Bild
Nästa artikel

Långteststallet 2017: Volkswagen Tiguan

Långtest

Fjärde bilen ut i vår presentation av långtestbilarna för 2017 är Volkswagens SUV Tiguan. Vi har gett Tiguan bra betyg i våra tester, men håller den för långvarig granskning?

I våra tidigare tester har Tiguan varit populär hos testlaget, nu återstår att se om den fyrhjulsdrivna VW-suven imponerar lika mycket under ett års användning och i mängder av olika kör- och klimatförhållanden.

Vår Tiguan drivs av VW-koncernens smidiga och starka 190 hk-diesel i kombi- nation med en sjustegad dubbelkopplings- låda och har utrustningsnivån GT.

Utöver det har vi köpt till elvärmd ratt, LED-strålkastare och ett lastförskjutningsnät. Totalt ger det ett slutpris på 340 700 kronor och därmed är VW:n näst dyrast av långtestbilarna.

Nu är den bara en bil kvar att presentera i 2017 års långteststall, men den får ni vänta på lite till. På måndag får ni veta vilken bil det är.

Diskutera: Vilken bil tror du är den sista i långteststallet?

VOLKSWAGEN TIGUAN GT 2.0 TDI/190 4MOTION DSG7

GRUNDPRIS: 332 200 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Elvärmd ratt 1200 kr, LED-strålkastare 5 200 kr, lastförskjutningsnät 2 100 kr.
TESTBILENS PRIS: 340 700 kr.
GARANTIER: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service.
SKATT: 3 085 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 449/B 184/H 164 cm. Tjänstevikt 1723 kg. Maxlast 472 kg. Släpvikt 2500 kg. Baga- gevolym 615–1655 kg.
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 968 cm3. Maxe ekt 190 hk (140 kW) vid 3500–4000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1900–3300 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, sjustegad dubbelkopplingslåda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,7 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 149 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 212 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: 4.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/helljus 4.

Kommentarer

#1
2016-12-31 07:58

Ett oväntat val tycker jag..
Well, en bil kvar då och om det inte blir Peugeot 3008 så blir jag förvånad. Nya 3008 är ju en av de hetaste kandidaterna till Årets bil, och har fått lovord av journalister och bilspecialister.

#2
2016-12-31 08:00

SUV från liten till stor verkar vara en trend för långteststallet. Även fyrhjulsdrift. Men de flesta som köper SUVar väljer versioner med enbart framhjulsdrift..

#3
2016-12-31 08:06

Hade vart mer intressant med Skoda Kodiak tycker jag. Denna har ju redan rullat länge ute har inte det där stora nyhetsvärdet direkt...nä det förvånade mig denna blev vald. V90 såg jag som självklar, Niro förstår jag även om jag inte ser den som intressant.

#4
2016-12-31 08:13

Håller med om att Skoda Kodiak vore ett mer självklart val.

#5
2016-12-31 09:01

Två typiska "tjänstebils-favoriter" i långteststallet... Nja - personligen tycker jag att ViB borde se mera till vad privatköpare handlar även om dessa 2 så småningom kommer ut på beg-marknaden. Som stallet ser ut just nu så är det väl egentligen bara Kia Niro som är intressant för "privatköpar-marknaden".

#6
2016-12-31 09:07

Finns snart bara tjänstebilsförare och leasare.

#7
2016-12-31 09:13

Pi: Hur tänkte du där? Självklart är väl tjänstebilarna precis lika intressanta, dels då vi är otroligt många som åker tjänstebil, då ska väl urvalet spegla marknaden med, dels som du själv säger kommer tjänstebilarna ut till privatköpare efter 24 el. 36 månader.
Nu vet jag inte förhållandet men låt oss säga att 2 av 5 nybildat säljs som tjänstebilar då ska väl deras testflotta med kunna spegla det? Sen är det en hel del privatköpare som köper V90 o Tiguan med såklart. Så bara för att du kanske inte vill/kan lägga de pengarna på en ny bil ska ju inte vibilägare behöva styra sitt urval därefter. Tror de har ganska bra koll på marknaden o gör sitt urval i stort därefter.

#8
2016-12-31 09:13

Seats lilla SUV ligger nog närmre för privatköpare än både Skoda och VW!

#9
2016-12-31 09:20

Sen vad gäller 5:e o sista bilen skulle jag gärna se en av de smarta flexibla 7-sits mpv i mellanklassen. En underskattad bilklass som är minst lika bra som en traditionell storkombi för genomsnittsfamiljen.

#10
2016-12-31 09:33

Pi: Är benägen att hålla med; om det finns något kvar av OK-förlagets koppling till en kooperativ rörelse i bred bemärkelse och ViB gör anspråk på att representera denna, så är det privatköpare det bör handla om i första hand

#11
2016-12-31 09:44

Tjänstebilar är inte lika intressanta av den orsaken att t ex extrakostnader p g a problem som drabbar dessa inte drabbar tjänstebilsföraren på det direkta sätt som dom gör för privatköparen. Givetvis finns det privatköpare som köper dyra bilar men skall vi se det väldigt generellt så är nog "Golfklassen" (prismässigt) mera representativ för privatköparen som köper en ny bil. Så min personliga åsikt är att ViB borde representera privatköparen mera i sina bilval vid långtesterna - tester av dyra "tjänstefordon" ser vi idag tillräckligt många av. Men som sagt - det är min personliga åsikt som jag bygger på samma tankegång som ToRy.

#12
2016-12-31 10:32

Ja Volvo V90 är självklar eftersom den kommer att finnas i så många exemplar men Tiguan är ett konstigt val för att inte tala om ignis.
Seat Ateca, Kia Sportage, Golf-klassen och de vanligastebprivatleasingbilarna är ju där de flesta privatköpen sker.

#13
2016-12-31 10:40

Sista bilen borde bli en bensinare...

#14
2016-12-31 10:43

Topplistan i privatförsäljing har följande utseende:
1.Volvo (troligen V40-60)
2.Volksvagen (absoluta merparten är Golf)

Sedan kommer ingenting och sedan kommer:
3. Kia (ceed och sportage)
4. Toyota (Auris)

Sedan kommer ingenting och sedan kommer:
5. Skoda (octavia)
6. Renault (Megane och mindre)
7. Peugeot (308 och mindre)

Lista över fysiska personers köp:
http://www.bilsweden.se/storage/ma/a8d935dd7c3c472192acfd87fa9ffc2f/a9b6...

Med tanke på listan så är V90 och Kia Niro ok val, Tiguan tveksam medan Suzukin är ett idiotiskt val.

#16
2016-12-31 11:38

Min gissning Audi Q2 bensin. Men det är klart för lite bil, för mycket pengar ;)

#18
2016-12-31 15:03

En fundering, har Vi bilägare nånsin haft ett långtest där inte en Seat/Skoda/VW/Audi är med?

#19
2016-12-31 15:05

Rimligtvis inte eftersom de står för en så stor andel av försäljningen.

#20
2016-12-31 15:30

Svar till Vidde:
2016: A4
2015: Passat och Fabia
2014: Octavia
2013: Golf
2012: Up!
2011: Ingen
2010: Yeti
2019: Golf
2008: A4
2007: Roamster
Så svaret är JA, det är inte alltid en bil från Volkswagen-gruppen med...

#21
2016-12-31 15:35

En sak som förvånat mig år efter år är bilarnas pris.Är Vibilägare de enda i Sverige som betalar bilens pris utan någon rabatt?En högst normal sådan är 7-8% vid nybilsköp.I fallet med denna Tiguan är 7% ca 25000kr.Detta gör ju att all beräkning på milkostnaderna blir fel från start.Dessutom så brukar det redovisas rent häpnandsväckande låga inbytespriser så värdeminskningskalkylerna är enligt mig totalt missvisande.Jag har köpt ny bil vartannat år sedan år 2000 så jag känner mig väl insatt i ämnet.

#22
2016-12-31 15:35

En sak som förvånat mig år efter år är bilarnas pris.Är Vibilägare de enda i Sverige som betalar bilens pris utan någon rabatt?En högst normal sådan är 7-8% vid nybilsköp.I fallet med denna Tiguan är 7% ca 25000kr.Detta gör ju att all beräkning på milkostnaderna blir fel från start.Dessutom så brukar det redovisas rent häpnandsväckande låga inbytespriser så värdeminskningskalkylerna är enligt mig totalt missvisande.Jag har köpt ny bil vartannat år sedan år 2000 så jag känner mig väl insatt i ämnet.

#23
2016-12-31 15:46

Har samma motor i min Passat fast med DSG6-lådan. Motorn ger bra bottendrag, kraft och går snålt på långkörningar.

#24
2016-12-31 15:59

Robban, minsta möjliga marginal då, bara ett enda år VAG inte varit med och ett år hade man två. Känns nästan som VAG prenumererar på långtestet då. Lite farligt när en tillverkare får dominera så mycket.

#26
2016-12-31 16:21

Fast nu är det ju faktiskt fyra tillverkare, var av bara tre av dem har varit representerade. Är det någon av de bilar som varit med som inte har haft en vettig plats att fylla?

#27
2016-12-31 16:48

VAG har stått för 28% av alla billeveranser i år.
Vad jag vet så är det fem testbilar per år och det innebär att VAG är UNDERREPRESENTERADE!

#28
2016-12-31 17:11

Det är då dags att få ändring på den saken för monopol är "skadligt" för oss alla!

#29
2016-12-31 17:49

junkers, hur ofta är Volvo, Bmw eller Mercedes med i långtestet? Frågan är retorisk men talande.

#30
2016-12-31 17:51

Peugo
Haha monopol?!?
Det är väl inte VAGs fel att andra tillverkar bilar ingen eller få vill ha...

#31
2016-12-31 17:55

Nu jämför du äpplen och päron Visatige, Bmw och Mercedes har långt mindre marknadsandel än samlade VAG.
I fallet Volvo är dem underrepresenterade men det beror nog på stor försäljing av rekativt få modeller och ganska dyra i vissa fall. Jag är övertygad om att V60 och V40 dyker upp när dessa förnyas.

Ett märke som är kraftigt överrepresenterat är däremot Suzuki.

Jag tucker du ska ta dig en titt på registreringsstatistik...

#32
2016-12-31 17:56

Axa, Volvo, Bmw och Mercedes säljer bra i Sverige...

#33
2016-12-31 17:59

junkers 28 procent ger biljett till varje långtest?

#34
2016-12-31 18:40

Japp det är flera märken inblandade och en bil varje år ger 20% så det är fullt rimligt med en VAG varje år.
Dessutom många privatköp.

#35
2016-12-31 19:00

Men snälla nån, det måste ju finnas något som lockar med just de bilar som testas, eller!? Man kan väl inte gå efter hur en eller flera tillverkare säljer och att det bestämmer hur och ofta de får vara i långtest, korkat! Det måste ju vara någon nyhet eller egenskap med modellen som lockar och därför den testas. Suzuki Ignis är för mig otroligt att den långtestas varför är den så intressant och för vem?!

#36
2016-12-31 19:11

Självklart Shogun och det ör väl kul att de har en överaskning då och då som Miata i år.
Håller med fullt ut om Ignis.

#37
2016-12-31 19:17

junkers, jag anser att upplägget med VAG varje år gynnar VAG på ett otillbörligt sätt och befäster en
monopolliknande ställning.

#38
2016-12-31 19:17

junkers, jag anser att upplägget med VAG varje år gynnar VAG på ett otillbörligt sätt och befäster en
monopolliknande ställning.

#39
2016-12-31 19:40

Hur kan det göra det när de är underrepresenterade i förhållande till försäljning.
Dessutom många privatkunder.
Det är många märken och alltid ngt märke som kommer med en ny intressant bil för året.
Du är helt fel ute.
Monopol verkar du inte veta vad det är...

Def:
Ett monopol är en marknad med en enda producent och flera konsumenter. En marknad med monopol har inte en perfekt konkurrens och varornas pris ligger vanligtvis inte vid jämviktspriset.

#40
2016-12-31 20:12

Det enklaste för alla som tjatar om att VAG har en monopolliknande ställning, istället går och köper en konkurrentbil......en NY.
Gå o köpa begagnat kommer ju aldrig ändra nåt eller??
Ett jädrans klagande på att världen inte ser ut som ni vill, gör nåt åt det då!

Gott nytt år! :-)

#41
2016-12-31 20:25

Har köpt tre av annat fabrikat på 15 månader, borde ju inte gå om det är monopol...

Kan ju också säga som exempel att Toyota borde ha en bil i test var tredje år men en marknadsandel på 6% så jag misstänker att Toyota är starkt överrepresenterat i Vi bilägares långteststall.

#42
2016-12-31 20:24

VW har 13 modeller idag i sitt program om man räknar kombi och sedan som olika
Audi har 22 modeller
Skoda har 11
Seat, som inte fått vara med på 10 år har 6 modeller
Detta är fyra olika leverantörer, men de har tillsammans en bredd som få andra. Vi borde se fler MB och BMW om vi skall matcha det och öven försäljningen i Sverige.
Att Volvo som är störst i Sverige inte är med varje år beror på att de "bara" har 7 modeller, men kommer med största sannolikhet att vara med de tre kommande åren, nästa år med XC60, sedan V60 och till sist V40 eller XC40/V40cc
Jag vill dock se modeller som är nya och som kommer att komma ganska högt på försäljningslistorna på egna ben, inte skuggmodeller som ex. Ignis eller MX5. Jag ser också att man testar bilar som är konkurrenter, som förra året, Passat och Mondeo, intressant eller i år, Levorg och Avensis. Mer sådant!

#43
2016-12-31 20:27

Jäkla gnäll om hur ViB ska testa bilar och vilka bilar som ska testas. Valet är fritt att läsa testerna.
Att påstå att en biltillverkare ha monopol är patetiskt och oinsatt. Likaså att ViB på något sätt har monopolliknande ställning. Suck...

#44
2016-12-31 20:30

BMW har 6% och Mercedes 5% men anledningen att de är underrepresenterade är nog i första hand att relativt få privatpersoner köper och generellt hög prisnivå.
Är dock inte helt säker på att de ens är underrepresenterade för BMW har väl haft två modeller senaste åren och Mercedes åtminstone en.
Om ngn är kraftigt underrepresenterad så är eet Volvo men det kommer nog ändras framöver med många nya modeller på gång.

#45
2016-12-31 20:40

Fram till 2010:
Så här ser hela långtestlistan ut:
1) Volvo, 16 bilar
2) Opel, 13
3) Ford, Toyota och Volkswagen, 10 var
6) Mazda, Peugeot och Renault, 8 var
9) Citroën och Saab, 7 var
11) Skoda, 6
12) Audi och Mitsubishi, 5 var
14) Nissan, 4
15) Fiat och Hyundai, 3 var
17) Alfa, Honda, Kia och Seat, 2 var
21) BMW, Chevrolet, Chrysler, Dacia, Daewoo, Daihatsu, Izuzu, Jaguar, Mercedes och Subaru, 1 var.

#47
2016-12-31 22:05

Att välja mellan Seat/Skoda/VW/Audi är inte mångfald, mer eller mindre samma bilar. Det måste en seriös biltidning genomskåda trots alla troende som stöttar sån enfald.

#48
2016-12-31 22:40

Fattar inte vilken konsumentnytta dessa årstester har... Rent miljövidrigt att köra 4000 mil på ett år. Ska resultatet har någon relevans borde ViB köra 5 st bilar av samma modell för att utröna verkligen kvalité och inte bara nån otursgrej på en bil

#49
2016-12-31 23:34

Till skillnad från några här tycker jag just Ignis är ett utmärkt val, men kanske skulle man valt den enklaste tvåhjulsdrivna versionen istället för en fullutrustad.
Jag tror att det är just den biltypen som passar många fler än vad vi tror, småbilar av idag är ofta bekvämare än vad mellanklassbilar var för några år sedan.
Sedan är det ju som Evo skriver, 4000 mil är inte mycket, händer det något sker det förmodligen betydligt senare.
4000 felfria mil var en sensation för femtio år sedan, men idag?

#50
2017-01-01 20:26

Evo har faktiskt en poäng där, med bara 4000 mil körda klarar nog de flesta bilar utan problem. Min Octavia är felfri efter 5500 körda mil på snart 3 år. Jag tror personligen att upp till 10000 mil händer inte mycket, det är antingen efter 6 år eller 12000 mil det börja hända saker, då börjar de ändlösa reparationerna som är dyra. Den enda bil jag kört mellan ca 7500 mil - 20000 mil var en Avensis, den bytte jag glödlampor och en massa bromsklossar (säkert för minst 10 000 kr). Inga andra fel på Avensis än dessa saker, men service var dyrt på Toyota verkstaden (liten service ca 3000 kr och stor service ca 5000 kr).

#51
2017-01-02 22:18

Det är inte helt ovanligt att nya bilmodeller har barnsjukdomar, ibland elektronik men ofta i långtestet handlar det om lack och blästring. Men det viktigaste i långtestet är ju hur en bil upplevs i vardagen under ett år. Det kan inte andra tidningars tester under två veckor max ge svar på. Vardagsdugligheten, för vardag,semester och helgresor med familjen.

Men sen kan givetvis nyttan av denna jämförelse ifrågasättas när det är bilar från olika klasser med som inte konkurrerar med varandra. Vardagsdugligheten mellan en V90 och Ignis blir ju en annan jämförelse än mellan Ignis och en C3:a t ex.

#52
2017-01-02 23:10

Raphael
Vänta bara tills de ska frakta ett kylskåp i V90... :-)

#53
2017-01-03 09:47

...ja, eller frakta ett kylskåp i en Ignis...

#54
2017-01-03 18:56

Men nog är det så att Sveriges mest sålda bil till privatpersoner är en begagnad tjänstebil.

#55
2017-01-04 02:45

Eller också har man ett eget huvud och köper bil efter det.....

#56
2017-01-04 17:15

Shogun
Med tanke på hur mycket vikt du lägger på ägarundersökningar och ägarnöjdhet undrar jag om du köper själv efter eget huvud?

#57
2017-01-04 22:38

Jag hade nog också hellre sett Skoda Kodiak än VW Tiguan i stallet.
Lilla Suzuki Baleno är en ovanligt snygg småbil som ger ett större och elegantare intryck än sina konkurrenter. Den är bredare och framförallt längre än Ignis och ändå billigare. Bredden på Ignis, 169 cm, är det väl snart endast japanerna som håller sig till, utom för rena småbilar. Ja, nu är väl för all del Ignis en småbil. Vi får väl se hur välpaketerad den är inom sina mått.

Man kan väl lugnt säga att årets testställe har en övervikt för SUV-stuket.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!