Nästa artikel
Peugeot 3008: Starthjälp räddare i nöden
Långtest

Peugeot 3008: Starthjälp räddare i nöden

Publicerad 27 mars 2013 (uppdaterad 27 mars 2013)
När vår långtestbil Peugeot 3008 vägrade starta var det starthjälpen som fick lösa problemet. Morgonen därpå var problemet tillbaka.

En morgon vägrade vår Peugeot 3008 starta. Färddatorn informerade om att ”Economy mode” var aktiverat och det klickade när nyckeln vreds om.

Som tur var hade testföraren en uppladdningsbar starthjälp till hands och med hjälp av den gick bilen igång. Men bara tillfälligt. Morgonen därpå var problemet tillbaka och det konstaterades att batteriet sjöng på sista versen.

Efter ytterligare en omgång spänningshöjande starthjälp kunde föraren ta sig till Liedbergs Bil & MC i Stockholm där batteriet byttes för 2 918 kronor.

Därefter har den franska representanten i långteststallet startat precis som vanligt.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

AUDI A6: Komfort i kvadrat

Plus: Låg ljudnivå, mycket lyckad fjädringskomfort, utrymmen, förbrukning.

Minus: Undanmanöver med last, alltför många pekskärmsstyrningar.

Audi är, tillsammans med Volvo, långteststallets i dubbel bemärkelse mest påkostade bil. Kraven är alltså höga och nog infrias de allra flesta. Långresekomforten är av högsta klass. Här finns rejäla utrymmen fram och bak och även för bagaget, trots Audis typiskt sluttande bakparti. Att insynsskyddet fälls upp och ned automatiskt när bakluckan öppnas/stängs (elektriskt) är en bra finess som Volvo saknar. Stolarna ser ganska platta ut men är sköna i längden. 

Motor och växellåda arbetar klanderfritt ihop och ljudnivån är långteststallets lägsta. Det är faktiskt så tyst att man kan irritera sig på ett svårdefinierat ”prasslande” från klimatanläggningen. Pekskärmarna för att sköta nästan allt fick blandade omdömen, att pollen och annat damm väldigt snabbt blir väldigt synligt på dem är i alla fall uppenbart. Audi har bra fartresurser, både med och utan last, samtidigt som bränsleförbrukningen är lägst i kvintetten. Fjädringskomforten oavsett underlag är också testets klart bästa, bilen rör sig förunderligt följsamt utan att vara det minsta slapp. Egentligen finns det alltså inte mycket att klaga över, men undanmanövern med last blev en besvikelse. Redan i knappt 70 km/tim sladdade bilen ut rejält med bakvagnen och kändes svårhanterlig. Antisladdsystemet arbetade visserligen men inte särskilt noterbart och uppenbarligen inte med tillräcklig effekt. En snabbreagerande styrning och bra bett i framdäcken räddade delvis situationen, men visst hade vi förväntat oss bättre! Helheten är ändå att A6 Avant är en toppvagn i de flesta avseenden, om den skulle bli sommartestets etta eller tvåa diskuterades livligt förarna emellan. Till slut blev den tvåa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-27 10:05
saabnisse

Är inte det ganska uselt när batteriet ger upp efter bara drygt tre år?
Och det förefaller vara ett väldigt högt pris för det batteri ni fick..

#2 • Uppdaterat: 2013-03-27 10:56
Peugo

Man vet ju inte hur dom kör och testar dessa bilar? Använder man batteriet för mycket när det är kallt så är det lätt kört? Webasto i denna bil? Säkert ett franskt batteri...nää, jag skämtar bara! ;)

#3 • Uppdaterat: 2013-03-27 11:46
Mistro

Känns som sagt som ett väldigt saftigt pris men monteringen kostade kanske 2000Kr ? ;)

Har ett likadant batteri som i länken nedan och det är minst 15 år gammalt men har kvar sin kapacitet än.
Detta är ett batteri som kan stå i garaget i 2 år (kallgarage) för att sedan ändå lev tillräckligt med kraft för att starta en bil i minusgrader.
Känns som ett bättre alternativ ....

http://www.batterilagret.se/product/2413-paketprisoptima-redtop-och-ctek-mxs-5-0.aspx

#4 • Uppdaterat: 2013-03-27 12:26
trasten

Ja, optimabatterier är bra!

#5 • Uppdaterat: 2013-03-27 12:53
joja

Hade liknande problem. (Batteriet hade laddat ur helt två gånger). Det var troligen en lampa i bagageutrymmet som lyst hela natten. Det räcker tydligen för att helt tömma ett batteri.
Verkstan mätte sedan batteriet, pol för pol. Mätisntrumentet Indikerade för sänkning eller slut. Och det verkade som om jag borde köpa nytt batteri.
Men jag frågade hur mycket som var kvar och det var cirka 75%!
Ingen anledning att köpa nytt då. De två urladdningarna hade ju slitit en del på kapaciteten. 75% är rätt mycket.
Skruvade ur lampan i bagageutrymmnet och sen har allt funkat. Aldrig märkt startsvårigheter de senaste två månaderna i svinkallt väder.
SÅ: Hur skall man tolka "sjunger på sista versen"? Ett försäljningsargument utan större värde, kanske?
Förra gången det hände var jag inte lika noggrann utan köpte bara nytt batteri. Kanske i onödan?

#6 • Uppdaterat: 2013-03-27 14:55
hultarn

Här har vi ett tydligt exempel på hysteriska priser, 2900 för ett nytt batteri med montering...??

Köper man ett Tudor till denna bil på Meca kostar det under 1400, och inte kan det väl vara så tidskrävande att byta?

Och nog borde batteriet hållit mer än 3 år, minst det dubbla.

jojas inlägg är intressant, han lär ju inte vara ensam om att vara ovetande om en lampa som tjuvdrar ström.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-27 17:10
Rex Mundi (ej verifierad)

Min nuvarande bil fyller snart nio år sedan den första registreringen. Samma batteri. Inga problem. Inte ens när kvicksilvret faller under -30 grader. Känns som ett nyskapat problem på grund av diverse ständigt matad elektronik.

Har för övrigt aldrig bytt batteri i någon bil jag ägt. Bara tvingats till snabbladdning/snabbstart när dåvarande hönset i huset hade "glömt" att stänga av belysningen över natten en vinternatt. Hon lyckades även tömma batteriet med AC på fullt blås för att det var "så" varmt en sommardag när bilen var parkerad.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-28 09:11
Mistro

Såg att ett marint Tudorbatteri på 72/80Ah? kostade ca 700/1000Kr i en annons så man undrar förståss hur man debiterat?
Med tanke på vad Peugeot tar betalt på de verkstäder som jag besöker och med tanke på vad Opel tydligen debiterar för att byta ett par torkarblad så är det ju inte omöjligt att själva monteringen/felsökningen/återställningen kostade lika mycket som batteriet. ( hutlöst hur som )

#9 • Uppdaterat: 2013-03-28 10:26
Raphael

Batterier håller normalt längre än tre år, och fel på batterier är ovanliga men visst kan det förekomma att batteritillverkarna har spännvidd på kvaliteten ibland som gör att vissa enstaka exemplar håller kortare tid. Men jag tror vi bör komma ihåg att Vi Bilägare brukar sina bilar mer än vardagsbilisten så om vi jämför hur mycket bilen brukas så tror jag absolut vi kan säga att Vi Bilägare på tre år brukar sina bilar som den genomsnittliga bilisten gör på sex år.

#a • Uppdaterat: 2013-03-29 20:33
Audi A5 SB

Raphaels kommentar var jättekul:-) Vissa franska bilar bör inte brukas för ofta; de fallerar då.

Jag har en helt annan erfarenhet: http://www.vibilagare.se/forum/528/dott-batteri-dyrt-42759

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.