Bild
Nästa artikel

Peugeot 3008 återkallas för pedalbyte

Långtest

Vi Bilägares långtestbil Peugeot 3008 återkallas på grund av problem med kopplingspedalen. Totalt berörs 137 bilar i Sverige.

Vi Bilägares Peugeot 3008 har rullat över 11 000 mil utan driftstörningar och för att förebygga sådana har fabriken nyligen gått ut med en recall, en så kallad inkallelsekampanj där ägarna uppmanas att ta kontakt med sin auktoriserade verkstad för att få kopplingspedalen utbytt.

Det handlar inte om någon säkerhetskampanj utan mer om en teknisk modifiering. Fabriken har upptäckt svagheter i förbindelsen mellan kopplingspedalen och kopplingscylindern.

Kampanjen har initierats sedan rapporter från verkstäder och bilägare kommit in om svagheter med funktionen. I Sverige har ännu inga kända fall påträffats och här hemma rör det sig om totalt 137 inkallade bilar.

Enligt Peugeots tekniska avdelning är det inget fel med mjukvaran, utan problemet är av mekanisk karaktär. Peugeot-kunderna får kopplingspedalen utbytt kostnadsfritt, men måste ändå ta sig till sin auktoriserade verkstad, en olägenhet i sig. Men självklart är det bra med en inkallelsekampanj, allra helst för de ägare som har bilar där nybilsgarantierna gått ut.

Det är ingen självklarhet att fabrikanter tar ansvar för produktfel, utan ofta får kunderna efter garantitidens utgång hoppas på goodwill eller om felen kan klassas som maskinskada och därmed gå på försäkringen. Men då tillkommer förstås alltid en självrisk.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeots återkallelse?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 3008

Modell: 1,6 HDi
Årsmodell: 2010
Inköpspris: 255 900
Aktuell körsträcka: 11 291 mil
Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,1 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Kommentarer

#1
2013-05-14 09:55

En petitess om man jämför med Volkswagens DSG-återkallelese eller Audis styrproblem som verkligen har drabbat många kunder. I detta fall handlar det ju om en smärre modifiering och förebyggande åtgärd. Kan ju nämnas också att 3008:an har sålts i betydligt fler exemplar än 137 stycken i Sverige, så detta berör endast ett fåtal av de 3008:or som sålts.

F.ö konstaterar jag att Vi Bilägares 3008 har rullat 11 000 mil utan driftstörningar...

#2
2013-05-14 11:44

Nu skulle jag kunna sätta igång en längre och oseriös föreläsning om Peugeots uppenbara brister i kvalitet, precis som en viss annan ägnar sitt enda inlägg i denna tråd åt (skylla på andra och att sabla ner konkurrenterna). Men eftersom jag nu varit tydlig med varför jag håller på som jag gör så låter jag bli, även jag tröttnar till slut (då polletten ändå inte trillar ner hos talibanen).

Det är positivt att Peugeot reagerar och åtgärdar en brist. Det är man långt ifrån ensamma om i bilvärlden idag.

MVH AL

#3
2013-05-14 12:01

En detalj som jag inte gillar med kommentarsfunktionen här på ViBilägare är att man kan ignorera vissa användare. Raphael verkar väl tillämpa den metoden. Ignorera-möjligheten innebär tyvärr att en hel diskussion både haltar och blir lidande av att vissa personer vägrar att läsa vad andra skriver - även om den "förhatliga" personen skriver både intressanta och sakliga inlägg (för all del ibland blandade med motsatsen). Jag tycker att ViBilägare skall ta bort möjligheten att ignorera. Vi ser ofta exempel på att det uppstår syftningsfel och konsekvensfel i diskussionerna när XX kommenterar YY:s inlägg och ZZ - som har ignorerat YY - kommenterar XX:s kommentarer om just YY:s inlägg - utan att veta vad YY egentligen skrev. Detta är inte bra.

#4
2013-05-14 12:02

Här visas Peugeots annorlunda attityd mot sina kunder jämfört med Volkswagen och Audi, där kunderna för en ständig kamp om att få sina bilar åtgärdade och här åtgärdar Peugeot innan det ens har uppståts något direkt bekymmer eller fel. Det är en viss skillnad i attityd och kundbemötande det...

De med styrproblem med Audi får ju höra att det är deras eget fel, Audi kommunicerar ut att deras kunder "upplever" ett fel, dvs inte att bilarna verkligen har fel utan att felet är hos kunderna. Betalar man premiumpengar för Audi så betalar man tydligen också för att bli behandlad som att man som kund inte betyder något... (enligt Teknikens Världs artiklar i ämnet om Audis styrproblem och hur Audi kommunicerar med sina kunder, eller icke-kommunicerar kanske man egentligen ska kalla det...)

#5
2013-05-14 12:16

Bra av Peugeot att ta sitt ansvar vilket en del andra tillverkare kan ta lärdom av.
Dock vet man ju inte hur Peugeot agerat om det rört sig om en miljon bilar och inte som i det här fallet kanske några tusen.

#6
2013-05-14 12:31

"Inga problem med mjukvaran"...?
På en hydraulisk koppling?

Skitsamma, huvudsaken är att fabrikanterna tar ansvar för konstruktionsfelen, oavsett vem och vad det handlar om.
Finns det någon tillverkare som inte har återkallning och/eller kampanjer?
Sedan ska det erkännas att Toyota (och i synnerhet Lexus) jobbat hårdare med att få nöjda kunder. Något som lönar sig i längden, vilket de andra borde hålla i minne.

#7
2013-05-14 12:38

Det återkallas väldigt ofta nuförtiden jämfört med 20 år tillbaka och det ger en indikation att biltillverkarna inte har tid att testa sin bilar ordentligt innan de släpps ut på marknaden och vi kunder blir egentligen de som testar bilarna lite mer. Ytterligare en aspekt är förstås all elektronik i bilarna nu som också kan vara en svag punkt och precis som med våra förbaskade datorer så måste elektroniken i bilarna och programmeras om hela tiden.
Jag vill ha tre knappar på instrumenpanelen och dessa är CTRL,ALT, DELETE. för att reseta bilen.

#8
2013-05-14 12:40

Ja, inget problem med mjukvaran på en vanlig koppling. Det stämmer.
Eller menar ni att något är fel i Vi Bilägares artikel?
Ok, den har ingen mjukvara för kopplingen, men eftersom den inte har det så är det inget fel på den heller. Alltså är artikeln korrekt.

#9
2013-05-14 14:42

Undrar när den första bilen byggd runt öppen källkod kommer? :-)
Där man själv kan konfigurera och modifiera all elektronik.

#10
2013-05-14 14:47

Swemba, Apple kommer snart ut med en iCar. :-)

#11
2013-05-14 15:47

Raphael, du konstaterar att 3008 har rullat utan driftstörningar, det stämmer inte eftersom det finns separat artikel om att den behövde starthjälp och nytt batteri för 2918:-. Petitess som kan drabba alla, men det var en driftstörning. Och priset för batteriet är helt i klass med de förhatliga tyskarna!! Kommenterar inte vidare det ständigt pågående skoskavet om VAG´s alla problem. Jag har tyvärr inte längre Audi men var det något problem, garanti eller ej, stod man i givakt. Det var min erfarenhet, tydligen har du andra?

#12
2013-05-14 16:01

Quattron, det räcker med att läsa Teknikens Världs pågående artikelserie om hur Audi misshandlar sina kunder, de har skrivit om detta i två nummer och Audi som skyller på kunderna istället för att erkänna det är fel. Teknikens Värld har även publicerat flera läsarbrev från kunder som är missnöjda över hur de har köpt en premiumbil men behandlas som sämre värda varelser av både sin återförsäljare och av Audi i Sverige som inte tar sitt ansvar. Den stora skoskaven gäller att Audi skriver att deras kunder "upplever" att det är fel. Just det, det är alltså kunderna som upplever att de har fel på bilen. Dvs, det är fel på kundens upplevelse. Bilen är det ju inte fel på. Audis svar är publicerat i Teknikens Värld och visserligen rätt spydigt kommenterat av Teknikens Världs journalister, men Audi bjuder ju in det själva när de skriver på det sättet som de gör.

#13
2013-05-14 16:21

Raphael, Men denna artikel handlar ju om Peugeot, det gick inte mer än två rader förrän du är inne på VW/Audi-spåret igen. Jag skulle troligen aldrig hamna i en fransk bil men håller för den sakens skull inte alltid på att tugga om det i vilken artikel som helst, man kan ju bli betraktad som lite rabiat i så fall, och det vill man ju inte!

#14
2013-05-14 16:39

Quattron, anledningen till att jag jämförde Peugeot vs hur VAG behandlar sina kunder, som jag gjorde i mitt första inlägg i tråden, det är för att VAG är ett utmärkt exempel på vanvård av kunderna just nu och Peugeot är ett tydligt exempel på ett företag som tar ansvar, och gör på det sättet som VAG borde ha gjort men inte har gjort. Volkswagen har inte gjort någon återkallning av DSG i Sverige, endast i Kina och Japan och för att de där har blivit utsatta för press från myndigheterna. Audi har inte gjort någon återkallning av sina bilar på grund av styrproblemet utan säger bara att de undersöker problemet och att de beklagar sina kunders "upplevelse" - dvs, det är fel på kunderna för att de har den upplevelsen som de har, det är inte fel på bilen. Det hade varit bättre om de beklagat att det är fel på bilen än att det är fel på kunderna.

Nu har visserligen Vi Biägare inte skrivit om Audis styrproblem - problem med den elektromekaniska styrservon, utan det är Teknikens Värld som gör det, men däremot har Vi Bilägare skrivit om DSG-problem och återkallningar som har skett först efter att det har drabbat många kunder. Dock så har Vi Biägare i sina artiklar varit betydligt mildare och mer "low key" än Teknikens Värld har varit i sin kritik där Teknikens Värld har tagit upp problemet i flera artiklar under lång tid där de även har låtit kunder komma till tals, och det har visat sig att Volkswagen tycker att kunderna ska ta det på maskinskadeförsäkringen och betala flera tusen kr i självrisk istället för att Volkswagen betalar.

Jag konstaterar att det är skillnad på hur företag behandlar sina kunder och det blir väldigt tydligt när Vi Bilägare har en artikel om en förebyggande åtgärd från Peugeot som sker utan kostnad för kunden, samtidigt som det på hemsidan ligger artiklar öppet om Volkswagens DSG-problematik, och på Teknikens Världs hemsida finns det också info om Audis styrproblem - om än inte lika utförligt och omfattande som i papperstidningen, som jag har för jag prenumererar på Teknikens Värld.

Eftersom detta är aktuella problem och återkallningar, som alltså gäller nu. Inte för flera månader sedan eller för ett halvår sedan utan detta gäller nu, så ser jag att det inte är något fel i att diskutera dem, och jag anser inte att det är fel att diskutera dem i en jämförande kontext eftersom information om detta faktiskt ligger uppe nu vilket följaktligen blir en inbjudan till en komparativ diskussion.

#15
2013-05-14 17:20

Tycker ditt första inlägg är så dumt Raphael att jag inte orkat läsa resten.
VW har Inte återkallat en enda bil med DSG-låda i Sverige ...
Och det är ofattbart varför du konsekvent vill framhålla simpla Peugeotar som något speciellt ... Nu återkallar man för att för mycket vinånger gör kopplingen yr ...
Fransmännen har aldrig .. och kommer aldrig att kunna sätta ihop en hel bil som verkligen fungerar som det är tänkt!
Jag lovar dej att du gör både ditt favoritfabrikat och dej själv en stor björntjänst!

#16
2013-05-14 17:56

Kapten, vem är Raphael ;)

#17
2013-05-14 18:12

ok Raphael, då frågar jag väl igen, vad har du själv för erfarenhet av VAG´s dåliga service? Jag tycker det är helt o.k. att folk skriker i högan sky när man drabbas av att det inte funkar som det ska, bil och/eller företag. Är det ett sådant problem med Audin så kommer de antingen att fixa till det eller så försvinner märket så småningom från marknaden, t.ex. som Rost-Simca. Det finns inte så många andra alternativ. Att Peugeot återkallar 137 bilar i denna kampanj är väl samtidigt inget konstigt, det jag däremot inte riktigt kan förstå är varför det, enligt artikeln, skulle vara en olägenhet att köra till märkesverkstan! Är de svåra att hitta eller??

#19
2013-05-14 18:39

Quattro, jag kan inte svara dig på varför Vi Bilägare eventuellt tycker att det är en olägenhet att köra till märkesverkstan. Det får de svara på så jag avböjer därför att kommentera det. Peugeotverkstan där jag bor är inte svår att hitta, den ligger utmed stora vägen man ser återförsäljaren från motorvägen, stora skyltar. Men som sagt Vi Bilägare får själv svara på exakt vad de menar.
Dock kan jag säga att jag tycker att det är en något märklig kommentar, som att det skulle vara en olägenhet att köra bilen... det är ju en Peugeot. En Peugeot är det aldrig en olägenhet att köra. Möjligen då att olägenheten är att vara ifrån sin Peugeot under några timmar. Det kan jag mycket väl förstå är en olägenhet, det är ju som att vara ifrån sin bättre hälft. Det gör ont i själen.

Som jag har för mig att jag har nämnt en gång tidigare, och om jag inte har nämnt det så gör jag det igen, en vän till mig har en Volkswagen och som har just en DSG låda. Eller hade kanske jag ska säga. Efter 2 år fick han byta lådan. Det var ingen rolig upplevelse för honom. Han har inte bilen kvar på grund av detta, han har inget förtroende för VAG idag.

Men mitt främsta intresse, det är att jag som själv jobbar inom marknadskommunikation, det är helt enkelt min profession och yrkesval och jag har en egen verksamhet inom detta som frilansare, tycker det är intressant hur olika företag kommunicerar till sina kunder och hur de hanterar sina kunder. Du kan kalla det för en "yrkesskada" om du så vill, men det är också därför jag gärna är intresserad - även privat - av konsument- och marknadsfrågor och det är därför jag gärna diskuterar dem. För mig som har en professionell egen verksamhet i området så är det bara underhållande att diskutera dessa frågor, det är betydligt mer intressant för mig än exempelvis fotboll eller något annat som jag inte är intresserad av. Jag har lyckan att jobba med det som jag är intresserad av och jag är intresserad av det som jag jobbar med.

Detta gör ju även att mitt intresse lätt spinner över på allt som har med konsument- och marknadsfrågor att göra. Även om jag inte har någon uppdragsgivare eller kund inom bilbranschen, så diskuterar jag ändå dessa frågor i förhållande till bilar då jag själv även har en bil och har intresse för bilar. Så genom att delta i sådana diskussioner här på Vi Bilägare så smälter jag samman mina intresseområden till ett, vilket det för mig är underhållande.

Och som yrkesmänniska inom området konsument- och marknadskommunikaion, så gör det självfallet ont i mig när jag ser hur vissa företag behandlar sina kunder. Det får mig att fundera över hur de tänker på exempelvis VAG-gruppens avdelning för marknadskommunikation, och jag känner medlidande med de kunder som drabbas. Marknadskommunikation handlar nämligen först och främst om att uppnå en bra kommunikation med sin kund, inte behandla kunderna som de är sämre värda.

Från mitt perspektiv sett som yrkesmänniska, så begår VAG-gruppen just nu alla misstag man kan göra, det tycks mig som att de har läst boken "Hur man inte behandlar sina kunder" och har missförstått den som rekommendationer om hur man gör.

Jag blir glad när jag ser hur Peugeot hanterar ett ärende, det är ett utmärkt exempel på hur man gör. Man tar sitt ansvar, man gör en justering som en förebyggande åtgärd i tid och man gör det utan kostnad för kunden och utan att klaga på att kunden har fel upplevelse eller kräva av kunden att han, hon eller hen tar det på sin försäkring. Peugeot har hanterat detta på ett mönsterfullt sätt och det berömmer jag dem för. Bravo! Så yrkesmänniskan i mig läser denna artikel om Peugeot med ett leende och en nöjdhet.

Och jag kritiserar VAG-gruppen för att de har valt att göra på ett annat vis, till bestörtning för deras kunder. Som yrkesmänniska smärtar det mig, ja jag finner VAG-gruppens hantering djupt upprörande, de bidrar till att ge marknadskommunikatörer dåligt rykte - vilket också kan drabba mig i förlängningen eftersom marknadskommunikation är min bransch.

#18
2013-05-14 18:43

Raphael, nu blev jag intresserad! Jag läser löpande Teknikens värld och är även prenumerant på tidningen.
På sin webbplats har man två artiklar om Audis "styrproblem"´.
I den första är Audis kommentar att man känner till problemet och att man "arbetar intensivt" på en lösning.
I den andra artikeln är Audis respons att "man ser mycket allvarligt på problemet" och att man har en ny mjukvara under testning som kommer att finnas redo för en kostnadsfri uppdatering under Juli 2013.

Så, på vilket sätt tycker du att "Audi misshandlar sina kunder"?
Hur tycker du att de borde agerat?

#20
2013-05-14 18:46

Swemba, om du läser tidningen så ser du att Audi inte erkänner att det är ett fel på bilen. Audi säger att de beklagar kundernas upplevelse.

Ser du skillnaden?

Ja Audi säger att de undersöker problemet och försöker lösa det, men problemet är inte bilen enligt Audi utan problemet är att kunderna upplever styrningen som ett problem och då försöker Audi lösa det så att kunderna inte upplever det som ett problem. Bilen är det alltså inget fel på, utan felet är att kunderna har en upplevelse av att något är fel.

Och detta är dålig stil, detta är oerhört arrogant av Audi att lägga över det hela på kunderna istället för att enkelt erkänna att det verkligen är bilen det är fel på. Vad de borde ha gjort, det är att inte prata om kundernas upplevelse... Inte ha detta med att de beklagar kundernas upplevelse, utan de borde konkret och tydligt sagt att de beklagar att det är fel på bilen.

Ser du skillnaden mellan att beklaga kundernas upplevelse och att beklaga att det är fel på bilen? Jag ser den skillnaden och den skillnaden är stor!

Även Teknikens Världs journalister ser den skillnaden och i papperstidningen har de också gett Audi ett tydligt svar som lyfter fram denna skillnad mycket tydligt, om nu någon av läsarna av tidningen skulle ha missat att se detta i Audis respons till tidningen.

Sedan finns ju i tidningen flera läsarbrev där läsare ger tydligt uttryck för hur illa de har blivit behandlade av sin återförsäljare och av Audi själva. Ett av läsarbreven handlar om en Audi ägare som säger att han har betalat för en premiumbil och förväntar sig premiumservice, men istället har han fått en helt annan upplevelse.

Jag håller med honom, betalar man så dyrt för en bil så kan man förvänta sig ödmjukhet från tillverkaren istället för ett Audi som beklagar kundernas upplevelse istället för att erkänna att det är fel på bilen.

#21
2013-05-14 18:55

Swemba, sidan 55 i Teknikens Värld nr 11.
Rubrik: Högmod går före fall.

Jag skriver inte av hela texten, för du kan läsa den i tidningen, utan jag nöjer mig med ett stycke som ger själva kärnan. Detta stycke kommenterar Audis svar till tidningen.

"Mer hovsamma formuleringar, men märk att inställningen fortfarande är att bilen är bra, problemet är att 'servostyrningen uppfattas som ojämn' av kunderna. Som om det vore hjärnspöken".

Detta är vad Mikael Stjerna skriver. Och jag får samma intryck av Audis svar till tidningen. De erkänner inte att det är fel på styrningen, istället ligger felet i kundernas upplevelse.

Det är en liknande attityd som Mercedes visade när A-klassen hade vällt i Teknikens Världs älgtest. "Journalister som inte kan köra bil" så var attityden. Bilen var det ju inget fel på.

Och nu är det återigen inte bilen det är fel på, utan kunderna som upplever att det är fel på styrningen. För det är ju bara en upplevelse, inte att något är fel.

Uselt säger jag!

Sedan så tycker jag det är beklagligt att Audi reagerar först efter att Teknikens Värld har börjat skriva om deras problem med styrningen.

#22
2013-05-14 19:06

Raphael, jag har själv kört min kollegas A6. Något FEL på styrningen är det inte. Den svänger både höger och vänster. :-)
Jag kunde inte heller känna något omedelbart konstigt, utan min kollega fick guida mig för att jag skulle känna det.

Så här är det: åker man rakt fram utan att röra ratten alls så stängs servon av för att spara energi. Så fort man rör ratten så går servon igång. Detta _upplevs_ (eller kan upplevas) som ett litet hack. För mig var det knappt märkbart men efter några gånger kunde jag också känna det.
Min kollega menar på att det dröjde nästan ett halvår innan han upptäckte det, men när han väl gjort det blev det något han retade sig på mer och mer .. särskilt eftersom bilen kostat honom över 500,000 kronor.

Jag hade inte heller accepterat en sådan "skavank" på en ny dyr bil, men jag är ändå beredd att hålla med Audi att det är "upplevelse"-relaterat och inte helt självklart att klassificera som ett direkt fel.
Nu har dock Audi gjort det eftersom det är många som klagat och de har även en lösning på det.
I min bok är det rätt agerat och jag kan inte komma på hur de skulle ha gjort annars? Givit den första som gnällt en ny bil, eller vad?

VW's DSG-problem är knivigare. Dels är problemet allvarligare som sådant, men VW verkar inte heller ha någon direkt lösning på det. Annars tror jag faktiskt att de skulle ha gjort något åt saken vid det här laget.

#23
2013-05-14 19:29

Ett sånt där hack är jag van med från Passat och nya Golf provkörningarna. Speciellt Passat hade hack även när man höll på att svänga. Golf hade inte lika stark servo, styrningen var tyngre = bättre för mej speciellt då den inte ändras mycket när farten stiger (i vissa bilar ändras det markant = lätt att köra i stan men också lätt att ratta på landsvägar). I Skoda Superb märkte jag inget hack!?

#24
2013-05-14 19:40

Min faster hade en (ny) Peugeot som inte gjorde annat än krånglade Raphael ..
Min faster är ganska klok så hon fick ta smällen och byta bort bilen ... (redan innan den rostat upp)
Konstigt att, i motsats till din vän har min faster nu en VW Polo med DSG (just den DSG) och varit/är brutalt nöjd i 2 år nu!
Visst är det märkligt att det kan bli så fel?

#25
2013-05-14 19:49

Swemba, det kan naturligtvis vara så att vissa Audis är mer drabbade av felet än andra. Går vi igenom läsarbreven till Teknikens Värld, de som de har publicerat så är det kraftigt missnöjda kunder. Det är tydligt att för många kunder så är det mycket mer än bara ett "litet hack". Flera kunder uttrycker det som ett obehagligt säkerhetsproblem, att de får sitta och korrigera styrningen hela tiden som om det vore obalans i hjulen. Ett av läsarbreven handlar om att omkörningar har blivit problematiska på grund av problemen med styrningen. Flera av läsarbreven uttrycker rädsla, osäkerhet, ottryghet.

När en styrning ger en upplevelse till kunden som gör kunden osäker som bilförare, då ÄR det fel på styrningen. Det är inte kunden som det är fel på och det är heller inte kunden som Audi ska justera utan det är styrningen som de ska lösa problemet med. Det är följaktligen fel på bilens styrning, om det sedan sitter i mjukvaran eller i mekaniken eller en kombination - det är för Audi att hitta lösningen på självfallet.

Men att du också påstår att det är fel på kunderna och inte på bilen, det får du underkänt för. Har man ett företag som jobbar mot kunder så har kunden rätt.

Dessutom, det finns många bilar med elservo och en liknande lösning som Audi - som inte alls upplevs på det sättet som Audi-förarna klagar på. Detta är inte rocket-science. Fiat var först med det i en serieproducerad bil, för det sparar bränsle jämfört med den gamla hydraulstyrningen. Idag finns detta hos de flesta bilmärken. Ingen ny teknik, inte rocket-science och ändå lyckas inte Audi få till det bra. Att de dessutom klagar på kunderna är anmärkningsvärt.

Jag har själv en sådan styrning i min bil, ja elservo. Detta innebär att vid körning rakt fram finns ingen servo men vid styrning åt sidorna träder en elassisterande servomotor in. Denna övergång är helt obemärklig, märks inte alls när elmotorn går på och av, inget ryck och inga konstigheter. Och jag har ändå en rätt billig bil...

Om andra märken kan klara det, så kan också Audi det. Och nej, det är inte fel på kunderna. Det är fel på Audi som har släppt ifrån sig en undermålig konstruktion, något som de borde ha fixat i produktionen för länge sedan.

Du säger att Audi har en lösning på det. Intressant, för det är inte vad Audi själva säger. Audi säger att de testar en lösning, de provar en. Det innebär inte att de har en lösning klar, utan det innebär att de testar en lösning - som innebär en ny mjukvara.

Det återstår att se om det löser problemet.

Något som flera av läsarbreven till Teknikens Värld uttrycker, det är att Audis verkstäder och serviceorganisation låtsas som ingenting, de tar inte kunderna på allvar. I ett brev nämns att en av servicecheferna hade skojjat bort det hela.
Här har vi kunder som har betalat dyrt för sina bilar och märkesverkstäderna har roligt på deras bekostnad. Är det premiumbehandlng av ägare till ett s k premiummärke?

Jag hoppas verkligen att Audi tar kritiken på allvar och lusläser dessa läsarbrev, för de berättar något som borde få biltillverkaren att skämmas över hur de behandlar sina kunder!

Audi borde från början erkänt att det är fel på bilen, just för att många har klagat. Teknikens värld kontaktade Audi när många läsare hade kontaktat Teknikens värld på grund av att de var missbelåtna med hur Audi hade skött det hela. Och Audi gav ett svar där de inte erkände problemet utan låtsades som ingenting. Detta fick ägarna att gå i taket och Teknikens värld berättar om det som "en läsarstorm". Och det förstår jag, här har vi mängder med ägare som är missnöjda med sina bilar och så blir de nonchalerade av Audi.

Då skrev Audi ett nytt svar till Teknikens värld, ett svar där de nu säger att de jobbar på problemet och att de beklagar sina kunders upplevelse. Men fortfarande är det inte fel på bilen, utan det är fel på kunderna.

Och det tycker jag fortfarande är en ynkedom. Audi tycks inte känna till att de finns till för kunderna, inte tvärtom.

#26
2013-05-14 19:53

Det är väl du som skickat alla breven till Teknikens Värld Raphael! Vem skulle det annars vara?

#27
2013-05-14 19:54

På vilket sätt kom en artikel om Peugeot att handla om styrningen på Audi?

#28
2013-05-14 20:00

Trasten, det är mycket enkelt att förklara det.
Jag skrev ett inlägg där jag berömde hur Peugeot hanterade detta med kopplingen som en förebyggande åtgärd, och som kontrast till Peugeots bra behandling av sina kunder och sina sålda bilar nämnde jag VAG:s, ja ska vi säga "annorlunda" behandling av sina kunder - just för att VAG:s problem är aktuellt. Så vi har idag ett aktuellt fall med en bra behandling av kunderna (Peugeot) och fall med en annan typ av kundbehandling (VAG), detta är aktuellt idag då detta har hänt nära varandra i tid. Då fick jag flera frågor på VAG som jag besvarade och då var diskussionen igång.

#29
2013-05-14 20:08

Vad, utöver märkesfanatism, styrker Peugeotkundernas betyg?? Är det Autoindex eller vilken kundnöjdhetsundersökning ger skyhöga betyg? Jag har, egentligen utan att bry mig, vid nästan varje sådan undersökning sett många av de franska bilarna stabilt placerade i bottenskiktet och varje gång undrat hur de överlever på den hårdaste av marknader(ofta just Peugoeot). Men många av köparna är lojala ändå! Kan vara något av en livsstil kanske? Snygg design(för det har de ju oftast)? Jag har också några kompisar, en med en Clio som köpt en ny likadan och är nöjd, en med en nästan ny C4 robotautomat(snacka om raketforskning!) som han lyckades sälja efter lång tid på Blocket med lång näsa och stort hål i plånboken samt en med en C5 där det mesta strulade, blev av med den med blotta förskräckelsen. Båda två nu nöjda med bilar av annan nationalitet och kommer garanterat aldrig att återvända. Sen finns patrioterna, troligen ungefär samma typ av människor som de som köper Volvo i Tyskland. De gillar svensk livsstil, Sverige och vill inte ha en bil för att jaga på Autobahn, jag tror det samma gäller många franskbilsägare i Sverige. Fransk kultur, en baguette under armen, basker och ett glas rödtjut. Inget fel i det, det är förtjusande. Sen kan undersökningarna säga vad de vill.

#30
2013-05-14 20:13

quattron, det är just så som du beskriver som jag ser dessa som köper tex. VW-koncernens bilar och fastän dom har stora och dyra fel så fortsätter dom med det!? Bästa företagsbilarna vi har haft är överlägset från Citroen (10-tal C4:or samt C5:or) och dom sämsta från VW (motorproblem samt automatproblem, lacksläpp) och Subaru (Outback diesel är skit!). Tycks vara att desto dyrare bilen är, desto mera, och speciellt dyrare fel ingår fastän man skulle tycka att premium borde betyda något helt annat?

#31
2013-05-14 20:20

Nu undrar jag Quattron vad du pratar om i den här tråden. I den här tråden har jag berömt att Peugeot gör en förebyggande åtgärd och visar på bra behandling av sina kunder, de tar ett fel på allvar även om det är ett litet fel och åtgärden sker utan att journalister har fört kampanjer om att Peugeot ska ta sitt ansvar, för Peugeot tar sitt ansvar ändå. Och det är väl bra?
Och så har jag jämfört med VAG-gruppen som ett aktuellt exempel på hur man inte bör behandla sina kunder.

Och nu ställe du frågan om vilken kundnöjdhetsundersökning som har gett högt betyg och jag blir nu frågande, vi har inte diskuterat Autoindex eller andra undersökningar i den här tråden. Däremot har vi gjort det i andra trådar, så det du tar upp finns det redan svar på i andra trådar här på webbplatsen. Bl a hänvisas till tyska undersökningar där Renault och Peugeot ligger bra till, Renault har fått betyget "excellent" med Mégane III. Peugeot 308 och andra x08-modeller går från klarhet till klarhet också och ligger bra till.

När det gäller dina kommentarer om franska bilägare...
Ja jag antar att du försöker skämta på något vis. Jag kör franskt för det fungerat bra för mig i alla år. Jag har inte behövt göra något annat än vanlig service och byte av vanliga slitagedelar som bromsbelägg och torkarblad, fylla på spolarvätska ibland, byta en glödlampa ibland, och så vanlig service. Byta däck en omgång etc. Inga konstigheter, inga elproblem, inget strul.

Jag äter inte baquetter för det är vitt mjöl i dem, och jag dricker inte rött vin för jag dricker inte alkohol.
Men för mig är det viktigt att ha ett transportmedel som fungerar för jag kör 2 500 mil om året för jag bor på landsbygden.
Och jag har gärna en bil som dessutom är estetiskt tilltalande utvändigt och invändigt, och som ger låga ägandekostnader, billig försäkring och låg bränsleförbrukning och låga utsläpp.

#32
2013-05-14 20:24

Det är jättebra att Peugeot tar stort ansvar och kallar tillbaka de 137 bilarna, punkt.

#33
2013-05-14 20:30

Många biltillverkare har interna kampanjer där bilarna åtgärdas under ordinarie service. Detta syns inte alltid i tidningarna, så hur kundvänliga tillverkarna är kanske man inte ska försöka utläsa på löpsedlarna!

#34
2013-05-14 20:46

Ja det är väl jättebra att företag avhjälper fel utan att kunden behöver bråka om dem, även bra att företag avhjälper fel utan att kundens är medvetna om att felen finns. Det är bra kundvård att göra billivet så oproblematiskt som möjligt. Problematiskt blir det när kunden behöver agera igen och igen för att fel ska avhjälpas, och det är då tidningarna skriver om det. Här har ju Peugeot dessutom gjort en förebyggande åtgärd för att förhindra att fel uppstår, alltså innan det ens har hänt ett fel.

#35
2013-05-14 20:48

Undrar hur många av de 137 Peugeotägarna som har klagat på sin kopplingspedal?

#36
2013-05-14 20:51

Raphael skriver "Och jag har gärna en bil som dessutom är estetiskt tilltalande utvändigt och invändigt, och som ger låga ägandekostnader, billig försäkring och låg bränsleförbrukning och låga utsläpp"
.
Likväl väljer människan franskt ... Men som W.C Fields sa, "lita aldrig på den som inte dricker" ;o)

#37
2013-05-14 20:55

Trasten, troligen knappast någon - och det är ju den bästa kundvården, att förebygga för att undvika problem och agera i tid så fort man upptäcker att något här kan hända, vilket är vad Peugeot gjorde i detta fall istället för att som vissa andra vänta tills det eskalerar och felen uppstår för många och kunderna blir missnöjda för att man inte har agerat i tid. Och märk väl, Vi Bilägares bil har gått 11 000 mil. Bilen har ingen garanti längre, ändå förebygger Peugeot problemet. Det är väl bra?!

#38
2013-05-14 20:58

Raphael, även om det du skriver i mångt och mycket är sant, så riskerar du att göra franska bilar en otjänst bara på den grunden att du upprepar dig och väcker negativa känslor hos läsare.
Audi har uppenbarligen sina problem, men de gör väl varken Puegeoten bättre eller sämre.

Jag tror inte att det är så vanligt med återkallelser av Peugeot, och det är naturligtvis utmärkt att de återkallar när de faktiskt lika gärna skulle kunnat låta det bero och eventuellt då nöja sig med att ta de värsta fallen när de var inne på service. Så visst är det god kundvård.

Attityden att man upplever något har blivit vanlig. "Du upplever alltså ett problem med varan." Har själv fått ett sånt fånigt bemötande. Eftersom varan solklart var ur funktion så genmälde jag: "Nej, jag konstaterar att det är fel på varan."
Man försöker alltså på detta löjliga sätt förringa felet till endast en upplevelse. Kundens sinnen ifrågasätts på ett oförskämt sätt.

I artikeln konstateras att det är olägenhet att behöva ta sig till märkesverkstaden. Det torde dock vara en självklarhet för de flesta och behöver väl egentligen inte kommenteras alls. Hur skulle de annars göra?
Låta någon annan, behörig verkstad skicka efter en renoveringssats är ju för all del en möjlighet, men inte nödvändigtvis bättre och medför extra arbete och kostnader för en åtgärd som ju fabriken ändå gör helt frivilligt.

Det känns lite tröttsamt att det ska behöva bli dessa märkeskrig för minsta bagatell.

#39
2013-05-14 21:24

Roy, jag tycker det blir extra tydligt vad som är bra behandling av kunder och vad som inte är det om vi ser till det som hänt senaste tiden gällande fel på bilar och hur olika tillverkare hanterar det. Det är intressant när dessa händelser sker nära i tid då kan vi också jämföra tydligt. Och om detta väcker negativa känslor, men hallå det är inte "fel" på mig för att Peugeot gör något bra här och att VAG-gruppen gör något mindre bra här, och om det väcks "negativa känslor" för att jag pratar om det ja då väcks det negativa känslor också för att journalister har publicerat artiklar om det.

Det är när man sätter saker och ting i relation till varandra som något framträder tydligt, därför gör människor jämförelser. Vi ser inte solen tydligt om vi inte har regnet att jämföra med, och vi märker inte regnet tydligt om vi inte har solen. Därför behövs jämförelser för att se den kontrasten och för att kunna tala om också att detta var bra och även förklara varför, eller att säga att det där var mindre bra och då förklara varför det var mindre bra.

Det är inte så vanligt med återkallelser av Peugeot även om det hänt i historien, men de har väl helt enkelt inte haft så mycket anledning..

#40
2013-05-15 12:24

Det vi ser här i spalterna är inte sakkunskap eller objektivt verifierbar information. Det är heller inte en följd av en vilja att utbyta och bolla åsikter mellan varandra. Vad det är frågan om är en sjukdom, som påverkar c:a en procent av Sveriges befolkning. Denna sjukdom kännetecknas av kraftigt förändrad sinnesstämning, d.v.s man pendlar mellan depressiva perioder och det omvända, maniska (eller hypomaniska).

Anledningen till att jag känner igen beteendet är för att min före detta svärfar led av sjukdomen. Där slutade det efter tio års plåga i en tragedi - vilket det dessvärre ofta gör.

Så jag uppmanar er alla att sluta göda denna mani. Att replikera är bara att göra vederbörande person en rejäl björntjänst.

Så sluta nu, det gäller även moderator!

MVH AL

#41
2013-05-15 13:08

AL vi skriver i kommentarsfälten för att diskutera, och det blir debatt när vi har olika åsikter. En del är mer påstridiga än andra och det är faktiskt tillåtet även om en del inte gillar det, men att skriva att någon är sjuk p.g.a. detta är inte ok.
Att diagnostisera någon via ett forum är inte heller ok speciellt inte om man saknar rätt utbildning för att diagnosticera psykiska sjukdomar.

Lämna sådana uttalanden utanför kommentarsfält och forum AL

Moderator/Hackenbush

#42
2013-05-15 13:23

Som sagt Hacken, jag skriver det faktiskt för att jag känner igen beteendet och vill att alla här iakttar försiktighet. Sist jag var i kontakt med det slutade det i en tragedi. Som moderator borde du om något ingripa just mot detta. Och önskar du kan vi direktmaila varandra istället.

Att diskutera är en annan sak. Det är nämligen inte vad som pågår här.

MVH AL

#43
2013-05-15 15:22

Kan hålla med om att det inte alltid är regelrätta meningsutbyten som pågår, utan mantraliknande upprepningar av vad som redan upprepats ett otal gånger.
Om nu AL verkligen skulle ha rätt, så kan man också konstatera att han saknar självinsikt.

Dock håller jag fullständigt med Hackenbush om att spalterna inte är avsedda för amatörpsykologiska anfall inlindade i något kvasivetenskapligt töcken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.