Bild
Nästa artikel
Kia Cee'd tappade orken i uppförsbackarna. Igentäppt bränslefilter kan varit orsaken.

Långtest: Segt uppför i Europa

Långtest

Vår Kia Cee’d har stött på numera välkänt problem med bränslefiltret efter långkörning i Europa.

Vår Kia Cee’d har gått på långkörning i Europa. Dessvärre tappade dieselmotorn ibland kraft i sega uppförslut.
 
Nyligen gjordes service vid 6 000 mil (5 704 kr) och då byttes också bränslefiltret. Vid kontakt med verkstaden hävdade mekanikern att ett igentäppt filter med all sannolikhet var orsak till problemen.
 
Detta är inget nytt fenomen. Vissa av Kias och Hyundais dieselmotorer har drabbtas, mest under vintertid. Kia hävdar att vissa bränslebolag har en inblandning av RME, rapsmetylester, som åldras i förtid. Höga halter av kisel har uppmätts.
 
BilSweden uppger att ytterligare fem–sex märken kommit in med rapporter. Utredningen fortsätter.

Diskutera: Har du stött på liknande problem?

Kia Cee´d SW

Modell: 1,6 CRDI Exclusive
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 280 600 kr
Aktuell körsträcka: 5 983 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,9 l/100 km

Kommentarer

#2
2014-09-27 04:45

Om inte bränslet var dåligt redan från tillverkningen, så är det sannolikt att bränslet lagrats och hanterats på fel sätt.

#3
2014-09-27 18:44

Enkelt att kontrollera var redaktionen tankar sina bilar väl? Jag är av övertygelsen att, om endast en av många drabbas, trots samma tanktapp .. är det fel på bilen, och inte på bränslet.
Jag levererar, i runda tal 50.000 liter diesel dagligen till olika förbrukare, mest entreprenörer, lantbrukare och åkerier. Andelen som väljer med RME resp utan är ungefär 50/50. Jag minns inte när jag senast hörde om någon med bakterieproblem men det måste vara mer än 10 år sedan ..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.