Bild
Nästa artikel

Långtest 2010: Peugeot 3008 och Kia Venga drabbade av lacksläpp

Långtest

Långtestbilarna Peugeot 3008 och Kia Venga har bara varit i trafik i ett år. Ändå har båda börjat tappa lacken.

Mest alarmerande är lacksläppen på insidan av Peugeot 3008:s aluminiumhuv, som sannolikt är orsakade av så kallad vitrost.

– Exakt vad lackbubblorna beror på kan jag inte svara på, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

– Men två huvudalternativ finns. Antingen har en miss skett i lackprocessen eller också är bilen drabbad av galvaniska strömmar. Dessa ger snabbt upphov till aluminiumkorrosion, så kallad vitrost.

Enligt Thomas Widström är sannolikheten stor att fler bilar än Vi Bilägares är drabbade av problemet.

– Det är jag så gott som säker på, säger han. Den här typen av fel brukar aldrig komma på enskilda bilar, utan är ett resultat av en miss någonstans i tillverkningsprocessen. Så mitt råd till alla 3008-ägare är att kolla sina huvar. Lacksläppen uppstår i plåtomvikningen i huvens framkant.     

När det handlar om Kia Venga är det klarlacken på båda dörrtrösklarna som av okänd anledning börjat lossna. Vidhäftningsförmågan är i stort sett lika med noll och lacken går att pillra bort med bara naglarna.     

– Inte heller när det gäller Kian vet jag den exakta orsaken till den bristfälliga lacken, fortsätter Thomas Widström. Men även i det fallet har jag svårt att tro att det bara är en enda bil som är drabbad.    


Bortsett från huvproblemen är Peugeoten fri från rostskador. Kian har däremot råkat ut för tendenser till hjulsprutsblästring i nederkant på bakskärmarna, trots att en plastfilm finns som skydd.

– Problemet är att filmen är för högt monterad. Den täcker inte hela riskområdet med påföljd att lackskador uppstår. Det i sin tur leder så småningom till rostangrepp, säger Thomas Widström.

Behåller betygen
Även långteststallets Opel Astra börjar få blästringsskador på bakskärmarna, trots att den ännu inte rullat en hel vinter (den levererades först i slutet av mars).    

– Astran saknar dessutom blästringsskydd och det gör knappast saken bättre, kommenterar Thomas Widström. Enligt min åsikt borde Opel göra något åt saken, exempelvis genom att montera plastfilmer på bakskärmarna och sätta dit större stänklappar fram.

– Men grundorsaken kommer man aldrig åt. Den ligger i designen med utstickande karossdelar baktill. De är som gjorda för att blästras av hjulsprutet.

Bara två bilar klarade långtestallets avslutande rostgranskning helt utan anmärkning och det är Skoda Yeti och VW Polo.

Är det en slump, tror du?
– Nej, absolut inte. VW-koncernen, som båda märkena tillhör, är generellt väldigt duktiga på rostskyddsområdet och det märks både på Yeti och Polo. I de fallen finns inget att anmärka på, säger Thomas Widström.

Han framhåller också att samtliga långtestbilar får behålla de rostskyddsbetyg de tidigare fått i Vi Bilägares granskningar och som du hittar i tabellen här intill.

– De skador som vi hittat på bilarna beror i egentlig mening inte på bristande rostskydd, utan är en följd av lackeringsmissar. Därför påverkar de inte betygen.

Peugeot har fått möjlighet att kontrollera den skadade huven på vår långtestbil och så här säger informationschefen Maria Lanz:    

– Vi har inte sett något liknande på 3008 tidigare. Huven är nu skickad till fabriken där en analys ska göras för att konstatera om det handlar om ett enstaka fall eller inte. Samtidigt kommer våra svenska verkstäder att vara extra uppmärksamma på fenomenet.

Maria Lanz påpekar också att eventuella skador täcks av lackgarantin och samma besked ger Kia om sina lacksläpp.

Diskutera: Vad tycker du om långtestbilarnas lacksläpp?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Venga
Opel Astra
Peugeot 3008
Skoda Yeti
Volkswagen Polo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Rostskydd

Vi Bilägares rostbetyg, 1-5:

Kia Venga: 4
Opel Astra: 4
Peugeot 3008: 3
Skoda Yeti: 4
Volkswagen Polo: 4

Alla modeller har en rostskyddsgaranti på 12 år.

Kommentarer

#1
Stina Eriksson
2011-01-11 14:41

Min bil har varit i trafik i 30 år och rulllat 32 000 mil. Med tvättning och regelbunden vaxning är lacken som ny. Lågprisbilar är sällan billiga i längden...

#2
MBfrak
2011-01-11 14:45

Håller med Stina, min 850 är även den långmilare och riktigt fin. Men bilen är färdigutvecklad och det mesta blir därför sämre och sämre... Blir ju skitlätt irriterande småbucklor i nya bilars plåt, ändå har de inga lister som skyddar...

#4
Mr. Saab
2011-01-11 15:05

Franskt skit, bara Saab är sämre.

#5
Anynomus
2011-01-11 15:49

Mr. Saab: Tilläggas kan ju "asiatisk skit - och här ingår Kia, Toyota - ja, hela klabbet.

#6
Mr. Saab
2011-01-11 15:59

Japsen är bra. Värre med Saab. Massa rost där redan efter något år.

#7
Patriot
2011-01-11 16:00

Att fransoserna ska ligga etta tätt följt at Saab. För tyskarna BMW, MERC rostar ju som gamla folkölsburkar. Nä det tror ja inte på.

Saab och Volvo är bäst på rostskydd.

#8
Mr. Saab
2011-01-11 16:04

På 9-5 är dörrarna, till exempel, ovanligt vikta med en känslig skarv som täcks av en gummilist under vilken smuts och fukt samlas. Det är en välkänd rostfälla.

#9
mctar
2011-01-11 16:12

Bra rostskydd är en sak och bra lack är en annan. Att VW är bra på rostskydd är säkert rätt, men hur är det med lacken? Inte bra alls faktiskt. Hur många Passater har lacksläpp runt skyltelysningen på bak? Problemet är tydligende de vattenbaserade lackerna.

#10
Anonymous
2011-01-11 16:19

Åja mr Saab så många rostiga 9-5or hittar du inte i trafiken. Kolla BMW istället!

#11
789
2011-01-11 16:56

Här måste jag faktiskt försvara Toyot eftersom min fru7s Toyota Avensis -06:a inte alls är rostig trots att den aldrig har vaxats eller rostskyddsbehandlats och tvättas ytterst sällan, max 1 gång i månaden och på vintern kanske varannan månad. Jag vet att man inte behöver jobba med lack och rostskydd på en Toyota medan skulle vi köpt en SAAB, Volvo, Audi etc skulle absolut vi lack och rostsydda den eftersom de har betydligt sämre rostskydd oavsett vad tex den tveksamma firman "Rostskyddsmetoder" skriver i denna tidning. Toyota har ett mkt bra rostskydd!

#12
789
2011-01-11 16:57

Glömde säga att Toyota har vidare andra usla egenskaper som gör att vi defintitivt inte kommer att köpa en Toyota igen men BRA rostskydd, det har faktiskt Toyota!!!!

#14
Emme
2011-01-11 17:51

Har folk börjat ta nick igen? Börjar bli trött på alla troll.

"Skrivet av
Emme
2011-01-11, 15:03"
Är inte skrivet av riktiga mig. Kan mod ta bort? Jämför e-postadressen!

Jag håller förövrigt inte med dig att Toyota har bra rostskydd. Bilen är ju bara 4 år gammal så ingen bil ska ha något problem då egentligen.
Min bil har nu snart 12 år (I april) på sig och utan rost och lacksläpp. Inget jämfört med Stinas bil men ändå. :)

#15
Tossemor
2011-01-11 18:18

Emme kanske inte känner till att det finns en till Emme eller så kanske du har två e-postadresser?

#16
Emme
2011-01-11 18:32

"Tossemor"
Det ska bara behöva finnas en "Emme" här på siten och det har det bara gjort en längre tid.
Om ett nick redan är upptaget så tar man inte det.
Och vadå två e-postadresser? Jag vet väl ändå själv vad jag har skrivit? Men du tycks ju även vara lite av ett troll själv.

#17
789
2011-01-11 19:07

Jag ser sällan några rostiga Toyota bilar i trafiken, vet faktiskt inte när jag såg en rostig Toyota senast trots att ViBilägare skriver att de rostar mer än andra bilmärken. Men å andra sidan ser man sällan Toyotor som är 10 - 15 år gamla heller medan man dagligen ser både 20 och 30 år gamla SAAB, Volvo, Mercedes etc i trafiken. Vad beror det på? Jo, det beror på att Toyota inte rostar utan skrotas av andra skäl medan man behåller, visserligen, rostiga SAAB, Volvo, Mercedes, Audi etc därför att de fungerar mekaniskt och tekniskt bra trots att de är rostiga. Av den anledningen kommer vi ej att köpa en Toyota nästa gång...;-O

#18
Anynomus
2011-01-11 19:18

Jag minns tydligt när Mercedes 210-serie fick rostskador till följd av lacksläpp. Då minsann var det ett j-vla liv och sakdeglädjen var total - självaste Mercedes hade gjort en miss. Jag var själv ägare till en 210:a och såg tidigt att lacken inte hade fäst ordentligt på vissa ställen (men inte svek jag det för övrigt premiumtyngda märket för det!). Men nu är det mest en axelryckning från folk här i spalten typ skräpiga fransoser och annat. Alla kan göra missar - och måste få göra missar också - men alla sossar och andra vänstervridna samt hjärntvättade volvoiter såg sin chans att öppet få visa sitt hat för "direktörsbilen" och "Hitlerkälken" nr. 1 samtidigt som man hoppades på ett tungt och evigt "stjärnfall". Men ordningen består: Premium symboliserat av en ring med en treuddad stjärna i.

#19
SiggeN
2011-01-11 19:18

789...du är bara jobbig. Lägg ned.

#20
2011-01-11 19:53

Anynomus, jag håller med dig. Nu blir det inga stora rubriker. För en Peugeot ska rosta i svensk klimat. Då är det inte så märkvärdigt. Jag kommer ihåg Peugeot:n som stod på Norr Mälarstrand i Stockholm med ballonger på taket, och visade upp rosten. Snart kanske det står en Kia där.

#21
Peugo
2011-01-11 20:10

Peugeot brukar inte ha problem med lacken så jag tror nog dom fixar det om det hänt något misstag i prosessen.

#22
SiggeN
2011-01-11 20:13

Lite skillnad på lacksläpp på en bil och MB totala rostkatastrof. MB förnekade först i gammal god stil. Fel berodde framförallt på en ny felaktig plåtvikningsmaskin.

#23
2011-01-11 20:24

SiggeN, Lite skillnad på Mercedes smårost runt dörrar och Peugeot totala rostkatastrof. Peugeot gjorde inget för att hjälpa kunden. Bilen rostade över allt, inklusive bromsrören. Men det är inget man pratar om idag. För det var ju bara en Peugeot. Utan det är Mercedes det tjatas om och om igen. Just för att det är i avundsjukans land. Av samma anledning så tjatas det alltid om A-klass vurpan och inte om Skoda vurpan.

#24
SiggeN
2011-01-11 20:29

Thommys...vet inte riktigt när Peugeot hade "total rostkatastof" men om det var på 80-talet så rostade i princip alla bilar... Skodan välte för typ 30 år sedan MB i modern tid... en modern Skoda har ju dessutom absolut inget förutom namnet gemensamt med svansmotorbilen som välte... MB gjorde dessutom det klassiskt tyska misstaget att förneka felet på A-klassen utan skyllde på journalister...dumtdumtdumt.

#25
SiggeN
2011-01-11 20:31

Thommys..."MB smårost runt dörrarna"...bilarna rostar tyvärr över hela karossen och det är sannerligen ingen "smårost". Men det är historia nu. Nu gör MB bra bilar igen.

#26
Lars A
2011-01-11 20:35

Sannolikt första gången jag hört talas om lacksläpp på en Peugeot. Och - nej! Jag menar allvar.
Vad beträffar rostiga bromsrör på en Peugeot är det ytterst förvånande eftersom de haft bromsrör i koppar sedan slutet på 70-talet. För inte har de väl övergivit den utmärkta lösningen?

#27
Trollmor
2011-01-11 20:49

Jodå, finns massvis 10-15 år Toyotor i trafik och de är mkt sällan rostiga. Kolla bara alla Corolla 98-01 för att ta ett exempel, dräller av dem och andrahandsvärdet är högre än hos de flesta tack vare kvaliten och att det är en trevlig bil. Men om de i längden kan rulla lika länge som en gammal Volvo eller Mercedes (de två som brukar rulla längst, även privatkörda) får vi se...

#28
FolkUtanGärnaKörBilUtanStjärna
2011-01-11 21:03

Håller med Anynomus, Mercedes är premium.

#29
2011-01-11 21:26

Ok, det var några år sedan Skoda välte. Men Citroen Nemo då. Det är inte ett år sedan. Vem säger det när man säger Citroen? Nä, det är väldigt roligt att prata högt om statusbilars problem, just för att det är statusbilar.

#30
Anynomus
2011-01-11 21:27

SiggeN:
1) "MB förnekade först i gammal god stil." Kan du utveckla detta? Vad menar du med "gammal god stil"?
2) "Fel berodde framförallt på en ny felaktig plåtvikningsmaskin." Detta kan vara sant, men jag betvivlar det, dels för att Mercedes själva ett tag nämnde fel på stansningsverktyg (läs grader i plåten), dels för att det på min 210:a inte fanns några fysiska fel i plåten eller liknande. Däremot hade lacken helt enkelt inte fäst runt t.ex. urstansningen för öppningshandtaget på kombibakluckan. Jag såg redan när bilen var ny att plåten nästan var naken. Det har skrivits i tyska medier att Mercedes stämde en färgleverantör, men om detta stämmer vet jag ärligt inte.
Men som sagt, allt detta borde vara historia nu men likt förbannat tjatar folk om detta - precis som med turerna kring A-Klassen kontra andra bilar som har vält efter det. Visst är folk lustiga i Sverige?!

#31
MyCamryBörnarFett
2011-01-11 21:40

Jo, folk är lustiga i Sverige. Att köpa en överklassbil är fel t ex en gammal BMW 316 -95 för 20 000, de är ju så dyra att köpa, äga, svårmekade och drickermassor med bensin. Men en ny V70 extra allt är helt okej...

#32
SiggeN
2011-01-11 21:43

Anynomus...vad jag kan se i tråden är det du själv som tar upp MB:s rostproblem...och sedan gnäller du att MB diskuteras???? Jag läser mycket tyska motormagasin och aldrig sett något om "stämning av färgleverantör". Däremot införde man en ny plåtvikningsmaskin och rost drabbade E- och C-klass.

Jag trodde du kände till den tyska ofelbara företagskulturen. MB kan ju inte göra fel. Man valde därför att förneka på vältande och rostande bilar.

#33
SiggeN
2011-01-11 21:46

Citroen Nemo är en hantverkarbil... Ett mer relevant exempel är de vältande Lexus SUV:arna

#34
2011-01-11 22:03

Säger jag att jag har en Volvo 740 automat som drar 0,94 l/mil så höjer ingen på ögonbrynen. Men säger jag att jag har en Mercedes S-klass med V8, så är jag ett miljösvin. Trots att även den drar 0,94 l/mil. Nu har jag ingen sådan. Men så här är det.

#35
Trollmor
2011-01-11 22:15

Okej om man har kvar sin gamla bil. Men köpa en helt ny bil som är så törstig är inte okej, då försvinner de törstiga bilarna aldrig. Skulle aldrig köpa något annat nytt än miljöbil.

#37
Anynomus
2011-01-11 22:28

SiggeN: Ja, jag tar upp Mercedes rostproblem MEN det är om det onyanserade sättet som rostproblemen används som slagträ i debatten jag har synpunkter. Fadäsen används som något slags stående och tillika till historieböckerna förpassat exempel för att få kasta skit på Mercedes i alla möjliga och omöjliga lägen. Skadeglädjen har inte lagt sig än, verkar det som - trots rostrapporter om alla möjliga bilar (som nu i denna artikel). Och turerna kring A-Klassen? Samma sak där. I evighet dras detta upp trots att andra bilar har vält efter det. Det är som att on ingen har något annat att klaga på hos Merceds plockar man fram den gamla skåpmaten. Nyanserat? Verkligen inte. Det är om detta jag har synpunkter. Gnäller gör jag inte.

Att hänvisa till två händelser är inte mycket på fötterna. Att det har hänt är inget nytt i företagshistorien - inte ens unikt. Men genast är det att slå på den stora trumman.

#38
MBfreak
2011-01-11 22:37

Thommys, sluta att blanda in 740 i varje artikel helt utan anledning. Köp en om du är så sugen. 740 är dessutom mitt i utskrotningsåren och de flesta som lever har katalysator, manuell växellåda och dricker runt 0,88. Tycker att det är ett större problem att det tillverkas nya bensinbilar år 2011, i många länder har nya bilar inte ens katalysator.

#39
MBfreak
2011-01-11 22:38

Viist, nya bilar bensinbilar kanske är lite mindre miljöfarliga men det är fortfarande bensinbilar vi pratar om, något som måste bort.

#40
2011-01-11 22:41

Afrikaner kräver bilar som fungerar ser man på den här sidan, säkert lättare att få tag på delar till Toyotor än till Svenska märken i Afrikanska länder.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article422406.ab
"Men å andra sidan ser man sällan Toyotor som är 10 - 15 år gamla heller medan man dagligen ser både 20 och 30 år gamla SAAB, Volvo, Mercedes etc i trafiken." Som 789 skriver.

#41
MBfreak
2011-01-11 22:47

20 år gamla Volvo finns ganska många av, en 30 år gammal Volvo är ovanligt.
20 år gamla Saabar ser man ganska sällan.
20 år gamla Mercedes förekommer.
10-15 år gamla Toyotor kryllar det av.

#42
toyota åter kalar
2011-01-11 23:06

789, varför säljer ni inte Avensisen istället för att missköta den och vecka efter vecka snacka skit om Toyota här? Har ni ens någon?

#43
4wd så klart
2011-01-12 00:54

HALLÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DOM PRATAR OM ROSTEN HÄR DE E JU DE DE HANDLAR OM!!!!!! VAKNA BÖNDER....

#44
Hante
2011-01-12 11:35

Angående färgsläpp på Peugeoten:
"Mest alarmerande är lacksläppen på insidan av Peugeot 3008:s aluminiumhuv, som sannolikt är orsakade av så kallad vitrost."

Det är snarare så att vitkorrosionen beror på att färgen har släppt och aluminiumet utsätts för exponering av korrosiv miljö.

Blåsorna kan bero på att kvarvarande vätska (sköljvatten) från föregående steg innan målning inte torkat, eller har krypit ut från omvikningen vid ugnshärdningen av färgen.

Så det kan lika gärna bara vara den här motorhuven som drabbats.

#45
Mr. Saab
2011-01-12 11:38

Hur svårt kan det vara att kolla upp fem st 3008-huvar?

#46
SiggeN
2011-01-12 12:51

Vi har fått ett nytt(?) troll på halsen Mr Saab. Bästa är att vi alla ignorera honom.

#48
Anonymous
2011-01-12 14:30

Mr Saab håll dig till fakta. När du kommer upp i puberteten så återkom.

#49
Anonymous
2011-01-12 14:30

Mr Saab håll dig till fakta. När du kommer upp i puberteten så återkom.

#50
987
2011-01-12 15:40

Varför ens köpa en bil överhuvudtaget?

#51
789
2011-01-12 17:44

Vilka tror, liksom jag, att "Mr Saab" är allas vår Toyota tidigare "Jarl S" som gäckar oss?
Jarl S: Snart är klockan 6 dvs 18 och då måste du gå och lägga dig om du ska orka leka på dagis i morgon bitti...
Natti natti!

#52
Mr. Saab
2011-01-12 17:51

Det ser illa ut för Saab. Trist.

#54
Mr. Opel
2011-01-12 18:03

(Eftersom käre Diits är i USA ser jag det som min uppgift att upplysa alla kära ViB-läsare om de senaste nyheterna)

#55
Mr. GM
2011-01-12 18:08

Titanic gick ju inte heller att sänka. Eller hur var det?! :-)

#56
2011-01-12 19:09

Anledningen till att jag pratar om Volvo 740 är de är så vanliga. Det är exempel. Ok, det kanske är svårt att komma ner i 0,94 med automat, men det går. Mercedes S V8 drar 0,94 blandad enligt EU:s körcykel i varje fall. Och jag brukar sällan ha problem med att köra på EU siffror. Jag vet att de finns många länder som saknar katalysator. Men de utsläppen drabbar bara de själva. Värre är med CO2.

#57
Anonymous
2011-01-12 19:30

Toyota har bra lack iaf hade dom det 2003 för då lackades min förra bil. Min nuvarande Audi fick ett stenskott på motorhuven och en stor bit lossnade precis på kanten ovanför framlyktan iofs men den är lackad 2008 och känns lite känslig måste jag säga men vilken maskin den är =)

#58
Anonymous
2011-01-12 19:34

Försöker byta bil var tredje år. kan inte förstå att man kör en volvo i 30 år? iofs min far var likadan iaf på äldre dar men med Saab. men i sin ungdom 60 talet körde han både Alfa och MG så man får väl passa på medans man är ung. När man blir över 40 kanske man köper en Volvo eller Saab och kör den resten av sitt liv.

#59
KentJ
2011-01-12 19:59

Kör en 37 år gammal Volvo 144 som bruksbil sedan jag köpte den som 18-åring, gammal redan då. Blir billigt trots att det blir många mil i månaden. Funkar kanon, är ju byggd för att användas! Och fin, vaxar den 2 gånger om året. :) Alla kräver inte nyare bil än grannen och så många som mig finns det inte så inga påhopp nu. Kul att ha kvar förstabilen, blir dock ytterligare en bil snart pga nytt jobb och ännu mer mil. 00-talare och allt!

#60
789
2011-01-12 20:35

KentJ:
Jättekul att du har kvar en sådan raritet. Det vore kul om du kan lägga upp bilder på den? Grattis!

#61
2011-01-12 22:46

KentJ, utan att ha exakt årgångsminne, så var det väl för bortåt 37 år sedan (eller var det 35?) som Volvo provade på en ny sparidé. Man målade sina bilar med vattenfärger. Som lossnade efter en stund. Sen rostade bilarna sönder på nåt år. Hela Volvo höll på att gå i konken, som följd av sparnissarnas uppfinningsrikedom.

#62
KentJ
2011-01-12 23:13

Pender: Var väl tidiga 240 runt 76-77? som hade dessa problem. Samma sak med Saab tror jag...

#64
789
2011-01-13 08:48

Pender:
Det var definitivt INTE "sparnissarna" som införde vattenbaserade färger utan det var av miljöskäl som dessa infördes. Det var ett stort steg i rätt riktning mot en bättre, renare och lösningsmedelsfri arbetsmiljö och inget annat! Läs på bättre INNAN du uttalar dig!

#65
Anynomus
2011-01-13 09:39

789 och Pender: Det kan ju i och för sig ha varit så att Volvo testade en "sparvariant" med vattenbaserade färger mest av eget intresse innan det kom lagkrav på vattenbaserade färger, men det var faktiskt av miljöskäl som man förbjöd lösningsmedel i färgerna och alla tillverkare tvingades gå över till vattenbaserade färger. Det här ledde till en del problem i början och frågan är väl om det inte fortfarande är så. Dessutom var lacken på bilarna förr mycket tjockare. Tittar man på ett stenskott på en Volvo 850 t.ex. ser man att lacken är tjock som ett äggskal. Idag är lacken tunn som en plastfolie - och vattenbaserad...

#66
789
2011-01-13 11:42

Anynomus:
Du har helt rätt!

#67
2011-01-13 20:22

Nej 789, Anynomus kommentar är inte helt rätt. Den är i varje fall vilseledande. Volvo 850 kom långt efter startskottet för vattenbaserad lack och därtill-hörande problem, i Volvos fall ska vi faktiskt prata om 140;an ... så första penndraget till 850 var nog näppeligen dragit redan då.
.
Enligt Anynomus resonemang skulle den vattenbaserade lacken på 850 bli tunnare med åren vilket är väldigt svårt att, varken tro på eller ens förstå varför den skulle bli det?

#68
Anynomus
2011-01-13 21:14

Jes, vad är det du förösker säga? Jag förstår ingenting.

#71
SiggeN
2011-01-14 07:29

Leifer...både 440 och 740 är nu 20 år gamla. Mao tämligen ointressanta ur rostsynpunkt och i övrigt också. Men vi vet alla att världens bästa bil är en 940 med diffbroms...

#73
SiggeN
2011-01-14 07:44

Leifer...när förnuftet tryter börjar förolämpningarna. Försök hålla lite nivå.

#75
SiggeN
2011-01-14 16:50

Leifer lovar du sluta skriva om din kära Volvo och diff-broms och ditt problem med premium..."så kanske det blir bättre för alla?"

#77
SiggeN
2011-01-14 19:31

,,,och där är han igång med sin "sanning".

#79
2011-01-14 23:46

789, jag behöver inte läsa på bättre i denna fråga. Du, liksom många andra, är helt förda bakom ljuset. Jag arbetade på Volvo PV, vid tiden för de optimistiska "sparnissarnas" beslut. Miljön var ett svepskäl. Den lägre kostnaden var det verkliga skälet. Som jag tidigare skrev, var det ytterst nära att hela Volvo gick i konken, pga de dåligt utprovade vattenfärgerna.

#80
Anonymous
2011-01-15 13:49

SiggeN verkar vara en knepig typ som bara vill ställa till bråk här på saiten. Skriver sällan något vettigt och länkar sällan till något som bevisar att han har rätt. Så Leifer bry dig inte om vad han skriver. Förmodligen förstår han sig inte på hur en diff-broms fungerar överhuvudtaget. Finns många av SiggeNs sort som 789 tex att de får hålla på som de gör.

#81
Anonymous
2011-01-15 14:19

jag är inte helt insatt i hur en diffbroms funkar rent tekniskt, men här verkar det ju vara nåt slags lägsta krav för att få köra bil över huvud taget...? Hur ska jag göra nu, lämna tillbaka körkortet?

#83
Anonym-ous
2011-01-15 16:20

vad jobbigt om man måste vara helt tekniskt insatt i varje pryl man köper, dags att börja läsa på hur espressobryggare, luftvärmepumpar, mobiltelefoner, LCD-TV osv funkar alltså... hur många gör det? det ska räcka att veta att produkten funkar till det den är avsedd för. Hur många biltillverkare erbjuder ett val mellan öppen eller bromsad diff utom på extremmodeller? Nej det är för de överdrivet intresserade, folk i allmänhet nöjer sig med att veta att bilen driver på ett visst hjulpar. Man kan inte kräva teknisk fördjupning i hur en bil funkar för att köpa och använda den. Fint att du är nöjd med din eftermonterade diffbroms, men folk köper oftast en bil utan att modifiera den.

#84
SiggeN
2011-01-15 16:22

Ser att Shogun numer även skriver under signaturen Anonymous. Men det är klart han måste ju rädda sin vapendragare Leifer. Lycka till grabbar!

#87
Anonym-ous
2011-01-15 16:39

det är väl inte så svårt att välja på de modeller som finns, "vill du ha fram- eller fyrhjulsdrift?" inte "vill du ha öppen eller bromsad diff?" dessutom finns väl inte det valet för de flesta bilmodeller som vanligt folk kan köpa? ge gärna ett par exempel på framhjulsdrivna bilar där valet finns... de flesta har ingen lust att "bli tekniska" när de ska köpa en produkt oavsett vad det är. tror inte många vet hur tex en VHS-video funkade rent tekniskt, men de var förmodligen nöjda med att kunna stoppa in en kassett och spela in en film. tänk på att teknisk kunskap varierar starkt och kommer att fortsätta göra så. Har jobbat som säljare (inte bilar) och vet att alltför mycket tekniska termer snarare skrämmer än lockar kunder rent generellt.

#89
SiggeN
2011-01-15 16:50

Leifer... Tror det finns forum där du kan diskutera din kära diff-broms med likasinnade. Du behöver inte upprepa dig på alla artiklar som du fullkomligt spamar och försöker tuta in dina åsikter.

Artikeln handlar om lacksläpp på i stor sett nya bilar...inte diffbromsar eller 20 år gamla Volvo.

Förra helgen spamade du en annan artikel med diffbroms (mer än 30 inlägg) för att få slut på dumheterna valde ViB ta bort artikeln på måndag morgon.

Googlade förresten på Leifer och diffbroms du har tjatat om detta på många forum under många år.

#90
Anonym-ous
2011-01-15 16:57

precis, men den som köper en 4wd har gjort ett aktivt val som är ganska lättdefinierat och du har då "klivit utanför ramarna" där de flesta handlar bil. Då är steget inte så långt till att läsa på lite mer om systemet som du betalar extra för. men vad gäller standardbilar gör du inte så många tekniska val utan mer om färg och komfortutrustning. Som sagt, ska jag köpa bil i prisklassen 160-200 tusen i golfklass eller nedre mellanklass där de flesta privatkunder ändå handlar hittar du inte tillvalet diffbroms. det ska väl upp till Focus RS, Megane RS, BMW M3 för att diffbroms ska vara monterad och de är i alla fall enligt mig "extremmodeller" jmf med en golf 1,6...
Finns inte valet vid nybilsköpet kommer så gott som ingen att eftermontera det senare. Hur gör du på en FWD, byter växellåda?

#93
SiggeN
2011-01-15 17:15

Leifer...du ställde en fråga och fick svar. Försök inte spela martyr.

#95
Anonym-ous
2011-01-15 19:40

synd, kändes nästan som vi var på väg mot nåt slags samförstånd där...
i vilket fall tror jag på vad du säger om diffbromsens fördelar, problemet är väl att det inte erbjuds alls till standardbilar och de flesta är inte intresserade av att efterkonvertera, bilen är ju trots allt fullt duglig utan den också... det är ju tillverkaren som bestämmer vilka tekniska kombinationer som erbjuds och sen får man välja därefter. Köpte ny bil för ett år sedan och den passar mig utmärkt, diffbroms finns inte alls som tillval, inte heller 4wd. Däremot fanns så många andra saker som passade mig perfekt. Hade tillvalet funnits, ja vem vet?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.