Bild
Nästa artikel

Långteststallet 2015

Långtest

Fem spännande nykomlingar står på startlinjen i 2015 års långteststall. Men vilken håller distansen ut? Blir det Citroën, Ford, Nissan, VW eller Skoda?

Här hittar du en presentation av våra långtestbilar. En mer utförlig artikel om deltagarna kan du läsa i Vi Bilägare 1/15, som finns ute i butikerna från och med 20 januari.

Citroën Cactus Pure Tech/110 hk Shine

GRUNDPRIS: 187 900 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Kulör Hello Yellow 2 500 kr, Park Assist-paket 4 000 kr, Style-paket 5 000 kr.
TESTBILENS PRIS: 199 400 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
SKATT: 360 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 416/B 173/H 153 cm. Tjänstevikt 1 190 kg. Släpvikt 825 kg. Bagagevolym 358–1 170 liter (VDA).
MOTOR: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo ned stopp/startsystem. Cylindervolym 1 199 cm3. Maxeffekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,7 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 107 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. 0–100 km/tim på 9,3 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 4
VIB:S ROSTBETYG: 2.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/Helljus 4.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCI/150 hk Titanium

GRUNDPRIS: 288 000 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 6 500 kr, teknikpaket 14 000 kr, förarassistanspaket 12 900 kr, Sony Infotainment 7 000 kr, p-värmare 1 500 kr, p-assistent 7 800 kr.
TESTBILENS PRIS: 336 800 kr.
GARANTIER: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägassistans som förlängs vid varje auktoriserad service.
SKATT: 1 088 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 497/B 185/H 150 cm. Tjänstevikt 1 597 kg. Släpvikt 1 800 kg. Bagagevolym 525–1 630 liter (VDA).
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad dieselturbo med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 997 cm3. Maxeffekt 150 hk (110 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2 000–3 500 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. 0–100 km/tim på 9,4 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: Ännu ej testad.
VIB:S LJUSBETYG: Ännu ej testad.


Nissan Qashqai DIG-t/115 hk Tekna 2wd

GRUNDPRIS: 229 900 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 5 900 kr.
TESTBILENS PRIS: 235 800 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.  
SKATT: 600 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 438/B 181/H 159 cm. Tjänstevikt 1 477 kg. Släpvikt 1 200 kg. Bagagevolym 430–1 585 liter (VDA).
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 197 cm3. Maxeffekt 115 hk (85 kW) vid 4 500 v/min. Max vridmoment 190 Nm vid 2 000 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,6 l/100 km..
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim. 0–100 km/tim på 10,9 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: 2.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 3/Helljus 4.

Skoda Fabia Combi Elegance TSI/110 hk

GRUNDPRIS: 157 800 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 4 900 kr, komfortpaket 3 900 kr, takrelingar 700 kr, tonade rutor 1 400 kr, 16-tums lättmetallfälgar 2 300 kr.   
TESTBILENS PRIS: 171 000 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägassistans som förlängs vid varje auktoriserad service.
SKATT: 360 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 426/B 173/H 149 cm. Tjänstevikt 1 153 kg. Släpvikt 1 100 kg. Bagagevolym 530–1 395 liter (VDA).
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 197 cm3. Maxeffekt 110 hk (81 kW) vid 4 600 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 400–4 000 v/min.   
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 110 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 199 km/tim. 0–100 km/tim på 9,6 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: Ännu ej testad.
VIB:S LJUSBETYG: Ännu ej testad.

VW Passat Sportscombi Masters 1.4 tsi/150 hk ACT

GRUNDPRIS: 293 000 kr.
EXTRA UTRUSTNING: Metalliclack 6 700 kr, LED-innerbelysning 2 100 kr, navigator 10 500 kr, Easy Park-paket 11 500 kr, Executive-paket 27 500 kr, Safe Tech-paket 11 000 kr.
TESTBILENS PRIS: 362 300 kr.
GARANTIER: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägassistans som förlängs vid varje auktoriserad service
SKATT: 420 kr/år.
MÅTT & VIKT: L 477/B 183/H 150 cm. Tjänstevikt 1 429 kg. Släpvikt 1 600 kg. Bagagevolym 650–1 780 liter (VDA).
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med cylinderavstängning (ACT) och stopp/startsystem. Maxeffekt 150 hk (110 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 000 v/min.   
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 119 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 218 km/tim. 0–100 km/tim på 8,6 s (fabriksuppgifter).
BETYG I EURO NCAP: 5
VIB:S ROSTBETYG: 4.
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/Helljus 3.

Diskutera: Vad tycker du om årets långteststall?

Kommentarer

#1
2015-01-14 13:35

Endast Catus som känns kul. Klimatkompenserar vib för denna nöjeskörning på 4000 mil/år??

#3
2015-01-14 14:11

Intressant,..årets långtestvinnare heter Ford Mondeo!

#4
2015-01-14 15:46

Kommer att bli en intressant duell mellan Passat och Mondeo. Gräslig färg på Cactusen, som någon annan sa tidigare årets citron.

#5
2015-01-14 15:56

Ni valde den dyraste utrustningsnivån på Cactus och det var tydligen inte tillräckligt för er utan ni kände nödvändigheten i att lägga på Style-paketet som inkluderar 17" fälgar... På köpet får ni en hårdare och stummare gång. Shine-utförandet kommer med snygga 16" fälgar, nog tycker jag att det borde ha räckt.. då hade ni fått en bekvämare och mjukare bil, som är vad en Cactus handlar om. Jag konstaterar även att ni har lagt vinterdäcken på 17" fälgarna, det tror jag inte många vanliga användare skulle göra utan de flesta lägger dem väl på 16" plåtfälgar med en snygg navkapsel istället.

#6
2015-01-14 17:12

Måste väl vara tryckfel på Cactusens pris.... 199400kr!!!!???? För en Cactus?????
Skulle inte det vara lågprisvarianten?
Ser att grundpriset är 187900 så då är det väl inget tryckfel....bara fel på Citroens prissättare.... ;-)

För övrigt så gillar jag starkt att ni tagit med ett antal bensinmodeller.

#7
2015-01-14 17:51

Jo - den utpräglade lågprisbilen Cactus drar iväg rätt rejält i pris om man inte nöjer sig med "inroparen". Skall i o f s bli intressant att se hur den klarar sig mot främst nya Fabia kombi.

#8
2015-01-14 18:02

Det skall bli intressant att följa Fabian, kombin har de äntligen fått till designen på-en stilren och snygg bil.
Hoppas att det blir jämförelser bl a med Octavian som finns i teststallet-de har ju likadana motorer så när som en uppgradering på Fabian.
Vill bl a ha svar på om nya Fabian räcker för 4 vuxna på semester med packning.

Skall bli intressant att läsa om hur ACT funkar på Passaten, hoppas att det är väl utprovat så att VW inte klantar till det igen.

#10
2015-01-14 19:40

För egen del uppskattar jag inte långtester som jag misstänker egentligen bara är ett sätt för redaktionen att få en tjänstebil. Artiklarna blir lite som en långfilm som aldrig tar slut. Ska man få reda på modellrelaterade fel så räcker det knappast att testa en enda bil utan då får man använda den statistik som kommer ur bilprovning, verkstäder och användarenkäter.

#11
2015-01-14 19:43

Är det Tungsten eller Reflex silver metallic på Passaten. Börjar att ångra mig att jag valde Indium grey metallic på min nya förmånsbil. En bil som jag saknar i långteststallet är JEEP Renegade, hade hellre sett Renegade än Nissan Qashqai.

#12
2015-01-14 21:36

Ska bli riktigt intressant att se hur det går för nya Ford Mondeo, är en bil som jag är SJUKT sugen på att köpa... Enligt mig är det den snyggaste bilen på marknaden just nu.

#13
2015-01-14 22:04

Vi Bilägare har valt den mest utrustade versionen av Cactus - alltså Shine-varianten som är top of the line. För en bil som konkurrerar med Golf så är knappast 190 000 kr med 110 hästars motor och det mest välutrustade utförandet dyrt. Tanken med Cactus har aldrig varit att det ska vara en budgetbil som säljs till lägsta möjliga pris, utan det är en funktionell bil av hög kvalitet som är väldigt ekonomisk att äga och köra, och där man har satsat på en annorlunda mix av utrustning - mer fokus på multimedia och trivsamma material av högsta klass i inredning (som den fina klädseln), samtidigt som många onödigheter är bortskalade.. (ingen varvräknare exempelvis). Den tillhör ändå bland de lägst prisatta bilarna i sin klass och den har ett lägre pris än den vanliga C4:an, trots att Cactus är en crossover-modell med specialattribut. Jag tycker att den är väldigt prisvärd. Och observera nu att detta är listpriser, inte "på gatan priser".

Det kan knappast vara fel på prissättningen när bilen redan är en succé i Europa och säljer bättre än många konkurrenter i klassen. Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Honda Civic m fl säljer alla sämre. Av de asiatiska konkurrenterna så är det endast Toyota Auris som säljer något bättre. Vi får se vad 2015 landar på, men som det ser ut nu så pekar det på en försäljning om ca 80 000 Cactus i Europa för hela året och det är väldigt bra för en såpass nischad och speciell bil som detta ändå är.

#14
2015-01-14 22:04

Vill man se denna(Cactus) som en konkurrent till Golf så får man ju det.
Tror ändå det är väldigt få som väljer mellan en sån här och en Golf.
De är liksom inte gjorda för att matcha varann.
Så jämförelse med en Golf haltar betänkligt.
På många sätt.

#15
2015-01-14 22:13

Peter E, jag vet redan att du anser att Golf inte har några konkurrenter och att den är unik i sin klass och att den som väljer en Golf inte står och väger mellan en Golf och någon annan bil, jag vet redan att du tycker att den som funderar på en Golf bara har Golf i tankarna. Men om vi nu höjer blicken från din Volkswagen-vänliga syn är Golf, Focus, Peugeot 308, Mazda 3, Honda Civic, Hyundai i30 och även C4 Cactus konkurrenter med varandra. De är detta därför att de har liknande utrymmen, och Cactus väger in som en av de lägst prisatta och mest unika i sin design. En bil som har fått en mycket bra start på den europeiska marknaden. En Golf matchar verkligen inte Cactus, inte på något sätt.

Cactus designades för att frakta fyra vuxna och deras bagage på ett ypperligt komfortabelt och ekonomiskt sätt, och dessutom göra det även på dåliga och skadade vägar, skoggstigar och traktorspår. Cactus är en bil designad för låga ägandekostnader, snabb och enkel service, billigt underhåll och den har en massa smarta lösningar för att bilen ska hålla ett så bra skick som möjligt genom åren. De smarta AirBumps och inklädnaden är kanske det tydligaste exemplet för ögat, men det finns mycket i konstruktionen som är väldigt smart ur servicesynpunkt.

#16
2015-01-14 22:13

Raphael, du skriver ju själv att Cactus är en såpass nischad och speciell bil, så varför den skulle jämföras med en Golf verkar konstigt. Som du själv nämner så finns det många andra modeller som kan jämföras med Golf. Citroen har ju C4 som jag åtminstone tycker är mer jämförbar.
Vilken jag anser vara bäst har inte med saken att göra.
Men att jämföra Cactus och Golf...njae. Det är ju inte samma typ av bil, som du själv säger....också. ;-)

#17
2015-01-14 22:22

Peter E, ja jag skriver att Cactus är en speciell och nischad bil - till skillnad från den mellanmjölk som Golf alltid har representerat. Men det är fortfarande en konkurrent till Golf och alla andra i samma klass. Det verkar som du anser att för att konkurrera med Golf så måste man göra en kopia av Golf, det vill säga att bara en Golf kan konkurrera med en Golf. Där håller jag inte med dig. Cactus kör sin egen stil, egen design och utstrålning och vågar bryta ny mark - detta ger ett unikt erbjudande i den klass som i övrigt består av Golf, Mazda 3, Hyundai i30, Kia Ceed, Ford Focus med flera andra. Ja Citroën har den vanliga C4:an också, och det vore ju dumt av Citroën att göra två likadana bilar... Så Cactus har sin egen stil, samtidigt som den ligger i samma bilklass som den vanliga C4:an - men den är fortfarande ett unikt erbjudande i klassen.

Tittar vi in i framtiden så kommer efterföljaren till dagens vanliga C4 också att bli en efterföljare till dagens Cactus, det sa Citroën när Cactus lanserades. Så Cactus i sin nuvarande form är som ett mellansteg, och visar på en mer vågad stil hos Citroën i denna klass.

Så idag erbjuder Citroën två bilar i samma klass, med olika design, utifrån olika tankar och olika konstruktionsprinciper. Cactus är i mångt och mycket ett experiment, ett "går det så går det", ett test av marknaden. Och hittills ser försäljningen väldigt bra ut i Europa.

#18
2015-01-14 22:21

Känns som att Diesel ur förbruknings synpunkt är mer rätt på en Större bil som Passat och Mondeo.
Däremot börjar bensinare bli såpass snåla, så mindre bilar som Fabia Kombi behöver ingen diesel, de blir tillräckligt snåla ändå.
Sen är det ju också så att Trots ny teknik är Nox utsläppen generellt inte riktigt i paritet med bensinarna än. Tror fortfarande att man generellt borde se på helheten och minska på dieselmotorer i bilar. Frankrike har beslutat sig för att fasa ut dieselbilar.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20141202/frankrike-pa-vag-...

#19
2015-01-14 22:21

Nu såg jag att priset för Cactusen(187900) är ett introduktionspris, ord. pris är 197900......

Då tycker jag man ska nämna att även Fabia Kombi har ett introduktionspris, nämligen 146800kr.

#20
2015-01-14 22:25

Gällande priserna så har Citroën kört "introduktionspris" ända sedan Cactus introducerades i somras och introduktionspriset finns kvar i senaste prislistan från 12 december.. Det är listpriser och går att få billigare hos handlaren.

#21
2015-01-14 22:32

Jan-Dec 2014 =589 registrerade Cactus.

Jan-Dec 2014= 16857 registrerade Golf.

Mellanmjölk ÄR poppis i Sverige.

Speciellt när mellanmjölken kan fås i versioner mellan 105-300 hk. 2 el. 4-hjulsdrift halvkombi, kombi.
Diesel, bensin. el, etanol,gas....japp, mellanmjölk har många smaker. ;-)

#22
2015-01-14 22:45

Peter E, Du jämför siffrorna från januari till december 2014 och du bortser från att Cactus inte såldes under första halvåret 2014, medan Golf såldes under hela 2014. Cactus är en helt ny bil på den svenska marknaden och inget inarbetat koncept. Golfen är mellanmjölk, en bil för människor som inte vågar sticka ut, människor som vill följa samma ström som andra, inte vara för mycket, inte vara för lite.. Och ja det är populärt i Sverige, vilket säger en den om Sverige.. Landet "lagom".

Cactus är en bil för de färgstarka, de som vågar tänka annorlunda, de som inte bara tänker utanför boxen utan det är en bil för människor som inte ens har en box, det är bilen för kreatörerna, fritänkarna, de innovativa skaparna och för entrepenörerna. Det är en bil för alla människor som bär en dröm i sitt hjärta och som dessutom förverkligar den. Det är en bil för alla de som vågar välja en egen väg. Det är en bil för konstnärer, för skådespelare, författare, musiker, filmmakare, estradörer, underhållare och uppfinnare.

Cactus är en bil som symboliserar mångfald och mångkultur, det handlar om frihet, jämlikhet, jämställdhet och broderskap. Det är en bil skapad utifrån samma franska folksjäl som skapade den franska revolutionen. Det är en bil för äkta demokrater som tror på människans möjligheter. Och den är resurssnål, ekonomisk och sparsam.

Eller kort uttryckt: Cactus är Apple Yosemite medan Golf är Windows Vista.

#23
2015-01-14 22:40

Och vad är det för fel med Vista?

#24
2015-01-14 22:47

Skojar bara. Visserligen föredrar jag Windows. Men apple datorer är ju så dyra. Med våran ekonomi så är en sprillans ny laptop för 3000 kronor vad ekonomin klarar av, de får man ingen apple dator för. Men Vista håller jag med är rätt Kasst. De brukar sägas att vartannat Windows är kasst. Windows 98 var bra. Windows millenium kasst. Windows XP var bra. Windows Vista kasst. Windows 7 bra. Windows 8 är kasst. Det är en konstig tradition

#25
2015-01-14 22:51

Konstnärer och estradörer. Jaja, det är och förblir en nischbil i Sverige då. ;-)

Då får vi andra "nöja" oss med intetsägande bilar då ;-)

#26
2015-01-14 22:56

Jag tror att Cactus har ett för vågat utseende för svenskar som föredrar bilar som ser gamla ut redan som nya, om man tittar på försäljningsstatistiken... ;) Men för övriga Europa så har introduktionen av Cactus gått väldigt bra, och jag tycker att över 500 bilar under årets sista månader är en Ok smakstart med tanke på svenskarnas vurmande för anonym design.

#27
2015-01-14 22:57

153 av dom står fortfarande hos handlarna...

#28
2015-01-14 23:12

Det hade känts mer logiskt om Vi Bilägare valt Cactus i Feel-version med Plus-paketet, med 110 hästars motorn hade det landat på 172 800 kr och då hade man fått livets nödvändigheter som automatisk klimatanläggning, 16" lättmetallfälgar, automatiska vindrutetorkare med regnsensor m m... Det som Shine ger är ju framförallt navigationssystem, biffigare stereo och mörktonade bakrutor... Och så ett extra USB-uttag, oerhört viktigt. Varför nöja sig med bara ett? Nej, man ska ha två!... Navigationssystem har väl de flesta i sin telefon nu för tiden? Jag skulle inte betala extra för Shine-versionen... Citroën Sverige räknar med att Feel plus Plus-paketet blir mest såld, och jag tror att de har rätt i det. Tror det kommer vara rätt få som väljer Shine... så jag förstår inte riktigt varför Vi Bilägare valde just top-of-the-line... Är det inte bättre köpa en version som mer motsvarar det som är mer troligt att de flesta kunder väljer, om man nu vill göra ett test som läsarna / bilköparna kan relatera till och känna igen sig i...

#29
2015-01-14 23:00

Peter E, alla handlare har bilar i lager... det är väl inget nytt. Och provkörningsbilar är viktigt att ha...

#30
2015-01-14 23:05

Håller med dig om att det blir lite fel när man tar den dyraste Cactusen.
Men å andra sidan verkar det som om de(vibilägare) gillar att lägga på lite lull-lull.
Se på Passaten. Nav o lite annat smått o gott
Skodan däremot verkar helt ok utrustad. Som jag skulle välja tror jag.

#31
2015-01-14 23:12

Tidningen som betalar och då lägger de på... Tar vi Passat och Mondeo så lär de säljas många som tjänstebilar, och tjänstebilar har lull-lull.. Men Cactus tror jag inte på som tjänstebil, utan det är en bil som många privatpersoner kommer att köpa och de har andra köparmönster än tjänstebilsförare...

#32
2015-01-14 23:53

Jag är lite nyfiken om Ford lyckats få till motor och växellådan i den nya Mondeon, den är sjukt stor (nästan 5 meter) och väger endast 1600 kg så det borde finnas lite chans på att förbrukningssiffrorna kan bli riktigt låga. Jag gillar inte direkt Ford, men här kanske de kan visa att det går att bygga stora och snåla bilar med stort lastutrymme. Hoppas att fler biltillverkare hoppar på denna trenden, dvs får ner vikten fast behåller säkerheten och gör bilarna praktiska och snåla. Får man bara ner vikten och luftmotståndet så borde fler bilar kunna ha bensin motorer istället för diesel. Har aldrig gillat diesel och traditionellt har vi inte haft diesel i Sverige förrän på senare år då bilarna blev tyngre och högre (SUV).

#33
2015-01-15 00:31

Synd att inte Lexus NX ingick men det är kanske en för dyr bil, men det hade varit intressant att se hur ägarkostnaderna hade blivit på en lite dyrare bil

#34
2015-01-15 06:09

Tänk att PSA's PR-avdelning tillåts härja här i full frihet...suck... Och med synnerligen nedlåtande ton mot en storsäljande konkurrenter (nåja, Cactus är väl egentligen ingen seriös konkurrent i de flesta fallen) och inte minst mot alla som köper dessa bilar. Och det är nog ingen tillfällighet att konkurrenten säljer oerhört mycket mera än Cactus...om man bara öppnar sina våldsamt PSA-färgade ögon.

#36
2015-01-15 10:32

Nu säger ju Vib själva att testet inte är menat som någon "battle" mellan de olika fabrikaten och modellerna men det är svårt att INTE jämföra päron och äpplen då testet presenteras som det gör.
Gillar testet men tycker att en del bilar utrustas allt för mycket och om man då inte riktigt räknar med att detta kostar en rejäl slant så är det lätt att missbedöma resultatet.
Har läst många konstiga resultat genom åren då tidningen motsatt sitt syfte faktiskt har jämfört småbilar för småpengar rakt av mot större och väldigt dyra bilar.

Det här året kommer det mest intressanta för mig vara att se hur Passaten kommer att klara sig med sin för klassen lilla bensinmotor. Årets bil kommer att stå mellan Mondeo och Passat men de flesta med och utan barn skulle klarat sig utmärkt med en Fabian för halva priset. ( vettigast utav alla är därför just Fabian )

Konstigast är förstås Cactus! Vad är tanken med denna skapelse? Är den BÅDE enkel OCH exklusiv samtidigt som så fint "Raphael" beskriver.
Nä,..gillar man nu Citroen så vore en C4 i samma prisklass ett väldigt mycket bättre köp.

#37
2015-01-15 16:29

Känns lite konstigt att man bara valt bilar med manuell växellåda nu när nästan hälften av bilarna som säljs i Sverige har automatlåda och kvinnor är största kundgruppen för bilköp numera, när såg man senast en kvinna köra utan telefonen tryckt mot örat vilket gör det svårare att köra med manuell växellåda. Men det kanske är en eftergift för att VAG bilarna skall kunna rulla i alla fall provåret utan att behöva byta ut växellådan.

#38
2015-01-15 17:54

Passaten med bensinmotorn går ej ännu få med automatlåda(kommer snart, våren 2015)

#39
2015-01-15 18:02

PREVIA...moderna bilar (vet ej hur det är i Toyota) har oftast inbyggd handsfree. Så att man trycker telefonen mot örat hör nog till ovanligheterna.

Hur kan du vara så enögt Toyotagalen? Varför måste du hela tiden försöka klaga på VW?

#40
2015-01-15 19:59

Hoppas att nya Mondeon har lika bra styrkänsla som förra Mondeon, bra att man har städat upp instrumentpanelen från en massa knappar. Instrumentpanelen på förra generationen Mondeo var lite plottrig. PREVIA hellre en manuell växellåda än en sengångarlåda typ CVT, med en manuell växellåda kan du göra en vettig omkörning.

#41
2015-01-15 20:01

Klaga inte på PREVIA, han hade ju ingen länk till Toyota i sitt inlägg den här gången;-)

#42
2015-01-15 21:01

Världen är sned.
Vem fan betalar nästan 370 tusen för en Folkvagn med en 1.4l bensinturbo...
Det är humor. Det är såna motorer jag räknar med i bilar under 200k.

#43
2015-01-15 21:19

Priet på Passaten är 100000:- för högt.

#44
2015-01-15 21:32

Jag håller med Previa, jag begriper inte heller varför man år 2015 väljer bilar med manuell växellåda.

#45
2015-01-15 21:55

Saabnisse, Vibilägare behöver antagligen bilarna så fort som möjligt, då väljer man nya lagerbilar för snabb leverans och betalar efter listpriset. Hade Vibilägare skräddarsytt en ny Passat hade dom fått en väldigt lång leveranstider.

#46
2015-01-16 07:28

Passaten är helt klart för dyr, den går bort p.g.a. det.
Cactus går bort för att den är så ful. Varför stora plastblaffor under strålkastarna fram? och vilken bilälskare vill ha stora plastsjok på sidorna? Hur länge dröjer det innan dessa stora plastsjok börjar oxideras och gråna och se hemska ut?
Annars skall det bli intressant att följa testet av dessa bilar. Extra intressant det förstås med Fabia som kan bli ett lyckokast om den gör bra ifrån sig i testet. Billig, vass design, ser fräsch ut helt enkelt.

#47
2015-01-16 10:13

Diesel, givetvis behöver man inte skräddarsy en bil för att få automatlåda, säkert hade det gå att ordna om ViB uttryckt sina önskemål i god tid.
Nu verkar det som man bestämt över en kafferast vilka bilar man skulle välja.
" För sjutton, vi har glömt att vi måste ha nya långtestbilar, här är stålar, åk ut och kolla vad ni kan få tag på idag!" ;o)

#48
2015-01-16 11:55

Tror inte att ViB hanterar detta så lättsinnigt som saabnisse vill göra gällande utan det är säkert som Diesel säger.

#49
2015-01-16 15:32

Kan bara hålla med, vem har satt ihop denna Passat???
Måste vara en lagerbil man fått tag på snabbt.

Min Passat 2015 kostar ca 325000kr (och ja, det är dyrt), och för det får jag en Passat Sportscombi GT 2.0 TDI med DSG-låda.

Vem i dag köper en Navigator för 10000kr, när det finns i telefonen för 500kr?
Executive-paket 27 500 kr, Varför?
Bensin med manuell låda?

Nä, den bästa bilen av dessa är precis som många skrivit den nya Mondeon, grattis Ford.

#50
2015-01-16 16:09

Pi, jag skrev med en satirisk blink, det trodde jag märktes!
Dessutom är det ju ganska kraftiga tillägg för extrautrustning t.ex. nästan 50000:- på Mondeo och nästan 70000:- på Passat.
Varför inte en automatlåda?
LC4ever har ju helt rätt!

#51
2015-01-16 16:39

saabnisse - my bad - det borde jag verkligen ha sett..:) Ibland läser man helt enkelt inte allt utan hafsar förbi slutet.

#52
2015-01-16 23:12

Lyssnar ni på veckans podcast så framgår det all önskvärd tydlighet att ViB i många fall har problem med att få fram de utrustningsalternativ de egentligen skulle vilja testa i långtesten och det gäller ju i synnerhet helt nya bilmodeller så ibland kan det bli lite konstiga, och dyrbara, kombinationer.

#53
2015-01-17 12:10

Ja varför ska man ha svart eller grå plast / kompositmaterial / gummi runt en bil? Visst är det så mycket bättre att färga gummit så att repor syns mycket tydligare. Och visst är det så mycket bättre med bilar helt utan skydd, särskilt på IKEA:s kundparkering eller på stormarknaden utanför ICA-Maxi. Men så vet vi också att riktiga bilälskare har sina bilar stående i garaget, eller allra helst i vardagsrummet. Riktiga bilälskare kör aldrig med sina bilar, för bilarna kan ju bli smutsiga, de kan råka ut för saker när man kör dem. Riktiga bilälskare har bilarna inomhus och enbart som skådebröd.

Sen finns det vi bilförare, vi som är av ett annat släkte än bilälskarna, vi som använder våra bilar och vi som fraktar grejjer med dem. Vi som åker till stormarknader och storhandlar, vi som får repor och lackskador av andra bilar som smällt upp sina dörrar rakt in eller kundvagnar som lever sitt eget liv för det lutar på parkeringen. Vi som har stått där och lastat av kassarna och så åker kundvagnen iväg av sig själv och smäller in i en annan bil när man stod där med kassarna och huvudet nere i bagageutrymmet och försöker få till det hela snyggt och praktiskt.

Det är vi som tycker att en Cactus är en alldeles utmärkt bil, en bil som faktiskt är gjord för att användas. Och Air-Bumps är en utmärkt idé eftersom små skador inte syns, det blir inga repor, det är ju luftkuddar som kan tryckas in och sedan åker ut igen precis som inget har hänt. Det är en bil både för de som lever i storstaden som de som lever på landsbygden med dåliga vägar.

Och det är en bil som är väldigt trivsam att se på, att vistas i, att köra och att lasta och att verkligen använda.

#54
2015-01-17 13:33

Vi får väl se hur bra och praktiskt det är med s k Airbumps. Är det så bra som PR-avdelningen påstår så lär det komma massor av efterföljare. Även ViB undrade i podcasten hur plasten skulle se ut med tiden...

#55
2015-01-17 16:21

Det är inget ovanligt med skyddslister runt bilarna, det har ju funnits länge och jag tror knappast att Air Bumps skulle vara mindre praktiskt än svarta eller gråa stötfångare och skyddslister i mindre storlek. Det är ett märkligt tidevarv när svarta eller gråa stötfångare ifrågasätts för hur praktiska de är och hur de kommer se ut med tiden... Så det är mer praktiskt med lackerade stötfångare, det är mer praktiskt att inte ha några skyddslister? Märkligt...

Annat var det förr. Ta Renault 5 exempelvis, den hade stora stötfångare fram och bak av plast och flera versioner av den hade också stora breda skyddslister som täckte 1/3 av partiet mellan fram och bakhjul. Eller ta Fiat Ritmo, första generationen, den hade frampartiet och bakpartiet av mörkgrå plast där grillen och lamporna var integrerade i stötfångaren som gick ända upp till huven, och aktern hade bakljusen infällda i stötfångaren som gick upp till bakluckan.

Det unika med Cactus är alltså inte stora stötfångare och skyddslister, utan det har vi sett förr och kanske framförallt i slutet av 70-talet och in i 80-talet, utan det unika är just att de består av mjuka kuddar som absorberar och trycker ut stöten. Nu vet jag att Saab hade en konstruktion på stötfångarna som innebär att de återfann sin form vid krock i låg hastighet, men de använde en annan teknik och det gällde bara fram och aktern - inte sidorna.

Fiat Ritmo tycker jag var en fantastisk bil när den kom och den hade verkligen en egen och personlig design, och hade skön komfort med mjuk fjädring (ja inte i sportversionen 105 TC men de andra..).

Sedan en längre tid tillbaks har det varit modernt med hellackerade bilar utan stötfångare eller skyddslister, och det finns tydligen de som tycker att det är väldigt praktiskt och funktionellt, men själv tycker jag att det är positivt att Citroën vågar gå mot strömmen och lansera en bil med inbyggt skydd mot repor och parkeringsskador.

Citroën har f. ö. patent på Air Bumps..

#56
2015-01-17 16:29

Idag var jag och kollade/provkörde nästan en av långtestbilarna. Skoda Fabia fast inte kombin.
Kombin fanns endast för beskodande ;-)
Nu är jag ju lite(?) färgad i min analys pga VAG-bilägande men tror mig ändå kunna säga att Fabian är en riktigt trevlig/bra bil.
Körde en med 90-hästars bensinare och den var....ja helt tillräcklig.
Mycket trevliga köregenskaper, förhållandesvis tyst(205/45-16 dubbfritt på den) God sikt, lätthanterliga reglage. Blir en storsäljare, förut var det ca 50/50 halvkombi/kombi men nu tror jag kombin går förbi. En rackarns trevlig bil. Till det priset svårslagen.

#57
2015-01-17 16:44

Peter - jag provsatt bara bilarna men var lite besviken på komforten i baksätet på kombin. Relativt kort dyna och alltför upprättstående ryggstöd (ett klassisk Fabia-baksäte tyvärr). Men behöver man inte baksätet så är den säkert bra. Men i baksätet är t ex Rapiden avsevärt bekvämare. Bagaget var OK med dubbla golv vilket uppskattas av undertecknad. Och autobroms är ju aldrig fel och här är det standard i motsats till många konkurrenter som inte ens kan erbjuda det som tillval - t ex nya Corsan som jag också kollade och provsatt hos Opel-handlaren. Men jag höll på att ramla baklänges när jag såg prislappen på bilen - 200.000 kr (t o m några ytterligare kronor) och då var intro-rabatten avdragen... Och det för en 115 hk bensinare med manuell låda.... Finns säkert billigare versioner men varför då inte visa en sån i hallen istället. Dessutom ingav den inget exklusivt intryck utan snarare kändes den som en vanlig småbil i den klassen - typ Kia Rio - men till priset av en välutrustad kombi i Golfklassen. Nåja - nu skall vi inte tala Opel mera...:)

#58
2015-01-17 17:56

För att prata "Cactus" så tycker jag ändå att den ser ganska Cool/rå ut i en mörkare färg och visst kan säkert "gummikuddar" på sidorna skydda ifrån en del skador på en parkeringplats men jag tycker ändå att "Raphael" överskattar finessen med dessa trots att våra bilar blir allt mer ömtåliga. En stötfångare idag blir snabbt repad och ful och kostar massor att fixa till.De är helt enkelt inte designade för att ta emot lättare stötar utan att det syns.
De flesta skador brukar dock uppstå fram eller bak trots att parkeringsfickorna blir allt trängre. Frågan kvarstår ju om en "Cactus" faktiskt ÄR tåligare och billigare att underhålla p.g.a sin design?
Om kuddarna blir fula/skadade,..vad kostar de i så fall att byta ut?
Oavsett så hade jag för Citroens skull hoppats på att bilen skulle bli betydligt billigare.

http://www.citroen.se/bilar/citroen/c4-cactus.html

#59
2015-01-17 18:10

Raphael, de stötfångare som en gång för länge sedan var standard på Saab, klarade krock med en lyktstolpe i sju km/t, det tror jag inte att Cactus kuddar gör.
Men det spelar ju ingen roll, det är ju ändå bättre än den kosmetika som sitter på de flesta bilar idag.
Vi får väl se ViBs erfarenheter av dessa kuddar så småningom.

#60
2015-01-18 12:09

Mistro, det du skriver är precis anledningen till att Citroën utvecklade Air Bump. Som du skriver så blir vanliga stötfångare repiga och kostar massor att fixa till, de är som du skriver inte konstruerade för att ta emot lättare stötar utan att det syns.

Därför har Citroën Air Bump runt om, inte bara på sidorna utan även fram och bak. Finessen med Air Bump är att de kan ta emot lättare stötar utan att det syns och utan att de blir repiga. Det är ett mjukt plastmaterial och luftfyllda kuddar och dessa finns alltså runt om hela bilen. De behöver inget underhåll och de behöver inte bytas ut vid lättare parkeringsskador och de repas inte.

Att byta ut alla Air Bumps på en gång, alltså en hel sats bestående av 10 delar, det kostar ca 7 300 kr inklusive moms och montering. Nu har jag tyvärr inget pris för om det bara är en del som behöver bytas, men det kostar ju +/- 730 kr per styck inklusive montering... antagligen lite mer för de större bitarna och lite mindre för de små, men jag har inga exakta styckpriser för varje del.

När jag fick en repa på min Laguna, där Cactus har Air Bumps, så skulle det kosta över 8 000 kr att åtgärda, lackat och klart. Och nu talar vi om en repa på en sida. Så att byta alla Air Bumps på en och samma gång på alla sidor, det är alltså billigare än att laga en repa på en sida... Jag har haft repor på alla mina bilar, jag parkerar, jag går iväg och när jag kommer tillbaks några timmar senare så finns en repa. Utifrån mina erfarenheter så är det inget snack om saken, Cactus är ett solklart alternativ för mig nästa gång jag byter bil. Jag har tröttnat på alla dessa småskador som händer utan att jag gör något, jag undrar verkligen vad andra bilförare håller på med...

Men normalt ska de inte behöva bytas, inte för vanliga parkeringsskador och liknande. De är utprovade för att klara det, många timmar har de krockats och olika grejjer har körts i sidorna och fram och bak. De är konstruerade för att klara många upprepade krockar med en fullastad kundvagn modell större som körs rakt in i bilen i full fart (Citroën har demonstrerat just detta kundvagnstest flera gånger när de presenterade Air Bumps). Och ja de klarar även krockar mot andra bilar, lyktstolpar, olika hinder och så vidare.. Inte i högsta hastighet, men i låg fart, promenadfart. Vanlig parkerings-fart.

Och det är en finess som inte är att bajsa åt, apropå fart......... ^^

Med tanke på att Cactus konkurrerar i lilla mellanklassen så tycker jag att den har ett bra pris, det är lägre än konkurrenter som Golf, Ford Focus, Opel Astra med flera... Det är en innovativ bil. Opel Corsa har ju ett liknande pris som Cactus med motsvarande utrustningsnivå, och då tycker jag att Cactus är betydligt fräckare..

#61
2015-01-17 19:24

Pi, intresssant. Det var alltså inte bara en Citroën handlare som hade top-of-the-line modellen att skylta med, utan det gäller även andra bilhandlare som en Opel handlare med en top-of-the-line Corsa.. ;) Ja detta är nu inte ett särskilt ovanligt fenomen bland handlare faktiskt... När min mor tittade på en Saab Lancia 600 i nådens år 1981, så var det faktiskt just en specialutrustad GLE-modell med fräcka fälgar och extra tillbehör som det skyltades med... bilen stod på ett litet podium i stål hos Saab-handlarn. Detta är alltså ingen ny företeelse... utan handlar väl om att dra intresse till modellen med den fräckaste versionen...

#62
2015-01-18 14:45

Undra hur mycket rost det blir under dessa "Air Bumps" efter nåt år...
Baserad på C3 tydligen. Rätt mycket budget.

#63
2015-01-18 15:10

Jag lagar i alla fall hellre lite repor än att köra omkring i en bil med stora plastblaffor på. Jag är för mycket estet för att stå ut med plastblaffor.
Detta blir ju lite i jämförelse som med stödhjul för cyklar.

#64
2015-01-18 19:16

Jag saknar de maffiga stötfångare som fanns på 70-talets Saab och Volvo. Inte särskilt vackra, men funktionella.
Därför är det nog inte så dumt med de här kuddarna på Cactus, men de kanske borde haft en liten smakfullare utformning.
Nu stör det mig inte så mycket, eftersom jag tycker bilen är ganska ful ändå, med eller utan kuddar!

#65
2015-01-18 19:52

Japsen, Cactus delar bottenplatta med C-Elysée och Peugeot 301. Det är en förstärkt och expanderad version av PF1-plattan. Jämfört med dessa två sedanmodeller så är Cactus en premiumlösning med fokus lagd på lägsta möjliga vikt i kombination med nyskapande interiör, modern multimedia och telematik samt en mångfald bekväma lösningar. C-Elysée och Peugeot 301 är lite mer traditionella i sin stil. Dessa tre modeller tillverkas i samma fabrik i Spanien, men riktar sig mot olika målgrupper. Just C-Elysée och Peugeot 301 har blivit kända för en skön och mjuk fjädring, samma som Cactus också nu blir känd för - men Cactus har högre markfrigång och högre kvalitet på stötdämparna och fjädringen. Gällande rost så har Cactus precis som andra PSA-produkter en galvanisering av högre kvalitet än konkurrenterna och plåten håller också en väldigt hög kvalitet, därför så är rostproblem sällsynta på PSA-produkter och det gäller även Cactus. När jag var inne med min Picasso i början av hösten så sa bilprovningen att detta är bra bilar, håller länge och de har inga problem med rost, en bil jag kan ha länge. Jag tror knappast att Cactus skulle vara sämre.

#66
2015-01-18 19:40

Hackenbush, om du vill laga repor så för all del. Själv tycker jag det är för dyrt så jag har gärna en Cactus så jag slipper de utgifterna och kan använda pengarna på något roligare istället. Jag tycker Cactus är en förtjusande och charmerande bil som är väldigt fräck. Jag kan absolut tänka mig att köpa en.

#67
2015-01-18 19:44

Saabnisse, och jag tycker kuddarna är smakfullt utförda och absolut en hit! För att både vara lite lustig och faktiskt allvarlig också... :) Görfräck som de säger i Skåne... Absolut en bidragande orsak till vill-ha-faktor.

#68
2015-01-19 16:40

Raphaels udda argument är lika dem som fanns för Citroën 2CV en gång i tiden. Bilen för fritänkare och bönder.
Nu gillar jag faktiskt Cactus! T o m i den galet gula färgen. Väldigt enkel i många avseenden och personlig i lika många. Dock ganska välutrustad. Nu ska man för all del komma ihåg att förekomsten av utrustning inte betyder att den alltid är bra.
Utan att gå närmare in på det kan konstateras att Saabs stötfångare (då en världsnyhet) var avsevärt bättre än de klumpiga som Volvo sen kom med. Mondeo hade i en modell fronter som faktiskt klarade lite mindre krockar. Men allt måste ju offras på designens altare. Därför är det kul att någon gör tvärtom (om än lite överdrivet).
Jag är alltså nyfiken på hur denna udda fågel (kanariefågel?) klarar sig.
Men något alternativ för den vanliga Golf-kunden är det knappast inte.

Den stora kampen kommer givetvis att stå mellan Mondeo och Passat.
Gissar att det kommer att visa sig att Mondeos kvalitet inte är lika bra som den ser ut, men är rymlig och kanske roligast att köra i hela gänget. Gissar också att Passaten kommer att funka bättre som vinterbil.

Jag tror även att Nissan kommer till korta när det gäller praktiska vardagsfunktioner.
Fabian kommer att ha en löjligt bra kvalitet för sina pengar och Cactus når inte ända fram, som det brukar heta.
Och precis som Simon no1 hade jag gärna sett Lexus NX i teststallet. Hellre än Nissan, som för övrigt ingen ens kommenterat, vilket väl säger lite om det uteblivna intresset. Det hade varit mycket intressant att se hur NX's snöplogsfront klarat en riktig vinter.

#69
2015-01-28 11:14

Det var kul att det var en elbil med i förra årets upplaga. Jag skulle vilja se att ni tog med en Tesla Model S i år så att man får veta om den håller måttet enligt ViB.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.