Bild
Nästa artikel

Peugeot 3008: Tryggt med Grip Control

Långtest

Dubbdäck och Grip Control har räddat oss ur några besvärliga situationer på isiga småvägar den senaste tiden.

Vår ”Pegga” är enda bil i långteststallet som rullar på dubbdäck, Nokian Hakkapeliitta 215/60, något breda kanske kan tyckas, men ändå rekommenderade av Peugeot. Det är ändå knappast däcken det handlar om när bilen i snömodd har en tendens att vandra i sidled, utan snarare om balans och viktfördelning.

Dubbdäcken har ändå känts trygga att ha, sett till våra an-vändningsområden på sistone, som reportagebil på isiga tillfartsvägar till specialsträckorna under Svenska Rallyt och vid fjällresa i Grövelsjö- och de norska grannfjällen.

Från stillastående och uppför isiga backar har Grip Control-funktionen hjälpt oss många gånger, inte minst från en brant garagenedfart vid stugan i Bergslagen. Grip Control är ett specifikt antispinnsystem som påtagligt förbättrar väggreppet i hastigheter upp till 50 km/tim. Med ”Grip-vredet” inställt på snö tuggar sig framhjulen sakta men säkert uppför de mest isbelagda backarna.

Vår Peugeot 3008 har nu rullat en bit över 11 000 mil och snart väntar en storservice. Verkstadsportalen Autobutler introducerades här i landet i oktober 2012 som ett hjälpmedel för konsumenter att få förslag på verkstäder och jämföra priser.

Vi lät göra en sökning med vår ”Pegga” och inom några timmar hade vi tre offerter från olika verkstäder i vårt närområde. Till en början såg offerten från den auktoriserade Peugeotverkstaden norr om Stockholm bra ut rent prismässigt, men det offererade priset på 2 241 kronor visade sig enbart vara en kostnad för reservdelar, material och tillbehör. I ett förtydligande  erbjöds vi längre ned i offerten ett paketpris på
5 700 kronor inklusive uppdateringar av motorstyrdon.


Det priset matchades av en verkstad från Auto-Experten, 4 909 kronor, och ett från Vianor-kedjan, 3 750 kronor.

I utslaget från Marknadsdomstolen nyligen fastslås det att garantierna inte ska förfalla om service och reparationer görs fackmannamässigt, oavsett verkstad.

Den enda garanti som numer finns kvar på bilen är den tolvåriga rostskyddsgarantin, och för att den ska fortsätta att gälla krävs en rostskyddskontroll under år fyra, och den måste  utföras och stämplas av en Peugeot-verkstad. Det kan vara ett skäl att välja auktoriserad verkstad den här gången. Vi återkommer när det väl blir dags för 12 000- milaservice.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 3008

Modell: 1,6 HDi
Årsmodell: 2010
Inköpspris: 255 900 kr
Aktuell körsträcka: 11 271 mil
Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,1 l/100 km

Kommentarer

#1
2013-05-03 09:38

"Grip Control" - tänk vad enkelt det är att lura lättledda kunder på pengar....

En elektronisk diffspärr ingår annars i de allra flesta antispinnsystem. Ja, jag hade det redan på min gamla BMW 523 från 98... (tack och lov, framkomligheten förbättrades avsevärt) och jag har det på min nuvarande XC60 - fast på alla fyra hjulen. Samma sak med Audi (även quattron) och VAG, de har en sådan funktion på alla sina bilar.

Att Peugeot sedan valt att montera dit ett vred (som ser rätt billigt ut) och konfigurera systemet till att minska på momentstrypningen i läget "snö" är inget revolutionerande, snarare andas det lågbudgetlösning (kontra en riktig mekanisk diffspärr).

Men som sagt, alltid lurar det någon.......

MVH AL

#2
2013-05-03 09:48

Ja det "lurade" ju Vib så det kan nog lura en del andra också som kan tänka sig en bra vinterbil.
Sen är det ju klart att det är ett lotteri att köpa en Fransk bil överhuvudtaget med tanke på hur dåliga de är och med det synsättet så spelar nog framkomligheten en mindre roll.

#3
mcregor
2013-05-03 10:02

Måste säga att denna "elektroniska diff" fungerat alldeles utomförträffligt på min Golf -12. Man upplever i stort sett ingen "momentstrypning" alls i jämförelse med bl a den Focus jag hade tidigare som fick häftig andnöd när det blev lite halt...:) Så helt uppenbart kan dessa elektroniska hjälpmedel kalibreras helt olika och i detta fall så har VW lyckats bättre.

#4
2013-05-03 10:54

@ Mistro
Franska bilar är inte sämre än andra. Toyota har återkallat flera miljoner bilar de senaste åren, Mercedes kvalitetsrykte har fått sig en ordentlig törn under en tid och Volkswagen har haft stora bekymmer med kvalitet och barnsjukdomar på vissa modeller. Det är samma med många bilmärken. Och "franska" bilar är två olika märken, PSA och Renault. Renault har spottat upp sig mycket kvalitetsmässigt enligt oberoende tester från Tyskland (DEKRA och ADAC). PSA:s bilar kan jag tyvärr inte svara för. Men man ska inte dra alla över en kam, det är sen gammalt.

#5
2013-05-03 11:12

Det är nog troligt att Renault "spottat upp sig" ja, men från vilken nivå då?

Studera SBP:s heltäckande statistik så ser man att Renault är det märke med värst problem av alla - och mycket sämre än PSA. Med några mil på mätaren så ökar sannolikheten för att bilen skall underkännas i SBP många gånger om - och ökningen är starkare än för de flesta andra märken. Det är rost i bärande element, dåliga styr och spindelleder som är typfel - alltså sådana åkommor som kan härledas till just fordonets specifika konstruktion.

Men visst, kanske att märket tvingats att skärpa sin kvalitet på senare år. Det gäller dock alla bilmärken så det är att slå in öppna dörrar.

MVH AL

#6
2013-05-03 11:25

Jag sa inte att Peugeot är en dålig vinterbil Mistro. Vad jag skrev var att det inte är något unikt med en elektronisk diffspärr. Redan i början av 90-talet sålde Volvo ett sådant system, kallat för TRACS och som numera är implementerat i dagens antispinnsystem, kallat för STC (en del av dagens DSTC-funktion, alltså det antisladdsystem som Volvo utvecklade själv till P2x-serien - lanserad på första S80-år 98).

Så som jag skrev tidigare. Peugeot har klistrat dit ett vred och låter föraren själv välja mellan två mappningar av en gammal teknik. Den ena som medför mer hjulspinn (med bromsar som nyper åt det hjul som slirar fortare än det andra) och den andra set-up:en som gör samma sak, fast med en känsligare trottel, d.v.s mindre hjulspinn. Skillnaden är alltså mycket liten, förutom att framkomligheten förbättras tack vare mer vridmoment.

Snacket om "Grip Control" är sedan ren marknadsföring - troligtvis för att slippa förklara avsaknaden av fyrhjulsdrift för kunder som ställer krav på riktig framkomlighet:-)....

MVH AL

#7
2013-05-03 11:31

"johafor" : Ledsen men jag var bara lite ironisk! Mina Franska bilar har fungerat bra för mig.
Säkert inte bättre än andra men ibland behövs det någon kommentar som "jämnvikt" för att spä ut skitpratet lite ... ;)

"AL" : Tror som dig att fina ord nog kan hjälpa försäljningen ibland men i fallet 3008 så tycker åtminstone jag att det är "irriterande" att den inte är just 4wd istället.
Många klarar sig dock bra med den högre markfrigången och "Grip Controll" verkar ju trots allt fungera väl ( även om det är en nyhet eller ej )
Den som vill ha en 4wd tror jag dock väljer en sådan istället då det känns som det "tillbehöret" är avgörande för den kundkategorin.

#8
2013-05-03 12:33

Som vanligt när Vi Bilägare skriver en artikel om en fransk bil så haglar kommentarer om kvaliteten... Ändå fast artikeln ifråga inte innehåller kommentarer om kvalitet. Om franska bilar innebär ett lotteri, så borde det ju vara statistiskt osannolikt med vinst varje gång - men ändå är det min erfarenhet. 5 av 5 bilköp har varit franskt och 5 av 5 köp har varit vinst varje gång. Detta innebär att bilarna har fungerat bra, jag kör ca 2 500 mil om året och säljer mina bilar efter 15 000 mil på ett ungefär. Två av köpen har varit nya, resten begagnade. Två Peugeot, två Renault och nu är jag inne på min tredje Citroën. Det är alltså en jämn fördelning vilket ytterligare ifrågasätter påståendet om ett lotteri. Det är inget vidare lotteri när man vinner hela tiden, det förtar ju själva idén med ett lotteri. Finns ju inget spänningsmoment, vilket ju är säljargumentet med lotterier.

Jag konstaterar att i Teknikens Världs senaste begagnattest av småbilar så kommer de fram till att Volkswagen Polo har sämst kvalitet i testet och att Renault Clio III har bättre kvalitet än Polo. Ändå syns inte Polos kvalitetsproblem hos Svensk bilprovning, vilket beror på att den har kvalitetsproblem som Svensk bilprovning inte kollar - det rör sig främst om motorproblem med oljeläckage och andra problem. Följaktligen ser vi att Svensk bilprovning inte säger något om en bils kvalitet.

Sen har vi detta med grip control - Peugeot 3008 är ingen terrängbil, det är en vanliga familjebil med lite högre markfrigång och en elektronisk differential som bevisligen fungerar bra och hjälper till i svåra förhållanden. Det är många kunder som inte behöver fyrhjulsdrift, om de behöver det köper de inte en 3008. Lägg märke till att 3008 har varit en storsäljare i flera år, det är alltså en populär bil hos kunderna. Tydligen är det många kunder som inte har något problem med att den saknar fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrift tar utrymme och sänker motorns prestanda och effektivitet vilket ger sämre ekonomi än en 2-hjulsdriven bil.

Mitsubishi ASX, Skoda Yetl, Hyundai ix30, Nissan Qashqai och Mazda CX-5 är några exempel på bilar som säljer bäst i det framhjulsdrivna utförandet - och som framhjulsdrivna har de inte ens en elektronisk differential, så dessa konkurrenter fungerar sämre i utmanande väglag än Peugeots modell med Grip control.

Om en månad öppnas orderböckerna för Peugeot 2008 i Sverige, en modell med en förbättrad och utökad version av Grip control. I praktiken är det en kombiversion av 208 med lite högre markfrigång och bättre utrymmen. Det är en modell som skulle kunna vara min nästa bil, jag är utan tvivel lockad av den. Jag behöver inte fyrhjulsdrift, men där jag bor med trasiga grusvägar och små asfaltsvägar som förstörs varje år av tjälen, så skulle jag uppskatta den högre markfrigången.

#9
2013-05-03 12:46

@Raphael, du borde väl veta hur det går till på bilforum? Det är pajkastning och privata korståg i varenda tråd.

I verkligheten har alla tre fransmännen rykt upp sig ordentligt och toppar statistiken i ADACs senaste rapport. http://bilder.egmont.se/cache/62/6206/6206e5d4e0b56938353f7a656a01e0d0c2ed9476

#10
2013-05-03 13:03

Det finns mig veterligen gott om lotterier med vinster på var sjätte lott Raphael. Så den parallellen haltar högst avsevärt. Dock, inget fel i att redovisa egna erfarenheter. Jag har också sådana, både bra och dåliga. Jag hade för några år sedan en Citroen C4 2,0 SX. Den gick utan problem de runda 5000 mil som vi ägde bilen och var en uppskattad familjemedlem. Till och med så uppskattad att jag gärna sneglar åt en Citroen Activa som begagnad (som jag även idag, trots dess rejäla ålder, anser har marknadens roligaste fjädringssystem) eller en ny C5. Sedan har jag dock också haft ett tvivelaktigt nöje att beskåda två Renault Clio under rätt många års tid och mil (ca 15 000). Där är det som bekant värre.

Så slumpen är duktig på att spela oss bilköpare rejäla spratt och den är ännu värre när man försöker bilda sig en uppfattning om en hel populations egenskaper via urval. Det är dock där som SBP (som visst kollar oljeläckage) kommer in i bilden. Fast visst finns det svagheter även med SBP och det är en rejäl eftersläpning i statistiken. Ett annat är att man som sagt inte mäter allt - men väl en del. Och som jag skrivit tidigare. Vissa bilar har en benägenhet att underkännas i större utsträckning än andra. Renault är där bland de värsta, speciellt om man extrapolerar data och prognostiserar en trolig felfrekvens vid högre miltal (samma som konkurrenterna). Då ser det illa ut (med äldre modeller) och det bekräftar mina egna upplevelser - både som f.d utvecklingsingenjör på företaget och som konsument.

Grip Control eller inte, visst kan jag förstå att det finns en marknad för 2wd hos biltypen. Det är inget jag uppskattar personligen dock. Det som är tramsigt är att döpa ett enkelt och urgammalt system till något så urbota dumt som "Grip Control"....Vad är nästa steg tro? Döpa om hastighetsmätaren och handbromsspaken till något annat också? Vore det inte bättre att verkligen komma med något nytt istället?

MVH AL

#11
2013-05-03 13:05

Ja Swemba, men hur ser det ut bakom de redovisade siffrorna? Klarar de en erforderlig statistisk analys eller är de lika obskyra som vanligt? Ställ dig den frågan så inser du svaret.

MVH AL

#12
2013-05-03 13:32

@ MVH AL
Ja, det stämmer att Renault varit riktigt dåliga i bilprovningens resultat. Men det gäller tom årsmodell 2007, sen finns inga resultat mig veterligen? Dekra och ADAC (se länkar) redovisar även senare årsmodeller och då ligger Renault mycket bra till, någonstans i jämförelse med Toyota Auris. De testar dock inte rostskydd specifikt, men det gör Vi Bilägare som rosat Renault flera gånger!
http://www.used-car-report.com/index.php?id=12&no_cache=1&L=7
http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=3&pstatid=5&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4HeZ_

#13
2013-05-03 13:40

Jodå, det finns SBP-statistik ända till 2010 att ladda ner från deras hemsida. Snart kommer även för 2011.

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/Om+Bilprovningen/Pressrum/Statistik/C/1722D386C8613C37C12579C7002422BE

Sedan finns det ett par saker som är viktigt att komma ihåg och det gäller hur man skall tolka det man läser. Dekra är en urvalsundersökning - med tillhörande felmarginal. Skillnaderna mellan märkena behöver alltså inte vara statistiskt säkerställda. Hos SBP föreligger inte denna problematik, där behövs nämligen inga inferenstekniker alls.

Jag får återkomma lite senare.

MVH AL

#14
2013-05-03 14:36

@ MVH AL
Precis, på sidan du hänvisar till finns ingen statistik per bilmodell senare än 2007 (3-år gamla bilar som besiktigats 2010).
Enligt tidigare uppgifter så kommer SBP inte heller att redovisa ytterligare statistik för varje bilmodell utan bara urval på fordonssort (personbil, MC, lätt lastbil etc) eftersom konkurenssituationen nu är annorlunda. Det är bara transportstyrelsen som kommer ha tillgång till hela det statistikgrundande registret, och de kommer sannolikt inte att redovisa detta. I alla fall inte till en början.

#16
2013-05-03 19:00

Vissa har bara osannolik tur Raphael ..
Spelat på lotto någon gång?

#18
2013-05-03 19:21

Att diskutera bilars driftkvalitet och slänga statistik och undersökningar på varandra känns sååååååå 2012.

Smack, där fick du en smäll av SBP:s statistik.

Bonk, där fick du en örfil av Dekras kvalitetsrapport.

Smack, där gav jag igen med Länsförsäkringars motorskaderapport.

Bonk, där fick du så du teg med Autoindex.

Ni har blivit så fullständigt besatta av att pissa in märkesrevir med statistik och rapporter att ni inte ens läser varandras käftsmällar längre.

T.ex som när Raphael drar till med följande konstaterande: "Jag konstaterar att i Teknikens Världs senaste begagnattest av småbilar så kommer de fram till att Volkswagen Polo har sämst kvalitet i testet och att Renault Clio III har bättre kvalitet än Polo."

Om Polo är sämst så är väl alla andra bilar bättre? T.ex så kan Clio var näst sämst och ändå vara bättre Polo.

Kan vi inte nån jävla gång konstatera att dagens bilar håller den bästa kvaliteten genom tiderna, speciellt med tanke på hur avancerade dom är, och sedan bara välja bilar vi trivs med?

#19
2013-05-03 19:58

"Rustan" : Absolut!
"Raphael" : Läs mina inlägg innan du går i taket! ;)

#20
2013-05-03 20:56

Tack Rustan! Bra skrivet!

#22
2013-05-04 08:57

Det är som sagt korrekt att det finns en eftersläpning i SBP:s underlag johafor och att det tar tid att samla in all denna data. Därför är det svårt att sia om hur en ny Renault år 2013 kommer att hålla ihop i långa loppet utan man får gå på trenden. Den trenden, om den nu inte är bruten vill säga, är att Renault tillhör de allra sämsta hos SBP (även rosten är ett gissel). Det här torde också gälla andra mindre studier och dess utfall (vars mätprecision uppenbarligen har brister).

Sedan skall man inte glömma att det finns skillnader i årlig körsträcka mellan de olika märkena också hos urvalsundersökningarna. Exakt hur dessa ser ut redovisas inte, annat än en ganska grov uppdelning i olika strata (men vad jag kunnat se ingen ingående statistisk analys gjord av dessa) vilket ger en högre osäkerhet.

Så det är svårt att använda den ena undersökningen för att motbevisa den andra. Den stora osäkerheten och olikheterna omöjliggör också användandet av en mer storskalig datakörning, exempelvis en meta-analys.

MVH AL

#23
2013-05-04 10:08

Man kan inte stirra sig blind på någon statistik. Statistik är bara siffror som visar på ett förhållande - en observation, t ex att bil X oftare repareras än bil Y.
Det går inte att dra några andra slutsatser än just detta. För att få fram kausala samband behövs det betydligt djupare studier. Repareras bil X oftare för att ägarna är mer petiga och lämnar in den för minsta lilla? Eller har bil X en yngre målgrupp som ofta kör bilen betydligt hårdare än bil Y. Eller beror bil Y's lägre siffror på att man har en typ av fordonsgaranti som gör att verksadsbesöken inte redovisas som verkstadsbesök då de är kostnadsfria? Orsakerna till ett visst statistiskt förhållande är snubb på oändliga.
Media älskar att publicera observationsstudier och statistik av detta slag. Typ glassätare har större chans att drunkna. Men är det verkligen glassen som ökar risken att drunkna eller det faktum att sommaren är en period då man både äter glass och badar?
Statistik och observationsstudier utan kausala samband säger inte speciellt mycket.

#24
2013-05-04 10:33

Nu kommer AL förklara allt om statistik för dig Svemba.

Man kan konstatera att AL inte skulle klara sig länge i radioprogrammet På Minuten, där får man nämligen inte upprepa sig och inte heller ägna sig åt ämnesflykt.

För att återgå till Peugeot, såg en 508 utanför ICA igår och slogs av vilken läcker inredning den hade. Stolarna såg riktigt sköna ut. Nu har ju återförsäljarna och verkstäderna skärpt till sig rejält också, så märket kan kanske räkna med en uppgång försäljningsmässigt i Sverige.

#25
2013-05-04 10:37

Är det inte märkligt att en så stor tillverkare som Peugeot inte har någon modell i den så populära SUV-klassen?

#26
2013-05-04 12:12

Om AL skulle ha rätt i sitt siande skulle inget märke någonsin kunna höja sin kvalitet så de kan "byta plats" i förhållande till andra märken och det är helt orimligt. Visst kan det av olika anledningar hända (ny ledning, nya ägare, ny policy osv). Att alla märken förbättrar sig innebär inte att något inte kan förbättra sig ännu mer, därmed återstår bara kristallkulan om man ska sia om eventuella framtida brister (om man nu inte är helt insnöad på statistik...)
Renault har tagits som exempel av AL, visst rostade äldre bilar precis som de flesta 90-talsbilar (inte minst golf till exempel) men med generationsskiftena för Laguna 2001, Megane/Scenic 2003 och Clio 2006 infördes ett rostskydd i världsklass tack vare att företaget antog en ny policy på området. för övrigt gick vår dåvarande extrabil Clio -99 igenom SBP förra året utan en anmärkning förutom att blinkerslamporna hade bleknat och inte längre var orange... Ett annat område där seglivad fördomar hänger kvar är elektronikfel, mig närstående personer har haft betydligt större problem med 2 BMW och 1 Passat på det området under tiden jag inte haft ett enda dylikt på mina Renault, men mina erfarenheter passar såklart inte in i det statistiska underlaget så det kommer säkert en diskvalificering av dem utan dröjsmål.... Enligt märkesverkstaden jag anlitar har Volvo s40/v50 varit de stora problembarnen på elektronikfronten och driftsäkerhet, inte Renault.
Att du AL inte gillar Renault har nu framgått med all önskvärd tydlighet, kan du inte låta bli att dra upp det i varje tråd nu?

#27
2013-05-04 13:25

Som vanligt när Vi Bilägare skriver en artikel om en fransk bil så finns det de som provoceras oerhört mycket av detta och använder detta forum istället för att gå i terapi.

Återigen, Svensk bilprovning mäter inte kvalitet. Att komma med Svensk bilprovning i en diskussion om kvalitet är som att diskutera fiskar i en diskussion om tomater. De har helt enkelt inte med varandra att göra. Svensk bilprovning är ingen indikation på kvalitet, de mäter inte kvalitet utan trafiksäkerhet. Hur en bil lyckas hos Svensk bilprovning säger absolut ingenting om vilken kvalitet en bil har. Att det sedan finns människor i detta forum som ändå framhärdar med sina påståenden och sitt dragandes med svensk bilprovning visar att de har enormt svårt att erkänna att de har fel.

De problem som Teknikens Värld listar att Polon har, de mäts inte av bilprovningen. Enligt Svensk bilprovning är Polon en bra bil, men tittar vi på vilka fel som drabbar ägarna så ser vi att det är fel som Svensk bilprovning inte kan hitta eftersom de inte letar efter sådana saker. Så i verkligheten, utanför Svensk bilprovning, så har Volkswagen Polo dålig kvalitet, det är en bil med usel driftsäkerhet och som ger sina ägare dyra och kostsamma problem. Den som köper en Polo efter Svensk bilprovnings statistik, den personen blir alltså lurad.

Och kom ihåg - det finns tre typer av lögn - lögn, förbannad lögn och statistisk.

Vill man ha spänning när man köper bil, då ska man köpa tyskt. Volkswagens DSG-problem, Audis problem med styrningen eller Mercedes bil för naturvänner "Mercedes - bli belåten, se naturen genom plåten".

#28
2013-05-04 13:32

Jag är inne på min 5:e franska bil. Två köpta nya och tre köpta begagnade. 2 Peugeot, 2 Renault och nu min tredje Citroën. Årsmodeller 1989 - 2009 som är den senaste. Det har varit vinst varje gång. De har fungerat väldigt bra. Inget elektronikstrul. Enda som har behövts bytas är vanliga slitagedelar som torkarblad, glödlampor och bromsbelägg. Precis det som behövs bytas på andra bilar också.

Ingen av mina bilar har drabbats av motorskador som Volkswagen-koncernens bilar är så kända för. Ingen motor har behövts bytas, inget fel på koppling eller växellådor, inget oljeläckage och så vidare.

Nej, vill man ha spänning i livet ska man köra tyskt - det visar om inte annat motorjournalisternas senaste artiklar. Vi Bilägares om Mercedes bli belåten, se naturen genom plåten, eller Teknikens Världs omfattande redogörelse för Volkswagens problem med växellådor och Audis problem med att få till en styrning som fungerar.

#29
2013-05-04 14:02

Kan nämna här också att Renault gått upp från plats 21 i Autoindex till plats nr 10 i årets Autoindex 2013. En bra uppryckning som visar på att något hänt. Vilket märke som är bäst är Lexus som är bäst totalt och i alla delgrenar. Vilket inte kommer som någon överraskning för mig.

Norges Autoindex.

#30
2013-05-04 20:07

Ja Rustan, jag måste nog förklara ett och annat inom ämnet här - känner jag...:-)

Först och främst. Bakgrunden till sakers förhållande kan man sia om - ja ända in på småtimmarna. Skulle jag exempelvis ge mig in på en förklaring så är nog anledningen till Renaults dåliga resultat att man bygger kassa bilar. Svårare är det inte. De komponenter och lösningar som man använt brister - och där är orsaken till att bilarna inte klarar SBP särskilt väl. Att hänvisa till variationer i verkstadsförfaranden (vid en situation där verkstäderna tillhör en av Sveriges största kedjor) eller ägarbeteenden är knappast tillräckligt, ja rent av osannolikt och närmare lotterijämförelsen än något annat. Om Renault sedan ändrat sig eller inte låter jag vara osagt. Men baserat på de data som finns så rostar en Renault från samma årtal många gånger mer i bärande element än vilken MB som helst, även om Raphael inte klarar av det på ett personligt plan. Och ännu värre blir det faktiskt om Renault skulle ha samma höga miltal som MB - då skulle vi prata om 30-50% underkända fordon för Renault. Så Raphaels lite elaka gliringar mot MB må vara motiverade, men i viss mån okunniga.

Sedan är det alltid lätt att peka på brister i ett underlag. Men om jag skulle be Teknikens Värld att redovisa ett empiriskt underlag som styrker att Polo har sämre kvalitet än en Clio så skulle de misslyckas totalt. Det är därför de sysslar med att producera tidningar - istället för att konstruera och utveckla bilar. Ärligt talat så saknar de helt och hållet kompetens inom området, oavsett vi diskuterar att samla in och värdera fakta, eller att värdera konstruktionslösningar. De är och förblir en tidning med dålig lönsamhet på Sveavägen i Stockholm - ägd av Bonnier Tidskrifter - som i bästa fall återger tredje och fjärdehandsinformation. De är således ingen trovärdig källa för jämförelser mellan olika fordon med avsikt på kvalitet, lika lite som att de har kompetens inom trafikanalys.

SBP:s data däremot kan vi alla kontrollera och räkna på själva. Den som vill kan också be SBP om utökad data, plöja ner det i ett enkelt dataanalysprogram och få fram en del intressant om olika bilar som undersökts. Finns det någon som kan redovisa ett lika utförligt underlag så är jag den första att applådera. Sanningen är att det inte existerar. Därmed inte sagt att SBP mäter allt - eller ens återger hela bilden. Men man mäter (med en standardiserad metod) med 100% precision en del av fordonet och utgör därför en trovärdig källa - framförallt om man skall ägna sig åt jämförelser mellan olika märken (vilket ingen annan "undersökning" egentligen kan göra på ett trovärdigt sätt).

Sedan vidhåller jag att "Grip Control" är ett renodlat marknadsföringsknep som egentligen är att slå in öppna dörrar. Det var nämligen vad jag inledde denna debatt med.

MVH AL

#31
2013-05-04 20:58

Peugeot har som slogan "Emotion & Motion", och som vi kan se i den här tråden så väcker de franska tillverkarna upp känslor, så Peugeot är mycket väl medvetna om att det finns de som provoceras av att de gör bra bilar. De väcker känslor, och det är ju också det som är tecken på bra bilar. Vem vill köpa en bil som kunderna är likgiltiga för? Men franska bilar betyder passion eller anti-passion. Så de har något mer än många andra tillverkare lyckas med.

Men nu när tyskarna har börjat samarbeta med fransmännen så kommer de tyska bilarna att bli bättre än tidigare. Kanske Mercedes lär sig rostskydda bilar nu när de köper in expertis från Renault, så dagarna med "Kör Mercedes bli belåten, se naturen genom plåten" blir slut med kommande modeller. Opel samarbetar med PSA-gruppen så Opel får nu bättre (snålare, tystare, modernare) motorer och effektivare teknik. Sorgebarnet är VAG-gruppen som fortfarande inte har lärt sig samarbeta med fransmännen, vilket gör att de ännu inte har kommit på hur man gör en automatlåda som håller och en styrning som fungerar, men snart kommer de nog också tvingas krypa till korset - Volkswagen har knappast råd med en sådan återkallning som Kina igen som de tvingats till. Om de hade jobbat med fransmännen så hade deras miss där inte hänt och kunderna hade varit tacksamma.

#32
2013-05-04 21:14

Börjar att bli tröttsamt på riktigt att läsa här när folk mer ser som sin uppgift att hylla sitt favoritmärke och kasta skit på andra med en annan åsikt än att faktiskt tillföra något.
Nu vet jag inte mycket om 3008:an men den har klarat sig bra genom hela testet och en bil som rullar problemfritt 11000 mil är ingen dålig bil enligt mig.
Min egna 308 är bara 1 år gammal och har fungerat bra under 3000 mil men priserna på service är ett jäv.. skämt och garantierna är nu sämre vilket kommer att spela en stor roll vid nästa byte.

#33
2013-05-04 21:26

Ja tänk Raphael, om VAG skulle riskera det och på köpet få en lika fin och lönsam försäljning som PSA har i USA:-)...Då blir nog VAG störst i världen - eller inte....

Sedan är det ju inte VAG som tillverkar lådan, men det hör kanske inte hit. Raphael fick ju ihop ett lagom infantilt inlägg i ämnet.

Nej, för egen del har jag beställt en riktig bil. En BMW 525 xd Touring med skinnklädda komfortstolar, aktiv fjädring, IR-kamera, komfortöppning av baklucka, största stereopaketet och en hel del övrigt godis. En snål och stark motor med en härlig automatlåda med åtta steg och en underbar fyrhjulsdrift (undra när fransmännen har råd att köpa in något liknande - inte ens med de franska skattebetalarnas pengar verkar man få ihop ekonomin)

Så nu skall jag njuta av högklassig komfort och framkomlighet (ja, Grip Control har BMW via Bosch haft allt sedan början av 90-talet) som inte någon annan kan matcha - särskilt inte rosthögarna från Renault...:-)

MVH AL

#35
2013-05-04 22:38

I fallet komfortstolarna crister så är de något i hästväg hos BMW. Det finns i princip inget motsvarande att få tag på i sittväg (förutom hos MB s-klass). Den aktiva fjädringen är däremot inget särskilt revolutionerande, men för mig är den en förutsättning då jag anser att tyska bilar är småstötiga i farter under 100 km/h. Komfortöppning av bakluckan gillar jag särskilt att man bara sparkar med foten under kofångaren och så öppnar luckan.... Givetvis har jag nyckelfritt system med oxå:-)

Men min fråga till Raphael - efter hans senaste hyllningskör av franska PSA-bilar och hans milt uttryckt verklighetsfrämmande syn på vad tyskarna skall lära sig av PSA (jag räknar inte Renault som en bilproducent) - är när detta förlusttyngda bolag, om än drivet av franska skattebetalarnas pengar (och våra pensionspengar, Frankrike är i princip statsbankrutt), skall lyckas med något motsvarande som BMW? När skall man kunna njuta av åtta steg i lådan på en PSA, när skall man få ett lika avancerat fyrhjulsdriftsystem, en lika stark och snål motor och när skall man få en välisolerad bil? Det är nämligen det som premiumkunderna efterfrågar - inte rost i bärande element eller öronproppar som obligatorisk utrustning. Jag nämner inte säkerheten eller olyckspreventiva system här - de utvecklar bara "säkra fransmännen" om det ger poäng i NCAP (så snart har vi nog autobroms/huvkudde/stolpskydd även i en PSA - en sisådär sex-sju år efter att de ledande bilproducenterna mer eller mindre redan standardmonterat det).

Så även om PSA nu försöker sig på att med hjälp av skattebetalarnas och våra pensionspengar att få ihop något liknande så är jag rädd att man kommer att misslyckas. Inte ens Citroen kan matcha denna komfortrysare - och då är ändå Citroen det märke som jag gillar bäst bland fransmännens skramlande plåtschabrak .....

MVH AL

#36
2013-05-05 11:30

Det är ju klart väldigt skönt och befriande för de som bara kan köpa en bil där kostnaderna inte spelar någon roll.
För de allra flesta spelar dock detaljer som inköpspris,bränsleförbrukning,försäkring, värdeförlust ja kalla det gärna för total milkostnad en ganska stor roll.
i min värld går det nämligen inte att jämföra bilar i helt olika prisklass.
Att man överhuvudtaget känner ett behov utav att jämföra en lyxbil med en Renault eller en Peugeot är för mig helt obegripligt.
Grattis till din nya bil "AL",..den kommer garanterat inte att göra dig besviken.

#37
2013-05-05 11:36

Fast vi har ju var och varannan debatt nu fått läsa att PSA skall bli premium. Så varför har de inte en produkt som kan matcha?

Vet ej heller om jag kommer att bli besviken. Förra "upplevelsen" med BMW (523 Touring)var allt annat än positiv. Men man är ju komfortnörd och eftersom jag inte får behålla XC60:n länge till fick jag byta till något annat. Och då hade BMW ett bra erbjudande på denna modell och med lite lagom tuff förhandling så fick jag den i det utförande som jag ville.

MVH AL

#38
2013-05-05 12:22

Kul bilval AL, får man hoppas på fortlöpande rapporter om bilen ifråga?
När det gäller komforten så hoppas jag att du inte valt till Runflat-däcken som jag upplevde som en riktig komfortdödare, i alla fall på brorsans BMW 325 -11.
Blev en helt annan bil när han bytte till vanliga Michelin 17".

För att återgå till ämnet kan jag tycka att ett vred för den s.k. Grip Control känns lite billigt, men hellre det än inget alls.
Annars tycker jag nog att 3008 verkar vara en rätt sympatisk bil, gillar interiören, en av få Peugeot som väcker lite habegär hos mig.

#39
2013-05-05 12:46

Prestigelös.Runflat=nej Jag har precis samma erfarenheter.

Självklart skall jag berätta om mina erfarenheter om bilen i fråga. Jag har haft tillfälle att köra liknande i jobbet (530 xd och då tyvärr med de idiotiska Runflat) så lite koll har jag. En annan bra sak med mitt val är att mina barn inte längre behöver skämmas över att ha två Volvo på garageuppfarten så de är nog allra gladast.... :-)

MVH AL

#40
2013-05-06 08:53

Nu har den här frågan spårat lite och handlar lite om allt möjligt. Det är också svårt att argumentera med någon som hela tiden hänvisar till sina ÅSIKTER. Jag vill dock klargöra något om bilprovningens och andras statistik om fel.

SBP redovisar INTE något bilmärkes felstatistik på årsmodeller senare än 2007, om de eller transportstyrelsen kommer att redovisa senare siffror får framtiden utvisa. Om man sedan går in på andra sidor som redovisar felstatistik, eller andra sidor som redovisar rostskydd så ser man att Franska bilar, Renault i synnerhet, har mycket bättre kvalitet än medel sedan några år tillbaka. Vi bilägare har också vid flera tillfällen prisat Renaults rostskydd som ett av de bästa.

Detta är fakta. Om det nu inte får någon att ändra åsikt så tänker jag inte stånga mig blodig för att få till detta.

#41
mcregor
2013-05-06 09:18

johafor - visst kan du ha rätt men att säga" detta är fakta" utan referenser är inte speciellt förtroendeingivande.ViBs rostsktýddstester är ju den enda referens du nämner. Det låter alltså snarare som dina egna ÅSIKTER och slutsatser.

#42
2013-05-06 09:54

Jag har om du läser hela tråden lämnat referenser tidigare.

#43
2013-05-06 12:22

" Peugeot has proved its 3008 Crossover with Grip Control is more than up to the job of keeping motorists safe in snowy conditions by becoming the first two wheel drive car to scale the one-in-three steep ski slope at the Snowdome in Tamworth, the UK’s original indoor snow-covered ski slope."

http://www.easier.com/94880-peugeot-urges-new-car-buyers-to-get-a-grip.html

#44
2013-05-06 13:19

Om det nu är rostskyddet vi diskuterar johafor så är det rätt lönlöst att använda nya bilar som undersökningsobjekt. Det är ju först när milen och åren gått som rosten börjar visa sig. I SBP:s underlag över besiktigade fordon år 2010 ligger Renault allra sämst till med framförallt, som påpekats, äldre årsmodeller. Eftersom underlaget är fullständigt kan man dessutom extrapolera data från en Renault över på en annan bilmodell och vice versa. Sätter man exempelvis upp en sådan beräkning för en Renault Laguna, fast med lika många mil som en annan utskälld rostig bil, MB E-klass från samma period, så blir andelen underkända Renault ännu fler. Det finns som bekant ett starkt samband mellan körda miltal och felfrekvens.

Det kan också diskuteras hur relevant det är att använda fordon som rullat i andra miljöer än den svenska - i alla fall utifrån ett svenskt konsumentperspektiv. Det gäller för övrigt även den internationella besiktningsstatistiken (som ju dessutom är rätt osäker och oprecis). Därvid är det tveksamt om besiktningsmomenten är snarlika mellan länderna, om inte metoderna är standardiserade blir också jämförbarheten mellan olika studier skral..

Som jag skrivit ett tusental gånger vid det här laget: SBP kan man enkelt se hur mycket rost (i de bärande delarna) som drabbar en specifik bilmodell och utläsa en trend för respektive bilmärke och mital. Gör man det så är Renault i princip sämst av alla (jämte Ford och Chevrolet). Om det sedan är så att man skärpt sig så kommer detta så småningom komma till uttryck - fast under betydligt längre period än vad vi nu har att tillgå.

MVH AL

#45
2013-05-06 14:01

Och för att då klargöra, 2010 års besiktningar av bilar av ÅRSMODELL 2007. Jepp, Renault ligger i samma nedre del av skalan som BMW 5-serie och Volvo V70/XC70/S80 (inte allra längst ner, där återfinns Chrysler Voyager och Volvo XC90 som båda sticker ut med marginal). SBP har dock inte bedömt rost utan sammanlagda antalet fel.

Vi bilägare bedömmer rostskyddet innan rosten uppstår, dvs vilka proaktiva åtgärder som biltillverkarna vidtar. Det betyg en bilmodell får kan visa sig behöva omvärderas, något som skett mig veterligen ex för Audi A6 som visat sig mer rostbenägen än vad behandlingen pekade mot. De har också tagit till sig av kritiken och åter ändrat sin behandling.

De oberoende instutitioner (i tidigare inlägg angivna referenser) i andra länder som mäter fel, tittar inte på rost, utan på andra fel.

Denna diskussion startade alltså för att jag påpekade att franska bilar numera (NUMERA!) inte har dålig kvalitet (årsmodell 2007 och tidigare var kvaliteten säkert bristfällig, precis som påpekats). Likaså är de inte mer rostbenägna än andra bilar, där Renault särskljer sig som en av de bäst rostskyddade bilmärkena, enligt Vi Bilägares BESIKTNING AV ÅTGÄRDER VIDTAGNA VID PRODUKTIONEN. Om dessa är tillräckliga får framtiden som tidigare sagts utvisa.

Om MVH AL har fakta att lägga fram som motsäger detta, inte bara åsikter om "franska plåtschabrak", så gör gärna det. Då kan vi som följer denna ganska spännande diskussion om nutidens franska bilar kanske ändra åsikt?

#46
mcregor
2013-05-06 14:05

Jag säger inte att franska bilar är dåliga men för oss som följt bilbranschen länge, i mitt fall över 50 år, så har fransk kvalitet diskuterats åtskilliga gånger och väldigt ofta har man fått höra att från det och det året så har den plötsligt blivit mycket bättre. Nu är det tydligen 2008 som gäller men för 20 år sedan så var det kanske 1990...
Så skall man hårddra detta så är det nog som AL säger att tiden får utvisa. Och då får vi väl lägga detta magiska år 2008 i komihåg-burken och kolla hur den spådomen håller. För jag kan inte komma ifrån att jag har svårt att tro att alla franska bilar plötsligt fick bättre kvalitet 2008... Därmed inte sagt att den var dålig t o m 2007 (det var johafor som sa det) men mätbara kvalitetsförbättringar brukar sällan ske över natten och dessutom sällan för flera olika märken samtidigt...

#47
2013-05-06 14:39

AL fortsätter att verifiera sina åsikter med hjälp av urgammal statistik, det är ett märkligt beteende om man vill uppfattas som seriös.

Faktum kvarstår. SBP's statistik gäller bilar som är mellan 6 - 16 år gamla. Att hänvisa till hur en viss modell som var ny för 15 år sen är totalt ointressant.
De bilar som byggs idag, har i de flesta fall få nya generationer, eller blivit ersatta med en annan modell.
Nu menar jag inte inte enbart Renault eller någon annan fransk bil, utan jämför gärna med Hyundai, Opel eller något annat lättrostat från slutet av 90-talet.

Att sprida "sanningar" om vad som kommer hända 2013 års modell, är inget annat är spekulationer, och måste betraktas som sådana.

#48
mcregor
2013-05-06 14:49

Hultarn - det är ju faktiskt precis lika ointressant att jämföra med bilar som tillverkas idag för vi har ju ingen aning om hur dessa fungerar om t ex 6--10 år.
Statistik på t ex 6 år gamla bilar är väl mycket intressant för det är väl i stort sett halva livslängden för många bilar och många av oss betraktar ändå dessa som "nästan nya" - och dessa bilar borde rimligen inte ha nån anmärkning alls hos bilprovningen (möjligen trasiga lampor undantagna). Och de är rimligen såpass nya att en kvalitetsförändring under senaste 10-talet år borde börja slå igenom märkbart.

#49
2013-05-06 17:20

mvgregor: Visst kan det vara så Och nog skriver SBP lite intressanta kommentarer:
"En bidragande orsak till förbättringen är att andelen bilmodeller med hög andel underkända spindel- och styrleder har minskat.
Hos Renault Laguna minskade till exempel andelen underkända spindel- och styrleder från 22 respektive 23 procent år 2007 till 5 procent år 2008."

Med andra ord så finns det god anledning till att tro att bilarna verkligen blir betydligt bättre. Även om AL vägrar tro på det.

Just när det gäller styrleder och även hjullager har fabrikanternas spariver visat sig. Sämre leder och mer komplexa framvagnar - det kan kosta! Tänk bara Volvo S80 och Audi/VW...
Det är åtskilliga av de nyare bilarna som har mycket mer frekventa fel där, jämfört med de äldre bilarna.

#50
mcregor
2013-05-06 19:32

Det skulle inte förvåna om vi redan "peakat" när det gäller problemfria bilar - alltså bilar som fungerar även när dom är +10 år. Numera har vi så mycket elektronik så faran är uppenbar att det kommer att visa sig problematiskt vad det lider.
Vi kanske hade de bästa (mest problemfria alltså) bilarna runt sekelskiftet - vad vet jag ?

#51
2013-05-06 23:46

Det verkar som om vi diskuterar olika saker här johafor, först antalet fel i SBP statistik och sedan rostbenägenheten hos Renault, dessutom har vi en debatt om trovärdigheten i olika undersökningar.

ViB gör mycket riktigt en bedömning av det rostförebyggande åtgärderna på olika bilmodeller. En bedömning som är ungefär lika träffsäker som ett lotteri och på intet sätt ingenjörsmässig. I denna gissningslek kommer man då fram till att Renault förbättrat sitt rostskydd. Men frågan man ställer sig är från vilken nivå? De äldre Renault-bilarna rostar ju bort innan de ens hinner uppnå 20 000 mil (enl SBP). Så även om denna "undersökning" för en gång skull verkligen stämmer in på verkligheten är det fortfarande inte säkert att nivån höjts annat än till medelbilens nivå (vilket hos Renault vore en förbättring med flera hundra procent). Men som sagt, detta är gissningar. (precis som rostskyddsbetyget).

Sedan har vi detta med oberoende institut och de undersöker inte rost skriver johafor. Men i så fall är det ju desto större anledning att betvivla dess utfall (förutom den dåliga precisionen i mätningarna som tangerar att vara skrattretande i vissa fall) , vi befinner oss ju trots allt i Sverige och här rostar bilarna (i alla fall i mellersta och södra delarna av landet)

Avslutningsvis, när det gäller det generella resultatet i SBP för år 2007 föreligger det skillnader i genomsnittlig körsträcka mellan fordonen. Eftersom sambandet mellan körsträcka och felprocent är hundraprocentigt (såvida ingen uppfunnit en evighetsmaskin) så stör detta resultatet. Alltså måste vi korrigera för detta innan vi ger oss på jämförelser (som johafor gör i sitt senaste inlägg när han väljer ut en rad fordon och klunsar ihop dessa med Renault). Ja, han skriver till och med att Renault inte är sämst utan låter Volvo och Chrysler få den äran.

Listan ser dock ut enligt följande, fel/1000mil (avvikelse kontra medelbilen)

Chrysler Voyager diesel: 0,031 (417%)
Renault Espace diesel: 0,026 (333%)
Volvo XC90 Diesel: 0,024 (300%)
Renault Megane kombi bensin: 0,018 (350%)
Renault Megane Halvkombi bensin: 0,016 (300%)
Renault Megane kombi diesel: 0,015 (150%)
BMW 5-serie kombi diesel: 0,014 (133%)
Volvo XC70 bensin: 0,014 (250%)
Renault Megane E85: 0,013 (225%)
Renault Clio 06- bensin: 0,010 (150%)
Volvo V70 gas/bensin: 0,010 (150%)
Volvo S80 diesel: 0,009 (50%)
Volvo XC70 diesel: 0,008 (33%)

Trenden är tydlig. Renault ligger allra sämst till med sina bilmodeller (förutom Chrysler), även Renault Clio från årsmodell 2006, som enligt "vissa" fått bättre kvalitet, ligger pyrt till med 150% fler fel än medelbilen. Jo, man tackar. Renault har verkligen förbättrat sig i SBP, från katastrofal till urdålig.....

MVH AL

#52
2013-05-07 09:11

hultarn "glömde" sista meningen i den text han citerar, där står följande:

"I likhet med 2007 har Renaults bilmodeller Espace och Trafic fortfarande flest underkända styrleder av samtliga modeller."

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/entry.xsp/Bilprovningen/press/Bilprovningen-avsl%C3%B6jar-s%C3%A4mst-och-b%C3%A4st/0174703F712E4251C12578BE00337B00

Ungefär som jag skrivit hela tiden således....

Vidare konstaterar SBP att bilparkens generella besiktningsresultat i genomsnitt förbättrats med ungefär 2% sedan år 2000. Så det är tydligen inte bara Renault som jobbar med sin kvalitet...

MVH AL

#53
2013-05-07 10:14

AL: som sagt: du använder statistiken som det passar dig. Intressant att du inte alls kommenterar att kvalitetsbilarna BMW och Volvo (5 bilar i botten! ) ligger på samma nivå som värdelösa Renault.
Vore jag som dig, så skulle jag nog akta mig för att köpa den där BMW:n, den ligger ju i botten hos SBP...

Jag har ingenstans påstått att inte alla bilar blir bättre med åren, även om AL ger sken av det. Däremot har jag pekat på att Renault har gjort ett välbehövligt lyft, som betydligt överstiger snittet.
Det visar ju Dekra tydligt, de har faktiskt statistik som visar även nyare bilar än 2007.
Men, då det inte faller AL i smaken, så negligeras det totalt och förklaras som mindre trovärdigt.

Det är också intressant att AL avfärdar ViB's rosttester som "gissningar" och istället ger sken av att han vet bättre, detta baserat på bilar som är mer än 15 år gamla. Trovärdigt? Knappast....
Även om det finns brister i ViB's tester så tror jag mer på dem än "vissas" fördomar.

#54
2013-05-07 11:01

Nej hultarn, jag använder statistiken på ett korrekt sätt, eftersom det är uppenbart att skillnader i körda kilometer stör felprocenten. Samma sak gäller diesel och kombibilar, de har i regel ett sämre resultat än sina bensinmotorförsedda kusiner.

I fallet botten och toppen hos SBP är det däremot korrekt att det finns andra fordon än Renault som underpresterar. Volvo har exempelvis några modeller där nere, BMW likaså. Men både Volvo och BMW har också, tvärtemot Renault, modeller som ligger avsevärt bättre till än genomsnittet. Där är skillnaden, det är ingen generell trend hos Volvo att inte tåla sina mil (med avsikt på SBP), det är snarare ett undantag. Men pröva gärna att räkna baklänges, ta Renaults felkvot och sätt in den på en genomsnitts-Volvo - och vice versa. Då blir skillnaden ännu mer tydlig.

Och studier som Dekra är som sagt rätt tveksamma att utnyttja för att göra jämförelser mellan bilarna. Vi vet ju inte hur de skattade parametrarna ser ut och ej heller dess standardavvikelse. Dessutom är det som sagt tveksamt om mätmetoden är representativ för svenska förhållanden.

Vad det gäller rostskyddet kommer vi nog inte längre., Intressant bara att Peugeot 508 då tydligen är riktigt dåligt rostskyddad, även om min åsikt nog är att det är samma lotteri där som i fallet Clio.

MVH AL

#55
2013-05-07 12:15

Men den senaste länken du hänvisar till MVH AL gäller ju bilar BESIKTIGADE 2008, alltså ÅRSMODELL 2005. Det har jag inte protesterat mot. Renault var sämre än genomsnittet, inget har sagt något annat.

Det som också är intressant med den artikeln är att det står att Renault Laguna visar en rejäl förbättring, och att Renault själva tagit kontakt med SBP för att ta reda på vilka felen varit för att kunna åtgärda dem.

Och det Dekra och ADAC mäter är naturligtvis relevant. Bilar körs väl på liknande sätt i Tyskland som i Sverige?

Att rosten har betydelse för kvaliteten motsäger heller ingen, men det som du försöker ha sagt är alltså att Vi Bilägares rosttest är vilseledande? Eller? Det enda jag sa om rost var att om det också var ett mått på kvalitet så verkar ju Renault ha gjort en rejäl uppryckning i jämförelse med tidigare.

Jag förstår inte att det är så provocerande? Franska bilar har förbättrat sin kvalitet senaste åren - det är väl bra?

#56
2013-05-07 12:28

Nu är det inte min länk johafor utan hultarns, som ville påvisa förbättringar hos Renault men så påpassligt förstås "glömde" att kippa in den sista meningen som han citerade. Därför la jag in den då det avslöjar nämnd skribents verkliga intentioner.

I fallet Dekra och andra undersökningar så är tveksamheterna ur statistisk synvinkel såpass stora att dess resultat är svårt att värdera, särskilt om vi skall jämföra mot andra bilmärken. Och ett gott betyg i Dekra säger heller inget om hur utfallet blir hos SBP med avsikt på senare årsmodeller..Vi behöver helt enkelt mer att gå på för att kunna använda sådan data.

Och rostskydd eller inte. Det betyg som ni hänvisar till är mer eller mindre rena lotteriet eftersom man försöker se in i framtiden genom att hissa upp bilen och titta därunder. Det säger alltså väldigt lite om den verkliga rostskyddet.

Och provocerande? Nej knappast. Men rätt skall vara rätt och fakta är fakta. Sedan kan man ha en åsikt om själva varumärket - men det hör egentligen inte hit.

MVH AL

#57
2013-05-07 14:05

Här står lite om Dekras tester.

http://www.used-car-report.com/index.php?id=11&L=2

De testerna verkar vara seriösa och relevanta? Har också tittat på brittiska tester där Renault och PSA-gruppen är bättre än t.ex. BMW, MB, Audi och Volvo.

http://www.reliabilityindex.com/manufacturer

Och som sagt, om en åsikt om ett bilmärke inte hör hit, varför förs då denna diskussion? Det jag vände mig mot var din generalisering om att franska bilar är skräp. Jag tycker mig ha visat fakta som bestrider detta och att franska bilar överlag har MINST lika bra kvalitet som andra bilar. (Och att Renault enligt Vi Bilägare har ett av bilvärldens bästa rostskydd, men då du alltså anser att Vi Bilägare vilseleder sina läsare).

#58
2013-05-07 15:28

Det är just där det brister johafor, med snacket att märke y är bättre än märke x baserat på Dekras studier. Det finns inga sådana belägg att tala om i nämnda studier, utan ofta är det en vantolkning av ett statistiskt underlag. Ledning, p-värde och standardavvikelse är två mått som måste fram. I fallet signifikans även ett styrkeförhållande. Först därefter kan vi använda underlaget på ett seriöst sätt till att jämföra olika bilmodeller mellan varandra

Påståendet att Renault har minst lika bra kvalitet som andra bilar motsägs dock av utfallet i SBP, där märket tvärtom är sämst. Men man kan förstås ha bättrat sig något (oklart hur mycket eller kontra vad).

Och nej, ett rostskyddsbetyg säger inget om hur bilen i fråga kommer att klara rostangrepp. Kolla bara på MB E-klass, som till en början ansågs ha ett bra rostskydd (numera ändrat). Det finns flera sådana exempel och för att göra en seriös undersökning av bilens verkliga rostskydd så måste bilen plockas ner och analyseras ordentligt.

MVH AL

#59
2013-05-07 17:36

Jag gör ett sista inlägg i den här debatten.

Har ni reflekterat över något annat än just hur bilarna placerar sig gentemot varandra i all den statistik ni presenterar till höger och vänster?

Om nu Renault, Chrysler och Volvo har modeller som enligt SBP har flest trafiksäkerhetsrelaterade fel, betyder det verkligen per automatik att dessa modeller är dåliga och håller en låg kvalitet?

Kan det inte vara så att bilarna generellt håller en väldigt hög kvalitet, även de som ligger i botten av listan?

Var går gränsen för en dålig bil och en bra bil i statistiken?

Dessutom är det fler parametrar att ta hänsyn till, kan man verkligen jämföra en Renault Clio med en Volvo XC90 rakt av? Om XC90 placerar sig 3a från botten och en Clio är näst sämst, är då verkligen en XC90 så mycket bättre än en Clio så att det motiverar en prisskillnad på 300 000?

Med alla dessa frågeställningar så kanske man ska ta sig en funderare på hur värdefull all den statistik och alla dessa undersökningar är.

#60
2013-05-07 20:42

Rustan till kung!

#61
2013-05-08 09:24

Nog förväntar åtminstone jag mig att en dyrare bil skall vara bättre men en bil kan vara "bättre" på många vis beroende på vem man frågar.
Själv vill jag idag ha en praktisk bil som håller och som ger mig en låg driftskostnad.
Starka motorer och dyra fälgar får därför prioriteras bort för att nämna ett par detaljer.
Att det sen står MB,Audi eller Bmw på bakluckan gör inte mig lyckligare men beviseligen miljoner andra.

För många år sedan köpte jag en Audi 200 för 5000kr vilket jag ansåg som ett klipp.
Bilen hade ägts utav en herre i 12 år och han hade verkligen gjort allt i sin makt för att bevara den men rosten och ett bilinbrott gjorde att mannen tappade sitt intresse.
Han överlämnade en hög med papper då jag skrev på ägarbytet och när jag senare gick igenom allt så fanns där kvitton på 130.000kr ifrån de senaste 8 åren...alla ifrån en Audiverkstad.
Utav detta syns inte mycket hos SBP och säkert är det också mycket sådant som spelar in för statistiken.
Min övertygelse är hur som helst att ägare utav dyrare bilar är "lite" mer intresserade utav att vårda sin "statusbild" än andra troligtvis sämre belevade som bara på billigaste sättet vill hålla sin bil rullande.

#62
2013-05-12 19:24

Som vanligt när Vi Bilägare har en artikel om en fransk bil så finns det alltid de som ska såga kvaliteten och för att stärka sin argumentation tar de upp Bilprovningen för bilar som är 10 år äldre eller mer. Som redan har sagts flera gånger x08 och x008-serien innebär ett nytt utvecklingsprogram och ny utvecklingsmetodik, 308 var den första modellen i detta. När 3008 gick i långtestet hos Vi Bilägare så hade den inget elfel, istället visade sig elfelen hos Kia Venga och Opel Astra. Peugeot 3008 klarade sig bra i testet och det verkar ju dessutom som att bilen fortfarande fungerar även ett par år efter att testet gjordes... Det är evidens nog menar jag.

Det som artikeln handlar om, och som väldigt få i den här diskussionstråden ens har nämnt (läser ni inte artiklarna ni kommenterar???), det är att Grip control-system visar sig vara något som inte bara finns på papperet utan även är något som faktiskt gör nytta. Och det är väl bra?! Grip control finns i en utvecklad version i nya 2008:an som kommer till Sverige snart, en lillebror till 3008 som jag personligen ser fram emot.

#63
2013-05-12 19:43

Ja det var ju härligt; Peugot är numera felfri! Eller som nån skrev ; "Peugeot 3008 klarade sig bra i testet och det verkar ju dessutom som att bilen fortfarande fungerar även ett par år efter att testet gjordes... Det är evidens nog menar jag."

Aha, en bil klarar sig i ViB:s test utan fel. Med samma logik, borde en VW med DSG som klarar sig i ViB:s test ge evidens på att kritiken är obefogad.

Man tar sig för pannan. Inte nog med det; jag häpnar!

#64
2013-05-12 19:46

Audi med tanke på alla gånger du tar dig för pannan så har du snart inget hår kvar och med tanke på alla gånger du häpnar så konstaterar jag att du har väldigt lätt för att häpna..

Och hur var det nu, är Grip control något bra eller inte? Grip control? Ja, det som artikeln handlar om du vet. Du har väl läst den?!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.