Nästa artikel
Långteststallet 2017: Kia Niro
Långtest

Långteststallet 2017: Kia Niro

Publicerad 30 december 2016 (uppdaterad 2 januari 2017)
Kia Niro är testets enda miljöklassade bil med en deklarerad förbrukning på bara 3,8 l/100 km. Det ska bli mycket spännande att se hur den siffran håller när Kian körs under ett år i verklig svensk trafik...

Förklaringen till den låga officiella bränslesiffran är att Niro är en så kallad parallellhybrid. Det betyder att den drivs av ett hybridsystem (bensin-/elmotor) av samma snitt som sedan länge använts i flera Toyota-modeller, bland annat Prius. Men till skillnad från Toyotas steglösa automat har Kia valt att kombinera sitt system med en sexstegad dubbelkopplingslåda.

Redan på basnivå är den nya Kian hyfsat komfort- och säkerhetsutrustad, men vi har (precis som de allra flesta gör) valt till det Kia kallar Komfortpaket 1. Det innehåller bland annat navigation, p-sensorer och halvläderklädsel och höjer grundpriset med knappt 20 000 kronor.

Dessutom har vår bil metalliclack och sammantaget gör det att vi fick betala 255 700 kronor för vår Niro, som är långtestets näst billigaste bil.

KIA NIRO HYBRid KOMFORT (PLUSPAKET 1)

GRUNDPRIS: 249 800 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 5 900 kr.  
TESTBILENS PRIS: 255 700 kr.
GARANTIER: 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års lackgaranti, 3 års vägassistans.
SKATT: 0 kr (Miljöbilsklassad och därmed skattebefriad under fem år)
MÅTT & VIKT: L 436/B 181/H 154 cm. Tjänstevikt 1 522 kg. Maxlast 408 kg. Släpvikt 1 300 kg. Bagagevolym 427–1 425 liter (VDA). 
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 1,6 l/105 hk plus elmotor på 44 hk. Hybridsystemets maxeffekt 141 hk (104 kW) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 265 Nm vid 1 000–2 400 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad dubbelkopplingslåda. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 3,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 88 g/km. 
PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5 (Med autobromssystem, som är standard i Sverige).
VIB:S ROSTBETYG: 3.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 3/helljus 1.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-30 08:27
saabnisse

Ja det var ingen överraskning och det är nog ett önskvärt val för många.
Vad som kan verka lite obehagligt är att det är testets näst billigaste bil för 255700:-!
Det återstår alltså inga "lagombilar" att presentera.

#2 • Uppdaterat: 2016-12-30 08:36
Leif Kavander

Komfortpaketet 1, är verkligen billigt till skillnad vad många andra biltillverkare tar.

#3 • Uppdaterat: 2016-12-30 08:49
Simon no1

Intressant och vettig bil som ska bli kul att följa :)

#4 • Uppdaterat: 2016-12-30 09:08
Vidstige

Hur förhåller sig Vi bilägare till miljö och Sveriges mål att vara fossilfritt 2030? Med tanke på då också att det är bara en miljöklassade bil med i långtestet för 2017. Om en bil håller 15 år så kommer dom som testas nu passera 2030.

#5 • Uppdaterat: 2016-12-30 09:11
L. Mäkinen

Ett intressant val av bil och en av de på marknaden som känns som ett nästa steg efter Toyotas hybrider.
Lite synd att resten av flottan inte blir elbilar...

#6 • Uppdaterat: 2016-12-30 09:23
Grosser

Håller med många ovanstående att den blir intressant att följa under året. Kanske den "växer" i aktning likt Subarun gjorde.. för när jag provkörde Niro lämnade den tyvärr inga bestående minnen.
Jag hade gärna sett Ioniq Electric i långtestet, men redaktionen kanske blev lite brända på elbilar efter att BMW i3 var med?

#7 • Uppdaterat: 2016-12-30 09:26
Chewie

"PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s (fabriksuppgifter)." Världens långsammaste bil med dubbelkopplingslåda? En hybrid hade passat mig perfekt för den körning jag gör men har inte varit sugen på CVT. Detta låter ju mer lovande, men är ju lika seg. Iofs är 70-110 mer intressant, så blir intressant att se hur den presterar där. Sen en etta i betyg på helljus gör bilen helt ointressant tillsammans med Kia:s rosthistorik.

#8 • Uppdaterat: 2016-12-30 09:27
Styggavargen

Denna hybrid är nog i klass med Prius, kanske till och med lite bättre? Dock ingen SUV vad jag kan förstå, snarare en "Crossover". Man har nog lyckats relativt bra här, hyfsat lågt luftmotstånd, däck som rullar lätt, bra drivlina och låg vikt. Inte mycket mer för att det skall bli bra. Applicera nu detta på vanliga kombi/sedan bilar så är vi hemma med bilar som drar mindre även om jag är lite skeptisk hur mycket hybrid kan minska utsläppen. Jag hoppas denna modell kan trigga fler bilmärken att ta efter och släppa nya snåla modeller. Kanske folket skippar Volvo, BMW, Audi och Mercedes och dessa biltillverkar måste tänka om och börja tänka mer på sänka vikten på sina bilar.

#9 • Uppdaterat: 2016-12-30 09:36
Peugo

Ca 5 l/100 km i verkligheten då?

#a • Uppdaterat: 2016-12-30 09:41
Pi

Intressant val - men jag håller med saabnisse om prisnivån på kommande års långtestbilar. Kanske dags att hålla sig till prisklasser där de flesta privatköpare köper sina nya bilar ?
Med tanke på att bilarna skall rulla ca: 4000 mil på ett år så kommer denna nog inte att gå den större delen av körsträckan i miljöer som passar drivlinan bäst så överförbrukningen lär bli betydande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.