Nästa artikel
Långteststallet 2015
Långtest

Långteststallet 2015

Publicerad 15 januari 2015 (uppdaterad 15 januari 2015)
Fem spännande nykomlingar står på startlinjen i 2015 års långteststall. Men vilken håller distansen ut? Blir det Citroën, Ford, Nissan, VW eller Skoda?
Här hittar du en presentation av våra långtestbilar. En mer utförlig artikel om deltagarna kan du läsa i Vi Bilägare 1/15, som finns ute i butikerna från och med 20 januari.

Citroën Cactus Pure Tech/110 hk Shine

GRUNDPRIS: 187 900 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Kulör Hello Yellow 2 500 kr, Park Assist-paket 4 000 kr, Style-paket 5 000 kr.
TESTBILENS PRIS: 199 400 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
SKATT: 360 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 416/B 173/H 153 cm. Tjänstevikt 1 190 kg. Släpvikt 825 kg. Bagagevolym 358–1 170 liter (VDA).
MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo ned stopp/startsystem. Cylindervolym 1 199 cm3. Maxeffekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,7 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 107 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. 0–100 km/tim på 9,3 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 4
VIB:S ROSTBETYG: 2.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/Helljus 4.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI/150 hk Titanium

GRUNDPRIS: 288 000 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 6 500 kr, teknikpaket 14 000 kr, förarassistanspaket 12 900 kr, Sony Infotainment 7 000 kr, p-värmare 1 500 kr, p-assistent 7 800 kr.
TESTBILENS PRIS: 336 800 kr.
GARANTIER: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägassistans som förlängs vid varje auktoriserad service.
SKATT: 1 088 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 497/B 185/H 150 cm. Tjänstevikt 1 597 kg. Släpvikt 1 800 kg. Bagagevolym 525–1 630 liter (VDA).
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad dieselturbo med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 997 cm3. Maxeffekt 150 hk (110 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2 000–3 500 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. 0–100 km/tim på 9,4 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: Ännu ej testad.
VIB:S LJUSBETYG: Ännu ej testad.

Nissan Qashqai DIG-t/115 hk Tekna 2wd

GRUNDPRIS: 229 900 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 5 900 kr.
TESTBILENS PRIS: 235 800 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.  
SKATT: 600 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 438/B 181/H 159 cm. Tjänstevikt 1 477 kg. Släpvikt 1 200 kg. Bagagevolym 430–1 585 liter (VDA).
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 197 cm3. Maxeffekt 115 hk (85 kW) vid 4 500 v/min. Max vridmoment 190 Nm vid 2 000 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,6 l/100 km..
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim. 0–100 km/tim på 10,9 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: 2.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 3/Helljus 4.

Skoda Fabia Combi Elegance TSI/110 hk

GRUNDPRIS: 157 800 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 4 900 kr, komfortpaket 3 900 kr, takrelingar 700 kr, tonade rutor 1 400 kr, 16-tums lättmetallfälgar 2 300 kr.   
TESTBILENS PRIS: 171 000 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägassistans som förlängs vid varje auktoriserad service.
SKATT: 360 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 426/B 173/H 149 cm. Tjänstevikt 1 153 kg. Släpvikt 1 100 kg. Bagagevolym 530–1 395 liter (VDA).
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 197 cm3. Maxeffekt 110 hk (81 kW) vid 4 600 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 400–4 000 v/min.   
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 110 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 199 km/tim. 0–100 km/tim på 9,6 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: Ännu ej testad.
VIB:S LJUSBETYG: Ännu ej testad.

VW Passat Sportscombi Masters 1.4 tsi/150 hk ACT

GRUNDPRIS: 293 000 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 6 700 kr, LED-innerbelysning 2 100 kr, navigator 10 500 kr, Easy Park-paket 11 500 kr, Executive-paket 27 500 kr, Safe Tech-paket 11 000 kr.
TESTBILENS PRIS: 362 300 kr.
GARANTIER: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägassistans som förlängs vid varje auktoriserad service
SKATT: 420 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 477/B 183/H 150 cm. Tjänstevikt 1 429 kg. Släpvikt 1 600 kg. Bagagevolym 650–1 780 liter (VDA).
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med cylinderavstängning (ACT) och stopp/startsystem. Maxeffekt 150 hk (110 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 000 v/min.   
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 119 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 218 km/tim. 0–100 km/tim på 8,6 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: 4.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/Helljus 3.

Diskutera: Vad tycker du om årets långteststall?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-14 14:11
Mistro

Intressant,..årets långtestvinnare heter Ford Mondeo!

#2 • Uppdaterat: 2015-01-14 15:46
Diesel

Kommer att bli en intressant duell mellan Passat och Mondeo. Gräslig färg på Cactusen, som någon annan sa tidigare årets citron.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-14 15:56
Raphael

Ni valde den dyraste utrustningsnivån på Cactus och det var tydligen inte tillräckligt för er utan ni kände nödvändigheten i att lägga på Style-paketet som inkluderar 17" fälgar... På köpet får ni en hårdare och stummare gång. Shine-utförandet kommer med snygga 16" fälgar, nog tycker jag att det borde ha räckt.. då hade ni fått en bekvämare och mjukare bil, som är vad en Cactus handlar om. Jag konstaterar även att ni har lagt vinterdäcken på 17" fälgarna, det tror jag inte många vanliga användare skulle göra utan de flesta lägger dem väl på 16" plåtfälgar med en snygg navkapsel istället.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-14 17:12
Peter E

Måste väl vara tryckfel på Cactusens pris.... 199400kr!!!!???? För en Cactus?????
Skulle inte det vara lågprisvarianten?
Ser att grundpriset är 187900 så då är det väl inget tryckfel....bara fel på Citroens prissättare.... ;-)

För övrigt så gillar jag starkt att ni tagit med ett antal bensinmodeller.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-14 17:51
Pi

Jo - den utpräglade lågprisbilen Cactus drar iväg rätt rejält i pris om man inte nöjer sig med "inroparen". Skall i o f s bli intressant att se hur den klarar sig mot främst nya Fabia kombi.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-14 18:02
Stefan Eriksson

Det skall bli intressant att följa Fabian, kombin har de äntligen fått till designen på-en stilren och snygg bil.
Hoppas att det blir jämförelser bl a med Octavian som finns i teststallet-de har ju likadana motorer så när som en uppgradering på Fabian.
Vill bl a ha svar på om nya Fabian räcker för 4 vuxna på semester med packning.

Skall bli intressant att läsa om hur ACT funkar på Passaten, hoppas att det är väl utprovat så att VW inte klantar till det igen.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-14 19:40
pinjong

För egen del uppskattar jag inte långtester som jag misstänker egentligen bara är ett sätt för redaktionen att få en tjänstebil. Artiklarna blir lite som en långfilm som aldrig tar slut. Ska man få reda på modellrelaterade fel så räcker det knappast att testa en enda bil utan då får man använda den statistik som kommer ur bilprovning, verkstäder och användarenkäter.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-14 19:43
Diesel

Är det Tungsten eller Reflex silver metallic på Passaten. Börjar att ångra mig att jag valde Indium grey metallic på min nya förmånsbil. En bil som jag saknar i långteststallet är JEEP Renegade, hade hellre sett Renegade än Nissan Qashqai.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-14 21:36
Peugeote-Pär

Ska bli riktigt intressant att se hur det går för nya Ford Mondeo, är en bil som jag är SJUKT sugen på att köpa... Enligt mig är det den snyggaste bilen på marknaden just nu.

#a • Uppdaterat: 2015-01-14 22:04
Raphael

Vi Bilägare har valt den mest utrustade versionen av Cactus - alltså Shine-varianten som är top of the line. För en bil som konkurrerar med Golf så är knappast 190 000 kr med 110 hästars motor och det mest välutrustade utförandet dyrt. Tanken med Cactus har aldrig varit att det ska vara en budgetbil som säljs till lägsta möjliga pris, utan det är en funktionell bil av hög kvalitet som är väldigt ekonomisk att äga och köra, och där man har satsat på en annorlunda mix av utrustning - mer fokus på multimedia och trivsamma material av högsta klass i inredning (som den fina klädseln), samtidigt som många onödigheter är bortskalade.. (ingen varvräknare exempelvis). Den tillhör ändå bland de lägst prisatta bilarna i sin klass och den har ett lägre pris än den vanliga C4:an, trots att Cactus är en crossover-modell med specialattribut. Jag tycker att den är väldigt prisvärd. Och observera nu att detta är listpriser, inte "på gatan priser".

Det kan knappast vara fel på prissättningen när bilen redan är en succé i Europa och säljer bättre än många konkurrenter i klassen. Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Honda Civic m fl säljer alla sämre. Av de asiatiska konkurrenterna så är det endast Toyota Auris som säljer något bättre. Vi får se vad 2015 landar på, men som det ser ut nu så pekar det på en försäljning om ca 80 000 Cactus i Europa för hela året och det är väldigt bra för en såpass nischad och speciell bil som detta ändå är.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.