Bild
Nästa artikel

Långtestrapport: Skoda Octavia

Långtest

Nu är 2014 års långtest avslutat och summerat. Efter drygt 17 000 mil kan vi nu presentera verklig förbrukning, kostnader och åsikter om de fem bilar som redaktionen ägt under ett år. Först ut är Skoda Octavia.

Skoda Octavia sätter knappast känslorna i svall på körsugna chaufförer. Men den tjeckiska kombin har andra kvaliteter och är en av marknadens mest genomtänkta och sympatiska familjebilar just nu. Vi Bilägares långtestlag föll för Skodans vardagsduglighet och fyra av fem förare rankade den som bäst i test.

Testförarnas kommentarer:

Niklas Carle
– Förnuftigheten själv bjuder inte på några pulshöjande resor. Men den är så genomtänkt att den ändå förtjänar ett högt betyg.

Calle Carlquist
– En av marknadens vettigaste vardagsbilar. Skodan kan förgylla vilken gråmulen novemberdag som helst.

Fredrik Diits Vikström
– Kanske inte någon direkt glädjespridare, men helrätt för alla som vill ha en praktisk, allsidig och förnuftig familjekombi. 

Erik Rönnblom
– En trevlig, rymlig och praktisk bil för överkomliga pengar. Skoda blir min etta, trots vissa tveksamheter kring byggkvaliteten. 

Mikael Schultz
– Jag sätter Skoda i topp. Den har det mesta man kan begära av en vettig familjekombi. Men jag skulle välja bort DSG-lådan!

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?
Skoda Octavia Combi Elegance 1.2 TSI DSG 7

3 731 mil

Pris, kr: 227 100
Förbrukning, l/100 km: 6,4
Bränslekostnad/mil, kr: 9:28
Värdeminskning/mil, kr:24:71
Värdeminskning procent: 40
Servicekostnad/mil: 0:86
Seviceintervall mil/år: 3 000/2
Faktisk milkostnad, kr: 39:56
Vägd milkostnad (jämförsiffra beräknad på 4 000 mil): 37:71

Plus:
Generösa innerutrymmen, bekvämt baksäte, smarta kombifunktioner, bästa barnbilen, genomtänkta smådetaljer, tydlig förarmiljö, säker väghållning, bra rostskydd, vettiga ägarkostnader.  

Minus:
Havererad koppling, småryckig automatlåda, ”ospännande” framtoning, på gränsen till undermotoriserad, långsam kupévärme, stötig fjädring (lätt lastad).

Kommentarer

#1
2015-01-20 12:09

Helt enkelt, väldigt mycket bil för pengarna.

#2
2015-01-20 12:25

En testförare reagerar på byggkvaliten och en annan avråder från DSG-lådan, då har testbilen bara hunnit rulla lite mer än 3700 mil, verkar kunna bli ett dyrt bilägande när garantin går ut.....

#3
2015-01-20 12:35

Jag är själv väldigt nöjd med min Octavia HB med TDI 150hk, sen så har jag ju så klart manuell växellåda

#4
2015-01-20 12:45

Valde bort Skoda Octavia för Seat Leon i somras. Eftersom det enda minuset på Seat är värdeminskningen valde jag privatleasing. Då Seat köper friskt marknadsandelar kan de erbjuda en helhet som är knäppet bättre än Skodas som har blivit högfärdiga och ovilliga att pruta.
...
Seat erbjöd tre års garanti som är extra på Skoda, fri service, ett knäpp starkare motor utan kostnad (har aldrig hänt mig på Skoda) samt Seat har ett förvånansvärt bra ljud i sin bil vilket är viktigt för mig som musiker.
...
Jag är väl knäpp men jag är helförtjust i bilen. Förr skulle jag aldrig ta i Seat med tång....men de har gjort underverk sista åren. Enda minuset är att Seaten har mindre bagage än Skoda som å andra sidan har ett lastutrymme som en finlandsfärja. Så behövs ett gigantiskt bagage välj Skodan.
...
Jag har sagt det förut men säger det igen att 122 hk motorn ( numer 125 hk ) är otroligt bra. Jag har haft Saab Turbo och en massa andra bilar men för att vara så "klen" går den som tåget! Kan ni så välj bort den mindre motorn. Lite mer pengar mycket mer bil.

#5
2015-01-20 13:18

Kört min Octavia ca 1700 mil nu (DSG-7 med 140 Hkr), mycket praktisk bil med låg bränsleförbrukning 0,65 liter/mil (bensin) blandad körning. Lastar mycket och är väldigt rymlig för att bara vara en "mellanklass" bil. Bilen är rolig att köra och väldigt pigg. Det enda minus jag kan ge den är att bakrutespridaren (munstycket) på bakrutan är skört och kan gå sönder. Detta fixade Skoda utan kostnad för mig, men vad kommer det kosta när garantin gått ut? Förstår inte att folk ens överväger en trång mellanklass SUV/Crossover, det är för mig en stor gåta.

#6
2015-01-20 13:50

Är det 122 hästars motorn i långtest bilen?

#7
2015-01-20 16:06

Havsfidran, nja tror det är 105 Khr i den. Lite för lite för att göra bilen riktigt snål då den väger över 1300 kg. Minsta motorn borde nog vara på ca 120 Khr eller däromkring för en så pass stor och tung bil. Om du tittar på mina förbrukningssiffror är de nästan identiska med denna testbils, men då har jag 140 Hkr i min. Så biltillverkare undermotoriserar tyvärr ibland bilarna utan att tjäna så mycket på det. Ibland undrar man inte om de skulle kunna undvika sådana misstag genom att testa olika motorer för en viss modell, för att ta fram någon slags kurva för luftmotstånd och viken på bilen för att kunna bättre kunna lägga sig på rätt nivåer när det gäller motorstorlek. Toyota hade också lite konstigheter för sig när de släppte en ny 1.8 liters motor till Avensis som endast hade 5 hästkrafter färre än 2.0 liters motorn, vad är det för mening med så pass lika motorer i utbudet?

#8
2015-01-20 16:11

Styggavargen: Min tes för optimal balans mellan motor och bil är 100 hk och 200 nm per 1000 kg. Då får man en pigg bil som också går snålt.
...
Dvs en bil som väger 1250 kg ska ha 125 hk och 250 nm. Då orkar den med sig själv även med packning och det går att göra säkra omkörningar.

#9
2015-01-20 17:07

Rasad låda efter 2000 mil?

#10
2015-01-20 17:10

Säkert en "nuftig" bil som kan vara ett alternativ för många.

Den har förbrukat 0,64, men vad är den deklarerad till? Och vad visar färddatorn? Kan ju vara intressant i dessa tider.

#11
2015-01-20 17:28

Tur att det finns andra bilar att välja bland, känner inte för någon "nuftig" bil som Octavian.
Kör hellre Crossover/SUV.
Måste man välja Octavia så blir det en Scout.

#12
2015-01-20 18:45

Får korrigera Axelman och säga att Skoda har 3 års garanti fr o m 2014 utan krav på finansiering vilket jag förstått att Seat märkligt nog har. Så vill man köpa kontant så har man 3 års garanti direkt på Skoda och kan sen komplettera upp till max 5 år för en smärre (?) merkostnad

#13
2015-01-20 18:49

Bäst i test???
"Havererad koppling, småryckig automatlåda, ”ospännande” framtoning, på gränsen till undermotoriserad, långsam kupévärme, stötig fjädring (lätt lastad)."

#14
2015-01-20 18:55

Lars58: Det säger väl mer om hur de andra bilarna var i testet ;-)

#15
2015-01-20 19:28

Jag skulle uppskatta om Testförarna kunde förtydliga vad de menar med sina kommentarer.
Niklas Carle " Bjuder inte på några pulshöjande resor"
Vilken ny familjekombi i samma storlek och prisklass anser Niklas bjuder på pulshöjande resor?
Fredrik Diits Vikström " kanske inte någon direkt glädjespridare"
Vilken ny familjekombi i samma storlek och prisklass anser Fredrik är glädjespridare?
Erik Rönnblom, Vad anser du att det är för tveksamheter kring byggkvaliteten?
Det enda problem som jag har noterat är bytet av kopplingen till DSG lådan.

#16
2015-01-20 19:31

hultarn. du har en poäng...färddatorn visar faktisk ofta mindre än den verkliga förbrukningen. Jag bokför antal körda mil och volymen jag tankat. Detta gjorde jag sedan bilen var helt ny. Axelman har också en poäng med beräkningen på lämplig motor och vikt.

#18
2015-01-20 22:52

Jag förstår att den vann långtestet. Jag har halvkombivarianten med samma motor (1.2 TSI) och manuell växellåda och är mycket nöjd, den är bekväm och har bra med utrymmer för passagerare och bagage. Motorn räcker gott. Enda negativa är lite väl stötig fjädring som märks på dåliga vägar, jag hade inte haft något emot lite mjukare sättning.

#19
2015-01-22 17:19

Köper hellre en Golf för samma pengar.

#20
2015-01-22 21:52

En Golf med likadan motor och utrustring är dyrare.

#21
2015-01-26 14:13

Egentligen tycker jag att de fyra testförare som anser att en bil där växellådan rasar vid 3000 mil alla borde köpa en och betala reparationerna själva, då kanske de tänker om :) Hur kan man ens tycka att den är bra ?

#22
2015-01-26 14:52

Jag håller med om att det inte är okej att kopplingen till DSG lådan rasar inom 1 år och under 3000mil, men jag tycker inte att man som du kan döma ut en bilmodel av den anledningen, Skoda Octavia finns även med manuell växellåda som inte krånglar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.