Bild
Nästa artikel

Långtest 2018: Kia Optima PHEV

Vlogg

Vi sammanfattar teståret med bil 175 och listar bra och mindre bra saker med Kia Optima som laddhybrid.

Teståret 2018 lider mot sitt slut. Långteststallet har rullat sina 4.000 mil per bil och nu är det dags att sammanfatta hur det var att leva med bilarna. I det här avsnittet berättar Maria Dahlin och Nils Svärd om laddbara Kia Optima och dess strapatser under året. 

(Vi ber om ursäkt för dåligt ljud. Mikrofonerna fungerade inte vid inspelningen.)

Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima PHEV?

Kommentarer

#1
2018-12-20 15:58

Stämmer ganska bra med mina åsikter efter nästan 7000 mil i en liknande bil. Jag är dock säljare i elektronikkomponenter så jag behöver inget enormt lastutrymme. Det är inte heller ett problem för mig att den startar motorn ibland. Det är en hybrid, ingen elbil.

#2
2018-12-20 16:42

Väldigt flummig Vlogg. Mycket Ehh Öhh vet inte riktigt vad de ska säga. Bilen har motorn här fram...

#3
2018-12-20 21:57

Haha, vad säger han? Autobahn och förbrukning på nästan 0,7 liter/mil? Jag körde i somras min Octavia i ca 140-160 km/h många sträckor och förbrukningen var aldrig över 0,65 liter/mil... snittet hamnar på ca 0,55 liter/mil (Från Amsterdam hem till Sverige). Bilen var fullt lastad också. Det står ganska klart av hybrider gör sig bäst på korta och många sträckor under förutsättning att man kan ladda bilen.

#4
2018-12-20 22:08

Otroligt att hybrider görs och är intressanta för någon - förutom politiker i storstan. Det behövs inte mycket IQ för att fatta att hybrider är ”vanliga smutsiga” bilar när deras 50km på el är slut. Så varför ge bonus till köpare som skitar ner som fossiler efter lämnat tullarna? Otroligt!

#5
2018-12-21 07:17

Jag har kört min Optima ett år nu och snittat 0,27 l/mil.
Bilen är väldigt snål även när elen är slut, betydligt snålare än den Auris hybrid jag har haft var.
Det är en stor kombi som är snålare än dieslar även om man inte laddar den så er kritik luktar mer avundsjuka än något annat.
Det finns två nackdelar med bilen, den har ingen värmepump för värme och ingen förvärmning samt att lastutrymmet sluttar mot öppningen.
Däremot kan den glra kyla utan att bensinmotorn är igång så det har skrivits felaktigheter i Vi Bilägare.
Troligen finns alltså en värmepump men den är av ngn outgrundlig anledning inte reversibel.

Jag är MYCKET nöjd med bilen som helhet och den har rullat helt felfritt under året liksom mina kollegors likadana.

#6
2018-12-21 09:57

De elbilar som har värmepump för att minska energiåtgången för uppvärmning, har de verkligen samma system för värme och kyla? Det är ju vanligt i värmepumpar för hus, men i bilar?

Alla bilar med start/stopp har väl eldriven kompressor för AC, så det hade varit mycket förvånande om Kian inte kunde fixa kyla utan förbränningsmotorn.

#7
2018-12-21 10:53

@K_Klabbe. Det är nog nästan ingen bil med start stoppfunktion som har elektrisk driven AC, även första modellen av Prius som har AC som drivs av bensinmotorn men som fortsätter att lämna kyla när bensinmotorn står still ett tag.
Att laddbara hybrider bara har en bensinförbrukning på mellan 1-2.5 liter per hundra km beror på att huvuddelen av bilisterna kör bara några mil per dag och att bra konstruerade plug-in bilar får både värme och kyla med hjälp av batteriet och behöver inte starta bensinmotorn under dessa mil.
http://www.novator.se/transporter/bilardrivmedel/toyota-prius-vinner-ove...

#8
2018-12-21 12:21

Hade varit intressant att titta på om manus, editering och klippning varit godtagbar. Nu ser jag två oförberedda personer som uppenbarligen är duktiga på att skriva men inte bemödar sig att planera upp vad man ska säga.

Som någon ovan skriver, mycket eeh, aaa, os.v. Förbered vad som ska sägas, spela in i korta klipp och sätt ihop till en helhet. 13 minuter film med dålig struktur är inte sevärt...

#9
2018-12-21 15:57

Previa, man kan köra en Optima 12-14 mil per dag med endast den laddning natten givit och snitta 0,25.

Jag kör ofta sträckor på runt 25-30 mil och kommer jag oftast först fem-sex mil på el sedan brukar jag hitta ngn laddstolpe så man får i runt 4 mil el till, dvs 10 mil på el och 15-20 som hybrid. Då brukar jag landa på runt 0,30.

#10
2018-12-21 17:06

Inte ett ont ord om strålkastarna - vars ljus är direkt dåligt. Har ni inte kört bilen i mörker?

MVH AL

#11
2018-12-22 08:39

Har inga som helst problem med strålkastarna som i mitt fall är aktiva LED.
Tycker inte att det någon speciell skillnad mot V90:n ens, automatiken funkar till och med bättre.

#12
2018-12-23 11:42

Junkers. Bilen som jag har tillgång till har också sådan utrustning och jag uppfattar ljuset som svagt. Halvljuset är dock bättre än helljuset (märker knappt någon skillnad på dem).

Det som är extra märkligt är att det finns en "skugga" mitt i ljuset. En mörk fläck mitt i ljusbilden. Och denna skugga rör sig beroende på hur bilen rör sig så det är inget tekniskt fel utan snarare en dålig kalibrering.

Automatiken fungerar dock utmärkt och något bättre än Volvo (som ibland bländar av för sent).

MVH AL

#13
2018-12-24 21:26

A.L: Har du testat nån mer Optima för att jämföra så det inte är fel på det exemplaret? Vi har tagit in Optima Laddhybrid som alternativ på företaget nu med och jag lånade hem en ett dygn för att testa ordentligt och jag håller med Junkers, tycker ljuset är i det närmsta lika bra som i min V90 som ska bytas ut nu. Tycker skillnaden mellan hel och halvljus är väldigt markant och rejäl så där bör ni nog kolla upp ert exemplar.
Sen därutöver finns det helt klart både högt och lågt att säga om Optiman när man jämför.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.