Bild
Nästa artikel
Miljöbil, men endast enligt EU:s körcykel.

Långtest: Diskad som miljöbil

Långtest

Teoretiskt sett är långteststallets Volvo V40 en miljöbil, men verkligheten visar någonting annat.

Vår V40 med 1,6-liters dieselmotor är enligt den svenska definitionen en miljöbil och därmed befriad från fordonsskatt under fem år. Motiveringen är att den ska ha bättre miljöegenskaper är den genomsnittliga bilen.

Det bygger helt och hållet på de uppmätta värdena enligt EU:s körcykel som visar en förbrukning på 3,8 liter/100 km som ger ett koldioxidutsläpp på 99 gram/km. Kväveoxidutsläppet är 0,1484 gram/km,  under gränsvärdet som är satt till 0,18 gram. Det sistämnda värdet påverkar ännu inte subventionerna här hemma.

Verkligheten, liksom för merparten av framför allt dieselbilar, är en annan. Efter snart tre års tester med V40 har vi  som lägst kommit ned på en förbrukning på 4,7 l/100 km  under ett avsnitt i svensk landsvägstrafik. På sommardäck har vi haft en medelförbrukning på 5,3 l/100 km. Det resulterar i ett koldioxidutsläpp på 139 gram – och solklar diskvalificering som miljöbil.

Kraftig överförbrukning är i dag mer regel än undantag. Vi välkomnar EU-kommisionens World Light Vehicle Test Procedure som från och med 2017 ska ge ärligare förbrukningssiffror.
Volvo V40

Modell: D2 Momentum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 319 000 kr
Aktuell körsträcka: 8 122 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)

Kommentarer

#1
2015-12-07 10:48

Detta borde väl vara ett solklart bevis på att VW långt ifrån är ensamma om att fuska.
Men visst, jag tror inte VB har kört på kontinent-diesel, haft all elektronik avslagen, kört utan lyse och aldrig använt 1-ans växel. För det är ju under dessa förutsättningar som bilen testas.
Nä, dags att hårdgranska ALLA tillverkare. VW är bara toppen på isberget.

#2
2015-12-07 11:07

Ska inte försvara Volvo här, MEN, man hör väldigt många som säger att deras bil inte drar vad bilfabrikanten uppger, sen hör man hur de kör eller åker med dem och förstår genast varför...
Jag har en 2015 Volvo XC70 D4 AWD med automat, och nej, den drar inte heller vad Volvo säger när jag "kör som jag alltid gjort", dvs 10-20 km/h för fort, stampar på om långtradare m.m.....
Men när jag stålsätter mig och kör som man "ska", håller hastighetsbegränsningarna till punkt och pricka, låter vridet jobba åt mig med visst ecodrivingtänk som att samla fart nerför och släppa lite uppför....då är det inga problem ligga på deklarerad förbrukning, och det är min uppfattning på de flesta bilar jag haft på senare år, att de som anser deras bil drar 10-20 procent för mycket, de kör gärna lika många procent för fort och hårt med....
Bara en tanke....

#3
2015-12-07 11:21

Detta visar tydligt hur fel vägskatten ligger. Här körs en massa bilar skattefritt trots att de har samma förbrukning som de som måste betala vägskatt.
Lägg skatten på bränslet istället!!

#4
2015-12-07 12:14

Har vi inte nog skatt på bränslet för att helt kunna vara befriade från fordonsskatt hultarn?

#5
2015-12-07 12:33

Boo Wennberg / ViB: Skulle inte ni kunna testa en av era dieselkärror med ett alternativt drivmedel istället? Det finns ju EcoPar.. ett helsyntetiskt drivmedel att tanka. Det ska vara lägre förbrukning och mycket bättre miljöprestanda i form av utsläpp. Tydligen är det många tunga fordon i uppsalatrakten som går på det.

Rent krasst så är det upp till 40% förnybara komponenter i diesel idag och bara runt 10% i bensin.
Så om en diesel drar 0.5 och en bensinare 0.7..
Så är miljöimpacten på dieseln i form av icke ersättbart fossilt bränsle nästan hälften.
Så man kan diskutera det här med miljöaspekt ur det perspektivet vilket aldrig någon gör.

Vore jättekul att veta hur en bil funkar med 100% syntetiskt eller 100% syntetisk bio (dock ej EN590-klassad).

www.ecopar.se (jag har absolut inget med firman att göra, är bara sjukt nyfiken).

#6
2015-12-07 14:16

En fördel med syntetisk diesel är att det innehåller typ 0 svavel. Så är man rädd om sin dieselbil så borde man köra helsyntetisk diesel. Så slipper man igenkleggade partikelfilter och EGR-ventiler + annat otyg som sitter i dagens dieselbilar och pajjar hela tiden.

#7
2015-12-07 14:43

Henrik M
Håller med dig på vad du skriver då jag upplevt det samma på dom sista bilarna jag haft.

#8
2015-12-07 15:04

Har en bekant som kör en Volvo XC90 D5, den drar 1,2 l/mil blandad. Allt över 1 liter känns ju bara väldigt mycket nuförtiden. Tror heller inte att den nya XC90:ns lilla 2 liters 4:a drar så lite som det står, den får jobba duktigt för att dra runt flaggskeppet.

#9
2015-12-07 15:31

Har en BMW 520d, den drar i snitt 0.52 med en automat. Kör mest motorväg 110-120 stockholm med omnejd. Känns okej.

#10
2015-12-07 15:54

@George: Hyrde en ny XC90 D5 över en helg - den förbrukade 66 liter över 82 mils körning, alltså strax över 0,8 l/mil. 75 av dessa mil var lands- och motorväg, så ingen direkt blandad körning. Vi var fem pers i bilen med weekend-bagare, så inte vidare tungt lastat.
Det ska tilläggas att den officiella fantasisiffran för landsvägsförbrukning är 0,58 l/mil, så en överförbrukning på 25% kan noteras direkt.

#11
2015-12-07 15:51

George,
apropå nya XC90...körde D5:an under några dagar. Den drog runt 9 l/100 km, men jag vill inte påstå att jag körde vidare ekonomiskt. Men har snackat med en bekant som lyckats komma ner till 5 L/100 km! Helt otroligt egentligen, men där ser man också vilken skillnad det finns som förare och vid en kanske ev. planerad körning. Sen körde jag ju mest inne i centrala Göteborg och han körde mer motorväg, det spelar ju väldigt stor roll också såklart.

#12
2015-12-07 15:54

Jag frågar mig, är Volvos bilar mindre "miljöbovar" än VW?

#13
2015-12-07 17:03

Jag förstår fortfarande inte hur man kan påstå sig köra en bil med samma förbrukning som i EU-cykelns helt orealistiska körförhållanden. Och vilka siffror i EU-cykeln jämför ni med - och hur kör ni då er egen bil?
Och att köra 110--120 km/t (=landsvägskörning) med samma resultat som landsvägskörning i EU-.cykeln måste ju vara helt omöjligt - för ingen "erkänner" att man håller de hastighetsgränser som gäller eller kör ännu långsammare för att hålla nere förbrukningen. Min erfarenhet är att lägst förbrukning får man i lägsta fart som motorn går "lätt" på högsta växeln - typ 70--80 km/t. Allt över den farten ökar förbrukningen och över 90--100 km/t drar det iväg ännu mera.

#16
2015-12-07 18:04

Hoppas vi slipper detta drivmedel i personbilar inom en snar framtid

#17
2015-12-07 19:33

Har Vi bilägare drabbats av samma sjuka som klimatfanatikerna? 100% fokus på CO2, allt annat ointressant.

Ska man kalla nåt miljöbil så gäller det för mig att den släpper ut lite gifter i första hand, CO2 är inte ett gift på samma sätt som exempelvis NOx.

#18
2015-12-07 20:25

C k: intressant. Jag är iofs mer intresserad av syntetiskt diesel eftersom den är bättre för min motor. Samma längd på kolvätekedjorna.. inget svavel.. inget annat skit typ.. men miljöaspekten är ju intressant såklart. Diesel är ju nästan 50% förnybart idag till skillnad från bensin. Jag är rädd att för att man avskaffar det för att man inte fattar bättre.. Diesel går att göra bättre eller likvärdigt på princip allt förutom effekt ur given cylindervolym.

#20
2015-12-07 23:42

c k, glöm inte att HVO dieseln minskar NOx utsläppen också.

#21
2015-12-07 23:56

Hade en V40 D2 som hyrbil förra vintern, med dubbade vinterdäck och vinterväglag drog den 0,63 och 0,65 l/mil vid ren landsvägskörning vilket var klart mer än färddatorn angav och långt över 0,38 l/mil. Nu hade den bara gått 200 mil när jag fick ut den så den var nog inte inkörd ännu samt kanske hade vissa justeringsbehov. Ibland fick man känslan av att det var ett gummiband mellan gaspedalen och motorn, och ibland reagerade den direkt. Totalt sett var V40;n en besvikelse, de små och högt placerade bakrutorna gjorde filbyten svårare, gas/motor responsen, styrkänslan samt stolarna som inte ens efter hundra mils körning jag lyckades ställa in till någon bekväm sittställning. Instrumenteringen och stereon var de enda ljusglimtarna :)

Kan jämföras med en annan hyrbil, en E 220 CDI med ca 2500 mil på mätaren som drog 0,65 l/mil och är mycket större, rymligare, tyngre och hade automatlåda. Ok, den gick på kontinentala dubbfria vinterdäck på snöfria vägar vilket underlättar något men förbrukningen känns ändå mer acceptabel relativt storleken på bil.

Vill jag kolla trolig förbrukning inför ett framtida bilköp brukar jag gå in på : http://www.spritmonitor.de/
där folk kan logga sina tankningar, typ av körning etc. Resultaten syns som min, medel och max förbrukning för de som angivit sina data för den modellen.
Om man börjar med att söka på sin egen bil och hittar min/medel/max förbruknings statistiken för den modellen kan man se var på skalan man själv ligger. Exempelvis, eftersom jag till 95% kör landsväg brukar jag hamna strax över min förbrukarna. Med det som utgångspunkt kan jag då söka på andra modeller och få en hint om vad de drar som minst vid verklig körning. Bra mycket bättre än att förlita sig på tillverkarnas uppgifter.

#22
2015-12-08 09:00

Grosserer. 5 pers i bilen med bagare, så inte vidare tungt lastad? Jo det er tungt lastad og en vesentlig forskjell på forbrukning og akselerasjon.

#23
2015-12-08 10:43

Jag lånade en VW Passat Alltrack för ett tag sedan (med fuskmotorn) på 170 hk, diesel 2,0 + DSG-låda. Den drog ca 0,53 l/mil landsväg, 0,71 l/mil blandad och 0,83 l/mil i stan (normal körning). Inte enligt de officiella siffrorna men ändå acceptabelt med tanke på att bilen väger ca 1700 kg olastad. Nu vet man inte om man kan lita på detta men känns som att Volvos motsvarande motorer drar aningen mer.

#24
2015-12-08 11:09

Vikten är relevant för förbrukningen. Denna bilen väger 1,5 ton .. det är för mycket för en så pass liten bil. (golf klass). Hade man plockat bort 200-300 kg så hade det nog funkat mot de siffrorna som angavs och bilen hade nog klarat av utsläppsnivån och kunnat kallas miljöbil på riktigt. Om jag gör en liten jämförelse med min Octavia (bensin) som drar 0,65 liter/mil så ligger den aningen högt för att vara en diesel (30% lägre förbrukning diesel vs bensin). Men denna bilen väger å andra sidan ca 100 kg mer än min bil. Förlåt om jag tjatar om vikten.. men bilars vikt har ökat för mycket på senare tid och därmed sticker förbrukningen iväg... men många blundar för detta faktum. Bilar som tillverkades för 15-20 år sedan drog mindre än de bilar vi har idag (sett till samma storleksklass).

#25
2015-12-08 11:15

George och Khaled Farhad mfl, hur kan ni tycka att 0,8-1,2 liter/mil (diesel) är en låg förbrukning? Räkna om det i bensin, då blir det 1,0-1,6 liter/mil... är det en bra siffra? Inte ens en gammal Volvo 740 drog så mycket bensin!!! Vi pratar om riktigt gamla bilar med ineffektiva motorer. Nää, faktum är att vikt och luftmotstånd måste ned, och då funkar inte en bil på 2,5 ton med högt luftmotstånd. För varje sådan här stor SUV kan man lätt köra två mindre bilar (typ 2 st Octavia) på samma utsläpps nivå. En XC90 väger nästan som 2 st golfar (eller Octavia) eller någon annan bilar i samma storlek :-)

#26
2015-12-09 20:07

0,7 l / mil diesel blandad körning för en 1,7 tons bil är nog bra ändå. Det är bättre än en Passat bensin med 2,0 FSI motor som drar decilitern mer per mil blandad. Trots att bensinaren väger 200 kg mindre och har 20 färre hästkrafter.

#27
2015-12-10 23:30

George, hur räknade du där? Du jämförde en bensin rakt av med diesel. Passaten hade dragit ca 0,55 liter/mil med diesel motor, det är 0,15 liter/mil mindre och på ca 2000 mil per år motsvarar det ca 300 liter bränsle... det skojar man inte bort. En ny diesel bil som drar mer än ca 0.6 liter/mil som kommer ut på gatan idag är en förlust för alla rent miljömässigt.

#28
2015-12-11 08:27

Så det innebär alltså att min nio år gamla V50 med likadan motor (fast inte i Drive-utförande) drar MINDRE än detta sprittnya mirakel till miljöbil. Vart är min skatterabatt!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.