Bild
Nästa artikel

Peugeot 3008: Starthjälp räddare i nöden

Långtest

När vår långtestbil Peugeot 3008 vägrade starta var det starthjälpen som fick lösa problemet. Morgonen därpå var problemet tillbaka.

En morgon vägrade vår Peugeot 3008 starta. Färddatorn informerade om att ”Economy mode” var aktiverat och det klickade när nyckeln vreds om.

Som tur var hade testföraren en uppladdningsbar starthjälp till hands och med hjälp av den gick bilen igång. Men bara tillfälligt. Morgonen därpå var problemet tillbaka och det konstaterades att batteriet sjöng på sista versen.

Efter ytterligare en omgång spänningshöjande starthjälp kunde föraren ta sig till Liedbergs Bil & MC i Stockholm där batteriet byttes för 2 918 kronor.

Därefter har den franska representanten i långteststallet startat precis som vanligt.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Kommentarer

#1
2013-03-27 10:05

Är inte det ganska uselt när batteriet ger upp efter bara drygt tre år?
Och det förefaller vara ett väldigt högt pris för det batteri ni fick..

#2
2013-03-27 10:56

Man vet ju inte hur dom kör och testar dessa bilar? Använder man batteriet för mycket när det är kallt så är det lätt kört? Webasto i denna bil? Säkert ett franskt batteri...nää, jag skämtar bara! ;)

#3
2013-03-27 11:46

Känns som sagt som ett väldigt saftigt pris men monteringen kostade kanske 2000Kr ? ;)

Har ett likadant batteri som i länken nedan och det är minst 15 år gammalt men har kvar sin kapacitet än.
Detta är ett batteri som kan stå i garaget i 2 år (kallgarage) för att sedan ändå lev tillräckligt med kraft för att starta en bil i minusgrader.
Känns som ett bättre alternativ ....

http://www.batterilagret.se/product/2413-paketprisoptima-redtop-och-ctek-mxs-5-0.aspx

#4
2013-03-27 12:26

Ja, optimabatterier är bra!

#5
2013-03-27 12:53

Hade liknande problem. (Batteriet hade laddat ur helt två gånger). Det var troligen en lampa i bagageutrymmet som lyst hela natten. Det räcker tydligen för att helt tömma ett batteri.
Verkstan mätte sedan batteriet, pol för pol. Mätisntrumentet Indikerade för sänkning eller slut. Och det verkade som om jag borde köpa nytt batteri.
Men jag frågade hur mycket som var kvar och det var cirka 75%!
Ingen anledning att köpa nytt då. De två urladdningarna hade ju slitit en del på kapaciteten. 75% är rätt mycket.
Skruvade ur lampan i bagageutrymmnet och sen har allt funkat. Aldrig märkt startsvårigheter de senaste två månaderna i svinkallt väder.
SÅ: Hur skall man tolka "sjunger på sista versen"? Ett försäljningsargument utan större värde, kanske?
Förra gången det hände var jag inte lika noggrann utan köpte bara nytt batteri. Kanske i onödan?

#6
2013-03-27 14:55

Här har vi ett tydligt exempel på hysteriska priser, 2900 för ett nytt batteri med montering...??

Köper man ett Tudor till denna bil på Meca kostar det under 1400, och inte kan det väl vara så tidskrävande att byta?

Och nog borde batteriet hållit mer än 3 år, minst det dubbla.

jojas inlägg är intressant, han lär ju inte vara ensam om att vara ovetande om en lampa som tjuvdrar ström.

#7
Rex Mundi
2013-03-27 17:10

Min nuvarande bil fyller snart nio år sedan den första registreringen. Samma batteri. Inga problem. Inte ens när kvicksilvret faller under -30 grader. Känns som ett nyskapat problem på grund av diverse ständigt matad elektronik.

Har för övrigt aldrig bytt batteri i någon bil jag ägt. Bara tvingats till snabbladdning/snabbstart när dåvarande hönset i huset hade "glömt" att stänga av belysningen över natten en vinternatt. Hon lyckades även tömma batteriet med AC på fullt blås för att det var "så" varmt en sommardag när bilen var parkerad.

#8
2013-03-28 09:11

Såg att ett marint Tudorbatteri på 72/80Ah? kostade ca 700/1000Kr i en annons så man undrar förståss hur man debiterat?
Med tanke på vad Peugeot tar betalt på de verkstäder som jag besöker och med tanke på vad Opel tydligen debiterar för att byta ett par torkarblad så är det ju inte omöjligt att själva monteringen/felsökningen/återställningen kostade lika mycket som batteriet. ( hutlöst hur som )

#9
2013-03-28 10:26

Batterier håller normalt längre än tre år, och fel på batterier är ovanliga men visst kan det förekomma att batteritillverkarna har spännvidd på kvaliteten ibland som gör att vissa enstaka exemplar håller kortare tid. Men jag tror vi bör komma ihåg att Vi Bilägare brukar sina bilar mer än vardagsbilisten så om vi jämför hur mycket bilen brukas så tror jag absolut vi kan säga att Vi Bilägare på tre år brukar sina bilar som den genomsnittliga bilisten gör på sex år.

#10
2013-03-29 20:21

Då borde alla Vi bilägares långtestbilars batterier lägga av i treårsåldern Raphael ..
Och jag tror tvärtom dej ... ett batteri som motioneras regelbundet håller normalt bättre än det som står oanvänt (båt och husvagnsägare vet nog besked).

#11
2013-03-29 20:33

Raphaels kommentar var jättekul:-) Vissa franska bilar bör inte brukas för ofta; de fallerar då.

Jag har en helt annan erfarenhet: http://www.vibilagare.se/forum/528/dott-batteri-dyrt-42759

#12
2013-04-02 21:36

Honda kör ju ännu också med för små batterier här i Norden. För stort batteri är inte heller bra. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.