Bild
Nästa artikel

Långtest 2010: Skoda Yeti förarnas favorit

Långtest

Fyra av fem testförare rankar Skoda Yeti som 2010 års vettigaste långtestbil. Lika många har placerat Kia Venga på bottenplats.

Räknar man samman alla poäng från slutomröstningen får testlagets samlade topplista följande utseende:

1. Skoda Yeti: 48 poäng
2. Peugeot 3008: 40 poäng
3. Opel Astra: 33 poäng
4. Volkswagen Polo: 32 poäng
5. Kia Venga: 27 poäng

Vi avslöjar även långtestförarnas personliga rankinglistor, tillsammans med en kort kommentar om varje bil. Så här röstade vi:

Håkan Bäcklund, senior editor:
1. Skoda Yeti
”Ärlig, rejäl och perfekt för familjer med flexibla lastbehov.”

2. Volkswagen Polo
”Finns med på min privata vill-ha-lista över småbilar.”

3. Peugeot 3008
”Snål, bekväm och praktisk. En pärla på långkörningar.”

4. Opel Astra
”Tuff design och körgladast i årets långteststall.”

5. Kia Venga
”Allt verkade så lovande i början, men sedan…”

Nils-Eric Frendin, chefredaktör:
1. Skoda Yeti
”Liten suv med stor charm. Passar mig yetibra.”

2. Opel Astra
”Man får vakta gasfoten om man vill behålla kortet.”


3. Peugeot 3008
”Betydligt trevligare att köra än busslooken ger sken av.”

4. Volkswagen Polo
”Stort frågetecken för den ryckiga gången i lågfart.”

5. Kia Venga
”Gillade den skarpt i början, sedan upptäckte jag bristerna.”

Erik Rönnblom, däck-, ljus- och biltestare:
1. Skoda Yeti
”Klarar det mesta för den lilla, aktiva familjen.”

2. Peugeot 3008
”Bekväm, rymlig och behagligt låg bullernivå.”    

3. Kia Venga
”Praktisk, flexibel och vänlig mot plånboken.”

4. Opel Astra
”Kul och livlig att köra, men trång kupé och dålig sikt.”

5. Volkswagen Polo
”Fin liten bil, men dyr för sin storlek och ryckig DSG-låda.”

Mikael Schultz, bilreporter:
1. Skoda Yeti
”Min favorit, trots dånande däckbuller.”

2. Peugeot 3008
”Långtestets bästa ljud- och fjädringskomfort.”

3. Opel Astra
”Vass väghållning och skön komfort i samma förpackning.”

4. Volkswagen Polo
”För dyr och för ryckig för att komma högre på listan.”

5. Kia Venga
”Smart, billig, vettigt utrustad. Så rätt tänkt, men det blev fel.”

Marianne Sterner, testchef:
1. Peugeot 3008
“Ingen ögonfröjd, men en fröjd att köra och åka i.”

2. Skoda Yeti
”Så duktig och genomtänkt att man måste gilla den.”

3. Volkswagen Polo
”En stor bil i liten kaross. Snål, pigg och lättkörd.”

4. Opel Astra
”Kul teknik och rivig att köra, men mer sportig än praktisk.”

5. Kia Venga
”Fixar de flesta av vardagens behov, men utan entusiasm.”

Diskutera: Vad tycker du om årets långtestbilar?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Venga
Opel Astra
Peugeot 3008
Skoda Yeti
Volkswagen Polo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Kommentarer

#1
truebeliever
2011-01-10 16:47

sopel

#2
Anonymous
2011-01-10 18:26

Ingen av bilarna gör en upphetsad.

#3
ViBtrollet
2011-01-10 18:53

Hur är kvaliteten på nya Mercedes? Hur klarar sig Dacia? Det vore kul med lite mer variation i nästa långtest!

#4
2011-01-10 21:23

Nyttig info för den som är spekulant på en Yeti är att alla Yeti som tillverkas från och med vecka ett 2011 har fått förbättrad ljudisolering från fabrik.

#5
2011-01-10 22:28

Jaha, pejze, vad då för sorts ljudisolering? Är motor-, vind- och yttre ljud bortisolerade? I så fall är det ju bra för de som kör nere på kontinenten. Eller är vägljudet dämpat? Vilket är det enda intressanta för en svensk. (Och bra så mycket svårare att få bort.) Jag hade en Octavia -05. Till den kunde man köpa en huvisolering (snålt att den inte var standard.) Och då blev bilen lite tystare när man stod still. Men bullrade lika eländigt när den rullade.

#6
Peugo
2011-01-11 20:28

Det brukar inte vara möjligt att förbättra ljudisoleringen ordentligt om det inte tas i beaktan vid själva tillverkningsprocessen. I efterhand kan man fixa liite men inte åtgärda ljud som kommer från upphängningen o dyl.

#7
2011-01-11 21:57

Vågar inte svara på exakt vilka åtgärderna är men oavsett vart de försökt så kan det ju inte göra det hela värre. Vägljud/däckbuller är ju ganska svårt att ta bort i efterhand om man säger så. Ska se om jag kan höra mig för med de kontakter jag har och se ifall de kan svara mer ingående på vad som ska vara förbättrat. Jag misstänker att de gjort liknande åtgärder som de gjorde på octavian när den faceliftades. Det hjälpte ju lite grann till det bättre den gången...

#8
2011-01-12 19:26

Pejze, pyttelite grann är mitt omdöme.

#9
Ponder
2011-01-13 20:34

Pender tycker att vägljud är det enda intressanta för en Svensk.
Nåväl Pender, du inte bestämma vad som är viktigast för en Svensk och verkligen inte utge dig som talesman för Svenskars tyckande, vi kan lätt ta illa vid oss (vi 9 miljoner andra)

#10
2011-01-13 22:00

Du inte fatta riktig Ponder. Jag tycka att för svenska bilist, det enda viktiga vara, när gälla det byllret, i det bilet, vara det förmåga att isolera bort de vägljuden. Eftersom vägljud överrösta andra ljudet.
På andra områden finns det säkert mycket intressant för olika sorters svenskar. (T.ex. om hur chili-con-carne ska kryddas.)

#11
Ponder
2011-01-13 22:14

Nu gällde det väl att Yeti'n fått bättre ljudisolering, inte att den skulle bli ljudlös. Man kan väl inte, och ingen gör väl det, förväntar sig att få en bil i Lexusklass om man betalar för en Yeti.
Har du någonsin åkt i en kabriolett så vet du nog att vägljud inte är allt ljud i en bil.
Skulle man anamma din mentalitet skulle Svenska bilparken enbart bestå av Lexusar. Nu är verkligheten inte riktigt sådan, det finns faktiskt fler som tycker att bilar typ Yeti är mera rätt, trots sämre ljudisolering än exempelvis Lexus.
Möjligt att du har rätt och världen har fel men jag tror mest på det omvända!

#12
2011-01-14 05:17

Ponder, då får vi börja om från början. (Och det handlar inte om kabrioletter nu. Ej heller chili-con-carne. Ej heller bilar i Lexus-klass)
Det intressanta för svenskar är vilken form av ljudisolering man smetat på. Eftersom för svenskar, som kör bil på vår extremt grova asfalt, är det allt överskuggande bullerproblemet i 97% av dagens bilar, vägbullret. Så om Yeti fått tjockare rutor, mer ljudisolering i karossens håligheter osv. kommer att den bullra ungefär lika illa som tidigare. Det som krävs (på de flesta Skodor) är bättre isolering från vägbuller.
Nu är ju Skoda i gott sällskap. Många bilmodeller klarar inte svensk vägbeläggning. Men t.ex. Fabia låter värre än de flesta. (Kanske I10 och I20 är ännu värre.) Och är lite billigare än de flesta.
Min slutsats: För den som kan tåla vägbuller, kan t.ex. Yeti säkert vara ett mycket bra köp.
Jag, och många med mej, avskyr högt vägbuller. Vi köper ej Skoda. (Jag gjorde misstaget 1 gång. Det är lätt att missa ett och vid en provkörning.)

#13
Bengt Edman
2011-02-06 18:55

Det värsta med min Venga diesel är det sjungande e´ller ylande missljud som upstår vid 1 500 varv och sedan fortsätter. Fanns inte när jag köpte billen utan kom efter 1200 mil. Kias tekniker konstaterade samma oljud på två andra Venga, men vet inte vad det beror på.Jävligt irriterande på en helt ny bil!
/Benke

#14
2011-07-26 10:30

Hämtade ut min Yeti TSI 105 för två veckor sedan och den är verkligen så bra som jag har läst om i 50 tal tester (inkl tyska och engelska). Vi provkörde de flesta konkurrenter men Yeti övertygade mest. Kolla sköna klipp på YouTube när TopGear UK hårdtestar Yetin och bara älskar den. Och ja, det går att landa en helikopter på Yetins tak. Nyss byggdes Yeti nr 100 000 så det finns många som gillar en prisvärd glädjespridare :-)

#15
2013-11-27 16:10

Har rost på Skoda Yeti. VW har problem med galvaniseringen på vissa bilmodeller. Skoda Yeti är en av dem. Har en 2010 som fick galvblåsor 2012. Den lackades om -12 och nu 2013 dyker samma problem upp igen. VW vill inte åtgärda problemet igen pga några månader över 3 års garanti. Men det är samma grundproblem som det de försökte åtgärda 2012. De har blivit riktigt hårda mot att ta kostnader och vill inte ta ansvar. Nu står jag med en Yeti som rostar i snabbt tempo (pga galvfelet). Helt sjukt att ha en 3 år gammal bil med massor av rost. Jag skulle läsa runt i forum innan jag köper en bil från VW familjen. Googla rost, galvblåsor och zinkblåsor. Har sett i engelska forum om många som skriver om detta problem. Har hört att samma problem gäller passaten och A4:an.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.