Bild
Nästa artikel
Tredje gången gillt? Nu hoppas vi att backkameran i vår långtest-Hyundai ska fungera utan problem.

Långtest: Backkameran i funktion

Långtest

Bilden är tillbaka på Vi Bilägares långtestbil Hyundai i40. Men nu har istället ett irriterande ljud uppstått under sätet.

Härligt, nu har vi bild igen. Det har varit strykande åtgång på backkameror hos både Hyundai och Kia. Nyligen fick vi vår tredje kamera i ordningen installerad i vår i40.

Den glappande kameran reklamerades vid senaste servicetillfället, men då fanns inga i lager. Förhoppningvis är det bättre kvalitet på den ”nya”, även om den ser exakt likadan ut som tidigare.
I samband med kameramonteringen fick vi också nya golvmattor, också tidigare restnoterat.

Vi har också i omgångar reklamerat missljudet från instrumentbrädans plastpanel. Det har åtgärdats via justering och avskavning av den nedre plastkanten som legat för ”tajt” mot A-stolpen.

Dessvärre har skramlet/gnisslet återkommit framför passagerarstolen. Plasten är uppenbarligen temperaturkänslig och nya justeringar av fästena bör göras för att få tyst på eländet.
Hyundai i40

Modell: 1,7 CRDI Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 12 025 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,1 l/100 km

Vi Bilägares långteststall

Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:

Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)

Kommentarer

#1
2015-09-03 12:10

Oh "asiatisk kvalitet" jojo... ;)

#2
2015-09-03 12:31

De borde kanske testa att smörja anliggande plastytor med teflonspray motsvarande. Ska tydligen även finnas rätt tunn filttejp som man kan sätta dit som effektivt får tyst på gnekande.

Raphael : Blanda inte ihop japansk och koreansk ;)

#3
2015-09-03 13:47

Nåja - tror nog att Koreanskt står sig bra i jämförelse med en del sydeuropeiskt..:)

#5
2015-09-03 15:17

vad gör väl lite gnissel i en bil, hur dyra och tunga kommer inte bilarna behöva vara för att uppnå total tystnad?

jag tycker dagens konsumenter är för orealistiska

Som att man vill bo i mitt stan men man står inte ut med störningar...

#6
2015-09-03 20:11

Varför köper folk sådana här asiatiska riskokare? Värdelöst!

#7
2015-09-03 20:48

För att man får mycket bil för pengarna? Inte alla har råd med Audi eller Mercedes.

#8
2015-09-03 20:56

Jag måste hålla med kapten här, varför köper man en sådan bil?
Jag har nyligen provat ett flertal bilar i samma klass, inte många jag blev impad över, men inte sjutton var det gnissel i någon av dem!

#9
2015-09-04 07:29

Det märks att många här inte provat i40, utan går på, som vanlig höll jag på att säga på fördomar och för att en (1) bil råkar gnissla i inredningen så gör alla det. Det har ju aldrig såklart inträffat vare sig i en Mercedes eller Saab..........i 40 är en underskattad bil, jag gillade den. Den har även en tilltalande låg förbrukning trots sin storlek. Det är som sagt nyttigt att prova många olika bilmärken och få erfarenhet.

Och backkameran på frugans Kia Ceed fungerar fortfarande utan mankemang så även på den i40 vi hade tidigare, likaså på Hyundai Santa Fe..."varför köper man sådana bilar".....nu kommer det snart ett inlägg om älgtest(undanmanöver prov).

#10
2015-09-04 08:33

Jag har nog haft alla de "vanliga" märken på bilar som finns i Sverige och just nu har jag en i40.
Är inte överdrivet förtjust i den men den gör sitt jobb och den gör det bra. Billig i drift,generösa garantier och otroligt stora innerutrymmen. Inga som helst problem att ha en bakåtvänd bilbarnstol bak och sitta normalt fram tex. Min kamera har lagt av en gång. Den byttes samma vecka. I övrigt har den knallat och gått i snart 5000 mil utan större problem. Antydan till knarr eller missljud har jag inga.
När det är dags att byta om ett år ungefär så överväger jag inte en i40 igen men det är enbart för att jag vill testa nytt igen. Dock så väger rejäla garantier tung i valet av bil. Tror det kan bli en SUV eller Crossover. Sorento och Qashqai är starka kandidater hittills..

#11
2015-09-04 08:54

Shogun, jag tror inte att det är en dålig bil, men passar den i Sverige med vårt klimat?
Många bilar söderifrån bör ju marknadsanpassas ordentligt innan de tas hit.

#12
2015-09-04 11:37

Saabnisse.

Den passar utmärkt för vårat klimat, ofta bättre än Saab och Volvo, enligt min erfarenhet och det gäller inte bara i40. Tex så har den som standard rattvärme, eluppvärmt baksäte etc, även frugans Kia Ceed har det. Vad är det som gör att den inte klarar klimatet i Sverige enligt dig? Ofta klarar ju inte ens Volvo detta klimat, för min egen del har de klarat det sämre än andra märken, verkar som man inte provar ut bilarna tillräckligt innan de släpps ut. Så jag förstår inte hur man kan skriva " varför köper man en sådan här bil" när man inte vet något om den själv......finns kanske många anledningar att man köper en, tex kan garantipaketet värt namnet på bla 5år och fria mil vara en anledning för många, liksom pris m.m. Som sagt jag gillade bilen den var väldigt rymlig och bekväm, och det var en i40 automat i sportutförande med all tillgänglig utrustning. Tills frugan körde på en älg, tur hon satt i en i40 som klarade smällen utan men för frugan........kanske ytterligare en anledning att välja i40.........

#13
2015-09-04 17:35

Shogun, det var en fråga om den passade i vårt klimat!
Tydligen är den berättigad efter att man läst ViBs erfarenheter.
Personligen skulle jag aldrig drömma om att köpa den med dess små skottgluggar till sidorutor oavsett hur lång garantitid den har.

#14
2015-09-04 17:55

Jag skulle aldrig drömma om att köpa en Saab 9-5 igen.........oavsett hur rutorna ser ut.......är den ens bygg för svenskt klimat kan man fråga sig?

https://www.facebook.com/mikael.dahlqvist.7?fref=ts här kan man läsa om Mikael Dahlkvist riksdagsman för (S) från Hagfors, där han fått stopp på sin XC70, är då XC70 en dålig bil och att alla Xc70 är så? Jo, om man tror att alla i40 gnisslar i inredningen och undrar "varför man köper en sådan bil" för det så kan man ju undra varför man köper en bil som XC70 som behöver bogseras till verkstaden, och detta är inte den första XC70 som behöver det vad jag sett........samma hände med flera XC70 på frugans jobb. Är den ens byggd för svenskt klimat........

#15
2015-09-04 19:11

Hur kom nu Saab och Volvo in här? Det är väl ändå bilar som Shogun har ganska begränsad erfarenhet av.
Här handlar det ju om i40 passar vårt klimat och då behövs det ju andra kriterier än rattvärme och värme i baksätet, även om det naturligtvis inte är att förakta.

#16
2015-09-05 03:29

Saab och Volvo de kom in som jämförelse mot i40....

:o) Har jag begränsad erfarenhet av Saab och Volvo, Saabnisse? Och det grundar du på? Har just nu tre Volvo V70 på gården inom familjen, räcker det?

Samt var brister det för i40 för svenskt klimat mer än att den är byggd i Sydkorea, kan du svara på det? Enligt de erfarenheter jag har av asiatiska bilar har de klarat av svensk vinter bättre än både Volvo och Saab bilar genom åren, man kan fråga sig om de ens är byggda för svenskt klimat då de blivit stående allt för ofta i jämförelse mot främst japanska märken. Elektroniken är ett svagt område på alla svenska bilar i jämförelse med asiatiska som gör att de ofta inte klarar svenskvinter verkar det, inte ens svensksommar........

Sedan skulle nog du få svårt att välja "nya" Saab 9-5 kombi också om du ser hur rutorna är utformade på den, liksom de flesta andra moderna bilar har likt i40. Om det nu är så viktigt vid köp av modern bil..... sedan har vi detta förstås med gnissel i instrumentpanelen på en bil (1, VIB bil).....som ju är ett allvarligt fel.....och man dömer ut den för det, och frågar "varför köper man en sådan bil?".....Jag har förståelse för de som väljer i40 då man får mycket bil i förhållande till pengarna och vettiga garantier som man behöver i svenskt klimat.....2år är alldeles för lite idag, om du frågar mig, litar man inte på sina bilar när man ger så kort garantitid?

http://www.vibilagare.se/nyheter/han-har-en-unik-saab-95-sportcombi

http://teknikensvarld.se/hyundai-i40-facelift-officiell-nu-med-audi-gril...

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-ford-mondeo-titanium-kombi-20-td...

#17
2015-09-05 08:46

Jag har ingen erfarenhet av i40 och kommer inte att få det och det var därför jag frågade om den passade vårt klimat.
När det gäller Saab 9-5 II Kombi så är det ju riktigt att den också har fjuttrutor, men det spelar ju ingen roll, det finns ju ytterst få på marknaden, dessutom är det knappast en äkta Saab, mer ett GM-hopkok.
Mondeo har jag däremot erfarenhet av och även den har mindre rutor även om de inte är lika små som i40, men som tur är förtas instängdhetskänslan av glastaket.
En annan sak som gör mig tveksam till i40 är ju det undanmanöverprov (älgtest) som TV nyligen gjort.

#18
2015-09-05 13:05

Saabnisse.

Läs sista meningen i mitt inlägg nr 9...........;o) i40 passar förträffligt i vårt klimat och mycket bil för pengarna, men utvecklingen av bilar går fort på marknaden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.