Bild
Nästa artikel
Det kostar på att serva en Mercedes.

Långtest: Omfattande service

Långtest

Det kostar på att vara Mercedesägare. Vår senaste service vid 8 400 mil kostade – hör och häpna – 8 621 kronor!

Service B med plus paket är Mercedes benämning på denna storservice. Här ingår också ett så kallat säkerhetspaket, där bland annat underredet kontrolleras för att syna av eventuella skador och läckage. För vår del gällde det också kontroll av släpvagnskopplingen.

Rent praktiskt handlar det om att sju liter olja tappas ur och ersätts med ny. Utöver oljefilter byts också bränslefilter och luftfilter med insats.
I övrigt har vi betalat för ännu mer kontroller, till och med av punkteringsmedlet – som går ut i höst – och av förbandslådan – ”livslängd” till 2016. Vidare blev det ett tilläggsarbete för byte av bromsbelägg fram till en kostnad av 2 306 kronor.

B-klass har ett ungefärligt serviceintervall på 2 500 mil eller ett år. Vi har haft kontakt med ägare som kör betydligt mindre, men ändå måste in på årlig och likaledes tokdyr service för att garantierna ska fortsätta gälla. Oljebytena kostar på, men Mercedes hävdar att det skapas kondens och att oljor och vätskor åldras oavsett miltal.

Mercedes B 180

Modell: CDI Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 285 400 kr
Aktuell körsträcka: 8 545 mil
Förbrukning (dek.): 4,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,2 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)

Läs mer om: Mercedes B-klass

Kommentarer

#1
2015-09-02 12:12

Vilket bajs. Framklossar slitna på 8000 mil.
Jag har kört 24000 mil med min 9-3:a, fortfarande med orginal klossar och skiva fram. De är helt okej fortfarande. Jag kör mestadels som en biltjuv, så inga snälla inbromsningar. Bak är de bytta, men inte förrens 16000 mil.
8000 mil är faktiskt lite väl tidigt. Så hårt sliter ni väl inte bromsarna? Har ni bara kört stadstrafik hela dagarna?

#2
2015-09-02 12:42

Om man inte åker 2500 mil om året så ser jag också kostnaden rusa iväg. Annars så kan jag inte tycka att det är dyrare än att åka Subaru. Impreza dieseln har inte varit billigare den, men så får man ju serva var 1500:e mil istället. Det som irriterat med C-klassen är att det inte är fasta intervaller på allt, så tilläggsarbeten kan komma på en A service lika gärna som en B.

#3
2015-09-02 12:57

Ingen som reagerar på förbrukningen, hur lyckas man köra på 0,62 liter/mil (diesel) med en sådan liten bil? Nästan 0,2 l/mil överförbrukning? Är det fel på motorn?

#4
2015-09-02 13:15

Utan bromsbelägg fram hade servicen kostat 6 315 kronor - en ganska ok summa. Det som verkligen stör är just bytet av bromsbelägg. Vid 8 500 mil??? Det här är ett praktexempel på hur verkstäderna blåser kunderna och jag måste säga ViBilägare är snudd på dumma som låter detta ske. Mercedes har försökt med exakt samma sak på båda mina E-Klass, men utan framgång. När min E-Klass W210 vara bara typ tre, fyra år gammal och skulle in på service säger verkmästaren - utan att ens ha tittat på bromsarna! - att bromsbeläggen behöver bytas. Jag säger då: "Va fan menar du? De behöver inte alls bytas, eftersom jag kör med planering och inte sliter bromsarna mycket. När jag byter från sommar- till vinterdäck och tvärtom tittar jag alltid på bromsbeläggen och vet att det är massor kvar på dem." När bilen väl skulle in såg jag till att släpa med mig verkmästaren till bilen och sa åt honom att titta på beläggen. Skamsen gick han därifrån! Originalbromsbeläggen fram satt på ända till 19 000 mil! (Och givetvis bytte jag själv hemma!)
Jag förstår att ViBilägare vill skildra "vad det kostar för en normalbilist" att äga en bil, men nog kan man tycka att ViBilägare måste kunna ha lite "pre-koll" innan man accepterar vilka idiotförslag från verkstaden som helst. Den medvetne konsumenten åker INTE på en sådan här grej!

#5
2015-09-02 13:48

Den "medvetne konsumenten" köper nog det som premiumbilsverkstaden säger ska bytas.
Tycker det är bra att ViB skildrar vad en vanlig konsumnt hade åkt på, och på samma gång att Mercedes verkstäder försöker fula sig för att tjäna några extra kronor på en premium kärra.
Denna bil är inte på något sätt en prispressad bil där tillverkaren eller ÅF ska behöva dra in lite extra pengar på verkstadsbesöken för att täcka upp en risig marginal.

Redovisa gärna vilken verkstad ViB besökte så kan fler slippa bli blåsta av oseriösa verkstäder och handlare.

#6
2015-09-02 13:57

Reverend Benny: Det ser precis lika illa ut på alla verkstäder oavsett märke. Så släpp dina aggressioner mot Mercedes.

Sedan förstår jag inte när du skriver att den "medvetne konsumenten" nog köper det som premiumbilsverkstaden säger ska bytas. Jag är ju medveten och åker INTE på en sådan här grej. Det är ju den omedvetne/ointresserade som torskar!

#7
2015-09-02 13:59

Jo, visst är det på eftermarknad man ser till att tjäna pengar. Många bilägare saknar både kunskap och möjlighet att göra enklare underhåll, och de tvingas bidra till lönsamheten.
De kanske inte heller törs chansa på att säga mot firman. "de är ju experter, de måste ju veta bäst".

Så, visst är det bra att ViB redovisar såna här stolligheter. Det drabbar alla, och behöver sättas ljus på.

#8
2015-09-02 14:07

Kanske blev det otydligt i texten. Servicekostnaden blev alltså 8 621 kronor, byte av bromsbelägg 2 306 kronor - in alles 10 927 kronor.

#9
2015-09-02 14:32

Ja det är verkligen en dyr service. När det gäller byte av belägg litar jag mer på mitt eget omdöme och på BP än på serviceverkstan.
Jag åker alltid till BP för årlig besiktning innan det är dags för serviceverkstan. Om alla bilägare lärde sig detta skulle många slippa bli blåsta!

#10
2015-09-02 14:38

@Kapten
Jag har inget agg mot Mercedes utan mot verkstäder och ÅF, i detta fall Mercedes, som försöker blåsa folk.
Hade det varit något annat märke som utnämt sig själv till premiummärke som haft sådana verkstäder så hade jag tyckt samma sak.

När jag som "medveten konsument" väljer en märkesverkstad så ska inte jag behöva gå igenom hela bilen innan och efteråt för att säkerställa att jag inte blir blåst. Dubbelkollar du så dom verkligen bytt olja och filter också?
Som tur är så finns internet idag där man kan läsa feedback och vad folk upplevt.
Hade varit intressant och höra vad Mercedes säger om bromsbytet, är detta normalt?

#11
2015-09-02 14:44

Reverend Benny: Ingen har sagt att man ska behöva "gå igenom hela bilen innan och efteråt för att säkerställa att man inte har blivit blåst". Vi pratade här om bromsbelägg och om man själv skiftar mellan sommar- och vinterdäck ser man ju lätt varje gång hur skicket på beläggen är. Om man låter en däckfirma sköta bytet är man ju som kund oftast närvarande. In med huvudet snabbt och kolla. Beroende på fälgar kan man kontrollera beläggens skick med hjulen på!

Nu är mina Mercedesar för "gamla" för att jag ska lämna in dem för service utan byter olja och allt sådant själv. Men när jag lämnade in bilarna så räckte det ju med att att dra upp oljestickan för att se om oljan var bytt =) (Idag saknar ju tyvärr en del bilar oljesticka.) Dessutom är jag en sådan jobbig kund att jag kräver att bytta filter och annat skall läggas i bagageutrymmet som ett någorlunda bevis på att delarna verkligen har bytts. I flera fall har jag snackat in mig hos mekanikern och fått vara med under servicen. Misstänksam? Medveten? Javisst! Irriterande kund? Absolut!

#12
2015-09-02 14:45

Har aldrig varit i närheten av denna kostnad för service varken hos Toyota eller Volvo som jag haft. Men, vill man vara fin får man lida pin som min mormor sa.

#13
2015-09-02 14:47

Är man så dum att man servar på märkesverkstad får man skylla sig själv.

#14
2015-09-02 14:48

Håller med Styggavargen, hur kör ni? Jag snålkör en avensis-10 2,0 bensin på 0,62 sommar, årssnitt 0,66.

#15
2015-09-02 16:11

Är inte bromsbelägg exempel på prylar med slitagevarning? Jag har inte varit med om någon varning eller byte av klossar på mina nyare Volvo eller Audi eftersom jag bara har bilen mellan 12-15000 mil men på min förra gamla Mazda Miata -98 var det slitagevarning när det var dags att byta. I form av lite avsiktligt framkallat gnissel i det fallet men i det digitala samhället bör det väl finnas andra varningssystem?

#16
2015-09-02 16:15

quattron: jo, jag antar att de flesta bilar har en liten kabel till varningen, så man inte kör ner till metall mot metall.
Därmed är det ingen risk att man blir överraskad.

#17
2015-09-02 16:52

Hur bromsklossarna slits har naturligtvis inte med antal mil att göra utan hur ofta bromsarna används och hur kraftigt! Får man en bil på service så ska man försöka avgöra om klossarna klarar sig till nästa service. Är kunden känd så har man ofta en bra bild av kundens körsätt och kan agera därefter. Om det är en ny kund kan det vara mer vanskligt. Är det gränsfall om klossarna räcker så ringer man och meddelar att vi kan byta klossarna nu eller om man vill invänta slitageindikeringen. Så jobbar i alla fall vi!

#18
2015-09-02 17:14

Helt nyligen körde jag in med min Octavia 2010 som har gått 6000 mil till märkesverkstaden och klagade på ett gnissel från bakvagnen när man svängde. Jag hann knappt hem förrän de ringde och informerade om att klossar och skivor bak var slut. Iofs hade jag sett ett par år att det var grova repor i bakre skivorna men bakbromsarna belastas ju inte så hårt så det tog jag inte så hårt. Reparationen skulle gå på ca 5500 kr men det slutade med 4500 i stället, man hade väl brett på ordentligt för att sedan kunna pruta. På mina tidigare SAABar brukade jag bromsa mycket hårt från hög fart för att motionera bakbromsarna men det har jag inte gjort med denna. Tyvärr hade jag inte kollat bromsbelägg mm när jag bytte till sommardäck i våras och är därför osäker på det verkliga läget. Jag hade inte heller krävt att få tillbaka de bytta delarna vilket jag brukade få vid åtgärder på de tidigare bilarna. Servicarna kommer också väldigt tätt inte några 3000 mil emellan inte snarare knappt över 2000 mil, och har hittills kostat 7500 kr, så är man en glad amatör som inte kan göra något så blir det dyrt

#19
2015-09-02 17:18

Servicen är upp till 3000mil, beroende på antal kallstarter och körsätt!

#20
2015-09-02 17:32

8600 pix för en service? Peanuts..
Köpte för ett antal år sedan en Porsche 928, "nyservad".
Kostade enl bif faktura 67 000:- Inkl kamremsbyte och koll av några elfel..
Det e dyrt på toppen....

#21
2015-09-02 18:47

För de som reagerar på förbrukningen.
Mercedes är klassiskt en av de absolut värsta överförbrukarna.
VW-koncernen inte så lång efter.
Av de tyska bilarna är BMW bäst på just förbrukning.

#22
2015-09-02 19:21

Personligen tror jag Vi bilägares förbrukningssiffror på såna här långtestbilar är dom bästa i branschen. Dvs dom siffror som stämmer bäst vad gäller verklig förbrukning vid blandad körning.

Och vad färddatorn säger att bilen drar kan man inte lita på, den visar nog normalt för lite på alla bilar. Folk har nog en tendens att räkna i underkant eller best case när dom pratar om vad deras bilar drar, inte lika roligt att prata om vad bilen drar på vintern med många kallstarter t.ex, eller vid mycket stadskörning och köer.

#23
2015-09-02 20:15

Vad hade du förväntat dej...? Vältande A-klass och rost i drivor kostar flis.
Dacia har andra alternativ.

#24
2015-09-02 23:19

Service på Golf Variant 1,6 TDI BMT - 12 - på märkesverkstan och med variabla serviceintervaller:
* 3000 mil - 2.500 kr
* 6000 mil (s k stor service inkl byte av bromsvätska) - 3.750 kr
Så nog låter Mercedes servicekostnader rätt höga...

#25
2016-06-28 22:37

Jag har ju nämnt detta tidigare, men värt att nämna igen.

Garantier idag är mest en hållhake för biltillverkarna att låsa in kunden och ta hutlöst betalt "för att garantin ska gälla"

Gör som jag - Börja med att rostskyddsbehandla din nya bil hos etablerad rostskyddsfirma - pang säger det, där försvann rostskyddsgarantin...........men den är ändå bara ren bullshit !

Gör sedan servicen själv, olja + oljefilter + kupéluftfilter och luftfilter + okulärbesiktning är en 500-lapp (behövs tändstift så stannar servicen runt 1000-lappen).

Visst försvinner garantin !

Men jag tänker som så här - >För de pengar jag sparar så har jag råd att ta kostnaden om det skulle hända något. Men inget händer ju !

Jag köpte en splitter ny bil 2003, den har aldrig fått service av någon annan än mig - Den är fortfarande i nyskick

Vad har fått bytas under dessa år (förutom normal service och nån bromskloss) - Jo.......INGENTING

Visst man tar ju en liten risk, men jag tycker att de 60000 kronorna jag sluppit betala är mycket värda.

#26
2015-09-03 09:43

Jag jäm
förde med Volvo XC60, XC90 och några andra när jag skaffade en GLK som tjänstebil förra sommaren.
Sett över 3 år och 6000 mil var Mercedes billigare än Volvo på service.
Gällande förbrukning är min Merca fortfarande den enda bil jag ägt under mina 43 år på jorden, som drar mindre än den officiella siffran. Har pratat med andra Mercedesägare, och jag verkar vara rätt ensam om det.
När jag påtalade felet för verkstaden garvade de...

#27
2015-09-03 12:33

Min kompis hade sin C-klass inne för service. Satt och väntade i en timme och blev sen debiterade två timmars arbete. Merca vet hur man gör ;)

#28
2015-12-09 23:23

ag äger en Renault megane. 6000 (4 år) service hos Bilia skulle ha kostat mig 9200 och hos Hedin 5800. Så jag lämnade bilen hos Hedin. Senare ringde de och sade att de har gjort en del av servicen men de har räknat fel om jag vill den färdigt gjort ska den kosta totalt 9500. Och jag måste tillägga att kamrembytet ingick inte. Det var enbart servic. Jag undrar hur mycket det kostar att serva en MB hos Hedin.

#29
2015-12-09 23:26

Hannah, besök Hedins kundtjänst i person och kräv att dom står fast vid priset och fullföljer servicen. Om inte så börja bråka och prata högt, det blir obehagligt för dom när andra kunder är där. Förklara tydligt och högt (så att alla i lokalen hör) att det inte är ok att du blåser kunder och dessutom tar mer betalat än Bilia (som är kända för att ta mycket betalt). Säg att du aldrig mer kommer sätta din fot där om dom inte står fast vid vad dom lovat. Jag tror dom kommer backa och bjuda på mellanskillnaden, om dom nu bryr sig om sina kunder överhuvudtaget. Stå på dig, det är du som är kund!

#30
2015-12-15 18:32

Men det är obegripligt varför man inte tar ett serviceavtal på en Mercedes. Fördelaktigt är vad det är. Det finns även för privatpersoner. Jag har det alltid på mina bilar. Dessutom köper jag till extra garantiår för inte heller en förstor summa pengar.

#31
2016-06-28 22:36

Ju mer jag läser om Mercedes faktiska ägarkostnader på ViB - Ju mindre chans är det att jag någonsin kommer att vilja äga en sådan.

Fan man blir ju mörkrädd !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.