Bild
Nästa artikel

Långtest 2018: Opel Insignia

Vlogg

Vi sammanfattar teståret med bil 176 och listar Opel Insignias fördelar och nackdelar.

Teståret 2018 lider mot sitt slut. Långteststallet har rullat sina 4.000 mil per bil och nu är det dags att sammanfatta hur det var att leva med bilarna. I det här avsnittet berättar Calle Carlquist och Mikael Schultz om Opel Insignia och dess strapatser under året. 

Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia?
 

Kommentarer

#1
2018-12-21 18:50

Det är något skumt med denna bilen, enligt uppgift skall den väga 1613 kg.. drar 0,77 liter/mil med en 6-stegs automatlåda. En Avensis med 4-stegs automatlåda ifrån 2006 drog ca 0,85 liter/mil (ungefär exakt samma vikt). Jag skulle nog tro att Opel har fuskat med tjänstevikten på denna bilen, ställ den på vågen? Annars har Opel lyckats göra en väldigt ineffektiv drivlina?. Skatten är väldigt låg (specificerad efter låga officiella siffror). Nä, har ni möjlighet att ställa den på vågen, tror jag den diffar minst 100 kg, möjligen uppåt 150 kg mer än uppgivna siffror.

#2
2018-12-21 19:14

Näru vargen så tung va inte avensisen, jag tycker inte förbrukningen är speciellt hög på en 5 meter bil på 1600 kg,

#3
2018-12-21 20:07

Jag har hittills kört 800 mil med min Insignia bensin aut, dvs samma drivlina som vi Bilägares testbil. Snittförbrukning enligt färddatorn är hittills 0,81 lit per mil där största delen är stadstrafik. Vår Tidigare bil Hyundai i40 (manuell diesel) förbrukade 0,65- 0,70 vid samma typ av körning, skillnaden är mindre än jag räknat med. För övrigt en väldigt bekväm bil med betydligt bättre köregenskaper än i40. Men baksätet är sämre för tre personer, även värme/defroster var bättre på i40. För endast 229000kr fick vi en ny fullvuxen kombi med metalliclacksportstolar, 18tums fälgar och extraljudisolerade rutor, ett fynd enligt min mening.

#4
2018-12-21 23:42

Eh, Hyandai's diesel motorer är erkänt dåliga när det gäller förbrukning. Grannes Ceéd ifrån 2010 slukade någon liknande, typ 0,6-0,7 liter per mil och Ceéd är typ Golf klass.

#5
2018-12-22 06:12

Apropå 0,77 liter/ mil, så var det som en dieselbil i Sverige förbrukade i genomsnitt år 1988, alltså för 30 års sedan. Motsvarande för bensinbilar var 0,91 liter/ mil, så framsteg har ju gjorts, men visst hade man hoppats på mer, eller?

#6
2018-12-22 10:15

Min gamla C5 break ligger på 0,78 mätt över drygt 900 mil, bensinare med 4-stegsautomat. Det tycker jag är helt OK.
På tal om gamla dieslar minns jag ett test TV gjorde runt 1975, där de körde Stockholm - Oslo ToR. Det var Opel, Peugeot och MB. De var väldigt nöjda med den låga förbrukningen: 0,85 (!).
Och de bilarna hade effekt på 55-60hk, runt en tredjedel av vad moderna dieslar har, som dessutom drar hälften mot de gamla.

#7
2018-12-22 10:40

Insignia vinner för övrigt långtestet i överlägsen stil. 4 av 5 testförare hade den på första plats, den femte hade den som tvåa.
Enda bil som klarade långtestet utan något tekniskt/elektroniskt mankemang.

#8
2018-12-22 11:43

Måste vara ett utav klassens fynd idag. Bra jobbat Opel!

#9
2018-12-22 11:50

Sen köper folk passat istället för denna som håller betydligt högre driftsäkerhet och rostar mindre.
Märkligt?

#10
2018-12-23 10:54

Inte märkligt alls eftersom det är helheten som vinner och få tycks prioritera helheten.

Till det kommer att en liten grupp högröstade personer söker med ljus och lyckta efter något fel eller någon brist som de sedan försöker blåsa upp så mycket som möjligt för att skapa mesta möjliga negativa image, de som är av annan uppfattning har inte mycket att säga och den stora majoriteten engagerar sig överhuvudtaget inte i frågan, resultatet blir att de som vill skapa sämsta tänkbara intryck lyckas, en dålig image skapas och försäljningen blir obetydlig.

Felen och bristerna på vissa konkurrenter är av någon orsak alltid ointressanta.

#11
2018-12-22 12:57

DEt är väl inte helt konstigt att den vinner mot några småsuvar och en minibil.
Skall jag ha en stor fosil bil väljer jag superben alla dagar annars är laddhybriden optiman klar etta.

#12
2018-12-22 15:59

Man måste säga att Insignia med alla dessa extrapriser är rätt mycket bil för pengarna när man kan få hyfsat välutrustade, nya bilar ifrån 229.000 kr. Visserligen tycks dessa tyvärr sakna adaptiv farthållare för det mesta men f ö verkar dom bra utrustade - t o m en hel del med bränslevärmare. Nästan så man blir sugen att prova men bilen är lite för stor för min smak...

#14
2018-12-22 20:31

De är helt enkelt en bra bil inget snack om den saken, och den går utmärkt att köra utan adaptiv farthållare och automatlåda, att någon sedan utan att ha provkört bilen skulle välja ” superben ” ha jag full förståelse för efter dom hyllningar 1 liters motorn fått i samma bilmärke.

#15
2018-12-22 20:54

Går att köra är en sak - men vill man ha adaptiv farthållare så är det bara så. Och det finns ju men inte i de billigare utförandena.

#16
2018-12-23 11:44

Synd att Opel inte hade den här bilen ute på marknaden för tio år sedan. Då hade man nog kunnat undvika att bli springpojke åt franska staten via PSA.

MVH AL

#17
2018-12-23 12:13

A du, ta nu semester!

#18
2018-12-23 17:33

Det är möjligt att den är något vassare att köra än föregångaren, vilket jag inte vet för den har jag aldrig kört, men den är identisk att köra och åka i som en sexcylindrig Omega från 1991, så, så dramatiskt nytt är det inte, snarare möjligen en återgång till klassiska värden från bakhjulsdriftens tid i så fall.
Annorlunda, rymligare, mer praktisk, men är det verkligen så lite som är skillnaden mellan topp och botten?
Spelar verkligen inte resten av bilen någon roll?

Man kan verkligen tvivla på om det haft den minsta betydelse om denna funnits för 20 år sedan.
Många gånger har man de senaste 40 åren om olika Opelmodeller sagt och skrivit att "lyckas man inte med den här då lyckas man aldrig, för så bra är den!"

Men inte hjälpte det, nej, det är inte bilen utan tro, image och ryckte allt beror på, inget annat.

#19
2018-12-23 18:28

Många som sagt denna ska vara väldigt bra, samt prisvärd. Blev nyfiken och gick in på Opels hemsida för att speca ihop en efter mina önskemål/krav. Visade sig Opel inte har nån konfigurator?! Eller har de bara gömt den bra på sin hemsida....
Trist om man inte snabbt kan gå in och konfigurera som på de flesta andra märkens hemsidor. Först när man lekt runt lite så man kan jämföra priser med jämförbart utrustade bilar.

#20
2018-12-23 18:54

Henrik M jo de har funnits lite svårt att hitta har jag för mig. Gå in på insignian och sedan längst nere på vänstra sidan, där har den funnits.

#21
2018-12-23 19:01

crylen: Jag vet med att det fanns tidigare, gamla Insignian kollade jag så för ett par år sen. Gick in nu igen men kan inte hitta den.....synd. Hade vart kul och se vad den ligger på som man vill ha den.

#22
2018-12-23 19:09

Konfigurator har funnits i många år, men den och även andra funktioner på sidan försvann för ett tag sen.
Vet inte om dom väntar på 19.5 specs eller om man helt enkelt inte vill sälja några bilar.

#23
2018-12-23 19:15

Hittade en prislista iaf, men där fanns bara 3 av drivlinekonfigurationerna med och ingen av de intressanta....och i dagens samhälle tror jag inte så många är intresserade att besöka bilhallen bara för att få prisuppgifter, iaf inte när konkurrenterna har all information lättillgänglig.

#24
2018-12-23 19:38

Hmm, jag har hört många säga Insignian är billig. Nu hittade jag som sagt inte nån prislista på de motorer som intresserar mig, men då jag hittade på bensinmodellerna så jämförde jag med Volvo V90 T4, och om jag läser de respektive modellernas utrustningslistor rätt och specar upp bägge till samma utrustning, dvs lägger till på Opeln det Volvon har standars och lägger till på Volvon det Opeln har standard så landar Opel Insignia SportsTourer Business 200hk Aut på 394.500 kr och Volvo V90 T4 Momentum Advanced 190hk Aut på 392.900 kr. Anar att Volvon har bättre andrahandsvärde med så milpengen borde bli lägre....

#25
2018-12-24 12:55

Sedan svenska generalagenten blev till salu och köptes av danska PSA har verksamheten på Opels svenska sidor inklusive facebook legat nästan nere, en rad modeller, versioner och utrustningar har tagits bort.
Efter PSA.s övertagande har verksamheten i princip havererat.

Jag har en känsla av att man dessutom har höjt priserna sedan PSA tog över, PSA vill inte sälja många bilar till lågt pris som var Opels mål tidigare utan nu sälja få bilar till högre pris.
Efter PSA övertagandet är allt ändrat och försäljningssiffrorna rasar på många marknader (i Östeuropa går det dock något bättre).
Läget nu är inte som det var när Insignia kom våren 2017.

#26
2018-12-26 17:19

N-iklas fortsätter att sprida galla över PSA, nu är det deras fel att försäljningen gått ner. Men, om man tittar historiskt, så ser man att Opel tappat rejält på senare år (2017: 935.000), 2010 sålde Opel/Vauxhall över en miljon bilar, år 2000 över 1,5 miljoner!
De nya fransktyska modellerna Grandland och Crossland har ökat rejält jämfört med de tyska föregångarna, medan Insignia har sjunkit rejält sedan 2009. Insignia lyckades inte ersätta den bra säljande Vectra. Inte rätt bil helt enkelt.

#27
2018-12-26 18:18

Ja du Niklas
Det är inte nått danskt PSA som köpt Opel Sverige.
Dom heter Inter-Dan, K-W Bruun AS. Och är generalagent för PSA i Danmark och Sverige sedan tidigare. Skulle tro att dom lagt ett bud på Opel Sverige för att få alla PSA produkter. Och jag tror inte det är för att lägga ner som dom för detta snarar för att dom ser en affärsmöjlighet, dvs sälja fler Opelbilar.
Eller vad tror du?

#28
2018-12-27 09:56

Faktum är att försäljning och marknadsandelar har sjunkit konstant sedan PSA tog över och det är t.o.m. en deklarerad avsikt, "vi vill att Opelförsäljningen skall sjunka" har man sagt därför att då blir kostnaderna mindre för att bedriva verksamheten och man spar pengar.

Genom att bråka med samtliga återförsäljare i Europa och säga upp avtalen, omförhandla och säga upp avtalen med flera påverkas verksamheten negativt, i Sverige har några försäljare slutat med Opel de senaste månaderna.
Och man hotar nu att säga upp avtalet med en av de största försäljarna i Sverige, knappast något som bidrar till ökad försäljning.

Det är många år kvar innan man planerar att försöka öka försäljningen genom försäljning utanför Europa, någon ökning i Europa har man inte sagt att man räknar med.

Oktober är den första månaden Crossland säljer 600 - 700 bilar mer än Mokka som är 6.5 år gammal och läggs ner nästa år, det är en ynklig prestation att ingen av två nya modeller lyckas sälja bättre än en så gammal bil fören den läggs ner, då först hinner de i kapp och färre än 1000 bilar i skillnad är knappast någon "rejäl ökning".

Dessutom är det inte ett resultat av att Crossland ökat försäljningen, den ligger på samma nivå som tidigare, utan det är Mokka som tappat försäljning och därmed kan man göra en rimlig gissning att dessa köpare lämnat bilmärket helt och hållet och valt ett annat märke, vilket inte heller tyder på någon påtaglig attraktionskraft hos Crossland.

I september sålde Mokka 10 437 bilar och Crossland 7 364, det är knappast med verkligheten överensstämmande att vi ser någon rejäl ökning jämfört med föregångaren, för det finns ju bara en enda och inte flera.

Man kan ju inbilla sig att man ser skära elefanter, den som tror att de ska kunna öka Opelförsäljningen i Sverige med de metoder som jag vet att man planerar, de argument man presenterat att man kommer att använda sig av och den slogan man tänker köra med, så kommer man att misslyckas lika fullständigt som alla de andra som gått före och sagt precis samma sak.

"Vi ser stora möjligheter, vi har fantastiska produkter och nya fantastiska kampanjer som kommer att göra detta till en succé"
Men de fick bita i gräset allesammans eftersom de inte tog i tu med förtroendeproblemet utan i stället pladdrade en massa innehållslösa ord som säger absolut ingenting för att övertyga tvivlande och avvaktande kunder.

Funkar hur bra som helst för alla andra bilmärken att pladdra strunt men är helt kört för Opel, och det kan de inte få in i sina tjockskalliga huvuden, de tror att det som funkar för alla andra ska naturligtvis fungera lika bra på Opel...

Och när de sedan misslyckats fullständigt så säger de allesammans att "vi har gjort ett jättebra jobb, mycket framgångsrikt, visserligen kunde vi kanske ha ökat försäljningen lite mer men det är inte det viktiga..."
Groteskt.

Och en med fransk erfarenhet som säljer till olika nivåer av entusiaster som man inte behöver anstränga sig ett dugg för att övertyga, saknar helt den erfarenhet och kompetens som krävs för att övertyga fientliga kunder som måste ÖVERTYGAS...

Nej man har inte någon chans att lyckas i Sverige.
Och hur många i Europa som går på propagandan att det är tyska bilar man kommer att sälja i framtiden återstår ju att se.

Opel själva säger att strålkastare, stolar och design kommer att vara det Opel bygger sin existens på i framtiden och man anser att detta är enormt stora skillnader mot en Peugeot och Citroen, det är ju tänkbart att de kunder som inte är franska entusiaster inte delar denna åsikt.
Opels arbetare som bygger bilarna gör det i varje fall inte.

#29
2018-12-27 09:58

N-iklas "råkar" blanda äpplen och päron. Det är inte alls så att Crossland ersatt Mokka, Mokka säljs parallellt. Crossland ersätter Meriva som sjunkit i försäljning sedan 2004. Alltså inget som PSA kan lastas för.
Samtidigt har Grandland hittills i år sålt runt 65.000, jämfört med föregångarens 2.000 för hela 2016. Det är tydligen att "misslyckats fullständigt" enligt N-iklas.
.N-iklas blandar in marknadsandelar här, och då kan vi ju roa oss med att jämföra hur Opel lyckats under åren före PSA:
Från 12,6% (1993) till 6,6% 2016. Heller inget som PSA kan lastas för.

#30
2018-12-27 13:23

Man kan frisera det man påstår utifrån det man vill påskina men om man tittar på försäljningen månad för månad för Grandland så blir det inte fullt så imponerande siffror, långt under vad Mokka sålt.

Det finns heller ingen likhet alls mellan Meriva och Crossland vare sig i konstruktion, utförande eller teknik, utom markfrigången, Crossland är en "SUV" "design" i samma storleksklass som Mokka och man anser allmänt utanför företagets officiella deklarationer, att dessa båda modeller är direkta likheter och konkurrenter.

Till i oktober har Mokka sålt 106 205...
Helåret 2017 sålde Mokka 169 900.

Den kombinerade försäljningen av Crosland och Grandland tillsammans hamnar förmodligen på 170 - 180 000 för helåret 2018, inte direkt imponerande siffror mot vad Mokka klarade ensam 2017.
Så visst är både Grandland och Crossland i förhållande till att vara helt nya, medelmåttiga framgångar som enskilda, var för sig, ligger långt efter en gammal bil.
Det krävs två PSA bilar för att med ett nödrop och hårfint slå en Opel, det visar siffrorna tydligt.

Någon föregångare till Grandland har inte funnits på många år, den koreabyggda Chevrolet SUV:en i Opelkostym Antara, som utmärktes av bättre komfort, lägre ljudnivå och dyrare inredningsmaterial än Chevrolet versionerna har inte sålts seriöst sedan 2013 då den började bli för gammal, den kom redan 2006, den räknas överhuvudtaget inte i dag, fast det kan ju inte utomstående känna till.

Och naturligtvis är det den som sitter i ledningen som bär ansvaret för sjunkande försäljning, speciellt när den sjunkande försäljningen är avsiktlig, oavsett vad som hände för hundra år sedan, skylla ifrån sig är inte möjligt.

#31
2018-12-27 16:39

Vad N-iklas inte insett är att Mokka och Crossland ligger i samma klass. Mokka sålde 148.000 till oktober 2017, i år 106.000, alltså en minskning med 42.000. Crossland 26.000 till okt 2017. Sammanlagt 174.000
Samtidigt har Crossland i år sålt över 80.000 till okt 2018. Sammanlagt 186.000.
Alltså en ökning med 12.000 för Opel.
Och sedan då Grandland som ökat rejält som sagt.
Det är inte vad som hände för 100 år sen som förs fram här, utan vad som hände fram till PSA's övertagande. Opel har tappat rejält trots att de påstås vara så överlägsna. Tyvärr verkar inte kunderna tycka det. Och, för att citera N-iklas "skylla ifrån sig är inte möjligt", Opel har helt enkelt inte haft rätt bilar, det visas ju på Insignias försäljning som inte kan ta över Vectras succé.
.

#32
2018-12-27 21:09

Glöm ej att antalet konkurrenter ökat. VW T-Roc tex sålde över 100000 fram till okt.
Det är fler som slåss om kunderna.

#33
2018-12-27 23:04

Konkurrenterna är ett problem PSA duckar för genom att satsa på att tjäna pengar istället för att sälja många exemplar och genom att satsa på att sälja på svaga marknader där det finns få konkurrenter.

Att inte kunna hävda sig i hård konkurrens och överträffa konkurrenterna tekniskt och kvalitetsmässigt i likvärdig kamp, är en svaghet som tyder på att man är underlägsen motståndarna och det är ingen grund att bygga en framtid på.

Man ska slå sina motståndare genom att vara bättre, inte genom att trixa med ekonomin och leta efter platser där konkurrensen är svag.

Ja är man kreativ kan man hitta på mycket med siffror men nu har det uteslutande handlat om en enda sak; nämligen att ingen av de två nya PSA bilarna lyckats sälja lika bra som en 6.5 år gammal äkta Opel.

Att börja prata om en stor mängd helt andra saker när detta obehagliga faktum inte går att förneka är bara dimridåer.

Opel har inte haft tillräckligt menlösa och utslätade bilar de senaste åren för att attrahera den största kundgruppen, den som ex. väljer VW hela tiden, men det har inte varit huvudproblemet då det finns tillräckligt många som köper mer personliga bilar, utan det har varit en dålig image, dålig PR, dålig uppmärksamhet som är orsaken till vikande försäljning.

Och liksom ökad försäljning ger ökad försäljning endast på grund av det, innebär sjunkande försäljning att man automatiskt tror att det är ett dåligt köp och därmed sjunker försäljningen ännu mer vilket förstärker effekten vilket ger ännu mer minskad försäljning osv.

Det är ju ett typiskt exempel som ständigt återkommer med argumentet att eftersom försäljningen ökar måste det vara rätt bil och eftersom den sjunker är det fel bil, det argumentet är ju totalt okunnigt om hur komplex den process är som ligger bakom ett bilköp.
Där psykologi utgör den största faktoren när den stora majoriteten väljer bil, det är bara en minoritet som verkligen läser på före ett köp, att tro att detta pålästa beslutsfattande är den avgörande faktoren i alla bilköp är bara okunskap.

Anledningen till att detta faktum ogillas av så många som säger att så är det inte alls, beror ju på att om det var så, så undermineras ju argumentet att den bästsäljande bilen säljer så bra för att den är bäst - och DET är ju ett faktum som alla som gillar den bästsäljande aldrig kan acceptera.

Och de som tycker detta är ju lika många som den sålda bilen, alltså väldigt många, men om man har fel eller rätt är inget som kan avgöras genom majoritetsbeslut, så fungerar inte välden, även om politikerna lyckats inbilla de flesta människor att det är så.

Försäljningssiffror säger aldrig något om hur bra en bil är, det kräver att man studerar den mycket noga i detaljer för att utreda, det finns inga genvägar - även om oerhört många längtar efter att en sådan genväg skulle finnas och gärna fantiserar om den drömmen, men det är och förblir en fantasi.

Om man överhuvud taget aldrig tänker på Opel när man ska köpa bil är det inte märkligt att försäljningen rasar.
Om du inte vet vad bilen har att erbjuda kan du heller inte veta om du är intresserad eller ej.

#34
2018-12-30 09:03

.

#35
2018-12-29 17:05

"Att börja prata om en stor mängd helt andra saker när detta obehagliga faktum inte går att förneka är bara dimridåer."
Ja, det läggs duktigt med dimridåer, blundas för fakta och blandas bort siffror.

"Det är ju ett typiskt exempel som ständigt återkommer med argumentet att eftersom försäljningen ökar måste det vara rätt bil och eftersom den sjunker är det fel bil, det argumentet är ju totalt okunnigt om hur komplex den process är som ligger bakom ett bilköp."

Jag undrar vad N-iklas tror att biltillverkarna har för affärsidé?
Att sälja mindre antal bilar med sämre lönsamhet?
Skulle inte tro det. Någon behöver nog fördjupa sig hur man driver företag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.