Bild
Nästa artikel

Blandade känslor för Mazda6

Långtest

Plus och minus från Smålandsskogar och fjällenresa. Vi Bilägares testförare Tobias Petersson berättar om sina första körupplevelser med långtestbilen Mazda6.

Ny bil, ny bekantskap. Förväntningarna var högre när jag tog över Mazda6 vid årsskiftet jämfört med fjolårets testbil Ford C-Max

Det började inte bra. Efter en Smålandsresa i slaskigt vinterföre blev det helt nödvändigt med biltvätt. Tyvärr fanns ingen manuell biltvätt att tillgå, men trots val av enbart högtryckprogram utan borstar lossnade registreringsskyltens skruv ur sitt ena fäste. Plåten sitter fastskruvad på en plasthållare, och med en grövre skruv löstes det problemet.

Nummerplåtens fastsättning har förstås inget med bilens kvalitet som helhet att göra, men första intrycket sätter ändå sina spår. Mazda försöker skapa premiumkänsla, men når inte riktigt ända fram.

Bilen ger ett plastigt intryck. När jag skulle fylla på spolarvätska i minusgrader nyligen trodde jag att jag skulle bryta av hållaren till motorhuvspinnen. Den u-formade hållaren har så tunn plast att man är rädd att den ska spricka eller gå av. Gasdämpare borde vara standard i en bil av övre medelklass med en så lång och tung motorhuv som Mazdans.

Under några av den senaste tidens långresor, bland annat till Sälenfjällen, kom varningslampan för lågt lufttryck att lysa vid ett par tillfällen. Falsklarmet uppstod när bilen var varm efter kortare raster.


Mörkerkörning i slaskigt väder och utan snö är ingen behaglig upplevelse. Det går åt mycket spolarvätska, men trots konstant sprayande av stråkastarna kändes det som om varken halv- eller helljus räckte till för att lysa upp vägen tillräckligt effektivt. Det adaptiva ljuset fladdar lite fram och tillbaka och ger något slags flimmer i trädtopparna som är störande.Spolarvätskan och smutsen från framrutan rann dessutom ned på glasen till de yttre backspeglarna vilket tydligt försämrade sikten bakåt.

Mazda6 ska självfallet få nya chanser att visa vad den går för under det kommande teståret. Bilen är snygg att titta på och har en ”cool” egen design som skiljer sig från V70 eller Passat. Mazda6 är en skön bil att åka långt med.

Framsäteskomforten  är bra medan baksätespassagerarna upplever att de sitter lite för lågt. Förbrukningen de senaste 200 milen är 7,0 l/100 km, bra med tanke på stor och fullastad bil.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda6?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda6 Wagon Optimum 2,5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Modell: Wagon Optimum 2,5

Årsmodell: 2013

Inköpspris: 313 000 kr

Aktuell körsträcka: 4 147 mil

Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 7,4 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2014-03-21 10:22

Ingen biltillverkare rekommenderar/ tillåter högtryckstvätt.

Mazda har inte monterat nummerskylten.

Felaktig varning för lågt tryck, är däremot Mazdas fel. Använder sannolikt algoritm, som kalkylerar om lågt tryck. Några hjul har sannolikt "slirat" vid igångkörning efter stopp. Det är säkrare med tryckgivare.

#2
2014-03-21 10:55

Du har så rätt så Tjalle. Ska man lyda alla råd som biltillverkarna rekommenderar och inte rekommenderar så kan man förmodligen stänga allt vad tvätthallar heter.

#3
2014-03-21 11:22

Nog är det konstigt att inte en bil skall klara en högtryckstvätt - oavsett vad som ev nämns om det i en instruktionsbok.
Sen håller jag inte med Tjalle ang monteringen av skylten - för mig som Kund är det "Mazda" som levererat hela bilen inkl registreringsskyltar oavsett om det är en återförsäljare som gjort jobbet. Det är nämligen denne som representerar Mazda mot mig som Kund.

#4
2014-03-21 15:15

Köpa mazda? Nix, inte så länge toyota finns kvar!

#5
2014-03-21 16:30

Motorhuvspinne på en ny bil för över 300 000 kr?

#6
2014-03-21 16:40

Själva idén med skylhållare är ju att man slipper skruva skylten!
Den som leveransservat denna bil borde nog söka sig ett nytt jobb.

#8
2014-03-21 18:24

Instämmer, ser ju ut att vara en standard skylthållare. Varför skruva i skylten överhuvudtaget?

#9
2014-03-21 19:19

Det är mystiskt det här med gasdämpare. Första generationens Mazda6 hade fästen för dom. Man kunde köpa tredjeparts-dämpare och skruva dit. Tror inte efterkommande har fästen dock.

Har min lilla teori om att Mazda anser sig ha så bra kvalitet att man inte ska behöva öppna huven ens. Det har förvisso stämt med de jag ägt - men man måste ju ändå fylla på spolarvätska som sagt - och det åker man nog inte till verkstaden för :P Inte så jobbigt vanligtvis att sätt upp pinnen dock. Men den är ju lite ivägen och det känns lite snopet när till och med Caddyn på jobbet har dämpare :P

Habegäret finns kvar trots pinne för min del dock :P

#11
2014-03-21 21:45

Snygg modell, men... Varför konstruerar man bilen så illa aerodynamiskt att spolarvätskan och dyl. sugs upp på backspegelglasen? Det kommer tids nog leda till att skiten kommer in bakom glaset och gör att justeringsmekanismen kärvar och går sönder. Jag har aldrig ägt en bil som beter sig så.

Känns som någon slarvat vis leveransservicen, som någon sa, dåligt kalibrerad däcktryckskontroll, flackande ljus och lossnande nummerskylt, allt det ska ju fixas och justeras innan bilen levereras.
Och som fler nämnt, dåligt med pinne på en så dyr bil. Vissa märken slutade med det redan på 60-talet...

#12
2014-03-22 18:15

Ärligt talat så har jag haft pinne på nästan alla mina bilar och det är inget problem. Det är oerhört sällan man ska vara där.

Däremot är även denna 6:a bullrig vilket gör att den går bort för mig.
Jag tycker inte heller bakdelen är speciellt snygg, den ser gammal ut på något sätt.
Och varför finns det ingen kombikupé längre?!

#14
2014-03-23 10:02

crister_1 det måste väl vara upp till var och en om man tycker det är ok med pinne eller inte.
Köper man en bil man gillar och får ett bra pris på så kvittar det om det är pinne till motorhuven eller inte.

#15
2014-03-23 10:29

I-landsproblem absolut. Jag kör 2000 mil om året och har väl uppe huven på sin höjd 5-6 gånger per år. Det tar 10-20 sekunder extra med pinne.

#17
2014-03-23 17:52

För 90 dollar kan man få dämpare till huven :P

http://www.redlinetuning.com/QL-MAZDA6-2014+-.html

Då kan ju även få tillfälle att skruva lite med bilen, nåt man inte får så ofta annars som Mazdaägare ;)

#18
2014-03-23 19:07

Vad har du råkat ut för crister_1? En mer bitter människa än du får man leta efter.

#20
2014-03-23 20:15

Vad jag inte gillar christer är att du tycks tro att dina åsikter är de enda rätta. Men jag skall sluta kommentera dig eftersom alla dina svar är sura. Surgubbar kan jag vara utan.

#22
2014-03-23 21:01

Roger Skagerström: Nej precis, och det är så lite ljudisolering i dom så man begöver inte ens skruva för att ta bort den innan man ska svetsa rosten ;) Skämt åsido, men hoppas dom fixat det problemet, Mazdaverkstaden här i stan bytte skärmkanter på förra 6:an efter ett till två år...

#23
2014-03-24 07:13

Om visning av däcktrycksvarning ska anges som ett fel/problem, måste vi få veta mer:
Har däckstrycket anpassats till aktuell last i bilen,
Har ev möjlig kalibrering av systemet utförts efter tryckjustering,
Sambandet mellan rullomkrets och belastning kan variera mellan däcksfabrikat.
I grunden bör en däcktrycksvaring för mycket vara bättre än en för lite!

#24
2014-03-24 10:27

bgl...läs texten igen.

Systemet varnade intermittent för felaktigt lufttryck. Systemet fungerar helt enkelt inte felfritt.

Har inget med däckbyte eller fel lufttryck att göra.

Märkesfanatiker är ett lustigt släkte.

#25
2014-03-24 17:09

Svar till SiggeNNn.
Min kommentar är generell för den typ av däckstryckskontroll som både jag och sign Tjalle 03-21 10:22 utgår från att bilen är utrustad med, och har därför inget med aktuellt bilmärke att göra. Algoritmen gör kontinueligt beräkningar baserade på skillnader i hjulens rotationshastighet. Överskrids ett gränsvärde går larmet. Yttre faktorer som däckstyp, däcksryck, last mm kan medföra att gränsvärdet "kommer närmare". T ex på BMW går detta att kalibrera. Jag frågade bara om detta beaktats vid kritiken.

#26
2014-03-24 17:20

bgl...har svår att tänka mig att " Yttre faktorer som däckstyp, däcksryck, last mm" ändras under en kortare paus som det står i texten.

#27
2014-03-25 00:02

Lason1 : Hade min 2008 i fyra år och den hade inte en rostfläck. Trots förvaring i varmgarage och inte allt för frekventa tvättar vintertid. Har inte sett en enda rostig 6'a av den förra generationen i trafik.

#28
2014-03-25 11:12

Lason1: I likhet med Roger har jag heller aldrig sett en rostig 6:a av förra generationen, berätta gärna i vilken stad man byter skärmkanter på dessa efter ett till två år.

#29
2014-03-25 15:45

Tobo, det krävdes inte så mycket googlande för att hitta t ex:

" Mazda 6 från 2003 är också en bil med stora rostproblem, framförallt trösklarna är angripna på grund av att de är dåligt lackerade och inte rostskyddsbehandlade."
http://www.dn.se/motor/hela-listan-de-rostsjuka-bilarna/

eller
http://www.begkopguiden.se/node/790

#30
2014-03-25 17:12

Swemba.

Du skall hålla dig till tyska bilar som du älskar och kan något om......;o)

En Mazda 6 från 2003 är inte från förra generationen som Tobo/Roger pratar om utan generationen före, alltså den första generationen som VAR väldigt känslig för rost i skärmkanterna bla. Detta blev väldigt mycket bättre på nästa generation som Tobo/Roger pratar om. Men fortsätt gärna och googla på nästa generation..........;o)

#31
2014-03-25 19:02

Mazda får trösta sig med att Mazda 3 får designspriset "Red Dot Award".

#32
2014-03-25 22:09

Citerar en vän när plåtverkstaden han jobba på "slapp" vara mazda märkesverkstad "Nu slipper man byta skärmkanter på tre år gamla skitbilar, Hyundaierna håller i alla fall i 5...

Jag har personligen inget emot någon bil och hoppas som sagt dom fått ordning på rostproblemen, japanare i allmänhet har blivit bra på den punkten, idag är det mest tycka bilar med VAG i spetsen som rostar, vad jag noterat.

#33
2014-03-25 22:10

@Shogun, jag kommenterar väl precis vad jag vill? Själv är du rätt snabb på att häva ur dig dynga på alla artiklar om tyska bilar, så vad gnäller du om?

Vad Lason1 menar med "förra 6an" är inte helt klart. Är det den förra 6'an han själv ägde, eller förra generationen? Hur som helst, enligt många anses gen 2 bara vara en större facelift av gen 1 vilket i så fall innebär att en 2003 visst kan kallas för "förra 6'an".

Poängen är att rostskyddet på Mazda inte är, eller har varit, det bästa. Det finns gott om rostiga mazdabilar.

#34
2014-03-25 22:32

Swemba.

Humor som en tysk? Obs smilyn i inlägget ;o)

Vilka många anser det att det är samma generation? Dessa många har fel!
Det är en ny generation som kom 2008. Annars har man kallat den för facelift.

Men visst det är ju inte lätt att ha fel, men ändå hävda att man har rätt ;o)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mazda6

#35
2014-03-26 00:55

Facelift? Inte många plåtbitar som var gemensamma mellan dom du...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.