Bild
Nästa artikel

Långtest: Nya däck kalibrerade

Långtest

Efter byte till sommardäck började den gula varningslampan för fel däcktryck att envist lysa.

Däcktrycket kontrollerades och att vi försökte sedan själva att göra en omkalibrering. Men den möjligheten finns dessvärre inte inbyggd i systemet. Man kan bara ange ett av tre olika belastningstryck som man sedan väljer att köra med.
 

Efter en kontroll med importören fick vi förklaringen till den lysande varningslampan. Bilens dator måste få de nya däcken med sina trycksensorer identifierade och kalibrerade. Det är en inställning som måste göras efter varje däckbyte. Det har medfört en viss irritation bland nybils-ägarna och därför har Subaru tagit fram kloningsbara sensorer. Då räcker det med att auktoriserade verkstaden identifierar däcken mot styrdatorn första gången. Sedan gäller det bara att montera hjulen på samma plats vid byte. Uppdatering tog knappa fem minuter! 

Subaru Levorg

Modell: GT-N
Årsmodell: 2016
Inköpspris: 286 800
Aktuell körsträcka: 1 600 mil
Förbrukning (dek.): 7,0 1/100 km
Förbrukning (ViB:s): 9,1 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. 2016 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Audi A4 (2016)
Mazda MX-5 (2016)
Opel Astra (2016)
Subaru Levorg (2016)
Toyota Avensis (2016)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Volkswagen Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Mazda6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Mercedes B180 (2012)
Hyundai i40 (2012)

Kommentarer

#1
2016-06-28 07:41

Inlåsningseffekt... Tacka vet jag iTPMS som använder ABS-systemet för att jämföra rullavvikelser. Kalibrering i samband med byte av sommar/vinter gör man själv i bilen. Visst ett luftsensoriskt TPMS är alltid mer exakt, men hur exakt behöver det vara för att ge mig koll på att något hjul tappar lufttryck?
Jag gillar teknik och "Bling Bling" men man behöver ju inte överdriva...

#2
2016-06-28 09:25

Vansinnigt system som bara låser upp en ännu mer till auktoriserade verkstäder och detta för något så enkelt som lufttrycket i däcken.

#3
2016-06-28 09:29

Håller med Robban till fullo. Med iTPMS så är kalibreringen bara ett par knapptryckningar borta. Detta är nåt som bilköpare borde kolla noggrannare INNAN bilköpet.

#4
2016-06-28 10:55

Herregud.. detta elektroniska bling-bling:et. Suck och stön!

.

#5
2016-06-28 11:05

Jo du Anti - så kan det vara men det slipper väl du med din gamla Astra kan jag tro. Fast just detta "problem" är inte existerande om man tänker sig för FÖRE bilköpet.

#6
2016-06-28 11:19

Ett riktigt usel system ta bort det snabbt

#7
2016-06-28 12:53

Jag har original TPMS på sommardäcken och pirat-TPMS på vinterdäcken - installerat och anpassat till bilen av lokal däckhandlare. Vid skifte gör jag en enkel kalibrering via bilens eget system.

Till skillnad från ABS-baserat system, läser jag av trycket - inte varning pga skillnad i rotationshastighet.

#8
2016-06-28 15:14

0,91 i förbrukning? riktigt dåligt för en så ny bil

#9
2016-06-28 17:50

Det sitter väl ingen sån låda i Levorgen eller?

http://teknikensvarld.se/varning-for-vaxelladsras-i-subaru-bilar-310587/

#10
2016-06-28 18:01

Peter E - Levorg har också en CVT-låda, men jag vet inte om det är exakt samma... Men som Thomas Possling, informationschef på Subaru Nordic säger: "– Hittills känner vi bara till att det är Outback och Forester med dieselmotor från modellår 2015 och 2016 som drabbas." Kanske är det dieselmotorernas högre vridmoment som blir för mycket för lådan? Speciellt vid kyla. Subaru har ju tidigare haft problem även med kopplingen till manuella dieselbilar, som också varit underdimensionerad... Slänger man i samma grejer som till bensinmotorerna?

#11
2016-06-28 18:32

"Uppdatering tog knappa fem minuter! "

-och kostade väl ingenting, naturligtvis!?

#12
2016-06-28 20:27

Kör med "YOKÅTAS" rekommendationer. Svart el-tejp över lampan!

#14
2016-06-29 10:32

Ursäkta men... idiotsystem!! Så hur blir det om man vill rotera däcken (inte så troligt på en Subaru men i alla fall). Då blir däckbytet ett jäkla bök. För att bara inte nämna hur det blir för oss som byter däck själva!!

Här känns det som att Subaru inte tänkt rätt.

#15
2016-06-29 11:52

Däcktryckssensorer för att varna kan vara bra men tryckmätningssystem är rent (dyrbart) trams. Senare årsmodeller av näst senaste generation Astra och den nya Astran har det förkastliga systemet med sensorer på varje hjul. Räckte för att jag skulle välja bort Astra vid bilköp. Tycker att biljournalister ska redovisa vilket system bilar har vid test och varna för de modeller som har separata sensorer. Systemen medför kludd och kostnader när de fungerar och kostar troligen ändå mer när det börjar krångla när bilen blir äldre.

#16
2016-06-29 16:50

Vilket härligt system.. Inte skäms de heller.
Här vill verkstaden ha 250kr per gång att nollställa däcken.. En kostnad på 500kr per år som man måste slanta upp för sin spritternya bil.. Fruktansvärt illa måste jag säga.

#17
2016-07-04 00:20

Wassen 83.#16 Dom kloningsbara sensorerna och kalibreringen är utan kostnad. Subaru har aktiv kundvård!! och håller kunden skadelös även när det gäller CVT-lådan.
Jag blir dock förvånad över förbrukningen, tyder på att VB's förare inte lärt sig köra CVT rätt, man behöver lära sig köra på rätt sätt. Tog mig 6 månader att begripa hur, kör numera under 8l/10 mil. (Forester 2011 bensin CVT)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.