Bild
Nästa artikel

Opel Ampera – endast för behöriga

Långtest

Ampera är inte en bil för vilken mekaniker som helst! Jag förstår att hybridtekniken ställer krav på teknikernas utbildning men för konsumenten blir det konsekvenser.

Den första plåtverkstaden som skulle laga vår påkörda bil upptäckte i sista stund att den inte hade behörighet att jobba med Amperan. Nu har vi i alla fall hittat en behörig verkstad och lämnat in bilen. Men då misslyckas reservdelshanteringen och en beställd ny bakre stötfångare hamnar på drift någonstans i Europa istället för i Kista som det var tänkt.

Jag har också försökt boka tid för årlig service men inte heller att hitta en behörig serviceverkstad verkar bli så lätt.

Har Opel snålat på utbildningen av sina mekaniker?

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Ampera

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Ampera

Modell: Opel Ampera
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 456 800 kr
Aktuell körsträcka: 4 381 mil
Förbrukning (dek.): 1,2 l /100 km
Förbrukning (ViB:s): 3,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
Claes T
2013-12-28 08:44

De är kluriga tyskarna. Snart byggs väl en mur också så att konsumenterna enbart kan inhandla tyska bilar. Så var det ju för bara några få decennier sedan.

#2
2013-12-28 11:50

Opel har alltid varit snåla med kurser!

#3
2013-12-28 12:59

Jaha då är ju inte denna bilen för oss vanliga människor om det skall vara svårt att få service gjord, och man kan ju inte göra den själv heller.

#4
2013-12-28 14:32

Opel har faktiskt ingenting med saken att göra.

Organisationen av verkstäder och återförsäljare är mycket slappt och odisciplinerat utformad.

Den enskilda försäljaren och verkstaden väljer själva vad de vill satsa på, prioritera och vilken nivå de ska lägga sig på.

Generalagenten har inget maktmedel eller inflytande alls utan kan bara utfärda rekommendationer och riktlinjer och erbjuda tillgång.

Opel kan på samma sätt inte göra mer än att släppa ut material och göra saker och ting tillgängliga men om en chef hos en lokal försäljare eller verkstad inte tycker det är viktigt så faller alltsammans på en enda persons beslut hos ”Nilssons bil” eller liknande.

De enda verkstäder och försäljare Opel har något direkt inflytande över är de tyska.
Och ser man på hur försäljningen sköts i Tyskland är det som natt och dag i jämförelse med anda ställen.

Denna dåliga och slappa organisation som skapats av GM och Saab är ett av problemen och en stor orsak till dålig försäljning eftersom kunden får arbeta med att själv engagera sig och själv skaffa kunskaper om han vill ha ett förstklassigt arbete utfört.

Dessutom finns ingen ren Opelförsäljare kvar utan alla säljer upp till 5 andra bilmärken också vilket leder till kraftig splittring av uppmärksamhet och fokus och öppnar upp för slarv och nonchalans.

#5
2013-12-28 18:58

Kluriga tyskar??? Av alla egendomliga inlägg man läst här så.....
Baserat på vad N-iklas skriver så hoppas man ju att generalagenten tar sig ordentligt i kragen nu när GM verkar satsa på Opel, annars kommer märket att fortsätta att spela en biroll i Sverige, och det är i så fall inte bilens fel.

#6
2013-12-28 21:26

Bilen är riktigt kompetent och verkligen en av de bästa man kan välja om man värnar om sin miljöimage. Den har ju också en verkligt låg förbrukning till skillnad mot en del andra som inte lever upp till sina enbart teoretiska siffror.

Problemet är att det är en Opel. Hade det suttit fyra ringar eller ett propellermärke i fronten hade den sålt betydligt bättre, även om då priset varit 100tkr mer. Så "dumma" är de flesta...Jag gillar den iaf.

#8
2013-12-29 00:57

Jag gillar inte att den bara är fyrsitsig. Och det tror jag gör att många väljer bort bilen, och det är ju synd. Hade den varit tex femsitsig så skulle den få flera kunder. Det är vad jag tror, och nästa Opel Ampera kommer nog att vara femsitsig minst.

#10
Claes T
2013-12-29 11:51

Instämmer som alltid med liefer och Shogun!
Gillar dock designiden på bilen, den ser ut som min gamle mors gamle dovetvål.

#12
2013-12-29 20:42

Det är i förlängningen upp till Opel att ställa krav på återförsäljarna att utbilda sin personal. Andra märken kan ställa krav på sina återförsäljare, då borde även Opel kunna göra det. Att skylla på Saab är bara patetiskt eftersom dom varit borta i flera år. Borde man inte ha hunnit utbilda folk på Ampera under den tiden??

#13
2013-12-30 12:36

Tesla har bevisat att om man prioriterar utrymmen framför säkerhet så får det följder.

Vid upprepade tillfällen har rymliga Tesla brunnit i trafiken efter obetydliga olyckor eftersom batterierna sitter placerade på ett utsatt ställe.

Ingen Ampera eller Volt har brunnit i trafik på vägen.
Anledningen är dels att man i tekniken prioriterat säkerhet och kvalitet före prestanda och dels för att man offrat en plats i baksätet för att få en krocksäker placering av batterierna.

#14
2013-12-30 12:48

Och ställa krav kan man ju, men vad gör du om återförsäljaren skrattat dig rakt upp i ansiktet och säger att dom skiter i dina krav därför att de säljer många andra bilmärken och passar det inte kan ni be någon annan sälja.

Om man sa upp avtalet med 60 % av samtliga återförsäljare vad händer då?

Ett bilmärke med låg försäljning har inget maktmedel att ställa krav med om återförsäljarna klarar sig utan det märket.

#15
2013-12-30 13:30

Kan man inte använda piskan så får man använda moroten. Flera andra märken använder sig av olika bonussystem för att främja utbildning av mekaniker. Pengar är det språk som verkstadschefer förstår!

#16
2013-12-31 14:33

N-iklas - ingen Volt/Ampera har heller ens i närheten samma batteri-räckvidd som en Tesla Model S så man kan inte ta till den enkla lösningen med batteriplaceringen som GM gjort. Trots detta så har det ju hänt att krockade Volt/Ampera tagit eld ett tag efter en kollision om jag inte minns fel. Men - glöm inte att även bensindrivna bilar tar eld emellanåt vid olyckor. Och ingen människa har hittills blivit skadad av att Tesla tagit eld ett par gånger i samband med olyckor.

#17
2014-01-01 16:06

Tesla är en mycket större bil så det finns mer plats för batterier om man vill offra utrymme än i den jämförelsevis lilla Ampera.

Nu prioriterade Tesla utrymme före krocksäkerhet, hela deras ide är ju att dölja att det är en elbil när man använder den och det kräver att man fuskar här och var för tekniskt är det Tesla gör inte möjligt utan att ta farliga genvägar som en stor volym batterier och en farlig batteriplacering.
Eller nackdelen med ett pris på uppåt en miljon, dra ner priset till 370 000 och se vad Tesla S då erbjuder, det kunde bli intressant.

Utöver det kända krocktestet där det började brinna tre veckor efteråt, och modifieringarna som följde, har ett par bränder med amerikanska Volt inträffat när den stått på laddning där man misstänkt fel på laddstationen eller kabeln, men inget har kunnat sägas säkert.
Något fel på bilen själv har man dock ännu inte kunnat bevisa i något fall.

En Volt har totalförstörts i en parkeringsolycka utan att fatta eld vilket indikerar att bilens teknik tål en hel del.
Det enda som tycks ha klarat smällen är just batterierna.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.digitaltrends.com%2Fcars%2Fchevy-volt-totaled-in-car-crash-doesnt-catch-fire%2F&ei=1CnEUpfXMoKU4ASzoIHwCA&usg=AFQjCNH7gGBe88_NVXO2gLwEPTDF5DuIOg&bvm=bv.58187178,d.bGE

Valet står mellan säkerhet eller flärd och utrymmen, när Tesla kommer med en mindre billigare bil med ett litet säkert batteri som rymmer dagens effekt kan vi tala om saken.
MEN
Effektstarka batterier är för övrigt rena bomberna, värre än bensin som brinner, medan batterier faktiskt kan explodera.

#18
2014-01-01 19:15

N-iklas svamlar som vanligt för det ska passa till Opels fördel.

Man har ej kunna konstatera något fel på bilarna som brunnit. Inga personskador har inträffat eftersom branden hållits helt ifrån passagerarutrymmet.

Ang. säkerhet så är Tesla den säkraste bilen som någonsin testats i krockprov i USA.

#19
2014-01-01 22:45

Tragiskt,..den utbildningen som vi kan förvänta oss utav verkstäderna och som de också själva hävdar att de har finns alltså inte! Sen om bilen heter Ampera eller något annat,är eldriven eller inte har ingen betydelse. Mekanikerna borde ha rätt utbildning för att sköta dess service innan bilarna lanseras.
Detta är bara ännu ett bakslag för eldrivna bilar och jag har tyvärr svårt att se varför tillverkarna gör allt så svårt för sig.

#20
2014-01-01 22:49

Tja, inte så jäkla svårt att förstå mistro.
Hur många dylika fordon finns det? Hur många måste jag serva/reparera för att betala min utbildning??

#21
2014-01-02 14:03

Felet på Tesla är hur den är designad och konstruerad och vilka prioriteringar man valt.
Det är därför den lätt brinner - vad hjälper det att den stora karossen ger säkerhet i krockar med andra bilar om den troligen börjar brinna för att man genat en trasig trottoarkant med en uppstickande sten eller kört på ett litet föremål på vägen.

Teslas säkerhet är beroende av att bottenplattan inte deformeras eller skadas på minsta sätt, sker det är den inte längre säker - något krocktest där bottenplattan skadats ens det allra minsta har inte genomförts.

#22
2014-01-02 16:40

Den stora Teslan drar upp mot 70 procent mer el än vad Nissan Leaf gör. En stark motor kombinerat med ett gigantiskt batteri suger. Om räckvidderna skall bli någorlunda långa krävs det helt ny batteriteknik, som tillåter högt energiinnehåll samtidigt som vikten reduceras rejält. En Nissan Leaf med 24 kWh stort batteri kommer mellan 12 och 20 mil på en laddning. Rätt ok för de flesta. Dessutom är den överkomlig i pris.

Märkliga siffror i faktarutan: Förbrukning (dek.) 1,2l/100 km och förbrukning (ViB) 3,3l/100 km - alltså plus 280 procent! Är detta typ "blandad" körning eller är det väldigt mycket typ stadskörning med alla möjliga hjälpaggregat inkopplade?

#23
2014-01-02 22:01

N-iklas..."något krocktest där bottenplattan skadats ens det allra minsta har inte genomförts.".

Hur krocktestar man en bil utan att bottenplattan deformeras?

#24
2014-01-03 12:16

Nåja bottenplattan mellan hjulaxlarna där batterierna sitter.

Ser man på filmen av Teslas krocktest kan man se att bilen nästan inte deformeras alls, fronten fälls snarare in mekaniskt än deformeras, Tesla har en helt annan typ av balkar i fronten än vanliga bilar och fungerar annorlunda.
Sidokrocken ger bara en lätt buckla i dörrarna, trösklarna förblir raka och när man sedan vänder bilen upp och ner kan man se att någon deformering av undersidan inte förekommer alls.

Alltså har batteridelen av bilen inte krocktestats och att Tesla går så långt att man bygger en stridsvagn säger en hel del om hur känsliga batterierna är för skador.

#25
2014-01-03 14:18

Ser tyvärr inte en begränsad upplaga som någon ursäkt för dålig service. Tyvärr säljer vi som väntat dåligt utav vår produkt så därför vet vi inte hur vi skall sköta servicen? ...Nä,detta är så urbota dåligt att jag nästan vill påstå att det är avsiktligt men då får jag väl en massa gnäll om att tillverkarna minsann gör allt vad de kan för att få ut dessa bilar på marknaden!?

"N-iklas" : Du har allt för dåliga kunskaper om Tesla för att uttala dig om dess säkerhet. Tesla är på alla sätt krocksäkrare än vilken Opel som helst oavsett hur de krockas.

#26
2014-01-03 15:36

Opel är en kvalitetsbil som tyvärr drabbas av en ostrukturerad återförsäljarorganisation. GM och Opel hade välutbildade mekaniker innan Saab införlivades i GM flottan. Då upphörde all utbildning av Opelmekaniker och det dröjde ända till 2011 innan man utbildade i den nya organisationen. Men det är riktigt som N-iklas framhåller, det finns inte längre en generalagent värt namnet, vare sig det gäller Opel eller andra GM märken. När det gäller möjligheten att serva och utföra underhållsarbeten på nya bilar av idag, förhåller det sig så, att många biltillverkare inför ett slags buggsystem i sina mjukvaror som medför att man som bilägare tvingas uppsöka aktorisrad verkstad för att som det heter uppgradera mjukvaran. Visserligen kan enskilda verkstäder få tillgång till Opels datasystem, men inte till bilar som ligger inom garantitid, vad gäller uppdateringar.
Inte har det blivit bättre för kunden med den nya konkurrenslagen som EU beslutat om.
Med den organisation som Opel har idag, är det tur att man har en driftsäker bil och e serviceverkstad som man har förtroende för.
Dessutom, -Oavsett vilket bilmärke det handlar om när det gäller el drivna bilar, tror jag nog att märkesutbildade mekaniker är att föredra.

#32
2014-01-03 21:52

Skrattar bäst som skrattar sist ett ordspråk som passar i detta sammanhang.

#33
2014-01-04 15:40

Tre Tesla har brunnit efter olyckor - ingen Opel Ampera.

Mot sådana fakta kämpar ORD förgäves.

#34
2014-01-04 16:51

Huruvida någon Ampera brunnit vet jag ej. Men den identiska Chevrolet Volt har brunnit tämligen friskt...detta är ORD och FAKTA!

#35
2014-01-04 20:01

Ampera och Volt har INTE exakt samma typ av laddning. I USA har man helt andra strömstyrkor och fortfarande bara 110 volt enfas på många delstater. Därför kan man inte jämföra just i denna sak, då bilarna anpassats till amerikanska förhållanden.

#36
2014-01-04 20:24

Gunnar 44, laddningens spänning är väl helt ointressant? Batteriernas egenskaper lär ju vara helt identiska. Det du far efter är ju omvandlingen från nätspänning till likström - men ingen bil har väl brunnit upp under laddning?

"General Motors Co. is making modifications to the Volt because of a series of fires after test crashes of the plug-in hybrid vehicle. The fires were caused by a coolant leak that occurred when the car's battery pack was punctured during severe side test crashes by NHTSA."

#37
2014-01-04 21:49

Visserligen kan laddningsfasen vara kritisk för bil-ackar men det torde knappast bero på om nätspänningen är 230 V eller 110 V. Så logiken fallerar tyvärr för Gunnar. Själva laddspänningen och laddströmmen som når ackarna är densamma oavsett nätspänning - bara man har tillräcklig strömstyrka att mata laddaren med. Sen kan man säkert variera laddströmmen via laddaren men det är en helt annan sak och gäller säkert både i U.S och i Europa. Problemet i U.S är att man p g a lägre nätspänning behöver högre ström för att åstadkomma samma laddeffekt så vi har ett lite bättre läge i Europa i detta avseende.

#38
2014-01-05 00:31

Vad jag vet, har inte Ampera haft samma problem med bränder som Volt.

#39
2014-01-05 00:51

Visserligen hann man introducera Volt före Amperan, det var kanske därför som Volt drabbades mer än Opel. Vad jag känner till är det Delco i Volt o Bosch i Amperan när det gäller utvalda delar. Volt hamnade därför dåligt till på återkallningslistan på grund av bränder. Opel sköt upp produktionsstarten och har ju inte drabbats av bränder i samma omfattning.

#40
2014-01-05 01:34

Har rent logiskt svårt att tro att GM tagit fram lösningar med olika underleverantörer för dessa bilmodeller som trots allt tillverkas i tämligen små upplagor. Möjligen kan laddar-delen vara uppdelad på Delco i U.S och Bosch i Europa beroende på de olika nätspänningar som existerar men övrig elektronik i bilarna är med stor sannolikhet densamma - allt annat känns för mig lite främmande. Men jag vet som sagt inte vilket antagligen inte heller Gunnar gör. Sen har det ju skett löpande förändringar i bilarna bl a baserat på de brandtillbud som skett efter krocktester i U.S vilka krävde mekaniska förändringar för att förhindra inträngning in i cellerna vid olyckliga tillfällen. F ö är själva drivsystemet och batteriet densamma i de olika varianter som tillverkas om jag tolkar det som skrivs runt dessa fordon rätt.

#41
2014-01-05 23:25

Det är naturligtvis svårt att avgöra vart GM hämtar sin utveckling av bilar i USA. GM har låtit de olika ländernas representanter ta fram olika teknisk utrustning. Sedan har man använt dessa komponenter lite som det passar.
Jag tänker här närmast på motorsidan, där Opelfabriken i Russelsheim utvecklade bensinmotorer, o Turbomatade smallcize , Diesel upp till 2,2 för personbilssidan. Isuzu hade en egen variant av dessa motorer, både bensin och diesel. Dessa var dock inte tillnärmelsevis lika driftsäkra som sina Europeiska. GM har inte alltid varit smart i sin hantering av de olika ländernas utvecklingsfaser. Inte förrän helt nyligen, har GM USA insett att deras logik varit till nackdel för hela GM koncernen.
Man har insett att utvecklingsavdelningen i bl.a Russelsheim är ledande inom GM koncernen, och därmed drar man tillbaka kravet på att Koreanska Chevrolet ska konkurrera med Opel i Europa. Tidigare har man låtit Opel och Saab stå för utvecklingskostnader, för att sedan implementera tekniken i Chevrolet utan att behöva stå för notan. Detta samtidigt som man haft ett krav om minst 20% försäljningsökning i Europa för Chevrolet.
Jag nämner detta för att belysa hur svårt det är när det gäller tekniken i GM s bilar oavsett märke. GM tycks alltså ha insett och konstaterat att de halkat efter tack vare dess policy att låta sina egna företag konkurrera i stället för att samarbeta. Man har insett att konkurrenter som Ford exempelvis kommit längre i denna utveckling än GM. Enligt ett uttalande från vissa inom GM har GM tappat 3 år till huvudkonkurrenten i USA, Ford

#42
Claes T
2014-01-06 15:02

På min verkstad har vi fått in Ampera som brunnit. DET ÄR FAKTA. Dock aldrig, aldrig någon Prius.

#44
2014-01-06 19:34

En verkstad som både har Opel och Toyota???

#45
Claes T
2014-01-06 19:36

Allbilsverkstad.

#47
2014-01-06 21:10

Och dom skulle få ta emot en brunnen Ampera? Vad skulle dom göra med den, byta till vinterhjul?

#49
2014-01-06 22:58

Har du Claes T fått reda på vilket sätt den brunnit? Om du jobbar på en allbilsverkstad så är inte den verkstaden behörig i detta fall. Är din verkstad verkligen en auktoriserad Opelverkstad? Bilen omfattas ju av 5 års fabriksgaranti, och så länge den garantin gäller, har Opel S bara beviljat allbilsverkstäder på orter utan någon befintlig Opelauktorisering.
Jag har fått veta att det råder en djup motsättning mellan vissa bilhandlare som säljer andra populära märken tillsammans med Opel. Det har gått så långt att Opel Sverige dragit tillbaka både säljar och service auktorisering.
Jag har tidigare trott att Opel s handlare haft mindre avans hos Opel än av övriga ex. Toyota.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.