Bild
Nästa artikel

Långtest 2010: Kia Venga tappar minst i värde

Långtest

Värdeminskningen är, näst inköpspriset, den största kostnaden för en ny bil. Av långtestbilarna varade Kia Vengas värde bäst.

Värdeminskningen blir särskilt påtagligt när man, som Vi Bilägare, av journalistiska skäl byter bort bilen redan efter ett år. Då är värdefallet som brantast och tusenlapparna flyger iväg.

Av årets långtestbilar är det Kia Venga som tappar minst i värde procentuellt sett. Eftersom Kian är billigast att köpa blir värdeminskningen räknat i kronor också klart lägst i test.

Tillval dålig affär
En viktig förklaring till Vengas förhållandevis höga andrahandsvärde är det generösa garantipaketet. Sju års garanti är ett perfekt argument när bilen en gång ska avyttras.

– En annan faktor som påverkar Kias, och även Skodas, värdeminskning positivt är att de inte är överlastade med extrautrustning, säger värderingsexperten Ola Fagerstedt på Inter-Global. De har vad som behövs, varken mer eller mindre.

– Dyra tillval på vardagsbilar är ingen bra affär för den förste ägaren, eftersom utrustningen ofta värderas mycket lågt vid ett inbyte.

Det är vad som drabbat långteststallets Opel Astra, Volkswagen Polo och Peugeot 3008. De är extrautrustade för mellan 32 000 och 41 000 kronor, pengar som till stor del försvinner när de byts in.

– Följden blir en onödigt stor värdeminskning och alla tre bilarna tappar mer än 40 procent, fortsätter Ola Fagerstedt. Normalt sett är annars Volkswagen ett märke som i grunden har ett stabilt andrahandsvärde.


– Men en Polo med extra tillval för uppemot 35 000 kronor hamnar ändå snett. Den är ett tydligt exempel på hur svårt det är att få igen pengarna för en dyrt utrustad småbil.

Om du bara ser till bilmärkena och bortser från utrustning och modellversioner. Hur klassar du då andrahandsvärdet på våra fem märken?

– Spontant skulle jag vilja säga att Volkswagen generellt sett är bäst, följt av Skoda och Kia. Sedan kommer Opel och Peugeot på en delad fjärdeplats.

Diskutera: Vad tycker du om långtestbilarnas värdeminskning?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Venga
Opel Astra
Peugeot 3008
Skoda Yeti
Volkswagen Polo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Värdeminskning

Högutrustade Peugeot 3008 tappar nästan sju procent mer i värde än Kia Venga. I pengar räknat blir skillnaden mellan bilarna 47 500 kronor.

Värdefall i procent och kronor:
1. Kia Venga, 35,6 %, 60 400 kronor
2. Skoda Yeti, 37,1 %, 85 600 kronor
3. VW Polo, 40,5 %, 80 400 kronor
4. Opel Astra, 42,0 %, 94 200 kronor
5. Peugeot 3008, 42,2 %, 107 900 kronor

Fotnot: Kia Venga är extrautrustad för 15 000 kr, Opel Astra för 31 600 kr, Peugeot 3008 för 40 910 kr, Skoda Yeti för 18 100 kr och VW Polo för
34 800 kr.

Dubbla värden

En begagnad bil har egentligen två värden. Ett som du får när du byter in den, och ett som du får betala när du köper den. I tabellen redovisas inbytespriset och marknadsvärdet (priset hos bilhandlaren) för våra fem långtestbilar.

Det skiljer drygt 16 procent mellan beloppen, som tagits fram av det oberoende värderingsinstitutet Inter-Global.

Inbytespris:
Kia Venga: 109 500 kronor
Opel Astra: 130 300 kronor
Peugeot 3008: 148 000 kronor
Skoda Yeti: 144 900 kronor
Volkswagen Polo: 117 900 kronor

Marknadsvärde:
Kia Venga: 130 000 kronor
Opel Astra: 156 100 kronor
Peugeot 3008: 176 400 kronor
Skoda Yeti: 175 000 kronor
Volkswagen Polo: 140 400 kronor

Kommentarer

#3
789
2011-01-14 08:59

Jag tycker att det är bra att KIA är på G att ta upp kampen mot de japanska riskokarna tex Toyota. Att Koreanska KIA är en svår konkurrent till Toyota visas i KIA´s försäljningsstatistik i Sverige. Grattis KIA!

#4
2011-01-14 09:34

Trams och kommentarer från kapade användarnamn borttagna.
--
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#5
789
2011-01-14 09:46

Fredrik Diits:
Bra gjort att du tagit bort min kapade namnfrände!

#6
emellertid
2011-01-14 09:52

Det är synd att du Fredrik skall behöva agera på detta sättet på en site där det egentligen skulle vara vuxna människor som skriver. Detta forum kunde vara mycket bättre än den sandlåda med dumheter den är nu.
För övrigt, att Kia tappar minst i värde kan ju vara att den också kostar mindre in grundpris än de övriga. Det verkar vara så att de bilar som kostar mest också tappar mest i värde efter hand.

#7
2011-01-14 13:50

Har kört Kia venga en del och jag tycker det är en vettig bil. Synd bara att både bensinaren och dieseln verkar vara så orkelösa. De har betydligt bättre motorer i Ceed bland annat.
Sedan var det detta med lacksläpp, och det på en närmast ny bil?!
Nej då är det bättre att välja någon annan.
Förövrigt vill även jag tacka Fredrik Diits!

#8
Peugeo
2011-01-14 19:01

Siktar då in på en välutrustad 3008 då som begagnad! :)

#9
Daniel b
2011-01-15 02:39

Jag gillar verkligen problemfria kvalitetsbilar men hatar tråkig tvålkopssdesign med dålig självsäkerhet och kopierande av orginalen och den själlösa tråkiga fula klädsen på säten och stolar från asien som inte går att jämföra på nåt sätt med orginalen från tyskland och sverige med känsla i smak och fina detaljer på inredningen.

Bach, bethoven osv. kan alla spela av och kopiera men få... förstår innebörden och djupet av orginalen i musiken och mästerverken (orginal bilarna).

Detta visste även Adolf-H 88 och hans anhängare om och försökte förklara på sitt sätt...

bach air..

#10
Julle No 1
2011-01-16 00:21

Bryr mig inte så mkt om andrahandsvärdet. Köper nya bilar för att slippa byta på lääänge. Men ifall man av någon anledning blir missnöjd är det ju fint att få igen en del av det man gett visserligen. Men köp Toyota och slipp problemet med att ångra dig.

#11
Christer Andersson
2011-02-17 18:36

På tal om orkeslös....KCR.Racing har en trimsats som höjer dieslemotorn från 90 hk till 105 hk...det torde räcka

#12
Prålle
2011-03-05 18:40

Andrahandsvärdet styrs av folkets röst och är den sanna markeringen på en bils status.
Där sållas agnarna ur vetet med de rike o dumme de köper bling bara för att.

Daniel b, aha du menar VW Polo/Golf?
Koreanerna de ger mer i sina bilar för mindre men då heter det t grått o plastigt vilket har gått mig helt förbi (äger en KIA Venga) däremot när jag sätter mig en VW så kommer alltid en gäspning, recht unt links recht unt links.

a

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.