Bild
Nästa artikel

Långtest 2008: Ford Mondeo – leker med halkan

Långtest

Under det cirka 300 mil långa vintertestet hittade vi många kurviga småvägar och dessa avsnitt var extra kul när vi satt i Ford Mondeo. Det märks föga att Mondeo är teststallets största bil. På krokvägar är den lätthanterlig. 140-hästarsdieseln drar glatt och starkt, framhjulen klöser i halkan och ESP-lampan blinkar som en skenande fyr.

Men bilen dansar med full balans genom svängarna och hur den rör sig känner föraren tydligt i både händer och ända. Det behövs bara små korrigeringar med den lilla sköna läderratten för att bilen lydigt ska balansera upp sig. 

Undertill är Mondeo konstruerad likadant som Volvo V70, men Ford har valt ett ganska hårt chassi.  Fjädringen är lite stum - ibland på gränsen till studsig - men bilen blir stabil och kränger minimalt.

Även om nya Mondeo är betydligt mer påkostad och "premium" än gamla modellen, är Ford fortfarande ett budgetmärke. Prisskillnaden till en motsvarande Volvo är ungefär 40 000 kronor och det borde märkas. Det gör det, men inte mycket.

Interiören är lite plastig och Ford har uppenbarligen sparat in på ljudisolering, för Mondeo är klart bullrigare än sin svenske kusin. Speciellt på reffliga vintervägar kan den stora kupén förvandlas till en resonanslåda som förstärker ljudvågorna från hjulen. Stolsvärmen är heller inte särskilt påkostad.

Vår bil är utrustad med paketet Titanium (som kostar 16 000 kr extra) och i det ingår onödigt plojiga instrument samt en annan Ford-specialitet, vindruta med värmetrådar. Den är både till nytta och förtret. På vita vintervägar flimrar värmetrådarna störande framför förarens ögon. Likaså i mörker då mötande bilars ljus kan få rutan att påminna om ett litet lokalt norrsken. Mot mörka vägbanor märks dock inte trådarna särskilt mycket.


Den uppvärmda vindrutan underlättar förstås isskrapningen och när vi råkade ut för ett kraftigt underkylt regn upptäckte vi andra fördelar med värmetrådarna. Den snabbt frysande nederbörden lade sig som ett pansar på de andra bilarnas rutor medan Forden tog sig igenom pärsen utan minsta siktproblem.

Ford har också en egen - och tämligen irriterande - lösning för vindrutespolarna. De aktiveras med en knapp längst ut på höger rattspak. Den som försöker spola framrutan på samma sätt som i de flesta andra bilar, genom att dra spaken åt sig, gör istället ren bakrutan. Innan Fordsystemet satt i minnet hann smutsförblindade testförare svära många gånger.

Ford Mondeo HGV 2,0 TD Titanium

Baspris: 241 200 kr.
Extrautrustning: Titanium-paket (bl a farthållare, regnsensor, sportstolar och spec instrument) 16 000 kr, metalliclack 4 500 kr, takrails i silver 2 500 kr.
Slutpris: 264 200 kr.
Garantier: Två års fabriksgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Skatt: 4 200 kr/år.
Mått och vikt: L 483/B 189/H 155 (m rails). Axelavstånd: 285 cm, Tjänstevikt: 1 590 kg Maxlast: 685 kg varav 75 kg på taket.
 Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med variabel turbo och common rail-insprutning. Dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Volym 1 997 cm3. Max effekt 140 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 320-340 Nm mellan 1 750 och 2 240 v/min.Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 5,9 l/100 km.
CO2utsläpp: 156 g/km.
Prestanda: 0-100 km/tim på 9,8 s. Toppfart 206 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: *****<
ViB:s rostbetyg: 3.
Ljusbetyg hel/halv: 2/3.

Sedan värmen ställts om blir det snabbt plusgrader på golvet. Trots att kupén är stor når varmluften snart baksätet. Även om själva sitsen och ryggstödet blir varmt, känns stolens sidor länge otäckt kalla. Inte förrän efter åtta minuter började det kännas lite varmt om låren. Värmen kan ställas i fem lägen.

Mondeo har bra belysning med vanliga halogenlampor. Halvljuset har bra sidobelysning och helljuset bra bredd. Glödlampsbyte innebär att insatsen skruvas loss. Lite besvärligt men möjligt för de flesta. Glödlampa halv/hel: H7/H7+H1.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.