Bild
Nästa artikel

Långteststallet 2017: Kia Niro

Långtest

Kia Niro är testets enda miljöklassade bil med en deklarerad förbrukning på bara 3,8 l/100 km. Det ska bli mycket spännande att se hur den siffran håller när Kian körs under ett år i verklig svensk trafik...

Förklaringen till den låga officiella bränslesiffran är att Niro är en så kallad parallellhybrid. Det betyder att den drivs av ett hybridsystem (bensin-/elmotor) av samma snitt som sedan länge använts i flera Toyota-modeller, bland annat Prius. Men till skillnad från Toyotas steglösa automat har Kia valt att kombinera sitt system med en sexstegad dubbelkopplingslåda.

Redan på basnivå är den nya Kian hyfsat komfort- och säkerhetsutrustad, men vi har (precis som de allra flesta gör) valt till det Kia kallar Komfortpaket 1. Det innehåller bland annat navigation, p-sensorer och halvläderklädsel och höjer grundpriset med knappt 20 000 kronor.

Dessutom har vår bil metalliclack och sammantaget gör det att vi fick betala 255 700 kronor för vår Niro, som är långtestets näst billigaste bil.

KIA NIRO HYBRid KOMFORT (PLUSPAKET 1)

GRUNDPRIS: 249 800 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 5 900 kr.  
TESTBILENS PRIS: 255 700 kr.
GARANTIER: 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års lackgaranti, 3 års vägassistans.
SKATT: 0 kr (Miljöbilsklassad och därmed skattebefriad under fem år)
MÅTT & VIKT: L 436/B 181/H 154 cm. Tjänstevikt 1 522 kg. Maxlast 408 kg. Släpvikt 1 300 kg. Bagagevolym 427–1 425 liter (VDA). 
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 1,6 l/105 hk plus elmotor på 44 hk. Hybridsystemets maxeffekt 141 hk (104 kW) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 265 Nm vid 1 000–2 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad dubbelkopplingslåda. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 3,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 88 g/km. 
PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5 (Med autobromssystem, som är standard i Sverige).
VIB:S ROSTBETYG: 3.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 3/helljus 1.

Kommentarer

#1
2016-12-30 08:27

Ja det var ingen överraskning och det är nog ett önskvärt val för många.
Vad som kan verka lite obehagligt är att det är testets näst billigaste bil för 255700:-!
Det återstår alltså inga "lagombilar" att presentera.

#2
2016-12-30 08:36

Komfortpaketet 1, är verkligen billigt till skillnad vad många andra biltillverkare tar.

#3
2016-12-30 08:49

Intressant och vettig bil som ska bli kul att följa :)

#4
2016-12-30 09:08

Hur förhåller sig Vi bilägare till miljö och Sveriges mål att vara fossilfritt 2030? Med tanke på då också att det är bara en miljöklassade bil med i långtestet för 2017. Om en bil håller 15 år så kommer dom som testas nu passera 2030.

#5
2016-12-30 09:11

Ett intressant val av bil och en av de på marknaden som känns som ett nästa steg efter Toyotas hybrider.
Lite synd att resten av flottan inte blir elbilar...

#6
2016-12-30 09:23

Håller med många ovanstående att den blir intressant att följa under året. Kanske den "växer" i aktning likt Subarun gjorde.. för när jag provkörde Niro lämnade den tyvärr inga bestående minnen.
Jag hade gärna sett Ioniq Electric i långtestet, men redaktionen kanske blev lite brända på elbilar efter att BMW i3 var med?

#7
2016-12-30 09:26

"PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s (fabriksuppgifter)." Världens långsammaste bil med dubbelkopplingslåda? En hybrid hade passat mig perfekt för den körning jag gör men har inte varit sugen på CVT. Detta låter ju mer lovande, men är ju lika seg. Iofs är 70-110 mer intressant, så blir intressant att se hur den presterar där. Sen en etta i betyg på helljus gör bilen helt ointressant tillsammans med Kia:s rosthistorik.

#8
2016-12-30 09:27

Denna hybrid är nog i klass med Prius, kanske till och med lite bättre? Dock ingen SUV vad jag kan förstå, snarare en "Crossover". Man har nog lyckats relativt bra här, hyfsat lågt luftmotstånd, däck som rullar lätt, bra drivlina och låg vikt. Inte mycket mer för att det skall bli bra. Applicera nu detta på vanliga kombi/sedan bilar så är vi hemma med bilar som drar mindre även om jag är lite skeptisk hur mycket hybrid kan minska utsläppen. Jag hoppas denna modell kan trigga fler bilmärken att ta efter och släppa nya snåla modeller. Kanske folket skippar Volvo, BMW, Audi och Mercedes och dessa biltillverkar måste tänka om och börja tänka mer på sänka vikten på sina bilar.

#9
2016-12-30 09:36

Ca 5 l/100 km i verkligheten då?

#10
2016-12-30 09:41

Intressant val - men jag håller med saabnisse om prisnivån på kommande års långtestbilar. Kanske dags att hålla sig till prisklasser där de flesta privatköpare köper sina nya bilar ?
Med tanke på att bilarna skall rulla ca: 4000 mil på ett år så kommer denna nog inte att gå den större delen av körsträckan i miljöer som passar drivlinan bäst så överförbrukningen lär bli betydande.

#11
2016-12-30 10:30

Förbrukningen blir nog ungefär det dubbla eller strax under

#12
2016-12-30 10:58

Förbrukningen blir en rysare..

#13
2016-12-30 11:21

Även om den kommer att överförbruka i procent enligt deklarationen så kommer den troligen att ha bland de snålaste förbrukningen i verkligheten, är inte det huvudsaken? Hur det är med deklarationerna i teorin vet vi ju alla redan och kan inte komma som någon överraskning för någon som är bilintresserad vid detta laget. Kan man hoppas på Toyota C-HR också som en jämförelse hybrider emellan eller nya Prius?

#14
2016-12-30 11:51

Intressant val. Vad gäller presenterade farhågor avseende den fossilfria målsättningen så kommer säkert dom flesta av dagens bilar att vara utskrotade vid den tidpunkten,
om tillverkarnas sannolika målsättning uppnås. Viktigt att notera, Fossilfritt är inte detsamma som avgasfritt, vilket förefaller vara en spridd missuppfattning. Fossilfritt ger oss kanske möjlighet att påverka ett globalt problem, klimatförändringen. Avgasutsläpp är ett lokalt problem och söker andra lösningar.

#15
2016-12-30 13:00

Nja, läs detta först innan ni tror något om förbrukningen:
http://www.fleetnews.co.uk/news/manufacturer-news/2016/12/23/kia-niro-hy...

#16
2016-12-30 13:05

Detta är ingen SUV, den är 5 cm högre än min Octavia. Snarare en "Crossover" eller vanlig personbil med något marginellt högre sittposition. Bilen är lätt och har hyfsat lågt CW-värde. Lägg därtill hybrid systemet som hjälper till att sänka förbrukningen. Så denna bilen kan nog vara rätt nära förbrukningssiffrorna som anges.

#17
2016-12-30 13:22

>Nja, läs detta först innan ni tror något om förbrukningen:
>http://www.fleetnews.co.uk/news/manufacturer-news/2016/12/23/kia-niro-hy...

Imponerande siffror! De körde 3715 miles (598 mil) på 183 liter bensin, dvs 0.31 liter/mil. Och dessutom mellan Los Angeles och New York, så nästan bara motorväg får man anta.

#18
2016-12-30 14:04

Läste detta test, där den drog 0,60. Kanske inte så imponerande, men det var ju bara ett kort test.
http://www.telegraph.co.uk/cars/kia/kia-niro-review/

Det ska bli intressant att se vad den tar i ViB's långtest. 0.38 tror jag inte på. Får man satsa en peng på 0,50 kanske?

#19
2016-12-30 14:27

0,50 låter rimligt

#20
2016-12-30 15:22

Gissar på ca: 0,55 l/mil under hela testperioden.
Tror inte att Toyota får med en bil igen - man har ju haft 2 modeller med nyligen.

#21
2016-12-30 15:44

Pi, Toyota bör rimligen få ha med en bil lika ofta som Seat, Skoda, VW tillsammans.

#22
2016-12-30 16:24

Jag håller med Shogun, C-HR vore intressant att få med, det är ju två väldigt lika bilar i sin kategori.

#23
2016-12-30 17:32

Varför det, Vidstige ? Man bör väl se varje märke för sig kan man tycka - om man eftersträvar nån form av "rättvis" fördelning mellan märkena. Men å andra sidan så måste ju även mindre märken a'la Suzuki och Citroen få vara med emellanåt. Kommande år saknar jag dock nån billig bil - typ nya C3. Sen kan jag i o f s hålla med om att en jämförelse mellan C-HR (HEV) och Niro vore intressant men jag tvivlar på att den blir verklighet i kommande långteststall.

#24
2016-12-30 18:31

Vidstige. Dom testade ju en Toyota förra gången. Den kom sist.
Du får ju tänka på att det är folk på redaktionen som skall leva med bilarna i flera år.

#25
2016-12-30 23:42

Varför ha med två lika bilar saabnisse?
Vore inte det slöseri med konsumentupplysning?
.
Och som HT19 är inne på, Toyota har väl visat vad de kan .. och inte kan. Tror nog vi alla vet hur gammal mellanmjölk smakar nu.

#26
2016-12-31 00:03

Hybridbilar måste ta ett språng i utvecklingen. Att som Niro fortsätta i samma riktning som Prius håller inte. Hybrider framöver måste få samma data som dagens laddhybrider för att konkurrera. Att kunna köra några 100 m på ett batteri kan man inte få guldmedalj för.

#27
2016-12-31 08:39

Att kunna köra några 100m eller 5mil på batteri skulle inte göra någon större skillnad på en hybrid eftersom all energi i batteriet ändå kommer från bensin.
Det som räknas är hur mkt energi som förbrukas.
Jag vill påstå att det är svårt att bygga en effektiv hybrid och relativt enkelt att bygga en plug-in hybrid. Smacka bara in ett riktigt stort batteri i en plug-in hybrid och förbrukningen av bränsle blir låg eftersom den mesta av körningen går på batteri. Se passat gte och outlander. Snåla som plug-in hybrider så länge batteriet räcker och lite alkisvarning när det är tomt.
Vw gjorde väl ett försök med jetta som ren hybrid och den var inte så snål har jag för mig. Vet inte om peugeot lyckdes nått vidare heller.

#28
2016-12-31 09:12

De rapporter vi sett här från ägare till Passat GTE visar ju på att den är snål även i hybridläge.

#29
2016-12-31 10:39

??

#30
2016-12-31 13:06

Optimus, tycker inte man kan klaga på dessa moderna hybrider utan laddmöjlighet så länge det säljs så mycket annat som är mycket törstigare. Dessutom måste man värdera priset på bilen som är mycket lågt förhållandevis alternativen. Ska man snabbt få världens bilpark att snabbt bli snålare så kommer dessa icke laddbara hybrider spela en nyckelroll, det är jag övertygad om. Kanske ännu intressantare med denna drivlina i Kia Ceed sen. Tittar man på pris och driftkostnad inkl service övre längre tid så går det nog inte att slå en bil som Kia Niro hybrid och andrahandsvärdet kommer rimligen vara mycket högt. För mig är denna bil den enda moderna och riktigt intressanta bilen för vanligt folk i långteststallet 2017. Man ska tänka också på att dom laddhybrider som säljs nu snabbt kommer bli omoderna, så det är dyra bilar med mycket batteri som är tunga att släpa runt med och som tar mycket plats i bilen. Jämför man denna teknik med den i t.ex VW Golf GTE så är denna betydligt snålare när Golf är oladdad.

#31
2016-12-31 13:38

ToRy, jag vet att det var de bästa förutsättningar för dem. Om jag kör Malmö-Stockholm en vindstilla sommardag med perfekta förhållanden drar min Octavia ca 0,55 liter/mil (bensin). Så visst kommer förbrukningen att öka när man kör i Sverige under vinterhalvåret och mer blandad körning. Drar denna Nio mindre än 0,5 liter/mil så är det faktiskt riktigt bra. Jag har pratat med två ägare till Auris hybrid och de kunde köra på runt 0,38-0,45 liter/mil. Jag är också lite skeptisk till Hybrider, batteri och en extra "drivlina" kostar vikt. Har ändå stora förhoppningar på Nio, den kanske är bättre än vi tror?

#32
2016-12-31 15:10

Styggavargen, vikten ökar lite men inte lika mycket som en laddhybrid. Samtidigt har jag märkt att den vikten ger riktigt bra vinteregenskaper och extra driv. Så gissningsvis är även Niro hybrid en utmärkt vinterbil.

#33
2016-12-31 16:43

Ja herregud, hur många gånger har du skrivit exakt samma sak nu...

#34
2016-12-31 16:47

Vargen: Jag menade inte på något sätt att ge en underton av skepticism eller ironi (om du trodde det); tvärtom tycker jag att det är riktigt kul och lovande att de lyckades köra så snålt. Och också litet förvånande med tanke på den lilla andelen (antar jag) stadstrafik, då väl hybrid kommer mest till sin rätt?

För att slänga in ytterligare en synpunkt i debatten: "stillastående elbil kan vara värre än bensinbil". http://omni.se/stillastaende-elbil-kan-vara-varre-an-bensinbil/a/deX1q Artikeln finns på di.se, men man måste trixa en del för att kunna läsa den i sin helhet.

Vad sägs om en hybrid a la Niro, men med något större batteri, som dessutom är laddbart externt?

#35
2016-12-31 22:37

junkers kan säga samma om dig och dom som tjatar hål i huvudet om hur bra laddhybrider är nu. Ändå har ni ingen själva.

#36
2017-01-01 15:33

Det blir väl inget spännande att se hur mycket den drar. Det blir väl runt 5,8 l/100 km.

#37
2017-01-01 20:29

ToRy, nä då ... tror jag tolkade dig rätt. Jag blev imponerad över siffran men är ändå orolig att samma bil placerad i vårt kalla land kommer att ha mycket högre förbrukning. Det blir mycket spännande att se vad den förbrukar, och drar den under 1/2 literna är det riktigt bra.

#38
2017-01-02 11:06

Man bör komma ihåg att Wayne Gerdes som var den ena av chaufförerna i kust till kust resan som länkades tidigare är en hypermilingexpert med många titlar under bältet. Den andra är säkert ingen dålig chaufför heller så siffrorna är väl nån sorts absolut bästa scenario. Gerdes deltog i en körning där de snittade 0.21L/mil under en hel tank med en G2 Prius i standardutförande.

#39
2017-04-03 10:32

Jag har kört 336 mil från strax före jul och tills nu. Den har då i blandad körning förbrukat 0,536 lit/mil och detta då i uteslutande minusgrader och med vinterdäck. Vid två resor mellan Falun och Stockholm, en i januari och en nu i helgen har den dragit 0,508 resp. 0,464 lit/mil
Sträcka vardera mellan 50-60 mil och mestadels100-110 väg och hållet mig inom gränserna. Kan också nämna att färddatorn verkar visa väldigt exakt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.