Bild
Nästa artikel

Långteststallet 2017: Volvo V90

Långtest

Nu presenterar vi långteststallet för 2017. Först ut är Volvo V90, ett tämligen självklart val bland årets modeller.

Snart är det nytt år och det betyder ett nytt långteststall för Vi Bilägare. I år har vi köpt in fem högintressanta bilar av lite skilda typer - och i flera olika storleksklasser. Mellan stallets kortaste och längsta bil skiljer det hela 124 centimeter och prisgapet mellan billigaste och dyraste är över 200 000 kronor.
 
Spännvidden är med andra ord stor.
 
Fram till nyår kommer vi
att presentera varje bil för sig och vi börjar med Volvo V90, som det vore ett direkt tjänstefel av en ledande svensk motortidning att inte ha med i ett långtest.
 
Hur bra är egentligen den nya Volvo-kombin, som med stor sannolikhet att kommer att toppa de svenska försäljningslistorna innan året är slut? Det kommer vårt 4 000-milatest ge svar på, var så säkra!  
 
Vi Bilägares V90 är en kritvit D3:a (150 hk-diesel) med fyrhjulsdrivning och åttastegad automatlåda. Grundpriset är 357 300 kronor, men med lite extrautrustning slutade notan för vår Volvo på 374 000 kronor.
 
Det är exakt 200 600 kronor mer än vi gav för långteststallets billigaste bil, som för övrigt också är fyrhjulsdriven. Men vilken ”lågprisbilen” är avslöjas inte här, utan det får du reda på under någon av de kommande dagarna…
           
 

Volvo V90 D3  AWD Business Automat

GRUNDPRIS: 357 300 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Klimatpaket 8 900 kr, Volvo on call 4 900 kr, smartphone link 2 900 kr   
TESTBILENS PRIS: 374 000 kr.
GARANTIER: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägassistans förnyas vid service. 
SKATT: 1 984 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 494/188/144 cm. Tjänstevikt 1 915 kg. Maxlast 465 kg. Släpvikt 2 200 kg. Bagagevolym 560–1 526 liter (VDA).  
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 969 cm3. Maxeffekt 150 hk (110 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 350 Nm 1 500–2 500 v/min.    
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, åttastegad automatlåda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 128 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 10,5 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: Ännu ej testad.
VIB:S ROSTBETYG: 3. 
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 3/helljus 4. 

Kommentarer

#1
2016-12-28 11:16

Ett givet val, skall bli intressant att följa.
Första tipset inne, fyra kvar...

#2
2016-12-28 12:50

En fråga till långtestarna. Hur gör ni urval numera vad gäller växellåda, försöker ni välja automat om möjligt?
Skulle som läsare gärna se att ni försöker välja automat då det är svårt att jämföra bilars drivlinor annars och för att automat numera säljer mest.
Dessutom är alla hybridbilar, elbilar, vätgasbilar och liknande alltid med automat.

#3
2016-12-28 13:08

Intressant å se om ni vågar kritisera denna svenska "guldklimp"?

#4
2016-12-28 13:31

Två ton tung, fem meter lång, fyrhjulsdriven och diesel. Knappast vad mänskligheten är betjänt av. Sänder märkliga vibbar!

#5
2016-12-28 15:42

Med "bara" en trea i rostbetyg, blir framtiden intressant vad utslaget blir!

#6
2016-12-28 15:53

Testets billigaste bil, som också är fyrhjulsdriven, är alltså Suzki Ignis 1.2 High Executive 4WD som ligger på 172 000 kr med solid färg, antar ViB har köpt till metallic. Den bör vara testets kortaste bil också..

Med Volvo V90 och Suzuki Ignis klara, så tror jag starkt på Peugeot 3008 i teststallet. Även Kia Niro. Femte vet jag inte..

#7
2016-12-28 15:54

Håller med Lasse J, detta är inget bra val för mänskligheten. Men det speglar ju tyvärr som det ser ut i trafiken :(

#8
2016-12-28 16:00

Skall bli intressant att följa detta. Skillnaden mot min är D3 Awd där jag valde D4 Fwd.

#9
2016-12-28 16:18

Jag tror att Raphael spikade årets bilar i sitt inlägg.

Sedan ska det bli riktigt skoj att följa Volvon och dess eventuella brister och tillkortakommanden. Jag skulle kunna tänka mig att den kommer att kännas något undermotoriserad.

#10
2016-12-28 16:32

Tror också att Raphael ligger väldigt nära "facit"...:)

#11
2016-12-28 16:46

Exakt samma bil som jag hämtar på tisdag, dock lite mer leksaker i min.
Har ni betalat 374000:- är ni lurade denna borde ni fått för ca 338000:-

#12
2016-12-28 16:47

Jag tror starkt på nya C3 i teststallet...

#13
2016-12-28 17:00

Junkers, ViB presenterar alltid listpriset på den bil de valt och på tillvalen

#14
2016-12-28 17:20

EnannanRobban, vilket gör att hela ekonomibilden blir gravt felaktig tyvärr.

#15
2016-12-28 17:42

Min lista för en månad sedan om jag minns rätt:
Volvo V90
Renault Megane eller Talisman
Kia Niro och eller Hyundai ioniq
Peugeot 3008
Ford Fiesta om de lyckas få den nya i tid... annars Suzuki s-cross.

Ändrade min V90 en hel del så jag lyckades till slut få ett listpris på 430000:- och betalar 390000:-
De rabatter jag sett har ofta legat mellan 8-11% för privatpersoner och 11-15% för företagsköp.
En i min närhet fick 15% på listpriset.

#16
2016-12-28 17:33

Ska bli intressant att se om det blir några "barnsjukdomar" på V90n och vilka för- och nackdelar Vi bilägare upplever. Jag gissar på en Kia Optima kombi som 5e bil på Raphaels lista. Vore intressant att jämföra med V90. Eller kan det vara en E-klass?

#17
2016-12-28 17:46

Kia Optima laddhybrid kan absolut vara med.
Sedan tror inte jag att det är ignis utan Suzuki S-CROSS.

Edit: nä är nog ignis trots allt, s-cross var för dyr...

#18
2016-12-28 17:46

S-Cross hade man i långteststallet för ett par år sen så den tror jag inte på.
Om den billigaste bilen kostar ca: 174.000 kr så är nog inte C3 med.

#19
2016-12-28 17:46

Japp den kostar 20000 mer.

#20
2016-12-28 17:48

junkers - men framförallt så har man ju redan haft den i långteststallet. Kan ju i o f s vara t ex en Dacia Duster också...eller nåt annat "billigt" 4WD.

#21
2016-12-28 17:50

Intressant kuriosa är att när man väljer D3 AWD så får mandubbelturbomotorn som D4 har, dvs en ngt nedtrimmat D4. Den vanliga D3 är enkelturbo!

#22
2016-12-28 17:51

Pi, japp den finns ett 20-tal 4wd som kostar under 180000:-

#23
2016-12-28 18:00

Junkers, dessutom får man 8-stegade automaten med D3AWD, likväl som det är samma motor i V/S60 cc och XC60 med D3, 350nm dubbelturbo och 8-stegade lådan.

#24
2016-12-28 18:16

Att inte ha med V90 vore ett tjänstefel.
Kia Niro är garanterat årets långtesthybrid. Jag tror inte de väljer två bilar av samma fabrikat, men om så vore fallet så vore Optima kombi en trolig långtestbil.
Någon variant av Hyundai Ioniq vore trevligt, men ytterligare en bil från samma koncern är inte troligt.
Suzuki Ignis är även den en intressant nykomling.
Peugeot 3008? Ja, varför inte?

#25
2016-12-28 19:38

Nja, under halv litern för en 1,9 ton tung bil med AWD... skulle inte tro det. Lägg på minst 0,1 liter/mil är vi nog närmare sanningen. Jag är lite oroad över att värdena på utsläpp inte speglar verkligheten eftersom skatten baseras på utsläppen. Jag efterlyser ett nytt system för att ta fram vad bilar förbrukar och släpper ut som ligger med linje med verkligheten.

#26
2016-12-28 19:53

Jag räknar inte med att den ska dra under halvlitern...
Min Auris som är deklarerad 0,39 har snittat 0,59 så det blir säkert ca 0,7 för Volvon.
Man får lägga på 30-40% numera.
Eller kanske mer med verkligheten, lägg på 1,5-2 dl per mil oavsett vad tillverkaren anger. Jag tror nämligen större och törstigare motorer överförbrukar mindre i %.

#27
2016-12-28 22:26

Kunde varit intressant om man inte valt diesel, men det kommer kanske mer intressanta bilar

#28
2016-12-29 09:10

Snittförbrukning på litern känns rimligt 2017...

#29
2016-12-29 09:15

Evo, vilken bil som snittar en liter syftar du på?

#30
2016-12-29 09:19

1,9 ton, 4wd, automat. Då får se om ett år...

#31
2016-12-29 09:40

Ja - i dessa bilklasser (stora, tunga) så "döljer" man ju energiförbrukningen genom att oftast välja diesel-alternativet. Vi har ju historiskt mest haft bensindrivna bilar och då relaterat bilars förbrukning sinsemellan till det bränslet men nu drivs ofta de lite mindre bilarna med bensin och de större med diesel och ser man utifrån de specade förbrukningsvärdena så verkar ju de stora bilarna vara ovanligt snåla - men då har man som sagt diesel som bränsle och en verklig förbrukning som ofta är typ 30--50 % högre... Och diesel är ju inte helt o-omtvistat...

#32
2016-12-29 09:43

Nästan två ton på en familjebil, rena stenåldern.
Cadillac Eldorado 1966 vägde strax över 2 ton. Det har alltså stått stilla sedan dess trots mer lätta material och mer plast 2016

#33
2016-12-29 10:46

@Evo, jag kör en ännu tyngre bil, med större motor och jag snittar på 0,6 liter diesel per mil vid pumpen. Landsväg under 0,55 lpm.

#34
2016-12-30 15:49

Var ute och testade denna idag, en V90 D3 AWD och måste säga att det är en skön bil och ett stort steg som Volvo gort, rent kördynamiskt. Det har mig veterligen, som ändå kört Volvo till och från sedan 80-talet, inte funnits en Volvo med sådan körkänsla och precision i styrningen. Visst, inte lika vass som en BMW, men inte heller lika nervös som en sådan kan vara när man kör på våra spåriga vägar.
Me like! Skall bli spännande att läsa om under året.
Junkers, kändes inte som att jag saknade effekt, trots "bara" 150hk, men 350nm. Visst, ingen raket, men vad skall man med det till?

#35
2016-12-30 15:56

Eftersom det egentligen är samma prylar som D4 med annan programvara så misstänker jag starkt att de släppt på lite mer än 150hk och dessutom över ett bredare varvtalsområde så det blir nog bra. 4 dagar kvar nu.

#36
2016-12-30 21:59

Lucky U!

#37
2016-12-31 08:15

Jag får min v90 om en månad och kommer hinna köra fler mil än vibilägare på ett år, ska bli intressant att följa och se om vi finner samma positiva respektive negativa egenskaper. Min är med en D3 men inscription så lite mer lull-lull. Lite förvånande att vibilägare inte valde en momentum minst då det kommer vara det mest sålda utförandet.

#38
2017-01-03 18:55

Junkers, jag måste göra dig besviken.. hårdvaran skiljer i motoralternativen, sitter olika överladdnings aggregat i dom.. d3 har en enklare variant av turbo..

#39
2017-01-03 19:05

D3 och D3 AWD har inte samma motor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.