Bild
Nästa artikel

Långtest: Tidig men fri service

Långtest

Subaru Levorg var först ut att servas av långteststallets nyheter 2016. Intervallet är i kortaste laget, men å andra sidan är servicen gratis.

Den första av 2016 års långtestbilar har varit inne på service. Redan efter 1 500 mil var tiden kommen för vår Levorg.

Man kan tycka att Subarus intervall är i kortaste laget, å andra sidan ingår servicen i nybilspriset under de tre första åren eller till och med 4 500 mil.

Hedin Bil i Akalla utförde arbetet, som omfattade 13 kontrollpunkter, smörjning av lås och gångjärn, byte av olje- och kupéluftfilter, samt påfyllning av sex liter motorolja. Enligt servicebladet skulle kalaset gå på 3 864 kronor – men det slapp vi alltså betala.

Lite anmärkningsvärt var att verkstaden gjorde en skriftlig notering om att varningslampan för fel däcktryck var tänd. Kunde de inte åtgärda saken när de ändå var igång?

Annars har Subarun gått felfritt under de senaste månaderna. Bilens pigga och lättkörda karaktär är lätt att tycka om. Lika trevligt är det inte att lotsa Levorg genom Stockholms eländiga köer. Bilen närmast skenar iväg vid minsta tryck på gasen, mycket irriterande vid krypkörning.
Subaru Levorg

Modell: GT-N
Årsmodell: 2016
Inköpspris: 286 800 kr
Aktuell körsträcka: 1 810 mil
Förbrukning (dek.): 6,9 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 9,1 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
 
Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)

Kommentarer

#1
2016-07-13 15:17

3864 kr efter blott 1500 mil.... Tur att den ingick i priset... Jämförelsevis kostade 1500-mila på vår lilla Kia 1171 kr...

#2
2016-07-13 16:29

I tidningen ser man ofta kommentaren att 3000 mil är för lång och att man ska göra mellanservice. Nu är 1500 för kort..... Kan ni bestämma er, tack. Märkligt dock att varningslampan lämnades utan åtgärd. Någon kommentar från verksta´n? Lätt hjärnsläpp av tekniker'n? Krypköra? Låt bli gaspedalen så smyger den igång, det gör min Subaru. Värt att prova.

#3
2016-07-13 17:02

Frugans Kia Ceed kostade i regel runt 4000kr på Wafab i Karlstad vid varje service, där kan vi snacka om dyr service. Hyundai är dock billigare med samma motor även min Hyundai Santa fe diesel var billigare på Swema bil i Karlstad, varför?

#4
2016-07-13 17:47

Märkligt att en service efter blott 1500 mil kan vara så dyr - det borde rimligen bara vara olje + filterbyte vid den låga körsträckan. Oavsett om det är en Subba eller Ceed. För vår lilla Kia har det generellt varit högst överkomliga servicekostnader och för den förra Golf-dieseln nästan ännu lägre eller närmare bestämt 6300 kr t o m 6000-milaservicen (stor service inkl byte av bromsvätska).

#5
2016-07-13 18:14

När gratisservicen är slut runt vid ca 4500 mil kommer det att kosta minst 11600 kr att ta sig till 9000 mil. Kr 2.60 per mil i service! Och vad ska man säga till folk som åker omvägar för att tanka 15 öre billigare per liter!

#6
2016-07-13 19:40

3000mils serviceintervall på Kia Ceed diesel.

#7
.
2016-07-13 21:38

Gratis?
Vem betalar det?

#8
2016-07-13 21:39

Masse på hörnet byter olja och filter för under 1000:-

#9
2016-07-13 21:55

Men Masse behöver inte stå för någon garanti.....

#10
2016-07-13 22:05

Gratis? Ni menar väl "förbetald"?

#11
2016-07-14 09:05

Givetvis Swemba - men antagligen ligger inte den kalkylerade kostnaden i bilpriset för denna service på 3864 kr så verkstan får säkert avsevärt sämre betalt av Subaru-importören (= mera realistiskt betalt) än vad dom skulle fått av en privat-kund. Samma sak hos BMW kan jag tänka mig. Och troligen då billigare för bilköparen än om han själv skulle betala varje service.

#12
2016-07-14 09:32

1500 mil låter sunt.

#13
2016-07-14 10:18

Gratis, precis som hos BMW, kunden betalar ett högre pris för servicekostnaden är inkluderad i priset.. dvs dyrt.

#14
2016-07-14 10:53

Styggavargen - var inte så säker på att det totalt blir dyrare för kunden. Jag tror faktiskt att det blir billigare för t ex BMW betalar säkert avsevärt mindre till verkstan är du och jag fått göra.... Och därmed en lägre kost i kalkylen på bilpriset. Men det vet ju trots allt bara de som prissätter bilarna så vi kan ju bara spekulera...

#15
2016-07-14 11:14

Ingenting är gratis i Sverige

#16
2016-07-14 11:31

adzam - och i vilket annat land är t ex bilservice gratis eftersom du påpekade just "Sverige" i sammanhanget?

#17
2016-07-14 13:52

Vår peugeot 308 sw skulle servas efter 2500 mil. Kanske är alldeles lagom intervall om man ska tolka diskussionerna här och i andra forumtrådar :)

#18
2016-07-14 15:34

Shogun, 3000 mil eller 1 år är det väl för KIA med kostnad ca 4000?

#19
2016-07-14 15:44

S-E-S - icke - det är 3000 mil eller 2 år för dieseln - precis som motsvarande VAG-bilar.

#20
2016-07-14 17:27

Luft är gratis varför jag har en ganska stor näsa.
Som alla nog förstår ligger kostnaderna i bilens nypris. Så är det även med extra långa garantier och generösa "goodwill-åtagande". Ingen jobbar gratis av fri vilja.
1500 mil är i kortaste laget såvida man inte kör mer under ett år. 3000 mil skulle nog funka för de bättre fabrikaten om dessa mil kördes inom ett, kanske ett och ett halvt år.

#21
2016-07-15 11:38

Bilen hade knappast varit billigare utan de fria servicarna, så det finns knappast något att gnälla över. Men gnälla skas det.

När man köper en bil betalar man även för deras reklam, deras fikabrö och deras personalfester. Skandaaaal! Samma gnäll när tillverkare erbjöd längre garantier. "Ja men det får man säker betaaala fööör gnäll gnäll". Köp en bil utan garanti och serva den på nån tattarverkstad då. Men kom inte och gnäll sen när det blir nåt fel som normalt hade gått på goodwill eller någon återkallelse inte åtgärdats...

#22
2016-07-16 07:55

Håller till stor del med Roger S - och de som gnäller som mest är säkert också de som inte har t ex bilar med längre garantitid än den minsta tillåtna känns det som. Klart kostnaderna är inräknade i produktpriset men som jag redan nämnt ett par gånger är jag övertygad om att det kalkylerade priset för servicen är avsevärt lägre än det vi som privatpersoner får betala och kalkylkomponenten för längre garantier slås ju som för alla försäkringar ut över hela den aktuella populationen och lyckligtvis är det ju inte alla bilar som kommer att dras med stora/dyrbara problem - så den kalkylerade kostnaden är nog trots allt relativt låg per fordon. Så den merkostnaden skulle jag gärna ta om jag fick välja men det får man ju inte jämt eftersom det är annat än garantitider som styr bilvalet. Och jämför inte kostnaden när man frivilligt kan välja till längre garantitider men vad den verkligen skulle vara om alla fordon från den tillverkaren hade denna garanti från början för då är jag övertygad om att den kalkylerade kostnaden skulle vara avsevärt lägre - om inte annat så för att kunna priskonkurrera på en pressad marknad.

#23
2016-07-18 20:59

2275kr kostade första servicen på vår Mazda Cx-3 bensin 150hk awd automat. 2000/1 gång per år milsintervall har denna. En överkomlig summa tycker jag jämfört med Kia Ceeds priser på service som låg kring 4000kr vid varje service, dock med 3000mils intervall. Hyundai är billigare än Kia på service.

#24
2016-07-22 09:56

Shogun - men kör man max 1500 mil/år, vilket är över snittet för svenska bilar, så blir inte Mazdan nödvändigtvis billigare än Kian i servicekostnad/år. Sen vet vi ju bara vad första servicen på Mazdan kostade - inte vad påföljande till t ex 4 år och 6000 mil. För min f d Golf Variant diesel så gick hela det kalaset på 6300 kr och det infattar då en körsträcka på maximalt 6 år/9000 mil - sen kommer en "mindre" service igen. Det är dock inte helt enkelt att jämföra servicekostnader beroende på olika körsträckor, olika mil- och tids-intervaller, rörliga intervaller beroende på hur bilen körs och slutligen var servicen genomförs.

#25
2016-07-22 20:48

Pi.

När vi frågade vid köp var även den 2:a servicen billigare än Kia till Cx-3. Men jag kommer inte ihåg exakt kostnad, men det kan du få svar på på Måndag vad den kostar. Och detta hos auktoriserad Mazda handlare/service nämligen Fryksdalens bil i Karlstad/Torsby. Kia är dyra på service på Ceed över 4000kr på varje service. Som jämförelse var min Hyundai Santa Fe diesel mycket billigare än Ceed diesel i servicekostnad. Kia servad på Wafab. Hyundai på Swema bil i Karlstad. Det är ganska märkligt då de använder samma motorer både Kia och Hyundai i flera modeller. Just nu är jag på G att se The Boss nere i Göteborg......

#26
2016-07-25 11:12

Nu har jag priserna på service till Mazda Cx-3 här bensin 150hk Awd automat Optimum. Priser från Fryksdalens bil Karlstad auktoriserad Mazda service.

4000mil 3135kr

6000mil 2300kr

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.