Bild
Nästa artikel
Belysningen för instrumenten i långteststallets Volvo V40 slocknade plötsligt.

Osäker belysning i Volvo V40

Långtest

Instrumentbelysningen i långteststallets Volvo V40 slocknade plötsligt, trots det fanns inga felkoder att finna.

Det gäller att ha tur och hamna på rätt sida om tidsgränsen. Den här gången slog det fel, nybilsgarantin gick ut veckan före jul och strax därefter började problemen med nedsläckt instrument-belysning.
 
Under en fjällresa slocknade i omgångar instrumentbelysningen, likaså ljuset i växelspakknoppen. Ibland hjälpte det att stanna och starta om, ibland inte. Ljuset har kommit och gått. Någon glappkontakt, problem med jordningen eller en bugg i systemet? Det var frågorna som vi först ställde.
 
Bilen togs om hand av en Volvoverkstad. Felsökning gjordes, men några felkoder hittades inte. En första åtgärd blev en nedladdning av mjukvarnas styrenhet, en nedladdning och uppgradering av CEM, Central Electronic Module, den styrenhet som just styr belysning, lås och larm.
 
Det är för tidigt att säga om uppgraderingen är gåtans lösning, i skrivande stund lyser instrumenten som de ska. Vi får återkomma i ärendet.
 
Dessvärre uppstod de här problemen lite ”för sent”. Utan garantier kostade felsökningen och nedladdningen/uppgraderingen 1 415 kronor. Man tycker att Volvo borde ha en nybilsgaranti på tre år.

Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?

Kommentarer

#1
2015-02-27 14:54

En fundering.
Om det nu finns en uppdatering till något så brukar det även finnas en "changelog".
Dvs en beskrivning på vad denna uppdatering korrigerar.
OM nu biltillverkaren släpper en uppdatering som innehåller buggfixar och inte ger något utökad funktionalitet, varför inte göra detta gratis.
Ett annat alternativ är ju att man likt IT-världen tecknar ett avtal där det ingår fria uppgraderingar samt service och support för en påse pengar.

Jag tycker man hör många historier om verkstäder som har som standardsvar att "vi hittar inga felkoder därför finns inget fel".

#2
2015-02-27 15:36

Alla bilar borde ha en nybilsgaranti på minst tre år, utan att man måste betala extra för att "få" tre år.
Gumman och jag har två VW och där gäller bara två år, DÅLIGT ! Men det finns ju många andra bilmärken som har tre år eller längre UTAN tillägg. Men då säger väl en vän av ordningen att...

#3
2015-02-27 16:18

Volvo har sjukt många el-gremlins i sina bilar. Tycker var och varannan Volvoägare säger att de har elproblem av olika slag i nyare Volvosar.

#4
2015-02-27 16:27

Befarar att den här typen av problem kommer att öka, med tanke på alla "surfbrädor" som monteras i nya bilar... Vad ska vi tippa blir en genomsnittlig livslängd för dessa och vad kommer dom kosta att byta när garantin upphört?

#5
2015-02-27 16:59

Detta är bara början, när alla bilar har windowsplattor och är ständigt uppkopplade och digitala instrumentbrädor kommer det ena felet att avlösa det andra.

#6
2015-02-27 17:48

Hade en VW Bora ett tag(ja faktiskt) som vid ett tillfälle på en motorväg uppvisade nåt liknande: Plötsligt slocknade allt, mätarna gick ner till noll, motorn la av.........detta varade i en sekund ca(tror jag) sedan tändes allt och färden fortsatte.... Jag tänkte: Vad tusan nu?
Hände bara den gången, i alla fall när jag ägde bilen

#7
2015-02-27 20:42

Kan verkligen hålla med om att detta borde tagits på goodwill - Konstigt att en tidning där dessa fel sprids inte får en extra ödmjuk behandling !

............Men samtidigt speglar det ett ärligare samhälle om "vanliga" kunder och ViB blir behandlade på samma sätt.

#8
2015-02-27 23:09

Digitala instrument suger. Fult och billigt. Som att sitta med en strålkastare i fejjan. Nej tack.

#9
2015-02-28 00:48

Jag hade liknande problem på min V40. Det löstes dock med mjukvaru-uppdatering.
Problemet visade sig som så att när du går in i bilen tänds instrumenteringen upp, men om du inte startar bilen direkt (kanske för att du pratar i telefon, eller håller på att säga hejdå till någon) så slocknar instrumenteringen igen efter en stund. När du sedan startar bilen ska den givetvis tändas igen. Så skedde dock inte utan man fick gå ur bilen låsa den och, ja, börja om igen så att säga.
Men som sagt det löstes på garantin, och detta var ungefär när jag hämtade ut den och förmodligen en bugg. Min V40 var en av de första, uttagen oktober 2012.

#10
2015-02-28 00:53

...för övrigt vill jag tillägga att i ert fall hade jag väntat att lämna in den tills det var dags att göra service då Volvo "bjuder" på senaste mjukvaran som en del av serviceprogrammet. Då hade ni bakat in dessa 1 415 kr i servicekostnaden istället.

#11
2015-02-28 03:57

Tycker också att 2 års nybilsgaranti är kort i grannlandet Norge har Volvo 3år. Som privatperson hade jag i detta fall åberopat reklamationsrätten som gäller 3 år. Men eftersom era bilar står på företag gäller inte den, så tycker absolut det borde gått på goodwill . Under all kritik från Volvo om du frågar mig.

#13
2015-02-28 10:26

Klart du inte har............men andra XC70 ägare har råkat ut för det väldigt ofta. Och även andra problem som slår ut bilen så den måste bärgas. Kan man få lite bromsa? ;o)

#15
2015-02-28 11:36

Dagens och definitivt morgondagens bilar är datorer förklädda till något som skall se ut som en bil, så lätt det är att en dator kraschar så är det verkligen ingen angenäm tanke att ge sig ut i trafiken med en sån.
Enda hoppet är att bilen kan ringa upp till en central som kan gå in och laga felen i datorerna ute på vägen.
Där är inte många, om ens någon i dag, Volvo har inget sådant.

#16
2015-02-28 12:16

N-iklas.

Så är det, och det är väldigt tragisk utveckling, man sitter i händerna på verkstäderna. Volvo ägare verkar särskilt utsatta......

#17
2015-02-28 14:00

Tragisk utveckling?? Anar jag ett "det var bättre förr"?
Det finns självklart fördelar och nackdelar med all teknik.
Men är lösningen att stoppa utvecklingen och skruva tillbaka klockan 40år?
Tror snarare att vi kommer få se mer sofistikerade lösningar i samma stil som datorer, tv-apparater och mobiltelefoner osv.. framöver. En del av dagens och framförallt morgondagens bilar kommer vara uppkopplade. Och då kan din biltillverkare lätt informera dig om att en "uppgradering" finns att ladda ner.
Det finns ju fördelar med att kunna "uppgradera" bilar.. Titta bara på Tesla där kodaporna klurat lite och kommit på hur dom med några snuttar kod kan få bilen du köpte att gå längre med hjälp av ny programvara.

#18
2015-02-28 15:04

Nej men, ca 20-25 år då fungerade de Toyota otroligt bra, inte ett driftstopp. På sin höjd byte av glödlampor. Jag tvivlar på att bilar av idag når dit med all elektronik. Sedan må de ha andra fördelar, men blir det fel, då blir det dyrt och man sitter i händerna på verkstäderna.........på så vis är det en "tragisk utveckling"........

#19
2015-02-28 15:54

Såna här fel är verkligen trista. När man sen bokat tid och besöker verkstaden så känns det tröstlöst när verkstaden meddelar: "Inga felkoder"... "Men vi uppdaterar till senaste mjukvara, så får vi se!" Rena Lotto liksom! Man har ingen aning om det kommer åtgärda felet. Att sen dessutom behöva betala för det när garantin gått ut!!! Nä, jag tycker att när man köpt en dyr bil så borde mjukvaruuppdateringar ingå! Helst för all framtid. När saker inte fungerar som det är tänkt så måste det väl betraktas som ett ursprungsfel. Jag ser dessutom fram emot en framtid där man själv enkelt kan utföra dessa hemma, eller var man än är, så man slipper ödsla tid på att uppsöka en verkstad!

#21
2015-02-28 20:51

Rutger Jönåker.

Bra ide där! Vilket märke blir först med att erbjuda "livstids gratis mjukvaruuppdateringar" ......? Kan det bli något asiatiskt märke?

#25
2015-02-28 23:06

Satte du lördagsgroggen i vrångstrupen nu Gäsp, du som gillar långa garantier? ;-) Men ordet "livstidsgaranti" använde jag aldrig. Tänk såhär: Om du köper en dator med tillhörande operativsystem/mjukvara så uppdaterar den ju sig regelbundet så länge du har den, utan att det kostar något extra. Det ingår i ursprungspriset. På samma sätt borde väl en bil (som är avsevärt mycket dyrare) med tillhörande mjukvara fungera. Har tillverkaren installerat en mjukvara med buggar (vilket det alltid är i mjukvaror..) så är det väl inte mer än rätt att dom undan för undan kommer med uppdateringar som löser dessa buggar utan att det kostar något extra. Tycker du det är konstigt? Med moderna uppkopplade bilar borde det dessutom kunna ske utan att man ens behöver besöka en verkstad.

Reverend Benny är ju inne på samma spår och berättar att Tesla redan tillämpar detta. Jag tycker helt enkelt att alla biltillverkare borde jobba på samma sätt, när nu bilarna blir allt mer beroende av mjukvaror, som allt för ofta orsakar problem för bilägarna. Jag tycker även att det är fräckt av Volvo att debitera kunden, i detta fallet 1.415kr, för en mjukvaruuppdatering, som man inte ens vet om den löser problemet, när man själv försett bilen med en mjukvara som har buggar. Det är min åsikt.

Sen tror jag både Gäsp och c k ska läsa inlägg #17 innan ni läser #18, så tror jag ni inser att Shogun helt enkelt svarar på Bennys fråga, om lösningen "är att stoppa utvecklingen och skruva tillbaka klockan 40år?" Han påstår alltså inte att Toyotor blir 20-25 år, utan nöjer sig med att skruva tillbaka klockan så långt. Om nu jag förstått saken rätt, efter lördagsgroggen... (hick) :P Skål grabbar! =)

#27
2015-03-01 00:04

Är inte riktigt säker på att jag hänger med i din tankegång nu Gäsp, men så har jag ju tagit den där lördagsgroggen... :P Men en PC blir segare med åren, Ja! Men jag får ju fortfarande uppdateringarna! =) Så varför ska jag betala för dom till min bils "PC"? Och när min PC blir för seg så får man ominstallera den. Jag vet, det är en nackdel med PC och Windows... Men på vad sätt är detta överförbart till bilar? Blir bilens dator mindre seg för att ex Volvo tar betalt för uppdateringarna istället för att jag får dom gratis? Skulle inte tro det...

#29
2015-03-01 11:41

Rutger Jönåker.

Helt riktigt du förstår vad jag menar trots lördagsgroggen..........med 20-25år, man är tvungen att läsa inlägg 17 innan man läser 18......att det var/är så svårt att förstå?

Utan att vara fanatiker så är det så i vårat fall att Toyota/Lexus Honda är de bilar som varit mest problemfria genom åren av alla olika märken vi ägt, och då talar vi om 55bilar. Och det är det jag förmedlar till andra om de vill ha en sådan bil så talar jag om våran erfarenhet av ca 55 olika bilar och märken. Att många olika undersökningar säger samma sak genom en lång rad av år tar jag som ett kvitto.... och lägger ihop 2+2=Jag kallar det erfarenhet inte fanatism, om jag köpt mobiltelefon eller annat tex dator som varit fri från mjukvarufel så hade jag säkert lovordat det lika mycket, äras den som äras bör! Och det gör jag utan att gå till personliga angrepp på andra.............

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.