Bild
Nästa artikel

Långteststallet 2017: Suzuki Ignis

Långtest

Spännvidden i det nya långteststallet är stor och raka motsatsen till Volvo V90, som vi presenterade i går, är den lilla kaxigt formgivna mini-suven Suzuki Ignis.

Enda likheten mellan bilarna är att båda är vita och att båda fyrhjulsdrivna. Sedan är skillnaderna enorma. Suzukin är bara 370 cm lång, 124 cm kortare än Volvon. Dessutom skiljer det massor av pengar i pris, närmare bestämt 200 600 kronor.
 
Frågan är om den kompakta, men smart byggda Suzukin har vad som krävs för att fungera som enda bil för den lilla familjen. Kanske passar den ännu bättre för det unga storstadsparet? Eller kommer den allra bäst till sin rätt som ett smidigt och lättmanövrerat alternativ för folk som börjar bli lite äldre och vill ha en liten högbyggd bil som är lätt att kliva i och ur?
 
Det är spörsmål som vi hoppas kunna reda ut under långtest-året 2017. Samma sak gäller förstås även en mängd andra egenskaper, exempelvis fyrhjulsdrivningens kapacitet och om förbrukningen kommer i närheten av de 5,0 l/100 km som anges i bränsledeklarationen.
 
Häng med i våra långtestrapporter så får du besked om hur lilla Ignis klarar sig mot sina större och dyrare konkurrenter!
 
 

SUZUKI IGNIS 1.2 HIGH EXECUTIVE 4WD

GRUNDPRIS: 166 900 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Tvåtons metallic 6 500 kr.  
TESTBILENS PRIS: 173 400 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, 3 års vägassistans. 
SKATT: 426 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 370/B 169/H 160 cm. Tjänstevikt 972 kg. Maxlast 358 kg. Släpvikt 1 000 kg. Bagagevolym 204–1 086 liter (VDA).  
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Cylindervolym 1 242 cm3. Maxeffekt 90 hk (66 kW) viud 6 000 v/min. Max vridmoment 120 Nm vid 4 400 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 114 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 165 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,9 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5*(Med autobroms, som är standard på utrustningsnivå High Executive. Utan autobroms blir betyget bara tre stjärnor.)
VIB:S ROSTBETYG: Ännu ej testad.
VIB:S LJUSBETYG: Ännu ej testad.

Kommentarer

#1
2016-12-29 08:56

Den ser hemskt ut. Ser ut att vara designad i någon öststat under 60-talet

#2
2016-12-29 09:03

En sminkad trabant..en bil att älska eller avsky?

#3
2016-12-29 09:09

Två Suzuki på tre år? Suzuki står för 0,02% av marknaden, typ.

#4
2016-12-29 09:33

Mycket omotiverat val av en bil som möjligen kan bli populär som "tidningsutdelar-bil" i snörika trakter. Men annars - nä. För dyr för att vara en småbil och skulle jag personligen behöva en 4WD i detta stuket så har bl a Suzuki själva bättre val. Eller varför inte en Davcia Duster även om den också har utseendet emot sig. Men den är säkert mera "terräng-kapabel". Flera har tidigare gissat på nya Citroen C3 och trots att även den knappast blir en storsäljare i Sverige så hade den varit ett bättre val - och inte minst klart billigare i egenskap av "billigaste bilen" i stallet.

#5
2016-12-29 09:45

Är det bara jag som reagerar på att den har samma namn som en begravningsbyrå? Termen "likbil" har fått en ny innebörd. :)

#6
2016-12-29 09:59

Här har vi nog ingen begravningsbyrå med det namnet så nej - det reagerade jag inte på.

#7
2016-12-29 10:34

Jag tycker ju att utseendet är lite charmigt, men det känns som mycket pengar per kg bil.Den gamla Ignis hade också lite charm i sport-utförande.

#8
2016-12-29 10:45

.

#9
2016-12-29 10:54

Min Octavia har års-skatt som ligger väldigt nära denna bilens, 470 kr/år. (116 g/km). Så jag tror faktiskt inte att förbrukningen stannar så lågt som angivet här, möjligen på ca 0,6 liter/mil. Fyrhjulsdrift är helt onödigt på en sådan här liten bil enligt min åsikt. Jag ställer mig också lite frågande om det verkligen blir lättare för äldre personer att ta sig in i en så här hög bil, för är man inte stark och gammal så är det nästan lättare att bara vända in "bakänden" mot sätet och glida ner en liten bit. Väldigt låga bilar givetvis inte heller enkelt för äldre, men mer åt "crossover" funkar nog bäst.

#10
2016-12-29 11:04

Känns rena 1900-tal med en bil som har manuell låda och sugmotor. Fattar inte att den är med. Om Vi bilägare tyckte Toyota Avenis med 150 hästars sugmotor och manuell låda var typ farligt slö, vad kommer man då säga om denna?

#11
2016-12-29 11:09

Styggavargen - denna bil är nog inte speciellt hög så nåt problem att ta sig i och ur av den orsaken tror jag inte på. Då är t ex en XC90 mycket besvärligare för oss som inte är "resliga nordbor". Men förstår som sagt inte varför man tagit med den...

#12
2016-12-29 11:48

Namnge bilar är inte lätt om man vill ha ett internationellt gångbart namn. Nu har man i detta fall valt den latinska benämningen Ignis, som fritt översatt kan betyda , ledfyr, brasa, tända eld etc. Att det finns en stor begravningsbyrå i Sverige med samma namn har tydligen företagsledningen och reklamföretaget missat. Kanske samma byrå som skött "Kakankampanjerna" åt BMW?

#13
2016-12-29 12:09

@vargen, det är nog väldigt sällsynt att det är besvärligast att komma sig in i bilarna för äldre och "svaga", ut ur den samma brukar vara problemet, då är det en fördel att liksom "ramla/glida"-ner/ut än att ta sig "upp och ut" i samma rörelse, stolar med kanter ses som ytterligare hinder och kanske få äldre som kör så sportigt att man ser stora fördelar med skålade och kramande stolar, speciellt nära marken.

#14
2016-12-29 12:43

Lasse J, BMW har inget med kakmonstret att göra...

#15
2016-12-29 14:05

Audi! Tänkte fort, men fel!

#16
2016-12-29 16:23

Är Suzuki Ignis efterföljare till Splash och Wagon R ? Suzuki bilar brukar vara rätt så enkla och ärliga men saknar all form av långfärdskomfort och brukar vara rejält bullriga.

#17
2016-12-29 16:56

Korkat testbilsval!

#18
2016-12-29 19:13

Ser ut som en ihoptryckt Dacia.
Nä, jag tycker Suzuki ska hålla sig till motorcyklar.

#19
2016-12-29 19:32

Förra generationens Suzuki Ignis var en riktig doldis på den svenska marknaden, trots den pippigula sportversionen.
Jag tror inte heller att den nya generationen blir en storsäljare i vårt land.

#20
2016-12-29 19:35

Jag tycker det är ett kul val, det är faktiskt en riktigt bekväm bil när det gäller att ta sig i och ur.
Hur den är att köra har jag ingen aning om, jag har inte kört den, men jag har kört Swift och det var bara positivt.
Men jag tycker ändå att det här främst är en stadsbil och då anser jag att automatlåda är viktigare än fyrhjulsdrift.
Tråkigt att ViBs testlag är så gammaldags att de så ofta väljer manuella lådor.

#21
2016-12-29 21:19

Jag kollade just att "High Exklusive" inte går att få med automat!
Varför?

#22
2016-12-29 22:33

Vidstige den väger förmodligen mindre...
Om du har en miniräknare så kan du räkna hur många kilo varje hästkraft måste putta på..

Sen är jag övertygad att SUZUKIs motor känns piggare än Toyota. Jag tror faktiskt att alla motorer känns piggare.

#23
2016-12-30 09:17

Manuell låda är tveklöst bäst. Betydligt roligare, små bilar är ofta dessutom riktigt lättjobbade.

#24
2016-12-30 09:47

Sen skall vi inte glömma att prispåverkan med en automat blir relativt sett mycket högre på en liten och i grunden billig bil - även om just denna inte är så billig. Sen är det ofta omoderna automater på de "microbilar" som har valet - typ Hyundai i10 som såvitt jag vet har en 4-stegad automat.

#25
2016-12-30 20:27

Det hade varit intressant om man hade fått modellen med SHVS, alltså "lätthybriden", den kostar "bara" 5000:- mer och ska ge 50Nm i tillskott vid acceleration.
Men den kanske inte är tillgänglig ännu.

#26
2016-12-30 20:29

Pi, prispåslaget för automat till Ignis är 10000:-, men det är förmodligen en robotiserad manuell låda och finns enbart till 2WD.

#27
2016-12-31 14:12

Har den rymt från Gröna Lunds andra radiobilar?

#28
2016-12-31 23:39

Ja design är ju inte japanernas starka sida.

#29
2017-01-03 12:21

Jag hade en Suzuki. Jag tror den var jättebra men jag vet inte säkert för den rostade bort långt innan den var utsliten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.