Bild
Nästa artikel
Vi Bilägares långteststall för 2017 ska snart pensioneras. Hur skulle ditt långteststall för 2018 se ut? Skriv och motivera!

Komponera ditt långteststall 2018!

Långtest

Om du fick välja – vilka bilar skulle ingå i långteststallet nästa år?

Så här års brukar Vi Bilägares redaktion lägga pannan i djupa veck och det diskuteras fram och tillbaka på redaktionsmötena. Funderingen lyder: Vilka bilar ska vi köpa in och långtesta nästa år?

Vi tycker att det vore intressant att involvera er läsare i detta och höra era åsikter. Om du skulle sätta ihop långteststallet 2018 – vilka fem bilar skulle ingå? Det finns vissa regler att hålla sig till:

  • Det måste vara nya bilmodeller, eller nya generationer av modellår 2018. Facelifts räknas inte.
  • De måste finnas tillgängliga för leverans i december. Detta är en viktig punkt – eftersom bilen behöver vara med i det årliga vintertestet Vi Bilägare gör i januari månad. Bilar som dyker upp hos generalagenten senare än i december 2017 går alltså bort. 

Skriv ditt bidrag i kommentarsfältet nedan och motivera varje val!
 

Kommentarer

#1
2017-10-30 09:16

Förra året var besvikelsen stor när det bara var gammaldags bilar som köptes in.
Ioniq EV, för att den snabbt blivit viktig på marknaden
MINI Countryman Plug In All4, hybrid med udda yttre
Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo, för att den finns

#2
2017-10-30 09:35

En titt på listan över kandidaterna till Årets Bil 2018 ger depressionsvibbar, men gör ändå ett försök. Ibiza eller Polo. Verklighetsanpassade och hyfsat rymliga som familjebil. C3 Aircross att ställa mot den ofullkomliga Ignis man släpat runt senaste året. En Skodakombi av lämplig storlek, vanligtvis hyfsat prisvärd. Eventuellt Stonic. Vettig storlek, men har sannolikt ett antal tillkortakommanden. Ampera-e, samt någon prisvärd hybrid, än så länge oidentifierad, dock inte laddito som jag tror är en parantes i bilhistorien. Ingen SUV. Drivmedel: Bensin, gas, etanol eller el.

#3
2017-10-30 10:16

Alfa Romeo Giulia!

#4
2017-10-30 10:20

ViB långteststall ska vara en blandning av konsumentjournalistik och vardagsdrömmar där både billiga och dyra bilar ska ha sin plats. Skippa dieseln till 2018 och testa enbart bensin eller hybrid/el.

- VW Polo 1,0 TSI DSG, småbilsreferensen som växt till sig
- Volvo XC60 T5 AWD, för att det är bilen som ”alla” vill ha
- KIA Stinger 3,3 GT, hur står sig Korea mot övriga prestandabilar
- Audi A8 55 TFSI, för att testa och leva med framtidens teknik redan idag
- Nissan Leaf / Hyundai Ioniq EV, för att se om en 2-300 km elbil är ett alternativ eller om det är bättre att vänta på 4-600 km bilarna som kommer.

#5
2017-10-30 12:44

Tycker som flera andra att ni ska skippa diesel i år. Av nya bilar tycker jag Opel Insignia vore kul läsa om. Volvo XC40 vore kul, men hinner väl inte komma... Toyota C-HR kanske och Kia Stonic. Nya Dacia Duster vore kanske också kul se vad den går för. Extrema lyxbilar, som A8 och Panamera, både tror och tycker jag ni kan glömma. Hellre då nån mera rimligt prissatt elbil eller laddhybrid.

#6
2017-10-30 12:55

Håller med övriga, Diesel är för mig ointressant.. men kanske inte för dom på glesbyggden.. med dom är en liten procent av bilköparna..

#7
2017-10-30 13:17

Så himla tråkiga bilar i listan över årets bil 2018!

Mini countryman all4 - för att få med något som driver med el, öht!
Volvo xc40 eller xc60 - Volvo är alltid volvo
VW Polo - VW är alltid VW

Någon korean, något som kompletterar resten....

Annars tycker jag ni skulle satsa på bara hybrid och el, men då måste ni vidga era kriterier till att godkänna nya varianter, typ Kia Optima plugin hybrid....

#8
2017-10-30 13:20

Varför skulle man skippa diesel? Diesel dominerar fortfarande i bilar större än golf-klassen. MB har visat att det går att utveckla en dieselmotor som är renare än motsvarande bensinmotor, även om det kostar en del. Kör man tex dessutom på HVO100 så kör man 100% fossilfritt. Har ni glömt att direktinsprutade bensinmotorer också släpper ut massa skit?

#9
2017-10-30 14:05

Att folk utanför tätortsregionerna är en väldigt liten procent av bilköparna är väl ändå lite korkad kommentar? Sen tror jag att väldigt stor del av de som bor i tätorterna men jobbar utanför i sitt arbetsområde fortfarande kommer titta på diesel som drivmedel några år till.
Sen håller jag helt med om att jag hoppas vibilägare väljer att ta med lite alternativ som både laddhybrid och ren elbil med bra räckvidd med så att vi som tvekar lite har mer kött på benen nästa gång det ska bytas bil.

#10
2017-10-30 14:53

Skippa el bilarna ingen köper dem. Hybriderna oxå, bensindrivna.. En plug-in-hybrid kanske skulle vara intressant.

#11
2017-10-30 15:20

Varför inte folkets egen SUV: Dacia Duster? Den kommer ju i nytt och fräckare utförande nu under 2018.

Som någon tidigare sade: Skippa elbilar och hybrider ty dels är det en promille som köper dem och dessutom är det mest företag.

Men Vi som är Bilägare vi vill gärna se bilar för folket i stallet.

.

#12
2017-10-30 15:40

En idé jag har, men som förstås är en smula svår, är att köpa två likadana bilar och låta den ena skötas av märkesverkstad, medan den andra får enbart sina oljebyten och då gjorda av ViB själva.
Vad blir resultatet? Kommer man notera någon skillnad? Gör verkstäderna jobb som ägaren inte vet om (för att putsa statistiken), och omvänt: tar de betalt och kanske inte ens utför saker som egentligen inte behövs (för att putsa sin lönsamhet)?
Dessa uppdateringar som sägs göras i fordonsdatorn, behövs de, och i så fall varför? Ibland blir det till och med fel, som kompisens XC70 som blev hopplös att styra vid timgång, då märkesverkstaden "uppdaterat programvaran". Resultatet blev en så låg tomgång att servoverkan inte räckte.

Hur kommer allt detta sedan påverka inbytespriset?

#13
2017-10-30 16:17

Skoda Kodiaq, Volvo XC40, Opel Grandland X, VW T-Roc, Citroen C3 Aircross

#14
2017-10-30 16:31

Man skulle önska att ViB kunde köpa testbilar med normal utrustning, alltså inga fullsmetade lyxversioner. Dessutom borde tidningen kräva, att bilarna har standard hjuldimensioner och däck.

#15
2017-10-30 16:41

Jag skulle vilja läsa om nya Opel Insignia Sportstourer, Nya WV Polo

#16
2017-10-30 16:45

Jag antar att bilarna tas ut som tjänstebilar. Det lär nog vara svårt att få någon att ta en snikutrustad dacia..

#17
2017-10-30 17:16

Vibilägare ska såklart plocka ut respektive modell i den förväntat mest sålda versionen. Där gjorde de ju fel tycker jag i årets upplaga där de valde V90 i kineticutförande istället för momentum som ju alltid varit volymmodellen hos Volvo oavsett de sålts till privatpersoner eller företag.

#18
2017-10-30 17:19

Lada Niva Urban

#19
2017-10-30 17:26

Kia Optima SW Phev
Volvo XC60
VW Polo eller Seat Ibiza
Hyundai Kona 60kWh elbil
Skoda Karoq

#20
2017-10-30 17:28

Subaru XV - intressant ny version av en tidigare bra bil.

#21
2017-10-30 17:33

Känns lite meningslöst att föreslå bilar som "kommer under 2018" när dom enligt förutsättningarna skall finnas på den svenska marknaden senast under december 2017.
F ö håller jag med om att det bör finnas både elbilar och plugin-hybrider representerade samt nån av de nya, mindre B-segmentbilarna som lanserats detta år - t ex Polo eller Swift. Och skall testen vara av värde för en större del av läsarna så bör man hålla sig till prisklasser som är rimliga även för privatköpare.

#22
2017-10-30 19:22

Ingen längre test av nya SEAT Leon 2017, är presenterad!

#23
2017-10-30 21:33

Varför inte vara litet modiga och ta med nya Dacia Duster då inga andra Bil Tidningar tar i en Duster med tång ens. Jag har skrivit till flertalet av dessa även ViB men ingen har förstått denna billiga transport medels storhet. Titta på statistiken på nöjda ägare och en annan statistik som visar vilka bilar betalas av sina ägare. Inga tjänstebilar med gömda löneförmåner m.m. Åtminstone här i Dalarna ser man Dustern vartän man ser och vad värre är att folk verkar nöjda med sin kärra. Och Dacia Duster i motsats till sina mindre märkeskollegor har behållt den underbara bensinturbo fyran på 1,2 liter. Gör ett försök att ha denna billiga transport åsna med i ert test så kommer ni få beröm för ert mod att stå emot alla större konkurrenter då alla deras modeller kostar 50 - 150 tusen mer för samma transportmöjlighet. Gott Hopp att ni vågar.

#24
2017-10-30 22:00

Juhani, eftersom nya generationen av Dacia Duster börjar levereras först under nästa år så kan ViB inte ta med den eftersom kravet är en ny modell eller generation som kan levereras i Sverige senast under december i år.

#25
2017-10-30 22:04

När det gäller vilken version - ViB tar den version som finns i lager, som det är snabbast leveranstid på. Detta innebär att de inte har ett fritt val, de kan inte specialbeställa en version med tre månaders leveranstid. Bilen ska kunna köpas och registreras och levereras senast under december för att den ska få komma med. Och då får ViB vackert ta en bil som finns i lager i Sverige. När det gäller nya modeller så är det ofta en dyrare paketutrustad bil som kommer i lager först för den blir demobil och utställningsbil till återförsäljarna.

#26
2017-10-30 22:07

C3 Aircross får snart Sverigepremiär (den börjar redan dyka upp hos återförsäljarna). 1.2 PureTech med 110 hk och EAT6 i Shine-utförande vet jag flera återförsäljare som har fått, så den är det snabbast leveranstid på.

#27
2017-10-30 22:18

En rejäl SUV med extra allt.
Jag läser så många myter, fördomar och dumheter om SUV och 4wd så det vore roligast med en, typ Touareg som långtestare.

#28
2017-10-31 05:07

Gasdrivna bilar är klart underskattade i Sverige och hör till de få som egentligen borde få kallas miljöbilar. Mina kandidater är därför:

1) VW Polo 1.0 TGI - kan tankas med fordonsgas (CNG - natur- och biogas)
2) Suzuki Swift 1.2 SHVS - mildhybrid som i en version kan tankas med fordonsgas (CNG - natur- och biogas)

#29
2017-10-31 07:10

1) Volvo XC60. Vore väl nästan tjänstefel att inte ha med denna storsäljare. Gärna med bensinare, sen givetvis med Intelli-paketen, Hur fungerar volvo's hjälp/säkerhets-system i längden?..

2) Opel Insignia. Prisvärd bil. Gärna med deras nya speciella 4hjulsdrift utan diff, Är den så bra som dom lovar?.

#30
2017-10-31 09:06

Juhani T - nu har ju faktiskt ViB haft just Dacia Duster i sitt långtest-stall tidigare så helt bortglömd har ju inte den bilmodellen varit.
Och som både jag och Raphael tidigare påpekat så måste aktuell bilmodell finnas tillgänglig i Sverige senast under december 2017 vilket den nya Duster-modellen inte uppfyller.

#31
2017-10-31 09:59

Håller med kommentarerna men vill lägga till :
Nya Subaru XV skulle jag vilja se.
Skulle gärna vilja att många olika drag-moment fanns med, tex dra husvagn uppför snöig/lerig backe (eller blött gräs). Och att man testar bilarna med likvärdiga däck osv. och räknar ut kapabel dragvikt procentuellt mot bilens vikt etc.
Att man inte glömmer att använda de system som finns på rätt sätt, tex slå av anti-spinn, starta x-mode osv och jämför skillnader mot att inte göra detta.
Samma för alla bilar i långtest-stallet.
Summerade problem över perioden borde viktas högt också tycker jag.

#32
2017-10-31 10:16

Jag skulle vilja se några av följande bilar:
Renault Koelos
Kia Optima PHEV
Ford Fiesta (denna vill jag verkligen se!)
Opel Insignia (gärna med awd!)
Mini Countryman PHEV

Jag skulle också kunna tänka mig:
Toyota CHR
Skoda Octavia (är väl dock bara ett facelift...)
VW Polo
Volvo XC60 (lite dyr, så nästan hellre Koleos)

#33
2017-10-31 10:17

Det bör vara bilar för en vanlig svensk aktiv barn familj .
Det bör vara bilar i överkommligt pris.
Det bör vara minst en hybrid.
Det bör vara en dokumenterad "snål " diesel bil.
Det bör vara en dokumenterad "snål" bensin bil.
Och kanske en laddhybrid.

Jsg tycker man bör ha typ vardags bilar och inte cab eller typ fritidsbilar .

#34
2017-10-31 10:17

Glömde Hyundai i30 kombi, den känns också vettig!

#35
2017-10-31 11:37

Hybrider, laddhybrider och rena elbilar, bensin och framför allt diesel är helt ointressant för framtiden, så våga köra framtidstest!

#36
2017-10-31 13:31

Subaru XV, kan man bibehålla vinnarpokalen från när Levorg var med?
Toyota C-HR
Volvo XC60
Skoda Kodiaq eller Karoq
Optima SW PHEV

Sen är ju VW Polo och en XC60 självskrivna i sin vanlighet...

#37
2017-10-31 14:16

Mazda CX-5, gärna med en bensinmotor och inte högsta utrustningsnivån.
Volvo XC60
Skoda Kodiaq
Kia Niro laddhybrid. Är dock osäker på om den finns i december.
BMW 5-serie.
Alla ovanstående bilar är modeller som kommer att sälja.

#38
2017-10-31 16:31

Opel Insignia Grand Sport bensin 165hk.Volvo xc40 bensin.Skoda Karoq bensin.

#39
2017-10-31 17:02

C5 Aircross.

#40
2017-10-31 20:39

Nya 5-serien bör vara med.

#41
2017-11-01 10:58

På min tidigare "önskelista" vill jag lägga till VW T-Roc. Däremot stryker jag Kia Stonic efter att ha läst den var väldigt bullrig. Skoda Karoc vore också intressant läsa om, men välj bensin då, så vi kan jämföra den med årets "kusin" Tiguan diesel. Opel Grandland X vore också intressant ha med.

#42
2017-11-01 12:14

Lägg ner detta genast. Hur bra är det för miljön att ni köper in massa nya bilar per år? Konsumentnyttan är ju ändå noll.

#43
2017-11-01 12:16

Nog är det jäkligt dåligt att inte nya Opel Insignia är med. Det är ju ändå tredje- fjärde största bilmärke i Europa, men en så kompetent bil får inte chansen i Sverige...

#44
2017-11-01 20:45

Skoda Karoq 1,5 TSI DSG - lika förnuftig som på pappret?
Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI Automat - en kombi, säger allt.
Volkswagen Polo 1,0 TSI Manuell - teknikspäckad småbil, behöver man en större bil? Eller har den växt sig för stor?
BMW 520d Touring Steptronic - "lyxkombin", hur står den sig mot V90?
Volvo XC60 (valfri motor och växellåda) - kommer denna generation också upp i en miljon sålda exemplar?

#45
2017-11-20 12:21

Volvo xc 60 eller 40

#46
2017-12-28 17:43

Att Opels rostbenägenhet för äldre generationers bilar är så inrotad i folks medvetenhet att det svårligen kan bortses från,i synnerhet hos folk i vuxen ålder. Att t.ex. Toyota hade samma problem bryr man sig mindre om trots att de rostade så svårt att man knappt vågade stänga dörrar och bagagelucka då det var risk för att man fick sopa upp det som fanns kvar. Men Opel har samma problem som SAAB hade inom GM, ingen vet hur länge de finns kvar som märke. Det är det som delvis gör att de säljer dåligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.