Bild
Nästa artikel

”Oren” diesel bov i dramat?

Långtest

Vi Bilägares långtestbil Hyundai i40 tvingades till filterbyte i förtid. Nu ska det igentäppta filtret analyseras för att finna orsaken.

Det råder oenighet om dieselbränslets kvalitet mellan i första hand Hyundai/Kia och vissa av bränslebolagen. Vi Bilägare har två aktuella bilar i långtest och med Hyundai i40 tvingades vi till ett bränslefilterbyte i förtid, redan efter drygt 4 000 mil.

Det är framför allt Hyundai och Kia som anklagar vissa av bränslebolagen för att leverera ”oren” diesel. Ett otal fall har inträffat. Enligt deras tekniker beror igensättningen av filtren på oxiderad RME, alltså den tillsats på upp till sju procent av rapsmetylester som blandas in i dieselbränslet.

Våra bilar, Hyundai i40, nu efter drygt 3 000 mil sedan filterbytet, och Kia Cee’d efter 4 300 mil, visar i nuläget inga tecken på ryckningar, men oron för igensatta filter består. För att få mer visshet har Vi Bilägare låtit skicka in det igentäppta filtret från vår Hyundai i40 för en analys.

Bränslebolagen som vi kontaktat slår ifrån sig och hävdar att dieselbränslet uppfyller den standard som bilbranschen godkänt och att problemet är fordonsrelaterat.

Ärendet har nu hamnat på branschorganisationen BilSwedens bord.

– Ännu så länge är det inget allmänt branschproblem, men vi ser naturligtvis allvarligt på utvecklingen, säger Anders Norén, teknisk chef hos Bilprovningen.


BilSweden har tidigare haft stor påverkan på bränslebolagen, bland annat när sulfathalten i etanolen kom att sänkas, det som ansågs vara orsak till att spridarna tog stryk, framför allt i Fords och Volvos flexfuel-motorer.

I fallen med de igensatta filtren finns det fortfarande många obesvarade frågor. 

Diskutera: Tror du att oren diesel kan vara orsaken till det igentäppta filtret?

Kommentarer

#1
2014-04-04 07:22

Varför är det bara Hyundai och Kia ägare som tankar ”oren” diesel?

#2
2014-04-04 08:22

Vad kostade filterbytet? Men lite får man ju stå ut med, för dieslar drar ju mindre bränsle än bensinarna. Va! är dom dyrare i inköp? Och har hört att motorerna bullra mer. Har även hör att kupévärmen tar längre tid att få upp. Är dom inte lite mer svårstartade också när det blir riktigt kallt?
och nu då filterbytet på vissa bilar. Och eftersom en dieselbil väger mer än bensindito så måste man köpa ny däck tidigare... ;)

#3
2014-04-04 08:28

Många dieselbilar kostar väl mer i skatt också? I alla fall de större Suv:arna och familjebussarna.

#4
2014-04-04 08:51

Dessutom är de väl dyrare att serva.

#5
2014-04-04 08:54

Hej Hackenbush. Ja i alla fall dom äldre bilarna. Kollade upp en Audi A6 2,5 TDI 1999a skatt, 7149 kronor

mvh VW Polo 2012

#6
2014-04-04 08:59

En V70 diesel 2005 kostar 4228 i skatt enligt transportstyrelsen och det är ju inte direkt billigt.

#7
2014-04-04 09:01

För normalbilisten är väl typ 1,6 liters bensin det som borde vara lönsammast i längden. (Lite generellt)
Vi bilägare presenterade för ett par år sen en lista över hur långt vissa bilmodeller var tvungna att rulla per år för att det skulle vara lönsamt att välja dieselalternativet. Då vägdes alla aspekter in, och många alternativ var riktigt lockande med lönsamhet från första milen. Tyvärr baserades undersökningen på att man köpte bilen ny och sålde den efter tre år. Hur många bilägare för egentligen så? Vad händer med kalkylen om man räknar med de dyrare servicekostnaderna som är på en diesel, och dessutom tar med risken att man behöver byta partikelfilter nån gång?

#8
2014-04-04 09:15

En begagnad dieselbil borde vara iskall i bilhallen om inte partikelfiltret är bytt.
Ungefär som bilar som inte bytt kamrem och är till salu. (såvida inte bytet är hyfsat billigt)

#9
2014-04-04 09:26

Tankar ni möjligtvis på OKQ8 eller Tanka?

#10
2014-04-04 09:35

"... bland annat när sulfathalten i etanolen kom att sänkas, det som ansågs vara orsak till att spridarna tog stryk..."
VAD??? Snälla nån! Okunskap på toppnivå!
Industrialkohol (100% etanol) har noll% sulfat. Likaså E85 med sin 15% bensininblandning.
Däremot var den lägre sulfathalten ett problem i mitten av 90-talet när den dåvarande dieselns sulfathat minskades radikalt och de tradtionella spridarna på en del dieselbilar skar p.g.a. för lite smörjning.

#11
2014-04-04 09:42

Bortom: Jag tror inte du ska nämna okunskap med din begränsade kunskap! Sulfatnivån höjdes när man blandade in etanol gjord på vinrester. Det dödade många spridare! Vi hade många motortekniken från bilfabriker som tog tester och kom fram till att sulfatrester var boven. Sen erkände bensinbolagen att man ändrat innehållet i e85!

#12
2014-04-04 10:07

Hacken - alla dieslar kostar väsentligt mera i vägskatt än bensinare av motsvarande storlek. Sen att en del bilar - bensinare liksom dieslar - är befriade ifrån vägskatt de 5 första åren är en annan sak. Men formeln för att räkna ut vägskatten straffar i detta fall dieselbilar avsevärt och gamla, "skitiga" dieslar i ännu högre grad.

#13
2014-04-04 10:28

Är nästan helt säker på att det är dieselbränslet som är boven i dramat... Svensk diesel håller inte hög kvalitet.
Det snackas bara om att göra allt bränsle renare och renare hela tiden, sen om bilen inte klarar av sörjan verkar helt oviktigt.
Ge oss bra diesel och bensin så kommer bilen må bättre.
Vill se RON 99 och en bra premium diesel att kunna välja på.

#14
2014-04-04 10:47

Jag tror att problemet ligger i långa intervaller ihop med högre cirkulationen pga högre bränsletryck samt kall väderlek som kan ge paraffin utsöndring som täpper igen filtret. Därför kör jag bensinmotor där filtret ska bytas vid 15000mil.

#15
2014-04-04 13:14

Frågor till Vi bilägare.

1 Varför inte publisera analysresultatet? Borde ge ett klarläggande beträffande orsaken!
2. Tankar ni på OK?

#16
2014-04-04 20:09

Tycker ju Hyundai/KIA kan gnälla hur mycket dom vill, för om det bara är dom och ingen annan som har problem är det ju solklart fel på deras grejer. Gör om -Gör rätt!

#18
2014-04-05 10:16

Att alla Dieselbilar skulle kosta mer i vägskatt än bensinare var nog det dummaste jag hört. Jag har en Renault Scenic Diesel Miljöbil.
Skattebefriad i 5 år förvisso men skatten ligger endast på 1088 kr.
Scenic Bensinare samma årtal ligger skatten på 1500 kr

#19
2014-04-05 13:00

Hej CJ77 , Och jag har en VW Golf GT 2014 bensin! på 140 hk, skatt 360 kr.
Vi förutsätter att dessa skatter skulle stå sig i åtta år, så skulle alltså du ha betalt mer i skatt för din dieselbil än jag med min bensinbil, trots att du har Fem "fria" skatteår . Så kan det gå med billig skatt ;)

#20
2014-04-05 16:03

På jobbet kör vi numera enbart på Preems diesel sedan några år tillbaka. Preem diesel är superbra och vi har aldrig haft problem med dieselfordonen sedan vi bytte från Shell till Preems diesel.

- Gör det du också!

#21
2014-04-05 16:53

Vi har haft Citroen c5 som vi tankade diesel från Preem och den gick orent. Vi har Ford Mondeo som vi tankade Diesel från Preem och den började gå orent så vi slutade och tanka på Preem och gick över till OK/Q8 samt Statoil sedan har vi inte haft oren motor gång. Så det är inte bara fel på Hyundai och Kia. Det måste vara oren diesel som är problemet.

#22
2014-04-06 11:59

@trasten
du säger att spridarna ´dog´ p.g.a. för mycket sulfat.. medan artikeln gör det motsatta gällande...

#24
2014-04-06 15:02

Nja VW,, 360 kr har jag med även bensinmodellen men sedan tillkommer en kostnad per gram koldioxid den kommer man ju inte undan,, men som du säger 8 år, skatten vet man ju aldrig om dom höjer eller sänker.
Men i mitt fall just nu så är ändå skatten högre för bensin modellen än min modell även utan skattefria 5 år.

#25
2014-04-07 12:31

Nu rör nedan exempel iofs bensin, men ändå....

OK-kunden:
Men, ursäkta mig här. Vänta lite, det… Det är inte så att du har en bil inne på verkstaden tror du med lite OK-bensin i tanken?

Roy:
Hur fan ska jag kunna veta det?

OK-kunden:
Ja, känns inte det på lukten?

Roy:
Lukten? vadå?

OK-kunden:
Ja, men all annan bensin är ju utlänskt och då luktar det väl utlänskt. OK är ju svenskt och det borde lukta svenskt tycker jag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.