Bild
Nästa artikel

Nu laddas vår Opel Ampera igen

Långtest

Vi Bilägares Opel Ampera har fått gå på vanlig bensin i 14 dagar. Det beror på att laddenheten plötsligt slocknade.

Felet inträffade när vi pluggade in för påfyllning av kraftgivande ström i redaktionens garage en morgon. Alla små LED-lampor som brukar lysa mysgrönt övergick till dystert svart. Då hade laddningen ändå fungerat som vanligt under natten hemmavid. Så denna vägran blev en överraskning. Och sedan dess har bilen enträget bett om laddning ”omedelbart”.

Men när plug in-systemets laddning uteblev fanns ju otto att tillgå – motorn som då ger ström till framdrivning och samtidigt fortfarande tillåter hybridkörning – det vill säga att bilen växlar mellan bensinmotor- och batteridrift.


Första dagen utan laddning tyckte jag det var skönt att bara  skutta in i bilen och dra iväg utan att koppla ur och lägga laddaren i bagaget. Men jag behövde inte köra många meter förrän jag saknade eldrivningens viskande framfart. Det känns också rätt bra att inte släppa ut några avgaser i Stockholms city, mitt ibland bostadshus, cyklar och fotgängare.

Och det är först nu som jag lade märke till hur bilen fungerar som vanlig elhybrid. Motorns varvtal beror på hur mycket den för stunden måste ladda. Vid start surrar den igång med märkbart förhöjt varvtal. Men när man sedan kommer upp i fart, minskar varvtalet eller så kanske motorn går över till batteridrift en stund om man kör mjukt och ekonomiskt.


Nu har vi fått en ny laddare på garantin. Den fallerande har reklamerats. Den ökande livstidsförbrukningen av bensin är de facto inte så stor som färddatorn anger.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Ampera

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Ampera:

Årsmodell: 2012
Inköpspris: 399 900 kr
Aktuell körsträcka: 2 338 mil
Förbrukning (dek.): 1,6 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 3,3 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 3 848 kWh

Långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Kommentarer

#1
2012-10-17 13:52

"Lägga laddaren i bagaget?"

Jag trodde att det bara var kabeln - är alltså laddaren tillgänglig för "första bästa tjuv"?

Redan att ha en dold sladdvinda och laddare är illa nog - men att ha laddaren tillgänglig för tjuvar är - väldigt nära - hål i huvet.

#2
2012-10-17 14:11

Det är nog ingen laddare på sladden även om bilförsäljaren säger så.

På sidan 29 ser man ombordladdaren som är vattenkyld i Volt/Amper går nog inte att hänga på sladden, mycket mer att läsa på dessa sidor.
https://eresourcecenter.org/kc/CleanCitiesWebinarSlides#pdf29
Här ser man Prius ombordladdare som är luftkyld och skulle nog inte heller gå att hänga på sladden.
http://www.themhshow.com/toyotaprius-plug-in-hybrid-advanced-serial-vers...

#3
2012-10-17 18:46

Finns ingen anledning att kommentera detta.

Om det nödvändigtvis ska, så kan man ju nämna att Ampera förra veckan i Teknikens Värld vann ett test mot tre miljökonkurrenter varav en Prius.

#4
2012-10-18 15:03

N-iklas, har helt rätt i att " Finns ingen anledning att kommentera detta."
Nu var det klumpen på sladden som inte innehåller någon laddare som det handlade om. Inte någon biltest i TV som N-iklas skriver om, och då finns det förstås ingen anledning till att kommentera N-iklas kommentar som han själv skriver.
Om VB fortsättningsvis skriver "Nu har vi fått en ny laddare på garantin." så kanske någon tror att klumpen på sladden verkligen är själva laddaren till batteriet.
.

#5
Granlund
2012-10-18 15:15

3848 kwh och 772 liter bensin på 2338mil. Det är ett mycket dåligt resultat. En elbil hade klarat samma sträcka utan en droppe bensin med samma kwh förbrukning och mil. Men det är väl bara GM som tror att detta är en energieffektiv bil.

#6
2012-10-18 16:36

Men nu kommer "skutterudit" och när det blir färdigutvecklat kommer verkningsgraden för hybridbilar att öka rejält!
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3560539.ece

#7
2012-10-18 16:42

Granlund, en ren elbil hade aldrig kunnat klara den sträckan ViB har kört överhuvudtaget.
Ampera är ju en elbil som går att köra även då batteriet är tomt eller om sladden är för kort.
Det går inte med en vanlig elbil.

#8
2012-10-18 16:49

Re, Granlund. Nu är det inte så lätt om man i familjen bara har en bil eller av någon anledning måste åka längre en ca: 10 mil vid något tillfälle, då står man sig slätt med rena elbilen. Toyotas laddbara hybridbil klarar samma antal mil på bara 3367 kWh om alla dessa mil körs på bara el då den till vardags inte behöver släpa omkring på ett stort dyrt och tungt batteri som rena elbilen alltid får göra hur kort resan än är.
Resultatet blir att elbilen fortfarande nästan bara passar som andrabil i familjer som ibland rör sig längre än batteriet räcker på en uppladdning. Ampera kan köras nästan samma antal mil på bara el som rena elbilar klarar till något högre elförbrukning än rena elbilarna, men elbilarna kan inte köras alls när dom nått sin maxsträcka utan måste då laddas några timmar och det fungerar bara om det finns laddmöjlighet där batteriet tog slut och att man har den tiden till förfogande som laddningen tar.

#9
2012-10-19 09:53

Nu är Cadillacs variant av Volt/Ampera på gång.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3562530.ece
Det här är en bil som man tydligen räknar med att ge lönsamhet.

Det vore ju väldigt bra om man också kunde hitta på en bil som gav lönsamhet även för vanliga normalavlönade bilköpare.

#10
2012-10-19 10:16

Problemet är fortfarande att Ampera/Volt är allt för dyr för att vara ett alternativ annars anser jag den klart att föredra framför Prius Plug-in.
Köper man någon utav dessa bilar så är väl ändå den primära tanken att kunna köra dem så mycket som möjligt på enbart el?

Det är mycket sällan som jag själv kör mer än 10 mil hemifrån och jag antar att de flesta som köper en elbil inte kör längre.
Gör man det så får man dragas med den enorma förbrukningen på 0.32 l/milen ( Huga ? )

Kör man en elbil som det är tänkt så ligger Fluence bättre till som visst efter evigheter nu kommer hit för ca halva priset.

"Saabnisse" : Ja den ser ju trevlig ut om den nu någonsin lanseras.
Som brukligt så tar sådant hur lång tid som helst att få ut,..i detta fallet tydligen 5 år och kostnaden skulle vara 230 miljoner? ...struntpengar men,men ....
När/om bilen väl når handlen så lär den säkert vara sämre än lovat oavsett...( trenden måste ju följas )

#11
Granlund
2012-10-19 10:28

Ampera slukar energi oavsett om den går på el eller bensin. Prius har alldeles för kort räckvidd på el, man får dra i och ur kabeln flera gånger per dag, jämfört med en ren elbil som det oftast räcker att ladda när du sover. På vintern är prius plugin heller inte att rekomendera. Det är bara bensinmotorn som kan göra kupen varm, så vintertid kan du glömma att köra på el. Toyota sparade i tysthet in på värmepumpen som var standard i förseriebilarna.

#12
2012-10-19 15:30

Granlund, jag är absolut ingen expert på Toyota och Prius, men stämmer det verkligen att det inte går att få ACC på Prius?
ACC kräver ju en värmepump.

#13
2012-10-20 12:20

Visst kan Amperan tyckas vara dyr, men vad får man för pengarna? Jo en standart som i samtliga konkurrenters fall, hamnar på en prislapp runt kring 400000! I dessa fall har man dessutom vare sig hybrid eller elbil!
Men dessa bilar är ju även de för dyra för normalbilisten.

#14
2012-10-20 13:46

ACC som är eldriven är kvar i toyota Prius och det går även bra att sänka temperaturen i bilen innan man sätter sig för att köra iväg. Däremot går det inte att använda ACC för att värma kupén, Toyota har istället valt att få kupén varm fort genom att ta värme från grenöret via ERG ventilens återledning av avgaser. Vill man ha värme i bilen innan man åker iväg är man hänvisad till kupéfläkt via sladd som i andra bilar.

#15
2012-10-22 11:34

Var det inte så att en av Amperans "fördelar" var att förbränningsmotorn inte laddade batterierna utan den drev elmotorerna direkt?

#16
2012-10-22 12:21

Ampera kan inte ladda upp batteriet med bensinmotorn som är på 86 hk. Bensinmotorn driver generatorn som bara genererar el för elmotorn och vid kortare större strömuttag håller batteriet kvar på samma laddningsnivå.
Den effekten i en bil som har en tjänstevikt på 1732 kg och totalvikt på ca: 2000 kg kan vara något låg om man kör i kuperat landskap.
Volvos laddbara V60 går däremot att ladda upp batteriet med hjälp av dieselmotorn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.