Bild
Nästa artikel

Peugeot 308 tillbaka från verkstaden

Långtest

Vår Peugeot 308 har varit olycksförföljd vilket lett till ovanligt många verkstadsbesök. Något som även varit fallet för åtminstone tre av fem långtestbilar i år.

Vår Suzuki SX4 har fått kardanaxeln bytt och styrningen omprogramerad och vår Toyota Auris har stått stilla under tiden som en inbrottssksada åtgärdades. Verkstadsbesöken har varit fler än vanligt för årets långtestbilar.

Ytterligare en bil som drabbats hårt av den saken är Peugeot 308, som dels återkallats två gånger för olika åtgärder. Första gången gällde det pekskärmen, som behövde ny programvara för att inte krångla. Andra gången handlade det om kontroll av låset på förardörren, som på vissa bilar låst sig själv. Dessutom har bilen drabbats av en parkeringsskada, som krävde en vecka på verkstad. Vindrutan behöver också bytas efter ett elakt stenskott.

Vår 308 har inte fått någon direkt lyckosam start i årets långteststall. Men trots verkstadsbesöken har bilen hunnit rulla långt. Vid mätarställningen 1 250 mil så hade den lent arbetande 125 hk-turbon gjort av med 6,9 l/100 km och det är 23 procent mer än de 5,6 l/100 km som anges i deklarationen.
Ett mycket komprimerat sammandrag av protokollen från första etappernas Peugeot-förare ser ut så här:
– Trevlig att köra och skön och tyst att åka i. Men pekskärmsmenyerna (som styr bland annat klimat-/ljudanläggning) är nästan trafikfarligt krångliga att använda under körning. Inte så genomtänkt!

Diskutera: Vad tycker du om pekskärmarna i dagens bilar?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 5d 1,6T Allure

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Kommentarer

#1
2014-05-30 08:15

Jag har pekskärm men också knappar jag kan använda istället och jag använder hellre knapparna, det går snabbare.

#2
2014-05-30 08:28

Hellre pekskärm än de där fåniga vreden mellan framstolarna.
Med vred ska man både vrida och följa en markör på skärmen istället för att bara peka direkt på skärmen.

Korrekt utförd är en pekskärm i mina ögon bättre än alla alternativ, de absolut vanligaste inställningarna kan vara knappar om inte skärmen är stor nog att visa allt samtidigt. Teslas skärm är ju fantastisk och där behövs inga knappar.

#3
2014-05-30 09:21

Olycksförföljd !
Skall en bil vara det?

#4
2014-05-30 11:28

PSA-koncernen (som äger Peugeot) lägger varje år ut mångmiljardbelopp på garantiåtgärder. Man rättar alltså i efterhand till saker som inte monterats, kalibrerats eller byggts rätt från början. Den låga kvaliteten och ineffektiva produktionen innebär i sig ett enormt slöseri, ja hade resurserna istället kunnat användas i vården så skulle man fått c:a 60 000 hjärtoperationer för samma pengar, och faktureras i slutändan alltid köparna av produkterna (eller som i detta fallet, de franska skattebetalarna).

Så att ViB:s Peugeot 308 åkt skytteltrafik in och ut på verkstaden är inget unikt för tidningens exemplar utan tvärtom ett uttryck för Peugeots generella kvalitetsbrister. Det syns i PSA-koncernens årsredovisning och det kommer mycket väl till uttryck i olika oberoende kvalitetsundersökningar.

Den som tycker att hög tillförlitlighet och god sammansättningskvalitet är viktiga egenskaper hos en bil bör därför välja något annat märke än Peugeot (eller Citroen).

MVH AL

#5
2014-05-30 10:34

Det finns tyvärr neurologiska problem som inte utgör något hinder i vardagen förutom att kapacitiva skärmar är mer eller mindre, till och med helt omöjliga att använda. Strömmen i fingertopparna är helt enkelt för svag. För den som är ett gränsfall, kanske inte ens är medveten om problemet, är det enkelt att upprepa en misslyckad tryckning på en telefon. Men att upprepade gånger försöka få kontakt med en bils pekskärm under körning är knappast trafiksäkert. Den som inte har ström i fingertopparna kan helt enkelt inte köra bilen!
Ergonomin måste förbättras, kanske främst för kvinnor med långa naglar. En telefon går att vinkla för att huden på fingertoppen ska få kontakt. På en närmast vertikal pekskärm i en bil krävs vighet i fingerleder och handled som inte alla har och som kan vara svårförenlig med behövlig precision. Då böjer sig föraren framåt, tappar fokus på vägen och drar dessutom ut rullbältet vilket försämrar bältets skyddseffekt.

#6
2014-05-30 10:47

AL, inte för att jag vill försvara PSA, men du kastar nog lite sten i glashus. Ta reda på hur mycket ditt älskade BMW lägger i garantiåtgärder varje år...

#7
2014-05-30 11:10

Roger: Nu var det ett tag sedan jag kollade men BMW har betydligt lägre utgifter (och därmed gör man vinst) för garantireparationer än PSA. Samma sak gäller VAG, Volvo och Mercedes. Men jag får väl kolla och återkomma med en exakt siffra lite senare.

MVH AL

#8
2014-05-30 11:12

Hm, är skytteltarfik när ngt upprepas mer än en gång? Vad jag kan se har 308'an varit på verksta'n 2 ggr, fast det kanske är PSA's fel att rutan och parkeringsskadan också behövde åtgärdas?
Funderar också på sambandet mellan garantilängd och kostnader för densamma. Har inte PSA 3 år i större deln av Europa medan många andra har 2år?
Också lite lustigt att VIB först nu upptäcker nackdelar med pekskärmen, vad jag kommer ihåg sas inget om den i första testen, utan där anmärkte man på alldeles för stora förvaringfack i dörrarna och ngn annan bagatell.

#9
2014-05-30 11:23

Thomas i Sollentuna. Kostnaderna för garantiåtgärder visas i PSA-koncernens egen årsredovisning och avser en tvåårsperiod. Det är standard inom industrin att ange kostnaderna inom ett tvåårsintervall.

De företag som erbjuder längre garantitid än så har oftast löst det via separata försäkringar eller via lokalt förankrade avtal. Peugeots femåriga garanti (som man tvingades plocka bort eftersom det gick med brakförlust) var ett sådant exempel.

I övrigt är det inget unikt med att biltillverkare åtgärdar fel i efterhand. Det som är unikt i fallet Peugeot är att kostnaderna, och därmed antalet efterjusteringar, ökar och den årliga förändringen är rejäl (+4,7%). Så hög tillväxt av garantikostnaderna skvallrar om en rejäl panik i PSA - och den är ju förståelig. Men allt snack vi fått serverat här i trådarna om att kvalitetsnivån ökat kan vi härmed avvisa. Kvaliteten hos Peugeot och Citroen (enligt den mätmetod som biltillverkarna själva använder) har tvärtom försämrats - och det rejält.

MVH AL

#10
2014-05-30 11:59

Är också nyfiken på vad den låga produktiviteten egentligen är? Antal fordon producerad per anställd eller vad? Omsättning per anställd?
Att Peugeots resultat i Autoindex visar på en klar förbättring av vad ägarna anser om sina fordon har då alltså inget samband med kvaliteten på bilarna?

#11
2014-05-30 13:10

Hm, själv skulle jag nog bli mer sur om jag på min nya bil fick byta kardanaxel än att göra en omprogrammering av en programvara, men det är klart Suzuki är ju inte fransk...

Annars tycker jag att trenden mot pekskärmar som styr allt mer av bilens basala funktioner är helt idiotiskt oavsett tillverkare. Att t ex behöva gå in i en meny för att ändra fläkthastighet kan aldrig bli lika smidigt som med ett enkelt vrid-reglage eller knappar. Okey för mer udda och mer sällan behövda funktioner kan det ju fungera men de mer viktiga funktionerna ska givetvis skötas med fysiska reglage som man når utan att flytta blick och koncentration från själva bilkörningen.

Fattar faktiskt inte hur man kan tänka annorlunda.

#12
2014-05-30 16:19

junkers: Ja, pekskärm är att föredra eftersom den kan anpassas. Det sämsta alternativet är vred/knappar PLUS skärm! Det nästa sämsta alternativet är endast vred, rattar, spakar och knappar vilket det gödslas med på somliga bilar. Opel är ett skräckexempel.

#13
2014-05-30 17:32

Måste väl logga in för att fråga om MVH AL är trög eller varför han inte förstår vad som förväntas av honom? Sluta prata skit och läs i stället för att spy ut sagor. PSA:s kvalitet är ypperlig idag jämfört med vilken som helst Europeisk bilmärke du vill jämföra med. Väldigt få problem, och dom få problemen är väldigt billiga. Jämför man med tåget VW så får man ju undra hur länge dom kan lura folk här i världen med sin kassa kvalitet? Snälla AL, kan du hålla käft en stund ens, för nog börjar vi ha det på klart att du är anställd av någon för att prata skit om just franska bilar? Tack i förhand! Hej då, ha en bra sommar ni alla som orkar med AL! Otrolig kille, helt otrolig…

PS: Vad är det dessa individer får ut av sitt hat? Hur tänker dom egentligen? Kanske dom också borde pröva på en fransk bil igen så dom inte behöver vara surpuppa när deras tyska bil igen väntar på sidan av vägen för att lyftas på ett flak? ;)

#14
2014-05-30 18:23

Var och knappade lite på pekskärmen i 308'an och tog sedan en provtur, tycker nog det fungerar bättre än vad jag väntade mig. Lätt att växla mellan olika funktioner, klimat, radio och navigation. Dessutom kan man ju mkt väl låta displayen hålla sig till klimatläget, i varje fall så länge man ej använder navigatorn. Inte svårare att hitta rätt ruta på displayen för temp eller fläkt än att hitta motsvarande knapp på en annan bil. Radion manövreras ju enkelt med knapparna på ratten. Gillar bilen i övrigt!

#15
2014-05-30 18:25

Snälla ni, stenskott och parkeringsskada är inte Peugeots fel så vad Peugeot lägger ner på garantiåtgärder är något som inte känns relevant i sammanhanget. Det är inte dålig kvalitet på Peugeot för att bilen fått parkeringsskada eller för att det händer ett stenskott. Jag tror faktiskt att den påstådda kvalitetsmästaren Volkswagen också drabbas av parkeringsskador och stenskott. Men visst är det så att PSA-gruppen ser parkeringsskador som ett reellt problem och därför satsar de på förebyggande åtgärder som AirBumps i nya C4 Cactus. Detta kan säkert få tyst på de som anser att en bil har dålig kvalitet om den får en parkeringsskada, så här ser vi verkligen att PSA nu kliver upp till brut de brut premium genom att de förebygger parkeringsskador.

Sedan tror jag att de flesta tycker en uppdatering av bilens mjukvara för en pekskärm är något att bli mindre irriterad på än byte av kardanaxeln som Suxukin råkade ut för.

Gällande pekskärmen har Peugeot en utmärkt klimatanläggning. Det finns ingen anledning till att fibbla med fläkten under körning. De som tror att det kan finnas en anledning att fibbla med fläkten under körning, de saknar uppenbarligen erfarenhet av Peugeots utmärkta klimatanläggning. Klimatanläggningen innebär att det är bilen själv som justerar fläkthastigheten utifrån analyser av flera faktorer genom en avancerad uppsättning sensorer. Denna automatik fungerar utmärkt bra.

Jag fibblar aldrig med fläkten i min bil och jag har en klimatanläggning från PSA-gruppen. Ja sedan 2009 då bilen var ny har jag fortfarande inte sett en enda anledning till att fibbla med fläkten. Från mitt perspektiv hade de lika gärna kunnat ta bort fläktreglaget helt, vad ska jag med det till?

#16
2014-05-30 19:54

Hemkommen efter en vecka i solen i ett Grekland som är bankrupt, kan man konstatera att en bilfabrikant i ett annat land som tangerar Grekland i ekonomiska termer har problem. Bilen blir återkallad 2 gånger på drygt tusen mil. Det påminner mig om mina bilar på 70-talet som behövde oljebyte var 500-hundrade mil.

Peugo fyller i eländet med "PSA:s kvalitet är ypperlig idag jämfört med vilken som helst Europeisk bilmärke du vill jämföra med. " Det är faktiskt lite kul;-)

#17
2014-05-30 20:31

Har visserligen inte en Peugeot utan en sån där bil som Peugo hatar :-) men kan nog säga som Raphael...vad ska man på reglagen att göra om klimatanläggningen gör ett bra jobb.
Enda gången jag ändrar nåt är ju om jag vill ha defroster eller autoläge. Nån gång kan ju passageraren ändra tempen på sin sida också.

#18
2014-05-30 20:35

Har pekskärm i min bil men den används mest för att byta kanal på radion och ändra fjädrings-, styrnings- och gaspedalinställningar :-) Och titta i backkameran/displayen när bilen parkerar själv :-)

#19
2014-05-30 20:49

Nog har jag ACC även i min Ford och även om den för det mesta står i "auto"-läge och fungerar utmärkt så finner jag ibland anledning till att med knappar snabbt ändra fläkthastighet och luftströmmar.

Så fantastiskt intelligenta är inte franska eller för all del tyska klimatanläggningar att de alltid gör precis som jag vill. Eller då är jag eller mina medpassagerare bara jävligt känsliga...

#20
2014-05-31 01:05

Förr va det tre rattar. Fläkt, temp och luftströmning. Funkade ypperligt och i de bilar som hade auto som läge skötte de sig mycket bra redan på tidigt 90-tal.

En vän hade en Saab 9000 från 1987 med ACC helautomatik, och den gjorde ett lika bra jobb som vilken ny bil som helst...

#21
2014-05-31 03:39

Thomas Sollentuna:

Produktivitet mäts genom att man jämför hur mycket resurser som används för att åstadkomma ett utfall. Man brukar kalla det för input (hur mycket man "stoppar in" i maskineriet) och output (hur mycket man får ut). Typexempel på saker som påverkar produktiviteten är tidsåtgång, materialhantering och processer, teknik och maskiner, onödigt spill (från exempelvis garantikostnader) samt arbetsmetoder och hastighet hos dessa.

Hos PSA puttar man in betydligt mer resurser i verksamheten än vad man får ut nya produkter, vilket är förklaringen till att man också går med (brak)förlust. Kännetecknande hos PSA:s bildel är att man helt enkelt går back på sina investeringar och sina befintliga tillgångar och har gjort så under åratal. Bildelen i PSA bör därför avvecklas och ersättas av alternativ som producerar smartare och effektivare.

Autoindex är sedan en annan debatt. Generellt sett är den undersökningen svår att värdera och uttala sig om - då den påverkas av stora osäkerheter. Jag har skrivit en del om detta tidigare. Så "förbättringarna" skall man ta med en stor nypa salt och absolut inte övertolka (de är helt enkelt inte möjligt att bekräfta dem i empirin).

MVH AL

#22
2014-05-31 03:28

Peugo påstår att Peugeot har god kvalitet och han ger sig dessutom ut och jämför mot Volkswagen. Vilka belägg han har för sitt ställningstagande framgår inte. Men han är förstås välkommen att redogöra för data som styrker hans tes.

I de undersökningar som finns som syftar till att skatta tillförlitligheten så hamnar Peugeot långt ner. Peugeots bilar har fler fel än genomsnittet hos bilprovningen och de skrotas också ut betydligt tidigare än medelbilen - och Volkswagen för den delen (som Peugo väljer att jämföra med). Det är därför som företaget också lägger ut mångmiljardbelopp på garantiåtgärder (till en kostnad som motsvarar 60 000 hjärtoperationer). Peugo:s ständigt återkommande jämförelseobjekt, Volkswagen, lider inte av motsvarande spill - hur mycket Peugo än skriker ut detta här i trådarna (utan att kunna verifiera det) - och därvid finns det ett stöd för att Volkswagen bygger bilar med bättre kvalitet än Peugeot. Men Volkswagen vänder sig också till en annan målgrupp än vad Peugeot och Citroen gör - som redan blivit akterseglade av konkurrenterna från öst. Så önskar Peugo stärka Peugeots möjligheter till långsiktig överlevnad genom att misskreditera andra märken bör han fokusera sin energi mot Peugeots verkliga konkurrenter, d.v.s Hyundai och Kia. Volkswagen lirar i en helt annan division.

MVH AL

#23
2014-05-31 12:43

Att nya Peugeot 308 har kvalitetsbrister är egentligen inte så svårt att förstå. Det brukar de flesta bilmodeller ha i introduktionsfasen av sin livscykel.

Vad som är värre är att Peugeots bilar i genomsnitt inte håller ihop lika länge som exempelvis Volkswagens. En Peugeot skrotas i genomsnitt ut efter 16,7 år på marknaden. Då har den hunnit rulla c:a 20 040 mil (enligt heltäckande siffror från Svensk bilprovning). Samma data för Volkswagen ger oss en medellivslängd om 19,6 år och 25 816 mil. I genomsnitt uppnår alltså en Volkswagen 17,3 procent högre ålder än Peugeot och rullar 29 procent fler mil. Allt detta enligt den officiella statistiken.

http://www.metro.se/metro-teknik/kolla-livslangden-pa-din-bil/Objgeu!22_...

För er som är intresserade av ekonomi så innebär detta att den genomsnittliga Peugeoten måste skrivas av snabbare än motsvarande Volkswagen. Därigenom blir Peugeot ett dyrare val än Volkswagen också för den enskilda individen.

Den lägre kvaliteten innebär också att det krävs fler byggda Peugeot för att klara transportarbetet än Volkswagen. Slår vi ut det på hela trafikarbetet som sker med personbil i Sverige så går det åt 31 437 st Peugeot medan Volkswagen enbart behöver producera 24 403 enheter för att tillgodose samma transportbehov. Kostnadsmässigt är skillnaden över 1,2 miljarder (exklusive kapitalkostnad), vilket motsvarar 1644 st vårdplatser på årsbasis. Den lägre kvaliteten hos Peugeot påverkar därför såväl vår levnadsstandard som miljön negativt.

http://trafa.se/PageDocuments/PM_2013_8_Trafikarbete_paa_svenska_vaegar_...

Därför borde som sagt PSA-koncernens bildel ha avvecklats för länge sedan. Dagens situation gynnar ingen.

MVH AL

#25
2014-05-31 13:52

Det påstås en rad saker här i trådarna Leif. Dock är det just ogrundade påståenden som helt saknar empiriskt stöd. Uttalanden som att VW har sämre tillförlitlighet än Peugeot, eller att VW rasar till höger och vänster, går helt enkelt inte att bekräfta i de mätningar som gjorts. Däremot kan man tydligt se att vissa bilmärken har en påtagligt sämre kvalitet och livslängd än andra.

Om vi exempelvis går in på djupet i siffrorna så skrotas 30% av Peugeots population ut från marknaden när den är mellan 12 och 15 år gammal (13440-16800 mil). Samma siffror för Volkswagen är 10 procent (14432-17800 mil). Tar vi åldersintervallet 8-11 år försvinner 9 procent av Peugeot population iväg där (8960-12320 mil), vilket skall jämföras med Volkswagens 4 procent (9568-13156 mil). Volkswagen ligger alltså betydligt bättre till i det långa loppet och trenden är entydig.

En sak som man skall komma ihåg när man analyserar data är att vid tillräckligt stora mätserier, så tar ofta saker och ting ut varandra (i viss mån). Saker som reparationsbenägenhet - eller tillgång till renoverade reservdelar - förklarar därför inte de stora skillnaderna. Ej heller rostskyddet då redan få mil gör att dubbelt så stor andel av Peugeot skrotas i jämförelse med Volkswagen.

Vad gäller företagsbilar och taxi så har jag valt att studera mindre fordon. För att undvika att extremvärden slår snett har jag medvetet valt bort Passat i mina jämförelser . Å andra sidan finns det förstås en förklaring till att VW används som företags- och taxi framför Peugeot. Studerar man större fordon blir skillnaderna därför ännu större och påtagligare (mellan 50- och 90 procent).

MVH AL

#27
2014-05-31 15:19

Leif: När Peugeot, Citroen och Renault presenterar nya bilar framhäver fanatikerna ofta att kvalitetsnivån förbättrats. Men jag har hittills inte lyckats verifiera de uttalandena. Studerar vi felnivån över tid, d.v.s den felkvot som de tidigare modellerna hade i den tyska besiktningsstatistiken vid en viss ålder och miltal, med nyare och aktuellare modellerna vid samma ålder och miltal så är skillnaderna försumbara. Ja de har rent av försämrats något mot föregående modeller.

Och som jag tidigare pekat på. PSA-koncernens egna ingenjörer bedömer att kostnaderna för garantiåtgärder kommer att öka, inte minska som borde vara fallet om kvaliteten förbättrats. Mellan år 2012 och 2013 var ökningen 4,7% och det är en förvånansvärt stor ökning, troligtvis kopplat till att företaget har många nya volymmodeller i introduktionsfas (som 308).

Så nej, jag har inte lyckats bekräfta det som påstås, eller att kvaliteten blivit bättre hos PSA. Snarare är det ett rakt motsatt förhållande som råder.

Sedan må både 508 och 308 ha trevliga egenskaper. De lär exempelvis ha ljudisolerat sina bilar vilket jag tycker är viktigt. Men den förhållandevis låga kvalitetsnivån kvarstår, oavsett vad vissa påstår här i trådarna.

Volkswagen är sedan en annan diskussion. VW kan säkert ha bekymmer med en del komponenter likaså. Men ner till PSA:s skrammelträsk är det fortfarande långt, i alla fall vad jag hittills kunnat utläsa. VW - som en del plåtschabraksförespråkare ständigt väljer att jämföra sig med (lilleputt-komplex?) - har helt enkelt en bättre (läs verifierbar) kvalitetsnivå.

Vad vidare gäller PSA som bilföretag så borde bildelen avvecklats för länge sedan. Den delen av koncernen har spelat ut sin roll sedan länge.

MVH AL

#28
2014-06-01 12:04

MVH AL En hetsing uten rot i virkeligheten, kun basert på gamle fordommer.
PSA bestemte i 2006 at garantikostnadene skulle halveres, og det ser man på bilene. Kvaliteten i dag er fullt på høyde med andre sammenlignbare merker.
Du referer til undersøkelser som omfatter eldre biler, og maks levealder. Den første bilen der man så virkningen av nivåhevingen var Peugeot 207, og etter den har det bare gått oppover. Men 207 er ikke gammel nok til å innebefattes av undersøkelsene du refererer til.
Du påstår at PSA sine garantikostnader øker, man bør da kunne forlange at du legger frem tall som beviser dette, og da sammenlignet med andre merker, for det er faktisk noe som heter prisstigning, og det er også et faktum at det blir mere utstyr i alle biler, og jo mer det er, jo mer er det som kan gå i stykker.
Har jobbet på div. verksteder siden 1996 og er ikke i tvil

#29
2014-06-01 12:35

Mekanik kan finna statistik (på norska) om bilars medellivslängd här (tabell 7): http://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2014-04-...

Där kan man bl.a. läsa att franska bilar generellt har kortare livslängd än genomsnittet. Så det som AL påstår stämmer faktiskt.

#30
2014-06-01 12:43

Garantikostnaderna redovisas i PSA-koncernens koncernredovisning - som finns att ladda ner från deras hemsida. http://www.psa-peugeot-citroen.com/fr/analystes-et-investisseurs
Där står det svart på vitt att ökningen är 2,4% mellan år 2012 och 2013 - och 4,7% per bil (då PSA hade mindre försäljningsvolym 2013 än 2012). En så kraftig ökning är inte enbart en konsekvens av slumpen, utan snarare en följd av att man bytt ut modellprogrammet utan att ha förbättrat produktionskvaliteten.

Om vi sedan jämför en nyare PSA-produkt mot en äldre med avsikt på samma komponenter så är felkvoten nära på identisk. I alla fall för Peugeot 308 och 307 (felkvot 308: 0,0198 och 0,0193 för 307) . Detta går utmärkt att göra via den tyska besiktningsstatistiken. Ungefär samma förhållande gäller i Sverige. Det går helt enkelt inte att se någon märkbar förbättring för vare sig Citroen eller Peugeot. Där skiljer sig PSA gentemot Renault som verkar ha lyft sig lite grann. Sedan är kvalitet inte statiskt, utan skall jämföras mot den allmänna trenden på bilmarknaden. Och alla biltillverkare vill förbättra sig (då det ger vinst). PSA följer inte den generella förbättringen, d.v.s man avviker inte från trenden (som man skulle behöva göra). Tvärtom förbättrar övrig industri i snabbare takt än vad PSA gör. Och det är en av anledningarna till att bildelen hos PSA går med brakförlust och inte kan eller har kunnat räkna hem sina investeringar på många år.

När det vidare handlar om kvalitet så är det en långsiktig process som tar åratal att implementera i en organisation. Det är inget man fixar över en eftermiddag och allra minst om man saknar utvecklingsresurser.

Sedan kan vi förstås kolla hur en 207 står sig mot en äldre 206. Vid ett genomsnittligt miltal om 5600 får fyra- fem år gamla 207 14,8% underkända fordon - d.v.s en felkvot 0,026. Samma siffror för 206 och identisk ålder men något längre körsträcka är 0,030. Skillnaden är 15% och i princip helt slumpmässig, d.v.s vi kan inte betrakta den som styrkt.

http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/peugeot-207

Den påstådda kvalitetsförbättringen hos Peugeot är alltså svår att bekräfta i empirin. Den är i princip oförändrad, vilket inte gäller bilmarknaden som helhet där nivån förbättras.

MVH AL

#31
2014-06-01 13:00

Ett bra sätt för att testa bilars kvalite är så som ViB gör - Att resultaten blir exakta och rättvisa beror på att personalen kör så många olika sorter, modeller att det inte finns någon som favoriserar "sitt" märke - Motorjournalisterna ser helt enkelt saker som vi vanliga ägare INTE ser - Det kan vara små saker som att det är ologiskt att ställa in ac:n på ett märke och att ett annat märke har krånglig stolsinställning. När man bara kör en bil så ser man snart inte bekymren, man vänjer sig helt enkelt - Går det riktigt långt kanske man blir så van vid en idiotisk konstruktion att man till slut ser den som den bästa.

#32
2014-06-01 13:37

MVH AL

Det var ikke PSA sin økning jeg etterspurte, det var økningen SAMMENLIGNET med andre...

307 kom før 207, og PSA har erkjent at 307 og 407 var for dårlige.

Altså mere skitsnakk

#33
2014-06-01 14:08

Audi A5 SB
Hvis du tar deg bryet med å faktisk lese hva jeg skriver, så har jeg aldri påstått at det er feil. Men 2006 er bare 8 år siden, derfor er ikke en sammenligning av livsalder relevant for det som produseres i dag.
Se på Skoda for noen år tilbake

#34
2014-06-01 18:05

Mekanik, jag har läst vad du skriver och då bland annat: "PSA bestemte i 2006 at garantikostnadene skulle halveres, og det ser man på bilene. Kvaliteten i dag er fullt på høyde med andre sammenlignbare merker.

Det du skriver bör du leda i bevis för att vara trovärdig. Det räcker nämligen inte med att du "vet" att det är så. Jag hävdar (bl.a. med hänvisning till PSA:s årsbokslut) att det är precis tvärt om. Jag hävdar även att bilarna man tillverkar håller en lägre kvalitet än genomsnittet. Men du får gärna motbevisa mig;-)

#35
2014-06-01 19:43

Mekanik (medlem i sex timmar:-)) menar att modellerna 307 och 407 hade dålig kvalitet. Han dristar sig till och med till att den uppgiften härstammar från PSA själva. Så om Peugeot själva anser att 307 hade för dålig kvalitet så innebär ju det att även 308 (inte den nya - den har inte rullat tillräckligt länge än) har dålig kvalitet - eftersom felkvoten i besiktningsstatistiken är nära på identisk (0,019).

Och om 307, 308 och 407 har dålig kvalitet (enligt Mekaniks påstådda uppgifter från PSA) så ter sig utlåtandet att 207 har bättre kvalitet än sina större bröder som anmärkningsvärt. 207 har nämligen 7 procent fler modellrelaterade fel hos bilprovningen än 307 (0.026429/0.024722 = 1.069048). Den Peugeot-modell som Mekanik åberopar som ett exempel på PSA-koncernens kvalitetsarbete presterar alltså sämre (eller i alla fall inte bättre) än de modeller som Mekanik påstår att PSA själva definierar som misslyckande.

När det sedan handlar om garantikostnader så ökar dessa mellan år 2012 och 2013 i koncernen. Det ter sig en smula märkligt att kostnaderna kan öka när kvalitetsnivån uppges ha förbättras, eller hur?

Om vi studerar garantikostnaderna i bilbranschen som helhet så motsvarar kostnaderna för garantier c:a 3% av PSA:s omsättning. Toyota ligger under 1% (dock knappast nästa år:-))och Volkswagen något över 1%. Och därför är både Toyota och Volkswagen vinstrika. I modern produktionsteknik räknas garantikostnader som onödigt spill, och ja, vi vet ju alla hur bra PSA-koncernen går.

MVH AL

#36
2014-06-01 19:47

Måhända nytt offtopicrekord?
"Diskutera: Vad tycker du om pekskärmarna i dagens bilar?" skrev artikelförfattaren.
23 av 34 inlägg handlar om annat! Franska bilars kvalitet vållar ofta stort engagemang.

#37
2014-06-01 20:16

MVHAL
Hvor lenge jeg har vært medlem har jo nøyaktig like lite med kvaliteten å gjøre som steinsprutskaden i frontruten. :)

Forhandlere av Peugeot i Norge får opptil 15000 kr ekstra i støtte fra importør ved innbytte av 307 og 407. Grunnen er at de vil beholde kunder som har hatt en dårlig opplevelse.

Hvis du går litt nærmere inn på hvilke feil 207 og 308 har vil du se at den vanligste feilen er defekte lyspærer. Peugeot har høy ladespenning, og det tar livet av en del pærer.

Jeg jobber med Peugeot nå, har jobbet med både tyske og japanske biler tidligere (siden 1996) og jeg er imponert over hvor lite feil det er på nyere Peugeot. Siden introduksjonen av 508 i 2011 har vi hatt en eneste bil som har kommet på berging, den hadde fylt feil drivstoff.

Det er litt for enkelt å bare se på modellrelaterte feil fra "besiktningen", av den veldig enkle grunn at de store og dyre feilene som motor, turbo og girkasse ikke er en del av kontrollen. Det er billigere å skifte lyspære på en 207 enn DSG på en Passat og turbo på en Touran, men det gjør ikke utslag på besiktningsstatistiken.
Et annet punkt er rust, altså ikke den farlige som gir feil på besiktningen, men den kosmetiske i nederkant på dører, rundt skjermer og i gulv. Florerer på VW/Audi, bortimot ukjent på nyere fransk. Men heller ikke den får utslag på statistikken du henviser til

Du spør hele tiden etter dokumentasjon, hva med å legge frem litt selv?

#38
2014-06-01 20:18

Audi A5 SB. Hvis du hadde lest hva jeg skrev FØR du kommenterte første gang så hadde ditt forrige innlegg vært unødvendig

#39
2014-06-01 20:39

Jag noterar att Mekanik inte hade några som helst bevis för det han påstår. Det är som vanligt;-)

Att påstå att PSA:s produkter är överrepresenterade p.g.a. att man försummat att byta "lysepäror" är direkt komiskt. Man kan nämligen studera SBP:s statistik där man just har korrigerat felkvoten m.a.p. ägarrelaterade fel. PSA:s produkter ligger där i botten - även när man tagit bort just "lysepärer" och annat som är ägarrelaterat.

Mekanik är ute på hal is i sin iver att få PSA:s produkter att framstå som bättre än vad de är.

#40
2014-06-01 20:40

Fast nu ingår inte glödlampor i modellrelaterade fel Meknik. Det ses tvärtom som ägarslarv. Siffrorna över fel gäller alltså detaljer som är relaterade till bilens konstruktion, se länkar i mina tidigare inlägg. Och där syns inga skillnader mellan olika modeller - eller rättare sagt - den påstådda förbättringen är obefintlig. Det tycker jag är konstigt, att PSA väljer att just bibehålla den dåliga kvalitetsnivån hos de komponenter som kontrolleras av besiktningen samtidigt som man då (enligt uppgifter) väljer att förbättra sig på annat. Än mer anmärkningsvärt är det att man därtill lägger ut mer pengar på att åtgärda allt färre (och då bagatellartade) fel. I min värld ter det sig en smula ologiskt. I min värld kan man se tydliga samband mellan besiktningsresultat och bilarnas långsiktiga kvalitet och driftsäkerhet. Man kan dessutom tydligt utläsa, att de bilar som lever längst också har goda besiktningsresultat (PSA-bilarna däremot skrotas tidigt).

Vilka fel som Volkswagen sedan har - och eventuellt har samt omfattningen av dessa - är irrelevant för PSA-koncernens kvalitetsbrister. Volkswagens felkvot är lägre än PSA:s.

PSA:s stora bekymmer är fortfarande heller inte Volkswagen utan Kia och Hyundai. Koreanerna har helt enkelt konkurrerat ut PSA från bilmarknaden med bättre och billigare bilar - och detta redan för tio år sedan. Nu säljer PSA alla tillgångar man har - och även delar av bolaget till Kina - samtidigt som man pungslår de panka franska skattebetalarna på miljardbelopp för att fortsätta driva verksamheten med förlust. Att vid en sådan situation förbättra kvalitetsnivån ter sig en smula - tja - svårgenomförbart... Sanningen är helt enkelt att kvalitetsnivån inte blivit bättre hos PSA - och särskilt inte om man rensar bort effekterna från den allmänna förbättringen i bilbranschen som helhet. Och mycket riktigt, PSA går med brakförlust - och det har bildelen gjort i åratal (det råder ett generellt och styrkt samband mellan kvalitet och vinstnivå i industriföretag).

MVH AL

#41
2014-06-01 20:42

Notera likheterna mot en viss annan skribent Audi...

MVH AL

#42
2014-06-01 20:47

AL ;-)

#43
2014-06-01 22:16

MVH AL
Peugeot lå nederst på Autoindex 2011, hvor er de nå?

#45
2014-06-01 23:13

Mekanik: Autoindex består av flera olika områden och mäter inte felnivån hos märket ifråga. Dessutom är osäkerheten i den typen av mätningar i det närmaste oändligt stor så det ger inget som helst stöd för att kvalitetsnivån förbättrats nämnvärt. Jag har skrivit mycket om detta på sista tiden, du får gå tillbaka och läsa lite själv (och gärna de länkar jag givit till SCB).

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-t...

http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/autoindex-engagerar

MVH AL

#46
2014-06-01 23:21

Leif: AMS begtester bygger på att eventuella ägare själva går in och betygsätter sin bil. Det man får fram i en sådan mätning är alltså att betrakta som en eventuell undersökningsgrupp (i bästa fall, det behöver inte vara bilägarna som svarat på frågorna) och har mycket lite med populationens (samtliga ägare av Peugeot 207) verkliga värde att göra - och ännu mindre speglar det variationer i kvalitet hos Peugeot.

Och nej, jag tycker inte att BMW skall läggas ned. BMW betalar sina egna räkningar - och missräkningar när sådana görs (som motorproblem). Om BMW är lika klantiga som PSA - och sköter sina affärer och investeringar lika ansvarslöst samt därigenom bygger lika undermåliga produkter som PSA gjort- ja då skall BMW avvecklas eftersom man inte då kan betala sina fakturor.

Men nu är detta inte fallet. BMW har en betydligt högre kvalitet än vilken PSA-produkt som helst och en synnerligen god lönsamhet.

MVH AL

#50
2014-06-02 08:06

En kommentar har redigerats då den innehöll personangrepp och misslyckades med att hålla bibehålla en god ton i diskussionen.

#52
2014-06-02 12:53

Hur orkar ni med pajkastningen mellan tyska och franska bilar grabbar?
Honestly - get yourself a life!

#53
2014-06-02 17:36

MVH AL
Det er nok nettopp BMW motoren som er 207 sitt største problem, men den motoren er relativt sjelden i 207 i Norge. Derfor tenkte jeg ikke på den. De fleste her har HDI motorer

#54
2014-06-02 18:15

"Alla som har provat att kommunicera över internet, på forum, bloggar, chattar osv.
har förr eller senare stött på fenomenet Troll.

De personer som kallas för troll, har som mål att förstöra diskussionen på en chatt,
genom att provocera och förolämpa väl valda chattdeltagare.

Oftast riktar de målmedvetet in sig på nya användare, eller på chattdeltagare som de vet reagerar starkt på provokationer.

När 60-70% av chatttexten är en reaktion på trollets provokationer, så har det lyckats i sitt uppsåt.

Undvik att föda trollen, dina reaktioner är som mat för dem.
Sätt dem på diet, svara dem inte i chatten, så tråkas de ut och går vidare. "

#56
2014-06-02 22:27

Undra när Peugo tänker presentera källor för allt han påstår? Hans inhopp handlar ju just om ingenting annat än påhopp på andra som vågar ifrågasätta ogrundade påståenden till höger och vänster. Men det klart, saknar man trovärdiga och kontrollerbara källor som bekräftar ens linje så återstår enbart den aggressiva rappakalja som Peugo skriver i sina inlägg i denna tråd (och andra). Och det är ju inte att ta på allvar - och än mindre är det publicerbart eller rumsrent ...:-)

Så vem som är ett verkligt troll, den som med konkreta källhänvisningar till kontrollerbara och verifierbara källor styrker och härleder det man påstår - eller som i Peugos fall - just inte kan kommer med en enda trovärdig källhänvisning - ja det är uppenbart.

Men som sagt Peugo: Det är bara att lägga fram dina bevis så är jag öppen för en dialog. Problemet är ju just bara att några sådana länkar aldrig dyker upp eftersom de inte existerar annat än i Peugos egen fantasi... Och fantasier och sagoberättelser är vi inte intresserade av, inte ens från ett troll...:-)

Så här får Peugo något att ägna sig åt - inte för att han klarar av det - men som lite nödvändig träning kan det ju passa finfint..

http://www.mensa.se/HTML/testD/test.html?age=0

MVH AL

#58
2014-06-11 12:55

Jag ber om ursäkt Mekanik för mitt sena svar. Jag upptäckte först nu att du skrivit något av värde i tråden, vilket ju inte är gängse så fort en viss annan herre vi namn Peugo dyker upp här och förstör allt utrymme för intellektuell diskussion.

Dina länkar förändrar dock inte särskilt mycket ursprungsfrågan, d.v.s hur kvaliteten förändrats på Peugeot över tid - och i vilken omfattning. Vi har ju inga kontrollerbara och verifierbara data att tillgå. Och just krav på repeterbarhet och möjlighet att kontrollräkna är ett gängse krav inom sådana här sammanhang. Annars kan vi ju inte påvisa några skillnader - eller hur?

Det är just på grund av att det saknas kontrollerbara källor och adekvata datainsamlingsmetoder som mycket av diskussionerna kring kvalitetsnivån hos olika bilmärken just blir väldigt spekulativa. Dock, i de studier där data är någorlunda tillförlitlig, där tillhör Peugeot de sämsta. Jag tror inte det är en slump, jag är tvärtom övertygad om att det hänger ihop med de gigantiska problem som PSA-koncernens bildivision lidit av länge nu - eller total brist på lönsamhet. Att vid en sådan situation investera sig ur krisen blir svårt, eftersom man inte kan motivera kapitaltillskottet.

Så tyvärr kvarstår det jag skrivit hela tiden. Ingen har hittills lyckats påvisa några större förändringar hos Peugeot senare modeller med avsikt på kvalitetsnivån. Det mesta talar tvärtom för att nivån är ungefär som på tidigare årgångar, d.v.s bland de sämre i branschen.

MVH AL

#59
2015-01-22 14:22

Ofta bland tyckare men även ibland journalister har man en tendens att när chansen ges total såga Franska, Italienska men även t ex Ford som tillverkare. Har under en 20 års period bytt bil varje år och där med fått chansen och testa en hel del bilar från olika tillverkare. Och vad kommer till upplevd kvalitet så finns tre bilar som det kändes konstant var på verkstaden: Citroën xantia 96, Volvo v50 05 och Volkswagen golf 08. Kanske bara hade otur men anser att speciellt VW s produkter är överskattade. Läser mycket bil artiklar och VW verkar ha inte den bästa kvaliteten på drivlinor och rostskydd vilket jag själv fått er fara. Tycker för övrigt att vi bilägare och Teknikensvärld gör ett bra arbete fast man inte alltid håller med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.