskänsla / minus: skramlig instrumentbräda" ???
Värdeminskning ca 10100kr/månad!!!, vem har råd med det?

#7
lull
2013-02-06 22:49

Värdeminskning?.
Ja det kanske finns några nya bilar som inte har det.
Jag sålde min nyinköpta Audi A4 efter nio år, och tappade 22 000 per år.
Det hade jag råd med!
Inga andra kostnader utom service o slitdelar.
Allting är relativt!

#8
2013-02-07 13:36

Värdeminskning i procent är en sak, i kronor en annan.
Ju dyrare i inköp en bil är, ju mer kronor tappar man i värde.
Merca kostar aldrig lite, därför blir värdeminskningen förhållandevis hög.

#9
2013-02-07 16:45

Och har man sedan råd med en lite dyrare bil blir nog värdeminskningen ställt mot tillgången på pengar ändå krasst procentuell. Det är alltid procentsatsen som måste gälla - sedan får var och en räkna ut om ekonomin tål den.

#10
lull
2013-02-08 17:12

Det gäller att läsa instruktionsboken noga.
I bilen finns funktionerna Backstartshjälp och Hold.
Backstartshjälp håller kvar bilen ett kort ögonblick i lutningar så att du får tid att flytta foten från bromsen till gaspedalen.
Hold gör att bromsarna håller kvar bilen ända tills du gasar eller, när du kommit hem, bromsa två gånger tills funktionen är aktiverad i displayen och stäng av motorn, så går parkeringsbromsen in automatiskt.. Det tog ett halvår att komma på detta.
Jag blir mer och mer imponerad av bilen.

#11
2013-02-09 09:51

Årets långtestbil blev Opel Ampera.
Kan inte förstå att det inte blev denna.
Den vann både sommar och vinter-testerna, och är en mycket mer praktisk bil.
Och även om den kostar en slant är den inte så dyr som Amperan.

#12
2013-02-09 17:18

Och ändå finns det folk som kaxigt säger att man inte behöver läsa instruktionsboken ... Instruktionsboken skall läsas från pärm till pärm!

Irvor, Amperan vann på det där hopplöst tråkiga miljösnacket ...

#13
2013-02-09 18:09

Tror säkert det är en skön upplevelse i Amperan att åka utsläppsfritt och tyst. Men när man vant sig lite borde det opraktiska komma fram allt mer.
Det är då B-klass visar sin bästa sida, när den fungerar i praktiken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.