Bild
Nästa artikel

Sammanfattning av långtestbil: BMW 1-serie

Långtest

BMW 1-serie har varit en av Vi Bilägares långtestbilar 2012. Den är körglad – men det räcker inte till mer än en bottenplacering.

För BMW 118 slutade teståret hos Vi Bilägare inte alls lyckosamt. BMW:n överraskade negativt genom att hamna i botten på tre av långtestförarnas topplistor och placerades näst sist på de övriga två.

Men notabelt är att inga klagomål riktades mot märkets kärnvärden; köregenskaper, kvalitetskänsla och framkantsteknik. På de punkterna uppfyller bilen uppenbarligen de förväntningar man har rätt att ställa på den med tanke på pris och varumärke. Värre är det med utrymmena och den praktisk användbarheten.  

En av testförarna beskriver sitt dilemma på följande sätt:

– Det känns lite avigt att placera en bil som är testets i särklass mest underhållande att köra på sista plats. Men BMW:n är helt enkelt för trång och påträngande inuti. Det är nästan som om inredningen attackerar de åkande från alla håll.

Insteget, både till fram- och baksäte, får också tuff kritik från flera förare. Det sammanfattas bäst med följande protokollcitat:  

– Det är irriterande besvärligt att krångla sig in i och ut ur bilen. Men väl på plats sitter man i och för sig väldigt bra, åtminstone fram. Baksätet lämnar däremot en del övrigt att önska, såväl när det gäller utrymmen som möjligheterna att få plats med en bakåtvänd barnstol.


Ett plus i protokollet för BMW:n är att den varit så gott som felfri under året, bortsett från en del strul med däcktrycksövervakningen som spökat då och  då.

Testförarnas uttalanden om Vi Bilägares BMW 1-serie:

Niklas Carle, chefredaktör: ”Utan tvekan roligaste bilen att köra. Men tummen ned för utrymmena och insteget till förarplatsen.”

Calle Carlquist, bilreporter: ”Testets största besvikelse. Trivsam att köra men, trång som en tvångströja, både att åka och kliva in i.”    

Erik Rönnblom, däck- ljus och biltestare: ”Lite avigt att placera den bil som är bäst att köra sist. Men 118 är för trång och dyr för min smak.”

Mikael Schultz, bilreporter: ”Köregenskaper på toppnivå. Men dåligt utrymmesutnyttjad, rå motor, och knöligt in-/ursteg.”  

Marianne Sterner: testchef: ”Kul att köra och för små familjer funkar den nog. Men den är för trång och inget vidare på vintern.”

BMW 1-serie har varit en av Vi Bilägares långtestbilar under 2012, och har testats regelbundet under hela året. Den hamnade på en sista placering bland fem långtestbilar.

Klicka här för att se en film om vinnaren av Vi Bilägares långtest 2012.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 1-serie?
 

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 118d Sport Line (Plats 5 av 5 i Vi Bilägares långtest 2012)

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW 118d Sport Line

Körda mil: 4 241
ViB:s inköspris, kr: 291 400
Testörbrukning, l/100 km: 5,7
Bränslekostnad/mil, kr: 8:41
Värdeminskning/mil, kr: 27:92
Värdeminskning procent: 41
Servicekostnad/mil: 0
Seviceintervall mil/år ca: 2 500/1
Faktisk milkostnad, kr: 40:70
Vägd milkostnad, kr: 42:40

Plus: Finfin att köra, behaglig åkkomfort, välordnad förarplats, stark diesel, härlig växellåda, hög kvalitetskänsla, smarta körprogram, bra framstolar.

Minus: Instängd kupé, begränsat baksäte, knöligt insteg, halfotad på vinterväg, rå motorgång, begränsad bakåtsikt, trång för barnstolar.  

 

Kommentarer

#1
2013-02-01 11:05

120 000:- värdeminskning på ett år måste svida i plånboken..... 10 000:-/mån

#2
2013-02-01 11:07

Det svider nog lite överallt efter en åktur i denna bilen med tanke på hur trång den är invändigt.,

#3
Leif Larsson
2013-02-01 12:05

Samtliga testförare prisar köregenskaperna.
Och precis, det är det bilen är till för, att köra och njuta av trivsamma köregenskaper.
Att den är trång har ingen betydelse, Vib:ares testförare kunde ju "klämma" in sig i den.
(förstår mig inte på testförarnas prioriteringar)

#4
2013-02-01 12:39

För fet för en 1-serie?
;o)

#5
2013-02-01 13:29

Man köper väl ändå inte en liten bil om man ofta har behov av en större bil?
Bilen innermått, i och ursteg med mera kan man bilda sig en uppfattning om i en bilhall.

#6
2013-02-01 13:35

Jes om man är ung kanske denna bilen funkar men du vet väl att när man blir lite äldre så växer man endast i färdriktningen. :-)

#7
2013-02-01 13:44

Föga förvånande så är BMW's minsta bil också minst rymlig.
Om man nu behöver en rymlig bil, som t.ex. barnfamiljen, så lär man knappast välja den minsta...

En 1-serie väljs ju inte i första hand för sina enorma utrymmen, utan för helt andra saker.

Konstigt resonemang av ViB.

#8
2013-02-01 13:45

Jag har passerat ungdomen med viss råge, köpte ändå en BMW-serie1 och trivs mycket bra med densamma och var mycket medveten om att det inte är en lastbil. Det var helt andra kriterier som styrde.

#9
2013-02-01 13:46

Helt rätt Hackenbush ...
1-serien är nog ingen bil för mej (54 år) men för 10 år sedan gillade jag ff bilar som kramas :o))

#10
2013-02-01 13:54

Och så saknar den naturligtvis det absolut avgörande kriteriet för ALLA bilar:
lågväxel.

#11
2013-02-01 15:41

Inte är ju 5-serien heller någon limousine. Vi brukar skoja med att "premium" betyder "trångt där bak", speciellt för fötterna.

#12
2013-02-01 17:42

Det var roligt Peugo.

#14
2013-02-01 20:23

En kollega bytte sin BMW 120d mot en Opel Astra Sports Tourer 2,0 CDTi 160hk. Han saknar ej BMWn...

#15
2013-02-01 21:06

En kollega bytte sin Opel Astra Sports Tourer 2,0 CDTI 160 hk mot en BMW 120d. Han saknar ej Opeln...

Brorsan hade en "X", å den var bara skit.

Jehova har vittnen i denna klass.

#16
2013-02-01 21:14

Ungefär så Audi A5 SB
:o))

#17
2013-02-02 09:17

Bara ett konstaterande Audi A5 SB. Inget annat.

#18
2013-02-02 09:50

Ingen bil är bäst på allt samtidigt, det är alltid kompromisser.
BMW med sina lååånga huvar kan inte gärna få bra utrymmen.
Deras fokus sitter snarare under den där långa.

#20
2013-02-02 13:14

BMW:s huvar är långa.
Just därför att de inte drar fram A-stolpen.
Framrutan hamnar nära vilket kan uppfattas som trångt.
Hur stor skillnad det är från t.ex ratten till fronten jämfört med andra, vet jag inte.

Kanske något för ViB att undersöka bilars utrymmeseffektivitet.

#21
2013-02-02 14:20

Längsmonterad motor kräver ju lite mer utrymme än tvärställd motor .
Ser dock onekligen lite oproportionerligt ut på 1-serien.

#23
2013-02-02 17:58

Design är en smaksak så där finns inte mycket att tillägga. Uppenbarligen är BMW:s kunder nöjda med 1-serien (tvärtemot den gamla fulfemman från Bangle).

Däremot har jag svårt att förstå vad det är som motiverar BMW:s höga priser. Vad får man som kund egentligen för pengarna? Rost på bakluckan, oljeläckage och oljud från framvagnen fick ViB. Tyvärr inget unikt kan tilläggas. BMW har kass kvalitet, värre ju äldre produkten blir (samma sak kan dessutom gå sönder flera gånger), det har jag själv fått uppleva och det bekräftas också av Bilprovningens heltäckande statistik.

I fallet köregenskaper ställer jag mig än mer undrande. Vad är det som är så roligt? Att halka av vägen så fort det blir halt?

Nej, i sedvanlig ordning är att konstatera att BMW är duktiga på marknadsföring. Men levererar själva produkterna vad som lovas? Nej knappast. Drar man det i sin förlängning borde ju trots allt BMW leverera x antal procent högre kvalitet (i relation till prisskillnaden) - vilket de bevisligen inte gör. Så vad är det som motiverar kunderna? Livsstilsbudskapet? Ja troligen. Men det är övergående, trender svänger snabbt och inom tjugofem år kommer BMW:s ställning inte vara lika stark längre.

Med den trend som nu råder så kommer de närmaste åren bli oerhört obarmhärtiga mot många livsstilsprodukter. Inom bilbranschen kommer det att ske en ytterligare konsolidering och en ännu större utslagning av ytterligheter - dit BMW räknas. Då hjälper inte den påstådda körglädjen särskilt mycket längre.

Men men, ännu så länge fungerar det uppenbarligen utmärkt. Man kan ju bara på dessa sidor hitta en rad fanatiker som mer eller mindre skulle gå i döden för att försvara varumärket BMW.... Men å andra sidan, fundamentalisterna lyssnar sällan på fakta så en djupare dialog med dem är meningslös.

Min prognos: År 2040 finns följande bilproducenter kvar i världen: VAG, Toyota, kinesisk tillverkare x, GM samt Hyundai (kanske). I ytterkanten kan möjligen någon till få plats, företrädesvis med starkt fäste i Indien samt Sydamerika. Resten av de märken som vi idag känner till är väck.

MVH AL

#24
2013-02-03 01:48

BMW har roliga chassin. I 5-serien och uppåt är de väl kanske på sin höjd roliga jämfört med konkurenterna men 1'an och 3'an har helt klart gocartkänsla. Sitter inte så mycket i bakhjulsdriften som i chassie, och framförallt den direkta styrningen. Tror sittpositionen rätt långt bakom framaxlen gör sitt till med för att ge en "snärtig" känsla.

Men de är överdrivet prissatta, det säger jag inte emot om.

#25
Leif Larsson
2013-02-03 09:35

Det jag uppskattar med era biltester är hur pålitliga bilarna är.
Av alla de bilar som testas, så är ju de olika bilarna för människor med olika behov.
En del är rymliga, en del har fyrhjulsdrift, andra är typiska stadsbilar m.m.
Jag vill veta hur driftsäkra de är, om de får göra upprepade verkstadsbesök.
Kostnaderna för dem, andrahandsvärde, säkerhet, bensinförbrukning, för att nämna några saker.
Inte att en "liten" bil har dåligt lastutrymme, eller att man sitter "trångt" i den.
Tycker oxå att personliga omdömmen som att en bil saknar t.ex."karisma" är oväsentligt.

#26
2013-02-03 09:50

Vilka bilar behöver upprepade verkstadsbesök i dagens läge? Tycker vi har kommit en väldigt lång väg, såklart finns det vissa tekniska lösningar (motorer/växellådor) som är konstruerade av spolingar (även i Japan) men dessa vet ju vi alla redan av eller hur, så vi vet vilka behöver undvikas?

#27
2013-02-03 15:04

Nu är det väl något som alla VI Bilägares läsare noterat under lång tid och det är att man inte alls gillar BMW. Att BMW ligger i topp i de flesta ägarundersökningar förbises nästan alltid. Sedan kan man ju fundera över alla som i detta forum sprider galla över BMW vilken egen erfarenhet man baserar sina åsikter på? Själv äger jag nu min 16:de och har därför större erfarenhet än de flesta som här sprider sin åsikter och känner inte alls igen mig.

#28
2013-02-03 15:19

Bmw är bra så länge de är någorlunda nya, men efter en del år kommer det en del saker som man då måste betala ur egen ficka och då börjar det kosta en hel del. Detta vet jag av egen erfarenhet. Framvagnarna är känsliga och det blir lätt vibrationer i framvagnen, silentblocken måste bytas och hardyplattan annars orsakar detta lätt vibrationer i drivlinan och dessa vibrationer kan vara et helvete att bli av med. Bmw har sina rostkänsliga ställen och kabelstammen till bakdelen till bilen slits vid bakluckan och orsakar elproblem. Detta kan man förstås blunda för om man är bmw entusiast men att säga att bmw inte har sina egenheter är att blunda för verkligheten.

#29
2013-02-03 15:21

Finns den bil som inte har sina egenheter?

#30
2013-02-03 15:22

bost, NEJ..det finns inte

#31
2013-02-03 16:54

Det finns dock bilar som saknar egentliga egenheter när det gäller komponentkvalitet och allmän hållbarhet.

#32
2013-02-03 17:08

Jag förmodar att bost:s inlägg i debatten var adresserat till mig. Och svaret är ja, jag har ägt och brukat ett antal BMW:s genom åren. Jag har också haft förmånen att prova en stor del av BMW:s modellprogram på avlyst testbana under lite mer ordnade former. Sammanfattningen av det bilägandet och erfarenheterna är a) Dålig kvalitet, b) Horribla driftkostnader och c) Värdelös väghållning och framkomlighet vintertid (med och utan DSC).

När det gäller ägarundersökningar är tillförlitligheten i dessa i princip obefintlig. De säger inget om hur nöjda ägarna verkligen är utan vad ett fåtal fundamentalister anser om sina bilar. Därför ligger BMW i topp.

Men det finns studier som är mer rättvisa och dit hör Bilprovningens heltäckande statistik. Inte oväntat är det ingen munter läsning för några år gamla BMW:s - som ändock får förmodas ha servats och reparerats ordentligt med tanke på bilarnas oförskämda pris.

Så för mig är det en gåta varför en del förespråkar BMW framför konkurrenterna. Men det är som sagt bara min uppfattning.

MVH AL

#33
2013-02-03 17:26

Ser inget större fel med framkomligheten med med in E90. Inte satt mig fast nån gång den här vintern trots mycket is och snö. Enda gången jag inte kom fram var när jag starta i en isig backe och backa uppför. Men det hade nog inte nåt annat än AWD klarat ändå.

Sen stannar den nog innan en FWD gör det tror jag med. Men så katastrofalt är det faktiskt inte.

Förutsätter vi att bilen håller är den inte så dyr i drift heller. En service kostar 6-7000 kr - det är mycket pengar. Men så är det i princip bara vartannat år den behöver göras med, om man kör som jag iallafall. Så utslaget är det inte så jäkla dyrt ändå.

På punkt A vågar jag inte säga emot dig dock. Horribel är kanske att ta i. Men imponerande är det inte.

#35
2013-02-03 18:30

AL, jag riktar mig inte till dig men kastar man ett ben till hundarna så skriker den som blir träffad. Jag har haft Volvo, VW, Saab, Ford, Peugeot , Citroen och BMW och kört ca 200 000 mil i tjänst men sedan jag övergick till BMW har både nöjet att åka bil aldrig varit högre och den totala servicekostnaden varit lägre och verkstadsbesöken varit färre än i de övriga bilarna. Att inte inse att återkommande ägarundersökningar trots allt ger en rätt så bra bild av verkligheten är att blunda för fakta.

#34
2013-02-03 18:32

Det ligger i sakens natur Roger att en BMW aldrig kan betraktas som billig. Man tar bra betalt för sin vara - oavsett vi pratar underhåll eller inköp - och inget fel i det. Problemet som jag ser det är dock att man tar väldigt bra betalt, ofta en 30-50 procent mer än någon annan, samtidigt som man inte levererar en produkt med motsvarande procentuellt sett förbättrade kvalitetsnivå. BMW har alltså satt prismekanismen ur spel på bilmarknaden (därav företagets nuvarande höga lönsamhet), de prissignaler som konsumenterna har som ledning för vilken kvalitet de får för sina pengar fungerar alltså inte.

Hade vi haft en fungerande marknadssituation skulle helt enkelt en BMW ha en i alla fall dubbelt så lång livslängd som en ordinär Koreansk bil, en 25 procent längre hållbarhetstid än en Volvo och 5-6 procent mer än en Audi. Vi vet alla att så inte är fallet. Vi vet alla att det är ett rakt motsatt förhållande som råder och även Roger verkar ju ha fått uppleva detta.

Vad det sedan gäller service rekommenderar jag Roger att i alla fall byta olja samt filter på sin BMW varje år. Det kan man göra själv om man är ekonomiskt lagd - eller som undertecknad bilintresserad (byter varje 1000 mil på Aeron).

MVH AL

#36
2013-02-03 19:01

Nu vet jag inte hur mycket bost kan inom ämnet statistik men låt mig en gång för alla klargöra att ägarförfrågningar absolut inte ger någon ledning om kundnöjdhet. Det finns en sådan orimligt stor mängd fel och störningar i de "studier" som man ofta får ta del av att de inte ens är värda pappret de är tryckta på. Eller om jag skall uttrycka det så här: Skulle exempelvis BMW använt samma teknik för att samla in data när det provar ut sina bilar så skulle företaget aldrig lyckas få ihop en enda produkt. Den färdiga bilen skulle inte ens klara att starta och än mindre att rulla ut från fabriken. Så släng dessa undersökningar där de hör hemma d.v.s i papperskorgen. Det är om något fakta som dessutom är väldigt enkel att påvisa.

När det sedan gäller bosts enskilda iakttagelser är de rakt motsatt mina egna. Inget att orda om egentligen, det är ju svårt att verifiera dessa påståenden och uppgifter så de kan tas med en rejäl nypa salt.

Men som tur är så finns det andra källor som är trovärdiga och verifierbara: Dit hör Bilprovningen och här är resultatet för årsmodell 2004 (genomfört år 2009 så bilarna är fem år gamla):

http://www.bilprovningen.se/bp/elements.nsf/%28read%29/B67066A15D5CEAE6C12579C90079DD0A/$file/Bilprovningen_bilmodell_ar_2004.pdf

Kvalitetsmärket BMW från Tyskland har här lyckats få in en nischmodell på plats 13 (z-serien), troligtvis till följd av det låga miltalet i populationen. Den närmaste volymmodellen, 3 -serien, hamnar sedan på plats 72, 85, 129 och 177. X3 återfinns på plats 91 och 131. X5 på 122, och 5-serien på 158, 162 samt 189.

Ingen modell med bland de tio bästa, en med bland de 70 bästa. I övrigt ligger man klart under eller precis runt medelbilens resultat. Är det den kvaliteten man tar så bra betalt för?

MVH AL

#37
2013-02-03 19:16

AL, så det betyder att då att Subaros och Toyotas kundnöjdhetsindex också bara är bluff? Jag är absolut ingen statistikexpert men efter 35 år som servicechef i ett internationellt företag tror jag mig känna till en del om teknik och kvalitet. Att inte erkänna att BMW ligger i den absoluta framkanten i teknik och kvalitet visar att man bara blundar för fakta. Härmed är min lilla dialog med AL avslutad.
MVH

#38
2013-02-03 19:26

AL, har du någon förklaring till de synnerligen mysko resultaten man fått mellan sedaner och kombi i fallet Toyota Corolla/ Avenesis? Bakluckan kärvar;-)

Statistik....

#39
2013-02-03 20:05

Ja bost, även Toyotas och Subarus resultat är lika dåligt underbyggda som BMW:s. Det är hela poängen. Och om han inte tror mig så får han väl kontakta någon på SCB som får förklara dessa grundläggande mekanismer för honom.

I frågan om kvalitet verkar bost helt blunda för den verkliga fakta som jag visade honom i form av Bilprovningens heltäckande siffror. Där syns i alla fall ingen kvalitet hos BMW:s produkter, den saken är klar.

MVH AL

#40
2013-02-03 20:14

Ja jo oljebyte är nog vettigt att göra oftare. Har dock bara haft bilen sen i Juni så har inte sett nån anledning att göra det innan.

Jag vet att bränslepumpen är bytt på min bil en gång, jag har fått tändspolarna bytta, samt att värmen var dålig så de fyllde på kylarvätska och luftade systemet, sen dess har den varit godtagbar om än långt ifrån bra. Det som störde mig mest med värmen är dock att den var inne på service innan, och även då påpekade jag värmeproblemet. De hade dock uppenbarligen inte kollat kylarvätskenivån då eftersom det gick i en halvliter två veckor senare. För 6000 kr kan man kanske kräva att de kollar det?

Så jag personligen har inte haft några grövre problem med bilen på det viset. Men så hade jag Mazda innan dock. Min 2008 bytte jag ingenting på alls förutom däck och bromsbelägg. Då menar jag inget. Inte en glödlampa. Tror tändstiften byttes på en service, men det var liksom en servicepunkt :p

Så.. jag vet inte hur det är att äga en modern bil av annat märke än det som är i princip perfekt ur driftsäkerhetssynpunkt. Kanske är BMWn normal kvalitetsmässigt kontra snittbilen? Vad vet jag :P

Att bilen inte leverera kvalitet i % överenstämmande med priset är de långt ifrån ensamma om dock. Det är det som är själva grejen med premiumbilarna - de kan ta betalt för att folk VILL HA dom. En Volvo V40 är inte 100 000 kr bättre än en i30 heller.

#41
2013-02-03 20:34

Notera skillnaderna i miltal mellan respektive modell, kombibilarna har rullat 17,3 (Corolla) respektive 16,3 (Avensis) procent längre än sina sedansyskon. Däri ligger troligtvis huvudförklaringen till variationen Audi A5 SB.

MVH AL

#42
2013-02-03 21:04

Jo, jag förstod att du skulle notera detta, AL. Men hur går det då ihop med Audi A4 bensin? Nu har ju helt plötsligt förhållandet blivit det motsatta?

#43
2013-02-03 21:08

Generellt sett har kombibilarna något fler fel än sedanvarianterna Audi. Det kan väl kanske finnas en och annan som motsäger detta men det är den allmänna trenden oavsett vilket märke man studerar.

MVH AL

#44
2013-02-03 21:21

Illa, AL. Audi A4 Sedan ligger sämre till än A4 Avant. Trots att Avanten i genomsnitt gått 2.000 mil mer. Statistik?

#45
2013-02-03 21:34

Trasig glödlampa=underkänd hos bilprovningen. Deras "statistik" kanske snarare beskriver hur slarviga bilägarna är än hur bilarnas kvalitet är.

#46
2013-02-03 22:16

Ja Audi A5, jag har sett din iakttagelse men vad vill du säga med det? Det motsäger inte den generella trenden (att miltalet påverkar felprocenten samt att BMW har dålig kvalitet). Förmodligen är det en konsekvens av någon tillfällig kvalitetsmiss hos någon komponent i sedanbilarna. Går man exempelvis till åtta år gamla fordon är nämligen förhållandet det omvända.

http://www.bilprovningen.se/bp/elements.nsf/%28read%29/C770CE263BEE227CC12579C90079CF39/$file/Bilprovningen_bilmodell_ar_2001.pdf

Så troligtvis är det en tillfällighet, inte ett generellt fenomen som Audi A5 av någon obskyr anledning velat och lyckats sniffa upp.

Och som sagt, vad är poängen? Att BMW egentligen har en förträfflig kvalitet? Eller varför ens ta upp det?...

MVH AL

#47
2013-02-03 22:26

Nja Lars58, styrkan med bilprovningens statistik är att den är heltäckande. Den återger alltså hela bilpopulationens status utifrån de punkter som man kontrollerar.

Att en glödlampa sedan kan vara trasig och ger ett fel kan vara sant. Är det så att det är ett vanligt fel får det också genomslag i statistiken. Sådana fakta kan man också få fram, förslagsvis via bilprovningens skrift "Bilar - starka och svaga punkter". Ja öppnar man denna skrift blir man inte glad - i alla fall inte om det är en BMW som står parkerad på garageuppfarten.

MVH AL

#48
2013-02-03 22:48

Ja, naturligtvis har min mission varit att ge BMW ett bättre rykte än vad märket förtjänar. Bortsett från detta, så blir det lite lätt komiskt när AL skriver; "Förmodligen är det en konsekvens av någon tillfällig kvalitetsmiss hos någon komponent i sedanbilarna." I SBP:s statistik mellan en sedan och en kombi? Jodu...

Faktiskt AL, du är en välutbildad och sannolikt begåvad individ, men du har en förmåga att förringa din omgivning på ett sätt som är värre än vad t.o.m. jag lyckas med. "Eller varför ens ta upp det?" Det var ju inte jag som hänvisade till SBP:s statistik; det var du. Nu har vi kunnat konstatera att just denna statistik inte var så där pricksäker som du ville påskina.

Skitsamma, du har naturligtvis rätt. Statistiskt.

#50
2013-02-03 23:09

AL är för go, SBP har ingenting med kvalitet att göra utan undersöker endast trafiksäkerhetsrelaterade detaljer och komponenter. Hur kan man ens få för sig att SBP undersöker kvaliteten på en bil när man på sin höjd kontrollerar 10% av alla komponenter på bilen. Vidare säger det minst lika mycket om hur ägaren sköter sin bil.

Om en BMW åker in på SBP med en trasig skyltbelysning blir det nedslag men om en Volvo åker in med trasiga stötdämpare gör den igenom. Drar du några slutsatser kring kvaliteten på det underlaget så är det ute på hal is.

#49
2013-02-03 23:10

Fast visst är bilprovningens statistik pricksäker Audi A5 SB. Det finns ingen slump inbyggd, man redovisar istället hela populationen. Så de fel som finns där är och förblir en korrekt bild av verkligheten, utan krusiduller. Om sedanversionen av A4 därefter har ett typfel så visar det ju sig med all önskvärd tydlighet, också det utan krusiduller.

Min parallell till bilprovningens resultat handlade också om att BMW generellt sett hamnar oroväckande långt ner på listan, särskilt kontra dess prisnivå. Det är detta missförhållande som jag tycker är anmärkningsvärt och som bilköparna borde vara bättre informerade om när de köper just en BMW utifrån antagandet att det är en kvalitativ bil.

Ja du Audi, inom ekonomisk teori så finns det ett begrepp som kallas för asymmetrisk information. Den som lyckas komma till rätta med det skulle göra oss alla en stor tjänst, inte minst ekonomiskt och ett märke som BMW skulle tvingas omprioritera sin verksamhet (samt alla övriga biltillverkare med för den delen). Men det hör kanske inte till denna diskussion.

MVH AL

#51
2013-02-03 23:18

Så de komponenter som SBP undersöker har alltså inte olika kvalitet hos respektive bilmärke Rustan? Det torde du vara ensam om att tycka. Och bromsar, spindelleder, bussningar, rost, avgasutsläpp med mera är alla exempel på kvalitetskomponenter i min värld. Sedan är det förstås sant att SBP inte undersöker hela bilen, men väl ett tillräckligt stort urval för att kunna identifiera avgörande skillnader mellan olika märken och modeller.

MVH AL

#52
2013-02-03 23:38

SBP's statistik känns lite shakey att gå på, eftersom det som nån tidigare sa, mer har att göra med hur ägarna sköter och kör bilen än kvaliteten på själva bilen.

Sen får man ha i åtanke att vissa sorters bilar troligen körs hårdare än andra. Skulle V70 generellt köras på samma sätt som en M3 skulle du få se på slitna spindelleder och glappa bussningar ;)

Litar nog genrellt mer på ADAC tex. Inte för att SBP är otrovärdiga, mer för att man i ADACs statistik får fram mer relevanta kvalitetetsproblem. Strular stereon, AC'n, eller funkar bilen inte på E85 - inget av det syns inte i SBP's statisk. Däremot får man veta saker som inte alls har med bilens kvalitet att göra, som tex trasiga lampor och slitna däck.

#53
2013-02-04 06:36

ADAC är dålig. Sis så var de flesta fel relaterade till belysning!? Hur kan det komma sej? De flesta bryr sej tyvätt inte om att kolla vad som ligger "bakom" statistikerna. Man skall alltid ta statistiker med en stor, stor nypa salt.

#54
2013-02-04 06:41

SBP undersöker som sagt bara en bil utifrån trafiksäkerhetsaspekten. Om en bil har ett undermålig rostskydd så beror det helt och hållet på var rosten finns om den ska komma med i statistiken. En rostig baklucka är som bekant inte trafikfarlig men tyder likväl på dåligt rostskydd.

#55
2013-02-04 09:06

Rustan skriver:
"Om en BMW åker in på SBP med en trasig skyltbelysning blir det nedslag men om en Volvo åker in med trasiga stötdämpare gör den igenom. "

Visst har du 100% rätt i det. Så länge det inte dräller olja om en stötdämpare så anses den trafiksäker, vilket naturligtsvis är helt galet.

Den trasiga skyltbelysningen är inte ens i närheten lika farlig som "cykelpumpar" vid hjulen.
Jag har aldrig tidigare sett så många gunghästar på vägarna.

När det gäller SBP, så skiljer de ibland på modellrelaterade fel och ägarrelaterade fel.
Men, självklart så finns det ju många faktorer som spelar in hur en bil slits, den gasglade lär säkert slita ut framvagnen betydligt fortare än moster Agda som puttrar i 50 till Konsum och kyrkan.
Å andra sidan lär Agdas bakre bromskivor behövas bytas långt före den andres.

Många 4-hjulsdrivna körs både längre och hårdare än motsvarande 2WD, likadant med dieslar som oftast har betydligt längre körsträcka.

#56
2013-02-04 09:58

Som jag skrev tidigare ligger styrkan med SBP i att den är heltäckande och att den upprepas. Man genomför kontinuerligt standardiserade regelbundna kontroller på (i princip) alla existerande bilmodeller ute på marknaden med avsikt på ett antal kontrollpunkter. Detta ger en trendmässig träffsäkerhet som är svårslagen.

Rustans invändning att SBP bara undersöker bilen utifrån trafiksäkerhetsfokuset är dock korrekt. Men vad betyder det i praktiken? Att man får med samtliga faktorer? Nej, givetvis inte. Men man får med ett förhållandevis stort urval som ger en representativ bild av verkligheten (mer representativ än andra undersökningar där urvalet av uppenbara skäl är ännu mer begränsat). Rustan tycks helt glömma att det finns en stor grad av samvariation. Rost är ett sådant exempel, undermåliga komponenter i bilens bärande strukturer likaså och för att inte tala om elektroniken.

Så den som efterlyser storskaliga jämförelser mellan olika bilmärken och ser kvalitetsbegreppet som något relativt (vilket jag gjorde i fallet BMW) kan med gott samvete hänvisa till SBP:s resultat. Det är betydligt mer precist än vilken kvalitativ (i dubbel bemärkelse!) urvalsstudie som helst, det är mycket enkelt att visa.

MVH AL

#57
2013-02-04 11:19

"Samtliga testförare prisar köregenskaperna." Skriver Lars Larsson.
Räknas inte vinteregenskaperna när man bedömer köregenskaperna?
"Inget vidare på vintern" Skriver Marianne Sterner.

#58
Leif Larsson
2013-02-04 15:52

Förmodar att du menar mig @PREVIA.
Jag skrev att samtliga testförare prisar köregenskaperna.
Klistrar in vad Marianne skrev;:

”Kul att köra och för små familjer funkar den nog. Men den är för trång och inget vidare på vintern.”

Läs de första tre orden " Kul att köra".
Sedan behöver du inte hålla med mig, struntar jag i.
Jag har ivf tolkat att samtliga testförare prisar köregenskaperna.

#59
2013-02-04 18:42

Bakhjulsdrift är alltid underhållande, det enda jag saknar på Avensisen faktiskt.

#61
2013-02-04 20:07

Lägg i backen Uno ...

#62
2013-02-05 14:30

"Avensisen" är vad som bildas när kylarvattnet fryser på Toyota.

#63
2013-02-05 19:07

Ni är för härliga!

#65
2013-02-05 19:45

Jes och Hacken gillas. Du Crister är bara dum mot folk, bosätt dig ute på Visingsö.

#68
2013-02-06 21:16

Visingsö har vi inte besökt på årtionden, kanske får ta med mig frugan på en tur i vår.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.