Bild
Nästa artikel

Nu fungerar elektroniken i Saab 9-5

Långtest

Flera verkstadsbesök har det blivit för långteststallets Saab 9-5 – men nu fungerar allt som det ska och elektroniktrollen har sopats bort.

Vi har lärt oss leva med elektroniktrollen i Saab 9-5, men förr eller senare brister tålamodet. När vi om och om igen – och allt oftare – fick släcka ned allt, och i omgångar göra nya startförsök, måste det till slut bli ett rop på verkstadshjälp. Bilen startade visserligen, men ibland kunde det ta upp till fem minuter.

Detta har gjort att vi på sistone planerat våra resor, inte gärna stängt av motorn på olämpliga ställen, eller om vi varit utsatta för stark tidspress.

Vid bilens förra service gjordes en uppdatering av elektroniken, men tyvärr har felen återkommit. Bilen hamnade nu slutligen hos Biva i Uppsala som gjorde en ny diagnos. Det till synes harmlösa felet med blinkande lampa med uppmaningen ”Rattlåset behöver service” visade sig gälla hela startfunktionen.

Hos verkstaden skedde omprogrammering av styrdon och omprogrammering av elektronikenheten för passiv öppning/start.

Bilen har återbördats och nu fungerar allt som det ska. När bilen stod på verkstad åtgärdades också låset på en av bakdörrarna som trilskats under en tid. Vidare byttes också en säkring till cigarettuttaget.  

När vår Saab 9-5 Turbo4 fungerar som den ska är det en härlig bil att köra. Trots storleken är den förvånansvärt smidig att hantera.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-5?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 Turbo4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-5:

Modell: Turbo4
Årsmodell: 2011
Inköpspris: 344 000 kr
Aktuell körsträcka:    5 340 mil
Förbrukning (dek.): 8,4 l/100 km
Förbrukning (ViB.s): 9,7 l/100 km

Långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Kommentarer

#1
2012-07-26 11:36

Tänk..äntligen en felfri Saab, det är fantastiskt.

#2
2012-07-26 12:37

0,97 i förbrukning år 2012...?

#3
2012-07-26 14:43

@Simon..
0.97?
Man kan få den förbrukning man vill.
Min 9000 går på knappt 0.7 om man tar det lugnt, vill man "testa turbon" och släppa lös pållarna, är 1.2 inga problem att nå
Har man en "gasfotsinspirerande" bil så...

#4
2012-07-26 14:52

@ Eric H, klart man kan få vilken man vill, men här handlar det om snitt under testperioden och då är det riktigt dåligt att man inte kommit längre...

#5
2012-07-26 16:01

"Wennerberg"!
Bara njut så länge det varar!

#6
2012-07-26 18:29

Skillnaden i bränsleförbrukning mellan olika förare är större än man kan tro.
I vår familj skiljer det över 2dl./mil. På jobbet likaså.

#8
2012-07-26 20:38

efter allla åren med SAAB
det känns skönt att det
är slut

#9
2012-07-26 21:11

Åker själv med en volvo V70 2.5T och den drar mellan 0.91 och 0.97 beroende på hur mycket man gasar. Tycker att det är OK med den körning jag gör.

#10
elektoniktrollet
2012-07-26 23:11

Simon no1: Min far kör en Volvo 244 från 1981. En kantig bil med gjutjärnstraktormotor. Riktiga stötfångare mm, fyra växlar, förgasare. Byggd då bensinen var billigare.
Den dricker enligt papper 0,97 och jag upplever den runt litern så det kan stämma.

Så Saab är inte ensamma om detta!

#12
2012-07-27 09:41

Synd att kanske den bästa Saaben blir mest vansklig att köpa, men en bra 9-3 är ett klipp.

#13
2012-07-27 10:25

Varför fortsätter man testa en bil som inte längre går att köpa? Även om det visar sig vara världens bästa bil så är ju det helt ointressant.

#14
Förstikön
2012-07-27 10:36

@Peter: Underskatta aldrig nostalgifaktorn bland svenskar i allmänhet och ViB:s redaktion och läsare i synnerhet.

#15
2012-07-27 11:15

Även om Saab:en vinner "bäst i test" så är det ingen som kan köpa den eller i alla fall vill köpa den, så visst är det ganska meningslöst att ha den kvar i testet.

#16
2012-07-27 12:08

Skulle kanske tro att det vore än mer meningslöst för Vib att ha sålt bilen efter ett år med alla de problem som varit för att inte prata om andrahandsvärdet.
Nu får ju bilen rulla lite till och vi får reda på hur bra/dålig bilen är som begagnad vilket egentligen är bra mycket mer intressant än att en ny bil faktiskt håller ihop i 3-4000 mil.

#17
2012-07-28 02:51

Det kan inte finnas många begagnade av den sista 9-5 modellen på marknaden. När jag var i Sverige i våras såg jag inte en enda utom på museet i Trollhättan. Man kan konstatera att det rör sig mera om modern svensk industrihistoria.

#18
2012-07-28 11:48

Det finns faktiskt ett 30 tal nya Saab 9-5 på blocket.se. Då lär det nog också finnas ett antal som inte annonseras där ....
Alltså kan man fortfarande köpa en ny Saab 9-5!

#20
2012-07-28 18:59

Du kanske bor i fel land?

#21
2012-07-28 19:26

SAAB är borta, varför klaga på elektroniken?? SAAB har ju inte funkat.. Ställ 9-5:an i ett garage och sälj den om tre år..... Bäst värde för pengarna

#28
2012-07-29 13:21

ck, vilka stationer säljer inhemsk tillverkad metanol?
Och nu handlar ju tråden om Saab och inte om Toyota.

#31
2012-07-30 23:53

För Toyota har ju en jävla massa metanolbilar i produktion ;)

Finns ett fåtal stora tillverkare av metanolbilar. Är väl Kyosho, Thunder Tiger, Serpent, HPI och kanske Associated. Samt ett gäng mindre.

;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.