Bild
Nästa artikel
Ny koppling. Vår Octavia har varit på sitt första besök på verkstad.

Ny koppling i Skoda Octavia 1,2 TSI DSG

Långtest

Skodan har levererat som familjebil under sommaren med rymligt baksäte och god komfort. Ett missljud från sjuväxlade dubbelkopplingslådan tvingade dock in bilen på första verkstadsbesöket.

Sommaren i Skodan har tillbringats på svensk mark. Min sedvanliga resa till Tyskland uteblev, men mätaren har trots det passerat 2 600 mil. Smärtfritt har det dock inte gått. Vid 2 400 mil började ett missljud från kopplingen ge sig till känna. Vår Octavia är utrustad med sjustegad automatisk DSG-låda och när bilen slirade på kopplingen uppkom ett svagt tjut. Ljudet kunde höras vid start från stillastående samt vid växlingarna mellan ettan och tvåan samt tvåan och trean. Ljudet spelades in av Vokswagen i Bromma och efter konsultation med fabriken beslutades byte av kopplingen.

Arbetetet togs på garantin och i samband med bytet åtgärdades även en svaghet med bilens rattstångsreglage. En så kallad serviceåtgärd. Vad som var fel med kopplingen vet ingen ännu, men verkstaden har skickat iväg den för analys.

Några direkta problem ställde det inte till eftersom bilen kunde användas under perioden mellan felsökning och åtgärd. Däremot fick vi inte lånebil under det första besöket, utan bara under det andra. Anmärkningsvärt var även att lånebilen var utrustad med friktionsdäck, vilket kan tyckas märkligt i den då rådande värmeböljan.

Bortsett från kopplingsbytet har bilen rullat klanderfritt. Efter semestertestet har bilen körts mestadels runt huvudstaden vilket påverkat den ackumulerade förbrukningen en aning åt fel håll. Speciellt uppskattad under semestern har det rymliga lastutrymmet varit, samt den fina komforten i baksätet. Service kommer att ske om ett par hundra mil, vilket ger oss anledning att återkomma till vår tjeckiska familjebil.

Diskutera: Har du någon liknande erfarenhet av Volkswagengruppens DSG-lådor?

Läs mer om: Skoda Octavia

Kommentarer

#1
2014-09-29 14:10

<3 DSG. Trasigt skit från början till slut.

#2
2014-09-29 14:22

Visst "shit happens" men detta med DSG7 lådorna börjar bli en aning tjatigt nu.
Trodde på fullt allvar att vi skulle slippa läsa om problem med dessa.

Det jag inte förstår är hur VW verkstaden resonerar när man INTE fixar en lånebil, vi pratar ju om en biltidning här som har bilen som långtestbil och kommer skriva om bemötande i en tidning.

#3
2014-09-29 14:29

Kul när garantin går ut :)

#4
2014-09-29 15:22

På min förra passat fick jag växelllådan (manuell) utbytt efter "tjut" på sexans växel. Bilen hade gått tre hundra mil när det ljudet uppenbarade sig. Feltillverkat drev i växellådan trodde man. Den nya växellådan fungerade utmärkt.

#5
2014-09-29 15:23

Har haft en Octavia -09 med denna 7 växlade DSG och fick växellådan utbytt under garantin, exakt samma fel... Trist.
I övrigt är Octavian en jättebra bil anser jag.

Kommer nu köpa en ny Octavia Scout med DSG 6-växlad. Någon som vet om det är samma problem med nya 6 växlade som med 7 växlade DSG?

#6
2014-09-29 16:18

DSG-lådan är känd för att vara problematisk, minns de stora återkallningarna i Kina för ett tag sedan. Att en ny Octavia redan har problem med den bådar inte gott för framtiden...

#7
2014-09-29 16:30

Det är väl den 7-växlade (DQ200) som man haft problem med så den 6-växlade borde väl inte vara speciellt problematisk.

#8
2014-09-29 17:18

Jävla trist men tur nån annan "hackar" på den verkliga "kvalitet" VW levererar med sina MQB-bilar. :(
Styrproblemet med MQB-bilar är välkänt, väldigt många av bilarna måste "köras" väldigt försiktigt annars får man styra hela tiden för bilen ska gå rakt. Kolla även att oljestickan hålls nere, den har en benägenhet att stiga upp av sej själv. Fönstren immar igen när det är kallare (något är helt fel beträffande hur klimatanläggningen fungerar), dörrarna samlar vatten (https://www.youtube.com/watch?v=_ZbOYlynvGo), tanklocket samlar vatten och dräneringsröret tilltäppt (vet nån mera om detta?), stötdämpare som är sönder redan vid leverans (när du hör lite oljud då du kör över hål), massor av oljud från olika håll i bilen (vissa kan dock fixas redan i dagens läge men dock inte alla), däcken tar i när du svänger helt ut, motorerna älskar olja. All MQB-bilar tycks vara sämre att kör än föregående modeller (pröva själva!) och speciellt den levererade verkliga kvaliteten tycks tyvärr inte leva upp till det vad man förväntar sej av koncernen. Väntar på en massa hate-mail, för jag får ju mina uppgifter från "fel" håll och inte från Vi Bilägare eller andra tidningar och sedan har jag ju inga "verkliga" statistiker till min hjälp. ;)

1.2TSI med kamrem har jag inget ont att säga om ännu i dagens läge, det har pratats om oljud men inte något jag tror på ännu, får avvakta. Hoppas dom även fått en ny turbo istället för den gamla som vi alla säkert känner till?

PS. Kom även ihåg att undvika PSAs flerfaldiga "bästa motorn i klassen" motor dvs. 1.6l THP (design by BMW = Scheisse)! Den nya 1.2THP har jag inga som helst uppgifter om ännu, vi får vänta och se...

#9
2014-09-29 17:25

Kul att se att peugo har en hobby. Han glömde att skriva något om lådan. Men det kanske kommer i nästa utfall? =)

#10
2014-09-29 17:29

Ärketrollet Peugo :-)
Om nu alla MQB bilar har så mkt problem, och då speciellt fel direkt från leverans, varför skriver då ViB "Bortsett från kopplingsbytet har bilen rullat klanderfritt." efter 2600 mil?
Du som har så mkt säkra källor borde väl veta om att det inte är själva turbon som bråkat på den gamla 1,2 TSI utan att det är en sensor som felar.

När det gäller PSA/BMW Prince-motor så hoppas jag verkligen att dom rättat till alla fel. Dom har haft ett par år på sig.

#11
2014-09-29 17:33

Peugo. Var får du dina uppgifter ifrån?

#12
2014-09-29 17:47

Jag skrev dessa saker så att ViB har en chans att kolla upp dom på sin bil. Varför är jag så insatt i just VW-koncernens problem? Jag råkar jobba för ett stort globalt företag som använder sej av leasing företaget VW "äger" (därför mest VW-bilar). Har tillgång till uppgifter om fel och mängden fel på olika bilar. Har även egen statistik av privatbilar i företaget med hjälp av ett "hobbyprojekt" vi har = datasystem/bil-forum alla har tillgång till. Har även massor av kontakter i bilbranschen och inte bara här i Sverige. Är en datanörd men även också en bilnörd. Det som stör mej mest är inte den tid mina kolleger använder för att extra serva sina tjänstebilar utan privatbilisterna som är värst utsatta med den futtiga garantitiden biltillverkarna ger ut och efter den tiden är det helt och hållet tur om man får något fixat med goodwill eller inte, i de flesta fall känns det nästan som rån. Varför får man inte berätta om välkända typfel? PS. Kör nu även själv väldigt mycket med en VW-bil på jobbet! :D

PSA 1.6 THP är inte helt fixad och kommer troligtvis aldrig att bli det, bäst är den med över 200 hästkrafter men inte den varianten som är i DS. BMW har väl 4-5 st olika varianter av insuget nu men alla sotar igen efter en tid (så klart är detta ett "typfel" med direktinsprutningen men något jag inte godkänner).

PS. Lådan behöver jag inte skriva mera om, det börjar ju äntligen vara common sense att veta hur "bra" den fungerar. ;)

PS2. Det finns dom som beställt 308 II nu också så jag kan återkomma med "typfel" på dom här efter en tid. :)

#13
2014-09-29 18:05

Årets mest väntade händelse...

#14
2014-09-29 18:08

Jag har hört samma sak om lådan, att den 6 växlade DSG ska vara bättre än 7- växlade. Så då hoppas jag det stämmer..... Alla de problem man läst och hört om vad gäller DSG har ju varit 7-växlade så förhoppningsvis gäller det inte mitt nya köp av Skoda som ju har 6-växlad DSG.

#15
2014-09-29 18:18

Den 6-växlade är *enormt* mycket bättre men själv gillar jag inte dubbelkopplingslådornas något så när ryckiga beteende när man kör i storstadstrafik, där fungerar, enligt mitt tycke, en "vanlig" automat mycket smidigare och dom nya är ju på en helt annan planet än vad dom var förut när det gäller snabba växlingar! BMWs 8-växlade är bäst jag kört för stora bilar, i mindre och lättare bilar är den ingen som helst nytta med en massa växlar utan där räcker en 6-växlad mer än väl och är oftast också lättare.

#16
2014-09-29 19:41

Även den 6-växlade har problem om än mindre, men märkligt att folk ens köper sånt här innan problemen är lösta ?

#17
2014-09-29 20:05

Automatlådor har också problem men folk köper dom ändå!

#18
2014-09-29 20:47

Alla automatlådor har mer eller mindre problem, känner inte till en enda vilken jag skulle våga påstå vara helt felfri? Har själv Aisins (Toyota äger väl en stor del?) 6-växlade i en av mina bilar och inte är har den heller perfekt rykte av sej men tänkte åtminstone byta olja tillräckligt ofta för det kostar inte skjortan. Dock är ju DSG i en klass för sej själva i den negativa bemärkelsen. Har nån annars läst mera om VWs plan (rykte!) att skippa dubbelkopplinglådan i vissa bilmodeller i en när framtid?

#19
2014-09-29 20:50

Det är intressant att så många som inte har bilar med DSG-lådor har så mycket synpunkter...

#20
2014-09-29 20:55

Mr.Wheeler; men nu är det ju så att man kan ha ett eget "hobbyprojekt" i ämnet;-) I detta inkluderas "egen statistik".

#21
2014-09-29 21:46

DSG = skräp! Köp Japanskt!

#22
2014-09-29 22:49

Automatlådor med problem.
Det finns ett svenskt bilföretag som säljer ganska många bilar som har problem med uppdateringen av mjukvaran på sina lådor. Hur märker man problemet, det blir vibrationer i bilen. Här måste man byta låda. Tydligen ganska vanligt, har två stycken i min bekantskapskrets som varit tvungna att byta lådor.

Automatlådor har också problem. Samt dessa lådor gör i Japan!

#23
2014-09-29 23:14

Jag brukar inte kommentera andra märken men detta verkar gått alla förbi
"Arbetetet togs på garantin och i samband med bytet åtgärdades även en svaghet med bilens rattstångsreglage."
Stor nyhet att Opel har gått ut med dålig styrstång på nyare Adam och Corsa och att dessa bör åtgärdas ögonblickligen. Man kan undra om de har samma underleverantör?

#24
2014-09-30 00:22

@Simon no1, vad har den 6-växlade för problem? Inte enstaka fall och hörsägen, tack.

#25
2014-09-30 00:35

"Har du någon liknande erfarenhet av Volkswagengruppens DSG-lådor?"

Fascinerande att en tidning som ViB inte har bättre koll. Fascinerande också att medlemmarna här på siten heller aldrig lär sig. För sista gången: DSG är ingen växellåda. Det är Volkswagen varumärke på DCT-tekniken (Dual Clutch Transmission). DCT-lådor dras generellt inte med mer problem än andra växellådor.
Det finns säkert 10 st olika DCT-lådor inom VAG. Det är den minsta DQ200 (tillverkad av LuK Transmission) som dras med problem av typen abnormt slitage, och då främst när den sitter i större bilar, typ Gas-Passaten.

#26
2014-09-30 01:52

Swemba bara att googla på: "problem med dsg6" så hittar du både artiklar och drabbade personer bland annat denna 11000 mil, kostnad 66000 med arbete
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=36824

#27
2014-09-30 08:03

...och Simon kan förstås inte Googla fram ett enda dyrbart problem med nån Toyota-produkt ?

#28
2014-09-30 10:52

@Simon no1, Jag skrev ju att jag inte ville höra om enstaka fall eller hörsägen. När du säger att DSG6 "har problem" antyder du att det finns generella problem med lådan som sådan som drabbar ett stort antal (de flesta) ägare. Så är det inte!
Det finns alltid människor som drabbas av saker som går sönder.
http://tinyurl.com/kwp74yy

#29
2014-09-30 11:07

I Kina blev VW tvingade till att återkalla bilarna med dessa problem, då kan man knappast kalla det för enskilda problem om man tvingas att återkalla bilarna. Likaså återkallade man i USA och Japan, men inte i Europa!? Varför? Jo, här får man sälja bilarna ändå och så har vi tydligen svaga konsumenträttigheter här jämförelsevis. Men i länder som Kina som är en viktig export/tillverkningsland i framtiden där VW vill växa för att försöka bli den största tillverkande koncernen av bilar i världen. Förstår inte varför vissa här vill försöka sopa problemen VW har under mattan hela tiden, så fort ett problem diskuteras så dyker samma personer upp och försvarar VW och bagatelliserar problemen, vad vinner ni på det att försvara tillverkaren om ni själva är vanliga konsumenter..........?

Klart att VW skulle stå för alla kostnader här i Sverige och Europa också precis som man gör i Kina och USA där man också fått förlängda garantier, klart är då att det inte rör sig om enskilda/få kunder som har problem. Sedan så skiljer det sig nog också hur olika tillverkare tar hand om sådana här problem, även efter garantitidens utgång sk goodwill.

http://teknikensvarld.se/volkswagen-aterkallar-bilar-med-dsg-i-kina-118960/

http://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

http://teknikensvarld.se/volkswagen-aterkallar-bilar-med-dsg-i-japan-118...

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130318/volkswagen-har-ds...

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110811/mazda-tror-inte-p...

Sluta kalla detta för enskilda problem, det blir bara patetiskt!

#30
2014-09-30 11:25

@Shogun, Vad pratar du om nu? Kina och alla fall du länkar till handlar om den lilla DSG7 (DQ200) som bevisligen har problem när den sitter i större bilar. Det är det ingen som förnekar, Nu pratade vi om DSG6 (DQ250) ... eller egentligen DCT-lådor i allmänhet.

#31
2014-09-30 14:43

Swemba.

Jag pratar om att VW ska återkalla bilar även i Europa som man gjort i Kina, USA, Japan och ta sitt ansvar gentemot konsumenterna, inte att försäkringskollektivet ska ta kostnaderna för detta. Varför försvara VW hela tiden i denna fråga? Har man något visst band till VW när man gör så........hela tiden oavsett vad det handlar om om VW så försvarar man tillverkaren.

Läs gärna också vad Mazdas ingenjörer tycker om konstruktionen och ratar därför DCT lådor...........och att flera andra tillverkare inte har den konstruktion VW har i sina DCT, kanske säger något?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110811/mazda-tror-inte-p...

Här en länk där man påstår att VW vänt sig till Aisin (Aisin ägs och grundades av Toyota genom en sammanslagning av 2 underleveratörer 1965, men har sin början på 1940talet som underleveratörer skapade av Toyota) för att få automatlådor som fungerar utan större problem. Idag har man 6 delgrenar inom Aisin specialiserade på olika områden

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130912/vws-problem-med-d...

Så kineserna får bättre/driftsäkrare automatlådor från Aisin i sina Golf 7 av nya generationen som tillverkas i Kina av FAW-Volkswagen än vi i Europa som får nöja oss med sämre grejor, allt enligt länken.
Ska VW ha kvalitet så får man vända sig till Japan tydligen vad gäller växellådor. Det gäller att slicka kinesernas fötter för att fortfarande ha tillgång på denna framtidsmarknad som är så viktig för VW att kunna bli störst i världen......man får bättre garantier och bättre växellådor, vi i Europa får nöja oss med bottenskrapet i lagerhyllorna och betala genom försäkringskollektivet när/om något går fel. Är inte detta märkligt agerat av VW?

Verkar också som att Volvo köper DCT lådor från Aisin som utvecklat en ny 8 växlad låda 2012. Ska väl vara japanerna som klarar att bygga tillförlitliga DCT automater och bygga bort barnsjukdomarna de haft.

http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/drivetrain/at/at02.html

#32
2014-09-30 15:16

@Shogun, du är oförbätterlig.

1. Du säger att VW borde återkalla? Återkalla och göra vad? Man kan inte återkalla något där det inte finns något fel att lösa. Det går lixom inte att stoppa in en annan växellåda, bara så där. Så vitt jag vet så tar VW sitt ansvar med både förlängd garanti och mycket goodwill vad gäller reparation på de bilar som drabbats av omotiverade växellådeproblem.

2. Att Mazda inte tror på DCT beror enbart på att de själva inte har någon. Det begriper de flesta. DCT-lådor fungerar utmärkt generellt och finns i princip hos alla tillverkare (utom Mazda då) och i bilar från enkla citybilar till Bugatti Veyron.

3. Att du tror att Aisin gör problemfria växellådor, med argumentet att de ägs ju av Toyota, visar bara hur verklighetsfrånvänd du är. Aisinlådor är långt ifrån problemfria. De återfinns i Volvo, Ford och en drös andra märken och har, och har haft, sin beskärda del av problem. Dessutom anses de vara energikrävande och slöa. (åtminstone tidigare)

4. Att VW kan komma att köpa växellådor av Aisin ser du som något slags bevis på att VW kryper till korset och erkänner att de inte kan bygga lådor själva. Endast guden Toyota kan frälsa världen med felfri teknik och det har då VW äntligen insett ...

VW bygger INGA lådor själv. De använder sig av underleverantörer precis som ALLA biltillverkare gör. VW har lådor från LuK, BorgWarner och Aisin. Det är inte konstigare att Aisin levererar lådor till VW än att BorgWarner gör det.

#33
2014-09-30 16:01

Swemba.

1, Vad tror du de (VW) gör med de bilar de måste återkalla i Kina, USA, Japan? Skruvar de bara loss växellådorna skakar om dom så alla delar hamnar där de ska förhoppningsvis och sedan skruvar tillbaka dom!? Och hoppas att allting fungerar.....Eller vad gör de med dom? Det har du aldrig funderat på........
Hur lång är då den förlängda garantin här i Sverige, som du påstår finns? I Kina är den 10år eller 16000mil.

2. Vill Mazda ha DCT i sina bilar så köper de väl in det som så många andra gör, tex VW.

3. Förhållandevis är de mer problemfria än andra. Med tanke på hur många som tillverkas. Visa då på motsatsen med en länk dit.

4. Nu sitter du ju och studsar på stolen när du inte har några riktiga argument! Vilken befattning har du inom VW?

5. Det är bara att läsa i länkarna så förstår vem som helst att VW mörkar problem i Europa med DSG och ofta INTE tar sitt ansvar som man är tvingad till att göra i Kina, USA, Japan.

Det är tur att VW inte bygger något själva, hemska tanke på hur det skulle se ut för oss kunder i förlängningen..........Toyota bygger det mesta själva inhouse, det anser jag varit en styrka och trygghet när något går fel så tar man ansvaret fullt ut.

Automatlådor är kostsamma att utveckla och bland biltillverkarna är det bara Toyota(Aisin)Mercedes, GM, Honda och Hyundai som gör sina egna transmissioner.

Så svara på din punkt 1.
Så återigen vad gör man med DSG i Kina, USA, Japan? Skruvar de bara loss växellådorna skakar om dom så alla delar hamnar på plats där de ska förhoppningsvis och sedan skruvar tillbaka dom!? Och hoppas att allting fungerar.....Eller vad gör de med dom? Det har du aldrig funderat på........
Hur lång är då den förlängda garantin här i Sverige, som du skriver? I Kina är den 10år eller 16000mil.
Ge dej nu att försvara detta agerande från VW i Sverige och Europa in absurdum, vad hjälper det oss konsumenter?

#34
2014-09-30 15:53

Tycker som Shogun .. Om nu, mot förmodan Lexus/Toyota skulle få någon form av fabrikationsfel ... typ hängande gaspedal och strejkande broms (eller liknande bagateller) återkallar man ju nääästan omedelbart .. ;-)
.
Och också .. varför försvara fabrikat som VAG och Toyota när bilarna uppenbarligen både kan gå sönder och vara behäftade med diverse barnsjukdomar .. Det skulle inte Jag (troligen inte Shogun heller) göra :-D

#35
2014-09-30 16:24

@ Shogun

http://volkswagenaustralia.com.au/DSGvoluntaryrecall/faq

Ovan är på engelska, men berättar vad dom gör i Australien på DSG7 lådorna. I korthet så byter man ut mekatronik enhet samt byter ut olja i lådan.
Tydligen har den oljan som finns i lådorna visat sig inte fungera i alla klimat, så att vissa länder som har en viss typ av klimat (varmt och fuktigt) där verkar det som att det är större chans att lådan felar.
DSG6 lådan samt de S-Tronic (som ibland kallas dsg) som är 7 växlade och sitter i Audi (våt koppling) påverkas inte av denna recalll.

Denna förklaring nedan ger kanske en ännu klarare bild om problemet (och det gäller inte bara jetta hybrid), tydligen så kör dom bara mineralolja i lådorna i bilar producerade efter mitten av 2012.

" On certain hybrid models equipped with direct-shift gearboxes, corrosion can occur inside the gearbox due to incompatible gearbox lubricant additives, causing electrical shorts and blowing gearbox fuses. This could result in a loss of motive power, which could increase the risk of a crash causing injury and/or damage to property. Correction: Dealers will replace the existing gearbox lubricant with an updated formulation."

#36
2014-09-30 16:27

Här i Sverige uppdaterar vi mekatronic och byter olja. Det ligger en aktion ute nu.

#38
2014-09-30 18:08

Intressant prästen Benny. Men ändå finns det inga problem...........som VW bör ta fullt ansvar för även i Europa, enligt vissa.

#40
2014-09-30 20:51

Kikade lite på siffror i sammanhanget.
Länsförsäkringar har en rapport om maskinskador för 2013 för 10 vanliga bilar som några år på nacken.
För Passat så har 2% använt maskinskadeförsäkringen och av dessa så är ca 11% relaterade till växellådan, dvs av Passaterna hos länsförsäkringar har ca 0,22% växellådsproblem.
För Skoda så har 4% använt maskinskadeförsäkringen och av dessa så är ca 3% relaterade till växellådan, dvs 0,12% av Skodabilarna hos länsförsäkringar har växellådsproblem.

#41
2014-09-30 21:17

@MickeAn
Hur står sig dessa mot andra i branschen, tänker då främst på tillverkare som inte är inom VW familjen?
Även om statistik inte säger allt, och kanske inte från ett försäkringsbolag så ger det ändå en rätt bra indikation på saker.

#42
2014-10-01 00:16

Här kommer siffrorna från Länsförsäkringar.
Siffrorna är framräknade från informationen att bilar av respektive märke/modell har en viss andel där maskinskadeförsäkringen använts och att det för dessa fall där maskinskadeförsäkringen använts finns det i sin tur en viss andel som är relaterad till växellådorna.
Slutsatsen blir då vilken andel av bilar av ett visst märke/modell som har växellådsproblem.

Volvo V70 II - 0,03%
Volvo V50 - 0,04%
Audi A4 - 0,06%
BMW 3 -0,08%
Skoda Octavia - 0,12%
VW Passat - 0,22%
Ford Focus - 0,24%
Audi A6 - 0,3%
Peugeot 307 - 0,39%
VW Golf V - 0,4%

#43
2014-10-01 08:19

En kommentar har tagits bort då den innehöll personangrepp och misslyckats med att hålla en god ton.

#44
2014-10-06 23:29

MickeAn, Vw Golf ligger alltså sämst till i Länsförsäkringars senaste nerbantade maskinskaderapport?
Intressant ändå att det anmäls mellan 5st till 10st maskinskador hos VAG bilarna i snitt i maskinskadestatistiken du lagt fram där jämfört med 1st maskinskadad Volvo-modell i snitt (Volvo köper klokt nog automatlådor från Aisin som nämnts) trots 2års nybilsgaranti och ev goddwill som täcker de flesta fel i första hand hos båda tillverkarna.
Kom ihåg att detta är enbart nyare bilar som täcks av maskinskada och rullat under 10 000mil, hade man mätt till 20 000mil där ingen garanti gäller så hade vi fått helt andra siffror och Volvo hade troligen hamnat ännu bättre till i jämförelse.

Men personligen tycker jag inte att några växellådsproblem borde inträffa alls på en modern bil före 10 000mil.

#45
2014-10-07 09:55

Förr sa man epa om skräp produkter nu blir väl det nya ordet DSG.

#46
2014-10-13 15:38

"Anmärkningsvärt var även att lånebilen var utrustad med friktionsdäck, vilket kan tyckas märkligt i den då rådande värmeböljan."
Konstigt att reportern godtog att lånebilen hade trafikfarliga däck i den värmen.

"Min" firma köper in ca 6 nya bilar/år i mitt område, det var VW Caddy då och för några år sen kom 7 växlade automatlådan. Det är frågan om att gasa o bromsa eftersom vi är tidningsbud, så samtliga 6 bilar i första generationen fick utbytta lådor första året. Det blev väl lite dyrt för VAG så året efter fick inte firman köpa VW. Firman köper in kanske 50-70 bilar om året, så att VAG vägrade är nog inte så förvånande.
Men året efter köps det VW för fullt igen. Fast nu är det 7växlade Polo som gäller.
Antar att det är "normala" barnsjukdomar, men dyrt för Svensson som kanske lådan går sönder på efter garantin.

#47
2014-11-10 14:27

Har en Golf 7:a med 105 TDI/SG7. Bytt mekatronikenhet efter < 2000 mil togs på garanti. Luktade bränt och elfläkten gick nästan alltid. Gick ner i limp-home-mode en gång. Den nya har börjat visa samma symptom, nu vid ca 3000 mil. Synd på en bra bil. Har även problem med bromsmissljud, dränering till tanklocket funkar inte, bilen immar ofta igen när man startar det verkar vara så att restfukt inte försvinner ur ventilationsaggregatet utan blåses ut igen vid nästa start. Irriterande. Jag har även en MB C-klass med 7-stegs automat, den rycker lite ibland. MB har inte en tvingande service om du har bilen som vanlig tjänstebil men om man kör den i kommersiell drift (taxi) så byts oljan i automaten vid 6 000 mils intervall (tror jag). Så jag skall få oljan bytt på nästa service + uppdatera styrdonet till automaten (programvara).

#48
2014-12-15 14:51

Tyvärr samma erfarenheter som äggfoten, vissa fel går att åtgärda (tanklocket modifieras lite) men missljudet från bromsarna tycks komma och gå men tycks även detta fel gälla alla MQB-bilar. Låsen fryser ju också på MQB-bilarna, man hade hoppats på förbättringar också på den punkten (klassiskt VW-fel)? Sist när jag tog upp problemen med MQB-platformens bilar ville ingen tro på mej men nog lär dom sej med tiden får man hoppas (samt VW)? Det tycks ännu också gälla att se upp med nya Europeiska bilmodeller, det är tidigast i och med faceliften man vågar bättre köpa en ny bilmodell med egna pengar?

#49
2015-01-29 17:58

Måste vara rekord i skräpkvalite?

#50
2015-02-01 10:42

Hur mycket pengar får en DSG ägare pungslås för ett lådbyte när han måste betala själv;(

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.