Bild
Nästa artikel

Långtestrapport: Peugeot 308

Långtest

Nu är 2014 års långtest avslutat och summerat. Efter drygt 17 000 mil kan vi nu presentera verklig förbrukning, kostnader och åsikter om de fem bilar som redaktionen ägt under ett år. I dag: Peugeot 308.

Peugeot 308 har redan vunnit en tung titel i år; den blev Årets Bil. Det gjorde att förväntningarna var höga när 308:an rullade in i långteststallet i början av januari. Skulle Peugeoten även utses Årets Långtestbil 2014? Med facit i hand blev det inte alls så. Bilen blev istället näst sist i förarnas omröstning.

Testförarnas kommentarer:


Niklas Carle
– I grunden en toppenbil, som tappar mark på grund många små irriterande och ogenomtänkta detaljer. Ni var ju så nära Peugeot!

Calle Carlquist
– En medelmåtta som obegripligt nog blev Årets Bil. Det enda nya med 308:an  är instrumenthusets placering och den lilla ratten. 

Fredrik Diits Vikström
– De många driftstoppen, det halvdana utförandet och den sega pillriga pekskärmen gör 308 till min jumbo. Årets Bil? Tjenare!

Erik Rönnblom
– Komfortabel Golfklassare med rappa köregenskaper. Men baksätet är trångt, körställningen knepig och vissa detaljer billiga.

Mikael Schultz
– Härlig på långfärd och rapp i reaktionerna vid mer aktiv körning. I övrigt tämligen anonym i mina ögon. En Golf till, liksom.  

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308?







 
Peugeot 308 1.6T Allure

3 951 mil

Pris, kr: 229 200
Förbrukning, l/100 km: 6,7
Bränslekostnad/mil, kr: 9:68
Värdeminskning/mil, kr: 25:23
Värdeminskning procent: 43
Servicekostnad/mil: 1:92
Seviceintervall mil/år: 2 000/1
Faktisk milkostnad, kr: 41:47
Vägd milkostnad (jämförsiffra beräknad på 4 000 mil): 41:08

Plus:
Behaglig långfärdskomfort, rappa styrreaktioner, sköna framstolar, autobroms standard, trevligt glastak, generöst bagageutrymme, vettig standardutrustning.

Minus:
Bitvis billig detaljkvalitet, dåligt med förvaringsfack, törstigast av testbilarna, undermåliga hjullager, långsam pekskärm, trångt baksäte, trög motor, svåravläst instrumentering.

Kommentarer

#1
2015-01-21 12:27

Peugeot 308 är en utmärkt bil och en stor anledning till att den blev årets bil var de nya och förfinade 3-cylindriga 1.2 motorerna, men nu testade Vi Bilägare ingen av de nya motorerna utan körde den äldre 1.6 - därför att de nya motorerna inte fanns tillgängliga i Sverige när Vi Bilägare köpte bilen. Den gamla 1.6-motorn som utvecklades i samarbete med BMW visar än en gång att BMW inte är bra på motorer, och ja det var ett misstag av Peugeot att samarbeta med dem. Runt BMW råder en står mytbildning, men verkligheten talar ett annat språk. Peugeot är bättre på sina egna motorer, som de nya och hyllade 3-cylindriga motorerna har visat i test efter test.

Sedan är det ju intressant att Vi Bilägare visar en bild på kombin, när det inte var kombin som de körde. Varför kan inte Vi Bilägare visa en bild på exemplaret de faktiskt hade med i testet? Kombin har längre axelavstånd och större utrymme för baksätespassagerarna än halvkombin, Peugeot har helt enkelt med halvkombin prioriterat bagageutrymmet framför benutrymmet i baksätet - för de tänker att den som har behov av att frakta stora människor i baksätet den väljer kombin.

Instrumentering och användarmiljö väcker kontroverser, och ja antingen gillar man det nya eller så gör man det inte. Peugeot har valt okonventionella lösningar som innebär en mindre ratt än konkurrenterna och att man har ratten längre ner, dvs man ska inte ställa in körställningen på samma sätt som hos konkurrenterna - och tydligen så har Vi Bilägares testförare inte förstått detta. Tydligen så har Peugeot varit för annorlunda för testförarna att de har ställt in bilen fel och därmed uppstår också den klagolåt som de har. Men är det verkligen bilens fel att testförarna har gjort som i andra bilar och inte förstått att denna bil är gjord på ett annat sätt?

Att Vi Bilägare har en konservativ testpanel och mer konservativa än konkurrenterna, det har vi redan förstått. Peugeot 308 kombi blev testvinnare hos Teknikens Värld exempelvis... Fördelen med den mindre ratten som placeras längre ner, det är att det ger kvickare reaktioner och man styr mer med kroppen, alltså en närmare kontakt mellan föraren och bilen a'la Formel 1. Tittar du i en Formel 1 bil så har du en liten ratt som är placerad längre ner än i en konventionell bil, det är detta som har inspirerat Peugeot. Och har man ratten så, så ser man också instrumenten.
Det är när man ställer in ratten som på andra bilar som det blir fel.

Och det är klart att gör man en bil som har en del okonventionella lösningar, som går mot framtiden istället för att göra på samma sätt som andra gör, så provocerar det människor. Det kommer alltid finnas de som vill att saker och ting ska vara som tidigare, och detta gäller ju många svenska journalister som alltid gnäller så fort en tillverkare har reglage, instrument och så vidare på ett annat sätt än tysk standard enligt formulär 1A. Men det annorlunda är inte automatiskt dåligt bara för att det är annorlunda, är man van vid det så är det snarare formulär 1A som blir dåligt och fel.

Jag tycker det är bra med tillverkare som går sin egen väg istället för att göra exakt samma sak som de tyska bilar som Vi Bilägare alltid utser till testvinnare för de finner en trygghet i bilar som fortsätter i samma konventionella, trygga och traditionella spår som tidigare - "trygghet och tradition" verkar ju vara Vi Bilägares ständiga önskemål.

Det är nu länge sedan som jag avslutade min prenumeration på Vi Bilägare, och jag gjorde det därför att Vi Bilägares konservativa syn på bilar är väldigt ointressant. Redan innan man läste ett test så kunde man pricksäkert tala om vad Vi Bilägare skulle reta upp sig på och klaga på, nämligen allt som inte var konventionellt, traditionellt eller på samma sätt som hos de tyska bilarna.

Men Teknikens Värld prenumererar jag på, för jag tycker de är mer öppna och mindre dömande helt enkelt mer liberala och framåtblickande än de bilkonservativa och ålderdomliga värderingar som Vi Bilägare står bakom.

#2
2015-01-21 12:58

Nu är det rätt bil på bilden, ibland går det för fort i webb-redigeringen.

#3
2015-01-21 13:59

Bättre med en snål hybrid med automatlåda som Auris kombi till ungefär samma pris. Sedan så håller ju Toyotan även i längden.........och även under hela långtestet ;o) Varför chansa med en Peugeot?

Själv har jag lämnat Teknikens Värld för flera år sedan, efter över 30år som prenumerant.

#4
2015-01-21 14:09

Kan bara hålla med Raphael bra skrivet.

#5
2015-01-21 14:28

Ja det är inte lätt det här med bilar vilket även omdömena visar mellan testförarna. Slutkommentaren ifrån Schultz knyter ihop begreppet "att vi alla är olika" när han skriver: En Golf till liksom!
Är det dåligt eller bra?

Det som jag tycker är lite anmärkande den här gången är att just 308:an redan ifrån början har fått hårda ord för saker som inte direkt är bilens fel. Man kunde ha formulerat sina ord bättre i rubrikerna då många tyvärr läser mellan raderna och bildar sina uppfattningar därefter.

#6
2015-01-21 15:30

Raphael.

Visst kan man reta sig på vad journalister skriver om man kan ju visa sitt missnöje som du gör här, det har jag även själv gjort när man tycker att något är fel. De (journalisterna) är inte mer än människor de heller allt de skriver är inte guds ord och hugget i sten. De har hyllat bilar som blivit ofta rena citroner för bilägarna i längden i ägandet. Så ta inte så allvarligt på vad de skriver. Det är du som ska ha bilen och de egenskaper/kostnader som du värderar högt/lågt när du väljer bil. Jag anser att jag själv är kapabel till att avgöra vad som är en bra bil för mig. Annars hade jag aldrig kunnat köpa en Toyota! Men när jag själv räknat ut kostnader etc i slutändan jämfört med många andra märken så har det visat sig att valet trots allt inte varit så dumt.

#7
2015-01-21 15:54

Historiskt sett har nästan ingen bil som valts till Årets bil blivit annat än floppar. Så det var nog helt rätt att den blev vald.

#8
2015-01-21 16:02

Biljournalistik är knepigt. Det gäller att blidka läsarna samtidigt som man vill skriva fritt. Ofta tror jag att man är trött efter hundratals provkörningar och skriver på rutin. Ibland verkar det som om man skriver som en reaktion på tingens ordning och vill ha blingbling oavsett om det är bra eller inte bara det bli annorlunda. Som om annorlunda är automatiskt bra...
...
Då jag själv är gillare av ren och stram design kan jag tycka att Volvo, BMW har en tidlös funktionell design eller som Golf. OM jag nu är trött biltestare är det ju inte roligt. Men för mig som användare är det väldigt trevligt att kunna se ut genom sidofönstren, full bakåtsikt och ett enkelt överskådligt instrumentkluster.
...
Andra har kanske andra preferenser. Men när jag förutsättningslöst provade Fiat 500L och knappt kunde avläsa instrumenten i dagsljus så konstaterade jag att hur mycket jag än ville gilla bilen måste jag ju kunna se hur fort jag kör.
...
Peugeot har jag sällan blivit klok på och defintivt inte nu men den konstiga placeringen av instrument. Skulle aldrig köpa den.

#9
2015-01-21 16:07

Boxer: det där är en myt. De flesta av de som blivit årets bil har blivit storsäljare. Kika på listan och se:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85rets_bil

"En Golf till liksom"...? Så, då är inte Golf (som för övrigt var årets bil 2013) något bra?

" törstigast av testbilarna" Ok, men också den som var ärligast (jämfört med deklarationen) om jag inte minns fel.

#10
2015-01-21 16:15

Nya Peugeot 308 är en succé i Europa och säljer bra, så att kalla den för en flopp stämmer verkligen inte. Den säljer bättre än Toyota Auris, Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3, Honda Civic, Renault Mégane, Seat Leon med flera och sålde under förra året ung som Opel Astra men ligger i omkörningsfilen då 308:an ökar sin försäljning medan Astran minskar sin. Att kalla 308:an för en flopp är bara larvigt.

Och man ser instrumenten i 308 om man har ratten som konstruktörerna tänkt sig - det är en liten ratt och ska placeras längre ner än en vanlig ratt, och det gör det mer bekvämt med 10.00 och 14.00-greppet. Men många ställer in ratten fel och därmed för högt upp istället för längre ner närmare magen / solarplexus, och då skyms instrumenten.

Tydligen är det ett motstånd hos en del att lära om, men det finns många fördelar med Peugeots körstil - man blir mer "ett" med bilen, känner av bilen tydligare i kroppen och har kvickare reaktioner.

#12
2015-01-21 18:39

Sanningen är onekligen jobbig för märkesfanatikerna.

#13
2015-01-21 19:03

Skräpbil så klart. Kan ju inte ens säljas ny för 155 000:- ...
Gissar på att kaktus går samma öde till mötes.

#14
2015-01-21 19:17

Där ser man hur en bil som blivit hyllad är att äga och köra i verkliga bilvardagen. Håller inte måttet tydligen.

#15
2015-01-21 20:00

Att få hjullagret bytt på garantin är väl inte riktigt i samma kaliber som att den svindyra DSG-lådans koppling i skodan havererade efter 2400 mil...
I övrigt så uppvisade de övriga i testflottan ingen speciell kvalitet att skryta om.
Men de var väl inte "En Golf till, liksom", så petitesser som kopplingsbyten och defekta drivaxlar räknas väl inte. Liksom...

BMW i3 REX,
-irriterande elektronikbuggar och laddningsproblem.
SKODA OCTAVIA
-Efter 2 400 mil behövdes kopplingsbyte på DSG-lådan. (!)
Testförbrukning 30% över angiven förbrukning.
SUZUKI SX4
-Byte av vibrerande kardanaxel, mjukvaruproblem med styrningens elservo
TOYOTA AURIS
- Testförbrukning 41% över angiven förbrukning.

#16
2015-01-21 20:12

JorgenE....tack för du visar hur extremt dålig Peggan måste vara om den är sämst i det gänget.

#17
2015-01-21 20:29

Raphael, Det är strongt av dig att trots att du avslutade din prenumeration för längesedan ändå har kraft att titta hit ibland. Om nu Peugeot 308 är så nyskapande och originell som du påstår varför tror du då de gör en variant med "den gamla" motorn?

#18
2015-01-21 20:32

"Årets besvikelse" Ja, jag är inte förvånad. Det ska bli intressant att följa Citroen Cactus och jag sätter en slant på att rubriken kommer att återvinnas om ett år. Till Cactus.

#20
2015-01-21 21:03

Det är intressant att iaktta hur nivån på kommentarerna sjunker till sandlådenivå så fort en fransk bil är inblandad.

Undrar vad det kan bero på?

#21
2015-01-21 21:24

Nog är det dåligt att hjullagret gav upp men nog är väl ett KOPPLINGSBYTE på Skodan betydligt allvarligare men ViB tycker tydligen inte det. Faktiskt väldigt anmärkningsvärt och jag ifrågasätter faktiskt deras omdöme i det fallet.

Michael Schultz fäller ju en väldigt märklig kommentar också: "I övrigt tämligen anonym i mina ögon. En Golf till, liksom." -Jaha..Eeh, Octavian är ju åtminstone lika anonym och är ju en i praktiken en Golf. Och Golfen har ju hyllats av tidningen så om 308an är en "Golf till" så borde den ju vara bra lika bra som VW:n och Skodan isof?

Goddag yxskaft liksom...

Men kul att franskhatarna tittar fram ur sina hålor.

#22
2015-01-21 21:43

Som jag varnat för innan, ett skämt att denna bil blev vald till årets bil.....

#23
2015-01-21 21:52

Som en annan biltidning skrev: Årets bil 2014 skulle inte ha en chans mot Årets bil 2013.

Men det var inte jag som skrev det :-)

#24
2015-01-21 22:52

Hur bra den lilla 3 cylindriga motorn är får framtiden visa, en bekant har redan fått sin motor utbytt, det var nått lager som slitits ut.

#26
2015-01-22 06:14

Det är väl ingen sensation direkt att biltillverkare med uppenbart dålig ekonomi försöker spara lite här och där - och då främst på ställen som inte är så framträdande vid en snabb titt på bilen i bilhallen. Kolla detaljerna - typ "inredningen" i bagageutrymmet eller för den delen hur bilen fungerar i baksätet - så brukar man rätt snart finna många anledningar till att en billigare bil är just billigare. Och Peugeot 308 är inget undantag... Men i 308-fallet så är den ju egentligen inte ens billigare. Och instrument-lösningen som gör att den diskvalificerar sig för många av oss som behöver progressiva glasögon. Och jag tror att Gäsp tolkar Mickes kommentar helt rätt. Man må säga vad man vill om Golf men det är ingen tillfällighet att den tilltalar många människor när man kollar funktionalitet och utförande - och även på mera undanskymda ställen. Och förarmiljön är liksom självklar på Golfen i motsats till många andra som vill konstra till det hela.

#27
2015-01-22 07:15

Pi: jag vet inte hur många som verkligen provkört 308:an, och därmed har en verklig upplevelse, men... jag kan tänka mig att många bestämmer sig redan från början att det inte funkar med instrumenteringen.

Jag har provkört bilen, jag har progressiva glas, och jag hade inga som helst problem med att läsa instrumenten.
Däremot upplever jag t.ex. Audi's variabla stegning av hastighetsmätaren otroligt korkad, varför gör man så? Men, det är ju Audi, de gör ju alltid rätt.... ;-)

Nu drog 308 hela 0,03 l/mil mer än Skodan (vad var de deklarerade till?), men man undrar ju hur det hade sett ut med den nyare motorn som bevisligen gör ett bra jobb? BMW-motorn tycks inte vara någon hit.

#28
2015-01-22 07:25

Raphael: Du säger att de som har behov av att skjutsa stora människor bak, väljer kombin. Jag skulle nog säga att de som har behov av att frakta mycket grejer väljer kombin. Angående rattens placering håller jag inte med dig. F1 bilarna har ratten väldigt högt placerad. Precis så att föraren kan se framåt. Anledningen till att den är liten är att förarutrymmet ska vara så smalt som möjligt. Jämför med rallybilar, som har både en högt placerad och betydligt större ratt. Däremot håller jag med dig om att de tyska bilarna ofta får lite för många goda ord. Men, som sagt, journalister är människor, med rätt till eget tyckande - så också vi läsare.

#29
2015-01-22 08:58

"Raphael" har oavsett vad man tycker om hans kärlek till Franska bilar rätt i att 308:an på inget vis är en flopp. Hur bra bilen håller ihop vet vi i ärlighetens namn inte på några år än och för de flesta i det här landet så spelar det ändå ingen roll eftersom att de redan har bestämt sig för att de är dåliga på förhand.
Motorjournalisterna hjälper också ofta till med denna inställning då de har sin bestämda mening om vilka bilar som skall toppa listorna.
Tycker att folk behöver vidga sina vyer betydligt bättre i Sverige och se över sina bilbehov och kostnader med dessa.
Så svårt är det ju inte att åka och titta på vilka nya modeller som det finns att välja på innan man bestämmer sig så att man själv kan bilda sin uppfattning om vad som fungerar eller ej i vardagen. En bil fungerar ju inte för alla på automatik bara för att den har ett visst fabrikat.

De Peugeot/Citroen mekaniker som jag har pratat med säger alla att man skall välja dessa bilar med en dieselmotor och det är nog inget dåligt tips men tyvärr blir priset då ett annat.

#30
2015-01-22 09:07

Bra kommentar Mistro!
De flesta här vurmar, så klart, för sina egna märken men det innebär inte att alla andra suger hästba**e.
Lägger inte speciellt mycket värde i det motorjournalister säger heller då även de är "vinklade" som sagt.
Innan man har rätt att snacka skit om en bil så ska man åtminstone testat den och fått en uppfattning den vägen istället för att "tro" som många är bra på.

#31
2015-01-22 11:46

Personligen kollar jag nog mer eller mindre alla nyintroducerade bilar - i vart fall i bilhallen och rätt noggrant. När jag skall byta så provkör jag ett stort antal alternativ och vissa modeller flera gånger och jag kollar även servicekostnader m m. Men som jag sa i ett tidigare inlägg - börjar man syna bilarna i detaljerna så är det inte alla modeller som "håller" för denna syning. För att inte tala om förarmiljön som inte heller jämt fungerar bra i praktiken.

#32
2015-01-22 12:18

@ Deeds, nu är det ju inte ett litet snabbt intryck av bilen som vid en provkörning, det här är nästan 4000 mils testkörning som är redovisade, det är ganska unikt att få ta del av, så VIB vet nog bättre än vad någon som provkör kan få fram :)

Den här bilen blev ju vid provkörning årets bil, efter 4000 mil blir den nu en flopp, så det är bra att VIB kör rejäla tester oavsett om det finns färgade testförare ;)

#33
2015-01-22 12:50

Självklart måste en provkörning som pågår 4000 mil vara mer genomgående och uttömmande än en provkörning med en helt ny bil som körs kanske ett par mil endast av en intresserad bilspekulant.
Dessa tester som Vib är ju guld värda för oss bilintresserade eftersom inte bara körningen testas utan man kan efter 4000 mil också ge en mer omfattande kostnadskalkyl på bilen.
Deras omdöme om fel, brister, körglädje. hållbarhet ges ju oavsett om de har ett favoritmärke eller ej. Testresultat är testresultat.

#34
2015-01-22 14:26

Säger ingenting om att inte 4000 mil körda utav flera förare är ett bra underlag men som ni ser så spretar åsikterna rejält i testlaget.
Alla har inte kört bilen på samma vis och alla har precis som folket i övrigt olika behov.
När jag provkör en bil så ligger inget större fokus på hur bra jag sitter vid ratten. För att kunna avgöra detta måste jag köra en längre sträcka vilket jag sällan gör i praktiken och därför tycker jag att andra saker är viktigare.
Om bilen däremot fallerar på sådana detaljer som JAG anser är viktigt så väljer jag förstås en annan bil istället. Den ratade bilen är för mig inte dålig på något vis för det,men den passade inte mig.

De argaste och mest "Fransk-kritiska" åsikterna kommer ifrån de som aldrig har ägt någon sådan själv,alternativt har gjort det för många år sedan.
De ratar inte bilarna p.g.a komforten,utrustningen,utrymmet,priset o.s.v utan p.g.a hörsägen.
När de sedan läser något dåligt i ett test så läggs allt detta på i deras övertygelse.
Därför har det en oerhörd betydelse hur biltestarna utformar sina artiklar.
Allting som beskrivs med att kvalitetskänslan inte är på topp översätter många till: Jaha, ...men vad kan man väl vänta sig utav en Fransk bil?

En artikel som börjar med: ÅRETS BESVIKELSE kan aldrig rymma något positivt och det är också ungefär här som den kritiske slutar att läsa.
Det finns + och - med alla bilar oavsett ifrån vilken synvinkel som man ser men om man har en positiv syn på ett fabrikat så ser man inte alltid det negativa.
Samma sak råder omvänt då det handlar om en bil som testteamet vill hylla lite extra.
Då anger rubriken istället en massa lovord och artikeln avslutas också på samma vis. Vad som skrivs mellan detta är inte lika intressant för konsumenten för de minns bara huvud/slutklämmen.

Som redan nämnts så är vald testbil sällan det mest optimala valet för sin målgrupp och sådant spelar en stor roll. .. Att då rata ( eller närmast hata som verkar vara fallet här ) en modell eller helt fabrikat är ju inte särskilt verklighetsförankrat.
Folk får ju gärna tycka vad de själva vill och ha åsikter som: Varför skall jag åka och provköra en skitbil,..alla vet ju att det är skit! ...Men behåll gärna detta för er själva då ni inte vet vad ni pratar om.
Som ni redan har sett många gånger så förminskar man fel på populära bilar och förstorar upp felen på de som anses vara mindre populära. (oklart varför)
Idag är skillnaderna mellan alla bilar inte längre så stor som många vill fortsätta tro. Ett hjullager som rasar i förtid kan lika gärna göra det på vilken bil som helst. ( även om man borde kunna önska att en dyrare bil också höll ihop bättre )

Sållar man bort alla som normalt köper dyrare bilar än 308:an och sedan fortsätter med alla de som aldrig kan tänka sig att köpa en ny bil överhuvudtaget så får vi bort många utav de som "tror sig veta bäst" ( eller hur man nu skall formulera sig ) så får man en lite bättre bild för vilka som bilen faktiskt kan vara ett vettigt köp.

Mitt tips är hur som helst för er som söker en vettig kombibil i klassen att även åka och titta på 308:an,..jämför den med likasinnade modeller och bilda er en egen uppfattning. Det kostar inte mer än ett besök och ni måste inte heller berätta för grannarna att ni har varit där. ;)

#35
2015-01-22 15:42

@ Mistro, bra analys men den haltar lite, de flesta va oss känner någon som kör franskt och det är inte heller svårt att googla om man vill läsa lite om problem med olika bilar, ser man sen till de undersökningar som görs så är det ju ingen slump var de olika märkena placeras och franska bilar har ju inte precis rosat marknaden, här på VIB har jag bemötts med att de är mycket bättre idag än förr, så ser vi nu den nyaste modellen, reparera och byta hjullager redan innan bilen gått 4000 mil

För mig är det inge annat än ett bevis på att man inte lyckats

#36
2015-01-22 17:58

Simon nr1: och nu har du förträngt att även de andra bilarna haft reparationer, inte enbart 308 som du gör stor affär av. Bevisligen har inte heller de andra tillverkarna lyckats.

Men, det är lätt att "glömma" fakta som inte stödjer ens fördomar.... ;-)

#37
2015-01-22 18:03

@ Hultarn, jag pratar inte bara om testet utan i allmänhet

#38
2015-01-22 20:34

Mistro har sagt allt som behövs sägas. Ett enskilt test berättar ju inte sanningen, inte är någon av oss så dumma (vet tyvärr svaret till detta)? Hjullager går ju på alla märken i dagens läge (har man otur dvs. måndagsexemplar, inte i alla bilar för guds skull heller!) och ett annat är stötdämparna (vi har bytt ut många på våra tyska tjänstebilar). Kvalitetskänsla är något man kan slänga i ett dass, verklig kvalitet är det som gäller, biljournalister är helt hopplösa (även) på denna punkt, så skärp er! Sluta "tro" på tysk kvalitet, japansk överlägsenhet, fransk idiotism, italiensk lättja osv, och börja tänka själva. Inte är ni några lämlar heller, eller?! :)

Slutligen, denna bil anser jag är Golf-klassens primus och värd titeln årets bil. Har den verkliga stora kvalitetsmissar (likt TSI-motorn och DSG-lådan för att nämna några fel som inte nånsin blev fixade i verkligheten) ser vi i framtiden, men ett råd åt er alla, köp inte den med BMWs 1.6 THP (ni kommer att tacka mej). PS. Den nya 1.6 THP på 165 hästar (i 508:an) har nästan 200 förändringar så det är i princip en helt ny motor den med. Tyvärr har jag förstått att det är BMW som huvudaktör bakom den också.

#40
2015-01-23 09:34

"Simon no1" mfl: Ett stort problem med oss människor är att vi tenderar älta allt i evigheter och dåliga nyheter färdas fortare och därför är det dessa som vi alltid hör och läser om.
Det går helt enkelt inte att jämföra en billigare bil med en betydligt dyrare på något rättvist sätt men vi gör det alltid ändå.
Anser ju själv att det är kostnaden bakom ett bilägande som borde vara det viktigaste men då vi pratar om betydligt dyrare bilar så är kostnaden inte längre det viktigaste för sin målgrupp.
Det gör att diskussionen haltar betänkligt när det inte alltid är plånboken som styr.

Det finns spaltmetrar med negativa kommentarer om finare bilar också som inte håller vad man kan förvänta sig men dessa smyger på något märkligt vis alltid under radarn. De kallas då för Måndagsexemplar eller liknande ( i sämsta fall )
När en Fransk bil får en rep. som kostar hälften så mycket så är detta typiskt för ALLA Franska bilar.
( eftersom att den Franska kalendern innehåller 7 Måndagar )
Det hela är helt enkelt så logiskt att de med mindre pengar förstås också är känsligare för utgifter.

Pengar styr i fallet bilar vad som anses vara bra eller dåligt och många sätter en stor stolthet i valet utav sin bil. Den stoltheten skall sedan skyddas och anses kunna skadas om det visar sig vara ett dåligt val. Därför hör man sällan någon klaga på dyra ägarkostnader på dyra bilar men det betyder ju inte att de är felfria. Istället kan man höra att det "kostar att ligga på topp" .....Ord som rimmar betydligt finare än: "Jag köpte en skrothög"

Vill nog påstå att de flesta utav oss ändå måste ta hänsyn till vad bilen kostar att äga och då är det dumt att på förhand döma ut prisvärda fabrikat. Ett tips som jag brukar att ge är att tänka på att bilarnas värde oavsett fabrikat i princip är borta efter 10 år vilket beror på att all teknik idag inte håller lika bra som förr och den är också sanslöst dyr att underhålla. Vi vet redan att all annan teknik runt omkring oss måste bytas ut efter några år men vi har svårare att inse detta med bilarna.

Alla kan precis som jag se hur snabbt bilar sjunker i värde efter dag 1 men vad jag inte kan förstå är varför så många inte förstår vad detta beror på!

Vi behöver vänja oss vid att bilen också är en förbrukningsvara precis som det mesta annat och med det tankesättet är det bättre att köpa en bil för 200.000kr som sen skrotas efter 5 år än att köpa en bil som förlorar samma summa över 3 år enbart i värdeminskning,om nu ekonomin bakom bilägandet har någon betydelse vilket det bevisligen inte har för alla och därav denna diskussion.

#41
2015-01-24 16:11

@ Mistro, jag förstår ditt resonemang, men om det nu är så att ekonomin inte tillåter några höga kostnader för bilägandet så är det väl bäst för ekonomin att köpa en bil med högt andrahandsvärde och så lite krångel/reparationer som möjligt och då köper man inte en fransk bil även om en och annan lyckats ha tur, svärfars 2 första var bra men den tredje fick honom att lämna Peugeot och det var hans sämsta bil någonsin, så nu tar han inte den risken igen, för övrigt fick Peugeot lägga ner här i Hässleholm då de inte lyckades få lönsamhet

http://www.nsk.se/article/20140806/HASSLEHOLM/140809743/-/anrika-bossons...

#42
2015-01-24 17:07

Det känns som om Peugeot för en tynande tillvaro i Sverige ja.

#43
2015-01-24 18:27

159.900 kr i bilhallen idag för en ny och rätt OK utrustad 308 - och ändå ingen rusning....
Hade VW sålt lika välutrustade Golfar för detta pris så tror jag faktiskt att det varit betydligt flera kunder i bilhallen...

#44
2015-01-28 13:23

Nu vet jag inte vad du menar med "högt andrahandsvärde" "Simon No1" men enligt mig fungerar det så att en dyrare bil också kostar mer att äga samt förlorar betydligt mer värde i kronor räknat.
Detta spelar ingen roll för de som har råd men att t.e.x köpa en XC70 för +400.000kr med det främsta skälet att den har ett bra andrahandsvärde och kan hålla länge är inget vettigt alternativ för den som normalt inte köper så dyra bilar.

Visst kan man köpa en Ceed,Golf,Auris,Focus eller annat fabrikat i liknande prisklass också om det känns tryggare men att jämföra kostnader med en dubbelt så dyr bil fungerar inte.
I Sverige är V70 i det närmaste en "normbil" vilket gör att de flesta utav oss har någon form utav relation till en sådan. Billiga att äga är de dock inte men det spelar som sagt ingen roll för de som inte behöver fundera så mycket på kostnaden.

För 160-200.000kr får man trots allt idag ganska mycket bil som fungerar för väldigt många och jag är övertygad om att det är bättre att köpa en helt ny bil för dessa pengar än en större och äldre bil sett till ägarkostnaderna. ( fungerar ju bra om man ändå inte behöver den större/starkare bilen )

#45
2015-01-30 14:30

Ja du Peugo: Tänk om alla bara insåg hur otrolig kvalitet de franska biltillverkarna har, samtidigt som de tyska, japanska och (förmodligen) svenska bara är överreklamerade. Om folk bara hade denna insikt så skulle de sluta att skicka sina franska plåtschabrak till skroten redan vid 20 000 mil eller 12-15 år. Jag tycker det verkar konstigt, att folk väljer att skrota fullt fungerande franska bilar samtidigt som de trasiga tyska eller svenska lyckas rulla i flera år och tiotusentals mil ytterligare, dessutom helt för egen maskin...

:-)

Det är inte alltid lätt att vara märkesfanatiker... Särskilt inte när det finns så mycket data som visar att man helt är ute och cyklar.

MVH AL

#46
2015-04-08 11:34

Ingen sund människa köper franskt med egna pengar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.