Nästa artikel
Långtest 2010: Peugeot 3008 och Kia Venga drabbade av lacksläpp
Långtest

Långtest 2010: Peugeot 3008 och Kia Venga drabbade av lacksläpp

Publicerad 11 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Långtestbilarna Peugeot 3008 och Kia Venga har bara varit i trafik i ett år. Ändå har båda börjat tappa lacken.

Mest alarmerande är lacksläppen på insidan av Peugeot 3008:s aluminiumhuv, som sannolikt är orsakade av så kallad vitrost.

– Exakt vad lackbubblorna beror på kan jag inte svara på, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

– Men två huvudalternativ finns. Antingen har en miss skett i lackprocessen eller också är bilen drabbad av galvaniska strömmar. Dessa ger snabbt upphov till aluminiumkorrosion, så kallad vitrost.

Enligt Thomas Widström är sannolikheten stor att fler bilar än Vi Bilägares är drabbade av problemet.

– Det är jag så gott som säker på, säger han. Den här typen av fel brukar aldrig komma på enskilda bilar, utan är ett resultat av en miss någonstans i tillverkningsprocessen. Så mitt råd till alla 3008-ägare är att kolla sina huvar. Lacksläppen uppstår i plåtomvikningen i huvens framkant.     

När det handlar om Kia Venga är det klarlacken på båda dörrtrösklarna som av okänd anledning börjat lossna. Vidhäftningsförmågan är i stort sett lika med noll och lacken går att pillra bort med bara naglarna.     

– Inte heller när det gäller Kian vet jag den exakta orsaken till den bristfälliga lacken, fortsätter Thomas Widström. Men även i det fallet har jag svårt att tro att det bara är en enda bil som är drabbad.    

Bortsett från huvproblemen är Peugeoten fri från rostskador. Kian har däremot råkat ut för tendenser till hjulsprutsblästring i nederkant på bakskärmarna, trots att en plastfilm finns som skydd.

– Problemet är att filmen är för högt monterad. Den täcker inte hela riskområdet med påföljd att lackskador uppstår. Det i sin tur leder så småningom till rostangrepp, säger Thomas Widström.

Behåller betygen
Även långteststallets Opel Astra börjar få blästringsskador på bakskärmarna, trots att den ännu inte rullat en hel vinter (den levererades först i slutet av mars).    

– Astran saknar dessutom blästringsskydd och det gör knappast saken bättre, kommenterar Thomas Widström. Enligt min åsikt borde Opel göra något åt saken, exempelvis genom att montera plastfilmer på bakskärmarna och sätta dit större stänklappar fram.

– Men grundorsaken kommer man aldrig åt. Den ligger i designen med utstickande karossdelar baktill. De är som gjorda för att blästras av hjulsprutet.

Bara två bilar klarade långtestallets avslutande rostgranskning helt utan anmärkning och det är Skoda Yeti och VW Polo.

Är det en slump, tror du?
– Nej, absolut inte. VW-koncernen, som båda märkena tillhör, är generellt väldigt duktiga på rostskyddsområdet och det märks både på Yeti och Polo. I de fallen finns inget att anmärka på, säger Thomas Widström.

Han framhåller också att samtliga långtestbilar får behålla de rostskyddsbetyg de tidigare fått i Vi Bilägares granskningar och som du hittar i tabellen här intill.

– De skador som vi hittat på bilarna beror i egentlig mening inte på bristande rostskydd, utan är en följd av lackeringsmissar. Därför påverkar de inte betygen.

Peugeot har fått möjlighet att kontrollera den skadade huven på vår långtestbil och så här säger informationschefen Maria Lanz:    

– Vi har inte sett något liknande på 3008 tidigare. Huven är nu skickad till fabriken där en analys ska göras för att konstatera om det handlar om ett enstaka fall eller inte. Samtidigt kommer våra svenska verkstäder att vara extra uppmärksamma på fenomenet.

Maria Lanz påpekar också att eventuella skador täcks av lackgarantin och samma besked ger Kia om sina lacksläpp.

Diskutera: Vad tycker du om långtestbilarnas lacksläpp?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Venga Opel Astra Peugeot 3008 Skoda Yeti Volkswagen Polo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Rostskydd

Vi Bilägares rostbetyg, 1-5:

Kia Venga: 4
Opel Astra: 4
Peugeot 3008: 3
Skoda Yeti: 4
Volkswagen Polo: 4

Alla modeller har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-11 14:41
Stina Eriksson (ej verifierad)

Min bil har varit i trafik i 30 år och rulllat 32 000 mil. Med tvättning och regelbunden vaxning är lacken som ny. Lågprisbilar är sällan billiga i längden...

#2 • Uppdaterat: 2011-01-11 14:45
MBfrak (ej verifierad)

Håller med Stina, min 850 är även den långmilare och riktigt fin. Men bilen är färdigutvecklad och det mesta blir därför sämre och sämre... Blir ju skitlätt irriterande småbucklor i nya bilars plåt, ändå har de inga lister som skyddar...

#3 • Uppdaterat: 2011-01-11 15:05
Mr. Saab (ej verifierad)

Franskt skit, bara Saab är sämre.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-11 15:49
Anynomus (ej verifierad)

Mr. Saab: Tilläggas kan ju "asiatisk skit - och här ingår Kia, Toyota - ja, hela klabbet.

#5 • Uppdaterat: 2011-01-11 15:59
Mr. Saab (ej verifierad)

Japsen är bra. Värre med Saab. Massa rost där redan efter något år.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-11 16:00
Patriot (ej verifierad)

Att fransoserna ska ligga etta tätt följt at Saab. För tyskarna BMW, MERC rostar ju som gamla folkölsburkar. Nä det tror ja inte på.

Saab och Volvo är bäst på rostskydd.

#7 • Uppdaterat: 2011-01-11 16:04
Mr. Saab (ej verifierad)

På 9-5 är dörrarna, till exempel, ovanligt vikta med en känslig skarv som täcks av en gummilist under vilken smuts och fukt samlas. Det är en välkänd rostfälla.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-11 16:12
mctar (ej verifierad)

Bra rostskydd är en sak och bra lack är en annan. Att VW är bra på rostskydd är säkert rätt, men hur är det med lacken? Inte bra alls faktiskt. Hur många Passater har lacksläpp runt skyltelysningen på bak? Problemet är tydligende de vattenbaserade lackerna.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-11 16:19
Anonymous (ej verifierad)

Åja mr Saab så många rostiga 9-5or hittar du inte i trafiken. Kolla BMW istället!

#a • Uppdaterat: 2011-01-11 16:56
789 (ej verifierad)

Här måste jag faktiskt försvara Toyot eftersom min fru7s Toyota Avensis -06:a inte alls är rostig trots att den aldrig har vaxats eller rostskyddsbehandlats och tvättas ytterst sällan, max 1 gång i månaden och på vintern kanske varannan månad. Jag vet att man inte behöver jobba med lack och rostskydd på en Toyota medan skulle vi köpt en SAAB, Volvo, Audi etc skulle absolut vi lack och rostsydda den eftersom de har betydligt sämre rostskydd oavsett vad tex den tveksamma firman "Rostskyddsmetoder" skriver i denna tidning. Toyota har ett mkt bra rostskydd!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.