Bild
Nästa artikel

Rost upptäckt på vår Opel Astra

Långtest

Vi har inspekterat rostskyddet på långteststallets Opel Astra och funnit rost, dock ännu inte av allvarligare dignitet.

Det handlar om ett tvärstag i bakvagnen, där också handbromvajern är fastsatt. Här kan vi med hjälp av fiberoptik konstatera att rostprocessen tagit fart inne i hålrummet, men angreppen syns även utanpå.

– Här tycks Opel ha missat att rostskydda, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Precis som med extra tillbehör som dragkroken är det här staget bara lackat med så kallat pulverlack och det duger inte.

Frånsett den här missen har Opel Astra klarat sig bra efter två och ett halvt års brukande. Bilen är noggrant behandlad i längsgående balkar, tröskellådor och dörrar.

Däremot sätter vi frågetecken för känslig lack, ”Power Red 6B4”, enligt specifikationen. Bakre hjulhusen och förlängningen mot bakre delen av tröskellåda har blästrats, dock inte lika allvarligt som på Kia Cee´d. Bakdörrens mjukare skärning, till skillnad mot Kians mer kantiga, ger inte samma angreppsytor.

Opel Astra saknar alltså stänkskydd fram vilket annars är en bra gardering mot stenskott. Känsliga angreppsytor borde också förses med plastfilm redan vid leverans. Både stänkskydd och plastfilm går förstås att skaffa i efterhand, men då på kundens bekostnad.

Fastsättning av plastfilm bör också göras av proffs, eftersom dålig fastsättning, där fukt kan krypa in under, på sikt kan göra mer skada än nytta.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Astra 1,4T Sport

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Astra 1,4T Sport:

Årsmodell: 2010
Inköpspris: 224 500 kr
Aktuell körsträcka: 6 189 mil
Förbrukning (dek.): 5,9 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,5 l/100 km

Långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Kommentarer

#1
2012-10-23 17:11

Vissa delar lönar det sej inte att rostskydda alls för de hinner inte rosta igenom under bilens livslängd. Vet inte om det är så i det här fallet?

#2
2012-10-23 17:52

Håller med Peugo. Såna här delar rostskyddas normalt inte då dom är av grövre material. Ytrost kommer ganska snabbt men är ointressant.

#3
2012-10-23 19:07

Det är bedrövligt att Opel inte bryr sig om att rostskydda Bak o framvagnsbalkar. Har man glömt balkarna i samband med att bilarna blivit helgalvade i övrigt? Men Opel är ingalunda ensam och jag läste en artikel om just detta i en av motortidningarna. Där rekommenderades rostskyddsbehandlig med Tectyl, vilket jag fann anmärknngsvärt eftersom jag visste att den bil det då handlade om ( VAG) var helgalvad.
Alltså måste man ta reda på om den bilmodell man tänker köpa, är rostskyddsbehandlad från fabrik beträffande balkarna.
Man funderar hur tillverkarna tänker. Anser man från tillverkarnas sida att Opel är så bra, felfriast enl Dekra, att man här fått en sk. Dalle-effekt? Jag tänkte inte på det,-- eller?

#4
2012-10-23 19:27

Gunnar. De flesta fabrikat har nog bara en (kosmetisk) svart pulverlack på fram/bakvagnsbalkar, just för att dessa knappast rostar sönder under bilens livslängd.
Har även en 37år gammal Opel (Manta A), framvagnsbalk/länkarmar o sånt är visserligen rostbruna men fortfarande stabila och funktionsdugliga.

#5
2012-10-23 22:34

Gunnar, det är så att även om bilen är "helgalvad" vilket i praktiken betyder att de flesta ståldetaljer försetts med ett mycket tunt zinkskikt på 4-7 tusendels millimeter, så är detta bara ett temporärt skydd mot rostangrepp.
Man ska egentligen bara se zinkskiktet som en grund för vidare ytbehandling och chassidetaljer bör helt riktigt vara behandlade med Tectyl eller motsvarande.
Eventuella skador i lacken som når ner till zinkskiktet bör tätas så snart som möjligt för att inte zinken ska försvinna.

#6
2012-10-23 23:36

Riktigt som du Lars 58 påpekar, är rost på balkar och "bara" ytrost och det är sällan att dessa rostar igenom. Framtill brukar det inte vålla problem, men väl baktill. Det är ändå anmärkningsvärt att man behandlat bakvagnsbalkarna så dåligt som det beskrivs i artikeln. Men den här Astran var väl en bil av första serien av den årsmodellen. Enligt återförsäljare har skyddet avsevärt förbättrats, i vart fall på årets modeller.
Men Saabnisse har nog rätt i att man nog bör behandla underredet i vilket fall som helst, även om den består av galvade komponenter.

#7
2012-10-24 12:37

En Opel som rostar? Har aldrig hört på maken!

#9
2012-10-24 19:03

Nä inte rostar Opel nu för tiden. Inte heller Alfa, Fiat eller Peugeot. Men många lever kvar i den villfarelsen.

Numer är det ju bara Mercedes-Benz som har rostproblem att prata om. Men även de har väl ryckt upp sig de sista åren...

#10
Onu Vool
2012-10-25 19:12

Varför köpa ett så meningslöst märke som Opel? Jo, för att de rostar! Frugan hade en Kadett (heter numera Astra) och den var rostig. Likasa morbrors Rekord.

Alla bilar rostar men Opel har Rekord. Finns väl någon ny Opel som heter Mokka dessutom? :)

Dunka takten uti plåten se natuuren genom plåten! Opel!

TYSKT SKIT.

#11
2012-10-25 21:46

Onu Vool:

Opel Rekord tillverkades fram till 1986 (26 år sedan)
Opel Kadett tillverkades fram till 1991 ( 21 år sedan)

Du har inte lite nyare referenser att komma med?

Angående Opel så fick de bra (minst lika bra som andra i klassen) rostskydd 1998, med Astra G. Det är 14 år sedan.

2 år senare, runt 2000 hade Mercedes enorma rostproblem. Vi Bilägare skrev en del artiklar om det, t ex när en hjulupphängning rasade och fjädern flög ut i skogen. Detta är glömt idag, men av någon anledning inte Opel Kadett...

Sen är det intressant att Ford diskuteras så lite i sammanhanget. Den "stora fordservicen" är en välkänd term på verkstäder som tar hand om garantiärenden. I den ingår nya dörrar och baklucka. Bilarna är oftast inte mer än 2-3 år gamla.

Angående denna artikeln så kan man undra om de inte har något annat att skriva om. Titta under vilken bil som helst med ett par år på nacken, så finns det någon balk som har ytrost.

#12
2012-10-25 21:51

Förr sade man
"Köp Opel bli belåten, se världen genom plåten."
Det verkar stämma fortfarande.

#13
2012-10-25 21:52

Unos hjärna stängde ner ungefär vid den tiden, därav referenserna!

#14
2012-10-25 21:58

Stängde ner? Har den nånsin startats?

#15
2012-10-25 22:11

Lacken på bilarna är större problem i dagens läge efter att man måste minska på mängden gift i målfärgen.

#16
2012-10-26 18:17

DennisJ, skit i allt vad alla varianter på "Uno" skriver! han har inte skrivit en enda vettig kommentar - som du kanske märker även av andras omdömen. Han bara odlar sin egen fåfänga och det han har istället för humor.

Peugo, du är ute och cyklar.
Jag hörde samma sak om miljövänliga tvättmedel när de kom, vilket då i någon mån gällde den första generationen. I nästa test kom det tvåa!

#17
2012-10-26 19:45

I varje fall är lacken väldigt mycket sämre i dagens läge. Kan vara att du har delvis rätt och jag drar för enkla slutsatser?

PS. Ute och "cyklar" har en annan mening i vår familj. ;)

#18
2012-11-14 03:01

Some hats also Wholesale Snapback Hats have insulation i1i38df31 against MLB Snapback Hats electrical shocks as well. Depending NFL Snapback Hats on how the hat is constructed, it NBA Snapback Hats will protect your face, neck, scalp New York Mets Snapback and shoulders. On certain kinds of New York Yankees Snapback hats, you can add goggles, shields and Boston Celtics Snapback hearing protection devices. As Chicago Bulls Snapback anyone can see, hard hats Cleveland Cavaliers Snapback are an important part of Miami Heat Snapback a safe workplace.

Employers are New York Knicks Snapback especially interested in making Oklahoma City Thunder Snapback sure that their workers Orlando Magic Snapback are protected with hard hats Utah Jazz Snapback as any injuries can be a source of Atlanta Falcons Snapback huge liability. The employer does Baltimore Ravens Snapback not want to be sued for Buffalo Bills Snapback accidents under their Chicago Bears Snapback supervision.

In fact, OSHA has rules Cleveland Browns Snapback and regulations that an employer Dallas Cowboys Snapback must follow. These are Denver Broncos Snapback for the protection Detroit Lions Snapback of both the Green Bay Packers Snapback workers and the Miami Dolphins Snapback employer. For instance, employers are required to New England Patriots Snapback supply head protection in circumstances New Orleans Saints Snapback where employees may bump their heads Pittsburgh Steelers Snapback against fixed objects such as pipes.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.