Nästa artikel
Långtest: Kameror en bristvara
Långtest

Långtest: Kameror en bristvara

Publicerad 24 april 2015 (uppdaterad 24 april 2015)
Linsen sitter illa till för smuts, men även med putsad lins saknas bild.
Det är strykande åtgång på backkameror hos de sydkoreanska biltillverkarna Kia och Hyundai. För fjärde gången på bara drygt tre år har vi tvingats reklamera strejkande kameror, två var för Kia och Hyundai.
Senast försvann bilden för Kia Cee´d och då hade ändå en kamera, om än en begagnad sådan, monterats in för drygt ett år sedan.

Från verkstaden fick vi uppgifter på att det finns beställningar på drygt 100 kameror och att det ännu inte finns några i lager på hemmaplan. Egentligen är det ingen större fara, larmsignalerna vid backning  fungerar trots allt. Hos verkstaden återställdes också inställningen av de invikbara backspeglarna. Under vintertid med isbildning och saltpåverkan finns alltid risker med trögstartade funktioner och motorerna till speglarna. Funktionen kan då stängas av.

Nyligen blev vi också strömlösa efter förarslarv. Automatljusläget på blinkersen hade hamnat i halvljusläge över natten.
Ryckningarna från motorn som besvärat oss under en tid har i stort sett upphört. Felsökningarna hos Kia-verkstaden gav inga indikationer, inte heller med bränslefiltret.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-24 08:46
1storstark

Hur kan en modern bil ha halvljuset på en hel natt? Det känns lite som Amazon tiden.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-24 12:49
ENTJ1

Detta med kamerorna är ingen nyhet,snart har de väl ändå lyckats designa en kamera som håller.
?årsgarantin räddar i just ? år,sedan kostar väl varje byte ca 6000?

#3 • Uppdaterat: 2015-04-24 13:36
Peter i Sydney

Vi har inte haft några problem med kameran i vår i30. Fungerar utmärkt.

#4 • Uppdaterat: 2015-04-24 19:38
Hackenbush

Tog bort dubbelposten Gäsp. Kia är inget jag har funderat på vid bilbyte.

#5 • Uppdaterat: 2015-04-24 21:57
Tobo

Replik till Gäsp. Hyundai/Kia har ingenting med Japan att göra! Kan vara bra att ha lite grundkunskap, innan man skriver..

#6 • Uppdaterat: 2015-04-25 11:12
Reverend Benny

Är ingen sydkoreankramare men däremot lite realist emellanåt ;-)
Tror knappast det är Kia/Hyundai som producerar dessa kameror utan dessa köps in från tredjepart som möter de krav som tillverkaren ställer (där sannolikt BILLIGT är en parameter som väger tungt).
Det räcker ju att denna tredjepartstillverkare producerat en dålig batch på låt oss säga, 10 000 enheter som skeppas till Kia/Hyundai för att det ska bli ett stort problem.

Visst är kvalitetskontroll viktigt, men en tillverkare kan ju inte kontrollera allt, och framförallt inte ett fel som detta som inträffar efter en tid.
Kanske har Kia valt vägen att ha bra garantier för att kompensera för något billigare komponenter och snabb produktion, vad vet jag.
Hursomhelst så är det ju skönt att kunna få detta åtgärdat på garanti.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.